Korsika - aktiivilomailijan unelmakohde

Saareen ihastunut

Korsikalta aktiivinen lomailija löytää runsaasti mahdollisuuksia. Siellä voi sukeltaa kirkkaissa vesissä, patikoida huikeissa maisemissa, kalastaa merellä tai koskissa, uida puhtaassa vedessä ... Ja kaiken tämän mausteena historialliset kauniit kaupungit ja vehreä luonto!

Vilkaisepa juttua
http://www.ranskanuutiset.com/article.php3?id_article=164

13

9342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korsikalle

      hei!

      Meitä 2 pariskuntaa lähdössä tutkimaan saarta heinäkuun alussa - tarkoitus mennä lautalla Livornosta Bastiaan ja kierrellä saarta viikon ajan. Pois menemme Bonifaciosta lautalla Santa Teresaan Sardiniaan ja lennämme Algherosta Roomaan, josta lähdemme pois.

      ..olisi kiva kuulla vinkkejä paikoista, joissa kannattaa käydä ja joissa yöpyä/syödä... tarkoitus siis tutustua eri paikkoihin, kenties vuokraamalla skootterit pariksi päiväksi jostain tukikohdasta ja muuten liikkua bussilla/junalla paikasta toiseen..Eka yö tarkoitus varata etukäteen Bastiasta ja vika yö Bonifacosta, muuten mennä sinne, mikä tuntuu hyvältä milloinkin.

      ..toivottavasti viitsit kertoa kokemuksistasi (ja muutkin!!) - olisi erittäin mukavaa !!!

      • Saareen ihastunut

        Korsikan etelä- ja pohjoisosa ovat varsin erilaisia. Eniten aikaa kannattaa varata saaren pohjoisille ja länsirannikoille (kärki Cap Corse) ja vuoristoisille keskiosille, sillä etelässä ei ole paljon nähtävää Bonifaciota lukuunottamatta.

        Bastia on kaunis ja täynnä kauppoja ja terasseja. Vanha satama kannattaa käydä katsomassa. Bastian ja St. Florentinin välinen tie on erikoinen: tie mutkittelee avemaisesti karujen nummien ja kallioiden keskellä.

        Keskellä saarta oleva Corten kaupunki on entinen pääkaupunki, jonka vanha osa on korkealla kukkulalla upeiden vuorten keskellä. Kannattaa varrata pari päivää Cortessa käynnille, jos haluatte tutustua upeisiin patikkareitteihin ja vuoristopuroihin. Asuimme Cortessa muutaman kilometrin kaupungilta viehättävässä hotelli Dominique Colonnassa, joka oli kosken partaalle keskellä vuoristoa. Upeaa aluetta!

        Paras pyöräilyreitti Bastian ja länsirannikon Ajaccion välillä myötäilee merenrantaa ja on pituudeltaan 350 km. Vaikka ei ajelisi kuin osan siitä näkee Korsikan jyrkät rannat ja kauniit lahdenpoukamat. Jos harrastatte patikointia, niin tehkääpä netissä haku sanalla "Tour de Turghio". Se on valtava kivitorni aivan jyrkänteen reunalla ja sieltä on Korsikan parhaat näköalat kaikkiin suuntiin.

        Ajacciossa asuimme Hotel Costa -nimisessä pienehkössä hotellissa (2 r Colomba, Ajaccio), joka sijaitsee noin 1,5 km keskusaukiolta. Se oli jo hieman kulunut, mutta siisti ja erittäin kodikas. Ylimpien kerrosten isoilta parvekkeilta avautuvat aivan uskomattoman upeat näkymät merenlahdelle.

        Mainitsemani hotellit löytyvät nimihaulla netistä.
        Mukavaa matkaa!


      • taalla asuva
        Saareen ihastunut kirjoitti:

        Korsikan etelä- ja pohjoisosa ovat varsin erilaisia. Eniten aikaa kannattaa varata saaren pohjoisille ja länsirannikoille (kärki Cap Corse) ja vuoristoisille keskiosille, sillä etelässä ei ole paljon nähtävää Bonifaciota lukuunottamatta.

        Bastia on kaunis ja täynnä kauppoja ja terasseja. Vanha satama kannattaa käydä katsomassa. Bastian ja St. Florentinin välinen tie on erikoinen: tie mutkittelee avemaisesti karujen nummien ja kallioiden keskellä.

        Keskellä saarta oleva Corten kaupunki on entinen pääkaupunki, jonka vanha osa on korkealla kukkulalla upeiden vuorten keskellä. Kannattaa varrata pari päivää Cortessa käynnille, jos haluatte tutustua upeisiin patikkareitteihin ja vuoristopuroihin. Asuimme Cortessa muutaman kilometrin kaupungilta viehättävässä hotelli Dominique Colonnassa, joka oli kosken partaalle keskellä vuoristoa. Upeaa aluetta!

        Paras pyöräilyreitti Bastian ja länsirannikon Ajaccion välillä myötäilee merenrantaa ja on pituudeltaan 350 km. Vaikka ei ajelisi kuin osan siitä näkee Korsikan jyrkät rannat ja kauniit lahdenpoukamat. Jos harrastatte patikointia, niin tehkääpä netissä haku sanalla "Tour de Turghio". Se on valtava kivitorni aivan jyrkänteen reunalla ja sieltä on Korsikan parhaat näköalat kaikkiin suuntiin.

        Ajacciossa asuimme Hotel Costa -nimisessä pienehkössä hotellissa (2 r Colomba, Ajaccio), joka sijaitsee noin 1,5 km keskusaukiolta. Se oli jo hieman kulunut, mutta siisti ja erittäin kodikas. Ylimpien kerrosten isoilta parvekkeilta avautuvat aivan uskomattoman upeat näkymät merenlahdelle.

        Mainitsemani hotellit löytyvät nimihaulla netistä.
        Mukavaa matkaa!

        todellakin korsika on ihanteellinen matkakohde viikon tai kahden lomalle. pidemman paalle taalla ei oikein mitaan ole. corte on jo taynna turisteja, lahinna britteja ja saksalaisia...

        jos olette tulossa ennen kesakuun puolta väliä corteen niin tervetuloa Hôtel Dominique Colonnaan! Saatte palvelua suomeksi.. tyoskentelen siella..

        julkinen liikenne taalla ei ole kauhean hyva, joten suosittelen omalla autolla matkustamista. ilmat on jo ihan hyvat, mutta talla viikolla on ollut aika pilvista.

        suomalaisia taalla ei todellakaan ole liikaa. yhtakaan en ole tavannut yli neljan kuukauden aikana.

        jos haluatte lisaa kokemuksia voin kertoa.


      • heinäkuussa korsikalle
        taalla asuva kirjoitti:

        todellakin korsika on ihanteellinen matkakohde viikon tai kahden lomalle. pidemman paalle taalla ei oikein mitaan ole. corte on jo taynna turisteja, lahinna britteja ja saksalaisia...

        jos olette tulossa ennen kesakuun puolta väliä corteen niin tervetuloa Hôtel Dominique Colonnaan! Saatte palvelua suomeksi.. tyoskentelen siella..

        julkinen liikenne taalla ei ole kauhean hyva, joten suosittelen omalla autolla matkustamista. ilmat on jo ihan hyvat, mutta talla viikolla on ollut aika pilvista.

        suomalaisia taalla ei todellakaan ole liikaa. yhtakaan en ole tavannut yli neljan kuukauden aikana.

        jos haluatte lisaa kokemuksia voin kertoa.

        ..valitettavasti olemme tulossa Korsikalle vasta heinäkuun alkupäivinä :-(

        Corte kuuluu matkasuunnitelmaamme... mutta liikaa emme ole suunnitelleet - tulemme lautalla Bastiaan ja pois suuntaamme Bonifaciosta. Olemme ajatelleet liikkua julkisilla ja/tai vuokrata muutamaksi päiväksi jostain tukikohdasta Esim. skootterit - niin olemme ennenkin matkoilla liikkuneet. Autoakin olemme toki ajatelleet...
        Onko vuokraus kallista ?! ..olin tyrmistynyt Italian autonvuokraushinnoista, kun sain Visa-laskuni muutama viikko sitten....

        Olen netistä tutkinut hotelleja..kallista tuntuu olevan :-( Osaatko suositella mukavia, kohtuuhintaisia majapaikkoja ?! Olimme suunnitelleet yöpyvämme B&B-tyyppisissä paikoissa (Bonifaciota lukuunottamatta - siellä haluan Roy Aragorniin - ollaan oltu siellä ja haluan hotellin satamanäköalalla !!)..muttei niitä näytä liikaa olevan.

        Mitä paikkoja muutenkin suosittelisit ?! ..ollaan reissussa la-su aamu (reilu vko)... ei olla mitään kulttuuri/museo-ihmisiä, mutta kauniit paikat ja hyvä ruoka kiinnostavat ! (..ja rannat minua!)

        Vinkkejä kovasti odottelen !!

        ps. meillä tytöillä on hallussa heikosti ranskan alkeet, pojilla ei kielestä hajua senkään vertaa - pärjääkö englannilla ?! entä italialla ?


      • korsikalla oleva
        heinäkuussa korsikalle kirjoitti:

        ..valitettavasti olemme tulossa Korsikalle vasta heinäkuun alkupäivinä :-(

        Corte kuuluu matkasuunnitelmaamme... mutta liikaa emme ole suunnitelleet - tulemme lautalla Bastiaan ja pois suuntaamme Bonifaciosta. Olemme ajatelleet liikkua julkisilla ja/tai vuokrata muutamaksi päiväksi jostain tukikohdasta Esim. skootterit - niin olemme ennenkin matkoilla liikkuneet. Autoakin olemme toki ajatelleet...
        Onko vuokraus kallista ?! ..olin tyrmistynyt Italian autonvuokraushinnoista, kun sain Visa-laskuni muutama viikko sitten....

        Olen netistä tutkinut hotelleja..kallista tuntuu olevan :-( Osaatko suositella mukavia, kohtuuhintaisia majapaikkoja ?! Olimme suunnitelleet yöpyvämme B&B-tyyppisissä paikoissa (Bonifaciota lukuunottamatta - siellä haluan Roy Aragorniin - ollaan oltu siellä ja haluan hotellin satamanäköalalla !!)..muttei niitä näytä liikaa olevan.

        Mitä paikkoja muutenkin suosittelisit ?! ..ollaan reissussa la-su aamu (reilu vko)... ei olla mitään kulttuuri/museo-ihmisiä, mutta kauniit paikat ja hyvä ruoka kiinnostavat ! (..ja rannat minua!)

        Vinkkejä kovasti odottelen !!

        ps. meillä tytöillä on hallussa heikosti ranskan alkeet, pojilla ei kielestä hajua senkään vertaa - pärjääkö englannilla ?! entä italialla ?

        julkisilla on varmastikin ihan hyva liikkua, jos ei ole tarkkaa aikataulua. skoottereiden vuokrausta en ole nahnyt taalla missaan ja vaikka olisikin en voi sita suositella. tiet eivat ole kovin hyvassa kunnossa ja mutkia riittaa. kaiken lisaksi korsikalaiset ajavat aivan liian lujaa, joten autolla liikkuminen on mielestani turvallisempaa. tosin vuokraus on kallista.

        olette tulossa sesonkiaikaan, joten joka paikassa kiskotaan siita lisahintaa. viela kesakuussa hinnat ovat kohtulliset ja lamminta riittaa. talla hetkella taalla on jo ihan tarpeeksi kuuma minulle, joten toivotan onnea heinakuussa tanne tuleville. cortessa normaalisti lampo nousee paivittain lahelle 40 astetta ja merelle on matkaa vahintaan 50 km.

        hotelleissa ja muissa turistipaikoissa parjaa mainiosti englannilla, mutta jos haluaa olla yhteydessa paikallisiin, on ranska hyva osata. toisaalta korsikan oma kieli on hyvin lahella italiaa, joten silla parjaa.

        onnea matkalle! tietoliikenneyhteydet eivat taalla ole sita mihin olen tottunut, mutta voin kirjoitella myohemmin lisaa eri paikoista.


      • toinen täällä asuva
        taalla asuva kirjoitti:

        todellakin korsika on ihanteellinen matkakohde viikon tai kahden lomalle. pidemman paalle taalla ei oikein mitaan ole. corte on jo taynna turisteja, lahinna britteja ja saksalaisia...

        jos olette tulossa ennen kesakuun puolta väliä corteen niin tervetuloa Hôtel Dominique Colonnaan! Saatte palvelua suomeksi.. tyoskentelen siella..

        julkinen liikenne taalla ei ole kauhean hyva, joten suosittelen omalla autolla matkustamista. ilmat on jo ihan hyvat, mutta talla viikolla on ollut aika pilvista.

        suomalaisia taalla ei todellakaan ole liikaa. yhtakaan en ole tavannut yli neljan kuukauden aikana.

        jos haluatte lisaa kokemuksia voin kertoa.

        hei, vieläkö olet Korsikalla? Itse olen asunut täällä yli kymmenen vuotta, Porto'ssa.Luulin todellakin olevani Korsikan ainut suomalainen.


      • inni
        toinen täällä asuva kirjoitti:

        hei, vieläkö olet Korsikalla? Itse olen asunut täällä yli kymmenen vuotta, Porto'ssa.Luulin todellakin olevani Korsikan ainut suomalainen.

        en ole enää Korsikalla.. takaisin Suomeen tulin jo kesäkuussa. harmi ettei aiemmin oltu yhteydessä. jaksamista sinne saarelle! luultavasti olet taas ainoa siellä asuva suomalainen.


      • Tina
        inni kirjoitti:

        en ole enää Korsikalla.. takaisin Suomeen tulin jo kesäkuussa. harmi ettei aiemmin oltu yhteydessä. jaksamista sinne saarelle! luultavasti olet taas ainoa siellä asuva suomalainen.

        Voihan harmi tosiaankin.....
        Miten olit muuten tänne Korsikalle eksynyt? Ja missä olit töissä?


      • Inni
        Tina kirjoitti:

        Voihan harmi tosiaankin.....
        Miten olit muuten tänne Korsikalle eksynyt? Ja missä olit töissä?

        Olin ensimmäinen suomalainen vaihtari Korsikan yliopistossa. En tiedä onko jatkossa tulossa lisää opiskelijoita. Halusin lähteä Ranskaan ja Korsika oli sillä hetkellä ainoa vaihtoehto ja lisäks se luulosti aika eksoottiselta. Aikaa siellä en vaihtaisi pois, mutta välttämättä en uudestaankaan lähtisi... =) Töissä olin Hôtel Dominique Colonnassa, joka on pieni perheen omistama hotelli Cortéssa Restonica joen laaksossa. Oletko itse töissä siellä vai muutenko oleilet?


      • Tina
        Inni kirjoitti:

        Olin ensimmäinen suomalainen vaihtari Korsikan yliopistossa. En tiedä onko jatkossa tulossa lisää opiskelijoita. Halusin lähteä Ranskaan ja Korsika oli sillä hetkellä ainoa vaihtoehto ja lisäks se luulosti aika eksoottiselta. Aikaa siellä en vaihtaisi pois, mutta välttämättä en uudestaankaan lähtisi... =) Töissä olin Hôtel Dominique Colonnassa, joka on pieni perheen omistama hotelli Cortéssa Restonica joen laaksossa. Oletko itse töissä siellä vai muutenko oleilet?

        Olen täällä mieheni kanssa ravintoloitsijana. Meillä on oma ravintola kolmatta vuotta,ennen sitä tehtiin sesonkihommia ravintolassa täällä Portossa.Mitäs opiskelit Cortessa,mulla on myös tuttuja Corten yliopistossa, yritämpäs kysellä onko kukaan sattunut törmätä suomalaistyttöön Cortessa. Olitko siellä koko talven ?


      • Inni
        Tina kirjoitti:

        Olen täällä mieheni kanssa ravintoloitsijana. Meillä on oma ravintola kolmatta vuotta,ennen sitä tehtiin sesonkihommia ravintolassa täällä Portossa.Mitäs opiskelit Cortessa,mulla on myös tuttuja Corten yliopistossa, yritämpäs kysellä onko kukaan sattunut törmätä suomalaistyttöön Cortessa. Olitko siellä koko talven ?

        Opiskelin matkailua toisen ja kolmannen vuosikurssin kanssa. Kovin paljoa en itse korsikalaisiin tutustunut, mutta mantereelta oli kyllä kavereita. Ne oli kans siellä vähän kun ulkomaalaiset ja vietettiin paljon aikaa yhdessä. Menin Cortéen tammikuun alussa ja olin koko kevätlukukauden. Opiskelu loppui huhtikuun alussa ja sen jälkeen olin hotellissa töissä. Käykö siellä päin paljon suomalaisia? Itse en törmännyt yhteenkään koko puolen vuoden aikana..


      • Tina
        Inni kirjoitti:

        Opiskelin matkailua toisen ja kolmannen vuosikurssin kanssa. Kovin paljoa en itse korsikalaisiin tutustunut, mutta mantereelta oli kyllä kavereita. Ne oli kans siellä vähän kun ulkomaalaiset ja vietettiin paljon aikaa yhdessä. Menin Cortéen tammikuun alussa ja olin koko kevätlukukauden. Opiskelu loppui huhtikuun alussa ja sen jälkeen olin hotellissa töissä. Käykö siellä päin paljon suomalaisia? Itse en törmännyt yhteenkään koko puolen vuoden aikana..

        No,suomalaisia en ole täällä todellakaan paljon tavannut. Muutama vuosi sitten tutustuin turkulaiseen pariskuntaan,joista tuli ystäviä,sillä he käyvät täällä silloin tällöin.Kaksi vuotta sitten kävi myôs suomalainen opiskelijatyttö mantereelta. Mutta todennäköisesti en myôskäân tapaa kaikkia suomalaisia turisteja.


      • näin899
        Tina kirjoitti:

        No,suomalaisia en ole täällä todellakaan paljon tavannut. Muutama vuosi sitten tutustuin turkulaiseen pariskuntaan,joista tuli ystäviä,sillä he käyvät täällä silloin tällöin.Kaksi vuotta sitten kävi myôs suomalainen opiskelijatyttö mantereelta. Mutta todennäköisesti en myôskäân tapaa kaikkia suomalaisia turisteja.

        Niinhän se Mira Kunnasluotokin teki kappaleen korsikasta ! menkääpäs katsomaan vaikka hänen sivuiltaan.. Hyvää kuunneltavaa! www.mirakunnasluoto.fi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1325
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1076
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      74
      869
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      797
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      716
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      715
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      708
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      691
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      678
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      43
      655
    Aihe