Lasiaisen samentuma

Aki26

Huomasin tässä ilmojen kirkastuesa, että minulla on paljon lasiaisen samentumia.
Ainahan noita pieniä lankoja tai muita on näkökentässä liikkunut hitusen, mutta nyt niitä on ilmeisimmin tullut lisää. Pari harmaata pilkkua, kuin hyttyset lentelisivät metrin päässä ja sitten sellaista savua, kuin tupakansavua leijuisi jokapuolella ja sitten sellaista läpinäkyvää massaa, kuin silmässä olis silikonia tai rasvaa, jonka läpi näkee, mutta sumuisesti.
Nämä häiritsevät minua todella paljon ja osittain myös häiritsevät näkökykyäni.
Kävin silmälääkärillä ja hän sanoi, että älä huoli, niistä ei ole mitään vaaraa tai haittaa, olet vain nyt keskittynyt niiden katselemiseen. Samentumat on varmaankin olleet silmässäsi aina ja niitä on kaikilla.
Ainoa, minkä uskon on se, että niistä ei ole vaaraa, mutta haittaa niistä kyllä on ja se, että ne olisivat olleet silmissäni aina on myöskin puppua, sillä aina on ollut samentumia, mutta ei mitään tällaista. Eikä tämänvertaa samentumia ole kaikilla. Siitä olen aivan varma, koska kaikille tutuilleni asia on vieras, eivätkä he pysty eroittamaan silmissään samentumia, kuin vain joitakin pieniä.
Mistä tämänlainen voisi johtua nuorehkolla miehellä ja onko mahdollisuutta, että ne poistuisivat.
Entäs, jos ne lisääntyy enemmän ja enemmän. Pian en enää näe niiden takaa mitään.
Miten silmälääkäri kehtasi sanoa, että ne on harmittomia, kun ne eivät ole?

34

16157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääketieteen yo

      Mulla on kanssa semmosia molemmissa silmissä, ei oo ollu aina, vaan tullut ajan kanssa. Opiskelemastani alasta johtuen olen päässyt helposti juttelemaan asiasta silmälääkärien kanssa, ja mulle on myös sanottu että niistä ei haittaa ole, ellei nyt näköä ala pahasti häiritsemään. Oli miten oli, niin käsittääkseni näitä on vain harvoilla ihmisillä. Itse en myöskään ole kuullut että kellään kaverillani moisia olisi.

      Mun mielestä niille ei myöskään mitään voida tehdä, että turha niitä sitten on murehtiakaan. Sitten tietysti jos sun koko mykiö on yhtä samentumaa, niin sittehän sinne voi laittaa silikoni-implantin tms. Mutta sen myötä sitten häviää silmän tarkennuskyky, eli eipä sekään oo hyvä juttu.

      Eli sanoisin vaan että eipä niitä kannata murehtia.
      Ps. olen vielä nuorempi mies :)

      • Aki26

        Minua kiinnostaa nuo syyt, että miksi niitä tulee nuorelle. Voisikohan jokin elämäntapa vaikuttaa, tai liian vähäinen vitamiinien saanti, tai ehkä liiallinen. Entäs jokin lääke? Nikotiini? Astmalääke?, Alkoholi?, Kuorsauksesta johtuva huono hapensaanti silmässä?, Pitäiskö epäillä tämän perusteella esim sokeritautia? Entäs liian rasvainen ruoka? Tai ulkonaolo ilman aurinkolaseja.
        Mitä nuo sattumat silmän sisällä voisivat nuorella olla. Onko ne niitä rappeutuneita lasiaisen säiketä, vai jotain proteiineja vai verta, vai jotain irronneita kappaleita. Miksi ne eivät lähde silmän normaalin nesteenkierron takia pois silmästä? Kuinka monella niitä on niinpaljon, että ne vaivaavat jopa näkökykyä?
        Yleensä lääketiede osaa vastata ainakin joihinkin tuonlaisiin kysymyksiin, koska asioita on yleensä aina tutkittu, että mikä altistaa vai onko perinnöllistä vai mitä.
        Miksi monet silmälääkärit ottavat asian esille, niinkuin kyseessä olisi asiakkaan psykologinen ongelma, vaikka kyseessä on ihan konkreettinen havaittava häiriö aistissa, kuten tinnitus korvassa.
        Minä en tunne valittavani turhasta, sillä toinen silmäni näkee todella huonosti ja nämä samentumat on juuri siinä paremmassa silmässä, jolla pitäisi jotain nähdä.
        Kysymys on myös turvallisuudesta, sillä vaikka paremmassa silmässäni on näöntarkkuus mitattaessa 1.0, eli normaalin hyvän näön rajoissa, niin silti, esim autoa ajettaessa on tullut mokailtua samentumien takia, kun ei ole välillä nähnyt kunnolla tai on luullut jonkun hypänneen auton eteen, vaikka kyseessä on ollutkin vain samentuma, joka on liikuskellut näkökentässä.


    • Fault

      Minulla on ilmaantunut aivan sama ongelma ja olen iältäni nuori. Ne ovat kyllä todella kiusallisia, kun mihin tahansa katsookin, niin niitä heiluu jatkuvasti näkökentässä. Kävin juuri sen takia tänään silmälääkärissäkin, jossa todettiin niiden olevan lasiaissamentumia. Muilta osin näkökykyni oli Ok.

      Itselleni niitä ilmaantui rankan viikonloppujuhlimisen jälkeen, jolloin olin nauttinut tupakkaa, alkoholia, kannabista ja ekstaasia. Olen lukenut, että huumausaineet voivat niitä harvinaisessa tapauksessa aiheuttaa, niin miksei myös lailliset tupakka ja alkoholikin.

      Olen myös kuullut, että piilevä tyypin 2 diabetes voi aiheuttaa lasiaissamentumia. Oletko huomannut itselläsi mitään verensokeriin viittaavia tuntemuksia?

      Olen nyt syönyt varmuuden vuoksi suuria määriä antioksidantteja, kuten Ester-C:tä, vahvaa luonnollista E-vitamiinia, sinkkiä ja seleeniä. Vähän ne ovat nyt vaalentuneet, mutta eivät poistuneet tai vähentyneet, en sitten tiedä onko noilla vitamiineilla asian kanssa mitään tekemistä.

      Mainitsit liiallisesta vitamiinien käytöstä yhtenä vaihtoehtona. Mitä valmisteita olet mahdollisesti käyttänyt ennen oireiden ilmaatumista? Entä oletko syönyt kalaöljyä? Itse olen käyttänyt monivitamiinivalmisteita ja kalaöljyjä ennen lasiaissamentumien ilmaantumista. Vaikea kyllä uskoa, että ne olisivat yhteydessä niihin, mutta eihän sitäkään vaihtoehtoa voi pois sulkea.

      • Aki28

        Huomasin lasiaissamentumien lisääntyneen tämän talven aikana paljon. Olen käyttänyt kalaöljyä, vitamiineja yms, normaalikäytön rajoissa, mutta toisaalta, kun rupeaa laskemaan, niin ravintosuositusten mukaan jo yhdestä litrasta maitoa saa päivän D-vitamiinit.(Perhana, kun sitäkin pitää lisätä jokapaikkaan. Normaali äijä vetäisee litran rasvatonta maitoa jo aamupalalla janoonsa.)
        Eli liikaa vitamiineja on ainakin ravintosuositusten mukaan nautittu.
        Ei mulla ole noista vitamiineistä sen enempää tietoa, mutta joku tällä palstalla kirjoitteli, että liika d-vitamiini voi vahingoittaa silmiä.
        Sitten oon lopettanut röökaamisen nikotiinipurkalla, jota onkin jauhettu sitten paketillinen päivässä. -Onneksi pääsin siitäkin eroon. Alkoholia oon käyttänyt silleen normaalin nuoren miehen tapaan, eli pari kertaa kuussa kunnon biletystä ja paljon bissee. Sillälailla, että seuraavana päivänä huomaa juoneensa liikaa illalla.
        Astmalääkettäkin oon inhaloinut astmaepäilyn vuoksi, mutta senkin oon lopettanut turhana.
        Ottaa niin kovaa päähän nuo samentumat.
        Mulla on ollut jo kuukausi silleen, että en pysty olemaan kokoajan seuraamatta samentumien liikehdintää silmässäni. Koska olen nuorehko, niin tähän asti on tuntunut, että oon melko terve ja iloinen, mutta kun näössä tulee tällaisia muutoksia, niin se on todella ärsyttävää ja masentavaa.
        Mulla on mennyt töissäkin kaikki päin mäntyä, kun en pysty keskittymään, muutakuin samentumien pyörittelyyn.
        Tuo sentään kuulostaa hienolta, että sulla ne samentumat ovat hieman haihtuneet.
        Masentavaa on se, että moni tälläkin palstalla kertoo, että ne eivät häviä ikinä.
        Jos niitä lääkärien mukaan on kaikilla, niin miksi niistä ei saa puhua ja miksi kovinkaan moni ei tiedä niistä.
        Mä oon sataprosenttisen varma, että mulla on näitä samentumia paljon enemmän kuin normaalilla ihmisellä, vaikka lääkärit sanois mitä.

        2-tyypin Diabeteksesta mulla ei ole hajuakaan, mutta entiset rasvaisen ruuan ystävän elämäntapani kyllä altistavat diabetekseen.
        En tiedä, kun en oikein tiedä miten testailisin diabetesta, kun terveyskeskuksissakin ne tekee pitkän jonotuksen jälkeen jonkun verikokeen, jonka perusteella ei voi olla mistään varma.
        Mä oon miettinyt sitä, että jos mulla on 2 tyypin diabetes, niin voisikohan se olla näkymättä testeissä, kun olen sattunut olemaan juuri edelliset viikot ennen testiä erittäin terveellisellä ruokavaliolla, vai näkeeköhän ne sillä verikokeella varmasti.

        Laittakaapa kaikki ihmiset tietoa mulle näistä lasiaissamentumista tähän ketjuun, kun kerran lääkärit eivät halua asiaan puuttua tai sitä tutkia, niin tehdään me hieman omaa galluppia, että mikä niitä ehkä aiheuttaa ja onko joku päässyt niistä eroon ja miten?
        Miten paljon teillä näkyy näitä samentumia näkökentässä ja kuinka kirkasta taustaa vasten ja miten paljon ne haittaa näkökykyä?

        kiitos kaikille......


      • Fault
        Aki28 kirjoitti:

        Huomasin lasiaissamentumien lisääntyneen tämän talven aikana paljon. Olen käyttänyt kalaöljyä, vitamiineja yms, normaalikäytön rajoissa, mutta toisaalta, kun rupeaa laskemaan, niin ravintosuositusten mukaan jo yhdestä litrasta maitoa saa päivän D-vitamiinit.(Perhana, kun sitäkin pitää lisätä jokapaikkaan. Normaali äijä vetäisee litran rasvatonta maitoa jo aamupalalla janoonsa.)
        Eli liikaa vitamiineja on ainakin ravintosuositusten mukaan nautittu.
        Ei mulla ole noista vitamiineistä sen enempää tietoa, mutta joku tällä palstalla kirjoitteli, että liika d-vitamiini voi vahingoittaa silmiä.
        Sitten oon lopettanut röökaamisen nikotiinipurkalla, jota onkin jauhettu sitten paketillinen päivässä. -Onneksi pääsin siitäkin eroon. Alkoholia oon käyttänyt silleen normaalin nuoren miehen tapaan, eli pari kertaa kuussa kunnon biletystä ja paljon bissee. Sillälailla, että seuraavana päivänä huomaa juoneensa liikaa illalla.
        Astmalääkettäkin oon inhaloinut astmaepäilyn vuoksi, mutta senkin oon lopettanut turhana.
        Ottaa niin kovaa päähän nuo samentumat.
        Mulla on ollut jo kuukausi silleen, että en pysty olemaan kokoajan seuraamatta samentumien liikehdintää silmässäni. Koska olen nuorehko, niin tähän asti on tuntunut, että oon melko terve ja iloinen, mutta kun näössä tulee tällaisia muutoksia, niin se on todella ärsyttävää ja masentavaa.
        Mulla on mennyt töissäkin kaikki päin mäntyä, kun en pysty keskittymään, muutakuin samentumien pyörittelyyn.
        Tuo sentään kuulostaa hienolta, että sulla ne samentumat ovat hieman haihtuneet.
        Masentavaa on se, että moni tälläkin palstalla kertoo, että ne eivät häviä ikinä.
        Jos niitä lääkärien mukaan on kaikilla, niin miksi niistä ei saa puhua ja miksi kovinkaan moni ei tiedä niistä.
        Mä oon sataprosenttisen varma, että mulla on näitä samentumia paljon enemmän kuin normaalilla ihmisellä, vaikka lääkärit sanois mitä.

        2-tyypin Diabeteksesta mulla ei ole hajuakaan, mutta entiset rasvaisen ruuan ystävän elämäntapani kyllä altistavat diabetekseen.
        En tiedä, kun en oikein tiedä miten testailisin diabetesta, kun terveyskeskuksissakin ne tekee pitkän jonotuksen jälkeen jonkun verikokeen, jonka perusteella ei voi olla mistään varma.
        Mä oon miettinyt sitä, että jos mulla on 2 tyypin diabetes, niin voisikohan se olla näkymättä testeissä, kun olen sattunut olemaan juuri edelliset viikot ennen testiä erittäin terveellisellä ruokavaliolla, vai näkeeköhän ne sillä verikokeella varmasti.

        Laittakaapa kaikki ihmiset tietoa mulle näistä lasiaissamentumista tähän ketjuun, kun kerran lääkärit eivät halua asiaan puuttua tai sitä tutkia, niin tehdään me hieman omaa galluppia, että mikä niitä ehkä aiheuttaa ja onko joku päässyt niistä eroon ja miten?
        Miten paljon teillä näkyy näitä samentumia näkökentässä ja kuinka kirkasta taustaa vasten ja miten paljon ne haittaa näkökykyä?

        kiitos kaikille......

        Minulla lasiaissamentumat häiritsevät jatkuvasti. Niitä näkyy kaikissa
        valaistuksissa ja varsinkin, kun katsoo tietokoneen monitoria.
        Tämä on todella kiusallista ja haittaa keskittymiskykyäni, mutta pakko
        yrittää tottua näihin, ei tässä muukaan auta. Helppoa se ei tule
        olemaan ja varmasti vie aikansa.

        Samentumien sanotaan olevan lasiaisnesteessä kelluvia pieniä kollageenisäikeitä
        tai verenvuotoja. Optiselle akselille osuessaan ne muodostavat näkökenttään varjoja.

        http://www.suncoastretina.com/images/illustrations/Floaters.jpg

        Siitä tyypin 2 diabeteksestä, että se pystytään toteamaan varmasti sokerirasituskokeella ja
        yleensä se kyllä näkyy muissakin verensokerimittauksissa.
        Diabeteksen oireita voivat olla, jano, voimakas näläntunne, tiheävirtsaisuus, laihtuminen,
        ärtyneisyys, väsymys, erektiohäiriöt, hidas haavojen paraneminen, sumea näkökyky.

        En muuten löytänyt mitään viitteitä, että D-vitamiini aiheuttaisi lasiaissamentumia.
        Yliannostusta on vaikea saada ja Suomalaiset kärsivät usein D-vitamiinin puutoksesta.
        Lisää aiheesta voi lukea esimerkiksi täältä.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000404&posting=22000000007859259

        Keräsin vähän listaa lasiaissamentumille altistavista tekijöistä.
        Mihinkään tieteelliseen faktaan nämä kaikki eivät perustu, mutta antavat jotain
        viitettä mahdollisista aiheuttajista. Monenlaista syytä niille kyllä esitetään.

        - Puutteet tietyistä aivojen välittäjäaineista ja vitamiineista,
        kuten GABA, asetyylikoliini, serotoniini, inositoli, L-Metioniini ja C-vitamiini
        - A-vitamiinin yliannostus
        - Migreeni
        - Korkea verenpaine
        - Likinäköisyys
        - Diabetes
        - Päihteet
        - Viherkaihi ja monet muut silmäsairaudet
        - Harmaakaihileikkaus
        - Päähän kohdistunut isku
        - Silmätulehdus
        - Hiivasyndrooma
        - Virukset, bakteerit, sienet ja loiset
        - Ikärappeumat
        - Tietyt lääkkeet, joista löytyy lista täältä
        http://www.visionworksusa.com/geninfo.asp?g_num=15


      • Joku vain
        Aki28 kirjoitti:

        Huomasin lasiaissamentumien lisääntyneen tämän talven aikana paljon. Olen käyttänyt kalaöljyä, vitamiineja yms, normaalikäytön rajoissa, mutta toisaalta, kun rupeaa laskemaan, niin ravintosuositusten mukaan jo yhdestä litrasta maitoa saa päivän D-vitamiinit.(Perhana, kun sitäkin pitää lisätä jokapaikkaan. Normaali äijä vetäisee litran rasvatonta maitoa jo aamupalalla janoonsa.)
        Eli liikaa vitamiineja on ainakin ravintosuositusten mukaan nautittu.
        Ei mulla ole noista vitamiineistä sen enempää tietoa, mutta joku tällä palstalla kirjoitteli, että liika d-vitamiini voi vahingoittaa silmiä.
        Sitten oon lopettanut röökaamisen nikotiinipurkalla, jota onkin jauhettu sitten paketillinen päivässä. -Onneksi pääsin siitäkin eroon. Alkoholia oon käyttänyt silleen normaalin nuoren miehen tapaan, eli pari kertaa kuussa kunnon biletystä ja paljon bissee. Sillälailla, että seuraavana päivänä huomaa juoneensa liikaa illalla.
        Astmalääkettäkin oon inhaloinut astmaepäilyn vuoksi, mutta senkin oon lopettanut turhana.
        Ottaa niin kovaa päähän nuo samentumat.
        Mulla on ollut jo kuukausi silleen, että en pysty olemaan kokoajan seuraamatta samentumien liikehdintää silmässäni. Koska olen nuorehko, niin tähän asti on tuntunut, että oon melko terve ja iloinen, mutta kun näössä tulee tällaisia muutoksia, niin se on todella ärsyttävää ja masentavaa.
        Mulla on mennyt töissäkin kaikki päin mäntyä, kun en pysty keskittymään, muutakuin samentumien pyörittelyyn.
        Tuo sentään kuulostaa hienolta, että sulla ne samentumat ovat hieman haihtuneet.
        Masentavaa on se, että moni tälläkin palstalla kertoo, että ne eivät häviä ikinä.
        Jos niitä lääkärien mukaan on kaikilla, niin miksi niistä ei saa puhua ja miksi kovinkaan moni ei tiedä niistä.
        Mä oon sataprosenttisen varma, että mulla on näitä samentumia paljon enemmän kuin normaalilla ihmisellä, vaikka lääkärit sanois mitä.

        2-tyypin Diabeteksesta mulla ei ole hajuakaan, mutta entiset rasvaisen ruuan ystävän elämäntapani kyllä altistavat diabetekseen.
        En tiedä, kun en oikein tiedä miten testailisin diabetesta, kun terveyskeskuksissakin ne tekee pitkän jonotuksen jälkeen jonkun verikokeen, jonka perusteella ei voi olla mistään varma.
        Mä oon miettinyt sitä, että jos mulla on 2 tyypin diabetes, niin voisikohan se olla näkymättä testeissä, kun olen sattunut olemaan juuri edelliset viikot ennen testiä erittäin terveellisellä ruokavaliolla, vai näkeeköhän ne sillä verikokeella varmasti.

        Laittakaapa kaikki ihmiset tietoa mulle näistä lasiaissamentumista tähän ketjuun, kun kerran lääkärit eivät halua asiaan puuttua tai sitä tutkia, niin tehdään me hieman omaa galluppia, että mikä niitä ehkä aiheuttaa ja onko joku päässyt niistä eroon ja miten?
        Miten paljon teillä näkyy näitä samentumia näkökentässä ja kuinka kirkasta taustaa vasten ja miten paljon ne haittaa näkökykyä?

        kiitos kaikille......

        Olet mitä ilmeisimmin kehittänyt samentumista itsellesi neuroosin, aivan samoin kuin jotkut kehittävät korvissaan kuuluvasta luonnollisesta taustakohinasta itselleen tinnituksen.

        Ihminen on rakennettu siten että jos jotain asiaa, oli se sitten samentuma silmissä, suhina tms. alkaa vihaamaan, inhoamaan tai pelkäämään niin tällöin astuu mukaan normaali refleksi joka on pitänyt ihmiskunnan hengissä jo ammoisista ajoista lähtien, nimittäin itsesuojeluvaisto.

        Tällöin aistit keskittyvät täysin inhottuun asiaan, kuulo tai näkö ko. asiaa kohden voimistuu äärimmilleen ja mieli pysyy asiassa kiinni kuin täi tervassa. Juuri näin tuntuu sinulla käyneen näitten samentumien kanssa.

        Kun opit elämään asian kanssa ja kiinnität siihen yhtä vähän huomiota kuin roskapönttöön niin takaan että vaivasi helpottuu. Vai huomioitko muka jokaisen roskapöntön kävellessäsi kaupungilla ?


      • pauli s
        Joku vain kirjoitti:

        Olet mitä ilmeisimmin kehittänyt samentumista itsellesi neuroosin, aivan samoin kuin jotkut kehittävät korvissaan kuuluvasta luonnollisesta taustakohinasta itselleen tinnituksen.

        Ihminen on rakennettu siten että jos jotain asiaa, oli se sitten samentuma silmissä, suhina tms. alkaa vihaamaan, inhoamaan tai pelkäämään niin tällöin astuu mukaan normaali refleksi joka on pitänyt ihmiskunnan hengissä jo ammoisista ajoista lähtien, nimittäin itsesuojeluvaisto.

        Tällöin aistit keskittyvät täysin inhottuun asiaan, kuulo tai näkö ko. asiaa kohden voimistuu äärimmilleen ja mieli pysyy asiassa kiinni kuin täi tervassa. Juuri näin tuntuu sinulla käyneen näitten samentumien kanssa.

        Kun opit elämään asian kanssa ja kiinnität siihen yhtä vähän huomiota kuin roskapönttöön niin takaan että vaivasi helpottuu. Vai huomioitko muka jokaisen roskapöntön kävellessäsi kaupungilla ?

        Itselläni on sekä hieman voimakkaaksikin luonnehdittavissa oleva tinnitus (ei kohinaa, mutta korkeita säveliä) että ihan vähän lasiassamentumia. Kumpikaan ei haittaa käytännössä millään lailla. Voin hyvin helposti kuvitella, että joillakin on niin pahat versiot näistä ongelmista, että ne todella haittaavat havainnointia. Samoin kuin starburst voi olla pieni ja haalea tai sitten niin suuri ja kirkas, että se peittää alleen suuren alueen, jolloin ei yksinkertaisesti näe ollenkaan mitä sen alla oikeasti olisi (kun vielä verkkokalvokin mukautuu sen kirkkaan leviämän mukaan eikä sen alla olevan peitetyn kuvan, niin kuin pitäisi).

        Jos haluaa tietää, onko kyseessä neuroosi vai oikeasti niin vahvat samentumat, että ne peittävät oikeaa kuvaa ratkaisevasti, on tämä tutkittavissa. Ensialkuun voisi piirtää kuvan (netissäkin on flashejä siihen jos ei esim. käsin jaksa piirtää), missä roskat sijaitsevat. Sitten voi tehdä esimerkiksi animaation, jossa piste vilkkuu juuri roskien kohdalla. Jos näiden pisteiden vilkkumista ei havaitse, on roska todellakin aidosti ja haitallisesti tiellä.


      • Aki26
        pauli s kirjoitti:

        Itselläni on sekä hieman voimakkaaksikin luonnehdittavissa oleva tinnitus (ei kohinaa, mutta korkeita säveliä) että ihan vähän lasiassamentumia. Kumpikaan ei haittaa käytännössä millään lailla. Voin hyvin helposti kuvitella, että joillakin on niin pahat versiot näistä ongelmista, että ne todella haittaavat havainnointia. Samoin kuin starburst voi olla pieni ja haalea tai sitten niin suuri ja kirkas, että se peittää alleen suuren alueen, jolloin ei yksinkertaisesti näe ollenkaan mitä sen alla oikeasti olisi (kun vielä verkkokalvokin mukautuu sen kirkkaan leviämän mukaan eikä sen alla olevan peitetyn kuvan, niin kuin pitäisi).

        Jos haluaa tietää, onko kyseessä neuroosi vai oikeasti niin vahvat samentumat, että ne peittävät oikeaa kuvaa ratkaisevasti, on tämä tutkittavissa. Ensialkuun voisi piirtää kuvan (netissäkin on flashejä siihen jos ei esim. käsin jaksa piirtää), missä roskat sijaitsevat. Sitten voi tehdä esimerkiksi animaation, jossa piste vilkkuu juuri roskien kohdalla. Jos näiden pisteiden vilkkumista ei havaitse, on roska todellakin aidosti ja haitallisesti tiellä.

        En kiellä sitä, ettei kyseessä olisi myös psygologinen ongelma.
        Mutta näen asian kyllä niin, että näiden samentumien esiintymisen lisääntyminen nimenomaan aihetttaa tämän neuroosinkaltaisen vitutuksen.
        Kuten kerroin, niin minun kohdallani myönnän ja tiedän, että samentumia on ollut aina ja pikkupoikana ne oli jopa hauskoja seurailla.
        Samoin tuossa aikuisiän kynnyksellä kerran olin hieman huolestunut, kun huomasin niitä ja kysyin optikolta mitä ne on ja optikko sanoi, että normaaleja "sattumia" lasiaisnesteessä, älä huoli, niitä tulee ja menee.
        Enkä myöskään ole niistä huolestunut tähän mennessä, paitsi nyt, kun niitä on tullut paljon lisää ja yksi, joka pyörii keskellä näkökentää valaistuksesta riippumatta.
        En uskokaan, että edes vielä tässä mittakaavassa ne mun näöntarkkuuteen vaikuttaa, mutta kyllä ne paljon haittaa, kun ne kokoajan tuossa pyörii.
        Kyllä minä koitan kokoajan unohtaa ne, mutta viimeistän, kun menen ulos, niin ne muistuu mieleen, kun huidon kärpäsiä tuloksetta.
        Onko joku oppinut olemaan näkemättä niitä?


      • pauli s
        Aki26 kirjoitti:

        En kiellä sitä, ettei kyseessä olisi myös psygologinen ongelma.
        Mutta näen asian kyllä niin, että näiden samentumien esiintymisen lisääntyminen nimenomaan aihetttaa tämän neuroosinkaltaisen vitutuksen.
        Kuten kerroin, niin minun kohdallani myönnän ja tiedän, että samentumia on ollut aina ja pikkupoikana ne oli jopa hauskoja seurailla.
        Samoin tuossa aikuisiän kynnyksellä kerran olin hieman huolestunut, kun huomasin niitä ja kysyin optikolta mitä ne on ja optikko sanoi, että normaaleja "sattumia" lasiaisnesteessä, älä huoli, niitä tulee ja menee.
        Enkä myöskään ole niistä huolestunut tähän mennessä, paitsi nyt, kun niitä on tullut paljon lisää ja yksi, joka pyörii keskellä näkökentää valaistuksesta riippumatta.
        En uskokaan, että edes vielä tässä mittakaavassa ne mun näöntarkkuuteen vaikuttaa, mutta kyllä ne paljon haittaa, kun ne kokoajan tuossa pyörii.
        Kyllä minä koitan kokoajan unohtaa ne, mutta viimeistän, kun menen ulos, niin ne muistuu mieleen, kun huidon kärpäsiä tuloksetta.
        Onko joku oppinut olemaan näkemättä niitä?

        > Onko joku oppinut olemaan näkemättä niitä?

        Ei muuta kuin katsomaan niitä kohtia aina toisella silmällä, missä toisessa on roska edessä. Tarkoituksena siis jättää huomioimatta roskat, jos toinen silmä näkee toisen silmän roskan sisältävän kohdan hyvin. Sitähän näkee aika kivasti melkein koko näkökentän yhtenä kokonaisuutena, vaikka toisesta silmästä peittäisi yläpuoliskon kokonaan ja toisesta alapuoliskon.


      • Aki26
        pauli s kirjoitti:

        > Onko joku oppinut olemaan näkemättä niitä?

        Ei muuta kuin katsomaan niitä kohtia aina toisella silmällä, missä toisessa on roska edessä. Tarkoituksena siis jättää huomioimatta roskat, jos toinen silmä näkee toisen silmän roskan sisältävän kohdan hyvin. Sitähän näkee aika kivasti melkein koko näkökentän yhtenä kokonaisuutena, vaikka toisesta silmästä peittäisi yläpuoliskon kokonaan ja toisesta alapuoliskon.

        Tämä onkin ehkä ongelmani. Olen lähes yksisilmäinen näkökyvyiltäni. Tuo varmasti toimii tosiaan niillä joilla on näkökyky kohtalainen kummassakin silmässä.
        En nyt yritä olla vastarannankiiski, mutta ehkä tamä yksisilmäisyyteni on se suurin syy miksi ne häiritsee minua enemmän kuin muita...

        Kiitos tosissaan kaikille paljon vikeistä ja seurasta, sillä kyllä tämä kirjoittelukin helpottaa asiaa paljon.


      • pauli s
        Aki26 kirjoitti:

        Tämä onkin ehkä ongelmani. Olen lähes yksisilmäinen näkökyvyiltäni. Tuo varmasti toimii tosiaan niillä joilla on näkökyky kohtalainen kummassakin silmässä.
        En nyt yritä olla vastarannankiiski, mutta ehkä tamä yksisilmäisyyteni on se suurin syy miksi ne häiritsee minua enemmän kuin muita...

        Kiitos tosissaan kaikille paljon vikeistä ja seurasta, sillä kyllä tämä kirjoittelukin helpottaa asiaa paljon.

        Mistäpä yksisilmäisyytesi johtuu? Toisen silmän näkö on todella surkea? Miksi (miten)?


      • Aki26
        pauli s kirjoitti:

        Mistäpä yksisilmäisyytesi johtuu? Toisen silmän näkö on todella surkea? Miksi (miten)?

        Johtuu ns. laiskasta silmästä. (Diopt ero ollut lapsesta, niin suuri, että aivot on ottanut kehityksen kohteekseen, vain paremman silmän.)
        Olis pitänyt antaa heti pienestä pitäen peittohoitoa ja pitää rillejä, että myös suurella taittovialla varustettu silmä olisi saatu mukaan näkemiseen.
        Toisaalta tämä ei mua haittaa, kun se on ollut jo pienestä pitäen ja siihen on tottunut. Isompi ongelma on siis nämä paremman silmän sumentumat, joiden kanssa olen tosi pulassa.
        Ei huvittaisi rampata kalliita silmälääkäreitäkään läpi vain kuullakseen, että:
        Sinulla on terveet silmät, älä huoli, ne on vain viattomia lasiaisensamentumia.
        Älä huoli?
        No varmaan huolin, kun toisella silmällä näkyy epätarkka sumuinen kuva ja toisella pelkkää roskaa, kun avaa silmät.
        Vittu!!!
        Luin jostain, että lasik leikkaus voi altistaa näille samentumille.
        En ole ite menossakaan tällaiseen leikkaukseen, mutta älkää nyt hyvät ihmiset menkö, jos tää on totta.
        Vaikka pääsisi eroon taittoviasta, niin mitä hyötyä siitä on, kun näkökentässä näkyy roskia ja samentumia lopun ikää.
        Tää on niin v-mäinen vaiva, että en toivo sitä kenellekään.


      • pauli s
        Aki26 kirjoitti:

        Johtuu ns. laiskasta silmästä. (Diopt ero ollut lapsesta, niin suuri, että aivot on ottanut kehityksen kohteekseen, vain paremman silmän.)
        Olis pitänyt antaa heti pienestä pitäen peittohoitoa ja pitää rillejä, että myös suurella taittovialla varustettu silmä olisi saatu mukaan näkemiseen.
        Toisaalta tämä ei mua haittaa, kun se on ollut jo pienestä pitäen ja siihen on tottunut. Isompi ongelma on siis nämä paremman silmän sumentumat, joiden kanssa olen tosi pulassa.
        Ei huvittaisi rampata kalliita silmälääkäreitäkään läpi vain kuullakseen, että:
        Sinulla on terveet silmät, älä huoli, ne on vain viattomia lasiaisensamentumia.
        Älä huoli?
        No varmaan huolin, kun toisella silmällä näkyy epätarkka sumuinen kuva ja toisella pelkkää roskaa, kun avaa silmät.
        Vittu!!!
        Luin jostain, että lasik leikkaus voi altistaa näille samentumille.
        En ole ite menossakaan tällaiseen leikkaukseen, mutta älkää nyt hyvät ihmiset menkö, jos tää on totta.
        Vaikka pääsisi eroon taittoviasta, niin mitä hyötyä siitä on, kun näkökentässä näkyy roskia ja samentumia lopun ikää.
        Tää on niin v-mäinen vaiva, että en toivo sitä kenellekään.

        Nimim. Silmälääkäri: Jos laiska silmän aivotoiminnat ovat jääneet kehittymättä (mahdollisesti jo hermoratojen määrä silmästä aivoihin on puutteellinen?), niin onko vielä aikuisena teoriassa mahdollista kovalla harjoituksella saada laiska silmä näkemään niin hyvin, että sitä kautta aivot suostuvat tarjoamaan myös stereokuvaa ja ottamaan laiskan silmän normaaliin käyttöön?

        Aki: Sinulla on varmaan täydellinen silmälasikorjaus siinä laiskassa silmässä? Eli taittovirheen osalta ongelmaa ei pitäisi olla? Mutta näet silti vain sumuisen kuvan? Ja väliainesamentumaa ei ole? Arvelisin, että siinä tapauksessa on ehkä mahdollista treenaamalla saada silmän ja aivojen välinen kommunikaatio parannettua niin, että laiska silmäkin näkisi tarkasti. Helppoa se ei ehkä tule olemaan, varsinkaan jos ei tiedä mikä olisi sopiva harjoitus.

        Laiskasta silmästä: http://www.lea-test.fi/su/vanhem/poikkeavuudet.html

        Aki, jos jollain konstilla saisit laiskan silmän näkemään hyvin, niin se todennäköisesti ratkaisisi lasiaissamentumaongelmasi kokonaan. Laiskan silmän omaavia henkilöitä lienee tosi paljon, mikä on uusinta tietoa sen parantumiseen liittyen ja onko esimerkkitapauksia (aikuisiän) parantumisesta? Tai sitten voit ehkä käydä vaihtamassa sen lasiaisnesteen viimeisenä keinona.


      • Aki26
        pauli s kirjoitti:

        Nimim. Silmälääkäri: Jos laiska silmän aivotoiminnat ovat jääneet kehittymättä (mahdollisesti jo hermoratojen määrä silmästä aivoihin on puutteellinen?), niin onko vielä aikuisena teoriassa mahdollista kovalla harjoituksella saada laiska silmä näkemään niin hyvin, että sitä kautta aivot suostuvat tarjoamaan myös stereokuvaa ja ottamaan laiskan silmän normaaliin käyttöön?

        Aki: Sinulla on varmaan täydellinen silmälasikorjaus siinä laiskassa silmässä? Eli taittovirheen osalta ongelmaa ei pitäisi olla? Mutta näet silti vain sumuisen kuvan? Ja väliainesamentumaa ei ole? Arvelisin, että siinä tapauksessa on ehkä mahdollista treenaamalla saada silmän ja aivojen välinen kommunikaatio parannettua niin, että laiska silmäkin näkisi tarkasti. Helppoa se ei ehkä tule olemaan, varsinkaan jos ei tiedä mikä olisi sopiva harjoitus.

        Laiskasta silmästä: http://www.lea-test.fi/su/vanhem/poikkeavuudet.html

        Aki, jos jollain konstilla saisit laiskan silmän näkemään hyvin, niin se todennäköisesti ratkaisisi lasiaissamentumaongelmasi kokonaan. Laiskan silmän omaavia henkilöitä lienee tosi paljon, mikä on uusinta tietoa sen parantumiseen liittyen ja onko esimerkkitapauksia (aikuisiän) parantumisesta? Tai sitten voit ehkä käydä vaihtamassa sen lasiaisnesteen viimeisenä keinona.

        Moi!

        Kyllä huonompikin silmäni on täysin terve ja se on täyskorjattu laseilla jo melko pienestä pitäen ( 4,5) ja hitusen hajataitteisuutta.
        Kerroin, että kuva on samea, mutta tuo ilmaisu on ehkä huono. Parempi ilmaisu on epätarkka.
        Tai ei se itseasiassa ole edes epätarkka. Sillä vain ei näe.
        Tilannetta voi kuvailla siten, että koittaa siristää normaalin silmän luomet ja ripset äärimmilleen, että jotain vielä näkyy, niin se kuvastaa laiskan silmäni näkökykyä.
        Mulla, kun on vaan ollut käsitys, että aikuisena ei enää tuo harjoittelemalla parane, niinkuin pienenä olisi tapahtunut.
        Kyllä minulla toisaalta on stereonäkökykyä tallella, sillä kerran eräs lääkäri jopa ihmetteli, että kumman hyvä stereonäkökyky siihen nähden, että se on laiska silmä.
        Toisaalta olen miettinyt joskus itsekseni, että voisikohan sitä silti opetella näkemään tuolla laiskalla paremmin, mutta määrätietoinen harjoittelu on kyllä puuttunut, koska lääkäri (muistaakseni) minulle teininä sanoi, että enää näin vanhana se ei onnistu.
        Tietenkin, jos se olisi teoriassa mahdollista, niin motivaatio löytyisi. Voisin vaikka ruveta kattelemaan telkkua merirosvolappu paremmassa silmässä...
        Ehkä silmäni huono näkökyky johtuu tuosta aivojen ´toiminnallisuudesta tai sitten näköhermojen puutteesta, en tiedä. Sen lääkärit on sanoneet, että silmä on terve.
        Mutta en esim sillä näe taitto ja hajataittokorjattunakaan lukea esim sanomalehdestä, kuin otsikot työläästi.

        Kuulostaa vähän invalta, mutta itseasiassa aika harva läheiseni edes tietää näköongelmistani ja olin intissä jopa tarkka-ampujana, tosin paremman silmäni ansiosta.
        Nyt se voisi olla vähän vaikeaa, kun on toi ylimääräinen liikehtivä tähtäinjyvä näkökentässä.

        Oliko sulla sitten tietoa siitä, että laiska silmä kehittyisi aikuisenakin?
        Tuskin nyt ainakaan näköhermoja kasvaa lisää?.


      • silmälääkäri
        pauli s kirjoitti:

        Nimim. Silmälääkäri: Jos laiska silmän aivotoiminnat ovat jääneet kehittymättä (mahdollisesti jo hermoratojen määrä silmästä aivoihin on puutteellinen?), niin onko vielä aikuisena teoriassa mahdollista kovalla harjoituksella saada laiska silmä näkemään niin hyvin, että sitä kautta aivot suostuvat tarjoamaan myös stereokuvaa ja ottamaan laiskan silmän normaaliin käyttöön?

        Aki: Sinulla on varmaan täydellinen silmälasikorjaus siinä laiskassa silmässä? Eli taittovirheen osalta ongelmaa ei pitäisi olla? Mutta näet silti vain sumuisen kuvan? Ja väliainesamentumaa ei ole? Arvelisin, että siinä tapauksessa on ehkä mahdollista treenaamalla saada silmän ja aivojen välinen kommunikaatio parannettua niin, että laiska silmäkin näkisi tarkasti. Helppoa se ei ehkä tule olemaan, varsinkaan jos ei tiedä mikä olisi sopiva harjoitus.

        Laiskasta silmästä: http://www.lea-test.fi/su/vanhem/poikkeavuudet.html

        Aki, jos jollain konstilla saisit laiskan silmän näkemään hyvin, niin se todennäköisesti ratkaisisi lasiaissamentumaongelmasi kokonaan. Laiskan silmän omaavia henkilöitä lienee tosi paljon, mikä on uusinta tietoa sen parantumiseen liittyen ja onko esimerkkitapauksia (aikuisiän) parantumisesta? Tai sitten voit ehkä käydä vaihtamassa sen lasiaisnesteen viimeisenä keinona.

        Laiska silmä eli amblyopia voi syntyä esim. silmien suuresta taittovirhe-erosta, kuten ketjun aloittajalla. Jos ei lapsuudessa lasikorjauksella ja mahdollisesti tarvittavalla peittohoidolla saada näköä kohenemaan huonommassa silmässä, ei yleensä aikuisiälläkään saada tämän silmän näköä paljoa paranemaan, joitakin poikkeuksia tosin tästä säännöstä on. Aivot eivät tässä tapauksessa ole "oppineet" käyttämään huonompaa silmää.


      • pauli s
        Aki26 kirjoitti:

        Moi!

        Kyllä huonompikin silmäni on täysin terve ja se on täyskorjattu laseilla jo melko pienestä pitäen ( 4,5) ja hitusen hajataitteisuutta.
        Kerroin, että kuva on samea, mutta tuo ilmaisu on ehkä huono. Parempi ilmaisu on epätarkka.
        Tai ei se itseasiassa ole edes epätarkka. Sillä vain ei näe.
        Tilannetta voi kuvailla siten, että koittaa siristää normaalin silmän luomet ja ripset äärimmilleen, että jotain vielä näkyy, niin se kuvastaa laiskan silmäni näkökykyä.
        Mulla, kun on vaan ollut käsitys, että aikuisena ei enää tuo harjoittelemalla parane, niinkuin pienenä olisi tapahtunut.
        Kyllä minulla toisaalta on stereonäkökykyä tallella, sillä kerran eräs lääkäri jopa ihmetteli, että kumman hyvä stereonäkökyky siihen nähden, että se on laiska silmä.
        Toisaalta olen miettinyt joskus itsekseni, että voisikohan sitä silti opetella näkemään tuolla laiskalla paremmin, mutta määrätietoinen harjoittelu on kyllä puuttunut, koska lääkäri (muistaakseni) minulle teininä sanoi, että enää näin vanhana se ei onnistu.
        Tietenkin, jos se olisi teoriassa mahdollista, niin motivaatio löytyisi. Voisin vaikka ruveta kattelemaan telkkua merirosvolappu paremmassa silmässä...
        Ehkä silmäni huono näkökyky johtuu tuosta aivojen ´toiminnallisuudesta tai sitten näköhermojen puutteesta, en tiedä. Sen lääkärit on sanoneet, että silmä on terve.
        Mutta en esim sillä näe taitto ja hajataittokorjattunakaan lukea esim sanomalehdestä, kuin otsikot työläästi.

        Kuulostaa vähän invalta, mutta itseasiassa aika harva läheiseni edes tietää näköongelmistani ja olin intissä jopa tarkka-ampujana, tosin paremman silmäni ansiosta.
        Nyt se voisi olla vähän vaikeaa, kun on toi ylimääräinen liikehtivä tähtäinjyvä näkökentässä.

        Oliko sulla sitten tietoa siitä, että laiska silmä kehittyisi aikuisenakin?
        Tuskin nyt ainakaan näköhermoja kasvaa lisää?.

        Mitä silloin tyypillisesti käy, kun henkilö halvaantuu, mutta sitten opettelee liikkumaan uudelleen?


      • jappendal---kohta50v
        pauli s kirjoitti:

        Nimim. Silmälääkäri: Jos laiska silmän aivotoiminnat ovat jääneet kehittymättä (mahdollisesti jo hermoratojen määrä silmästä aivoihin on puutteellinen?), niin onko vielä aikuisena teoriassa mahdollista kovalla harjoituksella saada laiska silmä näkemään niin hyvin, että sitä kautta aivot suostuvat tarjoamaan myös stereokuvaa ja ottamaan laiskan silmän normaaliin käyttöön?

        Aki: Sinulla on varmaan täydellinen silmälasikorjaus siinä laiskassa silmässä? Eli taittovirheen osalta ongelmaa ei pitäisi olla? Mutta näet silti vain sumuisen kuvan? Ja väliainesamentumaa ei ole? Arvelisin, että siinä tapauksessa on ehkä mahdollista treenaamalla saada silmän ja aivojen välinen kommunikaatio parannettua niin, että laiska silmäkin näkisi tarkasti. Helppoa se ei ehkä tule olemaan, varsinkaan jos ei tiedä mikä olisi sopiva harjoitus.

        Laiskasta silmästä: http://www.lea-test.fi/su/vanhem/poikkeavuudet.html

        Aki, jos jollain konstilla saisit laiskan silmän näkemään hyvin, niin se todennäköisesti ratkaisisi lasiaissamentumaongelmasi kokonaan. Laiskan silmän omaavia henkilöitä lienee tosi paljon, mikä on uusinta tietoa sen parantumiseen liittyen ja onko esimerkkitapauksia (aikuisiän) parantumisesta? Tai sitten voit ehkä käydä vaihtamassa sen lasiaisnesteen viimeisenä keinona.

        Moi...Aki26 kertoi laiskasta silmästä lasiaisen samentumista. Täällä samanlaista ongelmaa. Tosiaan mulla lienee todettu lian myöhään lapsuuessa laiska silmä, joskus ala-asteelle ekakaluokalle mennessä (1973/74) Joo, oli merirosvo lappua ja silmälasesessa teipattu parempi silmä umpeen---Eipä noista paljon apua ollu, ku silmä OK ja vika aivoissa. Eppäilen vahvasti, jotta aikuisikänä moisilla korjattais laiskaa silmää.

        Aikuisikäni (nyt lähestyy 50) olen ollut ilman laseja, kun ne ei auta. Sensijaan ns. stereonäköä on vissiin tullut kokemuksen kautta, vaikka "puolivalot päällä.

        Nyt lasiaisen sumentuma....iso "meduusa muu röynä löllyy siinä laiskassa silmässä, jo pari.kolme kuukautta. Tuo jos olis terveessä silmässä, olisin puolsokia.

        Maanantaina mulla lääkärinvastaanotto.. liittyen tosin verenpaineen seurantaan. Pittääpä mainita meduusasta (ei siis tosiaankaan pelkistä roskista)


    • Johnny Rhetoric

      Jep, ikää 29, samentumavaivoja jo reilusti yli kymmenen vuotta. Lisääntyvät vuosi vuodelta, ja etenkin keväisin huomaa yhä uusia alueita, joita ne perhanat ovat silmästä valloittaneet.

      Silmälääkärissä käyn säännöllisesti, ja nuoresta asti sairastamani munuaistaudin ansiosta olen päässyt suhteellisen vaivattomasti myös sellaisten niiden lääkäreiden juttusille, joiden asiantuntemus asiasta on Suomen oloissa huippuluokkaa.

      Täysin lohduttomaksi ei kannata heittäytyä, sillä parannuskeino on olemassa: vitrektomia on käsittääkseni yksi yleisimmistä silmille tehtävistä operaatioista, vaikka niitä tehdäänkin pelkkien samentumien vuoksi harvoin. Muualla Euroopassa - saati tietysti jenkeissä - tilanne on hieman toisenlainen. Belgiassa ja Saksassa on sairaaloita, jotka ovat aivan viime aikoinakin ryhtyneet markkinoimaan asiantuntemustaan lasiaisoperaatioissa.

      Nuorella ihmisellä suurin vitrektomiaan liittyvä riski on se, että nuorilla lasiainen on useimmiten tiukasti kiinni verkkokalvossa. Lasiaishyytelön vaihtaminen (ts. vanhan ottaminen pois) nykii verkkokalvoa, ja siihen saattaa tulla repeämiä tai jopa irtauma, mikä on aina suuren luokan vaaratilanne. Lasiaisirtauma tapahtuu useimmille ihmisille jossakin vaiheessa, mutta vasta keski-ikäisenä tai lähempänä kuuttakymppiä. Irtauman jälkeen virtektomian riskit lienevät erittäin pienet, reilusti alle prosentin luokkaa.

      Omaan tilanteeseeni suhtaudun vaihtelevasti. Roskia, palloja, hämähäkinseittejä etc. ryönää on niin paljon, että välillä lannistaa. Toisaalta paljon (lue: PALJON) pahempiakin vaivoja voisi olla, ja esim. hyvät aurinkolasit helpottavat ulkona liikkumista huomattavasti. Suomen kesän iltahämärä on jo riittävä häivytys sille, että ulkonakin voi olla ihan siedettävää.

      Jonkinlaista perspektiiviä tilanteeseen voivat antaa ulkomaiset keskustelu- ja sähköpostiryhmät (esim. http://p198.ezboard.com/bfloatertalk), joissa etenkin jenkit panikoivat yli äyräiden, ovat samentumien vuoksi jatkuvalla masennuslääkityksellä ja ruotivat loputtomiin mahdollisia syitä omille samentumilleen. Kaikki kuviteltavissa olevat ruoka-aineet on käyty siellä läpi jo kuluneen vuodenkin aikana lukuisia kertoja.

      Yksi parhaista keinoista on kuitenkin pysyä mahdollisimman rauhallisena ja yrittää keskittyä muihin asioihin. Silmät ovat niin keskeinen alue, että jatkuva niihin keskittyminen vain lisää ongelmaa. Muutama vuosi sitten laskin (ja tarkkailin) itsekin miltei pakkomielteenomaisesti jokaista uutta takaiskua, mutta nyt niitä on jo niin paljon, että ainoa vaihtoehto on ajatella: ei voisi vähempää kiinnostaa. Stressi pahentaa tilannetta eksponentiaalisesti tv. nimimerkki kokemusta on.

      En ole muuten polttanut koskaan, alkoholinkäyttö rajoittuu pariin-kolmeen saunakaljaan viikossa, syön ja liikun terveellisesti ja elämä on muutenkin uomissaan - ja siltikin samentumia tulee lisää. Tekniikka kuitenkin kehittyy koko ajan, ja silmäleikkauksissakin käytetään yhä pienempiä neuloja. Olen kehittänyt tilanteesta melkein pelin: mitä kauemmin kestää tilanteen kanssa, sen paremmin on pystynyt vastaamaan haasteeseen. Ja mitä pidempään sinnittelee, sen paremmat mahdollisuudet hoitokeinoissakin on.

      Me sentään näemme, vaikka tuulilasi olisikin täynnä roskia!

      • Aki26

        Kiitos kaikille tiedoista.
        Mielenkiintoista, sillä:
        Mulla on ollut aikoinaan, jonkinlaisia paniikkihäiriö-kohtauksia, joihin myös liittyy tutkimuksien mukaan usein serotoniinin ja tuon GAPA:n puute aivoissa. Tästä löytyykin mielenkiintoinen yhtälö, jos oikein paljon haluaa arvuutella samentumien syitä.


        Tavallaan, kun näitä palstoja lukee, niin tulee kuva, että kyseessä on melko yleinen vaiva.
        Kuinkahan monella prosentilla alle keski-ikäisellä ihmisellä näitä samentumia on siinä määrin, että ne tiedostaa olemassaoleviksi.
        Onkohan joku tutkinut asiaa?
        Antakaa arvioita.


    • jjouman

      Sama vaiva se on mullaki. Eka iso tuli joskus viime syksynä, odotin että kyllä se siitä pois lähtee itekseen (en sillon vielä tiennyt mikä se on). No 2 kuukauden jälkeen menin silmälääkärille, lääkäri tutki silmät ja sanoi et priima näkö 2.0 mutta sulla on toisessa silmässä lasiaisen sumentuma, ja vielä juuri tarkannäkemisen alueella. Voidaan kuulema leikata tai siis "imuroida" pois mutta ei kannata, iso leikkaus ja suuri vaara et tulee kohta uusia samentumia. Nyt pari viikkoa sitten se samentuma "suureni", ja nyt nään sen pirulaisen lähes kokoajan, jopa silmät kiinni jos on vähänkin kirkkaanpaa. Onneksi niitä ei ole kuin tuo yksi (koputtaa puuta)...vielä, mutta kyllä tätä yhtäkin seuratessa hermot alkaa mennä...Pitää koittaa unohtaa se niin kuin lääkäri käski, vaan se ei oo ihan helppoa.

      • Aki26

      • silmälääkäri
        Aki26 kirjoitti:

        http://www.eyefloaters.com/

        Kyllähän tuossa on vahvasti mainontaa mukana. Koko USA:ssa vain KAKSI lääkäriä osaa tuon hienon menetelmän ja missään muualla asiasta ei tiedetäkään mitään...
        Ei se nyt mikään salaisuus ole, että Nd:YAG-laserilla voidaan "räjäyttää" liat pois. Kyllä jokaisessa suomalaisessa keskussairaalassakin, jossa on silmätaudit edustettuna, on yleensä Nd:YAG-laserikin (ja argon-laserikin) olemassa ja niillähän tuota mainostettua temppuakin tehdään.
        Yleensä Nd:YAG-laseria käytetään jälkikaihin avaukseen tai akuutin glaukoomakohtauksen aikana tekemään "varaventtiili" eli reikä värikalvoon (iridotomia). Mutta kyllä sillä voi lasiaistilastakin samentumia yrittää poistaa, katkaista lasiaissäikeitä (esim. jos tulee kaihileikkauksen jälkeen haavaan).

        Kyllä nuo amerikkalaiset aika suruttomasti minusta liioittelevat taitojaan. Eli eivät he nyt ihan niin ainutlaatuisia ole kuin miksi itseään kuvittelevat (tai pikemminkin mainostavat).


    • paniikkki

      Mulla on ollut verkkokalvonirtauma ja silmänpohjassa reikä jotka on korjattu 1990. Viime viikolla kävin silmälääkärissä,kun jo neljän viikon ajan leikatun silmän läpi on kulkenut "varjo" joka häiritsee näkemistä varsinkin kirkkaalla ilmalla. Silmälääkäri sanoi että tämä "varjo" häviää ajan myötä, mutta nyt iski paniikki! Jo lapsena näin värillisiä palloja jotka liikkui katseen mukana, mutta se ei ollut jatkuvaa niinkuin tämä. Tämä "varjo" kulkee silmän läpi jatkuvasti ja tekee mut kohta hulluksi! Eikö tää häviäkkään? Miten tämän kanssa oppii elämään, kun nyt jo käy psyykkeen päälle ja v......a suunnattomasti. Joka aamu kun avaan silmät odotan että samentumaa ei olis, mutta siinä se vaan toivottaa hyvät huomenet! Voi p....!

    • Ikäviä on

      Olen nuori ja mulla on lisääntynyt nämä sumentumat häiritsee keskittymistä ja masentaa.

      • parantajalainen

        määppä likka hoitoon, nii paranet. jaksa tollasta. -,-


      • käsittämätöntäsil
        parantajalainen kirjoitti:

        määppä likka hoitoon, nii paranet. jaksa tollasta. -,-

        miks avata ikivanha aihe tollasen tyhjänpäiväsen kommentin takia, " oon nuori ja mua häirihtee pikku samentumat." ketä kiinostaa? ei ketää.


      • ..

        sama..


      • Paineessa
        .. kirjoitti:

        sama..

        Miksi vanhojen aiheiden avaaminen on niin väärin? Tämähän on tärkeä aihe! Kiitoksia vaan tiedosta, että migreeni ja verenpaine aiheuttaa lasiaisen samentumia. Minulla on ollu tihentynyttä migreeniä viimeaikoina, sekä myös kohonnut verenpaine, joten on niitä töhryjä tullut ilmeisesti sen takia niin paljon lisää. Ovat lisääntyneet viimeisen puolentoista vuoden aikana, ja epäilen syyksi verenpainetta mahtavasti kohottanutta kimppa-asumista... :)


    • Anonyymi

      Onko moni palstalla kirjoittaneista huomannut nuuskan ja tupakan käytöstä vaikutusta lasiaisten samentumien lisääntymiseen . siis polttaako/ nuuskaako moni ? Itsellä 10 vuotta samentumia ja lisääntyneet vaan vuosi vuodelta vaihtelevasti käyttänyt nikotiini tuotteita herännyt kyaymya niiden vaikutuksesta asiaan .

    • Anonyymi

      Nää on kyl laitettu tänne ennen kun oon syntynyt mut mulla on nyt ollut noin viikon ajan sellainen luultavasti samentuma tosi pieni mutta ärsyttää kun se seuraa minne vaan katson. Oon vasta 13 ja se ahdistaa ja kinda pelottaa mua. Mä tiiän et ne on yleensä harmittomii mut jos tää ei ookkaa kun oon näin nuori? Ja huomasin vielä tänään näkökentäs toisen isomman ja tummemman joka tulee välillä näkyviin kun katson ylä oikealle. Puhuin niistä äidille mutta se sanoi että ne on normaaleja. (en siis silloin vielä tiennyt että se oli samentuma) Mutta tää ei tunnu normaalilta joten voitteko kertoa onko se normaalia minun ikäiselle ja kannattaisiko hakeutua silmälääkäriin

      • Anonyymi

        Siis osa ennen kun oon syntyny


      • Anonyymi

        Moi Anonyymi toivottamasti luet tän ja vastaisin ois ihana 😌😌

        Mää oon 14 vuotias tyttö, meen kasille ja mulla on ollu about 8kk jo yksi samentuma joka on semmosen kärpäsen kokonen. Yritän nyt jotenkin kuvailla sitä että se muistuttaa vähän semmosta haaleeta harmaata sormenjälkeä jossa on melkeen keskellä tumma piste joka on vain noin 1/10 siitä koko samentumasta. Mulla tää ei näy siis todellakaan koko ajan että yleensä vain kirkkaissa valoissa tai etenkin valkoisella lumella yms. Saattaa olla päiviä jollon tää ei näy tai sitten saattaa olla että näkyy tosi paljon mutta ei ikinä näy koko päivää putkeen.

        En usko että tää minun samentuma johtuu jostain vaarallisesta sairaudesta yms eikä se minua pelotakkaan, koska äiti ja isi sitä minulle ovat vakuuttaneet ja minut onkin tutkittu nyt parin vuoden aikana (jos terveystarkastuksia koulussa ei lasketa) jo ehkä 3 kertaa (vahvuuksien katsominen kun sain viim. marraskussa lasit, ja vuosittainen tutkimusta siitä että olen niin pienirakenteinen, jossa käytiin siis sairauksiakin läpi eikä onneksi todettu mitään). Plus viime kesänä kävin terveystalolla oman neuroosini takia (mulla oli hengitys ja sydän/rintakipuja yms.)

        Mutta nyt vielä tästä silmä jutustakin että älä tosiaan huoli, kun ei asialle voi tehdä mitään oikeasti kun on vielä ollu vain viikon ja aika harmittoman kuulonen. Kannattaa sanoa seuraavassa terveystarkastuksessa koulussa ja jos teillä ei nyt koulun syksyllä sitä tule (mulla tulee ja puhunki siitä siellä vaikka mainitsinkin siitä viime kevään tarkstuksessa jossa toinen lääkäri totes sen olevan harmiton) voit varmasti muuten päästä sinne ilman muuta tarkastusta.

        Itsellä oli just viime kesänä muiden neuroosien lisäksi silmäneuroosi kun oli paljon kaikkee ja olin ihan stressissä siitä. Silloin vähän sanoinkin siitä ku käytiin niiden muiden ongelmien takia jossain terveystalossa. Mutta siellä näön totesivat hyväksi. Alkusyksystä menin käymään terkkarilla (silloin kun ei tätä lasiaisen samentumas ollut) ja kerroin siitä kuinka silmät väsyy, silmiin & päähän särkee ja oli siinä jotain muutakin mun omia ”vainoharhoja”. Siellä se katto mun näön ja oli hyvä mutta kuitenkin sain lähetteen jonnekkin silmälasikauppaan missä tutkivat kunnolla silmäni ja sain pienet vahvuudet molempiin silmään.

        Tulipa aika pitkä ja unohin varmaan jotain mitä piti sanoa. Mutta toivon että lukisit tämän ja kertoisin onko sulla enään tätä samentumaa tai onko tullu lisää yms. Ja muuten oliko sulla tai onko sinulla se samentuma koko ajan vai lähteekö se ajoiksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis osa ennen kun oon syntyny

        Tuliko sulle joku ilmotus tosta viestistä?!??! Luetko sen pliiis ku se toi jossa käytin alussa 😌😌 tätä emojia jos et huomas mikä viestii


    • Anonyymi

      Oon huomannut näitä samoja itekki, ollu nyt noin vuoden ajan. Maanantaina meen silmälääkärille, vaikka en usko olevan vakavaa, koska oireet pysynyt vuoden ajan eikä mitään radikaalia ole tapahtunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe