Aihe

Sähköautot ongelmapesä

Anonyymi

Onko sähköautot toimimattomine softineen ja päivityksineen ongelmapesiä. Uskaltaako esim Teslaa jankkia jos ansiot on auton toimivuudesta kiinni?

82

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nimen omaan Tesloissa päivitykset toimivat kunnolla. Samaa ei voi sanoa toistaiseksi mistään muusta merkistä.

      • Anonyymi

        Päivitykset toimivat, mutta softa itsessään ei toimi. Eikä toimi muutkaan asiat Tesloissa. Teslat ovat oikeasti todistetusti markkinoiden heikkolaatuisimpia autoja. Ne ovat täynnä ongelmia. Jopa Elon Musk on joutunut myöntämään Teslojen laatuongelmat.

        Ja kyllä auton pitäisi toimia kunnolla, vaikka softaa ei ikinä päivittäisi ja kytkisi autoa nettiin koskaan. Jos auto ei toimi ilman softapäivityksiä, on auto vain surkea romu. Tämä pätee kaikkiin autoihin. Auton ei pitäisi vaatia myöskään kännykän omistamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivitykset toimivat, mutta softa itsessään ei toimi. Eikä toimi muutkaan asiat Tesloissa. Teslat ovat oikeasti todistetusti markkinoiden heikkolaatuisimpia autoja. Ne ovat täynnä ongelmia. Jopa Elon Musk on joutunut myöntämään Teslojen laatuongelmat.

        Ja kyllä auton pitäisi toimia kunnolla, vaikka softaa ei ikinä päivittäisi ja kytkisi autoa nettiin koskaan. Jos auto ei toimi ilman softapäivityksiä, on auto vain surkea romu. Tämä pätee kaikkiin autoihin. Auton ei pitäisi vaatia myöskään kännykän omistamista.

        Ja kyllä auton pitäisi toimia kunnolla, vaikka softaa ei ikinä päivittäisi ja kytkisi autoa nettiin koskaan. Jos auto ei toimi ilman softapäivityksiä, on auto vain surkea romu. Tämä pätee kaikkiin autoihin. Auton ei pitäisi vaatia myöskään kännykän omistamista.

        ***********

        Olen kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä. Auto on silloin suunniteltu väärin tai se on tuotu markkinoille keskeneräisenä, jos sitä pitää jatkuvasti päivittää.

        Minä ajoin edellisellä Tojotallani jokapäiväistä ajoa kaikkiaan 28 vuotta, eikä sitä autoa tarvinnut koskaan päivittää. Siinä ei esiintynyt koskaan mitään toimintahäiriöitäkään, joiden vuoksi päivityksiä olisi tarvittu. Näyttää siltä, että nykyisten sähköautojen suunnittelijat eivät osaa ollenkaan hommiaan, vaan he ovat aivan täysiä tumpeloita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivitykset toimivat, mutta softa itsessään ei toimi. Eikä toimi muutkaan asiat Tesloissa. Teslat ovat oikeasti todistetusti markkinoiden heikkolaatuisimpia autoja. Ne ovat täynnä ongelmia. Jopa Elon Musk on joutunut myöntämään Teslojen laatuongelmat.

        Ja kyllä auton pitäisi toimia kunnolla, vaikka softaa ei ikinä päivittäisi ja kytkisi autoa nettiin koskaan. Jos auto ei toimi ilman softapäivityksiä, on auto vain surkea romu. Tämä pätee kaikkiin autoihin. Auton ei pitäisi vaatia myöskään kännykän omistamista.

        Niinhän sitä voisi luulla, jos näitä kirjoitteluja seuraa. Totuus on kuitenkin toinen. Varsinkin Tesla Model 3:set ovat varsin hyvin toimivia autoja.

        Ei silti, kyllä Tesloissa ongelmiakin on, tässä alla tärkeimmät:

        Ongelmat ovat lähinnä olleet maalipintaan liittyviä ja paneelirakoja. Maaliongelmat on nyt kokonaan selätetty, mutta paneeleissa on vielä ongelmia. Eiköhän nekin ratkea pian. Maaliongelmat on aiemmin selätetty kalvoilla ja paneeliraot pajalla korjauttamalla.

        Painavissa (ja kalliissa) S ja X malleissa on ollut nivelissä jousituksessa ongelmaa. Ei vaivaa Model 3:sta. Samoin näiden mallejen vanhemmissa vuosimalleissa (ennen 2018) on MCU vika, joka ennen pitkää pimentää keskinäytön; tähän saa nyt Teslalta ilmaisen korjauksen. Tämäkään ei koske Model 3:sta tai uudempia malleja.

        Käytännössä Suomessa suurin ongelma lienee jäätyvät ovenkahvat. Lukkosulaa hieman ja hyvin pelittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivitykset toimivat, mutta softa itsessään ei toimi. Eikä toimi muutkaan asiat Tesloissa. Teslat ovat oikeasti todistetusti markkinoiden heikkolaatuisimpia autoja. Ne ovat täynnä ongelmia. Jopa Elon Musk on joutunut myöntämään Teslojen laatuongelmat.

        Ja kyllä auton pitäisi toimia kunnolla, vaikka softaa ei ikinä päivittäisi ja kytkisi autoa nettiin koskaan. Jos auto ei toimi ilman softapäivityksiä, on auto vain surkea romu. Tämä pätee kaikkiin autoihin. Auton ei pitäisi vaatia myöskään kännykän omistamista.

        Päivityksillä Teslat saavat jatkuvasti uusia ominaisuuksia ja vanhoja parannellaan. Auto tuntuu aina uudelta. Suorituskykykin on softapäivityksillä parantunut, kun moottoreiden ja akunhallinnan softia on pikkuhiljaa paranneltu.

        Muiden merkkejen omistajien on vastaavasta turha haaveilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kyllä auton pitäisi toimia kunnolla, vaikka softaa ei ikinä päivittäisi ja kytkisi autoa nettiin koskaan. Jos auto ei toimi ilman softapäivityksiä, on auto vain surkea romu. Tämä pätee kaikkiin autoihin. Auton ei pitäisi vaatia myöskään kännykän omistamista.

        ***********

        Olen kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä. Auto on silloin suunniteltu väärin tai se on tuotu markkinoille keskeneräisenä, jos sitä pitää jatkuvasti päivittää.

        Minä ajoin edellisellä Tojotallani jokapäiväistä ajoa kaikkiaan 28 vuotta, eikä sitä autoa tarvinnut koskaan päivittää. Siinä ei esiintynyt koskaan mitään toimintahäiriöitäkään, joiden vuoksi päivityksiä olisi tarvittu. Näyttää siltä, että nykyisten sähköautojen suunnittelijat eivät osaa ollenkaan hommiaan, vaan he ovat aivan täysiä tumpeloita.

        Ei Teslaakaan tarvitse päivittää. Ihan hyvin se toimii ilmankin. Mutta varsin mukavaa, kun auto paranee ajan myötä. Pakko ei silti ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kyllä auton pitäisi toimia kunnolla, vaikka softaa ei ikinä päivittäisi ja kytkisi autoa nettiin koskaan. Jos auto ei toimi ilman softapäivityksiä, on auto vain surkea romu. Tämä pätee kaikkiin autoihin. Auton ei pitäisi vaatia myöskään kännykän omistamista.

        ***********

        Olen kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä. Auto on silloin suunniteltu väärin tai se on tuotu markkinoille keskeneräisenä, jos sitä pitää jatkuvasti päivittää.

        Minä ajoin edellisellä Tojotallani jokapäiväistä ajoa kaikkiaan 28 vuotta, eikä sitä autoa tarvinnut koskaan päivittää. Siinä ei esiintynyt koskaan mitään toimintahäiriöitäkään, joiden vuoksi päivityksiä olisi tarvittu. Näyttää siltä, että nykyisten sähköautojen suunnittelijat eivät osaa ollenkaan hommiaan, vaan he ovat aivan täysiä tumpeloita.

        "Minä ajoin edellisellä Tojotallani jokapäiväistä ajoa kaikkiaan 28 vuotta, eikä sitä autoa tarvinnut koskaan päivittää. Siinä ei esiintynyt koskaan mitään toimintahäiriöitäkään, joiden vuoksi päivityksiä olisi tarvittu. Näyttää siltä, että nykyisten sähköautojen suunnittelijat eivät osaa ollenkaan hommiaan, vaan he ovat aivan täysiä tumpeloita."

        Jos olet tuota mieltä niin ajat tumpeloiden suunnittelemalla latauskelvottomalla. Siihen, niinkuin kaikkiin autoihin nykyään tehdään koko ajan uusia ohjelmaversioita joilla korjataan vanhojen versioiden virheitä ja luodaan paranneltua toiminnallisuutta.
        Huollon yhteydessä uudet versiot päivitetään aina kun niitä on saatavilla. Tämä koskee myös sinun latauskelvotonta tojotaasi. Sinä et vaan näe kuin osan niiden vaikutuksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minä ajoin edellisellä Tojotallani jokapäiväistä ajoa kaikkiaan 28 vuotta, eikä sitä autoa tarvinnut koskaan päivittää. Siinä ei esiintynyt koskaan mitään toimintahäiriöitäkään, joiden vuoksi päivityksiä olisi tarvittu. Näyttää siltä, että nykyisten sähköautojen suunnittelijat eivät osaa ollenkaan hommiaan, vaan he ovat aivan täysiä tumpeloita."

        Jos olet tuota mieltä niin ajat tumpeloiden suunnittelemalla latauskelvottomalla. Siihen, niinkuin kaikkiin autoihin nykyään tehdään koko ajan uusia ohjelmaversioita joilla korjataan vanhojen versioiden virheitä ja luodaan paranneltua toiminnallisuutta.
        Huollon yhteydessä uudet versiot päivitetään aina kun niitä on saatavilla. Tämä koskee myös sinun latauskelvotonta tojotaasi. Sinä et vaan näe kuin osan niiden vaikutuksista.

        Tuosta voit katsoa ohjeet miten Toyotan ohjelmistoja päivitetään.

        https://www.youtube.com/watch?v=Uqbt1DM4XxQ


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta voit katsoa ohjeet miten Toyotan ohjelmistoja päivitetään.

        https://www.youtube.com/watch?v=Uqbt1DM4XxQ

        Tojolla homma hoidetaan noin kivikautisesti USB-tikulla. Tesla ja VW:n autot hoitavat homman itse internetin kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojolla homma hoidetaan noin kivikautisesti USB-tikulla. Tesla ja VW:n autot hoitavat homman itse internetin kautta.

        Ja koko päivitystä ei koskaan pitäisi edes tehdä, jos asiat on tehty. Jos päivitystä softaan vaaditaan, on jo epäonnistuttu surkeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän sitä voisi luulla, jos näitä kirjoitteluja seuraa. Totuus on kuitenkin toinen. Varsinkin Tesla Model 3:set ovat varsin hyvin toimivia autoja.

        Ei silti, kyllä Tesloissa ongelmiakin on, tässä alla tärkeimmät:

        Ongelmat ovat lähinnä olleet maalipintaan liittyviä ja paneelirakoja. Maaliongelmat on nyt kokonaan selätetty, mutta paneeleissa on vielä ongelmia. Eiköhän nekin ratkea pian. Maaliongelmat on aiemmin selätetty kalvoilla ja paneeliraot pajalla korjauttamalla.

        Painavissa (ja kalliissa) S ja X malleissa on ollut nivelissä jousituksessa ongelmaa. Ei vaivaa Model 3:sta. Samoin näiden mallejen vanhemmissa vuosimalleissa (ennen 2018) on MCU vika, joka ennen pitkää pimentää keskinäytön; tähän saa nyt Teslalta ilmaisen korjauksen. Tämäkään ei koske Model 3:sta tai uudempia malleja.

        Käytännössä Suomessa suurin ongelma lienee jäätyvät ovenkahvat. Lukkosulaa hieman ja hyvin pelittää.

        Käytännössä tuo listasi todisti asian. Vain idiootti ostaa Teslan tällä hetkellä. Maailmassa on kymmeniä parempia valmistajia, jopa parempia sähköautojen valmistajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minä ajoin edellisellä Tojotallani jokapäiväistä ajoa kaikkiaan 28 vuotta, eikä sitä autoa tarvinnut koskaan päivittää. Siinä ei esiintynyt koskaan mitään toimintahäiriöitäkään, joiden vuoksi päivityksiä olisi tarvittu. Näyttää siltä, että nykyisten sähköautojen suunnittelijat eivät osaa ollenkaan hommiaan, vaan he ovat aivan täysiä tumpeloita."

        Jos olet tuota mieltä niin ajat tumpeloiden suunnittelemalla latauskelvottomalla. Siihen, niinkuin kaikkiin autoihin nykyään tehdään koko ajan uusia ohjelmaversioita joilla korjataan vanhojen versioiden virheitä ja luodaan paranneltua toiminnallisuutta.
        Huollon yhteydessä uudet versiot päivitetään aina kun niitä on saatavilla. Tämä koskee myös sinun latauskelvotonta tojotaasi. Sinä et vaan näe kuin osan niiden vaikutuksista.

        Tai sitten tuon auton huoto tehdään kotona ilman mitään softan päivityksiä. Tuokin on täysin sallittua ja mahdollista. Kenenkään ei ole ikinä pakko viedä autoaan viralliseen huoltoon, kaiken huollon voi tehdä itse. Näin on voinut tehdä ennen ja näin voi tehdä nytkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivitykset toimivat, mutta softa itsessään ei toimi. Eikä toimi muutkaan asiat Tesloissa. Teslat ovat oikeasti todistetusti markkinoiden heikkolaatuisimpia autoja. Ne ovat täynnä ongelmia. Jopa Elon Musk on joutunut myöntämään Teslojen laatuongelmat.

        Ja kyllä auton pitäisi toimia kunnolla, vaikka softaa ei ikinä päivittäisi ja kytkisi autoa nettiin koskaan. Jos auto ei toimi ilman softapäivityksiä, on auto vain surkea romu. Tämä pätee kaikkiin autoihin. Auton ei pitäisi vaatia myöskään kännykän omistamista.

        Tämä koskee itseasiassa kaikkia tuotteita, mitään tuotetta ei asiakkaan tarvitse päivittää vaan sen on oltava toimintakuntoinen heti kaupan hyllyltä. Muuten kyseessä on surkea viritelmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja koko päivitystä ei koskaan pitäisi edes tehdä, jos asiat on tehty. Jos päivitystä softaan vaaditaan, on jo epäonnistuttu surkeasti.

        No kysy Tojon insinööreiltä mikse he tekevät uusia softaversioita? Tuskin ajankulukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kysy Tojon insinööreiltä mikse he tekevät uusia softaversioita? Tuskin ajankulukseen.

        Voihan noita softaversioita olla, mutta ei niitä koskaan tarvitse asentaa. Toyotaa voi käyttää alkuperäisellä softallakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja koko päivitystä ei koskaan pitäisi edes tehdä, jos asiat on tehty. Jos päivitystä softaan vaaditaan, on jo epäonnistuttu surkeasti.

        Erittäin väärä ajattelu. Tuotetta pitää kehittää koko ajan ja erinomainen juttu jos uusia asioita saadaan päivitettyä verkon kautta.

        Tässä Tesla on tuonut kokonaan uuden tavan toimia ja ravistelee muita autonvalmistaja kehittymään sekä tuotannossa että valmiiden autojen huollossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojolla homma hoidetaan noin kivikautisesti USB-tikulla. Tesla ja VW:n autot hoitavat homman itse internetin kautta.

        Kaikki nyky sähköautot päivittyvät netin kautta, ei tarvi itse tehdä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minä ajoin edellisellä Tojotallani jokapäiväistä ajoa kaikkiaan 28 vuotta, eikä sitä autoa tarvinnut koskaan päivittää. Siinä ei esiintynyt koskaan mitään toimintahäiriöitäkään, joiden vuoksi päivityksiä olisi tarvittu. Näyttää siltä, että nykyisten sähköautojen suunnittelijat eivät osaa ollenkaan hommiaan, vaan he ovat aivan täysiä tumpeloita."

        Jos olet tuota mieltä niin ajat tumpeloiden suunnittelemalla latauskelvottomalla. Siihen, niinkuin kaikkiin autoihin nykyään tehdään koko ajan uusia ohjelmaversioita joilla korjataan vanhojen versioiden virheitä ja luodaan paranneltua toiminnallisuutta.
        Huollon yhteydessä uudet versiot päivitetään aina kun niitä on saatavilla. Tämä koskee myös sinun latauskelvotonta tojotaasi. Sinä et vaan näe kuin osan niiden vaikutuksista.

        Ei tuon ikäistä Toyotaa käytetä virallisessa huollossa. Se käy "Pärnäsellä" öljyn vaihdossa ja jarrujen herkistelyssä, jos ei sitten niitä tehdä kotipihassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erittäin väärä ajattelu. Tuotetta pitää kehittää koko ajan ja erinomainen juttu jos uusia asioita saadaan päivitettyä verkon kautta.

        Tässä Tesla on tuonut kokonaan uuden tavan toimia ja ravistelee muita autonvalmistaja kehittymään sekä tuotannossa että valmiiden autojen huollossa.

        Minusta taas auton pitää toimia ilman että sitä ikinä kytkee nettiin. Itse kehoitan kieltämään autoilta nettiyhteyden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki nyky sähköautot päivittyvät netin kautta, ei tarvi itse tehdä mitään.

        Entä jos kiellän autolta nettiyhteyden käytön?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erittäin väärä ajattelu. Tuotetta pitää kehittää koko ajan ja erinomainen juttu jos uusia asioita saadaan päivitettyä verkon kautta.

        Tässä Tesla on tuonut kokonaan uuden tavan toimia ja ravistelee muita autonvalmistaja kehittymään sekä tuotannossa että valmiiden autojen huollossa.

        Ei Teslatkaan oikeasti kehity softapäivityksillä. Jopa sähköautoissa päivitysten merkitys on alle promillen verran. Mikään softapäivitys ei tule koskaan korvaamaan valmistuksessa tapahtuvia virheitä.

        Jos auto ei toimi kunnolla ostettaessa, se ei tule koskaan toimimaan kunnolla. Ei akkuja, moottoreita, sisustusta, jarruja jne pystytä korjaamaan softapäivityksillä. Softalla tehdään vain näennäisiä pikkukorjauksia, ei mitään tärkeää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Teslatkaan oikeasti kehity softapäivityksillä. Jopa sähköautoissa päivitysten merkitys on alle promillen verran. Mikään softapäivitys ei tule koskaan korvaamaan valmistuksessa tapahtuvia virheitä.

        Jos auto ei toimi kunnolla ostettaessa, se ei tule koskaan toimimaan kunnolla. Ei akkuja, moottoreita, sisustusta, jarruja jne pystytä korjaamaan softapäivityksillä. Softalla tehdään vain näennäisiä pikkukorjauksia, ei mitään tärkeää.

        "Ei akkuja, moottoreita, sisustusta, jarruja jne pystytä korjaamaan softapäivityksillä."

        Teslaan korjattiin softapäivityksellä jarrut: https://www.is.fi/autot/art-2000005701345.html

        Akut päivitettiin ohjelmistopäivityksellä: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tesla-kuskit-yllattyivat-aamun-valjetessa-autoihin-oli-ilmestynyt-yon-aikana-lisaa-tehoa-ja-toimintamatkaa/7334360

        Moottoreihinkin on tullut päivityksiä. Mutta joo, sisustaan ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos kiellän autolta nettiyhteyden käytön?

        Eipä se taida mitään haitata. Softat eivät päivity, eikä lämmitystä / jäähdytystä voi etäohjata, yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei akkuja, moottoreita, sisustusta, jarruja jne pystytä korjaamaan softapäivityksillä."

        Teslaan korjattiin softapäivityksellä jarrut: https://www.is.fi/autot/art-2000005701345.html

        Akut päivitettiin ohjelmistopäivityksellä: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tesla-kuskit-yllattyivat-aamun-valjetessa-autoihin-oli-ilmestynyt-yon-aikana-lisaa-tehoa-ja-toimintamatkaa/7334360

        Moottoreihinkin on tullut päivityksiä. Mutta joo, sisustaan ei.

        Molemmissa noissa päivitettiin vain viallisesti toimiva softa. Ei jarrut ja akku fyysisesti oikeasti päivittynyt, ne pysyivät täsmälleen samoina. Toki softalla voi saada 80 kWh akun näyttämään 70 kWh akulta, mutta akun maksimikapasiteettia ei voi softalla lisätä, se on teoreettisesti mahdotonta. Oikeastaan tuolla akkupäivityksellä Tesla vain todisti huijanneensa ostajia, tuo lisäkapasiteetti on ollut oikeasti autossa jo ostohetkellä.

        Vai kuvitteletko, että softapäivitys oikeasti vaihtaisi jarrut, akut ja moottorit? Ei, ne pysyy samoina niin kauan kunnes ne fyysisesti vaihdetaan.


    • Anonyymi

      Näkyyhän noita Tesloja olevan taksissa.
      Postilla on ollut sähköautoja jo vuosia.
      K-kaupot käyttävät sähkörekkoja jakelussa ja sähköbusseja on myös liikenteessä.

      Onhan tuota listaa niin paljon kuin jaksaa kirjoittaa.

    • Anonyymi

      Täyssähköautoissa näkyy olevan paljon vähemmän ongelmia kuin lataushybrideissä. Esim auton esilämmitus pääsääntöisesti toimii eikä ajaessakaan tarvitse palella.

      TM talvitestissä tuli ilmi, että esilämmityksin voi takkuilla eikä osa hybrideistä kykene tuottamaan riittävästi lämpöä, ellei polttomoottoria pakota käyntiin. Tosin osa hybrideistä on sellaisia, ettei polttomoottoria edes voi estää käymästä - se pörisee lämmön tuottamiseksi silloinkin, kun ajellaan akkusähköllä.

      Suht järjetöntä moinen. Polttoainetoiminen lämmintin ratkoisi näitä ongelmia, muttei kelpaa ideologisista syistä? Mutta polttomoottorin pärisyttäminen ja lämmön tuotto tällä tavoin OK!

      • Anonyymi

        Ne lämpöongelmat kulminoituvat lämpöpumpulla varustettuihin malleihin. Lämpöpumpun paradoksi on se, ettei se tuota lämpöä tarpeeksi kylmällä. Pitäisi olla vielä lämmitysvastus pakkasia varten.


    • Anonyymi

      Jos ongelmatonta sähköautoa etsii, niin Nissan Leaf on varma valinta. Pihassa on 2,5-vuotias Leaf, missä ei ole ollut ensimmäistäkään softabugia eikä mitään muutakaan vikaa.

    • Anonyymi

      Ja akkujen valmistus tulee kalliiksi yhteiskunnalle. Norjassa rakennetaan suur tehdasta joka kuluttaa 1,2-1,3TWh sähköä vuodessa joka suurkaupungin koko sähkönkulutusta jolloin esinm omakotitaloasujalla joka kuluttaa 16500kwh vuodessa nousee lasku 160€. Lisäksi mistä ne raakaaineet tulee ja niiden saasteet päälle varsinkin kun nykyiset akkutehtaat saa sähkön kivihiilestä 90%.

      • Anonyymi

        "Ja akkujen valmistus tulee kalliiksi yhteiskunnalle."

        Valmistamatta jättäminen taas tulee yli tuplasti kalliimmaksi.

        "Lisäksi mistä ne raakaaineet tulee ja niiden saasteet päälle varsinkin kun nykyiset akkutehtaat saa sähkön kivihiilestä 90%."

        Ei ole totta. Esim. Teslan Giga Nevada on lähes omavarainen sähköntuotannon suhteen. Aurinko-, tuuli- ja geotermistä sähköntuotantoa.

        Edes likaisessa Kiinassakaan ei tuoteta kuin 65% sähköstä kivihiilellä. Muualla huomattavasti vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja akkujen valmistus tulee kalliiksi yhteiskunnalle."

        Valmistamatta jättäminen taas tulee yli tuplasti kalliimmaksi.

        "Lisäksi mistä ne raakaaineet tulee ja niiden saasteet päälle varsinkin kun nykyiset akkutehtaat saa sähkön kivihiilestä 90%."

        Ei ole totta. Esim. Teslan Giga Nevada on lähes omavarainen sähköntuotannon suhteen. Aurinko-, tuuli- ja geotermistä sähköntuotantoa.

        Edes likaisessa Kiinassakaan ei tuoteta kuin 65% sähköstä kivihiilellä. Muualla huomattavasti vähemmän.

        Eipä ollut taas yllätys että polttishysteerikko valehteli törkeästi. Enempi tapa kuin poikkeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja akkujen valmistus tulee kalliiksi yhteiskunnalle."

        Valmistamatta jättäminen taas tulee yli tuplasti kalliimmaksi.

        "Lisäksi mistä ne raakaaineet tulee ja niiden saasteet päälle varsinkin kun nykyiset akkutehtaat saa sähkön kivihiilestä 90%."

        Ei ole totta. Esim. Teslan Giga Nevada on lähes omavarainen sähköntuotannon suhteen. Aurinko-, tuuli- ja geotermistä sähköntuotantoa.

        Edes likaisessa Kiinassakaan ei tuoteta kuin 65% sähköstä kivihiilellä. Muualla huomattavasti vähemmän.

        Miten niin? Kaikkein halvimmaksi tulisi jos ihmiset luopuisivat joukolla autoista. Kun autoja ei myydä, ei akkuja tarvitse valmistaakaan.


      • Anonyymi

        Jokainen kilowattitunti tarkoittaa autoilussa sitä ettei öljyä tarvitse polttaa. Norjassa on puhdasta vesisähköä vaikka kuinka paljon. Norja on johtava maa sähköautoilussa. Hyvä niin, kehittävät toimintamalleja kun niillä on rahaa. Voidaan sitten liittyä seuraan täällä Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen kilowattitunti tarkoittaa autoilussa sitä ettei öljyä tarvitse polttaa. Norjassa on puhdasta vesisähköä vaikka kuinka paljon. Norja on johtava maa sähköautoilussa. Hyvä niin, kehittävät toimintamalleja kun niillä on rahaa. Voidaan sitten liittyä seuraan täällä Suomessa.

        Norja on johtava maa sähköautoilussa koska siellä tuetaan sähköauton hankintaa varsin tuntuvasti. Suomessa uuden auton ostajaa verotetaa joko paljon tai todella paljon, joten ei ole mikään ihme, että täällä ajetaan vanhentuvilla polttiksilla vielä pitkään, ja kun polttoaineen hinta nousee, niin ajetaan vielä pidempään.

        Sähköautot verovapaiksi niin kyllä tulee Suomestakin johtava sähköautomaa ja latauspaikkojakin alkaa ilmestyä.


    • Anonyymi

      "No kysy Tojon insinööreiltä mikse he tekevät uusia softaversioita? Tuskin ajankulukseen."

      Samalla tavalla Toyotan uudet ohjelmistoversiot paikkaavat edellisten ongelmia niinkuin muidenkin valmistajien.

      • Anonyymi

        Ja Toyotankin voi huoltaa kotona eikä koskaan tehdä yhtäkään softapäivitystä koskaan. Tämä on täysin sallittua eikä katsastuskaan vilkaise ikinä softaa. Edelleenkin auton huoltaminen ilman virallista huoltamoa on täysin sallittua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Toyotankin voi huoltaa kotona eikä koskaan tehdä yhtäkään softapäivitystä koskaan. Tämä on täysin sallittua eikä katsastuskaan vilkaise ikinä softaa. Edelleenkin auton huoltaminen ilman virallista huoltamoa on täysin sallittua.

        "Ja Toyotankin voi huoltaa kotona eikä koskaan tehdä yhtäkään softapäivitystä koskaan. Tämä on täysin sallittua eikä katsastuskaan vilkaise ikinä softaa."

        Miksi ei asentaisi tojoonsa uusimpia softaversioita? Se ei maksa mitään. Tuossa youtube videossa neuvotaan miten sen vii tehdä itse.
        VW ja Teslat tekevät sen automaattisesti itse verkon kautta. Omistajan ei tarvitse tehdä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja Toyotankin voi huoltaa kotona eikä koskaan tehdä yhtäkään softapäivitystä koskaan. Tämä on täysin sallittua eikä katsastuskaan vilkaise ikinä softaa."

        Miksi ei asentaisi tojoonsa uusimpia softaversioita? Se ei maksa mitään. Tuossa youtube videossa neuvotaan miten sen vii tehdä itse.
        VW ja Teslat tekevät sen automaattisesti itse verkon kautta. Omistajan ei tarvitse tehdä mitään.

        Autot ovat teknisesti olleet menossa jo pari vuosikymmentä
        järkyttävään suuntaan. Lyhytikäisiksi ja kertakäyttöisiksi.
        Nyky autot, pienet perusmallitkin ovat täynnä tietokonetta ja
        sähköisiä toimintoja, laadullisesti 90- luvun autoja heikompia ja
        kalliimpia korjata. Tämän päivän hybridit ja akkuautot tulevat olemaan
        käyttöiältään huomattavan lyhytikäisiä, ja tämä on autoteollisuuden
        tavoitteenakin. Yksittäistä pienituloista autoilijaa ajatellen, joka
        haluaa liikkua välttämättömät liikkumisensa toimivalla autolla joka
        olisi kestävän kehityksen mukainen ( kestävä ja pitkäikäinen, vähän
        korjauksia vaativa ) nykysuuntaus on kestämätön, ja autoilijalle
        huomattavasti kalliimpi. 2000- luvun alusta lähtien autojen käyttöikä
        suomessakin on lyhentynyt huomattavasti. Tähän syynä autojen tekniikan
        ja kalliimpien vikojen lisääntyminen, jälleenmyyntiarvon romahtaminen.
        Juuri tästä syystä suomalaiset ajavat sinnikkäästi vieläpä autoilla joissa
        ei tätä nykyajan älyteknologiaa tarvita. Niillä ajetaan ne edullisimmat
        kilometrit. Köyhä joka liikkumiseen kuitenkin autoa tarvitsee, ei kaipaa
        mitään älyteknologiaa liikkumavälineeseensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autot ovat teknisesti olleet menossa jo pari vuosikymmentä
        järkyttävään suuntaan. Lyhytikäisiksi ja kertakäyttöisiksi.
        Nyky autot, pienet perusmallitkin ovat täynnä tietokonetta ja
        sähköisiä toimintoja, laadullisesti 90- luvun autoja heikompia ja
        kalliimpia korjata. Tämän päivän hybridit ja akkuautot tulevat olemaan
        käyttöiältään huomattavan lyhytikäisiä, ja tämä on autoteollisuuden
        tavoitteenakin. Yksittäistä pienituloista autoilijaa ajatellen, joka
        haluaa liikkua välttämättömät liikkumisensa toimivalla autolla joka
        olisi kestävän kehityksen mukainen ( kestävä ja pitkäikäinen, vähän
        korjauksia vaativa ) nykysuuntaus on kestämätön, ja autoilijalle
        huomattavasti kalliimpi. 2000- luvun alusta lähtien autojen käyttöikä
        suomessakin on lyhentynyt huomattavasti. Tähän syynä autojen tekniikan
        ja kalliimpien vikojen lisääntyminen, jälleenmyyntiarvon romahtaminen.
        Juuri tästä syystä suomalaiset ajavat sinnikkäästi vieläpä autoilla joissa
        ei tätä nykyajan älyteknologiaa tarvita. Niillä ajetaan ne edullisimmat
        kilometrit. Köyhä joka liikkumiseen kuitenkin autoa tarvitsee, ei kaipaa
        mitään älyteknologiaa liikkumavälineeseensä.

        Täyttä tuubaa. Vanhoissa autoissa oli kaiken maailman katkojan kärkeä, kaasutinta, venttiilinsäätöä, Öljynvaihtoväli 10.000km ja koneet olivat hoonaus-remppakunnossa 100.000km kohdalla. Täysiä paskoja kestävyyden ja huoltotarpeen kannalta nykykoneisiin verrattuna.

        Sähköautot ovat uusi askel parempaan suuntaan kun monimutkainen polttis+kytkin+vaihdelaatikko jossa on reilut 2.000 liikkuvaa osaa voidaan heivata veks kokonaan ja korvata voimalinjalla jossa liikkuvia osia on noin 20-30. Samoin päästään eroom kaikenmaailman lambda-antureista, EGRstä ja muusta päästöhilavitkuttimista.

        Korirakennekin menee parempaan suuntaan. Esim VW:n kaikissa ID-autoissa kantava rakenne on kokonaan alumiinia joka ei ruostu koskaan.

        Kestävyyden ja huoltotarpeen kannalta vanhat koneet olivat paskin juttu. Tämän vuosituhannen polttikset ovat selvästi parempia mutta sähköauto yksinkertaisuudessaan ja ruostumattomine runkorakenteineen on kuningas kestävyyden ja ylläpitokustannuksien osalta.
        Tutkikaapa vähän mitä nykyaikainen sähköauto on tekniseltä kannalta syönyt niin asia valkenee teillekin. Tutkikaa aluksi vaikka mitä huolto-ohjelma pitää sisällään. Ei paljoa mitään. Pelkkä kova ajo ja huolimaton pito riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyttä tuubaa. Vanhoissa autoissa oli kaiken maailman katkojan kärkeä, kaasutinta, venttiilinsäätöä, Öljynvaihtoväli 10.000km ja koneet olivat hoonaus-remppakunnossa 100.000km kohdalla. Täysiä paskoja kestävyyden ja huoltotarpeen kannalta nykykoneisiin verrattuna.

        Sähköautot ovat uusi askel parempaan suuntaan kun monimutkainen polttis+kytkin+vaihdelaatikko jossa on reilut 2.000 liikkuvaa osaa voidaan heivata veks kokonaan ja korvata voimalinjalla jossa liikkuvia osia on noin 20-30. Samoin päästään eroom kaikenmaailman lambda-antureista, EGRstä ja muusta päästöhilavitkuttimista.

        Korirakennekin menee parempaan suuntaan. Esim VW:n kaikissa ID-autoissa kantava rakenne on kokonaan alumiinia joka ei ruostu koskaan.

        Kestävyyden ja huoltotarpeen kannalta vanhat koneet olivat paskin juttu. Tämän vuosituhannen polttikset ovat selvästi parempia mutta sähköauto yksinkertaisuudessaan ja ruostumattomine runkorakenteineen on kuningas kestävyyden ja ylläpitokustannuksien osalta.
        Tutkikaapa vähän mitä nykyaikainen sähköauto on tekniseltä kannalta syönyt niin asia valkenee teillekin. Tutkikaa aluksi vaikka mitä huolto-ohjelma pitää sisällään. Ei paljoa mitään. Pelkkä kova ajo ja huolimaton pito riittää.

        Turha kiihkoilla mistään sähköautoista jos laatu ja kestävyys on tuota
        luokkaa mitä nyt on näissä sähköautoissa koettu. Kokemusta on sekä autojen
        ja kodin tekniikan muutoksista viimeisen 40 vuoden ajalta ja väistämätön
        tosiasia on että kaikista tämäntyyppisistä kulutustuotteista on tehty
        tietotekniikkaa ja elektroniikkaa niihin ymppäämällä lyhytikäisiä
        kertakäyttötuotteita. Samoin kaikki mekaniikkaan liittyvät osat tehdään
        aikaisempaa heikommiksi jotta valmistajien eduksi valmistettujen tuotteiden
        käyttöikä saadaan riittävän alhaiseksi jotta uusia saadaan kaupaksi.
        Sama hehkulamppuperiaate otettu käytäntöön melkein joka tuotteessa
        ja niin maailma hukkuu kertakäyttöpaskaan ja valmistajat saavat
        maksimaalisen tuottonsa, paskat välittämättä ns. kestävästä kehityksestä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha kiihkoilla mistään sähköautoista jos laatu ja kestävyys on tuota
        luokkaa mitä nyt on näissä sähköautoissa koettu. Kokemusta on sekä autojen
        ja kodin tekniikan muutoksista viimeisen 40 vuoden ajalta ja väistämätön
        tosiasia on että kaikista tämäntyyppisistä kulutustuotteista on tehty
        tietotekniikkaa ja elektroniikkaa niihin ymppäämällä lyhytikäisiä
        kertakäyttötuotteita. Samoin kaikki mekaniikkaan liittyvät osat tehdään
        aikaisempaa heikommiksi jotta valmistajien eduksi valmistettujen tuotteiden
        käyttöikä saadaan riittävän alhaiseksi jotta uusia saadaan kaupaksi.
        Sama hehkulamppuperiaate otettu käytäntöön melkein joka tuotteessa
        ja niin maailma hukkuu kertakäyttöpaskaan ja valmistajat saavat
        maksimaalisen tuottonsa, paskat välittämättä ns. kestävästä kehityksestä..

        "tämäntyyppisistä kulutustuotteista on tehty
        tietotekniikkaa ja elektroniikkaa niihin ymppäämällä lyhytikäisiä
        kertakäyttötuotteita. "

        Jos haukut sähköautoja tästä asiasta niin haukut väärää puuta. Uusissa polttisautoissa on kaikki samat ajonavustimet, netti, kosketusnäytöt, tietotekniikka ja elektroniikkahärpäkkeet kuin sähköautoissa. Itse asiassa polttiksissa tilanne on paljon huonompi kuin sähköautoissa sillä polttomoottorin optimointi päästöjen ja kulutuksen suhteen on tehnyt niistä painajaismaisia anturi- ja softarytöjä. Lisäksi ne ovat mekaanisesti kirjaimellisesti sata kertaa monimutkaisempia. Kaikki tämä tekee sähköautosta ylivoimaisesti yksinkertaisemman rakentaa mekaanisesti sekä myös ohjelmistojen kannalta.
        Sähköautojen yksinkertaisuus takaa polttiksia paljon paremman luotettavuuden ja kestoiän.


    • Anonyymi

      niinpä, Tesla paranoo iän myötä, kaatopaikalle jo viisivuotiaana

      • Anonyymi

        Tesla nyt on omanlaisensa vitsi. Saatan hankkia tulevaisuudessa sähköauton
        kun akkuteknologia kehittyy ja autoista riisutaan kaikki turha älytekniikka
        can väylineen ja leluineen. 60 luvulla kulki jo sähkötrukitkin ilman
        mitään tietokoneita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla nyt on omanlaisensa vitsi. Saatan hankkia tulevaisuudessa sähköauton
        kun akkuteknologia kehittyy ja autoista riisutaan kaikki turha älytekniikka
        can väylineen ja leluineen. 60 luvulla kulki jo sähkötrukitkin ilman
        mitään tietokoneita.

        "60 luvulla kulki jo sähkötrukitkin ilman
        mitään tietokoneita."

        2020 ja sen jälkeen ei rakenneta mitään autoa millään käyttövoimalla ilman can-väyliä tai tietokoneita.
        Kohta joudut lykkimään talvet potkurilla ja kesät fillarilla. Alapa notkistelemaan alakropan niveliä. Tarvitset niitä kipeästi aivan pian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "60 luvulla kulki jo sähkötrukitkin ilman
        mitään tietokoneita."

        2020 ja sen jälkeen ei rakenneta mitään autoa millään käyttövoimalla ilman can-väyliä tai tietokoneita.
        Kohta joudut lykkimään talvet potkurilla ja kesät fillarilla. Alapa notkistelemaan alakropan niveliä. Tarvitset niitä kipeästi aivan pian.

        Kehitys kehittyy harvoin oikeaan suuntaan kun teollisuus
        lobbaa " muka " tärkeää tekniikkaa tuotteisiin milloin
        minkäkin perustelun vuoksi.
        Aivan samaan kastiin menee tuo kun hakataan rahaa
        johonkin avaruustegnologiaan, kuu- ja mars lentoihin.
        Kaikki näihin käytetyt varat pitäisi käyttää erilaisissa
        muodoissa tämän maapallon pelastamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitys kehittyy harvoin oikeaan suuntaan kun teollisuus
        lobbaa " muka " tärkeää tekniikkaa tuotteisiin milloin
        minkäkin perustelun vuoksi.
        Aivan samaan kastiin menee tuo kun hakataan rahaa
        johonkin avaruustegnologiaan, kuu- ja mars lentoihin.
        Kaikki näihin käytetyt varat pitäisi käyttää erilaisissa
        muodoissa tämän maapallon pelastamiseen.

        Sanopa onko autotekniikka kehittynyt väärään suuntaan kun nykyautoissa on automaattinen SOS-puhelu hätäkeskukseen kolaritilanteissa. Auto lähettää hätäkeskukseen auton sijainnin, matkustajien määrän yms oleellista tietoa. Auto osaa tehdä saman myös sairaskohtauksen sattuessa. Auto parkkeeraa itsensä pientareelle ja soittaa hätäpuhelun. Samoin se varoittaa jos kuski meinaa nukahtaa rattiin yms. Lista näistä turvavarusteista on pitkä.
        Minusta nuo ovat erinomaisia ominaisuuksia ja kehitys on mennyt juuri oikeaan suuntaan. Ilman tietotekniikkaa tuo olisi tekemätön paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitys kehittyy harvoin oikeaan suuntaan kun teollisuus
        lobbaa " muka " tärkeää tekniikkaa tuotteisiin milloin
        minkäkin perustelun vuoksi.
        Aivan samaan kastiin menee tuo kun hakataan rahaa
        johonkin avaruustegnologiaan, kuu- ja mars lentoihin.
        Kaikki näihin käytetyt varat pitäisi käyttää erilaisissa
        muodoissa tämän maapallon pelastamiseen.

        Olisi ihan hyvä, että ihmisiä asustaisi myös muilla taivaankappaleilla. Ihan siltä varalta, että iso asteroidi pyyhkäisee elämän maapallolta pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "60 luvulla kulki jo sähkötrukitkin ilman
        mitään tietokoneita."

        2020 ja sen jälkeen ei rakenneta mitään autoa millään käyttövoimalla ilman can-väyliä tai tietokoneita.
        Kohta joudut lykkimään talvet potkurilla ja kesät fillarilla. Alapa notkistelemaan alakropan niveliä. Tarvitset niitä kipeästi aivan pian.

        Itse asiassa nuo Can-väylät ovat ensin yleistyneet teollisuuden linjastoissa, ja sieltä tuotu myös autoihin. Autoissa alkoi olemaan kilometritolkulla johtoja, kun jokaiselle laitteelle piti olla oma johdotuksensa. Viat näissä johtopunteissa oli yleisiä ja vian paikallistaminen haastavaa. Väylätekniikalla päästään muutamalla johdolla, jolloin viatkin ovat harvinaisempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi ihan hyvä, että ihmisiä asustaisi myös muilla taivaankappaleilla. Ihan siltä varalta, että iso asteroidi pyyhkäisee elämän maapallolta pois.

        Utopiaa. Maapallon ongelmat tulee ratkaista maapallolla ja muuta
        elinkelpoista paikkaa ei ihmisille, eläimille ja luonnolle ole.
        On totta että " avaruustegnologiasta " on jotain keksintöjä
        sovellettu arkielämäänkin, mutta jos halua on niin ne olisi jo
        keksitty muutenkin. Maapallo on paikka jossa ihmisen tulee elää
        luonnon ehdoilla ja hyväksyä että luonto tulee toimeen ilman
        ihmisiä, mutta ihminen ei pärjää montaakaan päivää ilman luontoa.

        Ja mitä tulee autolla liikkumiseen niin mieluummin ajan toimivalla
        yksinkertaisella ja pitkäikäisellä autolla kuin uusilla tietokone-leluilla.
        Autossa ei tarvita muita " tietokoneita " kuin polttoaineen
        suihkutus-boksi. Kaikki muut ovat autoissa täysin turhia leluja.
        Tämä on juuri se " hehkulamppu-huijaus " jota nykytuotteissa
        valitettavasti toteutetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa nuo Can-väylät ovat ensin yleistyneet teollisuuden linjastoissa, ja sieltä tuotu myös autoihin. Autoissa alkoi olemaan kilometritolkulla johtoja, kun jokaiselle laitteelle piti olla oma johdotuksensa. Viat näissä johtopunteissa oli yleisiä ja vian paikallistaminen haastavaa. Väylätekniikalla päästään muutamalla johdolla, jolloin viatkin ovat harvinaisempia.

        Painon säästöstäkin on puhuttu. Kun sähköhärpäikkeitä alkaa olla kymmeniä ja jokaiselle pitäisi omat kaapelit vetää, alkaa painoakin tulla.

        Käytännössä väylätekniikasta on muutakin iloa. Esim. tunnistetaan palaneita polttimoita, sammutetaan päälle unohtunut sisävalo jne. Voidaan säädellä lamppujen tehoa PWM pulssituksella = 1 lankainen polttimo tai led valo voi toimittaa sekä päivä/DRL valon virkaa tai olla taka/jarruvalo.

        Tosin softaa kun on tullut peliin, niin saadaan myös aika hupaisia efektejä softabugeilla. Tämäkin omakätisesti koettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painon säästöstäkin on puhuttu. Kun sähköhärpäikkeitä alkaa olla kymmeniä ja jokaiselle pitäisi omat kaapelit vetää, alkaa painoakin tulla.

        Käytännössä väylätekniikasta on muutakin iloa. Esim. tunnistetaan palaneita polttimoita, sammutetaan päälle unohtunut sisävalo jne. Voidaan säädellä lamppujen tehoa PWM pulssituksella = 1 lankainen polttimo tai led valo voi toimittaa sekä päivä/DRL valon virkaa tai olla taka/jarruvalo.

        Tosin softaa kun on tullut peliin, niin saadaan myös aika hupaisia efektejä softabugeilla. Tämäkin omakätisesti koettu.

        Ei kyllä ahdista vaikka nuo sisävalot ja takalampun polttimot
        hiasessa erilliset ovatkin. Helposti ja halvalla vaihdettavissa.
        Mutta se alkaisi ahdistaa kuulla selitys marmoritiskillä että
        ei autakaan vaihtaa polttimoita kun vika on jossaan
        boksissa joka valoja ohjaa ja korjausarvio 1800 e..........
        Tällä saadaan käytetty auto helposti paaliin ja myytyä uusi....
        Tosin ei minulle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanopa onko autotekniikka kehittynyt väärään suuntaan kun nykyautoissa on automaattinen SOS-puhelu hätäkeskukseen kolaritilanteissa. Auto lähettää hätäkeskukseen auton sijainnin, matkustajien määrän yms oleellista tietoa. Auto osaa tehdä saman myös sairaskohtauksen sattuessa. Auto parkkeeraa itsensä pientareelle ja soittaa hätäpuhelun. Samoin se varoittaa jos kuski meinaa nukahtaa rattiin yms. Lista näistä turvavarusteista on pitkä.
        Minusta nuo ovat erinomaisia ominaisuuksia ja kehitys on mennyt juuri oikeaan suuntaan. Ilman tietotekniikkaa tuo olisi tekemätön paikka.

        Niin jos tuo paikannus sattuu toimimaan ja jos se nyt tässä softaversiossa toimii. Tosiasia on että noita ominaisuuksia ei ole koskaan testattu ja korjaus tulee sitten jossakin päivityksessä, tai jos ei tule niin seuraavassa automallissa kuitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanopa onko autotekniikka kehittynyt väärään suuntaan kun nykyautoissa on automaattinen SOS-puhelu hätäkeskukseen kolaritilanteissa. Auto lähettää hätäkeskukseen auton sijainnin, matkustajien määrän yms oleellista tietoa. Auto osaa tehdä saman myös sairaskohtauksen sattuessa. Auto parkkeeraa itsensä pientareelle ja soittaa hätäpuhelun. Samoin se varoittaa jos kuski meinaa nukahtaa rattiin yms. Lista näistä turvavarusteista on pitkä.
        Minusta nuo ovat erinomaisia ominaisuuksia ja kehitys on mennyt juuri oikeaan suuntaan. Ilman tietotekniikkaa tuo olisi tekemätön paikka.

        Mitkään noista ei ole tarpeellisia ominaisuuksia. Itse ostaisin auton mieluummin ilman noita ominaisuuksia, jos säästäisin siinä euronkin verran. Euroakaan en noista maksa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painon säästöstäkin on puhuttu. Kun sähköhärpäikkeitä alkaa olla kymmeniä ja jokaiselle pitäisi omat kaapelit vetää, alkaa painoakin tulla.

        Käytännössä väylätekniikasta on muutakin iloa. Esim. tunnistetaan palaneita polttimoita, sammutetaan päälle unohtunut sisävalo jne. Voidaan säädellä lamppujen tehoa PWM pulssituksella = 1 lankainen polttimo tai led valo voi toimittaa sekä päivä/DRL valon virkaa tai olla taka/jarruvalo.

        Tosin softaa kun on tullut peliin, niin saadaan myös aika hupaisia efektejä softabugeilla. Tämäkin omakätisesti koettu.

        Mutta nykyisillä led-valoilla ja vastaavilla on hyvin kallista ja vaikeaa vaihtaa esimerkiksi valoja. Vanhoissa autoissa polttimo maksaa 5 euroa ja sen pystyy helposti vaihtamaan itsekin. Nyt, kun ajovalot eivät kunnolla toimi, voi korjaukseen mennä useita satoja euroja.

        Sähköautoon voin siirtyä, jos esimerkiksi etuvalon voi korjata alle kympillä ihan kotiolosuhteissa viemättä autoa korjaamolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin jos tuo paikannus sattuu toimimaan ja jos se nyt tässä softaversiossa toimii. Tosiasia on että noita ominaisuuksia ei ole koskaan testattu ja korjaus tulee sitten jossakin päivityksessä, tai jos ei tule niin seuraavassa automallissa kuitenkin.

        Tynnyrissä kasvanut puhuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkään noista ei ole tarpeellisia ominaisuuksia. Itse ostaisin auton mieluummin ilman noita ominaisuuksia, jos säästäisin siinä euronkin verran. Euroakaan en noista maksa.

        Ajapa kolari niin kysyn sulta uudestaan onko tarpeellinen.
        Tai nukahdapa rattiin ja kysyn olisiko hälytys olllut tarpeellinen.
        Tai saapa sairaskohtaus ratissa niin kysyn sen jälkeen uudestaan onko automaattinen SOS-puhelu ja auton parkkeeraus automaattisesti pientareelle tarpeellinen toiminnallisuus.

        Tuollaiset turvatoiminnnot pelastavat ihmishenkiä joka päivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta nykyisillä led-valoilla ja vastaavilla on hyvin kallista ja vaikeaa vaihtaa esimerkiksi valoja. Vanhoissa autoissa polttimo maksaa 5 euroa ja sen pystyy helposti vaihtamaan itsekin. Nyt, kun ajovalot eivät kunnolla toimi, voi korjaukseen mennä useita satoja euroja.

        Sähköautoon voin siirtyä, jos esimerkiksi etuvalon voi korjata alle kympillä ihan kotiolosuhteissa viemättä autoa korjaamolle.

        "Sähköautoon voin siirtyä, jos esimerkiksi etuvalon voi korjata alle kympillä ihan kotiolosuhteissa viemättä autoa korjaamolle."

        Hei taukit. Nyt te puhutte aivan niinkuin sähköautoissa olisi jotenkin erilaiset valot tai sähköjärjestelmä tai kosketusnäyttö kuin polttiksissa. Eihän se pidä paikkaansa lainkaan. Vain voimalinja on erilainen kaikki muu on samaa. Myö ledivalot, CAN-väylät ja kosketusnäytöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajapa kolari niin kysyn sulta uudestaan onko tarpeellinen.
        Tai nukahdapa rattiin ja kysyn olisiko hälytys olllut tarpeellinen.
        Tai saapa sairaskohtaus ratissa niin kysyn sen jälkeen uudestaan onko automaattinen SOS-puhelu ja auton parkkeeraus automaattisesti pientareelle tarpeellinen toiminnallisuus.

        Tuollaiset turvatoiminnnot pelastavat ihmishenkiä joka päivä.

        On niitä ilmankin aiemmin pärjätty eikä minulla ole koskaan ollut noita ominaisuuksia autossa. Jos kyseessä on lisäominaisuus niin en maksaisi noista euroakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tynnyrissä kasvanut puhuu.

        On SW tuotekehitys nähty ja täysin puoilivillaista puuhaa, tehedään mitä tehdään, toimii jos toimii, asiakas testaa, ja korjataan jos korjataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On niitä ilmankin aiemmin pärjätty eikä minulla ole koskaan ollut noita ominaisuuksia autossa. Jos kyseessä on lisäominaisuus niin en maksaisi noista euroakaan.

        "On niitä ilmankin aiemmin pärjätty eikä minulla ole koskaan ollut noita ominaisuuksia autossa. "

        Loogisesti ajatellen olet oikeassa. Kuolla voi vain kerran. Olet vielä elossa joten tarvetta ei ole sinulle tullut.
        Joskus melko typeräkin ihminen voi olla oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "On niitä ilmankin aiemmin pärjätty eikä minulla ole koskaan ollut noita ominaisuuksia autossa. "

        Loogisesti ajatellen olet oikeassa. Kuolla voi vain kerran. Olet vielä elossa joten tarvetta ei ole sinulle tullut.
        Joskus melko typeräkin ihminen voi olla oikeassa.

        Teollisuus eli valmistajat lobbaa ja sanelee lainsäätäjille ja direktiivien
        laatijoille mitä paskaa tekniikkaa ja ominaisuuksia pitää tuotteisiin
        ( esim. autoihin ) pakolla asentaa. Lopputuote on kuluttajan kannalta
        täyttä kuraa. En tarvitse kaistavahteja en ajonvakauttimia enkä
        muutakaan älytegnologiaa josta ei ole muuta kuin murhetta ja rahanmenoa
        " huoltojen ja päivitysten " ( lue korjauksien ) muodossa.
        Vakaat ajo-ominaisuudet, turvallinen ja lämmin matkustamo, ja perusvarusteet
        riittää. En tarvitse edes sähköikkunoita enkä välttämättä edes
        keskuslukitusta. Eivät käytettynä enää useinkaan toimi.
        En halua maksaa toimimattomasta tuotteesta, siksi pidän huolta
        kaikista vanhoista laitteista, myös autoista, jotka ovat tehty aikakaudella
        kun tehtiin vielä kunnon laatua. Uusi auto, tai melkein mikä tahansa
        kodinkone tai työkalu, täynnä älytegnolokiaa on valmistajalle
        riemuvoitto, se kun saadaan äkkiä " kaatopaikalle " ja myytyä
        taas uusi. Parjattiin kolme neljä vuosikymmentä sitten kiinalaisia
        tuotteita kuinka heikkoja kestämään ne olivat. Tänään kaikki tuotteet
        tehdään samalla kura- menetelmällä. Ei hyvä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teollisuus eli valmistajat lobbaa ja sanelee lainsäätäjille ja direktiivien
        laatijoille mitä paskaa tekniikkaa ja ominaisuuksia pitää tuotteisiin
        ( esim. autoihin ) pakolla asentaa. Lopputuote on kuluttajan kannalta
        täyttä kuraa. En tarvitse kaistavahteja en ajonvakauttimia enkä
        muutakaan älytegnologiaa josta ei ole muuta kuin murhetta ja rahanmenoa
        " huoltojen ja päivitysten " ( lue korjauksien ) muodossa.
        Vakaat ajo-ominaisuudet, turvallinen ja lämmin matkustamo, ja perusvarusteet
        riittää. En tarvitse edes sähköikkunoita enkä välttämättä edes
        keskuslukitusta. Eivät käytettynä enää useinkaan toimi.
        En halua maksaa toimimattomasta tuotteesta, siksi pidän huolta
        kaikista vanhoista laitteista, myös autoista, jotka ovat tehty aikakaudella
        kun tehtiin vielä kunnon laatua. Uusi auto, tai melkein mikä tahansa
        kodinkone tai työkalu, täynnä älytegnolokiaa on valmistajalle
        riemuvoitto, se kun saadaan äkkiä " kaatopaikalle " ja myytyä
        taas uusi. Parjattiin kolme neljä vuosikymmentä sitten kiinalaisia
        tuotteita kuinka heikkoja kestämään ne olivat. Tänään kaikki tuotteet
        tehdään samalla kura- menetelmällä. Ei hyvä....

        Tuo SOS-puhelu ja vastaavat pelastavat henkiä joka päivä. Airbag, turvavyöt, ABS, luistonesto ja ajonvakautus on toki monimutkaisempi kuin auto ilman noita mutta iso parannus meidän kaikkien turvallisuuteen.

        Taidat vetää vaan huviksesi tuollaista änkyrän roolia tässä. Kova sälli ei kypärää tarvitse.
        Aika läpinäkyvää hupi-uhoamists.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo SOS-puhelu ja vastaavat pelastavat henkiä joka päivä. Airbag, turvavyöt, ABS, luistonesto ja ajonvakautus on toki monimutkaisempi kuin auto ilman noita mutta iso parannus meidän kaikkien turvallisuuteen.

        Taidat vetää vaan huviksesi tuollaista änkyrän roolia tässä. Kova sälli ei kypärää tarvitse.
        Aika läpinäkyvää hupi-uhoamists.

        Ei ole mitään hupi- uhoamista eikä änkyrän roolia. Olen vain tarkka
        mihin vähät rahani käytän. Liikenneturvallisuus olisi paljon paremmalla
        tolalla jos oikeasti keskitytään liikennevalvontaan, alennettaisiin
        nopeusrajoituksia ( myös saasteet vähenevät ) . Suurimman
        turvallisuusriskin liikenteessä tuottavat liian suuret tilannenopeudet,
        välinpitämättömyys liikenteessä, alkoholi, huumeet ja muut
        itsekkäät itseään täynnä olevat usein " uusilla premium luokan " autoilla
        ajavat idiootit jotka yli- luottavat niin itseensä kuin hienon autonsa
        turvavarusteisiin, vähät välittämättä muista tieliikenteessä.
        Jos edellämainitunlainen idiootti tulee ohittaessaan vastaan omaa
        kaistaani, niin toivon että olen juuri silloin liikkeellä raskaalla
        hyötyajoneuvolla, jolloin ainakin toinen meistä jäisi henkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään hupi- uhoamista eikä änkyrän roolia. Olen vain tarkka
        mihin vähät rahani käytän. Liikenneturvallisuus olisi paljon paremmalla
        tolalla jos oikeasti keskitytään liikennevalvontaan, alennettaisiin
        nopeusrajoituksia ( myös saasteet vähenevät ) . Suurimman
        turvallisuusriskin liikenteessä tuottavat liian suuret tilannenopeudet,
        välinpitämättömyys liikenteessä, alkoholi, huumeet ja muut
        itsekkäät itseään täynnä olevat usein " uusilla premium luokan " autoilla
        ajavat idiootit jotka yli- luottavat niin itseensä kuin hienon autonsa
        turvavarusteisiin, vähät välittämättä muista tieliikenteessä.
        Jos edellämainitunlainen idiootti tulee ohittaessaan vastaan omaa
        kaistaani, niin toivon että olen juuri silloin liikkeellä raskaalla
        hyötyajoneuvolla, jolloin ainakin toinen meistä jäisi henkiin.

        Kyllä edelleen ilmassa on hirveästi turhaa uhoa ja agressiivisuutta kanssa-autoilijoihin ja teknologiaan. Kanssa-autoijoihin kohdistuvaan agressioon en ota kantaa koska tuo puhtaasti luonnekysymys ja kallonkutistajien aluetta.
        Tekno-agressiivisuuteen sen sijaan otan kantaa. Autojen turvavarusteet ovat kiistattomasti pelastanut tuhansia henkiä liikenteessä ja estäneet suuren määrän lievempiä onnettomuuksia. Rahan säästäminen ei voi olla todellinen motiivi koska turvavarusteet ovat yksi kerrallaan tulleet vakiovarusteiksi eikä niistä ole maksettu lisähintaa.
        Loogisesti ajatellen en näe kyllä mitään muuta motivaatioita kun pelkän väkisinänkyröinnin.
        Ei ole mitän logiikkaa siinä että joku turva varuste olisi turha jos se olisi lisävaruste, mutta hyvä jos se olisi vakiovaruste. Se toimii samalla tavalla kummassakin tapauksessa ja on yhtä hyödyllinen ilmaisena ja lisävarusteena.
        Oletko ihmnen joka ostaisi haulikon ilman varmistinta jos varmistin olisi maksullinen optio?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä edelleen ilmassa on hirveästi turhaa uhoa ja agressiivisuutta kanssa-autoilijoihin ja teknologiaan. Kanssa-autoijoihin kohdistuvaan agressioon en ota kantaa koska tuo puhtaasti luonnekysymys ja kallonkutistajien aluetta.
        Tekno-agressiivisuuteen sen sijaan otan kantaa. Autojen turvavarusteet ovat kiistattomasti pelastanut tuhansia henkiä liikenteessä ja estäneet suuren määrän lievempiä onnettomuuksia. Rahan säästäminen ei voi olla todellinen motiivi koska turvavarusteet ovat yksi kerrallaan tulleet vakiovarusteiksi eikä niistä ole maksettu lisähintaa.
        Loogisesti ajatellen en näe kyllä mitään muuta motivaatioita kun pelkän väkisinänkyröinnin.
        Ei ole mitän logiikkaa siinä että joku turva varuste olisi turha jos se olisi lisävaruste, mutta hyvä jos se olisi vakiovaruste. Se toimii samalla tavalla kummassakin tapauksessa ja on yhtä hyödyllinen ilmaisena ja lisävarusteena.
        Oletko ihmnen joka ostaisi haulikon ilman varmistinta jos varmistin olisi maksullinen optio?

        Ajattelen kaikkea kokonaisuutena. En tarkoita että pitäisi palata kivikaudelle.
        Täällä, maailmassa, on liikaa ihmisiä ja siinä mielessä olisi paremmin
        kestävän kehityksen mukaista että kuluttaisimme vähemmän , yksinkertaistettaisiin
        tuotteita, samalla lisäten niiden kestoikää, Maapallon kestokyky on ylitetty
        moninkertaisesti ja kaikille ei nykyisenlaista kertakäyttö-tuote elämää
        tule järjestää, paras olisi ettei kenellekään. Tämä on laajempi kysymys ja
        ei ole pelkästään kuluttajien, eli ihmisten vastuulla toimia vastuullisesti ja
        kestävän kehityksen mukaisesti. Tuotteiden valmistajat tulisi myös velvoittaa
        valmistamaan tuotteet ja tavarat ekologisesti, luonnonvaroja säästäen ja tehdä
        niistä pitkäikäisiä, kestäviä, ja myös helposti korjattavia.
        Tavoite että tuotteiden kestoikä ( valmistajien ja kauppojen toiveesta )
        on mahdollisimman lyhyt, tulee olemaan kestämätön.
        Haulikko- vertaus meni aivan pieleen.
        Tässä uusi vertaus : Leikkaat pullaa tavallisella leipäveitsellä, sellaisella
        kaikkien tuntemalla ruostumattomalla sahalaitaisella veitsellä. Saat pullan
        viipaloitua. Ja mussutat pullan tyytyväisenä.
        Kuluttajien turvallisuusvirasto lobbaa lain että leipäveitset tulee varustaa
        laser-turvalaitteella ja sormi tunnistimella ettei leikkaaja voi mitenkään
        sahata veitsellä sormeensa. Uusi veitsimalli maksaa tietenkin 3 kertaa enemmän
        vaikka tuote teetetään kiinassa jossa veitsi halvempi valmistaa ja
        länsimaalainen tilaajakonserni käärii suuremman katteen.
        Lopuksi turvaveitsi on vuoden käytön jälkeen kelvoton kun
        veitsessä oleva tietokonepohjainen käyttöjärjestelmä ei
        " tue enää formaattia " ja uutta päivitystä. Veitsi roskiin, ja uusi marketista
        tilalle.

        Teknologia ja tietokoneineen ym sovelluksineen on hyvä renki mutta
        huono isäntä. Tämän on tyhmempikin kuluttaja jo ajat sitten huomannut.
        Älytekniikan ja tietokoneiden ja elektroniikan tunkeminen joka paikkaan
        esim. kodinkoneisiin, tai vaikkapa siihen autoon on totaalisen turhaa
        luonnon- ja kuluttajien varojen haaskaamista.
        Tietokoneriippuvaiset ja erilaisista sovelluksista riippuvaiset ja niiistä
        kiksejä saavat pelatkoon vaikkapa kännykällä jotain peliänsä.
        Huolestuttavampaa on se turvallisuusriski kun hipelöivät liikenteessä
        nyky- tai sähköautonsa kosketusnäyttöjä ja räpeltävät ja räpeltävät
        kunnes päätyvät sinne lepikkoon. ja ehkä odottavat avun saapumista
        turhaan, kun " sovellus meni vanhaksi "..........


    • Anonyymi

      "Täällä, maailmassa, on liikaa ihmisiä ja siinä mielessä olisi paremmin
      kestävän kehityksen mukaista että kuluttaisimme vähemmän , yksinkertaistettaisiin
      tuotteita, samalla lisäten niiden kestoikää, "

      Mietipä asiaa siltä kannalta että nykyaikaisesta autosta on poistettu valtava määrä sähköisiä ja mekaanisia komponentteja korvaavalla ne tietotekniikalla.
      Onko enää Virranjakajaa? Erillistä virtapiuhaa joka sähköhärpäkkeelle? Erillistä katkaisijaa joka toiminnolle? Ei ole.
      Nyt on jopa voitu jättää pois kokonaan erittäin monimutkainen polttomoottori ja korvata se yksinkertaisella sähkömoottorilla.
      Ja se sähkömoottori muuttaa energian liikkeeksi noin 90% hyötysuhteella kun polttis tekeen saman homman keskimäärin noin 25% puskien lopun lämpönä ja kasvihuonepäästöinä maailmalle.

      Sorry to say. Olet karsea malliesimerkki erittäin pitkälle viedystä osaoptimoinnista ja sinulta puuttuu täysin tekniikan ja fysiikan osaamisen alkeet. Olet malliesimerkki kettutytöstä vaikket edes ymmärrä sitä. Tekniikan ammattilaisena se on helppo nähdä.

      • Anonyymi

        Olipa kirjoittaja kettutyttö tai ei niin kyllä taisi puhua
        täyttä asiaa ! Tekniikan ammattilaiset voisi keskittyä harjoittamaan
        työssään juuri kestävän kehityksen ja ympäristökuormituksen pienentämisen
        harjoittamista ja niiden edistämistä. Tätä menoa ihmiskunnan perii hukka :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa kirjoittaja kettutyttö tai ei niin kyllä taisi puhua
        täyttä asiaa ! Tekniikan ammattilaiset voisi keskittyä harjoittamaan
        työssään juuri kestävän kehityksen ja ympäristökuormituksen pienentämisen
        harjoittamista ja niiden edistämistä. Tätä menoa ihmiskunnan perii hukka :(

        Kettutyttökommentti tulee tuosta naiivista vanhan teknologian ihannoinnista. Se perustuu täysin tekniseen tietämättömyyteen.
        80-90 luvun autot on rakennettu paljon enemmän ympäristöä kuormittaen ja ne saastuttavat joka päivä liikenteessä ollessaan ja kuluttavat uusiutumatonta energiaa enemmän kun nykyautot.

        Vanhat autot ovat pitkälti kierrätyskelvottomia ja ne tuottavat 2-3 kertaas enemmän jäteöljyä nykyautoihin verrattuna. Ne kävivät lyijybensalla ja niiden maalit olivat varsinaisia myrkkyjä. Lisäksi niiden kestävyys on paljon huonomalla tasolla ja ne ruostuvat nopeammin.

        Toki paras ratkaisu ympäristön kannalta olisi jos uusia autoja ei tehtäisi, mutta se on taas yksi kettutyttö-fantasia. Vanhaa kalustoa romutetaan ja uusia on pakko valmistaa. "Ostakaan vain käytettyjä autoja" on kettutyttöfantasia potenssiin kaksi.
        Näin se reaalimaailma pyörii, halusi kettutytöt sitä tai ei.

        On todella typerää kuvitella etteikö autoteollisuus olisi ajatelllut ekologisuutta jo vuosikymmeniä ja tehnyt isoja asioita oikein. Nykyautot eivät ole pelkästään kierrätettäviä vaan ne on tehty osittain kierrätysmateriaalista. Niiden huoltotarve on paljon pienempi(Vähemmän jätettä) ja hyötysuhde on paljon parempi. Sähköautot tietysti kirkkaimpana kruununa kulkemalla uusituvalla energialla ilman päästöjä.
        Ja tämä ekoajattelu ei sisälly pelkästään itse autoon vaan koko sen elinkaareen sisältäen raaka-aineet ja romutuksen/kierrätyksen.
        Esim VW:n ID-tehdas käyttää pelkästään fossiilivapaata energiaa ja ID-perheen autot ovat hillineutraaleja huomioiden koko elinkaaren. Tietysti tuossa on vähän mainosmiesten värikynää mutta jokatapauksessa aivan eri maailmasta kuin 80-90 luvun autonrakentaminen ja lopputulos on kertaluokkaa ympäristöystävällisempi kuin vanhan ajan fossiilitupruttimet.

        Eli: Te vanhan teknologian ihailijat, Ottakaa vhän selvää asioista niin ette lauo tuollaisia kettutyttö-totuuksia jotka perustuvat harhaan ja toiveajatteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kettutyttökommentti tulee tuosta naiivista vanhan teknologian ihannoinnista. Se perustuu täysin tekniseen tietämättömyyteen.
        80-90 luvun autot on rakennettu paljon enemmän ympäristöä kuormittaen ja ne saastuttavat joka päivä liikenteessä ollessaan ja kuluttavat uusiutumatonta energiaa enemmän kun nykyautot.

        Vanhat autot ovat pitkälti kierrätyskelvottomia ja ne tuottavat 2-3 kertaas enemmän jäteöljyä nykyautoihin verrattuna. Ne kävivät lyijybensalla ja niiden maalit olivat varsinaisia myrkkyjä. Lisäksi niiden kestävyys on paljon huonomalla tasolla ja ne ruostuvat nopeammin.

        Toki paras ratkaisu ympäristön kannalta olisi jos uusia autoja ei tehtäisi, mutta se on taas yksi kettutyttö-fantasia. Vanhaa kalustoa romutetaan ja uusia on pakko valmistaa. "Ostakaan vain käytettyjä autoja" on kettutyttöfantasia potenssiin kaksi.
        Näin se reaalimaailma pyörii, halusi kettutytöt sitä tai ei.

        On todella typerää kuvitella etteikö autoteollisuus olisi ajatelllut ekologisuutta jo vuosikymmeniä ja tehnyt isoja asioita oikein. Nykyautot eivät ole pelkästään kierrätettäviä vaan ne on tehty osittain kierrätysmateriaalista. Niiden huoltotarve on paljon pienempi(Vähemmän jätettä) ja hyötysuhde on paljon parempi. Sähköautot tietysti kirkkaimpana kruununa kulkemalla uusituvalla energialla ilman päästöjä.
        Ja tämä ekoajattelu ei sisälly pelkästään itse autoon vaan koko sen elinkaareen sisältäen raaka-aineet ja romutuksen/kierrätyksen.
        Esim VW:n ID-tehdas käyttää pelkästään fossiilivapaata energiaa ja ID-perheen autot ovat hillineutraaleja huomioiden koko elinkaaren. Tietysti tuossa on vähän mainosmiesten värikynää mutta jokatapauksessa aivan eri maailmasta kuin 80-90 luvun autonrakentaminen ja lopputulos on kertaluokkaa ympäristöystävällisempi kuin vanhan ajan fossiilitupruttimet.

        Eli: Te vanhan teknologian ihailijat, Ottakaa vhän selvää asioista niin ette lauo tuollaisia kettutyttö-totuuksia jotka perustuvat harhaan ja toiveajatteluun.

        Autokierrätyksen asiantuntijana voin todeta 2000 luvun jälkeen autojen
        laatu ja korjattavuus on aivan kuralla. Autot tulee kierrätykseen nopeammin
        ja niiden arvo romahtaa nopeammin kun viat ovat kalliimpia ja niiden
        korjaamista ei voi itse tehdä ja korjaamolla teettäminen maksaa enemmän
        kuin mitä auton arvo on.


      • Anonyymi

        "Ja se sähkömoottori muuttaa energian liikkeeksi noin 90% hyötysuhteella"

        Onko noin huonotehoisia sähkömoottoreita vielä olemassa? Esim. Tesla Model 3:sen moottorin hyötysuhde on 97%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autokierrätyksen asiantuntijana voin todeta 2000 luvun jälkeen autojen
        laatu ja korjattavuus on aivan kuralla. Autot tulee kierrätykseen nopeammin
        ja niiden arvo romahtaa nopeammin kun viat ovat kalliimpia ja niiden
        korjaamista ei voi itse tehdä ja korjaamolla teettäminen maksaa enemmän
        kuin mitä auton arvo on.

        Autojen romutusikä on ollut nousussa koko ajan ja 2000-luvulla rakennettuja autoja ei ole alettu vielä edes isommin romuttamaan. Mutta iso ero 2000-luvun ja 1900-luvun autoilla on että 2000-luvun autoissa on paljon enemmän kierrätettäviä materiaaleja.

        Tuo kommentti laadusta on vain puoliksi ajateltu. Kyllä niissä 1900-luvun autoissa on vikoja vähintään yhtä paljon. Se että niitä pystyy sepittämään itse halvalla kasaan sen verta että ne liikkuvat ei ole oikeasti merkki paremmasta laadusta. Se vain kertoo että yksikertaista tekniikkaa pystyy itse korjaamaan paremmin.
        Se on vähän eri asia kuin parempi laatu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autojen romutusikä on ollut nousussa koko ajan ja 2000-luvulla rakennettuja autoja ei ole alettu vielä edes isommin romuttamaan. Mutta iso ero 2000-luvun ja 1900-luvun autoilla on että 2000-luvun autoissa on paljon enemmän kierrätettäviä materiaaleja.

        Tuo kommentti laadusta on vain puoliksi ajateltu. Kyllä niissä 1900-luvun autoissa on vikoja vähintään yhtä paljon. Se että niitä pystyy sepittämään itse halvalla kasaan sen verta että ne liikkuvat ei ole oikeasti merkki paremmasta laadusta. Se vain kertoo että yksikertaista tekniikkaa pystyy itse korjaamaan paremmin.
        Se on vähän eri asia kuin parempi laatu.

        Kun on pienet tulot ja kuitenkin liikkumiseen tarvii auton kun kaikki ei asu kaupungissa niin ajelen pakosta halvalla autoilla. Ehkä suurituloisilla on varaa ostaa 50 tuhannen euron sähköauto tai hybridi. Tuollainen auto romutetaan viimeistään 10 vuoden iässä niin eikö se ole vuotta kohden 5000 euroa joka vuosi kun arvo romahtaa ja siihen vielä tuhans ien eurojen korjauskulut tuona aikana.
        Sanokaas teknovertit millä köyhä ajelee mettäkulmilta muksut päivähoitoon ja itse töihin noilla kuluilla.
        Mahdoton yhtälö. Hienoa jos perse tuon leikin kestää. Harvalla on suuret tulot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun on pienet tulot ja kuitenkin liikkumiseen tarvii auton kun kaikki ei asu kaupungissa niin ajelen pakosta halvalla autoilla. Ehkä suurituloisilla on varaa ostaa 50 tuhannen euron sähköauto tai hybridi. Tuollainen auto romutetaan viimeistään 10 vuoden iässä niin eikö se ole vuotta kohden 5000 euroa joka vuosi kun arvo romahtaa ja siihen vielä tuhans ien eurojen korjauskulut tuona aikana.
        Sanokaas teknovertit millä köyhä ajelee mettäkulmilta muksut päivähoitoon ja itse töihin noilla kuluilla.
        Mahdoton yhtälö. Hienoa jos perse tuon leikin kestää. Harvalla on suuret tulot.

        Romutukseen tuodaan jo yleisesti
        vuosina 2000-2010 valmistettuja autoja.
        Merkkejä mm. Citroen, Renault, Ford,
        Volkswagen, Skoda. Japanilaisia ei oikeastaan yhtään. Varsinkaan Toyotaa.
        Sähköautoja ei vielä tule, mutta odotettavissa on että ne romutetaan aikaisemmin kuin mitään koskaaan. Käytettynä sähköauton ostaneet tulevat hyvin pian huomaamaan että niiden korjaukset ovat kalliimpia kuin auton arvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Romutukseen tuodaan jo yleisesti
        vuosina 2000-2010 valmistettuja autoja.
        Merkkejä mm. Citroen, Renault, Ford,
        Volkswagen, Skoda. Japanilaisia ei oikeastaan yhtään. Varsinkaan Toyotaa.
        Sähköautoja ei vielä tule, mutta odotettavissa on että ne romutetaan aikaisemmin kuin mitään koskaaan. Käytettynä sähköauton ostaneet tulevat hyvin pian huomaamaan että niiden korjaukset ovat kalliimpia kuin auton arvo.

        Kyllä niitä tojotiakin romutetan ihan yhtä paljon kuin muita merkkejä. Corolla näyttäs tuossakin menevän paaliin pyöräkuormaajan haarukassa. Takana paljon vanhempi VW kasassa.
        https://www.karjalainen.fi/media/k2/items/cache/a4cbd3fdc1c70fb4d5cf18afa670cc4c_XL.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Romutukseen tuodaan jo yleisesti
        vuosina 2000-2010 valmistettuja autoja.
        Merkkejä mm. Citroen, Renault, Ford,
        Volkswagen, Skoda. Japanilaisia ei oikeastaan yhtään. Varsinkaan Toyotaa.
        Sähköautoja ei vielä tule, mutta odotettavissa on että ne romutetaan aikaisemmin kuin mitään koskaaan. Käytettynä sähköauton ostaneet tulevat hyvin pian huomaamaan että niiden korjaukset ovat kalliimpia kuin auton arvo.

        Tojotilla ajetaan paljon vähemmän kuin länsimerkeillä ja siksi niitä on liikenteessä pidempään. Trafin tilastot kertoo esim että 10v vanhalla Oculla on ajettu keskimäärin 40% enemmän kuin Corollalla. Tuolla on suuri vaikutus romutusikään.
        Ei auto pihassa seisomalla kulu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojotilla ajetaan paljon vähemmän kuin länsimerkeillä ja siksi niitä on liikenteessä pidempään. Trafin tilastot kertoo esim että 10v vanhalla Oculla on ajettu keskimäärin 40% enemmän kuin Corollalla. Tuolla on suuri vaikutus romutusikään.
        Ei auto pihassa seisomalla kulu.

        Tuossahan nuo kilometrit, ja hylkyprossat...

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/8ad1b5fd-3713-4b2c-a925-4bae4f56aeb0


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä niitä tojotiakin romutetan ihan yhtä paljon kuin muita merkkejä. Corolla näyttäs tuossakin menevän paaliin pyöräkuormaajan haarukassa. Takana paljon vanhempi VW kasassa.
        https://www.karjalainen.fi/media/k2/items/cache/a4cbd3fdc1c70fb4d5cf18afa670cc4c_XL.jpg

        Pyöräkuormaajan haarukassa. Äärimmäisen tollo joka on
        90 luvun puolivälin corollan tuonkuntoisena romuttamoon
        roudannut. Olisi myynyt afrikan vientiin niin olis saanut
        tuosta kunnon rahatukun, samanikäiset volkkarit ei kelpaa
        muuhun kuin romumiehelle, eivät kelpaa vientiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräkuormaajan haarukassa. Äärimmäisen tollo joka on
        90 luvun puolivälin corollan tuonkuntoisena romuttamoon
        roudannut. Olisi myynyt afrikan vientiin niin olis saanut
        tuosta kunnon rahatukun, samanikäiset volkkarit ei kelpaa
        muuhun kuin romumiehelle, eivät kelpaa vientiin.

        Siinäpä vissi ero kun verrataan 15-20 vuotta vanhaa
        Seattia ja Toyotaa. Toyotalla huimia kilometrejä
        ja jälleenmyyntiarvo siitäkin huolimatta korkealla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä vissi ero kun verrataan 15-20 vuotta vanhaa
        Seattia ja Toyotaa. Toyotalla huimia kilometrejä
        ja jälleenmyyntiarvo siitäkin huolimatta korkealla.

        Jos pitää jonkun ikälopun katiskan jälleenmyyntiarvoa korkeana ja parempana kuin toisen vanhan katiskan niin silloin on rima matalalla.

        Hyvä rengaskerta maksaa enemmän. https://www.nettiauto.com/toyota/corolla/12003658


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pitää jonkun ikälopun katiskan jälleenmyyntiarvoa korkeana ja parempana kuin toisen vanhan katiskan niin silloin on rima matalalla.

        Hyvä rengaskerta maksaa enemmän. https://www.nettiauto.com/toyota/corolla/12003658

        Vähälläkin rahalla pääsee luotettavasti liikkumaan ja sen voi
        tehdä ainakin vanhalla tojotalla. Siksi niitä useimmiten kutsutaankin
        ikiliikkujiksi. Esimerkkisi auto ( corolla ) taidettiin myydä heti.
        Vaakeni , sitruuna tai marsu jäisi pihaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähälläkin rahalla pääsee luotettavasti liikkumaan ja sen voi
        tehdä ainakin vanhalla tojotalla. Siksi niitä useimmiten kutsutaankin
        ikiliikkujiksi. Esimerkkisi auto ( corolla ) taidettiin myydä heti.
        Vaakeni , sitruuna tai marsu jäisi pihaan.

        Ripahan on sillon korkeella ku valitttee toyotan


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuolleille ei pitäisi nauraa mutta nyt naurattaa

      Norjan johtava koronakieltäjä sairastui koronaan ja kuoli https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/fbbd4cec-3688-4113-9424-bbd5d9c5a3c8
      Maailman menoa
      372
      8195
    2. Maisa sairaalassa

      https://aijaa.com/JHObE3 Nonni.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      7307
    3. Kohujulkkis Sofia Belorf avautuu suhteestaan huumetuomittu Niko Ranta-ahoon: "Rakkaus on sokea"

      Sofia Belórf on avautunut Katiska-vyyhdin tuomiosta ja rakkaudestaan Niko Ranta-ahoon. Rakkaus on sokea, Sofia tuskailee. https://www.suomi24.fi/viih
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      3523