Kumpi sarja? X30 vai Rotax?

Anonyymi

Miten nuo 2 harrastesarjaa poikkeavat toisistaan tällä hetkellä ? Eli harrastajan kannalta ja taloudellisesti? Kummassa kuluu vähiten rahaa?

24

2032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      molemmat vie kaiken...rotaxilla pääsee pienemmllä huollolla, x:ssä enempi kuskeja...

    • Anonyymi

      Älä rupee kilpailemaan vaan harrasta jos haluut kilpailla nii rotaxis pääset pienellä rahalla korkeelle ja X vie kaiken eikä mitään jää

      • Anonyymi

        Nykyään X on törkeän kallista harrastaa, kalliit ilmoittautumismaksut, kalliit to-pe ratamaksut, plommausmaksut, kisarenkaat ja kisa-öljyt. lisäksi on ostettava ainakin 2 uutta rengassarjaa to-pe treenipäiville jos meinaa pärjätä kisapäivinä. Lähes samanlaista toimintaa kuin rotax aikanaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään X on törkeän kallista harrastaa, kalliit ilmoittautumismaksut, kalliit to-pe ratamaksut, plommausmaksut, kisarenkaat ja kisa-öljyt. lisäksi on ostettava ainakin 2 uutta rengassarjaa to-pe treenipäiville jos meinaa pärjätä kisapäivinä. Lähes samanlaista toimintaa kuin rotax aikanaan.

        aika outoa...joku vuosi sitten x-uskovaiset pilkkasivat rotax-sarjaa juuri näistä pakko-ostettavista tarvikkeista ja palveluista...onko x-taivaassa pilviä näkyvissä????


    • Anonyymi

      Ja kuulemma x moottori on laadullisesti aika heikkoa tavaraa ja sitä pitää joka käänteessä huoltaa, hoonata , runkolaakerit vaihtaa, starttimoottorin hiilet pitää vaihtaa jne. Siis aika kaukana siitä mitä on annettu ymmärtää?

      • Anonyymi

        nuo ovat julkisia salaisuuksia, joita x-porukka ei suostu myöntämään...ihme vaan, että joka ilta kaikille hoonin omistaville on helvetillinen jono...mäntiä on miljoona eri kokoa, ja ellet tiedä tarkkaan minkä värikoodin männän otat mistäkin kokoluokasta, pulkka ei mene mihinkään... vesipumppu pyörii kuminauhalla taka-akselista ja muita kummallisuuksia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nuo ovat julkisia salaisuuksia, joita x-porukka ei suostu myöntämään...ihme vaan, että joka ilta kaikille hoonin omistaville on helvetillinen jono...mäntiä on miljoona eri kokoa, ja ellet tiedä tarkkaan minkä värikoodin männän otat mistäkin kokoluokasta, pulkka ei mene mihinkään... vesipumppu pyörii kuminauhalla taka-akselista ja muita kummallisuuksia...

        kuullostaa moottoriurheilulta


    • Anonyymi

      Huollot on molempiin moottoreihin mosamiehillä aika samanhintaisia. Jos harrastat, niin X-moottori kestää hyvin 20h ilman huoltoa. Eli ei varmaan moottoreiden kustannuksissa isoa eroa. Kisa maksaa aina olipa laitteet mitkä tahansa.

      Lähes kaikkien karting moottoreiden vesipumppuja pyöritetään taka-akselin kautta kumilenkeillä.

      Varaosat ja säännön mukaiset renkaat molempiin yhtä kalliita.

      Oma ääni X30 koska niitä radoilla enemmän.

      • Anonyymi

        no ei varmasti kestä 20h ilman huoltoa...x-ei lähde edes käymään tuon ajan jälkeen ilman huoltoa...startin hiiliä vaihdetaan viikon välein ja jos tuolla ajaa 20h ilman mitään huoltoa, sylinteri on piloilla, lohko ja/tai kampura piloilla, stefat vuotaa niin paljon, ettei saa käymään tai jos saa, huutaa tyhjäkäyntiä 5000rpm...Rotaxilla pystyy tuon tuntimäärän ajamaan helposti ilman mitään huoltoa, siinä on sylinteri ihan eri luokkaa kuin x-koneessa, eikä laakereiden ja muidenkaan osien kanssa ole mitään ongelmaa, harrastajalle rotax on ilman muuta parempi vaihtoehto...huippukisakuskeille erot pienenevät, koska huipulla myös rotaxia huolletaan enempi...mutta ei ole pakko kuten x-koneessa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no ei varmasti kestä 20h ilman huoltoa...x-ei lähde edes käymään tuon ajan jälkeen ilman huoltoa...startin hiiliä vaihdetaan viikon välein ja jos tuolla ajaa 20h ilman mitään huoltoa, sylinteri on piloilla, lohko ja/tai kampura piloilla, stefat vuotaa niin paljon, ettei saa käymään tai jos saa, huutaa tyhjäkäyntiä 5000rpm...Rotaxilla pystyy tuon tuntimäärän ajamaan helposti ilman mitään huoltoa, siinä on sylinteri ihan eri luokkaa kuin x-koneessa, eikä laakereiden ja muidenkaan osien kanssa ole mitään ongelmaa, harrastajalle rotax on ilman muuta parempi vaihtoehto...huippukisakuskeille erot pienenevät, koska huipulla myös rotaxia huolletaan enempi...mutta ei ole pakko kuten x-koneessa...

        Ajan kesän höntsää X30 ja huollan talvisin. Ajomäärä per kesä noin 20h.

        Itse startti on sama kuin Rotaxissa, joten sinun väitteiltä puuttuu pohja ja oikeat perusteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no ei varmasti kestä 20h ilman huoltoa...x-ei lähde edes käymään tuon ajan jälkeen ilman huoltoa...startin hiiliä vaihdetaan viikon välein ja jos tuolla ajaa 20h ilman mitään huoltoa, sylinteri on piloilla, lohko ja/tai kampura piloilla, stefat vuotaa niin paljon, ettei saa käymään tai jos saa, huutaa tyhjäkäyntiä 5000rpm...Rotaxilla pystyy tuon tuntimäärän ajamaan helposti ilman mitään huoltoa, siinä on sylinteri ihan eri luokkaa kuin x-koneessa, eikä laakereiden ja muidenkaan osien kanssa ole mitään ongelmaa, harrastajalle rotax on ilman muuta parempi vaihtoehto...huippukisakuskeille erot pienenevät, koska huipulla myös rotaxia huolletaan enempi...mutta ei ole pakko kuten x-koneessa...

        Huippukisakuskeilla erot pienenevät? Niin onhan siinä ajallisesti paljon pienempi ero Rotax Juniorin kärjen ja viimeisen välillä kuin X30 Juniorin vastaavien välillä. Ainut että Rotaxissa tuohon kuuluu vajaa 10 kuskia, Iamessa 40.


    • Anonyymi

      Rotax on nouseva luokka. Todennäköisesti jo ensi vuonna enemmän kuljettajia kuin SM-sarjassa ja X30-sarjassa yhteensä. Raket tulee loppumaan kokonaan.

      • Anonyymi

        Rotax ei takuulla tule nouseman suomessa enää ainakaan niin kauan kuin vetäjä on sama kuin tähänkin asti ollut.

        X:kin tällä menolla tulee todennäköisesti loppumaan, koska sitä aikanaan markkinoitiin valheellisesti/virheellisesti. X- kisaviikonloppu maksaa aivan liikaa tällä hetkellä, rengaskulut on vähintään 600€-800€ kelistä riippuen, ilmoittautumismaksut yht. n. 440€, ratamaksut yht noin 60€-100€ moottorihuollot Min. 200€-300€/kisaviikonloppu. Noilla kustannuksilla ajaisi ennemmin SM!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rotax ei takuulla tule nouseman suomessa enää ainakaan niin kauan kuin vetäjä on sama kuin tähänkin asti ollut.

        X:kin tällä menolla tulee todennäköisesti loppumaan, koska sitä aikanaan markkinoitiin valheellisesti/virheellisesti. X- kisaviikonloppu maksaa aivan liikaa tällä hetkellä, rengaskulut on vähintään 600€-800€ kelistä riippuen, ilmoittautumismaksut yht. n. 440€, ratamaksut yht noin 60€-100€ moottorihuollot Min. 200€-300€/kisaviikonloppu. Noilla kustannuksilla ajaisi ennemmin SM!!!

        Ei se Xn vika ole jos tyhmät uskovaiset lypsää rahaa niin paljon kun pyydetään.

        Kaikessa yritystoiminnassa koitetaan saada niin paljon irti asiakkaasta kun mahdollista, mut x porukka on jotenkin pystynyt aivopesemään ihmiset etteivät enään nää tuota rosvoamista.

        Rotax on todellisuudessa ainoa luokka jota pystyy yli 12 vuotiaana aidosti harrastamaan ja hyvänpäivän sattuessa jopa menestymään kohtuu kustannukilla....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rotax ei takuulla tule nouseman suomessa enää ainakaan niin kauan kuin vetäjä on sama kuin tähänkin asti ollut.

        X:kin tällä menolla tulee todennäköisesti loppumaan, koska sitä aikanaan markkinoitiin valheellisesti/virheellisesti. X- kisaviikonloppu maksaa aivan liikaa tällä hetkellä, rengaskulut on vähintään 600€-800€ kelistä riippuen, ilmoittautumismaksut yht. n. 440€, ratamaksut yht noin 60€-100€ moottorihuollot Min. 200€-300€/kisaviikonloppu. Noilla kustannuksilla ajaisi ennemmin SM!!!

        kyllä on taas jutut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se Xn vika ole jos tyhmät uskovaiset lypsää rahaa niin paljon kun pyydetään.

        Kaikessa yritystoiminnassa koitetaan saada niin paljon irti asiakkaasta kun mahdollista, mut x porukka on jotenkin pystynyt aivopesemään ihmiset etteivät enään nää tuota rosvoamista.

        Rotax on todellisuudessa ainoa luokka jota pystyy yli 12 vuotiaana aidosti harrastamaan ja hyvänpäivän sattuessa jopa menestymään kohtuu kustannukilla....

        Juu kyllähän tällä hetkellä Rotaxissa voi kuka tahansa päräjätä kun kisoissa ei ole kuin muutama hassu auto viivalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rotax ei takuulla tule nouseman suomessa enää ainakaan niin kauan kuin vetäjä on sama kuin tähänkin asti ollut.

        X:kin tällä menolla tulee todennäköisesti loppumaan, koska sitä aikanaan markkinoitiin valheellisesti/virheellisesti. X- kisaviikonloppu maksaa aivan liikaa tällä hetkellä, rengaskulut on vähintään 600€-800€ kelistä riippuen, ilmoittautumismaksut yht. n. 440€, ratamaksut yht noin 60€-100€ moottorihuollot Min. 200€-300€/kisaviikonloppu. Noilla kustannuksilla ajaisi ennemmin SM!!!

        Mistä vedit nuo hinnat? Esim ilmoittautumismaksu viikolopun 2 osakilpailuun on 220€ sisältäen ekomaksun.
        Pikkusen taas apinat provoo 😝


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä vedit nuo hinnat? Esim ilmoittautumismaksu viikolopun 2 osakilpailuun on 220€ sisältäen ekomaksun.
        Pikkusen taas apinat provoo 😝

        Faktahan tämä on, katso vaikka tästä > https://www.iame.fi/epages/iame-finland.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/iame-finland/Categories/IAME_Series_Finland

        kisarenkaat, kisa-öljyt (n. 220€) = n. 440€.

        Ja kuluneilla renkailla ei ole järkeä lähteä treenaamaan to-pe jos aikoo tosissaan ajaa kärkisijoista, eli 2x rengassarja treenipäiville tekee 400€, mikäli ei sada vettä, muuten näihin lisätään vielä 220€...

        Niin kuka tässä provoo 😝?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Faktahan tämä on, katso vaikka tästä > https://www.iame.fi/epages/iame-finland.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/iame-finland/Categories/IAME_Series_Finland

        kisarenkaat, kisa-öljyt (n. 220€) = n. 440€.

        Ja kuluneilla renkailla ei ole järkeä lähteä treenaamaan to-pe jos aikoo tosissaan ajaa kärkisijoista, eli 2x rengassarja treenipäiville tekee 400€, mikäli ei sada vettä, muuten näihin lisätään vielä 220€...

        Niin kuka tässä provoo 😝?

        Ja rotaxissa ilmoittautuminen, öljy ja kaikki renkaat ilmaisiako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja rotaxissa ilmoittautuminen, öljy ja kaikki renkaat ilmaisiako?

        ero tulee siitä, että rotaxin kisarenkailla pystyy vielä reenaamaan vkl:n jälkeen, mutta x:n puupyörät eivät pidä edes uutena, eli pitää kisojen välilläkin ostaa ostaa uusia renkaita...


    • Anonyymi

      Odottaisin lisää perus Rotax vs X30 keskustelua! Yli 200 ilmoittautunut Iame sarjaan. Vai onko Rotax kuskit vaihtamassa suuttimia, kun aamulla pitää olla eri suutin kuin iltapäivällä!

      Pistin juuri popparit mikroon.

      • Anonyymi

        mikäs rotaxin suuttimia vaihdellessa...homma kestää puoli minuuttia...sillä välillä x-ukot kaivavat sylinteriä irti ja vievät ne hoonattavaksi ja hakevat samalla reissulla taas uuden männän...


    • Anonyymi

      Mun mielestä X 30 on komeeta.
      Rotax luokasta luin tässä, ekan kerran, ai semmonenkin on.
      Voi olla halvempi? Onko rotax luokka painavalle 50 vuotiaalle sopiva.

      • Anonyymi

        Rotax sopii paremmin painavalle 50v. On rave ja enemmän alavääntöä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

      Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      295
      14672
    2. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

      tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      179
      4256
    3. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

      https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      136
      3903
    4. Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu

      Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun
      Maailman menoa
      454
      1894
    5. Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.

      Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      186
      1885
    6. En minä kyllä enää odota sinua

      Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      35
      1756
    7. Jos joku luulee että kaikki käy

      Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      52
      1385
    8. Joka kolmas työtön on työkyvytön

      Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      153
      1247
    9. Sakin hivutus - ilmiö

      Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      66
      1163
    10. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

      Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1161
    Aihe