Digikamerastani loppuu numerot 10000 jälkeen.

Anonyymi

Nyt on ensimmäistä kertaa 32 gigan muistikortti johon mahtuu noin 13000 kuvaa. Nyt on menossa numero 9930. Uskaltaako tälle kortille kuvaamista jatkaa yli 10000? Mitä silloin tapahtuu? Rupeavatko kuvat menemään alkupään kuvien päälle? Ehkä on varminta ostaa uusi muistikortti ja jättää tämän kortin loppuosa tyhjäksi.

21

1276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uskaltaa.

      • Anonyymi

        Entä sitten kun kopioi kuvat muistikortilta tietokoneelle ja loppupään kuvat ovat samoilla numeroilla kuin alkupään kuvat?


    • Anonyymi

      10000 kuvan jälkeen kamera tekee uuden kansion.
      Jos et siirrä kuvia kansiosta toiseen ei mitään vaaraa ole.
      Jos taas tietokoneessa haluat siirtää kuvia kansiosta toiseen kannattaa käyttää jotain "renum" ohjelmaa ja määritellä uusille kuville uudet nimet.

      Kortilla kuvat ei sekoa, mutta tietokoneella voi siirettäessä niin tapahtua, kun yrittää änkeä kaikkia samaan kansioon.
      Tosin kone varoittaa siitä, mutta jos ei varoitusta huomaa, vaan ajaa päälle niin vanhat kuvat korvautuu uusilla.

    • Anonyymi

      Kortin alustus aina kun siirtää kuvat koneelle nollaa koko homman..

      • Anonyymi

        Onneksi en ole ruvennut tottumattomana alustamaan korttia kun kamera joskus ehdottaa alustusta sen jälkeen kun olen kopioinut siihen mennessä otetut kuvat tietokoneelle.(Josta niitä on helpompi katsoa.) (Eikä kameran patterit mene tyhjäksi kuvia katsellessa.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi en ole ruvennut tottumattomana alustamaan korttia kun kamera joskus ehdottaa alustusta sen jälkeen kun olen kopioinut siihen mennessä otetut kuvat tietokoneelle.(Josta niitä on helpompi katsoa.) (Eikä kameran patterit mene tyhjäksi kuvia katsellessa.)

        Silloin kortti kannattaa alustaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin kortti kannattaa alustaa..

        Silloinkinko kun haluaa säilyttää kuvat muistikortilla? (tietokoneen lisäksi.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloinkinko kun haluaa säilyttää kuvat muistikortilla? (tietokoneen lisäksi.)

        Muistikortti ei ole kuvien pidempiaikainen säilytyspaikka vaan väliaikainen eli siihenasti kun ne kopioi koneelle ja ulkoiselle levylle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistikortti ei ole kuvien pidempiaikainen säilytyspaikka vaan väliaikainen eli siihenasti kun ne kopioi koneelle ja ulkoiselle levylle.

        Minulla on kaikista kuvista muistikortit tallella ja sen lisäksi koneella. Yksi tietokone lakkasi toimimasta ja siellä ne siihenastiset kuvat ovat "tallella". Onneksi oli muistikortit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on kaikista kuvista muistikortit tallella ja sen lisäksi koneella. Yksi tietokone lakkasi toimimasta ja siellä ne siihenastiset kuvat ovat "tallella". Onneksi oli muistikortit.

        Ulkoinen levy on varmin. Korttia ei ole suunniteltu pidempiaikaiseen säilytykseen eli riskialtis paikka. Kortti on tarkoitettu väliaikaiseen tallennukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulkoinen levy on varmin. Korttia ei ole suunniteltu pidempiaikaiseen säilytykseen eli riskialtis paikka. Kortti on tarkoitettu väliaikaiseen tallennukseen.

        Näitä miettiessä viime yönä juolahti mieleen että muistikorttieni säilytyspaikka on metrin päässä mikroaaltouunista. Tänään siirsin ne toiseen paikkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistikortti ei ole kuvien pidempiaikainen säilytyspaikka vaan väliaikainen eli siihenasti kun ne kopioi koneelle ja ulkoiselle levylle.

        Juuri näin toimivat fiksut kuvaajat, koneelle ja siitä ulkopuoliselle ja kortti formatoidaan sen jälkeen!

        Minä talletan kuvat vielä aihe/tapahtumakansioihin päivämäärällä varustettuna, PVM muodossa vvvvkkpp jolloin ne asettuvat aikajärjestykseen.


    • Anonyymi

      Löysin vähän aikaa sitten kahden megan kortilta vuonna 2008 kuvatut kuvat. Hyvin olivat säilyneet. Tietokone, johon kuvat oli kopioitu, hajosi ukkosen takia kymmenkunta vuotta sitten. Ulkoisesta kovalevystä taas hajosi USB-kortti, joka sekoitti levyn rekisterin, mutta onneksi vanhat muistikortit toimivat edelleen.

      • Anonyymi

        Se on hyvää tuuria. Normaalisti ei säily pitkään kun korttia käytetään kokoajan..


    • Jo pitkään olen harjoittanut tapaa jossa yksi läppäri on aina mukana ja lähes joka ilta siirrän kuvat kortilta kovalevylle ja varmistan ulkopuoliselle jonka jälkeen formatoin kortin kamerassa. Kuvat taas järjestän päivämäärittäin ja retkittäin omiin pvm ja aihe otsikoin esim "20210304 naapurin kissa" jolloin ainakin oman kokemukseni mukaan, jos oma muisti hiemankin toimii niin selattaessa kuvakansioita on helpompaa läytää kuvia kuin jos ne ovat yhtenä röykkiönä. Tuo järjestys päivämäärän ilmaisussa on hyvä koska se asettaa kaikki kuvahalemistot aikajärjestykseen kuvakansiossa.

      Noin olen menetellyt jo reilun vuosikymmenen ja aion jatkaa samalla linjalla!

      • Anonyymi

        Windows 10:ssähän kuvat järjestyvät kortilta koneelle kopioidessa noin 200 kappaleen kansioihin jotka ovat aikajärjestyksessä. (ja kuvat niissä kansioissa aikajärjestyksessä.)200 pikkukuvaa näkyy esikatselussa yhtäaikaa. Näistä 200 kuvan kansioista minulla on paperivihkoon tehty luettelo jjossa näkyy ensimmäinen kuva ja sen päiväys ja viimeinen kuva ja sen päiväys.Siihen viereen olen käsin kirjoittanut jotain sen kansion sisällöstä.


    • Anonyymi

      Kun siirtää kuvat kamerasta tietokoneelle kameran mukana tulleella ohjelmalla, saa ne suoraan tietokoneelle päivämäärän mukaisiin kansioihin. Kameran asetuksista saa yleensä kameran tallentamaan päivämäärän mukaisiin kansioihin muistikortillekin.

      • Anonyymi

        Kameran ohjelmia ei pidä käyttää. Järkevämpää siirtää ihan normaalisti..


    • Kamerat yleensä jakavat kuvat kansoihin. Kansio voidaan ahtaa päivittäin tai kuukausittain tai jonkun muun säännön mukaan tai mahdollisesti manuaalisesti. Katso kameran menuista tai käyttöohjeesta.

      Kun siirrät kuvat koneelle on sinun asia hoitaa asia miten katsot parhaaksi.

      Digikamera ei ole kuvien pitkäaikainen säilytyspaikka eikä kortin täytettyä osteta uutta. Kuvat siirretään koneelle ja varmuuskopioidaan siellä. Sitten kortin voi tyhjentää, Toki korttia voi pitää lyhyttaikaisena varmuukopiona uusimmille kuville. Lähtökohta tule olla, että kun pääse koneelle, niin sen jälkeen on aina vähintään kaksi kopiota.

    • Anonyymi

      Kyllä sen voi ajaa täyteen. Kamera tekee uuden kansion, kun numerot laskurissa loppuu.
      Jos kamera ei ole kovin vanha voi kansioita tehdä itsekin, vaikka jokaista kuvaustilannetta varten erikseen.
      Jos haluat esim. stackata jonkun sarjan on lähes pakko tehdä joka nipulle oma kansio, muuuten voi tulla työlääksi erotell aeri sarjat.
      Hyvä menetelmä myös vaikka turisti, tai kuvausretkellä erotella eri kuvauspaikkojen kuvat omiin kansioihinsa.
      Jos on GPS se auttaa myös, koska sijainnilla voi yhdistää samaan maantieteelliseen kohteeseen kuuluvat kuvat.

      Sinulla taitaa olla aika pieni kuvakoko, jos 32:n mahtuu 13000 kuvaa.

    • Anonyymi

      Tuo on ihan joka kamerassa. Sarja alkaa taas alusta., mutta kansionumero vaihtuu.
      Joissakin kameroissa kansio vaihtuu 100:n kuvan jälkeen. Toisissa menee päivämäärän mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe