Ammattikoulussa ja ammattikorkeakoulussa samaan aikaan?

Anonyymi

Onko täällä ketään, kuka olisi opiskellut ammattikoulussa ja ammattikorkeassa samaan aikaan? Kuinka opiskelut käytännössä sujui?

Itse harkitsen sitä vaihtoehtoa, molemmat opinnot tapahtuisivat pääasiassa verkossa, mutta tietenkin täytyy järkeillä kaikki työharjoittelut ja ajankäyttö niihin..

15

4291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mitä järkeä?

• Anonyymi

Saisi hoidettua opinnot nopeammin pois?

Mietin myös että jos ottaa opintolainaa niin ammattikouluopinnoista ei saa mitään hyvitystä takaisin maksuun, mutta ammattikorkeasta saa, joten siinä myös yksi syy miksi ne voisi "hoitaa samaan aikaan alta pois".

Tarkennan myöskin että itse tarkoitan tässä saman alan opiskelua. Moni on vain ollut sitä mieltä että ammattikoulussa opetetaan paljon sellaisia perusjuttuja mitä ammattikorkeassa ei käydä läpi, siksi kävisin myös toisen asteen koulutuksen enkä vain pelkkää ammattikorkeaa.

Tällä kysymyksellä hainkin sitä, että onko kahden koulun opiskelut mahdollista hoitaa samanaikaisesti vai meneekö liian sekaisin?

Voihan se olla järkevämpää hoitaa ensin toinen ja sitten toinen vaikka vuosia siinä sitten meneekin enemmän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mietin myös että jos ottaa opintolainaa niin ammattikouluopinnoista ei saa mitään hyvitystä takaisin maksuun, mutta ammattikorkeasta saa, joten siinä myös yksi syy miksi ne voisi "hoitaa samaan aikaan alta pois".

Tarkennan myöskin että itse tarkoitan tässä saman alan opiskelua. Moni on vain ollut sitä mieltä että ammattikoulussa opetetaan paljon sellaisia perusjuttuja mitä ammattikorkeassa ei käydä läpi, siksi kävisin myös toisen asteen koulutuksen enkä vain pelkkää ammattikorkeaa.

Tällä kysymyksellä hainkin sitä, että onko kahden koulun opiskelut mahdollista hoitaa samanaikaisesti vai meneekö liian sekaisin?

Voihan se olla järkevämpää hoitaa ensin toinen ja sitten toinen vaikka vuosia siinä sitten meneekin enemmän.

Onko kahden koulun opinnot mahdollista hoitaa samanaikaisesti?
        Ei se ainakaan helppoa ole edes etäopintoina, koska opintoja ei ole suunniteltu ja tarkoitettu yhtä aikaa hoidettaviksi. Mutta joillekin on mahdollista sellainen, mihin useimmat eivät pysty. Jotkut käyvät kokopäivätyön ohessa lukion ja kirjoittavat hyvät yo-paperit. Jotkut eivät pysty lukion käymiseen edes autettuna, vaikka mitään muuta tehtävää ei ole. Aika harva kai käy samanaikaisesti ammattikoulua ja ammattikorkeakoulua. Miksi? Se on teknisesti hankalaa eikä siinä ole paljon järkeä.

Itse antaisin ammattikoulun olla ja panostaisin ammattikorkeaan. Eri asia sitten, jos ammattikoulu on jo loppusuoralla, se kannattaa käydä loppuun.

Katsotaan ilmoittautuuko sellaisia, jotka ovat opiskelleet molempia yhtä aikaa ja vielä samaa alaa molemmissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On totta, että ammattikoulussa opetetaan paljon sellaisia perusjuttuja, jotka eivät kuulu ammattikorkeakoulun opetukseen. Lisäksi on totta, että ammattikorkeassa opetetaan paljon sellaisia juttuja, jotka eivät kuulu yliopiston opetusohjelmaan. Tähän on syynsä.

Ammattikoulusta, ammattikorkeakoulusta ja yliopistosta valmistutaan erilaisiin tehtäviin, vaikka ala olisi sama. Merkonomi, tradenomi ja KTM valmistuvat työelämän eri tasoisiin tehtäviin. Voidaan sanoa esimerkiksi niin, että KTM osaa suunnitella ja laatia hyvät ohjeet ja linjaukset, tradenomi osaa valita oikeat ohjeet kuhunkin tehtävään ja merkonomi osaa toimia ohjeiden mukaan. KTM näkee ja hallitsee suuria kokonaisuuksia, tradenomi oman yksikkönsä asioita, merkonomi vain oman pikku yksityiskohtansa. KTM pystyy johtamaan kokonaista organisaatiota, tradenomi omaa osastoaan, merkonomi vain omaa työpöytäänsä. Jotenkin tähän tapaan se menee.

Jos opiskelet lääkäriksi, sinun ei tarvitse osata pestä potilaita, vaikka se on tärkeää perustyötä. Koulutus on erilainen.

Onhan niitä, jotka käyvät ensin ammattikoulun ja sen jälkeen ammattikorkeakoulun. Mutta ammattikorkeakouluun tullaan myös ylioppilaina. Mitään ammattikoulun työn osaamista ei ammattikorkeassa tarvita ja silti menestytään hyvin. Ammattikoulu ei anna mitään etua ammattikorkeakoulussa. Ammattikorkeakoulua vaativissa työelämän tehtävissä ei ammattikoulusta ole hyötyä eikä siitä makseta parempaa palkkaa. Ammattikoulun hyöty on siis todella vähäinen tai olematon ammattikorkeakouluopiskelulle, se vain hidastaa valmistumista, jos sitä yrittää tehdä samaan aikaan.

Mietipä näitä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On totta, että ammattikoulussa opetetaan paljon sellaisia perusjuttuja, jotka eivät kuulu ammattikorkeakoulun opetukseen. Lisäksi on totta, että ammattikorkeassa opetetaan paljon sellaisia juttuja, jotka eivät kuulu yliopiston opetusohjelmaan. Tähän on syynsä.

Ammattikoulusta, ammattikorkeakoulusta ja yliopistosta valmistutaan erilaisiin tehtäviin, vaikka ala olisi sama. Merkonomi, tradenomi ja KTM valmistuvat työelämän eri tasoisiin tehtäviin. Voidaan sanoa esimerkiksi niin, että KTM osaa suunnitella ja laatia hyvät ohjeet ja linjaukset, tradenomi osaa valita oikeat ohjeet kuhunkin tehtävään ja merkonomi osaa toimia ohjeiden mukaan. KTM näkee ja hallitsee suuria kokonaisuuksia, tradenomi oman yksikkönsä asioita, merkonomi vain oman pikku yksityiskohtansa. KTM pystyy johtamaan kokonaista organisaatiota, tradenomi omaa osastoaan, merkonomi vain omaa työpöytäänsä. Jotenkin tähän tapaan se menee.

Jos opiskelet lääkäriksi, sinun ei tarvitse osata pestä potilaita, vaikka se on tärkeää perustyötä. Koulutus on erilainen.

Onhan niitä, jotka käyvät ensin ammattikoulun ja sen jälkeen ammattikorkeakoulun. Mutta ammattikorkeakouluun tullaan myös ylioppilaina. Mitään ammattikoulun työn osaamista ei ammattikorkeassa tarvita ja silti menestytään hyvin. Ammattikoulu ei anna mitään etua ammattikorkeakoulussa. Ammattikorkeakoulua vaativissa työelämän tehtävissä ei ammattikoulusta ole hyötyä eikä siitä makseta parempaa palkkaa. Ammattikoulun hyöty on siis todella vähäinen tai olematon ammattikorkeakouluopiskelulle, se vain hidastaa valmistumista, jos sitä yrittää tehdä samaan aikaan.

Mietipä näitä!

Kiitos selventävästä kommentista! Toi selittääkin sen, miksi joillain johtotason henkilöistä ei ole mitään käsitystä alansa perusasioista. :D

Ala jota haluan opiskella on juurikin merkonomi/tradenomi.

Yksi syy miksi haluaisin opiskella molemmat tutkinnot on se, että haluaisin mahdollisimman monipuolisia töitä. Mulle riittäis varmaan ihan merkonomin tutkinto, mutta kun monessa työpaikassa vaaditaan merkonomi/tradenomin tutkinto, niin luulen että tradenomi nappaa sen paikan jos toinen hakijoista on merkonomi.. luulen myös että merkonomin tutkinto auttaisi pääsemään tradenomin opintoihin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos selventävästä kommentista! Toi selittääkin sen, miksi joillain johtotason henkilöistä ei ole mitään käsitystä alansa perusasioista. :D

Ala jota haluan opiskella on juurikin merkonomi/tradenomi.

Yksi syy miksi haluaisin opiskella molemmat tutkinnot on se, että haluaisin mahdollisimman monipuolisia töitä. Mulle riittäis varmaan ihan merkonomin tutkinto, mutta kun monessa työpaikassa vaaditaan merkonomi/tradenomin tutkinto, niin luulen että tradenomi nappaa sen paikan jos toinen hakijoista on merkonomi.. luulen myös että merkonomin tutkinto auttaisi pääsemään tradenomin opintoihin.

Jos sinulla ei ole ylioppilastutkintoa, silloin merkonomin tutkinto todella auttaa pääsemään ammattikorkeakouluun. Mutta siis se merkonomin tutkinto täytyy olla ensin valmiina eli et voi opiskella molempia samanaikaisesti ilman ylioppilastutkintoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos sinulla ei ole ylioppilastutkintoa, silloin merkonomin tutkinto todella auttaa pääsemään ammattikorkeakouluun. Mutta siis se merkonomin tutkinto täytyy olla ensin valmiina eli et voi opiskella molempia samanaikaisesti ilman ylioppilastutkintoa.

Ei ole kuin ravintolakokin perustutkonto.
        Kyllähän voisin opiskella molempia samanaikaisesti JOS vain pääsen ammattikorkeaan.. nyt siis olen tällä hetkellä merkonomin opiskelija ihan alkuvaiheessa.

• Anonyymi

Entä työvoimakoulutus ja ammattikorkeakoulu samaanaikaan

• Anonyymi

En lähtenyt lukemaan kaikkia viestejä, mutta AMK opiskelijana sinulla olisi oikeus pidentää vuodella opintoja. Sen puolesta voisi lähteä setvimään harkkoja ehkä jotenkuten. Poissaolevaksi ilmoittautuminen on hankalampaa, jos olisi tarvis..

Sen puolesta taas kuulostaa jännälle että antaisiko kela opintotukea kahdesta tutkinnosta jotka suoritetaan samaan aikaan. Eli ottaako huomioon vain sen koulutuksen opintopisteet josta varsinaista tukea haetaan. Kehottaisinkin ottamaan heihin soittamalla yhteyttä että selviäisi, jos suunnitelma on yhtään toteutuskelpoinen.

En tiedä miten muissa AMK tutkinnoissa on mutta meillä tippui 1. vuoden lopussa pari opiskelijaa takaisin alkumetreille, kun opinnot menivät penkin alle. Eli jos menee tosi huonosti arvosanojen perusteella niin tutkintovastaava voi lähteä vaatimaan käymään jotain kursseja alusta lähtien. - Sanon tämän vain siksi että opintoihin pitäisi oikeasti pystyä keskittymään sen verran että suoriutuu hyvin. Ei haittaa jos pari huonoa numeroa tulee, mutta taidon pitää näkyä todistuksessa että opiskelija päästetään etenemään pidemmälle.

• Anonyymi

Den som gapar efter mycket förlorar hela stycket.

Ammattikoulu ja ammattikorkeakoulu eivät oikein onnistu samanaikaisesti. Et voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa, joten valitse toinen ja keskity siihen.

• Anonyymi

Nuo verkko-opinnot on vain lumeopintoja. Niistä saa harhakuvan, että myös osaisi jotain. Työ ei ole sellaista yksin nyhräämistä oikeasti.

• Anonyymi

Hei!
      Minulla on aiempi ammatillinen perustutkinto olemassa. Aloitin TVT -verkko-opinnot 8/24 toisella asteella, eli perustutkinto. Minun ei tarvitse käydä töissä opintojen aikana. Hain syksyn yhteishaussa tietojenkäsittelyn AMK-linjalle (toteutus monimuoto-opiskelu) ja sain opiskelupaikan. Vuoden 2025 alusta suoritan siis molempia asteita samaan aikaan. Pt:ssä on harjoittelu 6/25-12/25 välillä ja valmistuminen 12/25. Suunnitelmana on työllistyä ko. harjoittelupaikkaan valmistumisen päätteeksi (jolloin myös työssäkäynti in on taas tarve talouden puolesta) ja jatkaa siellä AMK-opinnot loppuun. Työnantajalle näkisin tämän olevan erinomainen sauma saada pitkäaikainen, koulutettu ja omaan muottiin tehty työntekijä, joten siksi kova luotto työpaikan saamiseen. Mikäli tämä suoraan alalle työllistymisen suunnitelma ei jostain syystä kuitenkaan toteudu, jatkan AMK-opintoja toisen alan työn ohessa, kuten moni muukin. Pt-opinnot ovat joustavia, opetusta arkipäivisin iltapäivään ja AMK-opinnot samoin, opetusta niissä iltapäivästä iltaan. Minulla ei ole muita velvoitteita opiskelun lisäksi (perhettä yms). En usko, että olisin lähtenyt tähän perheellisenä.

• Anonyymi

Eli siis yleensä perustutkinnot 180 osp ovat hyvin nopeasti suoritettavissa henkilökohtaistamisen avulla. Eli jos kykenet opiskelemaan merkonomiksi ensimmäisen AMK-vuoden aikana niin sehän sopisi hyvin. Ja tuosta tarpeellisuudesta: oma näkemykseni ja kokemukseni on, että AMK-puolella oletetaan opiskelijan tietävän jo ne perusasiat, joita alimmalla korkea-asteella on opetettu (eli esim. merkonomi, ent. datanomi, lh, kokki...). Ja jos niitä asioita ei ole siellä alimmalla asteella opetellut, voi olla haastavampaa päästä AMK-opintoihin kiinni pidemmän päälle. Joten siksi alanvaihtajana itse mieluummin käyn nämä perusasiat alimmalla asteella ja saan siten paremmat edellytykset oppimiseen korkeammalla asteella. Mutta haluan tehdä ne näin limittäin edellisessä kertomaani suunnitelmaa silmällä pitäen. Pitäkää peukkuja!

• Anonyymi

Hyvä kun jollain riittää yritystä!

• Anonyymi

Tapahtuu se sitten verkossa tai lähiopetuksessa, niin saman alan sekä ammattikoulussa että ammattikorkeakoulussa samanaikaisesti opiskelu on ajan, elämän ja rahan tuhlausta, myös yhteiskunnan resurssien tuhlausta.

Kannattaa valita ammattikorkeakoulu, panostaa siihen täysillä lähiopetuksessa ja sitten töihin tai mahdollisesti joskus yliopistoon.

En väheksy ammattikouluja, niitä tarvitaan. Mutta ei kannata käydä rinnan ammattikorkeakoulun kanssa. Se ei hyödytä ketään eikä mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7850
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4524
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3777
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3138
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2682
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      29
      2617
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2316
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2190
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2069
    Aihe