Kevätruno

Kevät tuli
lumi suli
puro sanoi puli puli.

Iloista ja aurinkoista kevätpäivää!

21

12053

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaismies*

Yksinkertaista, mutta nerokasta, Ruuneperi. Nuo sun säkeesi tuovat mieleeni suuren Eino Leinon vastaavat:
      Kellot soivat
      jos ne voivat.
      Jos ei ne voi
      niin ei ne soi.

En pannut lainausmerkkejä, koska en ole varma kirjoitinko oikein. Leinoa kuitenkin.

• kevät

Muistan kyseisen runon opiskeluajaltani,
        enkä opiskellut Ruuneperin kanssa.
        Ei mitään uutta auringon alla taaskaan.

• kevät kirjoitti:

En ainakaan tietoisesti ole plagioinut kenenkään runoa. Mitä vanhaa sitten on auringon alla? Miten minun aamuinen mielenjuolahdukseni voi olla sama kuin jonkun joskus kirjoittama? Keväästä ja lumen sukamisesta kai on kirjoittanut monikin. Esitä sanatarkka runo väittesi tueksi!

• tarkkuutta
        kevät kirjoitti:

Tietysti se on plagiointia, jos vielä ilmoittaa, että Eino Leinon runosta kai.
        Ehkä vain sinua kiinnostaa kenen runo on, järkeviä kiinnostaa sisältö, tulitkos taas tappeleen?

• tarkkuutta kirjoitti:

Tietysti se on plagiointia, jos vielä ilmoittaa, että Eino Leinon runosta kai.
        Ehkä vain sinua kiinnostaa kenen runo on, järkeviä kiinnostaa sisältö, tulitkos taas tappeleen?

En ole maininnut Eino Leinosta mitään. Kun syytät minua plagioinnista, voinet esittää minkä ja kenen runon olen plagioinut.

Voisit myös käyttää omaa ja samaa nimimerkkiä.

Onko tappelua se jos pyyttä selvittämään aiheettomina pitämäni syytökset.

• tarkkaan
        Ruuneperi kirjoitti:

En ole maininnut Eino Leinosta mitään. Kun syytät minua plagioinnista, voinet esittää minkä ja kenen runon olen plagioinut.

Voisit myös käyttää omaa ja samaa nimimerkkiä.

Onko tappelua se jos pyyttä selvittämään aiheettomina pitämäni syytökset.

"Kevät" ilmoitti maalaismiehen plagioivan, minä oikaisin "kevättä" en sinua. Mulla ei ole nikkiä, sillä olen täysin satunnainen kävijä ja jo kahdessa päivässä päässyt jyvälle tämän "kevään" toiminnasta.

• tarkkaan kirjoitti:

"Kevät" ilmoitti maalaismiehen plagioivan, minä oikaisin "kevättä" en sinua. Mulla ei ole nikkiä, sillä olen täysin satunnainen kävijä ja jo kahdessa päivässä päässyt jyvälle tämän "kevään" toiminnasta.

osaltasi runon itsesi kaltaisen,sitten kävisit toisten kimppuun

• Kirsikka

Vanhan kansan tiedon mukaan eilen akoi suvi. Oli huhtikuun 14. päivä ja Tiburtiuksen päivä ja myös ensimmäinen suvipäivä, siksipä vanha kansa sanoi silloin alkavan suviyöt.

Tiburtiusta pidetään marttyyrina, koska hänet uskonsa vuoksi mestattiin, kansan mielissä hän alkoi sitten ennustamaan säitä.

Sinivuokot aloittavat kukintansa, kärsimme lepän kukinnan aiheuttamasta siitepöly allergiasta, terassit aukeavat janoisille ja pienen purtavan nälkäisille.

15.4.1912 Titanic lähti neitsytmatkalle ja upposi törmättyään jäävuoreen. Myös Insuliini tuli yleiseen myyntiin.

Tällaisia ajatuksia tänä aamuna.

• Ajomies

Lonkalta vastaan, että Titanic taisi olla jo edellispäivänä meidän aikaamme 14.4.1912 meren pohjassa.
        Tutkikaamme asiaa...

• Kirsikka
        Ajomies kirjoitti:

Lonkalta vastaan, että Titanic taisi olla jo edellispäivänä meidän aikaamme 14.4.1912 meren pohjassa.
        Tutkikaamme asiaa...

Katsoin viimeisen elokuvan Titanic ja siitä tuli mieleeni törmäyspäivä,voihan tuo muistini jo alkaa pätkiä!

• Ajomies
        Kirsikka kirjoitti:

Katsoin viimeisen elokuvan Titanic ja siitä tuli mieleeni törmäyspäivä,voihan tuo muistini jo alkaa pätkiä!

Kovin ristiriitaisia tietoja sain.
        Alus lähti neitsytmatkalleen ja törmäys tapahtui kuten kerroin, mutta tämän mukaan uppoaminen 15. päivän puolella.
        Pannaanko "riita halki ?"
        Eräs tiedosto kertoo Kirsikan olevan oikeassa ja mainittiin näin;

"Huhtikuun neljästoista vuonna 1912 kello 23.40 tähystäjä Frederick Fleet havaitsi jäävuoren. Hän tiedotti heti havaintonsa komentosillalle, jossa ensimmäinen perämies William Murdoch määräsi tiukan käännöksen. Kolmekymmentäseitsemän sekuntia myöhemmin laiva sivalsi jäävuoren kylkeä. Kaksi tuntia neljäkymmentä minuuttia myöhemmin aikakauden loisteliain alus Titanic upposi vieden mukanaan yli 1500 henkeä...."

Tuo Titanic on jäänyt vain mieleeni kun äitini on syntynyt 14.4.1912 ja aina on muisteltu tätä Titanicia samana päivänä...
        Omaan ja perheeni elämään ovat jääneet avaruushistorian suuret tapaukset:
        Juri Gagarin 12.4.61
        Neil Amstrong 21.7.69

Näinä päivinä on myös juhlittu synttäreitä.
        Tuota "Pieni askel ihmiselle, mutta suuri askel ihmiskunnalle" seurasimme aikoinaan TV:sta synttärikahveja juoden.
        Gagarinin lentäessä ruudussa näkyi usein vain "lumisadetta".

• Kirsikka
        Ajomies kirjoitti:

Kovin ristiriitaisia tietoja sain.
        Alus lähti neitsytmatkalleen ja törmäys tapahtui kuten kerroin, mutta tämän mukaan uppoaminen 15. päivän puolella.
        Pannaanko "riita halki ?"
        Eräs tiedosto kertoo Kirsikan olevan oikeassa ja mainittiin näin;

"Huhtikuun neljästoista vuonna 1912 kello 23.40 tähystäjä Frederick Fleet havaitsi jäävuoren. Hän tiedotti heti havaintonsa komentosillalle, jossa ensimmäinen perämies William Murdoch määräsi tiukan käännöksen. Kolmekymmentäseitsemän sekuntia myöhemmin laiva sivalsi jäävuoren kylkeä. Kaksi tuntia neljäkymmentä minuuttia myöhemmin aikakauden loisteliain alus Titanic upposi vieden mukanaan yli 1500 henkeä...."

Tuo Titanic on jäänyt vain mieleeni kun äitini on syntynyt 14.4.1912 ja aina on muisteltu tätä Titanicia samana päivänä...
        Omaan ja perheeni elämään ovat jääneet avaruushistorian suuret tapaukset:
        Juri Gagarin 12.4.61
        Neil Amstrong 21.7.69

Näinä päivinä on myös juhlittu synttäreitä.
        Tuota "Pieni askel ihmiselle, mutta suuri askel ihmiskunnalle" seurasimme aikoinaan TV:sta synttärikahveja juoden.
        Gagarinin lentäessä ruudussa näkyi usein vain "lumisadetta".

Haitanneeko tuo nyt asiaa oli niin tai näin.

Mutta sen oikaisen, annoin virheellistä tietoa Insuliinista. Se tuli yleiseen myyntiin 15.04.1923, joten erehdykseni tässä asiassa on paljon ikävämpi. Tätä se teettää kun ei tarkista ensin tietoa lääkeaineista.

• Kiva

kevätruno, mutta niin tutulta kuullosti. Ehkä joku on joskus todennut samoin tai lähes samoin.
      Iloista kevättä.

• tuttu juttu

Hyvä ruuneperi googlesta löytyy tämä keksimäsi
      runo. Muut ovat keksineet saman.

• Raitilla

Tuo runo oli jo viisikymmentä luvun lopulla silloisen Edistysmielisen Osuuskaupan toimittaman lehden sivuilla.
      Runon oli kirjoittanut niminerkki Viki Vesipää.
      Vastauksessaan toimitus kirjoitti mm.
      Helskyttele sinä Viki noita runojasi jatkossakin, anna mielikuvien lentää.
      Hyvää kevättä.

• Jos runoni on sanatarkka kopio jostain vanhasta runosta olen kauhuissani.

En ole koskaan lukenut tällaista lehteä enkä siis ymmärrä, mistä olen sen mieleeni kopioinut.

Esittänet runon alkuperäismuodossaan!

• samoja lehtiä lukenu

Ei ollu siellä tätä runoa,voi vaikka kirjastosta mennä selaamaan vanhoja lehtiä.Siellä on Vikin kirjoittamia,vaan ei tälläistä.

• huruukolle
        Ruuneperi kirjoitti:

Jos runoni on sanatarkka kopio jostain vanhasta runosta olen kauhuissani.

En ole koskaan lukenut tällaista lehteä enkä siis ymmärrä, mistä olen sen mieleeni kopioinut.

Esittänet runon alkuperäismuodossaan!

Alla alkuperäinen runo. Tekijä Sakari Karppinen
        Löytyy Google ,kevätruno, sivu 6.

Runoja

Kevätruno:
        Kevät tuli.
        Lumi suli.
        Puro sanoi: "Puli puli".

Talviruno:
        Nnn nnnnnnnnnnnnn.
        Nnnnn nnnnnnn.

Syysruno:
        Nnnnnn nnnnnnn.
        Nnnnnn nnnnnn.
        Nnnn nn nnnn.

ylös ^

© Sakari Karppinen

Etusivu | CV | Anguillara | Kartta | Neuvontaa | Runoja | Kuvagalleria | In English | Italiano | Lue vieraskirjaa

• vanha mutta ei tyhmä
        samoja lehtiä lukenu kirjoitti:

Ei ollu siellä tätä runoa,voi vaikka kirjastosta mennä selaamaan vanhoja lehtiä.Siellä on Vikin kirjoittamia,vaan ei tälläistä.

googlesta löytyy runosi.
        Aikoinaan olen nähnyt sen sanomalehden vappunumerossa ja sitten opiskelijalehdessä.
        Pari vuotta sitten ystävä lähetti sen meilinä
        vapputervehdykseksi ja naureskeli että se on hänen
        ainoa osaamansa runo.

• kävin hiihtamassa kuukausi sitten tein runon

Koivut juopuvat auringosta,
      hurmiosta hujuvat
      vesi aaltoilee jäällä säkenöi iloa
      kultani ei anna helpolla rakkauttaan , huikentelevaiselle kevät`tuulelle,

• *kopsattu*

Kopsattu, mun mielestä Eino Leinon mut ei sit....

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2769
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2559
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2278
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1572
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1555
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1483
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      28
      1194
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26