Tiedätkö sinä miksi ajokortti ei kelpaa

Anonyymi

Hesarissa eläkeläinen kertoi tehneensä monituiset kommerverkit passin vanhennuttua että oli päässyt hoitamaan tiliään. Asia on kunnossa mutta lopuksi hän kysyy: Miten ajokortilla on mahdollista ajaa autoa jos viranomaiset eivät pysty toteamaan siitä, kuka on ratissa?
Nauratti nokkela kysymys. Voi olla että siihen on selkeä vastaus ja varmasti viranomainen, tässä tapuksessa Trafi, kysymykseen jonakin päivänä vastaa. Mutta onko sinulle selvää henkilötodistuksen ja ajokortin ero henkilön tunnistamisessa. Minulle ei ole.

58

1478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muistan kun tuo muutos tuli. Mutta ainakin postipakettia haettaessa se vielä käy. Poliisillekkin se käy, eihän sitä muuten edes voisi hakea henkilöllisyystodistusta. Ei ainakaan helposti. Liittyy jotenkin vahvaan sähköiseen tunnistautumiseen?????!!!!!

      • Anonyymi

        Juu, siihen se liittyy. Ajokortti on tarkoitettu todistukseksi ajo-oikeudesta, eikä viralliseksi henkilöllisyystodistukseksi.


    • Anonyymi

      Minusta kyseessä on puhdas rahastus. Jos aiot pitää tunnistettavuutesi kunnossa passi tai henkilökortti on uusittava 5 vuoden välein.

      Ja vielä: Jos se pankkivirkailija katsooo sitä henkilökorttiasi ei kyseessä ole "vahva tunnistautuminen" vaan pelkkä rahastus - ja se 5 vuoden ylittäminen aiheutta aikamoisen harmin ja poliisilaitoksella käynnin selityksineen.

    • Anonyymi

      En tiedä, kun ei ole koskaan ajokorttia ollut. Hassua! Ei ajokorttia!

      • Anonyymi

        Älä huoli, minulla on ystävä, joka ei äänestä, ei matkusta, ei omista autoa eikä korttia. Ja näin ihan järjissään olevana pärjännyt vuosikausia. Mutta nyt kun tuli esille. taidanpa seuraavaksi kysäistä, miten hoitaa pankkiasiansa.


      • Anonyymi

        Ei ollenkaan hassua, ei minullakaan ole koskaan ollut eikä tule olemaan kun ei ole ollut kiinnostusta ajamaan. Jo nuorena päätin että mieluummin istun ammattilaisten kyydissä kuin lähden itse ajamaan ja hyvin olen tullut toimeen ilman omaa autoa ja ajolupaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä huoli, minulla on ystävä, joka ei äänestä, ei matkusta, ei omista autoa eikä korttia. Ja näin ihan järjissään olevana pärjännyt vuosikausia. Mutta nyt kun tuli esille. taidanpa seuraavaksi kysäistä, miten hoitaa pankkiasiansa.

        😂Ihan turhaanhan se ajokortti on, kun ei kuitenkaan kelpaa.😂


      • Anonyymi

        Ei minullakaan ja vanhentunut passi, jolla kyllä postista paketin saa. Onneksi kuvaton Kela-korttini kelpaa vakavan ja etenevän sydänsairauteni hoitoon isossa sairaalassa ym.
        Miksi hankkisin passia, kun en voisi enää muutenkaan matkustaa ja Kela-korttihan on henkilötodistus!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minullakaan ja vanhentunut passi, jolla kyllä postista paketin saa. Onneksi kuvaton Kela-korttini kelpaa vakavan ja etenevän sydänsairauteni hoitoon isossa sairaalassa ym.
        Miksi hankkisin passia, kun en voisi enää muutenkaan matkustaa ja Kela-korttihan on henkilötodistus!

        Kuvaton Kelakortti EI ole henkilötodistus !


      • Anonyymi

        Ei ole minullakaan koskaan ollut ajokorttia kun en ole sitä mihinkään tarvinnut, postikortilla olen ajellut joskus. Enää ei ole passiakaan kun sitäkään en enää tarvitse, pelkkä henkilökortti riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minullakaan ja vanhentunut passi, jolla kyllä postista paketin saa. Onneksi kuvaton Kela-korttini kelpaa vakavan ja etenevän sydänsairauteni hoitoon isossa sairaalassa ym.
        Miksi hankkisin passia, kun en voisi enää muutenkaan matkustaa ja Kela-korttihan on henkilötodistus!

        Kuvaton kela-kortti ei ole henkilötodistus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvaton kela-kortti ei ole henkilötodistus

        Henkilökortti on asiakirja, joka on tarkoitettu henkilöllisyyden todistamiseen. Henkilökortti voi sisältää henkilön koko nimen, valokuvan, iän ja syntymäpäivän, sukupuolen, osoitteen, nimikirjoituksen, asianmukaisia numeroita, ammatin, rajoituksia ja kansalaisuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollenkaan hassua, ei minullakaan ole koskaan ollut eikä tule olemaan kun ei ole ollut kiinnostusta ajamaan. Jo nuorena päätin että mieluummin istun ammattilaisten kyydissä kuin lähden itse ajamaan ja hyvin olen tullut toimeen ilman omaa autoa ja ajolupaa.

        Minulle taas on ajokortti ollut pakko, koska työajat eivät soveltuneet bussien aikataulujen mukaan. Ja onhan siinä sekin etu että , pääsee ihan silloin kun huvittaa lähtemään jonnekin eikä tarvitse katsella bussien aikatauluja .
        Passikin on vanhentunut pitäisi ehkä sekin uusia.


    • Anonyymi

      Liittyy vahvaan tunnistautumiseen. Esim. Nordea ilmoittaa näin:

      1.1.2019 alkaen ajokorttia ei enää hyväksytä henkilöllisyysasiakirjaksi uudella asiakkaalla, tai kun olemassa oleva asiakas hakee e-tunnistetta.

      E-tunniste edellyttää suomalaista henkilötunnusta. E-tunnisteteknologia on pankkien kehittämä alusta, jolla asiakas voidaan tunnistaa vahvasti sähköistä tunnistamista koskevan lain perusteella ja e-tunniste toimii ainoastaan suomalaisella henkilötunnuksella. Tammikuusta 2019 alkaen ajokortti ei käy tunnistautumisvälineeksi e-tunnistetta myönnettäessä.

      Ajokorttia voidaa kylläkin käyttää vielä tietyissä tilanteissa tunnistautumiseen.

      • Anonyymi

        Tuo että: "Ajokorttia voidaa kylläkin käyttää vielä tietyissä tilanteissa tunnistautumiseen." tarkoitaa esim. Alkon kassalla asioimista, ostaessaan bussilipun jne.


      • Anonyymi

        Jepulista.

        Vuoden 2019 alussa voimaan tulleen lainsäädäntömuutoksen myötä ajokorttia ei voi enää käyttää henkilöllisyyden todistamiseen vahvaa sähköistä tunnistautumisvälinettä haettaessa. Tähän kelpaavat jatkossa ainoastaan passi ja henkilökortti.

        Muutoksen periaatteena on, että ajokortti on tarkoitettu todistukseksi ajo-oikeudesta, eikä viralliseksi henkilöllisyystodistukseksi.


    • Anonyymi

      Varmuustekijät.

      Mun käsittääkseni henkilökortissa ja etenkin passissa on vahvemmat turvatunnisteet, kuin ajokortissa. Elikkäs hankalampia väärentää. Ja ajokorttihan on todiste ajo-oikeudesta, ei henkiköllisyystodistus.

      Saman muuten kelakortin, kirjastokortin ja vaikka postikortinkin kanssa, net ei ole henkilötodistuksia.

      Mullakin oli taannoin hupaisa tilanne, piti hankkia henkilökortti. Niinno, sitä varten tarvitaan joko henkilökortti, taikka passi. Kun ei ollut kumpaakaan piti käydä poliisilaitoksella tunnistautumassa. Oli juu vino pino kaikeninlaisia kortteja ja vanhoja passeja, mutta kuulustelu pidettiin :D

      Lisäksi hupaisaa, kosk mulla nyt ei ollut mitään virallista henkkaria, en voinut ite hakea sitä sitten r-kioskilta. Noh, valtakirjalla joku voi sen kyllä hakea..... Tässä hupaisaa sekin, r-kioski ei ole mikään viranomainen, mutta sieltä jaellaan ihmisten passit ja henkkarit. Pakko mainita, mun mieletä r-kiskan myyjän duuni yks vaativimmista duuneista. Tosiaan viranomaisjuttuja, pakettien jakelemista, matkalippujen myymistä, veikkauspiste, paistopiste, kahvila, kaljan myyminen tupakkikauppa, kioskikama, ihan vaikka mitä, yhden duunarin vastuulla.

      Mutta juu, mun mielestä täysin selvä, ajokortti on ajokortti ja henkkari henkkari. Lisäks mainittava, hyvä, että dokkarit määräaikaisia, ihmisten ulkonäkö muuttuu noeastikkin, lisäks korttien turvatekniikat kehittyvät tietenkin myös nopeasti. Eli ihan ok- meininki suomessa näissä asioissa.

      =DW=

      • Anonyymi

        Lisäks mainittava.

        Luemma nykyaikana noit passit on jo sen verran hankalia väärentää, helpompi pölliä kasa passeja ja etsi passin kuvan näköisiä ihmisiä niitä varten.Suomen passi on hankala väärentää, lisäks suomalaiset keskimäärin omannäköisiään maapallolla.

        Muistui vaan mielleen, skidinä jotkut väärenteli silloisia henkkareita partaterien kans, vaihtamalla kavereitten vanhoihin henkkareihin kuvat. Henkkarithan silloin jäi tarpeettomiksi, jos ajoi ajokortin. Sen aikaisilla henkkareilla maassa ois nykyisin muutamiakin kymmeniä tuhansia arabiaa puhuvia matti meikäläisiä varmaan muutama sata tuhatta.

        =DW=


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Rahastus. Maksa pois, jos meinaat pankissa asioida. 70€ /5 vuosi meno.

      • Anonyymi

        Ajokortti todistaa ajo-oikeudesta. Ajokortti ei ole henkilöllisyystodistus vaikka sitä voidaan edelleen käyttää enkilöllisyyden todistamiseen erilaisissa käytännön asiointitilanteissa, kuten esim. postissa tai alkossa.


    • En ole henkilökorttia hankkinutkaan, kun olen pitänyt vuosikymmeniä aina passini voimassa. Sillä pärjää hyvin kotimaassa ja ulkomailla ja virastossa kuin virastossa.

      Hämmästyin kun juuri hetki sitten uusin sen, miten helppoa se on,
      ensin valokuvaan kuvaamosta kuvatus meni heti suoraan viranomaiselle
      ja on siellä puolivuotta jemmassa.
      Sitten kotiin ja täytin netissä kaavakkeen ja
      netissä maksoin jotain viidenkympin paikkeilla hintaa.
      Viimeistään kaksi viikkoa ja passin saisin hakea lähimmältä ärrältä.
      Mutta se vei vain kaksi päivää ja passi oli jo taskussa.

      Helppoa ja nopeaa, onkohan tämä sitä digitalisaatiota vai mitä lie,
      Nykyään ei saa kuin 5 vuoden passeja, rahastusta siinäkin.

      Sormenjäljet vaativat poliisilaitoksella käynnin, jos poliisilla on yli kuusi vuotta vanhat sormenjäljet tai sormille on lähiaikoina sattunut haavereita.

      • Anonyymi

        Muutoksen tavoitteena on, että henkilöllisyys voidaan todentaa entistä varmemmin.
        Asiakirjaturvallisuuden kannalta henkilökortti ja passi ovat yhdenvertaisia. Nämä kaksi ovat poliisin myöntämiä asiakirjoja, toisin kuin ajokortti, jonka myöntäminen siirtyi liikenteen turvallisuusvirasto Trafille vuonna 2016.


      • Anonyymi

        Kuvatus suoraan viranomaisille
        Ohoh


    • Anonyymi

      Koskahan poliisi on minulta ajokorttia kysynyt. Se oli eräässä kirkonkylässä, kun jahtasivat kai peltoautoja. Kai se tällä vuosituhannella oli.

      • Anonyymi

        Eikö ne kysy jotain rekisteriotetta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö ne kysy jotain rekisteriotetta

        Rekisteriotteesta selviää vain kuka on auton omistaja/haltija, kuljettaja voi olla joku muu. Ajokorttia ei usein kysytä mutta mukanahan se tulisi pitää kun ajaa. Esim. ns. puhallusratsiassa ei yleensä kysytä paperin paperia, niitä tarvitaan vasta jos viisari heilahtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö ne kysy jotain rekisteriotetta

        No joo, kyllä se meni perinteisesti: ajokortti ja rekisteriote!


    • Anonyymi

      kyllä vanhasta ajokortista on usein vaikeaa enää henkilöä kuvasta tunnistaa, mutta passi uusitaan sen verran usein, ettei siinä ajassa ehdi ihan mahdottomasti naama muuttua. minulla on yli 30 vuotta vanha ajokortti, eikä sen kuvasta tosiaankaan minua enää kukaan tunnista, toki henkilötunnus on sama jos sitä katsoo.

      • Anonyymi

        Joop.

        Tässä jostain syystä tuli vanhan ikäkamun kanssa puhetta kortista. Meitsi niinkuin ylpeänä esitteli tuliterää muovikorttia ja kehuin, kuin se mahtuu hienosti lompakkoon. Kaveri näytti oman paperikorttinsa. Niinno, ei kundi paljoa ollut ulkonäöltä muuttunut, tunnisti helposti. Enenpi huvitti, koska kuvassa oli täsmälleen smanlainen flanellipaita, kuin kamulla oli silläkin hetkellä päällä. Oli pakko kysyä, että onko tullut edes pestyä viimeiseen reiluun neljäänkymmeneen vuoteen :DDD

        Mutta juu, ihmisten ulkonäk muuttuu iän karttuessa joskus paljonkin. Luusto harvemmin muuttuu, mutta paino voi vaihdella, tukka voi olla ihan erilainen, kaikenlaista. Sellanenkin, mä kävin aika äsken passikuvassa, se otettiin ilman rillejä. Tottahan, rillit voi äkikseltään muuttaa ulkonäköö paljonkin.

        Lähinnä odotellaan biotunnisteita. Mun mielestä pitäis päästä dna-tunnistukseen. Se vaatii toki byrogratiaa ja tekniikkaa, mutta melko varmasti toteutuu joskus tulevaisuudessa. Sinällään dna on kai mahdoton väärentää, mutta sitten on mahdollista peukaloida tietokantoja, että siirtyypi tunnistaminenkin enenpi tietoteknoseksi asiaksi jota tottakai koitetaan hakkeroida. Meinaan vaan edelleen, mua oikeesti mietitytti poliisiasemalle kuulusteluun mennessäni, miten hitossa mä oikeesti todistan, että mä oon mä.

        Noh, se meni helpolla, ehkä oikeestaan liiankin helpolla, Tottakai oli taustatutkimukset, mutta oli siinä snadi kuulustelukin.. Mutta nytpähän on virallinen henkilötodistus. Ja ajokortissakin tunnistettava kuva.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joop.

        Tässä jostain syystä tuli vanhan ikäkamun kanssa puhetta kortista. Meitsi niinkuin ylpeänä esitteli tuliterää muovikorttia ja kehuin, kuin se mahtuu hienosti lompakkoon. Kaveri näytti oman paperikorttinsa. Niinno, ei kundi paljoa ollut ulkonäöltä muuttunut, tunnisti helposti. Enenpi huvitti, koska kuvassa oli täsmälleen smanlainen flanellipaita, kuin kamulla oli silläkin hetkellä päällä. Oli pakko kysyä, että onko tullut edes pestyä viimeiseen reiluun neljäänkymmeneen vuoteen :DDD

        Mutta juu, ihmisten ulkonäk muuttuu iän karttuessa joskus paljonkin. Luusto harvemmin muuttuu, mutta paino voi vaihdella, tukka voi olla ihan erilainen, kaikenlaista. Sellanenkin, mä kävin aika äsken passikuvassa, se otettiin ilman rillejä. Tottahan, rillit voi äkikseltään muuttaa ulkonäköö paljonkin.

        Lähinnä odotellaan biotunnisteita. Mun mielestä pitäis päästä dna-tunnistukseen. Se vaatii toki byrogratiaa ja tekniikkaa, mutta melko varmasti toteutuu joskus tulevaisuudessa. Sinällään dna on kai mahdoton väärentää, mutta sitten on mahdollista peukaloida tietokantoja, että siirtyypi tunnistaminenkin enenpi tietoteknoseksi asiaksi jota tottakai koitetaan hakkeroida. Meinaan vaan edelleen, mua oikeesti mietitytti poliisiasemalle kuulusteluun mennessäni, miten hitossa mä oikeesti todistan, että mä oon mä.

        Noh, se meni helpolla, ehkä oikeestaan liiankin helpolla, Tottakai oli taustatutkimukset, mutta oli siinä snadi kuulustelukin.. Mutta nytpähän on virallinen henkilötodistus. Ja ajokortissakin tunnistettava kuva.

        =DW=

        Minun ajokorttini on myönnetty noin 47 vuotta sitten. Ei siitä luultavasti kovin helpolla tunnista. Suosilla otin viime kesänä henkilökortin (henkilöllisyystodistuksen). Passia en viitsinyt uusia, kun ei varmaan Thaimaahan tai Dubaihin tule lähitulevaisuudessa matkustettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun ajokorttini on myönnetty noin 47 vuotta sitten. Ei siitä luultavasti kovin helpolla tunnista. Suosilla otin viime kesänä henkilökortin (henkilöllisyystodistuksen). Passia en viitsinyt uusia, kun ei varmaan Thaimaahan tai Dubaihin tule lähitulevaisuudessa matkustettua.

        Kuten tuolla ylhäällä jo mainitaan, niin ajokortti on tarkoitettu todistukseksi ajo-oikeudesta, ei viralliseksi henkilöllisyystodistukseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun ajokorttini on myönnetty noin 47 vuotta sitten. Ei siitä luultavasti kovin helpolla tunnista. Suosilla otin viime kesänä henkilökortin (henkilöllisyystodistuksen). Passia en viitsinyt uusia, kun ei varmaan Thaimaahan tai Dubaihin tule lähitulevaisuudessa matkustettua.

        Ihme jos kertaakaan ei ole tarvinnut kuvaa vaihtaa 47 vuodessa. Suunnilleen saman ikäinen ajo-oikeus minullakin mutta kortti on pakotettu uusimaan, olisiko ollut 60 vuotiaana. Hyvin tunnistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten tuolla ylhäällä jo mainitaan, niin ajokortti on tarkoitettu todistukseksi ajo-oikeudesta, ei viralliseksi henkilöllisyystodistukseksi.

        Tämä lienee selvä kaikille eikä aloittajakaan sitä kyseenalaista. Samainen ajokortti on kuitenkin pitkään kelvannut monissa tilanteissa myös henkilöllisyyden todistamiseen, minkä me useimmat vähän iäkkäämmät kai muistammekin. Asioita on kuitenkin sittemmin kiristetty ja ajokortti kelpaa yhä harvemmassa tilanteessa ja siitä edelleen seuraakin kiintoisa kysymys siitä, että miten ajolupa kelpaa henkilöllisyyden todentamiseen autoillessa mutta ei enää juuri muutoin? Eli jos se on niin huono, helppo väärentää tms., miten se ollenkaan kelpuutetaan kun poliisisetä haluaa vaikka pikku sakot määrätä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä lienee selvä kaikille eikä aloittajakaan sitä kyseenalaista. Samainen ajokortti on kuitenkin pitkään kelvannut monissa tilanteissa myös henkilöllisyyden todistamiseen, minkä me useimmat vähän iäkkäämmät kai muistammekin. Asioita on kuitenkin sittemmin kiristetty ja ajokortti kelpaa yhä harvemmassa tilanteessa ja siitä edelleen seuraakin kiintoisa kysymys siitä, että miten ajolupa kelpaa henkilöllisyyden todentamiseen autoillessa mutta ei enää juuri muutoin? Eli jos se on niin huono, helppo väärentää tms., miten se ollenkaan kelpuutetaan kun poliisisetä haluaa vaikka pikku sakot määrätä?

        Epäillessään väärennetyksi on poliisin suht helppo tarkistaa asioita puhelimen päästä.
        Mm. saa puhelimeensa kuvan, joka on laitoksella. Ja muita tietoja, joita voi kysyä asiakkaalta kuten missä on asunut 18.6.1987, mikä oli isän toinen etunimi.........


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä lienee selvä kaikille eikä aloittajakaan sitä kyseenalaista. Samainen ajokortti on kuitenkin pitkään kelvannut monissa tilanteissa myös henkilöllisyyden todistamiseen, minkä me useimmat vähän iäkkäämmät kai muistammekin. Asioita on kuitenkin sittemmin kiristetty ja ajokortti kelpaa yhä harvemmassa tilanteessa ja siitä edelleen seuraakin kiintoisa kysymys siitä, että miten ajolupa kelpaa henkilöllisyyden todentamiseen autoillessa mutta ei enää juuri muutoin? Eli jos se on niin huono, helppo väärentää tms., miten se ollenkaan kelpuutetaan kun poliisisetä haluaa vaikka pikku sakot määrätä?

        Mun käsittääkseni.

        Paskalakeilla kyllä hyvät tiedot korteista ja ajoneuvoista, ne tarkistetaan kai aina kun jotakuta kuskia porisutetaan. Toisekseen, on niillä silmät päässä.

        Mutta ajokortti aika tarpeeton dokumentti väärennettävksi,koska sillä ei oikein ole muuta virkaa, kuin todistaa ajo-oikeus. Kuitenkin sen verran hankala väärentää, ei siihen kortiton osaa/viitsi ryhtyä. Kortitta-ajamisesta saa pienet sakot, mitäpä väliä sillä. Mutta siinä vaiheessa aletaan kyseleen niitä henkkareitakin.

        Asia eri isoissa kuvioissa, jos jollain väärennetty passi, sillä sitten voi hankkia "oikean" ajokortin. Mutta ei toisinpäin, tietenkään.

        Edelleen mieltä, odotellaan dna-tunnisteita ja ihmisten siruttamista. Tekniikat jo olemassa, ei siihen enää hirveitä aikoja mene, että net arkikäytössä. Jossain vaheessa tollaset fyysisesti mukana raahattavat dokkarit jää käytöstä tarpeettomina.

        =DW=


      • 70-luvulla poikaystävän pitkä pörrötukkakuva oli voimassa (ajokortti) tosi monta vuotta/vuosikymmentä. Nauroin mielessäni, että kuvasta häntä ei taatusti tunnista kortin viimeisinä voimassaolovuosina. Muistaako kukaan?


      • Anonyymi
        221022 kirjoitti:

        70-luvulla poikaystävän pitkä pörrötukkakuva oli voimassa (ajokortti) tosi monta vuotta/vuosikymmentä. Nauroin mielessäni, että kuvasta häntä ei taatusti tunnista kortin viimeisinä voimassaolovuosina. Muistaako kukaan?

        En muista poikaystävääsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun käsittääkseni.

        Paskalakeilla kyllä hyvät tiedot korteista ja ajoneuvoista, ne tarkistetaan kai aina kun jotakuta kuskia porisutetaan. Toisekseen, on niillä silmät päässä.

        Mutta ajokortti aika tarpeeton dokumentti väärennettävksi,koska sillä ei oikein ole muuta virkaa, kuin todistaa ajo-oikeus. Kuitenkin sen verran hankala väärentää, ei siihen kortiton osaa/viitsi ryhtyä. Kortitta-ajamisesta saa pienet sakot, mitäpä väliä sillä. Mutta siinä vaiheessa aletaan kyseleen niitä henkkareitakin.

        Asia eri isoissa kuvioissa, jos jollain väärennetty passi, sillä sitten voi hankkia "oikean" ajokortin. Mutta ei toisinpäin, tietenkään.

        Edelleen mieltä, odotellaan dna-tunnisteita ja ihmisten siruttamista. Tekniikat jo olemassa, ei siihen enää hirveitä aikoja mene, että net arkikäytössä. Jossain vaheessa tollaset fyysisesti mukana raahattavat dokkarit jää käytöstä tarpeettomina.

        =DW=

        Puhalluttaessa massatoimintona ei kysellä korteista ja otteista mitään.


    • Anonyymi

      Ajokortilla saa ajaa sellaista kulkupeliä johon se oikeuttaa.

      Henkilötodistus ja passi on tunnistamiseen. Ei tarvitse suorittaa mitään ajokoetta , eikä terveystarkastusta kun hakee passia.

      ihan hyvä aihe, vai voiko ihmiset olla niin tyhmiä.

    • Anonyymi

      Löysin kätköistä vanhan suomalaisen ajokortin (paperisen) oli mennyt umpeen 2019 :D
      Onneks on tuo ruottalainen vielä voimassa :-)

      Per-kel

      • Anonyymi

        Siis onko jollain 1970- luvulla hankituilla ajokorteilla vanhentumisaika, lukeeko se siinä kortissa tms?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis onko jollain 1970- luvulla hankituilla ajokorteilla vanhentumisaika, lukeeko se siinä kortissa tms?

        Tyhmä kysymys tuli itseltäni, lukeehan se siellä! Tapahtuu kun tulee 70 mittariin, mitä kaikkea on edessä sen jälkeen jos haluaa edelleen luvallisesti ajella?


    • Anonyymi

      Tiedän. Matulla kyllä kelpaa vaikka paskassa pyyhitty perspaperi, mutta suomalaiset halutaan ajaa ahdinkoon, että menevät metsiin ja tappavat itsensä.

      • Anonyymi

        Ja matu liittyy sivun aiheeseen miten? Ei, suomalaisten nimen omaan ei haluta palaavan metsiin, kaupungistuminen nimittäin jatkuu voimallisena ja ihmisten halutaan pakkautuvan kaupunkeihin asumaan toistensa alle ja päälle. Oikeita metsiäkin suojapaikoiksi on yhä vähemmän ja vähemmän, on aukkohakkuuaukkoa aukkohakkuuaukkojen vieressä. Ota ja katso ilmakuvakarttoja, mitä näet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja matu liittyy sivun aiheeseen miten? Ei, suomalaisten nimen omaan ei haluta palaavan metsiin, kaupungistuminen nimittäin jatkuu voimallisena ja ihmisten halutaan pakkautuvan kaupunkeihin asumaan toistensa alle ja päälle. Oikeita metsiäkin suojapaikoiksi on yhä vähemmän ja vähemmän, on aukkohakkuuaukkoa aukkohakkuuaukkojen vieressä. Ota ja katso ilmakuvakarttoja, mitä näet?

        Kyllä ne jonkun puun jättää johon itsensä hirttää.


    • Anonyymi

      Vanhojen ajokorttien voimassaoloajat muuttuivat vuoden 2013 alussa

      Ajokorttilain voimaantulo 19.1.2013 muutti myös ennen lakimuutosta myönnettyjen ajokorttien voimassaoloaikaa.

      Ajokortit ovat voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka niihin olisi merkitty myöhäisempi voimassaolopäivämäärä.

      Lähde >> https://ajokortti-info.fi/perustietoa-ajokortista/ajokortin-voimassaolo

      • Anonyymi

        Oli muutakin hyödyllistä tietoa joten laitan koko tekstin.

        Ajokortin voimassaolo

        Kaikki 19.1.2013 jälkeen myönnetyt uudet ajokortit ovat määräaikaisia.

        Ajokorttisi on voimassa seuraavasti:

        Henkilöautojen, moottoripyörien, mopojen, mopoautojen ja traktorien ajokortit 15 vuotta kerrallaan. Täytettyäsi 65 vuotta ajokortti on voimassa enintään 5 vuotta kerrallaan.
        Kuorma- ja linja-autojen ajokortit 5 vuotta kerrallaan. Täytettyäsi 68 vuotta ajokortti on voimassa enintään 2 vuotta kerrallaan.

        Lähetämme sinulle kirjeen, kun ajokorttisi voimassaolo on päättymässä tai ajokortin voimassa pitäminen vaatii sinulta muita toimenpiteitä.

        Kirjeet postitetaan väestötietojärjestelmään ilmoittamaasi suomalaiseen osoitteeseen. Ulkomailla asuville suomalaisille kirjeitä ei lähetetä.
        Vanhojen ajokorttien voimassaoloajat muuttuivat vuoden 2013 alussa

        Ajokorttilain voimaantulo 19.1.2013 muutti myös ennen lakimuutosta myönnettyjen ajokorttien voimassaoloaikaa.

        Ajokortit ovat voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka niihin olisi merkitty myöhäisempi voimassaolopäivämäärä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli muutakin hyödyllistä tietoa joten laitan koko tekstin.

        Ajokortin voimassaolo

        Kaikki 19.1.2013 jälkeen myönnetyt uudet ajokortit ovat määräaikaisia.

        Ajokorttisi on voimassa seuraavasti:

        Henkilöautojen, moottoripyörien, mopojen, mopoautojen ja traktorien ajokortit 15 vuotta kerrallaan. Täytettyäsi 65 vuotta ajokortti on voimassa enintään 5 vuotta kerrallaan.
        Kuorma- ja linja-autojen ajokortit 5 vuotta kerrallaan. Täytettyäsi 68 vuotta ajokortti on voimassa enintään 2 vuotta kerrallaan.

        Lähetämme sinulle kirjeen, kun ajokorttisi voimassaolo on päättymässä tai ajokortin voimassa pitäminen vaatii sinulta muita toimenpiteitä.

        Kirjeet postitetaan väestötietojärjestelmään ilmoittamaasi suomalaiseen osoitteeseen. Ulkomailla asuville suomalaisille kirjeitä ei lähetetä.
        Vanhojen ajokorttien voimassaoloajat muuttuivat vuoden 2013 alussa

        Ajokorttilain voimaantulo 19.1.2013 muutti myös ennen lakimuutosta myönnettyjen ajokorttien voimassaoloaikaa.

        Ajokortit ovat voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka niihin olisi merkitty myöhäisempi voimassaolopäivämäärä.

        Tarkennetaan vielä vähän: Ajokortit ovat olleet määräaikaisia jo ainakin 1970- luvulta alkaen. Ajokorteissa on selkeä teksti jossa lukee paperin viimeinen voimassaolopäivä ja se on yleensä sattumoisin sama pvm. jona henkilö täyttää 70 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli muutakin hyödyllistä tietoa joten laitan koko tekstin.

        Ajokortin voimassaolo

        Kaikki 19.1.2013 jälkeen myönnetyt uudet ajokortit ovat määräaikaisia.

        Ajokorttisi on voimassa seuraavasti:

        Henkilöautojen, moottoripyörien, mopojen, mopoautojen ja traktorien ajokortit 15 vuotta kerrallaan. Täytettyäsi 65 vuotta ajokortti on voimassa enintään 5 vuotta kerrallaan.
        Kuorma- ja linja-autojen ajokortit 5 vuotta kerrallaan. Täytettyäsi 68 vuotta ajokortti on voimassa enintään 2 vuotta kerrallaan.

        Lähetämme sinulle kirjeen, kun ajokorttisi voimassaolo on päättymässä tai ajokortin voimassa pitäminen vaatii sinulta muita toimenpiteitä.

        Kirjeet postitetaan väestötietojärjestelmään ilmoittamaasi suomalaiseen osoitteeseen. Ulkomailla asuville suomalaisille kirjeitä ei lähetetä.
        Vanhojen ajokorttien voimassaoloajat muuttuivat vuoden 2013 alussa

        Ajokorttilain voimaantulo 19.1.2013 muutti myös ennen lakimuutosta myönnettyjen ajokorttien voimassaoloaikaa.

        Ajokortit ovat voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka niihin olisi merkitty myöhäisempi voimassaolopäivämäärä.

        Miksi et laita varsinaista lakitekstiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennetaan vielä vähän: Ajokortit ovat olleet määräaikaisia jo ainakin 1970- luvulta alkaen. Ajokorteissa on selkeä teksti jossa lukee paperin viimeinen voimassaolopäivä ja se on yleensä sattumoisin sama pvm. jona henkilö täyttää 70 vuotta.

        Kyllä, mutta jokaisen ajokortti on nyt voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka siihen olisi merkitty myöhäisempi voimassaolopäivämäärä. Tämä on se oleellinen muutos, joka astui voimaan 2013.


    • Anonyymi

      Eli jos poliisi kyselee ajokorttia ratsiassa, niin sillä ei ole mitään virkaa?
      Se on vain jonkun henkilön todistus ajo-oikeudesta, kuski ei voi todistaa olevansa kortin henkilö, koska kortti ei käy henkilöllisyystodistuksesta.

      Rahastustahan tämä vain on.

      • Poliisi kuitenkin tietokoneelta tarkistaa ajokortin tiedot. Viranomaisen palvelimella olevia tietoja on "vähän" vaikeampaa väärentää.

        Jos ei ratsian sattuessa ole ajokorttiakaan mukana, niin oikean hetunsa poliisille kerrottuaan tämä naputtelee sen koneeseen ja hetken päästä toteaa, että on se voimassa ja toivottaa hyvää matkaa, jos kaikki on muutoin kunnossa.

        Poliisilla olisi oikeus sakottaakin ajokortin mukana pitämättömyydestä, mutta viitsiikö hän?

        Auton papereita ei ole tarvinnut pitää mukana autossa nyt jo moneen vuoteen.


    • Anonyymi

      Ajokortti kertoo ajo-oikeudesta. Sillä todistetaan ajo-oikeus. Sitä voidaan edelleen käyttää muutamissa tilanteissa, kuten todistettaessa oma ikä.

      Pankissa ja kännykkäkaupassa ei enää voi todistaa henkilöllisyyttään ajokortilla. Asia liittyy vahvaan sähköiseen tunnistautumiseen. Sähköiseen tunnistamiseen tarvitaan noissa tilanteissa henkilökorttia tai passia. Ajokortti kelpaa silti yhä henkilötodistuksena muun muassa postissa, Alkossa ja ravintoloissa.

    • Anonyymi

      Kaikialla on vuosia sitten informoitu lehdistö Ajokortti ja kela kortti eivät ole henkilö kortrja.Eivät kelpaa henkilöllisyyden totamiseen. Moni vanhus mene vanhalla henkarilla yhä Pankeihin ja saa saman vastaus kaikki ,palvelua ei tule.Niinpä minäkin menin vanhan henilön kanssa Pasilan polisiin uusi Henkilökortia .Nopeasti sujuvasti sen anominen onnistu ja 8 arkipäivän jälkeen voi noutaa sen.Tieto tulee T-viestinää mistä. Nuorempi polvi vois vähän tiedustella vanhuksilta,mites se henkari,onko voimassa. Mutokset kun ajat sitten tullut 5 vuotaa ja uusittava.Vanhuksilla takaraivossa,on voimassa 10 vuotta.

    • Anonyymi

      Aihesta ajokortti ei ole henkilö kortti.On aikoinaan toitotettu ilmaislehdetkin kuin Tv uutiset.

    • Anonyymi

      Pelkkää rahastusta,poliitikot pilanneet Suomen totaalisesti.Jakaneet ja jakavat rahaa ympäri maailmaa miljardeja.Sotkeneet koko Suomen talouden,sekä infran.Pilanneet suht toimivan terveydenhuollon,sotesotkuineen.Hallitsematon pakolaispolitiikkaa,kyllä täällä elättettäviä riittää,Suomalaisen veronmaksajan kustantamana.Rahaa ja verotuloja on pakko kerätä,konkurssikypsän Suomen edes jonkinlaisen talouden ylläpitoon.Kuinka niin "rikkaasta ja vauraasta"Suomesta,tuli hetkessä Euroopan köyhälä.Syyttää voi vain meidän typeriä poliitikoita.Pelkkää rahastusta tämä on ei mitään muuta.Kuinka täällä muuten voivat paperittomat oleskella,aivan vapaasti.Saavat vielä ilmaisia terveyspalveluita,ihmetyttää moinen puuhastelu.Suomi on Euroopan hölmölä.

    • Anonyymi

      Kelpaa ja kelpaa
      Viimekädessä mikään ei kelpaa

      Vaan joutuu kuulusteluun vaikka olisi Putinin väärennetty passi

      Ammattinne
      Missä asuitte ennen nykyosoitettanne
      Mikä on äitinne tyttönimi
      jne

      Teidän vakuuytavuutenne testataan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe