Valokuvanegatiivejä olisi tarkoitus skannata useita satoja. Skannerina Epson V850. Mitä ohjelmaa kannattaa käyttää skannaamiseen?
Skannerin mukana tullut SilverFast 8.0 -ohjelma on sinällään ihan kätevä mutta sillä ei pysty skannaamaan 16-bittisiä TIFFejä, ainoastaa 8-bittisiä.
Jos SilverFastilla haluaa tehdä 16-bittistä skannausta niin joutuu ostamaan kalliimman lisenssin, mikä on melkoista rahastusta.
Epsonin oma Epson Scan ohjelma tukyy kyllä 16-bittistä skannausta mutta ohjelma on kömpelö ja ominaisuuksia on vähän.
Mikä on paras skannausohjelma?
20
4356
Vastaukset
- Anonyymi
Valokuvat kannataa skannata suoraan Gimpiin.
- Anonyymi
Noin minä teen!
- Anonyymi
Et hyödy yhtään mitään 16 bittisistä kuvista...,
- Anonyymi
Etenkin negojen skannaaminen 16 bittisellä skaalalla parantaa laatua, kunhan skannerin todellisnen dynamiikka on yli 8 bittiä.
VieScan Pro https://www.hamrick.com/ on se toinen vaihtoehto, ei ole ilmainen sekään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etenkin negojen skannaaminen 16 bittisellä skaalalla parantaa laatua, kunhan skannerin todellisnen dynamiikka on yli 8 bittiä.
VieScan Pro https://www.hamrick.com/ on se toinen vaihtoehto, ei ole ilmainen sekään.Siis VueScan
- Anonyymi
Scannaa kuvankäsittelyohjelmalla, vaikka Gimp niin ei ole rajoituksia.
Epso inohnelma on kyllä hyvä ja minulle käy tuo silverfadt 9kin. Tuon epsonin lisäksi on Reflectarpsu10. Molemmille käy Vuescan joka on hyvä joskin hankalampi oppia. Minun vuescan on hankittu vuosisadan alussa joten se on parinkymmen vuoden aikana päivittynyt jatkuvasti. Etu on että sille kelpas kaikki scannerit.
- Anonyymi
Ei ammattilaiset tarvise erillisä skanneriohjelmia, ne on kotitupellus tarkoitukseen.
- Anonyymi
Vuescan vaatii säätöä, oletuksilla ihan liian sinisiä kuvia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuescan vaatii säätöä, oletuksilla ihan liian sinisiä kuvia.
Riipunee varmaan skanneristakin, mutta avaan skannerilla sinertää.
- Anonyymi
Kunhan muistaa tallentaa skannaukset häviöttömästi..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu kuvan tarkoituksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuvankäsittelijät skannaa suoraan käsittelyohjelmaan, esim gimpiin.
- Anonyymi
Itse olen skannaillut tuollaisella suoraan Gimpiin.
- Anonyymi
Olen käyttänyt Asiakirjojen Kuvanlukuohjelmaa vaikka nimen suomennos onkin mitä on:
https://gitlab.gnome.org/GNOME/simple-scan- Anonyymi
Kukaan ei lataa ohjelmiaan gitlabista. Jos tuon ohjelman haluat.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannan kirja USA:n bestseller!
"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä4410619Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa
Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on12710159- 227937
Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki
Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h1776354Metsäalan rikolliset
Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.325003- 564763
Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"
Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..1244112Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"
Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris1253449- 633165
Adonikselle
Kuvittelitko oikeasti, että ootan sua? Kuvittelitko, että voit noin vain vetäyttä ja kun tulet takaisin, kaikki on niin2273114