Muutto Ranskaan

syksyksi lapset jo kouluun

Tiedustelisin miten "helppoa" on muuttaminen Ranskaan? Mitä papereita on otettava mukaan? Miten menetellä asunnon vuokrauksessa, tai jopa oman kodin ostamisessa? Miten ranskankielentaidottomat lapsemme ponkaisevat koulumaailmaan ja järjestetäänkö heille kieliopetusta vapaa-ajalla?
Toivoisimme muuttavamme eteläiseen Ranskaan.
Mikä olisi niin hyvä kaupunki, missä voisi opiskella yliopistotasolla asti?
Ystävällisesti otan myös muutakin tietoa vastaan
koskien Ranskassa asumista ja sinne muuttamista.

8

13911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mimmi

      Moi!

      Me tultiin puoleksi vuodeksi tanne Pohjois-Ranskaan. Asunnon hankkiminen oli kova paansarky, kuten varmaan yleensakin ulkomaille muutettaessa. Yritimme ensin rivi-ilmoitusten kautta ranskalaisen tuttavamme avustuksella, mutta se ei toiminut. Lopulta kontaktihenkilomme turvautui valitystoimistoon, maksoimme 2 kk (tai 3kk)vuokrat takuumaksua plus yhden kuukauden vuokran valityspalkkiota. Vuokrasopimuksessa on 4 osapuolta (mm. takaaja!). Joka sivulle piti ranskaksi kirjoittaa, etta olen ymmartanyt lukemani ja signeerata ne paperit. Mitaan ei kylla paljon ymmarretty. :) Saatiin kalustettu asunto ja suht. tyytyvaisia ollaan oltu. Saatavilla on kuulemma aika huonojakin asuntoja. Talvella asunnon lammitykseen saattaa muuten upota paljon rahaa, eli kannattaa kiinnittaa huomiota, onko sahko- ja kaasulasku erikseen. Toivottavasti tama auttoi edes vahasen. Kylla taalla kelpaa asua!

    • bbb

      Aluksi kannattaa varmaan vuokrata asunto, koska ette tunne vielä eri alueita. Vasta paikan päällä, selviää mikä alue juuri teille olisi paras.

      Ihan aluksi kannattaa ottaa selville, onko alueella muita suomalaisia. Etelä-ranskassa ainakin on hyvin toimiva Suomiseura. Jo vuosia paikkakunnalla asuneet osaavat neuvoa paikalliset tavat.

      Kun vuokraatte asuntoa, on normaalia maksaa takuuvuokra. Ennen asunnon käyttöön ottoa, kuten myös takaisin luovutuksessa tehdään tarkka tarkastus. Silloin ei kannata olla liian kiltti, vaan huomauttaa jokaisesta naarmusta ja reiästä ja vaatia ne paperille ennen vuokraamista.Jos niitä ei ole merkitty, niin lähtötarkastaja ei välttämättä ole sama henkilö ja silloin täytyy maksaa jokaisesta koukkua varten poratusta reiästä.Se vähennetään siitä takuuvuokrasta, jonka muuten saa kokonaisena takaisin.

      Lasten suhteen en olisi huolissani. Lapset oppivat nopeasti ja aivan oikeaa ranskaa koulussa. On parempi laittaa lapset paikalliseeen kouluun kuin kansainväliseen, niin oppivat nopeasti kielen ja osaavat myös naapurin lasten kieltä. Silloin on helpompi saada kavereita. yliopistoon asti voi normaalisti opiskella kaikissa kaupungeissa joko yksityisessä tai kunnan koulussa.

      Vuosien kokemuksella Ranskassa asumisesta voin vain sanoa, että hyvä täällä on asua.Pois en enää lähtisi.

      • Muutto Ranskaan

        Oli mukava saada teidän positiiviset vastauksenne. Mielelläni kysyisin vielä työnhausta Ranskassa. Osaatteko kertoa, voisiko Suomesta asti hakea työtä Ranskaan.
        Entä tiedättekö voiko HTL-asuntoa hakea Suomesta
        käsin? Oletteko tietoisia ohjelmasta "huomenna",
        missä pienempien kaupunkien yrityksiin ja asun-toihin kysytään lisää aktiivisia kansalaisia.

        Olettaisin, että itse Ranskaan muutto ei ole ko-
        vin monimutkaista ja työ tekijäänsä neuvoo.
        Vain tämä ensimmäinen askel tuntuu olevan epävarma.


      • voisi edelleen kysellä
        Muutto Ranskaan kirjoitti:

        Oli mukava saada teidän positiiviset vastauksenne. Mielelläni kysyisin vielä työnhausta Ranskassa. Osaatteko kertoa, voisiko Suomesta asti hakea työtä Ranskaan.
        Entä tiedättekö voiko HTL-asuntoa hakea Suomesta
        käsin? Oletteko tietoisia ohjelmasta "huomenna",
        missä pienempien kaupunkien yrityksiin ja asun-toihin kysytään lisää aktiivisia kansalaisia.

        Olettaisin, että itse Ranskaan muutto ei ole ko-
        vin monimutkaista ja työ tekijäänsä neuvoo.
        Vain tämä ensimmäinen askel tuntuu olevan epävarma.

        http://www.suomi-ranska.com/yhteinen/yhdistykset.htm
        tai aluksi lukea kaikenkattavat linkit :
        http://osakunta.free.fr/linkit.htm
        Moni tehnyt lopputyönsä Ranskassa ja muuttanut sinne perheineen. Pelkää positiivista palautetta olen kuullut. Samoin Cernissä työskentelevät asuvat järestään perheineen Ranskan puolella Hyvää, antoisaa matkaa ! Onpahan lapsilla mitä muistella ja uuden kielen alkeet oppii käytännön asioissa.


      • maallekko muuttaisin
        Muutto Ranskaan kirjoitti:

        Oli mukava saada teidän positiiviset vastauksenne. Mielelläni kysyisin vielä työnhausta Ranskassa. Osaatteko kertoa, voisiko Suomesta asti hakea työtä Ranskaan.
        Entä tiedättekö voiko HTL-asuntoa hakea Suomesta
        käsin? Oletteko tietoisia ohjelmasta "huomenna",
        missä pienempien kaupunkien yrityksiin ja asun-toihin kysytään lisää aktiivisia kansalaisia.

        Olettaisin, että itse Ranskaan muutto ei ole ko-
        vin monimutkaista ja työ tekijäänsä neuvoo.
        Vain tämä ensimmäinen askel tuntuu olevan epävarma.

        Onko kenelläkään kokemusta pienemmistä alueista Ranskassa. Miten koulumatkat sujuvat. Löytyykö ketään , jolla olisi tiedossa suomalaissyntyistä
        maanviljelijää Ranskassa. Miten pian kielitaidoton oppii ranskan kielen? Onko muuttaminen ylipäätänsä sujunut hyvin ja mitkä
        ovat olleet suurimpia vaikeuksia ja mitkä taas iloja. Mitä vinkkejä antaisitte Ranskaan muuttajalle. Kiitoksia keväisiä jo etukäteen.


      • elle
        maallekko muuttaisin kirjoitti:

        Onko kenelläkään kokemusta pienemmistä alueista Ranskassa. Miten koulumatkat sujuvat. Löytyykö ketään , jolla olisi tiedossa suomalaissyntyistä
        maanviljelijää Ranskassa. Miten pian kielitaidoton oppii ranskan kielen? Onko muuttaminen ylipäätänsä sujunut hyvin ja mitkä
        ovat olleet suurimpia vaikeuksia ja mitkä taas iloja. Mitä vinkkejä antaisitte Ranskaan muuttajalle. Kiitoksia keväisiä jo etukäteen.

        Tunnetuin suomalaissyntyinen maanviljelijä on tietysti Ari Vatanen eteläisessä Ranskassa.

        Kielen oppiminen on yksilPollistä, aikuisille vaikeampaa kuin lapsille. Lapset oppivat koulussa oikean kielen.

        Maalla lasten koulut ovat yleensä nurkillä. kaupungissa riippuu paikasta. Joskus vanhemmat kuljettavat, joskus kulkevat bussilla, tapauksen mukaan.


    • kirsi l

      Hei
      Haluaisin muuttaa etelä-ranskaan lasteni kanssa .Meillä on omistusasunto Ruskeasuolla ja olen suunnitellut tätä mitkään. Yhteydenottoja toivotaan. T Kirsi

      • vieras25

        Vastaus tulee myöhään, mutta jos olette muutummassa Ranskaa, on erritäin tarkeaa oppia ranksaa etukäten. Se helpottaa asiaa niin paljon. Ranskan Instituuttille Helsingissa on hienot kursseja aikuisille ja lapselle. Ja siellä voitte saada yhteystiedot, joka voisivat auttaa teidän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1412
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      109
      1150
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1013
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe