Jakopään hihnan vaihto?

ziy

Mikä mahtaa olla nokkaremmin vaihtoväli vm 2000 1.6 meganessa? Olen ostamassa sellaista, eikä oo varmuutta, milloin vaihdettu viimeksi.

21

12831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rrrrrrrrrr

      Ranskalaisissa hihna on kiinteässä kotelossa. Kun hihna katkee, ostetaan uusi auto.

    • Reepo

      4 vuotta tai 80.000km

    • megane

      on 90 000km tai 4 vuotta

      • Mra

        Turhaa vatvoa noista kilometreistä, kun kysyjän Meganen (00) vaihtoväli meni umpeen jo viime vuonna. Se ettei hihnan vaihdosta löydy merkintää, viittaa siihen ettei löydy myöskään asiallisesti täytettyä huoltovihkoa? Jos ei löydy, niin jättäisin ostamatta. Ainakin vähin mitä vaatisin , olisi hihnan vesipumpun (=laakeri) vaihto myyjän kustannuksella ellei merkintää tai työmääräystä löydy.

        Jakopään hihna kuluu ennenkaikkea pakkastarttien aikana, oli sillä ajettu mitä hyvänsä. Siksi aikaraja 4 vuotta on syytä ottaa vakavasti.


      • fu2

        90000 tai 4 v. tuli vasta keväällä 2001.


    • ziy

      Rohkenin kuitenkin ostaa ko farmarin, koska auto vaikutti kaikin puolin hyvin pidetyltä yksilöltä. Autotohtorikaan ei löytänyt huomautettavaa. Päinvastoin kehui pohjan hyvää massausta..

      Vuosimalli oli siis 2000 ja ajokilometrit n 85 000. Ostin auton veholta, jossa ei osattu remminvaihtoväliä sanoa. Arvelivat että 120 000 km, joka tuntuu minusta kovin pitkältä??? Huoltokirja löytyi, mutta siinä ei ole mainintaa asiasta.

      Miten muuten käy rellun koneelle, jos remmi katkeaa? Lyökö venttiilit solmuun?

      • 1.6sport

        Huonostihan siinä käy, jos jakohihna katkeaa. Hyvin todennäköisesti voi tulla mm.venttiilien vaihto eteen. Oleellista tietenkin on vauhdin suuruus.


      • Meg II Break

        Edellinen omistaja on päättänyt vaihtaa näköjään autoa, kun on kuullut, että hihnan vaihto maksaa n. 500 - 700 euroa.
        Se hihnanvaihto on oikeesti työläs ja siten kallis. (Kokemusta on.)
        Nyt kun se vaihto on sulla kohta edessä (vaihtoväli se 90 000), niin vaihdata nyt ihmeessä samalla se vesipumppu, joka kuitenkin hiukan vuotaa. Menee näet samalla moottorin keulan purkamisella. Tulee muuten turhan kallis vesipumppu vaihtaa kohta taas erikseen. Työtä nimittäin menee monta tuntia.


      • Vsku
        1.6sport kirjoitti:

        Huonostihan siinä käy, jos jakohihna katkeaa. Hyvin todennäköisesti voi tulla mm.venttiilien vaihto eteen. Oleellista tietenkin on vauhdin suuruus.

        Eikö vaan siihen vaikuttaa koneen sen hetkiset kierrokkset !!!!
        Saivartelua ??
        Mutta vaihda/vaihdatetuta hihna ensitilassa, sekä vesipumppu.
        Se on pelkkää säästöä !!!!. Vaikka tuntuu maksulta vaihtohetkellä.
        Ps. Enkä itse vaihdattaisi välttämättä merkkiliikkeessä, osaa sen vaihtaa muutkin ja ehkä huomattavasti huokeammallakin.
        Kuitenkin saman takuun antaen.


      • ziy
        Meg II Break kirjoitti:

        Edellinen omistaja on päättänyt vaihtaa näköjään autoa, kun on kuullut, että hihnan vaihto maksaa n. 500 - 700 euroa.
        Se hihnanvaihto on oikeesti työläs ja siten kallis. (Kokemusta on.)
        Nyt kun se vaihto on sulla kohta edessä (vaihtoväli se 90 000), niin vaihdata nyt ihmeessä samalla se vesipumppu, joka kuitenkin hiukan vuotaa. Menee näet samalla moottorin keulan purkamisella. Tulee muuten turhan kallis vesipumppu vaihtaa kohta taas erikseen. Työtä nimittäin menee monta tuntia.

        ..oli se, että hihna oli kuin olikin vaihdettu edellisen omistajan toimesta. Asia selvisi, kun soitin huollot tehneeseen merkkiliikkeeseen. Olet oikeassa, operaatio on aika kallis, arvelivat sen maksavan n 400 euroa. Toivottavasti ovat vaihtaneet aikoinaan sen pumpunkin. Pitääpä kysyä asiaa.


    • Vihreä -96

      Megane Coupe -96 :eeni vaihdettiin jakohihna viime viikon perjantaina (vesipumppu myös). Tosi blondina pakko kysyä, voiko hihna uutuuttaan vikistä toista viikkoa (varmaan voi...)? Vielä oudompaa on, että eilen katosi tehot moottorista, kiihtyy esim. kolmosella 40:stä 60:iin n. 15 sekuntia, eikä kulje yli satasta enää ollenkaan. Voiko se johtua siitä, että jakohihna on asennettu liian löysälle? Selittäisi mun mielestä sitä vikinääkin. Uskaltaako sillä ajaa ollenkaan?

      • audi100

        Vetojen katoaminen viittaa siihen, että ajoitus on karvan verran pielessä johtuen ehkä väärästä hihnan kireydestä. Tee ihmeessä reklamaatio moisesta työstä.

        En tiedä renusta, mutta audissani kuvatun kaltaisen vikinän aiheutti jakohihnan "pylpyrä," eli kiristinpyörä. Arvelisin, että hihna on nyt paremminkin liian kireällä, kuin löysällä...


      • Vsku

        Hihnalle ei ole mitään sisään ajoa, eikä hihnan pitäisi pitää minkäänlaista ääntäkään.
        Voisihan vikinä tulla laturinhihnasta tai ainankin niin epäilen.
        Mutta jos auto ei esim. kiihdy normaalisti voisi olettaa jakopäänmerkkien olevan pielessä.
        Joten otappa välittömästi yhteys hihnan vaihtaneeseen liikkeeseen.


      • kj68
        Vsku kirjoitti:

        Hihnalle ei ole mitään sisään ajoa, eikä hihnan pitäisi pitää minkäänlaista ääntäkään.
        Voisihan vikinä tulla laturinhihnasta tai ainankin niin epäilen.
        Mutta jos auto ei esim. kiihdy normaalisti voisi olettaa jakopäänmerkkien olevan pielessä.
        Joten otappa välittömästi yhteys hihnan vaihtaneeseen liikkeeseen.

        Vikinälle selvisi aiheuttaja, se olikin kuulemma laturin hina (joka vaihdettiin samalla)
        Mutta tehojen kadottaja on korjaamon mukaan suuremmalla todennäköisyydellä hajonnut katalysaattori, ei jakopään onglemat. Kärry käy nätisti kaikilla vaihteilla, myös vapaalla. Eli ei katkonaista käyntiä, eikä nyi. Mutta ei vain käy yli 4000 kierrosta. Auto on ollut korjattavana koska aurausauto peruutti oikeaan etukulmaan 8siis jo maaliskuussa). Ei pitänyt olla lähelläkään moottoria - saati katalysaattoria. Taitaa tulla pitkä ja verinen kamppailu siitä, kuka maksaa, jos jaot on kunnossa ja hajonnut osa olikin se katalysaattori...


      • Vsku
        kj68 kirjoitti:

        Vikinälle selvisi aiheuttaja, se olikin kuulemma laturin hina (joka vaihdettiin samalla)
        Mutta tehojen kadottaja on korjaamon mukaan suuremmalla todennäköisyydellä hajonnut katalysaattori, ei jakopään onglemat. Kärry käy nätisti kaikilla vaihteilla, myös vapaalla. Eli ei katkonaista käyntiä, eikä nyi. Mutta ei vain käy yli 4000 kierrosta. Auto on ollut korjattavana koska aurausauto peruutti oikeaan etukulmaan 8siis jo maaliskuussa). Ei pitänyt olla lähelläkään moottoria - saati katalysaattoria. Taitaa tulla pitkä ja verinen kamppailu siitä, kuka maksaa, jos jaot on kunnossa ja hajonnut osa olikin se katalysaattori...

        Eikö ole kuitenkin puolivoittoa kun tietää vian. ( Jos korjaamo on tehnyt oikean diaknoosin.)


      • Rikki
        kj68 kirjoitti:

        Vikinälle selvisi aiheuttaja, se olikin kuulemma laturin hina (joka vaihdettiin samalla)
        Mutta tehojen kadottaja on korjaamon mukaan suuremmalla todennäköisyydellä hajonnut katalysaattori, ei jakopään onglemat. Kärry käy nätisti kaikilla vaihteilla, myös vapaalla. Eli ei katkonaista käyntiä, eikä nyi. Mutta ei vain käy yli 4000 kierrosta. Auto on ollut korjattavana koska aurausauto peruutti oikeaan etukulmaan 8siis jo maaliskuussa). Ei pitänyt olla lähelläkään moottoria - saati katalysaattoria. Taitaa tulla pitkä ja verinen kamppailu siitä, kuka maksaa, jos jaot on kunnossa ja hajonnut osa olikin se katalysaattori...

        Vanhemman Meganen kaalysaattorin rikkoutuminen on yleinen vika. Katin sisäosat vaan irtoavat ja alkavat ajanoloon "helistä". Jos irronneet sisuskalut tukkivat katalysaattoria osittainkin seurauksena on juuri kuvatun kaltainen tehon menetys.
        Omalla kohdalla korjaamon mukaan olin ajanut "tuurilla" kaksi vuotta rämisevällä katalysaattorilla ilman häiriöitä.
        Tosin olen kuullut myös että katin sisäosat saattavat pikkuhiljaa kadota kokonaan taivaan tuuliin ilman käyntihäiriöitä. Vika paljastuukin sitten pakokaasumittauksissa.


      • Vihreä -96 Coupe
        Rikki kirjoitti:

        Vanhemman Meganen kaalysaattorin rikkoutuminen on yleinen vika. Katin sisäosat vaan irtoavat ja alkavat ajanoloon "helistä". Jos irronneet sisuskalut tukkivat katalysaattoria osittainkin seurauksena on juuri kuvatun kaltainen tehon menetys.
        Omalla kohdalla korjaamon mukaan olin ajanut "tuurilla" kaksi vuotta rämisevällä katalysaattorilla ilman häiriöitä.
        Tosin olen kuullut myös että katin sisäosat saattavat pikkuhiljaa kadota kokonaan taivaan tuuliin ilman käyntihäiriöitä. Vika paljastuukin sitten pakokaasumittauksissa.

        Joo,
        oikeassa olit, juuri näin pääsi käymään. Katalysaattori oli mennyt ihan paloiksi. Ja koko pakoputkisto piti vaihtaa myös, kun katin osia ei saatu kilkuteltua irti.
        Yksi neropatti jo kertoi että maksoin ihan liikaa (joku toinen olisi kuulemma maalannutkin auton samaan hintaan...), kun koko lysti maksoi 675 eur; siis katalysaattori (lambda-anturi taisi säilyä ehjännä) ja uusi pakoputkisto töineen kaikkineen. Omasta mielestäni kohtuuninta, joku muistaakseni kertoi pulittaneensa jopa tonnin.


      • Megane 2,0 -98
        Vihreä -96 Coupe kirjoitti:

        Joo,
        oikeassa olit, juuri näin pääsi käymään. Katalysaattori oli mennyt ihan paloiksi. Ja koko pakoputkisto piti vaihtaa myös, kun katin osia ei saatu kilkuteltua irti.
        Yksi neropatti jo kertoi että maksoin ihan liikaa (joku toinen olisi kuulemma maalannutkin auton samaan hintaan...), kun koko lysti maksoi 675 eur; siis katalysaattori (lambda-anturi taisi säilyä ehjännä) ja uusi pakoputkisto töineen kaikkineen. Omasta mielestäni kohtuuninta, joku muistaakseni kertoi pulittaneensa jopa tonnin.

        Sairaan kallis sanon minä. Minulla meni katti puolavian vuoksi kylläkin 1v puolan rikkoutumisen jälkeen ja kopa 1 katsastuskin mennyt ok.
        Kolariautosta (60tkm ajettu) katti rahteineen 165e. Koko putkisto katista taaksepäin tarvikeliikeestä 2v takuulla 120e. Vaihtotyön tein itse. Käytin mittauksessa kaikki ok hinta 10e Hintaa tuli siis: 295e, eli noin 45% sinun merkkiliikeen kustannuksista.


      • Vihreä -96 Coupe
        Megane 2,0 -98 kirjoitti:

        Sairaan kallis sanon minä. Minulla meni katti puolavian vuoksi kylläkin 1v puolan rikkoutumisen jälkeen ja kopa 1 katsastuskin mennyt ok.
        Kolariautosta (60tkm ajettu) katti rahteineen 165e. Koko putkisto katista taaksepäin tarvikeliikeestä 2v takuulla 120e. Vaihtotyön tein itse. Käytin mittauksessa kaikki ok hinta 10e Hintaa tuli siis: 295e, eli noin 45% sinun merkkiliikeen kustannuksista.

        Joo, käytettyjä osia kyttäämällä olisin varmasti päässyt halvemmalla, mutta kun ei ollut niin ei ollut. Eikä ollut aikaa odottaa. Ja täytyyhän omalle työllekin hinta laskea - jos yhtään arvostat sitä mitä osaat, sunkin hommalle voita laskea lisää hintaa 30-35 eur x aika eli satanen ainakin?
        Nainen kun olen enkä autoista mitään tiedä, niin maksan ammattimiehelle mielelläni.
        Eikä se ollut mikään merkkiliike - Biliassa olis varmaan ollut sen tonnin.


    • Rellut on huonoja

      Kyllä te ootte seppiä! Ostakaa autot!

    • rg5rtgrgt

      kokonaan uusi jakopää nii sillä se selviää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6294
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3140
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1320
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe