Katoaako kirjallisuus kaiken bitti-höyryn taakse?

Mene kadulle tänään ja kysy 50 vastaan tulevalta ihmiseltä, että "minkä kirjan luit viimeksi" ja "kuka on mielestäsi paras kirjailija".

Väitän, että sinä kirjallisuuden ystävänä tulet pettymään ja näkemään sen seikan, ettei kukaan lue kirjoja. Ja uskoisin, että tiedostat ja tiedät tämän jo valmiiksi ;)
Oma luuloni tulevaisuudesta on se, että "kirjat" tulevat olemaan bitti-höyryä, kuten
musiikki jo on.

Kenen päätettävissä kulttuuri on? :)

4

223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heidän, jotka sitä tekevät!
      Minun pihvini asiassa on se, että mikäli voit digitoida minkä hyvänsä kulttuuriteoksen, niin samalla varaat itsellesi kokonaisluvun kaikkien kokonaislukujen joukosta - sillä digitoitu binaarinen pätkä on kokonaisluku!

• Toivottavasti tulevaisuudessakin on ihan painettuja kirjoja, sanaa kansien välissä. Se ei minua haittaa, että musiikkia voi kuunnella netistä, koska kuuntelen paljon musiikkia Youtubesta, tosin joskus cd-levyiltäkin (harmittaa, kun en yhdestä kierrätyskeskuksestä ostanu viime vuonna yhtä levysoitinta, priimakuntoinen, koska olisin voinut silloin ruveta ostamaan lp-levyjä ja lainata niitä myös kirjastosta). Äänikirjat ja e-kirjat voivat olla käteviä silloin, kun esim. matkalla, mutta itse luen kirjoja, silloin kun luen mieluiten ihan painettuina kirjoina (nyt olen taas innostunut lukemaan kirjoja ja ostamaan kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksista, saa nähä kauanko tämä innostus pysyy, yhteen aikaan en jaksunu lukea kuin lehtiä ja joskus tietokirjoja).

• Anonyymi

Joskus olin tarinoiden suurkuluttaja, katsomatta lainkaan oliko kyseessä äänikirja, e-kirja tai käsin hipisteltävä ihanuus. 90-luvun lapsena on saanut nauttia kaikista muodoista jo nuoresta saakka, jokaisessa niissä on oma taikansa.

Opintojen ja harjoittelujaksojen myötä en ole kuin satunnaisesti jaksanut kuunnella jotain äänikirjaa, jonka olen kuunnellut joskus aikaisemmin. Ei oikein jaksa keskittymyskyky riittää edes kuuntelemiseen ja lukeminen tuntuu enemmänkin 8 h harkkapäivän jatkeelle, eikä mieltä virkistävältä toiminnalta.

• Anonyymi

Itsellä n.1000 kirjaa ja olen kyllä huomannut sen että ihmiset katsovat aika pitkään kun näkevät minut kirja kädessä...joten voin uskoa että aika moni pitäisi hulluna jos rupeaisin tenttaamaan ihmisiä. Digitalisaatio on kuitenkin muutamassa mielessä hyväkin juttu esim.voit lukea vaikka minkä maan kirjallisuutta ja kaikkia huippu harvinaisia teoksia joita on ihan mahdoton löytää fyysisenä kappaleena. Ja musiikissa on ainakin se puoli että koko aika mukana ja laajempi valikoima senkin suhteen plus ainakin itsellä ja puolisolla niin erilainen musiikkimaku että saisin kyllä eropaperit aika nopsaan jos hommaisin levysoittimen ja lp-levy kokoelman...
      Erikoisin peruste minkä kuulin eräältä joka luopui kirjoistaan oli se kun hän ei halua metsien häviävän...jote kaippa se on ympäristökysymyskin monelle ja kaikki konmaritukset sms.jolla tehdään tylsän steriili kämppä sotii kirjoja vastaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen VigeIius noIasi taas itsensä

Kun uhriutui vuonna 2024 (siis persujen "vahtivuorolla") Tampereella aloittaneen perheryhmäkodin toiminnasta. ”Leviää k
      Maailman menoa
      167
      3569
    2. Oli kiva nähdä sut

vaikkakin kaukaa ja nopeasti. Tiedän kyllä tasan tarkkaan missä mennään, joten anteeksi jos pilasin päiväsi, ei ollut mi
      Suhteet
      33
      2734
    3. Joulukinkku NYT

Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.
      Maailman menoa
      1
      2706
    4. Työeläkkeen saamiseksi olisi tehtävä töitä

Meillä on Suomessa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vielä työkykyä jäljellä, mutta joilta puuttuu arjesta mielekäs tekem
      Maailman menoa
      57
      2662
    5. Kohtalokas laukaus

IL 20.9.25 "Ihminen kuoli baarin edustalla Kajaanissa Poliisi ei epäile tapauksessa rikosta." "Kajaanin keskustassa on k
      Kajaani
      17
      2499
    6. Joko alkaa menemään tajuntaan tämä yliluonnollinen yhteys?

Varmaan pikkuhiljaa. Muista olla kiltisti ❤️
      Ikävä
      25
      2419
    7. Vasemmistoliitto peruisi sosiaaliturvan heikennykset

He palauttaisivat työttömyysturvan ja asumstuen suojaosat, eli saisi jälleen tienata 300 euroa kuukaudessa ilman tukien
      Maailman menoa
      87
      2006
    8. Linux Mint asennus kaatuu heti alkuun

Tulee kernel panic BIOS-tekstin jälkeen. Yritän ensimmäistä kertaa asentaa Linux Minttiä vanhalle Windows 10 -läppärill
      Apua aloittelijalle
      9
      1948
    9. Jos voisit kysyä

Kaivatultasi vielä yhden kysymyksen, mikä se olisi? Aloitan: Mitä sinä halusit minusta?
      Ikävä
      165
      1904
    10. Pesäpallo rulettaa

Hehkutin täällä aikaisemmin Mansen naisten joukkueen Suomen mestaruutta. Jostain kumman syystä kirjoitustani ei enää löy
      Tampere
      3
      1693
    Aihe