Yhtenäinen kaupunkikuva

Anonyymi

Oletan, että olemme sen verran kierreelleet maassamme, että olemme löytäneet mieleisen kaupunkimaiseman.
Mikä on sinun mielestäsi kaunki tai kaupunginosa, mikä miellyttää silmääsi tai missä voisit kuvitella viihtyväsi, vaikket sinne muuttaisikaan?
Onko jokin alue, mikä hirvittää?
Beng
Katsoin eilen aamukahvia juodessani naisten 30 km hiihtoa Sveitsissä.
He hiihtivät pienen kylän tai kaupungin lävitse.
Tuo taajama näytti somalta. Pieniä 3-kolmikerroksisia taloja ja alue näytti yhtenäiseltä. Jotenkin silmäni pitivät.

55

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nuorena olisin tykännyt asua Hgin Hakaniemessä tai Kaisaniemessä. Siinä on lähellä kaikki ja sopivan etäällä ja vieraana muille asukkaille. Elää omanlaistaan elämää. Olin käynyt pari kertaa nuorena Helsingissä ja hurmaannuin totaalisesti vilinään. Olin asunut paikassa jossa kaikki tunsivat toisensa, se rasitti. Kultturitarjonta oli köyhää ja välimatkat pitkät. Se on ankeaa monipuoliselle, oppimishaluiselle, elämästä innostuneelle nuorelle. Silloin myös vielä mietin mitä muut ajattelevat, kun en raameihin mahtunut.
      Myöhemmin olen kuitenkin asettunut lähes juurteni omaiseen, rauhalliseen paikkaan, jossa vesi ja metsä lähellä.
      Summa: paras paikka on luonnon ympäiristössä ison kaupungin lähellä helpon kulkuyhteyden päässä. Silloin minulla on KAIKKI.
      Helsinkiä rakastan vieläkin.

      • Anonyymi

        Olin muutaman vuoden Hakaniemessä töissä. Se on eri asia kuin asua. Halli oli mielenkiintoinen paikka.
        Merenrantaan rakennetut 70-luvun kerrostalot eivät silloin häirinneet. Rakennustyyli oli tuollainen. Betonia.
        Muutoin ne kaupungin osat, mitkä ovat 'valmiita' ja rakennettu samoihin aikoihin antaa yhtenäisemmän kuvan.
        Asuin muutaman vuoden myös Helsingissä, mutta nyt kärvistelen käpykylässäni.
        Täällä halutaan säilyttää ja remontoida esim. 50-luvun huonokuntoisia kenties homehtuneitakin rakennuksia ja laittaa samat rahat remonttiin kuin uuteen. Asioita ovat johdatelleet 50 vuotta melkein samat pärstät.
        Beng
        Pidän myös Helsingissä. Se on ollut lähes aina 'tuossa noin'.


    • Asun nyt 10 tuhannen asukkaan pienessä pitäjässä, joka on kohtuullisen lähellä isoa kaupunkia, viihdyn täällä mainiosti.
      Nuoruudessani asuin Helsingin keskustassa Unioninkadulla, Ratakadulla ja Kalliossa Vilhovuorenkujalla ja sitten Etelä-Haagassa, kyllä parhaiten viihdyin ihan kaupungin keskustassa ja vanhoissa taloissa, en osaa sanoa, miten nyt viihtyisin,. Olisi surkeaa olla yksinäinen ikäihminen keskellä vilkasta meluista kaupunkia.

      Kaupungit, joissa olen käynyt ja silloin ajatellut, että olisipa täällä mukava asua, ovat sellaisia, joista löytyy vanhaa ja uutta ja vesistöä likellä, esimerkiksi Rauma olisi mieleeni.

      • Anonyymi

        H:gin vanhojen talojen alueet ovat jotenkin yhtenäisiä, vaikka kukin kerrostalo on omanlaisensa, ei mitään räikeää kontrastia.
        Olen asunut Kasarminkadulla Ullanlinnan tuntumassa ja Mechelininkadulla, aikana, jolloin nafta-bussit pomppivat ja kolisivat ohi. Molemmista paikoist alueina pidin, kirjastot liki.
        En tiedä, miten kokisin keskustassa asumisen vai olisiko tapahtumia jo, kun astuu ulos.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        H:gin vanhojen talojen alueet ovat jotenkin yhtenäisiä, vaikka kukin kerrostalo on omanlaisensa, ei mitään räikeää kontrastia.
        Olen asunut Kasarminkadulla Ullanlinnan tuntumassa ja Mechelininkadulla, aikana, jolloin nafta-bussit pomppivat ja kolisivat ohi. Molemmista paikoist alueina pidin, kirjastot liki.
        En tiedä, miten kokisin keskustassa asumisen vai olisiko tapahtumia jo, kun astuu ulos.
        Beng

        Lisäys.
        Rauman puutaloalue näyttää kivalta. En tiedä osaisinko enää elää tuollaisissa taloissa.
        Turussa on Portsa vastaavasti. Oma miljöönsä.
        Liekkö nuorempien suosimaa.
        Beng


      • Anonyymi

        Eikö 50-luvulla syntynyt muka tiedä, nimittelijä?
        Beng


    • Anonyymi

      Nyt ok.

      Rauhallinen slummi hyvillä kulkuyhteyksillä. Ehkä maisemallisesti ois kivempiakin paikkoja, vaikkapa Pispala, tai Tapanila, mutta tollasissa uhkaa nurkkakuntameininki. Ei tälle iälle tarvitse keskusta-asumista, mutta ei kyllä mikään hikiäkään kiinnosta.

      Ainoo mietinnän alla oleva asia ois muutto hissitaloon, sijainti ratkaisee enenpi, kuin kaupunginosa. Se aikansa murhe, tällä hetkellä oikeinkin ok, jopa maisemat.

      =DW=

      • Anonyymi

        Maisemaa minullakin on. Olen tutkinut uusia myytäviä asuntoja. Kovin ovat terassit liki.
        Lumipalloetäisyydellä. En ihan tykkää. Vaikka vanhoissa kaupunginosissa ollaan tavallaan yhtä liki, mutta ei niissä sellaista 'näkyvyyttä' ole.
        Ahaa. Mummojja on puutoaika. Ahaa nyt tulee keittoa. En tykkää olla framilla koko ajan.
        Onko se introekstroverttiyttä.
        Jos vaihtaisin kerrostaloon, pitäisin hissiä yhtenä tärkeänä kriteerinä.
        Beng


      • Anonyymi

        Liekko ihan noinkaan? Olen käyttänyt paljonkin aivoja. Entä sinä?
        Onko sinulla jokin mielen häiriö?
        Beng


    • Anonyymi

      Asuin Eirassa Engelinaukion vieressä 20 vuotta ja tämä kaupunginosa miellytti.

      Erittäin paha tyylirikko on kuvassa Norjan suurlähetystö. Ikäni ihmetellyt sen saamaa rakennuslupaa.

      Pyörittäkää kuvaa. Ei yhtään ökyautoa alueella. Oletettavasti köyhälistön asuinaluetta.......

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linkki jäi
        https://goo.gl/maps/doNRfkgFVJru1rcG7

        Lähetystö ei sovi yhtään ympäristöön. Ihme tosiaan on tuo rakennuslupa. Kaupunkiarkkitehdit ovat olevinaan tarkkoja. Sitten lipsutaan.Toisessa ympäristössä ei rakennus näyttäisi niin pahalta. En tiedä, millaisia Suomen lähetydtörakennukset maailmalla ovat. Arvaan, että vanhahkoja.
        Olen katsellut taltioimiani Palmuja. Niissä Helsingistä saa näkemystä filmausajalta.
        ( Kaasua kom. Palmu, P:n erehdys, Tähdet kertovat.Ihme, kun näitä filmejä ei ole yritetty värillisiksi. Musiikki on aivan karmeaa...)
        Kyllä vuokralaisia löytyy. Melkoiset vuokrat.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähetystö ei sovi yhtään ympäristöön. Ihme tosiaan on tuo rakennuslupa. Kaupunkiarkkitehdit ovat olevinaan tarkkoja. Sitten lipsutaan.Toisessa ympäristössä ei rakennus näyttäisi niin pahalta. En tiedä, millaisia Suomen lähetydtörakennukset maailmalla ovat. Arvaan, että vanhahkoja.
        Olen katsellut taltioimiani Palmuja. Niissä Helsingistä saa näkemystä filmausajalta.
        ( Kaasua kom. Palmu, P:n erehdys, Tähdet kertovat.Ihme, kun näitä filmejä ei ole yritetty värillisiksi. Musiikki on aivan karmeaa...)
        Kyllä vuokralaisia löytyy. Melkoiset vuokrat.
        Beng

        Malliksi pari:

        Tsekin suurlähetystö vieressä
        https://goo.gl/maps/nf5YRREeuQnqX7FPA

        Latvian suurlähetystö 50 m päässä
        https://goo.gl/maps/svqqmgTmSvk2REzK7

        ***
        Tuo autojuttu on huijausta. Ajavat tuosta karvalakki-tojotalla keskustan autohalliin ja vaihtavat siellä Jaguariin tms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Malliksi pari:

        Tsekin suurlähetystö vieressä
        https://goo.gl/maps/nf5YRREeuQnqX7FPA

        Latvian suurlähetystö 50 m päässä
        https://goo.gl/maps/svqqmgTmSvk2REzK7

        ***
        Tuo autojuttu on huijausta. Ajavat tuosta karvalakki-tojotalla keskustan autohalliin ja vaihtavat siellä Jaguariin tms.

        Nuo kaksi rakennusta ovat mielestäni malkein kauniita ja sulautuvat.
        Beng
        Pidän uudemmanlaisestakin rakentamisesta. Funkkis.
        Tallinnasta kun ajaa länteen, niin nummimaisemassa on paljonkin funkkis-tyylisiä rakennuksia, tosin isohkoja omakotitaloja.
        Voisiko funkkis-tyyliä käyttää tänäkin päivänä suunnittelussa? Renesanssi.
        Yksittäisenä ehkei, mutta jokin alue.
        Lehdestä katsoin erään tulevan uudistuotantoalueen piirrosta.
        Näyttivät ihan jonkin leirintäalueen mökkeröjonolta.
        Sopeutuisinko?


    • Anonyymi

      Helsingissä Puu-Käpylä, Pirkkolan ruotsalaistalot, Pakilan ja Paloheinän rintamamiestalot. Vanhojen lähiöiden puistomaiset, suuret pihat isojen talojen ympärillä.

      Tapiola oli joskus kauan sitten maineensa veroinen, mutta nyt suurelta osin pilattu.

      Lähes kaikki uudet alueet on pilattu ahneella rakentamisella, jossa talot on ahdettu alikokoisille tonteille ja asunnot ylihintaisia, sekundalaatuisia kopperoita.

      Eipä ole viimrisimmän 50 vuoden aikana kaupunkisuunnittelussa saatu aikaan juuri muuta kuin sutta ja sekundaa. Ahneus on vallannut kaiken suunnittelun ja rakentamisen.

      • Anonyymi

        Tapiolan idea rikottiin. Von Herzenillä oli ihanteellinen päämäärä.
        Sitähän tultiin rajojemme ulkopuolelta ihailemaan; silkkiniitty, leimuniitty...
        Imitointiyrityksiä ei suunnittelussa ole näkynyt: vasaisen korkeaa valoa vievää.
        Beng
        Mistä noita idyllien pilaajia tulee?


    • Anonyymi

      Tuosta Engelinaukiosta vielä. Palmu-leffoja taisi olle useampia aukiolta ja lähiympäristöstä.

      Tämä parinsadan metrin päässä oli yksi https://goo.gl/maps/aVwgjka95ScFGz279
      Luihun näköinen hovimestarimurhaaja fudistuomarin pusakka päällä ja talossa uima-allas.
      Nykyisin palvelutalo https://villaensi.fi

      Nämä matalat upeat talot leffoissa oli kuin kutsu maaltatuleville "näin me asutaan täällä, tulkaa tekin". Ja tännehän tuli.
      Nykyisin maaltatulevat joutuu tyytymään Kallion pikkumurjuun rähjäisessä talossa epämääräisessä asujaympäristössä, kun perheen metsävarat ei anna myöten ostaa lapselle kalliimpaa asuntoa. Asuntojen hinnat on todella tolkuttomat.

      ***
      Jurppii Pasilan uudet jättimäiset, korkeat talot. Kliffoja muuttaa maiseman takia, mutta muutaman vuoden päästä rakennetaan lisää korkeita ja ehkä vielä korkeampia - se siitä maisemasta.
      Kadut on pimeitä, auringonvarjoisia kuiluja ja talojen varjot ulottuvat kauas ympäristöönkin.

      Jossain Hki-keskustelussa joku perusteli korkeita taloja, että turistit tulee ulkomaita myöten katsomaan. Katsomaan näitä, joita heillä on omat kaupungit väärällään näitä samoin rakennettuja korkeita?

      Minua ei saa asumaan viidettä kerrosta korkeammalle tulipalojen takia. Siihen asti ulottuu tavanomaisinkin tikasauto.
      Olen katsellut paikalla, kun palossa ei tikasautoa ei ehditty pystyttää valmiiksi viidenteen kerrokseen vaan nainen hyppäsi liekkien takia kuolemaan.
      Olen nyt vitosessa ja pitäisi käydä hankkimassa vuorikiipeilyvälineet parvekkeelta laskeutumiseen.

      ***
      Hirveän väkevästi on väitetty ettei Hkissä ole maata mihin rakentaa. Höh......
      Kaikkien "ulosmenoteiden" päälle voisi rakentaa asuintaloja. Ja päälle tai alle parkkitaloja. Itäväylä, Lahdentie, Tuusulantie, Porintie, Länsiväylä.

      • Anonyymi

        Aika huono myyntivaltti on se, että ulkolaiset tulevat katsomaan. Kenenkähän väläys.
        Sijoittajille asunnot menevät, kotim. tai ulkol.
        No. Ja nyt pomppaa. Elielin-aukiolle kaavailtu aivan tyylillisesti sopimaton rakennus.
        Jos se jollain pitäisi täyttää, niin ympyrätalo nro 2 ja materiaaleina sovitellen Postitalon ja Rautatieaseman (minkä tiloja myi Berner ja nyt on tullut hotelli) ainekset. Näin nämä rakennukset nivoutuisivat yhteen.
        Eikös tuossa ole jo lasipalatseja tarpeeksi? Eikö muuta osata tai osata tilata.

        Elielin-aukiolle suunniteltu rakennus sopisi merenrannalle.
        Beng


      • Anonyymi

        Tonttimaa kallista.

        Sitä ei valmisteta enää. Kaavahan se rakentamisen määrää ja kaava määritellään oletettujen tulevienkin tarpeiden mukaan. Pitääpi muistaa, kun suuret loispummi-ikäluokat muutti urakalla tsadiin, piti rakentaa julmetusti lähiöitä, koska muuten ei ois minnekkään mahtunut sellaiset rakennusmassat. Ihan luontaista kehitystä.

        Kantakaupungille kävi, kuin kaikille vanhoille kaupungeille kasvun aikana, net jäi liian pieniksi. Vanhaa, matalaa pytinkiä, sodissakaan ei kaikkea pommitettu maan tasalle. Ihan selkeää, nyt koitetaan tiivistää ja lisätä keskustankin rakentamista. Kaikki ei voi olla museoaluetta. Koska maata rajallisesti, tottakai pitää rakentaa korkeampaa pytinkiä.

        Onhan näitä asemien päälle rakennettuja paikkoja tsadissakin pasila, malmille suunnitelmia, Tampereella alkaa sielläkin olla urheiluareenat steissin päällä avajaisia vailla. Noissa ongelmana tietenkin hinta.

        Mä sitä vaan, kalliimmille paikoille tulee kalliimmat asunnot. Siinäkin ero, onko tontti hikiän kirkolla, vaiko tsadin keskustassa. Mutta jokatapauksessa aina edukkaampaa laajentaa kaupunkia lähiöillä, kuin tehdä pilvenpiiräjiä enenpi. Mä sitä vaan, ei persaukiset ennenkään ole parhailla alueilla asuneet.

        Helsingin ongelma on enenpi liikenteessä ja sitähän kyllä koitetaan koko ajan parantaa. Mutta jos keskustassa ei ole mitään, ei ole keskustaa. Naurattaa nämät puheet "metropolista", hah, kun lasketaan neljä samalla alueella olevaa pikkukaupunkia yhteen, saadaan yks miljoonakaupunki :D

        Joop, jos keskustaa ei rakennettais, se näivettyis jonkinlaiseksi hallinnolliseksi keskukseksi.

        Mulla korkeenpaikan kammo, en nyt tota paloturvallisuuttakaan niin mieti, mutta jahka tässä tulee hissitaloon muutto, ei se kovin ylhäällä sais olla. Onneks lähiöissä on rakenneltu hissejä vanhempiin mataliin kerrostaloihin, sellainen kai tässä ois niinkuin mietinnässä, vanhemmiten. Mutta juu, tällä hetkellä asumisasiat slummissa ok, ainoo vika kakskerroksinen kämppä, ei toimi jos jalat menee kehnommiksi. Ykskerroksisia rivareita muuten ei hirveen paljon ole, tonttimaa maksaa...

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tonttimaa kallista.

        Sitä ei valmisteta enää. Kaavahan se rakentamisen määrää ja kaava määritellään oletettujen tulevienkin tarpeiden mukaan. Pitääpi muistaa, kun suuret loispummi-ikäluokat muutti urakalla tsadiin, piti rakentaa julmetusti lähiöitä, koska muuten ei ois minnekkään mahtunut sellaiset rakennusmassat. Ihan luontaista kehitystä.

        Kantakaupungille kävi, kuin kaikille vanhoille kaupungeille kasvun aikana, net jäi liian pieniksi. Vanhaa, matalaa pytinkiä, sodissakaan ei kaikkea pommitettu maan tasalle. Ihan selkeää, nyt koitetaan tiivistää ja lisätä keskustankin rakentamista. Kaikki ei voi olla museoaluetta. Koska maata rajallisesti, tottakai pitää rakentaa korkeampaa pytinkiä.

        Onhan näitä asemien päälle rakennettuja paikkoja tsadissakin pasila, malmille suunnitelmia, Tampereella alkaa sielläkin olla urheiluareenat steissin päällä avajaisia vailla. Noissa ongelmana tietenkin hinta.

        Mä sitä vaan, kalliimmille paikoille tulee kalliimmat asunnot. Siinäkin ero, onko tontti hikiän kirkolla, vaiko tsadin keskustassa. Mutta jokatapauksessa aina edukkaampaa laajentaa kaupunkia lähiöillä, kuin tehdä pilvenpiiräjiä enenpi. Mä sitä vaan, ei persaukiset ennenkään ole parhailla alueilla asuneet.

        Helsingin ongelma on enenpi liikenteessä ja sitähän kyllä koitetaan koko ajan parantaa. Mutta jos keskustassa ei ole mitään, ei ole keskustaa. Naurattaa nämät puheet "metropolista", hah, kun lasketaan neljä samalla alueella olevaa pikkukaupunkia yhteen, saadaan yks miljoonakaupunki :D

        Joop, jos keskustaa ei rakennettais, se näivettyis jonkinlaiseksi hallinnolliseksi keskukseksi.

        Mulla korkeenpaikan kammo, en nyt tota paloturvallisuuttakaan niin mieti, mutta jahka tässä tulee hissitaloon muutto, ei se kovin ylhäällä sais olla. Onneks lähiöissä on rakenneltu hissejä vanhempiin mataliin kerrostaloihin, sellainen kai tässä ois niinkuin mietinnässä, vanhemmiten. Mutta juu, tällä hetkellä asumisasiat slummissa ok, ainoo vika kakskerroksinen kämppä, ei toimi jos jalat menee kehnommiksi. Ykskerroksisia rivareita muuten ei hirveen paljon ole, tonttimaa maksaa...

        =DW=

        Jälkiaatos. Mihinkähän linkit Elielin-aukiolta siirrettäisiin?
        4. krs on minulle jo liikaa. Ikkunoiden pesu: huii.
        Tämäkin on yksi asunnonvalintakriteeri.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jälkiaatos. Mihinkähän linkit Elielin-aukiolta siirrettäisiin?
        4. krs on minulle jo liikaa. Ikkunoiden pesu: huii.
        Tämäkin on yksi asunnonvalintakriteeri.
        Beng

        Mitähän linkkejä tarkoitat?

        - Engelinaukio -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän linkkejä tarkoitat?

        - Engelinaukio -

        Linja-auto = linkki.
        Beng
        Pitäisiköhän ilmoittaa itsensä Bauhaus-projektiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linja-auto = linkki.
        Beng
        Pitäisiköhän ilmoittaa itsensä Bauhaus-projektiin.

        Linja-auto = linkki. Aivan uusi uussana minulle.

        Epäilin tarkoittavasi Posti- ja lennätinlaitoksen tietoliikennelinkkejä vanhan postitalon katolla. Satelliittikuvasta näyttäisi olevan katolla nykyiset pömpelit huippuimureita
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006585988.html
        Posti oli vahvaa kaupunkikuvaa matkalla kotoa Arkadiankadulta Meklun kulmasta keskustaan.

        Valvontakomission sähkeet Moskovaan ohjattiin kopioitumaan tuon talon kellariin ja HPY:n talossa Korkeavuorenkadulla kuunneltiin puhelut Tornista muualle.
        Näillä taas ei ole mitään tekemistä kaupunkikuvan kanssa. Tulla tupsahti vaan historiapläjäys mieleen....

        ***
        Sanoit merenrannalle sopivasta talosta. Joskus luin Lauttasaarelaisista aivan merenrannalla olevista taloyhtiöistä kirouksia ettei mikään materiaali kestä talojen seinissä.
        Pistä kuva Elielin rakennuksesta.

        - Engelinaukio -


      • Anonyymi

        Sinnetänne taloja sirotella, vihermössöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linja-auto = linkki. Aivan uusi uussana minulle.

        Epäilin tarkoittavasi Posti- ja lennätinlaitoksen tietoliikennelinkkejä vanhan postitalon katolla. Satelliittikuvasta näyttäisi olevan katolla nykyiset pömpelit huippuimureita
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006585988.html
        Posti oli vahvaa kaupunkikuvaa matkalla kotoa Arkadiankadulta Meklun kulmasta keskustaan.

        Valvontakomission sähkeet Moskovaan ohjattiin kopioitumaan tuon talon kellariin ja HPY:n talossa Korkeavuorenkadulla kuunneltiin puhelut Tornista muualle.
        Näillä taas ei ole mitään tekemistä kaupunkikuvan kanssa. Tulla tupsahti vaan historiapläjäys mieleen....

        ***
        Sanoit merenrannalle sopivasta talosta. Joskus luin Lauttasaarelaisista aivan merenrannalla olevista taloyhtiöistä kirouksia ettei mikään materiaali kestä talojen seinissä.
        Pistä kuva Elielin rakennuksesta.

        - Engelinaukio -

        Siitä kaavaillusta rakennuksesta oli eilen IL:n nettiversiossa kuva. Ei se mielestäni ruma ollut, mutta olisi näyttävämpi jossain muussa ympäristössä.
        En ole aikoihin liittänyt tänne mitään.
        Beng
        Linkki on mielestäni hauska nimitys bussille, mitä käytetään Jyväskylän tienoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinnetänne taloja sirotella, vihermössöä.

        Eilen tuli Alfan puolelta mielenkiintoinen puistoja käsittelevä keskustelu.
        Muutoin, ihailen Alfan tyyliä haastatella studiovierailijoita.
        Ei jankutusta, ilkeilyä, ahdistavaa käytöstä.

        22:22 olisi mielenkiintoista tietää joitain esimerkkejä.

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä kaavaillusta rakennuksesta oli eilen IL:n nettiversiossa kuva. Ei se mielestäni ruma ollut, mutta olisi näyttävämpi jossain muussa ympäristössä.
        En ole aikoihin liittänyt tänne mitään.
        Beng
        Linkki on mielestäni hauska nimitys bussille, mitä käytetään Jyväskylän tienoilla.

        Jatkan vielä Lauttasaaresta ja rakennusmateriaaleista: oltiinko n. 100 vuotta sitten fiksumpia, kun taloja rakennettiin kivestä ja tiilestä. Mitä elementit kestävät.
        Lauttasaaresta on muutama kivenheitto Otaniemeen: rakennusmateriaalitutkimusta ja kehittelyä. Ja kestääkö puu paremmin suolaisen meren vaikutuksen.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan vielä Lauttasaaresta ja rakennusmateriaaleista: oltiinko n. 100 vuotta sitten fiksumpia, kun taloja rakennettiin kivestä ja tiilestä. Mitä elementit kestävät.
        Lauttasaaresta on muutama kivenheitto Otaniemeen: rakennusmateriaalitutkimusta ja kehittelyä. Ja kestääkö puu paremmin suolaisen meren vaikutuksen.
        Beng

        Huomenta tänäänkin.
        Jos kiertelee Tallinnassa, sinne on rakennettu uutta vanhan lomaan sataman tuntumaan.
        Kuitenkin vanha kaupunki on jätetty rauhaan. Ja tämä on se, missä ulkolaiset kiertävät, jos eivät osaa lähteä Mäkien taakse muualle Viroon.
        Vielä on puistikoita rannan tuntumaan on jätetty, jos Hki selän takana, niin vasemmalle.
        Lasna- ja Mustamäki ovat omaa aikaansa.
        Onko Martinlaakso, Merihaka ja osa Espoon keskustan lähiötä meidän mustamäkiämme.
        Rumuuden estetiikkaa?
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomenta tänäänkin.
        Jos kiertelee Tallinnassa, sinne on rakennettu uutta vanhan lomaan sataman tuntumaan.
        Kuitenkin vanha kaupunki on jätetty rauhaan. Ja tämä on se, missä ulkolaiset kiertävät, jos eivät osaa lähteä Mäkien taakse muualle Viroon.
        Vielä on puistikoita rannan tuntumaan on jätetty, jos Hki selän takana, niin vasemmalle.
        Lasna- ja Mustamäki ovat omaa aikaansa.
        Onko Martinlaakso, Merihaka ja osa Espoon keskustan lähiötä meidän mustamäkiämme.
        Rumuuden estetiikkaa?
        Beng

        Havaitsen ja totean, että kun tekee asia-aloitteen, mistä sattumoisin tuli ajakohtainen, harvat miettivät ja kertovat ajatuksiaan ja mielipiteitään.
        Vantaa stoppasi liikarakentamisen - ainakin toistaiseksi.
        Elielin aukio herättää intohimoja.
        MTV:n uutisissa rakentamisen puolestapuhunut vaikutti niin 'maksetulta' ja se argumetointi oli niin kaikenkarvainen, että puistattaa.
        Sijoitusfirmalle!!
        Kauppakeskus!!
        Eikös 5 minuutin päässä oleva Triplan rytkyriihi riitä?
        Vetääkö Redi?
        Jos Stocka meni nurin, miten tällainen voisi menestyä.
        Ja. Eikös useimmat ostarit ole ulkolaisissa käsissä.
        Antakaa mun kaikki kestää. Apuaaaa!
        Mistä näitä ideanikkareita tulee ja millaisella koulutuksella?
        Työpaikkoja ja toimitiloja keskustaan?
        Eikö päinvastoin joitain toimitiloja voisi muuttaa asunnoiksi?
        Jos jostain löytyisi ilmakuvafilmejä Euroopan kaupungeista tahtoisin katsoa ja vertailla.
        Miten muuten Köpiksessä merenrannan talot kestävät suolaista säätä?
        Amsterdamissa vaikuttaa Markemeer. Hmmm.
        Beng


    • Anonyymi

      Ydinkeskusta! Olen asunut yli 30 vuotta omakotitalossa kaupungin liepeillä. Nyt riittää, haluan ydinkeskustaan ylimpään kerrokseen, ihmisten ja elämän keskelle. Mökillä saa tarvittaessa erakoilla ja olla "rauhassa" ja elää alkeellisesti. Onneksi puolisolla on samansuuntaiset toiveet, joten talo myyntiin!!!

      • Anonyymi

        Joopa.

        Ok-talosta kerrostaloon eläkepäikseen muuttajat vihonviimeisiä naapureita. Ekas, net tottuneet mölyään talossaan miten ja miloin ja miten lujaa haluavat. Mitäpä väliä, koska ei ole naapureita seinän takana.

        Toisekseen net häiriintyy ihan kaikesta, mitä muut naapurit touhuavat ja urakalla kirjoittelevat valituksia isännöitsijälle, sekä riitelevät joka asiasta. Siis, koska ei ole ollut naapureita seinän takana.

        Miettikää vielä kerran, voipi olla viihtyminen ainakin alkuunsa kehnoa. Sekä teillä, että naapureillanne.

        =DW=


      • Anonyymi

        Mahtavaa. Aiotte repäistä.
        Jos tuota ei ole nähty ja koettu ja jos tuollaisen haaveen haluaa keretä toteuttaa, niin se on tehtävä.
        Mä ymmärrän tuon ihmisten ja elämän keskelle.
        Muistan, kun olin nuorena mökillä vanhempieni kanssa ja vaikka viihdyin siellä hyvin, niin tuli tunne, että elämä on muualla. Ja sitten tuli kiirus pois.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtavaa. Aiotte repäistä.
        Jos tuota ei ole nähty ja koettu ja jos tuollaisen haaveen haluaa keretä toteuttaa, niin se on tehtävä.
        Mä ymmärrän tuon ihmisten ja elämän keskelle.
        Muistan, kun olin nuorena mökillä vanhempieni kanssa ja vaikka viihdyin siellä hyvin, niin tuli tunne, että elämä on muualla. Ja sitten tuli kiirus pois.
        Beng

        Taisimme DW:n kanssa nähdä asian aika erilailla.
        Voin kuvitella asuvani kerrostalossa: anonyymitön asuminen mehiläiskennossa.
        Beng
        No, mutta. Katsoin eilen dokumentin Aalloista. Kumpi oli Aallompi, Aino vai Alvar?
        Nyt pitäisi arkkitehtien pyyhkiä pölyt Aallon kirjoista ja suunnitelmista.
        Inhimillisyys -sanana toistu dokkarissa useasti. Siinä oli myös muuta oheistietoa eikä kaikki niin mukavaa.
        Päätyikö Alvarin elämä siihen, ettei kukaan ole profeetta omalla maallaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisimme DW:n kanssa nähdä asian aika erilailla.
        Voin kuvitella asuvani kerrostalossa: anonyymitön asuminen mehiläiskennossa.
        Beng
        No, mutta. Katsoin eilen dokumentin Aalloista. Kumpi oli Aallompi, Aino vai Alvar?
        Nyt pitäisi arkkitehtien pyyhkiä pölyt Aallon kirjoista ja suunnitelmista.
        Inhimillisyys -sanana toistu dokkarissa useasti. Siinä oli myös muuta oheistietoa eikä kaikki niin mukavaa.
        Päätyikö Alvarin elämä siihen, ettei kukaan ole profeetta omalla maallaan?

        Loppusanat täytyy ketjuun jättää.
        Mitenkään en halua laittaa erityyppisiä asuinalueita mitenkään vastakkain.
        Eri elämänvaiheissa ihminen voi vaihtaa pesäpuuta.
        Mutta valo. Ja avaruus.
        Kevään tullessa murrikarhukin herää.
        Suhtaudun itse penseästi ylikorkeisiin rakennuksiin.
        Kun siellä alhaalla pikkuihminen kulkee eri vuodenaikoinaan, pitäisi voida ajatella, tämä on hyvä.
        Beng
        Kiitos kommenteista.


    • Anonyymi

      Vielä vähän lisään. Asun nyt Espoossa ja lähellä merta. Tykkään kyllä.

      Jos olisi vielä kovasti voimia muuttoon, niin haluaisin muuttaa Kotkaan. Ihana kaupunki ja meri siinä ohessa. Paljon kauniita puistoja ja muutenkin rento meininki.
      Semmonen sanoisinko rosoinen kaupunki. Mutta se jäänee unelmaksi vain.
      Voihan siellä käydä vaikka pikku hotellilomalla, kunhan ajat paranevat.

      Ehdottomasti hyvä kesäkaupunki.

      • Anonyymi

        Kotkassa on jokin viime vuosina rakennettu/kunnostettu puisto.
        Välillä TV:n jossain välähdyksessä näytetty.
        Haluaisin nähdä sen.
        Isot puistot pitäisi säilyttää ja kunnostaa ja niitä tulisi rakentaa lisääkin.
        Kävelymatkan päässä olevat ulkoilualueet ovat tärkeitä, vaikka olisi keinometsääkin, siis istutettua.
        Saas nähdä, mitä Malmin lentokenttäalueelle suunnitellaan.
        Hämeenlinnassa on kehitetty sellainen puistojatkumo.
        No. Ei kaupunki tietenkään pelkkää viheraluetta voi olla.
        Beng


    • Helsinki on omanlaisensa vähän isompi kaupunki, onhan Suomessa muitakin.
      Savonlinna on viehättävä pikkukaupunki, veden äärellä ja itse asiassa saaressa.
      Samoin Mikkeli, Lappeenranta, Turku, Vaasa jne.
      Kuusamo, Rovaniemi, niistäkin pidän.
      Maaseudulla on hyviä asuinpaikkoja, ellei tykkää ihmispaljoudesta.

    • Anonyymi

      Jokainen aika luo omat ”ihanteensa”. Helsinkiin vielä vähän aikaa sitten ”pöhinää” kovasti touhuttiin. Kaikki järkevä unohdettiin, kun piti lisääntyä ja kasvaa. Lisää toimistoja, hotelleja, korkeampaa ja tiiviimpää rakentamista.

      Miten on käynyt? Jo olemassa olevat toimistot ja hotellit ovat tyhjänä käyttämättä tai vajaakäytöllä. ”Pilvenpiirtäjä” rakentaminen takkuilee. Liian tiivis rakentaminen ahdistaa.

      Kuka siitä tulevaisuudesta tietää? Mummoni sanoi aikoinaan, että siinä meni Suomen kansainvälisin kaupunki, kun Viipuri jäi rajan taa.

      • Anonyymi

        No onhan tuota kansainvälisyyttä Helsingin seudulle suorastaan haettu ja saatukin,,lähes puolet siellä pyörivistä näyttäisi olevan mustanaamaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onhan tuota kansainvälisyyttä Helsingin seudulle suorastaan haettu ja saatukin,,lähes puolet siellä pyörivistä näyttäisi olevan mustanaamaisia.

        Hoidamme vain oman osamme maailman nykyisestä tilanteesta. Viihtyvät täällä, kuten muutkin ihmiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoidamme vain oman osamme maailman nykyisestä tilanteesta. Viihtyvät täällä, kuten muutkin ihmiset.

        Miksipä eivät viihtyisi. Ilmaiseksi kaiken saavat ja lähes diplomaatin kohtelun ja suojelun, tekivätpä mitä hyvänsä. Jopa minäkin VOISIN tulla Helsinkiin asustelemaan jos saisin ilmaisen asunnon ja kaiken muun siihen päälle kuten "Illallinen Manulle" aikoinaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksipä eivät viihtyisi. Ilmaiseksi kaiken saavat ja lähes diplomaatin kohtelun ja suojelun, tekivätpä mitä hyvänsä. Jopa minäkin VOISIN tulla Helsinkiin asustelemaan jos saisin ilmaisen asunnon ja kaiken muun siihen päälle kuten "Illallinen Manulle" aikoinaan...

        Älä viitsi sieltä huudella! Täällä on enemmän just niitä Helsinkiin tulleita, joita täytyy sitten kaduilla katsella. Ei ole mitään ylevää seurattavaa. Mikähän heillä on ollut syy tänne tulla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi sieltä huudella! Täällä on enemmän just niitä Helsinkiin tulleita, joita täytyy sitten kaduilla katsella. Ei ole mitään ylevää seurattavaa. Mikähän heillä on ollut syy tänne tulla?

        Onneksi ei tarvi SIELTÄ huudella kuten sinä - saattahan siellä juuri ja juuri käydä kunhan ei kovin kauaa tarvii olla. Kunnei tiedä onko Afrikassa vai Suomessa, noin niinkuin ihmisten kasvoihin katsellessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi ei tarvi SIELTÄ huudella kuten sinä - saattahan siellä juuri ja juuri käydä kunhan ei kovin kauaa tarvii olla. Kunnei tiedä onko Afrikassa vai Suomessa, noin niinkuin ihmisten kasvoihin katsellessa.

        Tarkoitin juuri sieltä teiltä tulleita, jotka kaduillamme örveltävät. Mikä syy heillä täällä on olla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin juuri sieltä teiltä tulleita, jotka kaduillamme örveltävät. Mikä syy heillä täällä on olla?

        Äläpä auo päätäsi,,tai laitetaan vesi Päijänteeltä poikki!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläpä auo päätäsi,,tai laitetaan vesi Päijänteeltä poikki!

        Jaa-a! Ei sitä poikki laiteta. Ihmiset vaan voisivat mennä sinne lätäkön taakse. Juurilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin juuri sieltä teiltä tulleita, jotka kaduillamme örveltävät. Mikä syy heillä täällä on olla?

        Oletko sitten niitä 40% jotka sitä "alkuperäistä" Helsinkiläistä edustavat? Eiköhän se ole totuus, että muualta Suomesta tulleet sitä verona kannettavaa tuloa sinne eniten tuottavat?

        Eivät suinkaan mustanaamaiset eivätkä "Allahin Palvojat"


    • Anonyymi

      Helsingissä asujat kai arvelevat olevansa "vähän kuin New York" mutta Suomessa?

      Huomattavasti pienemmässä mittakaavassa...Hahhahhah..

      • Anonyymi

        Päinvastoin! Maaltatulleet ne vasta enemmän ”Hesalaisia” ovat. Jos oikea Helsinkiläinen, niin sitä ei mitenkään tarvitse korostaa. Olemmehan kotonamme.


      • Anonyymi

        Menipä ketju levottomaksi.
        Helsinkiläisiä lienevät ne, jotka kunnallisveronsa sinne maksavat.
        Muuten, muuttavatko kansanedustajat aina Helsinkiin tai jos edustaminen päättyy, palaavatko kotiseudulleen?
        Tavallaan ei kuulu minulle yhtään eikä vaikuta yhtenäiseen kaupunkikuvaankaan, kait.
        Katukuvahan on vähän eri.
        Beng


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Porno tuhosi lopulta parisuhteemme

      Meille tuli 2 vuoden suhteessa ero. Pornon katselu oli viimeinen niitti suhteessamme!! Sekä jatkuvan huonon kohtelun ta
      Parisuhde
      57
      7911
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      18
      4580
    3. Itseni vuoksi

      Yritän kitkutella vielä viikon verran ja sitten päätöksien aika. Pakko on, ei tästä jumista muuten pääse millään eroon,
      Ikävä
      35
      3125
    4. Minkä pituinenen kaivattusi on

      Kirjain ja pituus kehiin! 😊
      Ikävä
      102
      1994
    5. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      30
      1588
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      77
      1506
    7. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      47
      1488
    8. Eikö se ole vähän erikoista

      että naisen potentiaalisiin kumppaneihin otetaan yhteyttä hänen selän takana kertomalla tarinoita hänestä ja vääristelem
      Tunteet
      189
      1292
    9. Poliisit Köpsillä

      Pyhäjärvellä tänään iso poliisioperaatio. Valtakunnan uutisiin ihan päästy.
      Pyhäjärvi
      28
      1287
    10. Jatkoa Nojatuoliin

      Huomenta, niin pian täyttyy tämä ketju, ei ehdi muuta kuin aloitella uutta, kun pitkäksi venyy. Arkiasioista on tarkoitu
      80 plus
      164
      1121
    Aihe