Suuruudenhullujako?

Multakorva

Aika korkealentoisia viestejä osalla porukalla.
Jos kysellään HALPOJA paketteja, niin heti ollaan kertomassa, ettei alta 5000€:n vehkeitä kannata edes harkita.
Miksei voida käsittää, ettei kaikki vaadi äänentoistolta sitä täydellistä tarkkuutta? Monelle riittää edes jonkinlainen surround-tunnelma ja basso.
Ja ettei muka valmispaketeilla tee yhtään mitään. Ja Pyh!
Porukoille ostettiin joululahjaksi noin 250€:n LG:n paketti. Mukana oli kaikki tarvittava. Ja ainakin meikäläisen yllätti täydellisesti. Siis positiivisesti. Äänen laatu on aivan tarpeeksi hyvä normaalille korvalle.

Ajatelkaapa asia näin.
Monelle riittää autoksi vaikkapa -82 1,2 Kadetti. Kunhan sillä pääsee paikasta A paikkaan B.
He eivät halua sijoittaa autoon 30000€, kun halvempikin kulkupeli ajaa asiansa.
Toki he ymmärtävät, ettei tuo Kadett ole millään tavalla luksusta ja siitä puuttuu potkua ja ulkonäköä, mutta kun se kerran toimii ja silläkin pärjää, niin kyllä se heille riittää.

Hieman suhteellisuutta viesteihin!

34

27799

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

oon pe..kula samaa mieltä. itsellä ei oo mitään luksusta kotiteatterissa ja oon tyytyväinen ollut jo 5:si vuotta, no tuohon tavalliseen äänen toistoon oon sijoittanut hiukan koreasti mutta kotiteatteri ei mielestäni hirveitä panostuksia vaadi kun eron taval. töllöön huomaa.

• PPP

Näinhän se on, että jengi lukee kaiken maailman lehdistä testituloksia ja hankinnat sitten ilamn muuta niiden mukaan.
      Monenko korva ensinnäkään erottaa edes digitaalisen äänen analogisesta?
      Monenko korva erottaa esim 500 Euroa maksavan kotiteatteri laitteiston äänenlaadun 5000 Euroa maksavasta?
      Satun omistamaan tuollaisen 500 Euroa maksavan laitteiston ja eräs ystäväni omistaa 1800 Euroa maksavan laitteiston.En minä ainakaa ole vielä tahän päivään mennessä huomannut äänessä sitten niin minkäänlaisia eroja,eikä ystävänikään.
      Itse asiassa ystäväni on katunut sitä,että tuli pistettyä 1800 Euroa laitteistoon,jossa ei voi havaita eroja esim minun laitteistooni.
      Realismia Pliis!

• Kepeli

Kotiteatteria hankkiessa äänenlaatuun panostavalle hinta nousee yllättävänkin äkkiä.
        Itse en vielä kotiteatteria ole kyseisestä syystä saanut hankittua. Vanhan kaksikanava vahvistimen hajotessa vuosi sitten mietin vaihtoa monikanavaiseen, yllätyksenä kuitenkin tuli juuri äänenlaatu ero erityisesti musiikki käytössä. Sillä itselläni ainakin musiikki käyttö päivittäistä, leffakäyttöä max kerran viikossa. Ostin tilapäiseen käyttöön vanhan nadin 2 kanavaisen(314 2'35W) muistaakseni maksoin satasen. Tämän jälkeen alkoi se kotiteatterivahvistimen metsästys ja vertailukohtana äänenlaadussa toimi vanha ajoittain toimiva pioneer ja nadi (muuna laitteistona laadukas dvd soitin(400e) ja hyvät pääkajarit(800)). Testailu musiikilla kertoi kyllä korutonta kieltään: Penkissä kävi lähes kaikki vastaantulleet noin alta 800 euron vahvistimet ja musiikilla ei löytynyt äänen laadussa vanhaa voittanutta.
        Erityisenä yllätyksenä tuli vahvistimien tehoilmoittelu. Paperilla saattoi lähteä yli 100w enemmän kanavaa kohden mutta todellisuus oli vallan toinen.
        Loppujen lopuksi käyttöön jäi se tilapäisesti ostettu nadi.

Mitä minä nyt sitten tällä kirjoituksella tahdon sanoa: että moni joka omistaa suht laadukkaan 90 luvulla tai jopa vanhemman kaksikanavaisen stereosarjan tulee hankkiessaan näiden kirjoitelmien pohjalta kotiteatteria pettymään. Hyvä äänenlaatu kotiteateriin maksaa ja kyllä ne erot kuulee kokematonkin korva.

• PPP
        Kepeli kirjoitti:

Kotiteatteria hankkiessa äänenlaatuun panostavalle hinta nousee yllättävänkin äkkiä.
        Itse en vielä kotiteatteria ole kyseisestä syystä saanut hankittua. Vanhan kaksikanava vahvistimen hajotessa vuosi sitten mietin vaihtoa monikanavaiseen, yllätyksenä kuitenkin tuli juuri äänenlaatu ero erityisesti musiikki käytössä. Sillä itselläni ainakin musiikki käyttö päivittäistä, leffakäyttöä max kerran viikossa. Ostin tilapäiseen käyttöön vanhan nadin 2 kanavaisen(314 2'35W) muistaakseni maksoin satasen. Tämän jälkeen alkoi se kotiteatterivahvistimen metsästys ja vertailukohtana äänenlaadussa toimi vanha ajoittain toimiva pioneer ja nadi (muuna laitteistona laadukas dvd soitin(400e) ja hyvät pääkajarit(800)). Testailu musiikilla kertoi kyllä korutonta kieltään: Penkissä kävi lähes kaikki vastaantulleet noin alta 800 euron vahvistimet ja musiikilla ei löytynyt äänen laadussa vanhaa voittanutta.
        Erityisenä yllätyksenä tuli vahvistimien tehoilmoittelu. Paperilla saattoi lähteä yli 100w enemmän kanavaa kohden mutta todellisuus oli vallan toinen.
        Loppujen lopuksi käyttöön jäi se tilapäisesti ostettu nadi.

Mitä minä nyt sitten tällä kirjoituksella tahdon sanoa: että moni joka omistaa suht laadukkaan 90 luvulla tai jopa vanhemman kaksikanavaisen stereosarjan tulee hankkiessaan näiden kirjoitelmien pohjalta kotiteatteria pettymään. Hyvä äänenlaatu kotiteateriin maksaa ja kyllä ne erot kuulee kokematonkin korva.

No ei se nyt vaan mene ihan noin. Ehkä yksi tuhannesta erottaa,mistä digiäänessä todella on kysymys. Ja nyt ei puhuta mistään CD/DVD vs naarmuuntunut vinyyli.

Mielestäni tärkeintä on elämys sinänsä,ei se,että nurkassa murisee 5000 Euron vehkeet,jos ymmärrät mitä tarkoitan...

• Kepeli
        PPP kirjoitti:

No ei se nyt vaan mene ihan noin. Ehkä yksi tuhannesta erottaa,mistä digiäänessä todella on kysymys. Ja nyt ei puhuta mistään CD/DVD vs naarmuuntunut vinyyli.

Mielestäni tärkeintä on elämys sinänsä,ei se,että nurkassa murisee 5000 Euron vehkeet,jos ymmärrät mitä tarkoitan...

Siis yksinkertainen vahvistimien ja laitteiden äänenlaatuero tietyssä hintaluokassa. Kyllähän noissa minunkin kamppeissa singnaali muuttuu analogiseksi ennen vahvistinta... Eli ajatuksena siis se että halvat kotiteatterivahvistimet heikkoja äänenlaadultaan musiikkikäytössä. Eron kyllä kuulee. Käyhän hakemassa testiin 2-kanavainen ja vertaile.

• Hömppäveikko
        Kepeli kirjoitti:

Siis yksinkertainen vahvistimien ja laitteiden äänenlaatuero tietyssä hintaluokassa. Kyllähän noissa minunkin kamppeissa singnaali muuttuu analogiseksi ennen vahvistinta... Eli ajatuksena siis se että halvat kotiteatterivahvistimet heikkoja äänenlaadultaan musiikkikäytössä. Eron kyllä kuulee. Käyhän hakemassa testiin 2-kanavainen ja vertaile.

Turha nyt ruveta vertailemaan musiikin toistoa, kun puhutaan kuitenkin pääasiassa kotiteatterista. Varsinkaan noita aivan halpoja sarjoja kukaan tuskin ostaa musiikin kuunteluun, vaan nimenomaan kotiteatterikäyttöön elokuville ja muille ohjelmille. Silloin menee jo vähän asian vierestä, jos aletaan kritisoimaan, että stereo-musiikki ei soi kunnolla.

Minullakin on auto, joka ei tehonsa puolesta pärjäisi kilpa-ajossa ja pitkällä matkalla taas mukavuus ei ole mitään huippua. Kauppaan sillä ajaa silti ihan yhtä hyvin kuin kalliimmallakin menopelillä.

• HifiMan
        Hömppäveikko kirjoitti:

Turha nyt ruveta vertailemaan musiikin toistoa, kun puhutaan kuitenkin pääasiassa kotiteatterista. Varsinkaan noita aivan halpoja sarjoja kukaan tuskin ostaa musiikin kuunteluun, vaan nimenomaan kotiteatterikäyttöön elokuville ja muille ohjelmille. Silloin menee jo vähän asian vierestä, jos aletaan kritisoimaan, että stereo-musiikki ei soi kunnolla.

Minullakin on auto, joka ei tehonsa puolesta pärjäisi kilpa-ajossa ja pitkällä matkalla taas mukavuus ei ole mitään huippua. Kauppaan sillä ajaa silti ihan yhtä hyvin kuin kalliimmallakin menopelillä.

Käytännössä vaan yleensä käy niin että kun uusi kotiteatterilaitteisto rahdataan olohuoneeseen, siitä tulee samalla myös koko kodin pääasiallinen stereosysteemi. Harva säilyttää vanhoja stereoitaan kaksikanavaisen musiikin kuuntelua varten ainakaan pääasiallisessa kuuntelutilassaan. Näin kotiteatterialitteisto saa venyä myös pelkän musiikin puolelle vaikka se ei siihen oikein sopisikaan. Onnellista tietysti on jos voi pitää kaksi erillistä tilaa (itse olen voinut siirtää kotiteatterin erilliseen tv-huoneeseen ja varsinainen musiikin kuuntelu tapahtuu paremmilla laitteilla olohuoneessa) mutta kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta tai halua.

• kk.
        HifiMan kirjoitti:

Käytännössä vaan yleensä käy niin että kun uusi kotiteatterilaitteisto rahdataan olohuoneeseen, siitä tulee samalla myös koko kodin pääasiallinen stereosysteemi. Harva säilyttää vanhoja stereoitaan kaksikanavaisen musiikin kuuntelua varten ainakaan pääasiallisessa kuuntelutilassaan. Näin kotiteatterialitteisto saa venyä myös pelkän musiikin puolelle vaikka se ei siihen oikein sopisikaan. Onnellista tietysti on jos voi pitää kaksi erillistä tilaa (itse olen voinut siirtää kotiteatterin erilliseen tv-huoneeseen ja varsinainen musiikin kuuntelu tapahtuu paremmilla laitteilla olohuoneessa) mutta kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta tai halua.

Olen aika huvittuneena seurannut näitä kommentteja hyvistä ja huonoista järjestelmistä. Laitanpa hiukan kokemuksen syvää rintaääntä kehiin:
        1. Kaiuttimilla on suurin vaikutus toistoon. ( rakenna itse kaiuttimet niin saat parhaan hinta/laatu suhteen)
        2. UNOHDA marketti paketit.
        3. ja 4. ja 5. UNOHDA marketti paketit.
        6. Merkki vahvistin yli 140 euron dvd soitin.
        7. Normaali johdot valokuidut.
        8. Video tykki kangas.
        9. Tehot maksaa, normaali ihminen pärjää 70 w systeemillä.
        10. Osta sieltä mistä halviten saat ( saksa ..yms).
        11. Suuri merkitys on myös sillä mistä tykkäät ( Voimakas basso, selkeä äänikuva koko alueella, diskantit yms.)
        12. Kerää unelma laitteistosi pala palalta.
        13. Älä kuuntele Hifistejä. Älä ainakaan hight end miehiä/naisia.
        14. Koekuuntele systeemi jos mahdollista.
        15. Rahaa palaa kertaostona jos ei ole mitään valmiina noin 2500 euroo.
        16. DTS:n ja dolbyn eroittaa kyllä jos ei ole " muovi kaiuttimia".
        Että semmoista,,,

• Puukorova

"Monenko korva erottaa esim 500 Euroa maksavan kotiteatteri laitteiston äänenlaadun 5000 Euroa maksavasta?"

Kyllä väitän kuulevani eron ja helposti tuon hintaisissa laitteissa. Harrastanut hifiä 70-luvulta lähtien ja ollut kokoonpanoa jos jonkinlaista varhaisista kelanauhureista nykyisiin bluerayhin. Monenlaista tykkiäkin ollut Selecosta tämän hetkiseen Optoma Themescene HD20:seen. Aivan varmasti muutaman "satkun" vehkeet eivät täytä kotiteatteri kriteereitä missään suhteessa, mutta tokihan niistä jonkilaista ääntä saadaaan aikaiseksi monesti jopa parempaa kuin tv:een omista kovapuhujista. Tietenkin jos on itse tyytyväinen laitteisiinsa ja eikä vaadi "THX-HYPER-SUPER-MEGA" sertifioituja toistimia niin silloinhan kaikki on hyvin ja rauha maassa.

• Ei kultakorva

Eipä sitä Lada-kuski osaa kaipailla Mersun kyytejä, jos ei ole ikinä päässyt kokeilemaan.

Nälkä kasvaa syödessä.

Ei köyhän kannata halpaa ostaa, kun täytyy ostaa kahdet.

Siinä purtavaa alkupaloiksi. Itsellä on uponnut tuhansia euroja kotiteatterilaitteistoon eikä suotta. Olen suht tyytyväinen laitteistooni, mutta täytyyhän sitä aina aika-ajoin päivittää.

Hyvä esimerkki: Eräs vanhempi mieshenkilö (huom! ei siis mikään hifisti tai kultakorva) osti juuri tällaisen muovipurkki-kotiteatterisarjan (ei halvimmasta päästä). Kyllähän sillä elokuvatunnelmaan pääsi, mutta musiikinkuuntelu oli lähes tuskaa. Todella ontto saundi. No sitten ostettiin muovipurkkien tilalle oikeat kaiuttimet. Kertyihän niille hintaa, mutta äänenlaatu parani useaan potenssiin. Jossain vaiheessa alkoi ottaa pattiin rajalliset tehoreservit ja soitinpaketin toimimattomuus tietyillä levyillä. Taas marssittiin kauppaan ja haettiin oikeat erillislaitteet; teatterivahvistin ja dvd-soitin. Vasta nyt alkoi vanha isäntä olemaan tyytyväinen ja manasi ettei ollut heti suoraan ostanut laatupelejä! Eihän hänen tavallisena pulliaisena pitänyt osata vaatia hyvää äänentoistoa, kyllähän muivipurkitkin soi loistavasti sanoi pesukonekauppias. Ja rahaa tässä kaikessa paloi aivan turhaan, kun osti ensin halvat.

• Janne

Kyllä hyvän ja huonon aanen erottaa toisistaan kun yön ja päivän. Ainoa vika on yleensä kuuntelijassa.
        Itselläni oli `hyvät`stereot autossa ja rupes äänen puhtaus haittaamaan kuuntelua. Ei kun hifikauppaan ja kuuntelemaan. uutta soitinta ja erillissarjaa autoon ja testaamaan, samalla vahvistinta ja bassoa takaluukkuun.Autoon ei tungettu mitään teinipoppivehkeitä eli niin suurta bassoa kun takapoksiin mahtuu vaan normaaliin kuunteluun soveltuvat laitteet.Eteen 6,25" erillissarja ja taakse 5" vastaava, takaluukkuun 8"basso suljetussa kotelossa.Erillissarjoille oma vahvistin ja bassolle oma. ero oli kuin yöllä ja päivällä. äänet kuuluivat puhtaasti ja erot hiljaa soitettuina olivat todella suuret. Uudet vermeet soittivat alaäänet joita vanhat eivät olleet varmaan ikinä tavanneetkaan. Huonoja ja halpoja ei köyhänkään kannata ostaa

• jurpo

Joo. Kyse on ainoastaan siitä, mitä arvostaa. Tyhjään verrattuna satasen kotiteatteriäänentoisto on loistava, mutta jos asiasta tulee harrastus ja intohimo, rahan merkitys tuppaa vähenemään.

Itse puikkoilen välimaastossa. Pidän "hyvästä" äänentoistosta, rahaa rajallisesti. Käytän massia pelkästään itseäni varten, kyseessä ei ole minkäänlaista näyttämisen tarvetta, mikä tuntuu viesteissä olevan yleinen käsitys hifiharrastuksesta.

• halpa ei ole aina huonoa

itselläni on 2 v vanha Sony viritinvahvistin 6 X 100 W h. 450.00¬ - kaiuttimet ja subbari Yamaha aktiivinen - hyvät 650.00¬ - DVD- tallentava Sony 2 v vanha 500.00¬ -vhs ½ nopeusnauhuri 200.00¬ ja ikivanha 32" wide tv ja hyvin tulen toimeen. Toisaalta digisovittimien hinnat olivat 139.00¬ ja toisen 2lla korttipaikalla 190.00¬ joten näin yksin keräilemällä pääsee miltei siihen 5000,00¬ lopputulokseen.

• HIfisti

:-)

• ratedovertherainbow879

Kuten jo edellisissä viesteissä on todettu niin köyhän ei kannatta halpaa ostaa, kun sen kuitenkin joutuu vaihtamaan parempaan..

Tämä viisaus on minulle joskus opetettu ja sitä olen tähän päivään asti noudattanut.

Mikä sitten on halpaa ja mikä kalllista niin sen saa jokainen määritellä itse.

Itse en "marketti-pakettia" ostaisi, koska niiden äänentaso on niin huono. Mielummin ostaisin sitten vaikka suhteellisen edullisesti kaikki erikseen, sekin on parempi vaihto-ehto kun "marketti-paketti", mutta jos jonkulle riittää tälläinen marketti paketti niin senkun vaan ostamaan, kunhan minun ei tarvitse katsella sitä omassa olohuoneessani.

Miksi muuten te ihmiset edes kyselette että mikä kannattaa ostaa? Mistä me sen tietäisimme kun ei me kuitenkaan sinun korvillasi sitä kuulla, joten ei muuta kun sinne liikkeeseen kuuntelemaan niin kyllä se sitten selviää että mikä on hyvä ja mikä ei..

Lopuksi voisin kertoa vielä oman teatterin sisällön, johon olen ollut nyt varsin tyytyväinen, vaikka tosin olen kyllä parempiakin kuullut, mutta niiden hintaluokka taas on itselleni liian kova, mutta en silti pidä niitä liian kalliina vaan silloin katson itseäni peiliin ja sanon että ne ovat vain minun tuloihini ja menoihini nähden liian arvokkaat, mutta ei ne tee niistä laitteista liian hintavia..

Nyt sitten oman kotiteatterini sisältö:

Kaiuttimet:
      - 6kpl KEF XQ-Series XQ1
      - 1kpl KEF XQ-Series XQ2c
      - 1kpl KEF PSW 5000

Vahvistin: Yamaha RX-V2500
      DVD-Soitin: Yamaha DVD S-550
      Televisio: LG RZ-42PY10 -plasmatelevisio

Tulossa myöhemmin digibox ja sekä tallentava dvd-soitin.

• vähemmällä rahalla

Eli samaa mieltä markettien laitteista. Vaikka näennäisesti saakin halvalla koko setin ei se oikeasti ole kovinkaan kannattava setti. Ja kyllä itse ostaisin jos pitää pikkusetti hankkia niin sen n.500€ pakettiratkaisun enkä sitä 160€ laitetta. Tämä jo ihan liitettävyyden ja monikäyttöisyyden puolesta.

Tällä hetkellä laitteina on:

4kpl Audio Pro Image 11 (edullinen ja omaan tarpeeseen riittävä)
        1kpl Audio Pro Image 21 (vastaava keskikaiutin)
        1kpl Audio Pro Sub Focus (hyvä hinta-laatu suhde)

Pioneer DV-525 (5v ikäinen DVD soitin joka on yhä iskussaan ja tarjoaa tarvittavat lähdöt)

Pioneer VSX-D810 Ihan kelpo monikanavavahvistin

Thomson 28 tuuman laajakuva putkitv (4½v ikäinen)

Hyvin tuolla setillä pärjää. Tähän on varmaan jo tämän vuoden aikana tulossa muutosta sen verran että telkku vaihtuu 28-32 tuuman LCD/plasma:ksi jossa DVI/HDMI sisääntulo ja DVD soitin laitteeksi jossa ko. anto. Myös digiboksi tulee varmaan hankittua.

• Pertsa

Anteeksi vain, mutta omasta mielestäni nuo parinsadan euron "kotiteatteri" paketit hädin tuskin on hyvät edes tietokoneeseen pelikaiuttimiksi, saati sitten elokuvien katsomiseen.

5000 euroa ei tarvitse settiin syytää, tonnillakin saa jo tosi hyvän perussetin josta todella on iloa pidemmäksikin aikaa.

Itselläni on Sonyn 6.1 vahvistin, niitä saa halvimmillaan 200-300 eurolla, itse maksoin alennuksessa kunnon mallista (QS 1080) 500 euroa vuosi sitten, kaiuttimiksi kannattaa ostaa taas vaikka Audio Pron paketti. Olen nähnyt 199 euroon aina silloin tällöin, ja taatusti paremmat kuin jotkut halpispakettien hyttysenpöntöt. Itselläni on Eltax merkkiset kaiuttimet, ei mikään huippu mutta äänet elokuvia katsoessa ihan kelvolliset.

DVD-soittimia saa erikseen jopa 59 eurolla, tosin eivät laadullisesti mitään hyviä, mutta ei sen DVD-soittimen tarvitse välttämättä olla mitään huippumallia. 99 eurollakin saa jo perus Sonya, itselläni on perus Philips. Halvimmillaan siis paketin hinnaksi tulee noin 500 euroa ja sillä saa jo ihan kelvollisen kotiteatterin, kannattaa siis todella miettiä mihin rahan sijoittaa, itse ainakin mieluummin säästän sitten puolet enemmän ja ostan vähintäänkin puolet parempaa joista on pidempiaikainen ilo. Televisioonkin sijoitin 1300 euroa, enkä ole katunut.

• Multakorva

Tuossa nyt monet kertoivat omista laitteistaan, joten kerronpas tästä omanikin.

LG RB-28CZ10RX 28" televisio.
      LG DXV-8951 dvd-soitin.
      JVC JVC RX-6042 viritinvahvistin.
      Audio Pro Cinema Sub subbari.
      Audio Pro Cinema C2 kaiuttimet.

Kuten näkyy, en kovin älyttömiä hintoja ole vehkeisiin laittanut.
      Televisio maksoi aikoinaan n. 450€.
      Vahvistin, kaiuttimet ja subbari maksoi pakettitarjouksena 600€:n luokkaa.
      Dvd-soittimen ostin juuri viime viikonloppuna ja hinta oli 99€.

LG:n laitteisiin olen tykästynyt niiden loistavan hinta/laatusuhteen ja todella helpon käytön takia. Lisäksi kahden vuoden takuu tuo vielä lisäturvaa.
      Television ja soittimen lisäksi tietokoneesta löytyy LG:n dvd-asema. Ja porukoilta löytyy LG:n kotiteatteripaketti, sekä vhs-nauhuri.

Entinen dvd-soittimeni oli merkkiä Sony. Se oli vain vajaa kaksi vuotta vanha peli ja täysin toimiva, mutta ei kuitenkaan toistanut mm. Jpegiä. Uusi LG toistaa käsittääkseni kaikki tämänhetkiset tiedostomuodot.

Siis, huokeista ostohinnoista huolimatta olen todella tyytyväinen tämänhetkisiin laitteisiini. Tällä hetkellä ei suunnitelmissa ole mitään uutta, joskin esim. plasmatelevisio kiinnostaisi. Hinnat vain ovat niin julmetun korkeita. Vielä kun lisää yhtälöön sen, että palkka on hanurista, niin tämänhetkinen kuvaputkitöllö saa vielä kelvata.

• Haloo!
        Sehän on nyt niin että,kun kuuntelee DVD-soittimella CD-levyä jolle on tallennettu musikkia niin DVD_soitin ei pysty lukemaan sitä kaikkea mitä CD:llä on.DVD soittimen laser on paljon kapeampi,joten jättää audioCD:stä lukematta paljon!
        Tästä johtuen DVD-soitin ei koskaan kuulosta niin hyvältä(täyteläiseltä)kun vaikka halpa ja vanhakin cd-soitin.
        Elikkä kun ostatte niitä kotiteattereita,niin jättäkää se vanha CD-soitin musikin kuunteluun!
        Tai ostakaa erillinen CD-soitin.

Tässä on se juju!

• HifiMan
        Yuccaa kirjoitti:

Haloo!
        Sehän on nyt niin että,kun kuuntelee DVD-soittimella CD-levyä jolle on tallennettu musikkia niin DVD_soitin ei pysty lukemaan sitä kaikkea mitä CD:llä on.DVD soittimen laser on paljon kapeampi,joten jättää audioCD:stä lukematta paljon!
        Tästä johtuen DVD-soitin ei koskaan kuulosta niin hyvältä(täyteläiseltä)kun vaikka halpa ja vanhakin cd-soitin.
        Elikkä kun ostatte niitä kotiteattereita,niin jättäkää se vanha CD-soitin musikin kuunteluun!
        Tai ostakaa erillinen CD-soitin.

Tässä on se juju!

Oletko aivan varma että DVD-soitin tosiaankin jättää CD-levystä lukematta jotain?! Jos paljon jää lukematta pitäisi kyllä äänessäkin kuulua ihan selviä virheitä eikä vain "täyteläisyyden puutetta" verrattuna CD-soittimeen. Sen tiedän että kaikki DVD-soittimet eivät soita itse poltettuja CD-levyjä, mutta se johtuu tietääkseni siitä ettei itse poltettu CD-levy täytä heijastavuuden (tai jotain vastaavaa...) osalta CD-äänilevylle asetetuja vaatimuksia. On kyllä paljon (vähän kalliimpia) DVD-soittimia joissa on erillinen lukupää CD-levyille. Näiden pitäisi siis soittaa levyjä ihan yhtä hyvin kuin CD-soittimien.
        Näin tietysti kuitenkin vain teoriassa. Itse asiassa olet kuitenkin ihan oikeassa. CD-soitin on yleensä aina parempi musiikin kuuntelussa kuin samanhintainen DVD-soitin. Tämä johtuu kuitenkin siitä että samalla hinnalla on varaa panostaa enemmän äänen DA-muuntimiin ja sitä seuraavaan analogiaosaan. Mutta tämäkin pätee vain jos ottaa soittimen äänen ulos analogisena. Jos kytkee soittimen suoraan vahvistimeen digitaalikaapelilla on ratkaisevaa vain vahvistimen muunitimien laatu. Tavallinen kuuntelija ei tällöin kyllä kuule eroa cd- ja dvd-soittimien välillä.

• jaakoppi
        HifiMan kirjoitti:

Oletko aivan varma että DVD-soitin tosiaankin jättää CD-levystä lukematta jotain?! Jos paljon jää lukematta pitäisi kyllä äänessäkin kuulua ihan selviä virheitä eikä vain "täyteläisyyden puutetta" verrattuna CD-soittimeen. Sen tiedän että kaikki DVD-soittimet eivät soita itse poltettuja CD-levyjä, mutta se johtuu tietääkseni siitä ettei itse poltettu CD-levy täytä heijastavuuden (tai jotain vastaavaa...) osalta CD-äänilevylle asetetuja vaatimuksia. On kyllä paljon (vähän kalliimpia) DVD-soittimia joissa on erillinen lukupää CD-levyille. Näiden pitäisi siis soittaa levyjä ihan yhtä hyvin kuin CD-soittimien.
        Näin tietysti kuitenkin vain teoriassa. Itse asiassa olet kuitenkin ihan oikeassa. CD-soitin on yleensä aina parempi musiikin kuuntelussa kuin samanhintainen DVD-soitin. Tämä johtuu kuitenkin siitä että samalla hinnalla on varaa panostaa enemmän äänen DA-muuntimiin ja sitä seuraavaan analogiaosaan. Mutta tämäkin pätee vain jos ottaa soittimen äänen ulos analogisena. Jos kytkee soittimen suoraan vahvistimeen digitaalikaapelilla on ratkaisevaa vain vahvistimen muunitimien laatu. Tavallinen kuuntelija ei tällöin kyllä kuule eroa cd- ja dvd-soittimien välillä.

ei se kyllä mitään jätä lukematta, paitsi jos "lukupää" on niin huono että tulee virheitä. Erot ovat lähinnä DA muuntimissa

• suuruudenhulluudesta
    • hifisti

mun setti on tällänen

denon pääte AVR-3805
      denon viritin TU-1500RD BK/GO
      kaiuttimet dali 4 X Blue 6006
      keksikanava dali Blue C1000
      Subwoofer dali SWA8
      videotykki optoma ThemeScene H57 16/9 native PAL resolution, DVI/HDCP

kyllähän tuo tiukkaa teki laittaa mut hyvä äänen laatu ja kuvanlaatu....

• lesoilija

Olikohan tämän keskustelun ideana listata omat laitteet, vai keskustella halvoista ja kalliista laitteista?

• Reino vaan

Kuulkaas poitsut,

Olen ostanut joskus 80-luvulla stereopaketin (Fisher) jossa 100:n watin kajarit. Oon luultavasti kuunnellu enemmän musaa kuin moni omasta mielestään ns. hifisti. Kamat on ihan käypää kamaa vieläkin ja silloin ne maksoi jotain 2500 mk. Kotiteatteripakettia mulla ei ole enkä aio hankkiakaan ja autoon mä en aio myöskään hankkia mitään muuta kuin mitä siinä on alkuperäisenä jo vakiona. Hyvästä musasta tykkäävänä ei ole mitään syytä valittaa tälläkään konseptilla. Jokainen voi silti mun mielestä ihan vapaasti investoida mihin lystää, mitä se mulle kuuluu. Mulle kuiteski kuuluu ihan hyvin näin. Esim. elokuvissa mä arvostan sen sielullista, taiteellista ja näytännöllistä antia, äänet on mulle yx hailee. Tulee mieleen, että kaipaatteko jotain tehosteita myös omaan live-ääntelyynne?

• ja lehtiin?

Olisihan se mukavaa jos jossain tehtäisiin näistä laitekysymyksistä sellaisia testejä, joissa suhde kuuntelijan musikaalisuuden ja laitteiston välillä tulisi esiin.

Meillä oli työpaikalla kavereita joilla oli huippulaitteistot, joiden kaikkinaisista ominaisuuksista he sitten puhuivat päivät pitkät. Koskaan en saanut kuulla heisltä oikeastaan ainoatakaan mielipidettä musiikista - saati sitten että he olisivat analysoineet musiikkeja samalla antaumuksella kuin laitteitaan.

Olen joskus huvittuneena pohdiskellut miten mukavaa olisi, jos myös oppeeraan änkeytyviltä ökyrikkailta kysyttäisiin ennen sisäänpääsyä onko kuulokkeilla annettava sointinäyte duuri vai molli. Ja ei kun evättäisiin näyttävästi sisäänpääsy jokaiselta joka ei erota edes seiskaa perussoinnusta.

• TekniikkaGuru

...miks jengi ihan oikeesti suosittelee jotain vähintään 2000 euron paketteja niille, jotka kysyy sitä 300 euron laitteistoa. Kuitenkin jos joku kysyy jotain 500 euron tai alle telkkareita, ei sille tulla sanomaan että alle 3000 eurolla ei saa kuin paskaa. Yhtälailla ne erot löytyy telkkaripuolelta.

Teatterissa kuitenkin sitä kuvaa katsotaan, ja ei välttämättä keskitytä niin tarkasti niihin ääniin mitä sieltä tulee. Tässä valossa luulis että porukka suosittelis mieluummin kalliimpaa telkkaria ja halvempia äänentoistolaitteistoja. Se vanha puurokorva ei välttämättä huomaa elokuvia katsellessaan (siis ei sweetspotissa tapittaen vaan sohvalla löhöillen keskittyen elokuvaan, ei ääniin) eroa 300 ja 2000 euron laitteiston välillä. Kuitenkin se huomaa onko edessä 28 tuumainen matkatelkkari vai 42 tuuman plasmatelkkari. Tällaiset puurokorvat pääsevät varmasti nautittavampaan tulokseen paremmalla telkkarilla ja huonommilla stereoilla, kuin päinvastoin. (En nyt väitä että 2500 euron plasmatelkkari ja 300 euron laitteisto olis jotenkin järkevä yhdistelmä, vaan sitä, että ei ne äänet kaikkea merkitse, ja jos haluaa enemmän nautintoa, niin siihen kuvaankin kannattaa satsata).

Tottakai aina on olemassa kultainen keskitie, mutta jos henkilöllä on tilillä 1000 euroa, haluaa kotiteatterin, sijoittaa siitä 500 euroa telkkariin ja 300-500 euroa kotiteatteriin, on se varmasti tyytyväinen.

Musiikinkuuntelua on turha vetää hommaan mukaan, jos käyttö on kotiteatteria, musiikissa kun keskittyy vain ja ainoastaan siihen ääneen mitä niistä kaiuttimista tulee pihalle, ei kuvaan, ei juoneen, eikä mahdollisesti seurana olevien kavereiden kanssa seurusteluun.

Henkilöt jotka huomauttavat ettei näillä puurokorvilla ole kokemusta kalliimmista laitteista, ja sen takia luulevat pärjäävänsä huonommilla, ja jos kuulisivat parempia, ei hyväksyisi enää halvempia, voisivat ottaa huomioon, että sama henkilö on varmasti sitä telkkariansa kaupasta ostaessa nähnyt vieressä sen 42 tuumaisen plasmatelkkarin ja kuitenkin ostanut sen toisen, vaikka tietää että parempiakin on.

Lisäksi jos joku sattuu katsomaan elokuvia silmät auki (niin, kuka nyt silmät auki katselisi), on estetiikallakin varmaan jotain merkitystä, varsinkin jos teatteri sijaitsee esimerkiksi olohuoneessa. Jos kysyjä kysyy että tarttis saada halvat ja pienet, telkkari ja teatteripaketti, budjetti 700 euroa yhteensä, niin heti ollaan selittämässä kuinka pienistä ei ole mihinkään, vaan pitää olla sitä ja tätä ja tuota, ja tarjotaan SIM2 videotykkiä, Stewartin valkokangasta, Revelin Ultima -sarjan kaiuttimia ja Lexiconin prosessoreita Mark Levinsonin päätevahvistimilla.

Sen lisäks on hauskaa, kuinka nämä samat henkilöt, jotka esittävät ettei alle 2000 euron laitteilla tee yhtään mitään, katsoo tyytyväisenä sitä 299 euroa maksanutta Fintecin 28 tuumaista laajakuvatelkkaria. Sitten esitetään kavereilla kuinka hienot pelit ja vehkeet on ja leijutaan niillä foorumeilla, vaikka itsekin olis voinu järkevämmin rahansa sijoittaa, sen sijaan, että oikeasti yrittäis neuvoa kysyjää. Jos taas ei tiedä mitään halvemmista laitteista (kuten yleensä on, eihän niitä kehtaa edes kaupassa katsoa jos kaverille laitteita etitään, vaan mennään kattomaan sitä viereistä plasmatelkkaria että näyttää pr0lta, vaikka kaveri olis pyytäny mukaan avuksi), niin voi pitää turpansa kiinni.

PS. Kokemusta löytyy 100'000 euron kotiteattereista ja myös 150 euron kotiteattereista. Sen voi suoraan sanoa että se 150 euron teatteri on tällä hetkellä paskaa, ja täynnä vikoja, mutta kyllä 250 eurolla saa jo toimivaa tavaraa.

PPS. Se että itse vaatii sitä vähintään 2000 euron tasoa, ei tarkoita että kaikki vaatii. Samat henkilöt selittää toisissa keskusteluissa kuinka 100'000 euron autot on järjettömiä, koska auto on vain kulkuväline paikasta A paikkaan B, ja kuinka itse tulevat toimeen 1000 euron Fiatilla. On se teatterikin vain väline elokuvan katseluun tai musiikin kuunteluun. Onnistuu se sillä halvemmallakin, samoin kuin autoilu, toiset vaan nauttii "paremmista kyydeistä". Kaikkia ei kiinnosta.

• TekniikkaGuru

Pakko pistää vielä lisäkommenttia näille "alle 2000 euron ei saa kuin..." -tyypeille.

Kannattaa myös ottaa huomioon tekniikan kehittyminen, kun mainostetaan kuinka kalliit omat laitteet on, nimittäin hinnat tippuu ja laatu nousee aika kivaa tahtia, varsinkin elektroniikan puolella.

Otetaan esimerkiksi DVD-soittimet, minulla on muutaman vuoden vanha 4590mk (~800 euroa) maksanut Denonin soitin. Se oli aika pirun hyvä silloin, kun se tuli markkinoille. Suoraan voin sanoa, että alle 200 euron soittimissa saa nykyään parempaa suorituskykyä, ainoa missä tuo Denon vie niitä, on rakenne, joka vastaa samanhintaisia laitteita myös nykyään. Suorituskyky ei vastaa esimerkiksi 180 euron Pioneerin soitinta.

Sama homma vahvistimissa, joskus muinoin 1000 euroa maksanut vahvistin lienee nyt 200 euron arvoinen.

Vaikka kaiuttimissa ei yhtä suurta eroa ole, niin esimerkiksi Wharfedale Diamond 9-sarja soi kyllä paremmin kuin muutaman vuoden vanhat tuplasti kalliimmat kaiuttimet.

Joten kun niitä oman laitteiston hintoja lasketaan, kannattaa ottaa huomioon myös niiden kokema arvon lasku.

Lisäksi vanhemmissa laitteissa ei ole samoja dekoodereita kuin uusissa, joten ne eivät soita uusimpia formaatteja, ainakaan niin hyvin kuin uudet, halvemmat, laitteet.

• tietotekniikkaguru
        TekniikkaGuru kirjoitti:

Pakko pistää vielä lisäkommenttia näille "alle 2000 euron ei saa kuin..." -tyypeille.

Kannattaa myös ottaa huomioon tekniikan kehittyminen, kun mainostetaan kuinka kalliit omat laitteet on, nimittäin hinnat tippuu ja laatu nousee aika kivaa tahtia, varsinkin elektroniikan puolella.

Otetaan esimerkiksi DVD-soittimet, minulla on muutaman vuoden vanha 4590mk (~800 euroa) maksanut Denonin soitin. Se oli aika pirun hyvä silloin, kun se tuli markkinoille. Suoraan voin sanoa, että alle 200 euron soittimissa saa nykyään parempaa suorituskykyä, ainoa missä tuo Denon vie niitä, on rakenne, joka vastaa samanhintaisia laitteita myös nykyään. Suorituskyky ei vastaa esimerkiksi 180 euron Pioneerin soitinta.

Sama homma vahvistimissa, joskus muinoin 1000 euroa maksanut vahvistin lienee nyt 200 euron arvoinen.

Vaikka kaiuttimissa ei yhtä suurta eroa ole, niin esimerkiksi Wharfedale Diamond 9-sarja soi kyllä paremmin kuin muutaman vuoden vanhat tuplasti kalliimmat kaiuttimet.

Joten kun niitä oman laitteiston hintoja lasketaan, kannattaa ottaa huomioon myös niiden kokema arvon lasku.

Lisäksi vanhemmissa laitteissa ei ole samoja dekoodereita kuin uusissa, joten ne eivät soita uusimpia formaatteja, ainakaan niin hyvin kuin uudet, halvemmat, laitteet.

niin, eli sama koskee tietokoneita. Olen ostanut 4 uutta tietokonetta ja aina pulittanut 10 000 mummoo, mut mitä tänä päivänä saa 1700 €:llä verrattuna 10 vuotta takaiseen tietotekniikkaan...

• PPP

Juuri kuin itse olen asian ajatellut,mutta en ole vain saanut sitä kakaistua ulos. Kiitokset tästä!

• saa

ostin biltemasta (silloin maksoi 59e) tietokone subbarin kajarit. ne siis maksoi 59e ja olivat bilteman KALLEIMMAT!

nyt se saa 39e, musiikkia niistä kuuntelee erinomaisesti ja varsinkin kerrostaloasunnossa saa vähemmilläkin häädön jos alkaa luukuttaa liikaa.

huomasin jälkikäteen et niistä saa hyvät kotiteatterilaitteetkin kun yhdistää ne DVD-soittimeen. eli aivan toista kun tv:n kajarit, laittaa satelliitit sivuille ja subbari hoitaa basson,

eli ostin 75e käytetyn panasonic dvd:n ja bilteman subbarin kajarit ja OLEN TÄYSIN TYYTYVÄINEN!
      maksoivat kaikki alle 150e ja tv:kin on vanha...blaukkari 21 tuumainen MINI-TV! (sopii monelle autokäyttöön)

Mut itse en omista 200 neliön merenrantahuvilaa, niin yksiöön mahtuu hyvin ja tilaa jää muuhunkin elämään.

------
      itse olen akustiikkaa ja tv- ja videotekniikkaa joskus opiskelleena ajatellut, et jos haluan parempaa menen leffaan tai teatteriin tai konserttiin...yms.
      -----

hifisteistä olen yleisesti sitä mieltä niinkuin minutkin hesan teknillisessä aivopestiin, et hifistit ovat tyyppejä jotka kuuntelevat musiikkia
      mittareilla. :-)
      -----

sama kuin hommaavat kultaliittimiset kaapelit cd:n ja vahvistimen väliin...ja sanovat että kuulevat sen äänessä.... heh! Itse laitoin rautalangasta kaapelit ja yks hifikaverini kehui ääntä ihan hyväksi...kun laitoin klassista kerran soimaan...
      (kun ei viitsinyt sanoa "et anttilasta ostetut kaapelit" olivat hyvät...vaikka olikin rautalankaa liittimissä!)
      ----

joten biltemaan vaan...kyl kuuluu hyvin kämpäs kuin kämpäs.....varisnkin 20-30 neliön yksiöissä
      PÄÄSEE ÄÄNIAALLOT JA TAAJUUDETKIN PELIIN.... :))

T-"puukorva-hifisti"

• Matti

No niin...

Kotiteatteri tai ei. Siinäpä se ensimmäinen kysymys. Vasta tämän jälkeen kannattaa miettiä minkälaisia vempaimia hankitaan.

Itse en ole hankkinut kotiteatteria. Pyrin katsomaan elokuvat elokuvateatterissa mikä on kuten kaikki tietää oikea paikka elokuvan katseluun.

"Normaalit" TV-ohjelmat eivät parane kotiteatterilla. Äänenlaadultaan varmastikkin mutta kun ne sisällöltään on täyttä sontaa...
      :-)

Mutta jos joku haluaa hankkia kotiteatterin niin yhdyn niihin kommentteihin missä todetaan että miettimällä tarkasti minkälaisia ERILLISOSIA hankkii niin saa ok äänen kohtuu hintaan. Näin oma HIFI laitteistoni on rakennettu ja uskon että sama teoria toimii myös tässä.

• Näin mulla

Voin kertoa oman kokemukseni!

Ensinnäkin tarvekartoistus. Piti saada ääni ja kuva ulos PS3, HTPC, Wii ja Digiboxi.
        PS3 ja HTPC antaa kuvan ja äänen pihalle HDMI liitännästä.
        Näyttönä on 37" LG HD Ready telkkari.

Vuosi sitten en löytänyt yhtään pakettiratkaisua johon olisin pystynyt liitämään kaikki ääni/kuva lähteeni.

No ostin Pixmaniasta Ymahan RX-463 5.1 Vahvistimen hintaan 249€. Lisäksi ostin Kenwoodin 5 kajarin paketin hintaan 99€. Bassoksi laitoin LFE kanavalle Creativen 2.1 THX sarjasta subarin.

Hyvin pian huomasin että Kenwoodit 120W kajarit eivät olleen kovin kummoset, alapää puuttui täysin.
        Creative siirtyi LFE kanavalta koko bassojen toistajaksi hyvin äkkia.

Pongasin sitten Huuto netistä B&W 610 etukarit ja IFS600 keskiäänen yhteishintaan 160€.

"Wow" mikä ero Kenwoodeihin äänimnaailma laajeni, bassot potki ja hymy nousi naamalle. Kenwoodin etukajarit siirsin taakse. Creativen subbari lähti pois, koska sen 150W subbari ei pärjännyt alkuunkaan B&W 610 etukajareitten bassolle.

No subbaria teki vielä mieli ja lopulta huuto netistä bongasin B&W:n ASW300 subbarin. Hnta oli miellyttävä 250€. Ostin heti pois.

Tuli toinen "Wow" efetki kun ASW300 rupes pumppaamaan.

Rahaa paloi 249 € 160€ 250 €

Yhteensä: 659 €

Pääsyy miksi erillissarjaa ryhdyin kokoamaan oli runsas lähteiden määrä.
        Voi olla että nykyään on markkinoilla paketteja joissa on runsaammin liitäntöjä.
        Mutta uskallan väittää että tuohon hintaan, ei saa edes yhtä hyvin ja voimallisesti soivaa pakettia.

• Kuuntelemalla se....

Jos pääasiassa katsoo leffoja, niin hankitaan tietenkin AV vahvistin. Haaste tulee siinä jos aikoo kuunnella musiikkia yhtä paljon. Silloin pitää olla todella laadukas AV vahvistin joka suoriutuu molemmista tehtävistä hyvällä äänenlaadulla. Paljonko siitä täytyy maksaa, on sitten asia erikseen. Onko se 700 € vai 1700 €, siihen en ota kantaa. Jokainen täytyy itse koekuunnella ja päättä sen mukaan.

2-kanavaisessa Hifi vahvistimissa pystytään suunnittelussa ja tuotannossa keskittymään pelkästään kahteen kanavaan ja tehdään tämä mahdollisimman laadukkaasti. Tästä syystä 2-kanava hifi vahvistimessa on takuulla parempi äänenlaatu kuin vastaavassa tai jopa hivenen kalliimmassa AV (kotiteatteri) vahvistimessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      504
      4196
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      3301
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      283
      2263
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      471
      2134
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      86
      1466
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      157
      1343
    7. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      64
      1251
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      64
      1165
    9. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      88
      1116
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      81
      1105
    Aihe