Valokuvanegatiivejä olisi tarkoitus skannata useita satoja. Skannerina Epson V850. Mitä ohjelmaa kannattaa käyttää skannaamiseen?
Skannerin mukana tullut SilverFast 8.0 -ohjelma on sinällään ihan kätevä mutta sillä ei pysty skannaamaan 16-bittisiä TIFFejä, ainoastaa 8-bittisiä.
Jos SilverFastilla haluaa tehdä 16-bittistä skannausta niin joutuu ostamaan kalliimman lisenssin, mikä on melkoista rahastusta.
Epsonin oma Epson Scan ohjelma tukyy kyllä 16-bittistä skannausta mutta ohjelma on kömpelö ja ominaisuuksia on vähän.
Mikä on paras skannausohjelma?
20
4427
Vastaukset
- Anonyymi
Valokuvat kannataa skannata suoraan Gimpiin.
- Anonyymi
Noin minä teen!
- Anonyymi
Et hyödy yhtään mitään 16 bittisistä kuvista...,
- Anonyymi
Etenkin negojen skannaaminen 16 bittisellä skaalalla parantaa laatua, kunhan skannerin todellisnen dynamiikka on yli 8 bittiä.
VieScan Pro https://www.hamrick.com/ on se toinen vaihtoehto, ei ole ilmainen sekään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etenkin negojen skannaaminen 16 bittisellä skaalalla parantaa laatua, kunhan skannerin todellisnen dynamiikka on yli 8 bittiä.
VieScan Pro https://www.hamrick.com/ on se toinen vaihtoehto, ei ole ilmainen sekään.Siis VueScan
- Anonyymi
Scannaa kuvankäsittelyohjelmalla, vaikka Gimp niin ei ole rajoituksia.
Epso inohnelma on kyllä hyvä ja minulle käy tuo silverfadt 9kin. Tuon epsonin lisäksi on Reflectarpsu10. Molemmille käy Vuescan joka on hyvä joskin hankalampi oppia. Minun vuescan on hankittu vuosisadan alussa joten se on parinkymmen vuoden aikana päivittynyt jatkuvasti. Etu on että sille kelpas kaikki scannerit.
- Anonyymi
Ei ammattilaiset tarvise erillisä skanneriohjelmia, ne on kotitupellus tarkoitukseen.
- Anonyymi
Vuescan vaatii säätöä, oletuksilla ihan liian sinisiä kuvia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuescan vaatii säätöä, oletuksilla ihan liian sinisiä kuvia.
Riipunee varmaan skanneristakin, mutta avaan skannerilla sinertää.
- Anonyymi
Kunhan muistaa tallentaa skannaukset häviöttömästi..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu kuvan tarkoituksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuvankäsittelijät skannaa suoraan käsittelyohjelmaan, esim gimpiin.
- Anonyymi
Itse olen skannaillut tuollaisella suoraan Gimpiin.
- Anonyymi
Olen käyttänyt Asiakirjojen Kuvanlukuohjelmaa vaikka nimen suomennos onkin mitä on:
https://gitlab.gnome.org/GNOME/simple-scan- Anonyymi
Kukaan ei lataa ohjelmiaan gitlabista. Jos tuon ohjelman haluat.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä
Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien2383619- 573323
Björn Wahlroos, maataloustuet lakkautettava
Sanoo pankkimies. Mitäs persut ja muut tukinulliem perskärpäset tähän? "Wahlroos listaa kansallisen maataloustuen. – I892807Persut päättivät hiilivoiman kieltämisestä Suomessa
Moni on jo unohanut kuka hyväksyi hiilivoimaloiden kieltämisen Suomessa: persut Sukupuolineutraalit liikennemerkitk472634Työvoimatoimisto
Nyt kysyisin miksi pitää käydä työvoimatoimistossa paikanpäällä, kun he eivät muuta tee kuin laittavat koneelle uudet ve1032329Nalle Wahlroos ei ulise kuten Teemu Selänne sähkölaskuista
Nalle "hah hah" nauroi saamistaan sähkötuista, kun taas Teemu-poika itkeä tirautti kovasta sähkön hinnasta. Nalle nauro352012Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?
Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä1001995Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa
Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva421865Mikä aate kaiken pahan takana?
Se laiskistuttaa kansat, opettaa vaatimaan etuisuuksia, syleilee maailmoja eikä omaa kansaa.1041787Mietin sua liikaa
Mietin nytkin sitä, että millaista se olisi tulla kotiin, kun sinä olisit täällä vastassa. Tai niin päin, että sinä tuli691113