Onko kukaan koskaan ollut nenän väliseinän suoristusleikkauksessa?
Minulle korva/nenä/kurkku-lääkäri sanoi, että nenän väliseinä on ihan vino:D. Olen kyllä sen itse huomannut jo monen vuoden ajan; vaikeampi saada ilmaa vasemman sieraimen kautta.
Kauan leikkaus kestää? Joutuuko yöpymään sairaalassa? Onko nenä "paketissa" kauan? Joutuuko sairaslomalle jne.?
Minut laitettiin leikkausjonoon, vaikkakin vasta sitten ne lääkärit, jotka tekevät nenän väliseinämän suoristusleikkauksia, päättävät onko leikkaus aiheellinen.
Olisi kiva kuulla kokemuksia kys.asiasta, kiitos.
NENÄN VÄLISEINÄN LEIKKAUS...
13
10449
Vastaukset
- kärsä
mulle se on tehty kaks kertaa, eka oli pahempi kun piti poistaa luuta myös kallosta, toisella kerralla pelkästään väliseinän oikomista ja taas ois tarvetta operointiin, lekuri sano että geenit kuvittelee sen kierouden olevan oikein ja niinpä se luonto "korjaa väliseinän uudelleen kieroksi", vaadi sitte nukutus operaatioon, älä anna tehä puudutuksessa.
- milla
Yleensä tehdään nukutuksessa.Sairaalassa yön yli,nenässä "tamponit" yön yli ja sitten ne pois ennen kotialähtöä,ei siis nenä paketissa :)Leikkaus ei kovin pitkä n.puoli -yksi tuntia,ja heräämössä pari tuntia.Sitten syötävä parin päivän ajan viileitä,ettei tule vuotoa.Ja ponnisteluja vältettävä pari viikkoa...Saikkua n.viikko pari...tsemppiä nesun korjaukseen...
- nokka
...vastauksista:) Taidanpa pyytää sen nukutuksen; alko vähän "puistattaa" "kärsän" kirjotus kun piti poistaa luuta kallosta:/ Kuulostaa inhalta...
Toivottavasti seurv. operaatio sulla ok ja lopullinen:)
Nenälekuri sano mulle, että se että parantuuko nenä on yksilöllistä... - N77
Moi!
Mullakin on nenän väliseinä vinksallaan. Se aiheuttaa tukkoisuutta ja välillä limakalvojen karstoittumista. Nyt nenän ahtaampaa puolta on myös alkanut särkeä, voiko johtua väliseinän vinoudesta? Ja millaiset oireet ovat sellaiset, että leikkausta kannattaa harkita?
Sitten vielä: jos väliseinä korjataan, onko operaatio ihan mahdoton puudutuksessa? Mua ei ole koskaan nukutettu enkä toivo, että ikinä tarvitsisikaan...- N77
Moi!
vielä lisäkysymys edelliseen: voiko nenän väliseinän vinous aiheuttaa myös sellaista, että limaa erittyy normaalia enemmän? Kun mulla tuntuu joskus siltä, että limaa valuu nenästä (?) kurkkuun asti. Kuulostaa inhottavalta ja myös on sitä! Välillä liman erittyminen tekee kurkkuun palan tunteen. Onko nokka syypää tähänkin vaivaan? - milla
N77 kirjoitti:
Moi!
vielä lisäkysymys edelliseen: voiko nenän väliseinän vinous aiheuttaa myös sellaista, että limaa erittyy normaalia enemmän? Kun mulla tuntuu joskus siltä, että limaa valuu nenästä (?) kurkkuun asti. Kuulostaa inhottavalta ja myös on sitä! Välillä liman erittyminen tekee kurkkuun palan tunteen. Onko nokka syypää tähänkin vaivaan?Kuulostaa toi liman tuleminen aika tyypilliseltä vaivalta kun on nenä tai kurkku(risat)puolen ongelmaa...Ja helpompi taitaa olla tuo korjaus nukutuksessa tehdä,mä luulen ainakin...Hyvät rauhoittavat jo ennensitä,ja kun muistaa mainita mennessään että sairaasti jännittää,niin huomioivat sitten esilääkkeissä..
- Viivi
Mulle tehtiin viime kesänä nenän väliseinän suoristus puudutuksessa. Itse operaatio ei tuntunut miltään, mutta se puudutuksen laitto oli jokseenkin ällöttävä. Sieraimiin työnnettiin metallitikut puudutusainepumpuleineen, tuntui kuin oisivat menneet suoraan aivoihin. Operaatio kesti alle tunnin eikä kipuja juuri ollut puudutuksen lakattua. Sairauslomaa sain 2 viikkoa.
Kuumia ruokia ja rankkaa liikuntaa piti välttää viikon verran. Ilma kulkee paljon paremmin eikä aamutukkoisuttakaan juuri ole eli kannatti kärsiä! - Kysykää
N77 kirjoitti:
Moi!
vielä lisäkysymys edelliseen: voiko nenän väliseinän vinous aiheuttaa myös sellaista, että limaa erittyy normaalia enemmän? Kun mulla tuntuu joskus siltä, että limaa valuu nenästä (?) kurkkuun asti. Kuulostaa inhottavalta ja myös on sitä! Välillä liman erittyminen tekee kurkkuun palan tunteen. Onko nokka syypää tähänkin vaivaan?Ensinäkin liman tulo ei kyllä ole ton vinouden syy. Eiköpähän suurimmalla osalla ihmisiä ole nenän väliseinä jonnekkin päin viturallaan.
Minua on leikattu nen-nielusta 10 kertaa, enkä ollenkaan usko enää yhteen lääkäriin. Kuorikotkin on pienennetty, on kryöhoidettu, mutta ratkaisevaa apua ei tullut. Oikeasierain avautui mutta vasen on edelleen tukossa.
Minullekkin on väliseinän oikaisuleikkausta tarjottu, ja kolme kertaa pyydetty jo leikkauksene.
En mene. Olen oppinut, että kannattaa kysyä useammalta alan lääkäriltä, mitä mieltä he kukin ovat. Olen otattanut sairaalan magneetti - ja TT kuvista kopiot, samoin epikriiseistä, ja käynyt suoraan kysymässä useammalta alan lääkäriltä, mitä mieltä kukin on, saisinko todella apua, koska aiemmatkaan eivät ole tuoneet sitä vastinetta, minkä takia leikkaukset on tehty.
Arvatkaapa vastaus: Vain sairaalalääkäri on leikkauksen kannalla, muut alan lääkärit taas eivät, vaikka tekevätkin alan leikkauksia, että leikkauksesta aiheutuvat limakalvojen kuivumisongelmat voivat olla suurempi haitta, kuin onnistunut leikkaus, eikä koskaan voi olla varma, onnistuuko leikkaus. Epäonnistuneitakin leikkauksia on ihan riittämiin. Ja kun on runsain mitoin arpeutuneita haavoja, niiden haitatkaan eivät ole mikään pikkutekijä.
JOten pidän nokkani tällaisena kun on noista leikkauksistakin niin paljon jo kokemuksia.
- Nenäpuoli
Onko teillä tähän liittyen tuntunut kummallista poltetta juuri sen toimivan sieraimen puolella?
Minulla välillä sietämätön polte. - Leikattu
Ensin oikaistiin nenästäni väliseinä ja myöhemmässä vaiheessa poskionteloleikkauksen yhteydessä avarrettiin samalla ahtaita paikkoja ja lopputulos on ollut täysin terve nenä ja elämä on tosi helppoa. Kannattaisi tehdä molemmat toimenpiteet kerralla.
- tuntematon.
onko ketään kuka tietäisi paljon maksaisi nenän oikaisu paikallispuudutuksella/nukutuksella sairaalassa ? pitäisi suoraristaa nenä mutta haluasin eka tietää paljon se maksaa..
- tuntematon.
tuntematon. kirjoitti:
onko ketään kuka tietäisi paljon maksaisi nenän oikaisu paikallispuudutuksella/nukutuksella sairaalassa ? pitäisi suoraristaa nenä mutta haluasin eka tietää paljon se maksaa..
suoristaa
- jaajo
tuntematon. kirjoitti:
itselleni tehtiin ja maksoi 89 euroa......ei siis kovin paha hinta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941759
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351602- 901361
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849