Hyvää huomenta

2lesken

Hyvää huomenta palstalaiset
Eipä ole yhtään kirjoitusta tänään.
Porukat eivät ole vissiin kirjoittelutuulella.

Selailin tuossa omaishoitajan tämänpäivän tiedotusta Kelan sivuilta.
Erään henkilön kysymyksistä.

Eli, jos hoidettava joutuu sairaalaan, voiko vai täytyykö hoitajan pitää ansaitut vapaapäivät.
Vai voiko ne säästää myöhemmäksi?

Ja jos hoidettavan sairaalaolo jatkuu, pitääkö hoitajan ilmoittautua työkkäriin, työttömäksi työnhakijaksi

En oikeastaan saanut vastausta.
Omaishoitajuus on raskasta.
Kun siihen lisätään vielä paperisota, ei ole helppoa.
Ilmankos moni ei ilmoittaudu omaishoitajaksi vaan hoitaa omaisensa ihan itsenäisesti.
Niinhän tein itsekin.

Lähden palvelukotiin omaistani hakemaan munkkikaffeelle.
Sikäli mikäli hoivan piha on aurattu ja sannoitettu.

Päivänjatkoja

13

69

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuosta työkkäriin ilmoittautumisesta.....
      Omaishoitajuudenhan ei katsota olevan työsuhde joten en oikei jaksa uskoa että työkkäriin pitäisi ilmoittautua......

      • siili
        Jos sairaalassa olo jatkuu, tuki otetaan pois.
        Mistä ko henkilö, alle 60-vee saa rahaa?
        Työkkäri on Kelan kanssa kimpassa.


      • 2lesken kirjoitti:

        siili
        Jos sairaalassa olo jatkuu, tuki otetaan pois.
        Mistä ko henkilö, alle 60-vee saa rahaa?
        Työkkäri on Kelan kanssa kimpassa.

        Elääkö joku pelkällä omaishoidontuella?
        Jos alle 60-vuotias on työkykyinen ja omaishoitajuus katkeaa pitemmäksi aikaa ottaisin yhteyttä kelaan ja työkkäriin. Sieltä saanee neuvoja. Miksi omaishoitaja olisi erityisasemassa muihin rahantarvitsijoihin nähden. Ottamalla selvää mini asia ratkeaa.


      • Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

        siili
        Jos sairaalassa olo jatkuu, tuki otetaan pois.
        Mistä ko henkilö, alle 60-vee saa rahaa?
        Työkkäri on Kelan kanssa kimpassa.

        Jos poka joutuu lasarettiin, omaishoitajan on ilmoittauduttava TE toimistoon välittömästi ja haettava KOKOPÄIVÄ (ei osa-aika) töitä vaikka niihin ei ikinä menisikään.

        Moni tekee virheen, että ei hae kokopäivä työtä ja silloin ei ole oikeutettu peruspäivä rahaan. No, kun hakee täyttä työtä, se laukaisee mahdollisuuden saada työttömyyskorvausta millä nimellä se kulkeekin nykyisin?

        Toki ensin on karenssi 7 - 90 vuorokautta, riippuu tapauksesta. Siihen mustaan aukkoon odottelun ajaksi voi hakea toimeentulotukea ja se Kelan on pakko myöntää, ellei henkilöllä ole omaisuutta.


      • siilivain kirjoitti:

        Elääkö joku pelkällä omaishoidontuella?
        Jos alle 60-vuotias on työkykyinen ja omaishoitajuus katkeaa pitemmäksi aikaa ottaisin yhteyttä kelaan ja työkkäriin. Sieltä saanee neuvoja. Miksi omaishoitaja olisi erityisasemassa muihin rahantarvitsijoihin nähden. Ottamalla selvää mini asia ratkeaa.

        siili
        Kun henkilö on omaishoitaja, mitä muuta rahaa hän voi saada?
        Henkilö on työkykyinen. Miten hän muuten olisi omaishoitaja.
        Sairaalassa olo voi kestää jonkin aikaa, mutta potilas palaa mahdollisesti kotiin.
        Omaishoitaja on siinä välimaastossa.
        Odottaa hoidettavaa kotiin, käy katsomassa slassa, hoitaa paperitöitä.
        Ei se mitään lomaakaan ole.
        Tiedän kyllä tuon työkkäri-kela kuvion.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos poka joutuu lasarettiin, omaishoitajan on ilmoittauduttava TE toimistoon välittömästi ja haettava KOKOPÄIVÄ (ei osa-aika) töitä vaikka niihin ei ikinä menisikään.

        Moni tekee virheen, että ei hae kokopäivä työtä ja silloin ei ole oikeutettu peruspäivä rahaan. No, kun hakee täyttä työtä, se laukaisee mahdollisuuden saada työttömyyskorvausta millä nimellä se kulkeekin nykyisin?

        Toki ensin on karenssi 7 - 90 vuorokautta, riippuu tapauksesta. Siihen mustaan aukkoon odottelun ajaksi voi hakea toimeentulotukea ja se Kelan on pakko myöntää, ellei henkilöllä ole omaisuutta.

        Ano 12:26
        Eihän sitä voi heti tietää onko poka lasaretissa päivän vai viikon tai jotain muuta.
        Omaishoitajilla on yleensä kaikki lomat pitämättä.
        Niitä saa 3pv/kk.
        Tämä asiahan kuuluu kunnalle.
        Ja tarvitseeko ne lomapäivät käyttää tähän väliin.
        Niitä vastauksia etsin.
        Ei tässätapauksessa haeta nyt mitään toimeentulotukea.


      • 2lesken kirjoitti:

        siili
        Kun henkilö on omaishoitaja, mitä muuta rahaa hän voi saada?
        Henkilö on työkykyinen. Miten hän muuten olisi omaishoitaja.
        Sairaalassa olo voi kestää jonkin aikaa, mutta potilas palaa mahdollisesti kotiin.
        Omaishoitaja on siinä välimaastossa.
        Odottaa hoidettavaa kotiin, käy katsomassa slassa, hoitaa paperitöitä.
        Ei se mitään lomaakaan ole.
        Tiedän kyllä tuon työkkäri-kela kuvion.

        No minähän vastasin sinulle tuolla aiemmin :). Toistan:

        Elääkö joku pelkällä omaishoidontuella?
        Jos alle 60-vuotias on työkykyinen ja omaishoitajuus katkeaa pitemmäksi aikaa ottaisin yhteyttä kelaan ja työkkäriin. Sieltä saanee neuvoja. Miksi omaishoitaja olisi erityisasemassa muihin rahantarvitsijoihin nähden. Ottamalla selvää moni asia ratkeaa.
        Eikö omasihoidontuki ole aika pieni ? Vai käyttääkö omaishoitaja hoidettavan eläkettä omiin menoihinsa?


      • siilivain kirjoitti:

        No minähän vastasin sinulle tuolla aiemmin :). Toistan:

        Elääkö joku pelkällä omaishoidontuella?
        Jos alle 60-vuotias on työkykyinen ja omaishoitajuus katkeaa pitemmäksi aikaa ottaisin yhteyttä kelaan ja työkkäriin. Sieltä saanee neuvoja. Miksi omaishoitaja olisi erityisasemassa muihin rahantarvitsijoihin nähden. Ottamalla selvää moni asia ratkeaa.
        Eikö omasihoidontuki ole aika pieni ? Vai käyttääkö omaishoitaja hoidettavan eläkettä omiin menoihinsa?

        Ja lisään vielä omaishoitajaliiton yhteystiedot ja infosivut. Noihin tutustumalla voit hankkia tarvitsemaasi tietoa yksilöllisesti.

        Tsemppiä tiedon hakeutumiseen :).

        https://omaishoitajat.fi/omaishoidon-tietopaketti/omaishoidon-neuvonta/


      • siilivain kirjoitti:

        No minähän vastasin sinulle tuolla aiemmin :). Toistan:

        Elääkö joku pelkällä omaishoidontuella?
        Jos alle 60-vuotias on työkykyinen ja omaishoitajuus katkeaa pitemmäksi aikaa ottaisin yhteyttä kelaan ja työkkäriin. Sieltä saanee neuvoja. Miksi omaishoitaja olisi erityisasemassa muihin rahantarvitsijoihin nähden. Ottamalla selvää moni asia ratkeaa.
        Eikö omasihoidontuki ole aika pieni ? Vai käyttääkö omaishoitaja hoidettavan eläkettä omiin menoihinsa?

        siili
        Toistan 24.02.2021 05.02 kirjoittamani

        Kun henkilö on omaishoitaja, mitä muuta rahaa hän voi saada?
        Henkilö on työkykyinen. Miten hän muuten olisi omaishoitaja.
        Sairaalassa olo voi kestää jonkin aikaa, mutta potilas palaa mahdollisesti kotiin.
        Omaishoitaja on siinä välimaastossa.
        Odottaa hoidettavaa kotiin, käy katsomassa slassa, hoitaa paperitöitä.
        Ei se mitään lomaakaan ole.
        Tiedän kyllä tuon työkkäri-kela kuvion.


      • 2lesken kirjoitti:

        siili
        Toistan 24.02.2021 05.02 kirjoittamani

        Kun henkilö on omaishoitaja, mitä muuta rahaa hän voi saada?
        Henkilö on työkykyinen. Miten hän muuten olisi omaishoitaja.
        Sairaalassa olo voi kestää jonkin aikaa, mutta potilas palaa mahdollisesti kotiin.
        Omaishoitaja on siinä välimaastossa.
        Odottaa hoidettavaa kotiin, käy katsomassa slassa, hoitaa paperitöitä.
        Ei se mitään lomaakaan ole.
        Tiedän kyllä tuon työkkäri-kela kuvion.

        Siili
        Tässä näitä pieniä palkkioita.
        Omaishoidon palkkioita maksetaan Porissa seuraavasti:

        1. maksuluokka 607,86 €/kk
        2. maksuluokka 911,79 €/kk
        3. maksuluokka 1620,96 €/kk
        Lisäksi ennaltaehkäisevää


      • 2lesken kirjoitti:

        siili
        Toistan 24.02.2021 05.02 kirjoittamani

        Kun henkilö on omaishoitaja, mitä muuta rahaa hän voi saada?
        Henkilö on työkykyinen. Miten hän muuten olisi omaishoitaja.
        Sairaalassa olo voi kestää jonkin aikaa, mutta potilas palaa mahdollisesti kotiin.
        Omaishoitaja on siinä välimaastossa.
        Odottaa hoidettavaa kotiin, käy katsomassa slassa, hoitaa paperitöitä.
        Ei se mitään lomaakaan ole.
        Tiedän kyllä tuon työkkäri-kela kuvion.

        Aiempiin kirjoittamiini minulla ei ole lisättävää.


    • Anonyymi

      Eläkeläinen toisen eläkeläisen omaishoitajana. Mitä tukia olisi mahdollisuus saada?

    • Anonyymi

      Huomenta, tai no päivää kai jo!

      Aamulla aamukahvit ja töihin, ei kerkee kirjoitella kuulumisia, eikä ole tarviskaan. Nyt kauppaan ja ruuan laittoon (puoliso tekee, kun on eläkkeellä), sohvan nurkkaan viltin kanssa ja teevee auki. Ja kerkiää kirjoittamaan kuulumisetkin!

      Retikka

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1135
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      679
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      642
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    6. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      62
      600
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      90
      453
    Aihe