Mene kadulle tänään ja kysy 50 vastaan tulevalta ihmiseltä, että "minkä kirjan luit viimeksi" ja "kuka on mielestäsi paras kirjailija".
Väitän, että sinä kirjallisuuden ystävänä tulet pettymään ja näkemään sen seikan, ettei kukaan lue kirjoja. Ja uskoisin, että tiedostat ja tiedät tämän jo valmiiksi ;)
Oma luuloni tulevaisuudesta on se, että "kirjat" tulevat olemaan bitti-höyryä, kuten
musiikki jo on.
Kenen päätettävissä kulttuuri on? :)
Katoaako kirjallisuus kaiken bitti-höyryn taakse?
4
350
Vastaukset
Heidän, jotka sitä tekevät!
Minun pihvini asiassa on se, että mikäli voit digitoida minkä hyvänsä kulttuuriteoksen, niin samalla varaat itsellesi kokonaisluvun kaikkien kokonaislukujen joukosta - sillä digitoitu binaarinen pätkä on kokonaisluku!Toivottavasti tulevaisuudessakin on ihan painettuja kirjoja, sanaa kansien välissä. Se ei minua haittaa, että musiikkia voi kuunnella netistä, koska kuuntelen paljon musiikkia Youtubesta, tosin joskus cd-levyiltäkin (harmittaa, kun en yhdestä kierrätyskeskuksestä ostanu viime vuonna yhtä levysoitinta, priimakuntoinen, koska olisin voinut silloin ruveta ostamaan lp-levyjä ja lainata niitä myös kirjastosta). Äänikirjat ja e-kirjat voivat olla käteviä silloin, kun esim. matkalla, mutta itse luen kirjoja, silloin kun luen mieluiten ihan painettuina kirjoina (nyt olen taas innostunut lukemaan kirjoja ja ostamaan kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksista, saa nähä kauanko tämä innostus pysyy, yhteen aikaan en jaksunu lukea kuin lehtiä ja joskus tietokirjoja).
- Anonyymi
Joskus olin tarinoiden suurkuluttaja, katsomatta lainkaan oliko kyseessä äänikirja, e-kirja tai käsin hipisteltävä ihanuus. 90-luvun lapsena on saanut nauttia kaikista muodoista jo nuoresta saakka, jokaisessa niissä on oma taikansa.
Opintojen ja harjoittelujaksojen myötä en ole kuin satunnaisesti jaksanut kuunnella jotain äänikirjaa, jonka olen kuunnellut joskus aikaisemmin. Ei oikein jaksa keskittymyskyky riittää edes kuuntelemiseen ja lukeminen tuntuu enemmänkin 8 h harkkapäivän jatkeelle, eikä mieltä virkistävältä toiminnalta. - Anonyymi
Itsellä n.1000 kirjaa ja olen kyllä huomannut sen että ihmiset katsovat aika pitkään kun näkevät minut kirja kädessä...joten voin uskoa että aika moni pitäisi hulluna jos rupeaisin tenttaamaan ihmisiä. Digitalisaatio on kuitenkin muutamassa mielessä hyväkin juttu esim.voit lukea vaikka minkä maan kirjallisuutta ja kaikkia huippu harvinaisia teoksia joita on ihan mahdoton löytää fyysisenä kappaleena. Ja musiikissa on ainakin se puoli että koko aika mukana ja laajempi valikoima senkin suhteen plus ainakin itsellä ja puolisolla niin erilainen musiikkimaku että saisin kyllä eropaperit aika nopsaan jos hommaisin levysoittimen ja lp-levy kokoelman...
Erikoisin peruste minkä kuulin eräältä joka luopui kirjoistaan oli se kun hän ei halua metsien häviävän...jote kaippa se on ympäristökysymyskin monelle ja kaikki konmaritukset sms.jolla tehdään tylsän steriili kämppä sotii kirjoja vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 392060
- 49846
- 85844
Kuka varasti Sisun rahat
Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!7721Miten sulla on niin kaunis
Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t35691- 66616
Ajattelen sinua
vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu27610- 43487
Porukkaa ku pipoa
Olipas iloinen yllätys kun kiertelin ja kaartekin autolla koko päivän pitkin ähtäriä joka paikassa väkeä, leirintäalueel28469Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap78467