Onko aso-tarjous myyjää sitova

Anonyymi

Hei!

Osaako joku sanoa, onko tehty tarjous myyjää sitova? Eli voinko luottaa siihen, että saan asunnon, kun sitä on tarjottu ja olen tajouksen hyväksynyt?

Asun nykyään aso-kämpässä ja kunnan puolesta ei pitäisi olla esteitä hyväksyä minua asumioikeuden haltijaksi.

15

1174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niitä tarjouksia lähetellään yleensä usealle hakijalle, mutta jos sitä asuntoa on tarjottu juuri sinulle eli olet pienimmällä numerolla liikkeellä niin silloin asunto on sinun.

      • Anonyymi

        Kyllä se on otsikoitu ihan "Asumisoikeuden ostotarjous", ja minun järjestysnumero siinä mainittu kaikki asunnon tiedot ja maksut. Tuskin tuollaisia usealle lähetetään?


    • Anonyymi

      Jos haluaa vähän tarkemman vastauksen, niin voisi kertoa, että mikä yhtiö on kyseessä ja missä päin Suomea.

      • Anonyymi

        Ei kai asiaan yhtiö tai paikkakunta vaikuta?

        Kyseessä siis ihan ostotarjous, jossa minulla pienin numero. Se vaan stressaa, että päätös tuntuu venyvän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai asiaan yhtiö tai paikkakunta vaikuta?

        Kyseessä siis ihan ostotarjous, jossa minulla pienin numero. Se vaan stressaa, että päätös tuntuu venyvän.

        Jos olet käynyt katsomassa asuntoa ja lähettänyt pyydetyt selvitykset hyväksymisilmoituksen mukana niin voisi olettaa, että on viittä vailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai asiaan yhtiö tai paikkakunta vaikuta?

        Kyseessä siis ihan ostotarjous, jossa minulla pienin numero. Se vaan stressaa, että päätös tuntuu venyvän.

        Sehän lienee kaikille ihan selvä, että jokaikisellä asumisoikeusyhtiöllä on jokaikisellä paikkakunnalla 100%:n identtiset käytännöt. Eivät poikkea pilkkuakaan jonkun toisen yhtiön tavoista toimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän lienee kaikille ihan selvä, että jokaikisellä asumisoikeusyhtiöllä on jokaikisellä paikkakunnalla 100%:n identtiset käytännöt. Eivät poikkea pilkkuakaan jonkun toisen yhtiön tavoista toimia.

        Eiköhän tuo laki ole kaikille kuitenkin sama. Ei sopimusten sitovuus ole mikään yhtiökohtainen asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tuo laki ole kaikille kuitenkin sama. Ei sopimusten sitovuus ole mikään yhtiökohtainen asia.

        Tuossahan ei puhuttu laista mitään vaan siitä, että eri yhtiöt tarjoavat niitä asuntoja eri lailla ja esim. minä olen saanut tarjouksia TA:lta ja Avaimelta jossa sanotaan, että tarjous on lähetetty myös muille hakijoille eikä siinä kerrota sijoitusta jonossa. HASOn tarjouksissa sen sijaan on ollut maininta monentenako olen jonossa.

        Sen lisäksi tarjous ei ole sopimus ja tässä viestiketjussa on kyse asuntotarjouksesta ei sopimuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossahan ei puhuttu laista mitään vaan siitä, että eri yhtiöt tarjoavat niitä asuntoja eri lailla ja esim. minä olen saanut tarjouksia TA:lta ja Avaimelta jossa sanotaan, että tarjous on lähetetty myös muille hakijoille eikä siinä kerrota sijoitusta jonossa. HASOn tarjouksissa sen sijaan on ollut maininta monentenako olen jonossa.

        Sen lisäksi tarjous ei ole sopimus ja tässä viestiketjussa on kyse asuntotarjouksesta ei sopimuksesta.

        Kyllä virallisesta tarjouksesta syntyy yleensä sitova kauppa (sopimus), kun toinen osapuoli sen hyväksyy. Se on toki eri asia kuin varsinainen asumisoikeusopimus, mutta kyse onkin tuon kaupan sitovuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai asiaan yhtiö tai paikkakunta vaikuta?

        Kyseessä siis ihan ostotarjous, jossa minulla pienin numero. Se vaan stressaa, että päätös tuntuu venyvän.

        Halukkaista ostajista se, jolla on pienin järjestysnumero, saa asunnon. Tämä ihan selvä. Mutta mistä tiedät, että juuri sinulla on pienin numero?


    • Anonyymi

      Keskustelun avannut ei kerro, onko hän päässyt katsomaan asuntoa? Kaikki asumioikeusyhtiöt ns. tarjoavat vapautuvaa asuntoa useammalle... määrä vaihtelee ja voi olla jopa 120 hakijalle lähetetty TARJOUS. Tästä joukosta, jolle on asuntoa tarjottu, asunnon saa se henkilö, joka A) ilmoittaa ottavansa asunnon ja toinen ehto B) hänellä on halukkaista asunnon ottajista pienin numero. Tietysti myös tulo- ja omaisuusrajoitukset pitää täyttyä jos on alle 55-vuotias. - Oletko sinä käynyt läpi tämän prosessin? Ja asia on mysteeri, on helpointa soittaa ko. aso-yhtiöön, jolta olet tarjouksen saanut. He tietävät asian ehkä paremmin kuin Suomi24 keskustelupalsta.

      • Anonyymi

        Miksi monet ihmiset luulevat, että asumisoikeusasunnoissa on tulorajat? Asumisoikeusasunnoissa ei ole tulorajoja eikä ole koskaan ollutkaan, mutta varallisuusrajat on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi monet ihmiset luulevat, että asumisoikeusasunnoissa on tulorajat? Asumisoikeusasunnoissa ei ole tulorajoja eikä ole koskaan ollutkaan, mutta varallisuusrajat on.

        TA:lla on joku tarjouskierros. Ei koskaan selvinnyt tarkemmin minkälainen. Hidasti asioiden hoitoa. Sain asunnon, mutta ihmettelin, kun asunto oli ollut tyhjä kuukausia.


    • Anonyymi

      On tää kyllä totaalisen turha foorumi.

    • Anonyymi

      Vapautuvaa asumisoikeusasuntoa tarjotaan kaikille, joiden asuntotoiveita asunto vastaa. Tarjouksia lähtee yhdestä kymmenille henkilöille. Kaikki eivät tarjouksesta kiinnostu eivätkä vastaa tarjoukseen. Kun hakuaika (2 viikkoa) on ohi, katsotaan kaikkien tarjouksesta kiinnostuneiden ja halukkaiden ostajien järjestysnumerot.
      Asunnon saa se, jonka järjestysnumero on pienin. Hän on kuitenkin saattanut tulla jo toisiin ajatuksiin tai luopuu asunnon nähtyään.
      Sitten katsotaan seuraavaksi pienin järjestysnumero jne.

      Ostotarjous ei sido myyjää eikä tarjoukseen vastaaminen ostajakandidaattia. Myyjä tarjoaa asuntoa mahdollisille ostajille, mutta ei voi myydä yhtä asuntoa monelle, vaan vain yhdelle. Se yksi on pienimmän järjestysnumeron omistaja, joka on asunnon nähtyään halukas ostamaan sen. Hänen kanssaan tehdään asumisoikeussopimus, joka sitoo molempia osapuolia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe