Astran automaatti

Jope

Uusin Astramalli on nyt ollut jonkin aikaa markkinoilla. Onko jollain kokemuksia mallin automaattivaihteesta tai tietoa / käsitystä millainen on käytössä ja miten yleensä toimii ajan myötä.

Entä mahdollisia muita kokemuksia uudesta Astrasta, malli esim. 5-ovinen kohtuullisin varustein. Aikaisemmissa malleissa ilmeisesti ainakin oli runsaasti vikoja, pieniä mutta harmillisia. Itselläni oli aikoinaan -93 mallin Astra 1.8 GLS ja silloin päätin, etten Opelia enää koskaan ostaisi. Onkohan laatu nyttemmin parantunut?

4

5881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Astra 1,8 AT Wagon

      Itselläni otsikon mukainen auto. Automaatti toimii moitteetta, ei mitään huomauttamista. Laadun uskon ja tiedän parantuneen varsinkin Astran kohdalla huomattavasti. Automaatin kestävyydestä tiedän sen verran että itselläni oli aikoinaan -91 mallinen omega 2,0 GL automaatti, ajettu n. 250tkm. Automaatissa ei ollut ainakaan silloin mitää vaivaa, vaihdatin kyllä suodattimen ja öljyt mitä ei tarpeeksi usein tehdä. Tuo automaatti on periaatteessa sama 4-vaihteinen mikä on vielä tänä päivänäkin Astrassa, ainoastaan hienosäätöjä tehty. Tällainen minun kokemukseni.
      PS. en ole mikään Opel-mies vaan merkkiä vaihdettu laidasta laitaan...

    • kakakaka

      Jos Opel on tutkimusten mukaan laadukkain saksalainen, ja Opel Astra H on valittu euroopan parhaaksi autoksi, niin eiköhän se jo kerro jotain laadusta.

    • Ves

      Automaattivaihde on ollut perinteisesti Opelin vahvuuksia, sekä kestävyytensä että toimintansa osalta.

      Noin kuukausi sitten minulla oli työmatkallani Saksassa vuokra-autona uusi Astra automaattivaihteella, jolla ajoin noin 1300km. Olen ajanut automaateilla paljon, omistanutkin kolme sellaista vuodesta 1986, mutta tämä kokemus oli yksi heikoimmista.

      Vaihteen toiminta oli merkillinen. Autoa ei saanut pehmeästi liikkeelle kuin äärimmäisen höyhenen kevyellä kaasun painamisella. Jos niin teki, jäi muille tien tukoksi. Jos teki normaalin lähdön, auto teki epämukavan voimakkaan nykäisyn, juuri siten kuin automaatin ei pitäisi tehdä.

      Heti liikkeelle lähdettyä automaatti vaihtoi kakkoselle ja pian myös kolmoselle ja neloselle. Vain raju kiihdytys sai ykkösen ja kakkosen pysymään pidempään. Vääntöä löytyi, joten tämä ei sinänsä ollut haitaksi, mutta laatikko joutui näin vaihtamaan kaiken aikaa ylös ja alas, pientäkin kaasunkäyttöä seuraten.

      Vaihteen sport-asento oli myös pettymys. Se ei tehnyt muuta kuin sulki ylimmän vaihteen pois käytöstä, ja ajotavasta riippumatta siirsi vaihtamistapahtuman hyvin korkeille, huutaville kierroksille.

      Epäilen vahvasti, että auton vaihteessa oli vikaa, vaikka sillä olikin ajettu vain alle 3.000km. Huomautinkin asiasta autoa palauttaessani.
      Jos ei ollut, vaan tämä oli uuden Astran automaatin normaali esitys, niin oma arvosanani sille on ala-arvoinen.

      • samppa

        En täysin ole samaa mieltä vaikka muutamassa asiassa automaatti toimiikin juuri noin, esim. normaali liikkeellelähdössä pieni nykäys tuntuu, momentinmuunnin ei luista sillä tavalla kuin joissakin muissa automaateissa, nykäystä ei kylläkään tunnu kun autossa on 4 matkustajaa.

        Miksi ykkösen tai kakkosen pitäisikään pysyä päällä pitkään, tuulilasista ja TM:stä uusien dieseleiden yhteydessä olevat automaatit kuulemma pitää pieniä vaihteita päällä pitkään vaikka moottorin vääntömomentti antaisikin myöten isommalla vaihteella ajamiseen.

        Normaalisti liikenteen seassa ajaessa automaatti ei vaihda kolmosta pienempää kuin vain kadunkulmissa, tai sitten rajussa kiihdytyksessä, kaupunkiajossa ajovaihteet ovatkin kolmonen ja nelonen, mielestäni tuon nelosen ei kyllä tarvitsisi vaihtua ennen 60 km/h nopeutta jolloin normaaliliikenteen rytmissä moottorijarrutus olisi parempi, asianhan voi ratkaista kun laittaa kaupunkiajossa vain 3. vaihteen D-vaihteen asemasta.

        Tuon Sport-kytkimen, kuten myös talvi-kytkimenkin olisin jättänyt kokonaan pois automaatin yhteydestä, talviasentoa en ole tarvinnut koko talven aikana ja kuka nyt sport-kytkintä tarvitsee normaali perheautoon jossa on kuitenkin "vain" 92 kW....jos radalla kävisi autolla ajamassa, siellä voisi sport-asetuksella olevan jotain merkitystä jotta vaihde pysyy kiinteästi päällä, sport-asentohan vain vaihtaa isommalle kun rajoitin tulee vastaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3174
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2107
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2102
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1869
    6. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1735
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1691
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1536
    9. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1240
    10. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1234
    Aihe