Katoaako kirjallisuus kaiken bitti-höyryn taakse?

Mene kadulle tänään ja kysy 50 vastaan tulevalta ihmiseltä, että "minkä kirjan luit viimeksi" ja "kuka on mielestäsi paras kirjailija".

Väitän, että sinä kirjallisuuden ystävänä tulet pettymään ja näkemään sen seikan, ettei kukaan lue kirjoja. Ja uskoisin, että tiedostat ja tiedät tämän jo valmiiksi ;)
Oma luuloni tulevaisuudesta on se, että "kirjat" tulevat olemaan bitti-höyryä, kuten
musiikki jo on.

Kenen päätettävissä kulttuuri on? :)

4

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heidän, jotka sitä tekevät!
      Minun pihvini asiassa on se, että mikäli voit digitoida minkä hyvänsä kulttuuriteoksen, niin samalla varaat itsellesi kokonaisluvun kaikkien kokonaislukujen joukosta - sillä digitoitu binaarinen pätkä on kokonaisluku!

    • Toivottavasti tulevaisuudessakin on ihan painettuja kirjoja, sanaa kansien välissä. Se ei minua haittaa, että musiikkia voi kuunnella netistä, koska kuuntelen paljon musiikkia Youtubesta, tosin joskus cd-levyiltäkin (harmittaa, kun en yhdestä kierrätyskeskuksestä ostanu viime vuonna yhtä levysoitinta, priimakuntoinen, koska olisin voinut silloin ruveta ostamaan lp-levyjä ja lainata niitä myös kirjastosta). Äänikirjat ja e-kirjat voivat olla käteviä silloin, kun esim. matkalla, mutta itse luen kirjoja, silloin kun luen mieluiten ihan painettuina kirjoina (nyt olen taas innostunut lukemaan kirjoja ja ostamaan kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksista, saa nähä kauanko tämä innostus pysyy, yhteen aikaan en jaksunu lukea kuin lehtiä ja joskus tietokirjoja).

    • Anonyymi

      Joskus olin tarinoiden suurkuluttaja, katsomatta lainkaan oliko kyseessä äänikirja, e-kirja tai käsin hipisteltävä ihanuus. 90-luvun lapsena on saanut nauttia kaikista muodoista jo nuoresta saakka, jokaisessa niissä on oma taikansa.

      Opintojen ja harjoittelujaksojen myötä en ole kuin satunnaisesti jaksanut kuunnella jotain äänikirjaa, jonka olen kuunnellut joskus aikaisemmin. Ei oikein jaksa keskittymyskyky riittää edes kuuntelemiseen ja lukeminen tuntuu enemmänkin 8 h harkkapäivän jatkeelle, eikä mieltä virkistävältä toiminnalta.

    • Anonyymi

      Itsellä n.1000 kirjaa ja olen kyllä huomannut sen että ihmiset katsovat aika pitkään kun näkevät minut kirja kädessä...joten voin uskoa että aika moni pitäisi hulluna jos rupeaisin tenttaamaan ihmisiä. Digitalisaatio on kuitenkin muutamassa mielessä hyväkin juttu esim.voit lukea vaikka minkä maan kirjallisuutta ja kaikkia huippu harvinaisia teoksia joita on ihan mahdoton löytää fyysisenä kappaleena. Ja musiikissa on ainakin se puoli että koko aika mukana ja laajempi valikoima senkin suhteen plus ainakin itsellä ja puolisolla niin erilainen musiikkimaku että saisin kyllä eropaperit aika nopsaan jos hommaisin levysoittimen ja lp-levy kokoelman...
      Erikoisin peruste minkä kuulin eräältä joka luopui kirjoistaan oli se kun hän ei halua metsien häviävän...jote kaippa se on ympäristökysymyskin monelle ja kaikki konmaritukset sms.jolla tehdään tylsän steriili kämppä sotii kirjoja vastaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1445
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1281
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1235
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1175
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1073
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1053
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe