Sytytystulppien vaihto

Anonyymi

Meinasin vaihtaa Toyotaan sytytystulpat itse, mutta mistäs sopiva momenttiavain, kun tulppien momentti on 18Nm. Normi momenttiavaimet, kun alkaa siitä 20Nm ylöspäin.

39

2583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaupastahan noita saapi. Uuh.

    • Anonyymi

      Luitteko ollenkaan aloitusta ennen kommentointia? Pikaisella googletuksella aika kalliiksi tulee hankkia momenttiavain pienellä asteikolla, esim tuolla Bilteman sivuilla oli 4-20Nm avain hintaan 64€, menee aika likelle jo korjaamohintoja tulpanvaihdolle.

      • Anonyymi

        Tiesitkö ettei momenttiavain ole kertakäyttöinen? Sitä voi käyttää kymmeniä vuosia. Merkkikorjaamo ottaa yli 65€ jo yhdestä tulpanvaihtokerrasta, siis pelkästä työstä joten sen hinnan säästää heti.


    • Anonyymi

      Ei tulpan vaihtoon mitään momenttiavaimia tarvii. Nyrkkisääntönä ohje: kun tulpan prikka pohjassa, niin siita kiertää viela noin 1/4 -1/2 kierrosta. Ohje pätee yleisimpiin 4-tahtisiin bensakoneisiin.

      • Anonyymi

        Et näköjään edes ymmärrä mistä puhut. Ei noissa 18Nm tulpissa ole prikkoja vaan ne on kartiotulppia. Siinä on alukannen kierteet herkästi hajalla jos vetää liian kovaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et näköjään edes ymmärrä mistä puhut. Ei noissa 18Nm tulpissa ole prikkoja vaan ne on kartiotulppia. Siinä on alukannen kierteet herkästi hajalla jos vetää liian kovaa.

        Rannetuntumalla on aina vedetty ... ;)


    • Anonyymi

      En ole koskaan käyttänyt momenttiavainta, olen vaihtanut tulppia 50 vuoden ajan. Taas tulee hölöä tuvan täydeltä.

      • Anonyymi

        Eli toisinsanoen, olet 50v ajan tuhonnut kansia kiertämällä tulpat liian kireällä. Nice.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli toisinsanoen, olet 50v ajan tuhonnut kansia kiertämällä tulpat liian kireällä. Nice.

        En ole tuhonnut kansia kun olen ajanut Saksalaisilla joissa on kunnon valurautakannet.
        Ne kestää vähän kovemmankin tulppakireyden. Toisin kuin japanilaiset riisikipot joissa alumiinikannet menee mutkalle heti kun kiertää millinkin liikaa tulppa-avainta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli toisinsanoen, olet 50v ajan tuhonnut kansia kiertämällä tulpat liian kireällä. Nice.

        Tuolla papalla on ollut niin vanhoja autoja joissa on sytytystulpissa ne kupariset ontot prikat tulpan juuressa ja ne voi vetää kiinni näppituntumalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli toisinsanoen, olet 50v ajan tuhonnut kansia kiertämällä tulpat liian kireällä. Nice.

        Ei se momenttiin kiristäminen ole mikään Jumalan sana ja kiveenhakattu totuus.

        Se on vain avaimeen kohdistuva voima, kun kahden kappaleen välissä olevaa kierrettä väännetään. Tuohon tapahtumaan vaikuttaa sen verran moni asia, että joskus se näppituntuma vie sittenkin voiton.

        Tiedän autoja joista on huollon jälkeen irronnut sytytystulppia. Ja ihan merkkiliikkeessä huollettuja, uudehkoja autoja, joihin on kiristetty sytytystulpat momenttiavaimella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole tuhonnut kansia kun olen ajanut Saksalaisilla joissa on kunnon valurautakannet.
        Ne kestää vähän kovemmankin tulppakireyden. Toisin kuin japanilaiset riisikipot joissa alumiinikannet menee mutkalle heti kun kiertää millinkin liikaa tulppa-avainta.

        Jep. milli on kyllä aika karkea mitta näissä karkeloissa... Miksi niitä valmistajien ohjeita lainkaan onkaan laadittu ja laitettu, onko niillä mitään merkitystä tai tarkoitusta..Jos on 50 vuotta toiminut niin kuin on toiminut, ei se ihan aina tarkoita jotta toimii seuraavatkin 50 vuotta samalla tavalla, asiat saattavat nimittäin matkan varrella paljonkin muuttua.
        Mutta tietenkään just saksasalaiset eivät koskaan muuta mitään...he käyttävät niitä aataminaikaisia kyhäelmiään yhä vaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli toisinsanoen, olet 50v ajan tuhonnut kansia kiertämällä tulpat liian kireällä. Nice.

        Ei ole yhtään kantta "tuhoutunut". Minua ei pelota edes kulkea yöllä metsässä vaikka siellä on menninkäisiä ja mörköjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole yhtään kantta "tuhoutunut". Minua ei pelota edes kulkea yöllä metsässä vaikka siellä on menninkäisiä ja mörköjä.

        Kun 14x1.25 kierteelle, 8.8 vahvuisena, on suositusmomentti luokkaa 150 Nm niin ei se taida se kannen kierre ensimmäisenä vikaantua.

        Alumiinille tuo momentti on noin 20% vähemmän, mutta autojen sylinterikansikaan ei ole puhdasta alumiinia vaan jokin seos, jonka voisi olettaa olevan vahvempaa materiaalia kuin puhtaan alumiinin.

        Ylikiristämisessä se ensimmäinen vikaantuva komponentti on se sytytystulppa:

        https://www.youtube.com/watch?v=Ef1ElCVN64k


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole yhtään kantta "tuhoutunut". Minua ei pelota edes kulkea yöllä metsässä vaikka siellä on menninkäisiä ja mörköjä.

        Yhdessä autossani (alumiinikansi) edellinen omistaja oli vetänyt sytytystulpat kiinni hampaat irvessä. Kun aloin vaihtamaan tulppia niin yhdessä tuli kierteet mukana. Onneksi se saatiin korjattua kierteenkorjaussarjalla ettei mennyt koko kansi uusiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdessä autossani (alumiinikansi) edellinen omistaja oli vetänyt sytytystulpat kiinni hampaat irvessä. Kun aloin vaihtamaan tulppia niin yhdessä tuli kierteet mukana. Onneksi se saatiin korjattua kierteenkorjaussarjalla ettei mennyt koko kansi uusiksi.

        "Yhdessä autossani (alumiinikansi) edellinen omistaja oli vetänyt sytytystulpat kiinni hampaat irvessä."

        Ei välttämättä.

        Itse olen irrottanut 626 mazdan alumiinikannesta tulppia kaksi tuntia. Tulpat oli vaihdettu ihan merkkiliikkeessä ja oletettavasti aivan oikeaan momenttiin.

        Mutta, vaihdosta oli aikaa melkein 10 vuotta. Tulpat ei aluksi meinanneet kääntyä mihinkään, mutta pikkuhiljaa kun niitä nitkutteli edestakaisin, alkoi liikerata pidentyä. Lopulta kun niitä oli pari tuntia voidellut irrotusöljyllä ja nitkutellut edestakaisin, sain ne irti.

        Olisiko mahdollista että vähällä ajolla olevassa autossa tulpan ja kannen välillä tapahtuu sähkökemiallinen prosessi, joka "hitsaa" tulpan kiinni alumiinikanteen. Vielä jos tuon annetaan jatkua pitkään, prosessin kiinnijumittava vaikutus vaan tehostuu.

        Tuostakin olisi ollut helppo tuhota kierteet, mutta maltti oli valttia, tälläkin kerralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli toisinsanoen, olet 50v ajan tuhonnut kansia kiertämällä tulpat liian kireällä. Nice.

        Minäkin olen 40 vuotta vaihtanut itse tulpat ilman momenttiavaimia, Yhtään kantta en ole pilannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole tuhonnut kansia kun olen ajanut Saksalaisilla joissa on kunnon valurautakannet.
        Ne kestää vähän kovemmankin tulppakireyden. Toisin kuin japanilaiset riisikipot joissa alumiinikannet menee mutkalle heti kun kiertää millinkin liikaa tulppa-avainta.

        Japsi ollut aikanaan alla 31.5 vuotta, ei hajonnut yhtään kantta tulpanvaihdossa.


    • Anonyymi

      Se on vähän niin, että, jos yhden kerran vuodessa tarvitsee tuota momenttiavainta, niin onko se sama maksaa se 60-90€ tulpanvaihdosta, kuin hankkia tuo. Jos tuon avaimen saisi kympillä tai edes kahdella, voisi osto olla järkevää??

    • Anonyymi

      No varmaan kiristätte renkaatkin aina momenttiin käsissä on normi ihmisillä Tunto joka vastaa momenttiavainta

      • Anonyymi

        Tulppia en vaihtele. Ne vaihdetaan huollossa jos vaihdetaan. Mutta renkaat vaihdan itse kahdesti vuodessa. Sitä kun tekee tarpeeksi, tulee aika hyvä käsituntuma. Ensin kiristän ristikkoavaimella ja sen jälkeen tarkastan momenttiavaimella. Hieman tiukemmalle menee
        vielä momenttiavaimella.
        On myös huomioitava että momenttiavaimella voidaan sallia 10% virhe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulppia en vaihtele. Ne vaihdetaan huollossa jos vaihdetaan. Mutta renkaat vaihdan itse kahdesti vuodessa. Sitä kun tekee tarpeeksi, tulee aika hyvä käsituntuma. Ensin kiristän ristikkoavaimella ja sen jälkeen tarkastan momenttiavaimella. Hieman tiukemmalle menee
        vielä momenttiavaimella.
        On myös huomioitava että momenttiavaimella voidaan sallia 10% virhe.

        "On myös huomioitava että momenttiavaimella voidaan sallia 10% virhe."

        Useimmat momenttiavaimet kalibroidaan 4% tarkkuuteen, mutta eihän tuolla ole juurikaan merkitystä kokonaisuden kannalta.

        Jos kierteessä on vikaa tai kierre on öljyinen tai tietoisesti voideltu, on pultin jännitys aivan eri, käännettäessä pultti samaan momenttiin.

        Pultti on jousi jota käännetään, kunnes enneltamäärätty voima on saavutettu. Tuo on siis tavoite. Pultin jännitysvoimaa voidaan mitata vääntömomentilla, joka on aika epätarkka ja karkea tapa.

        Kierteessä ja pultin kannassa (aluslevyn olemassaolokin vaikuttaa tuohon vääntömomenttiin) olevien vaihteluiden vuoksi tulos vaihtelee, paljon tarkempi tulos saadaan mittaamalla kääntökulmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "On myös huomioitava että momenttiavaimella voidaan sallia 10% virhe."

        Useimmat momenttiavaimet kalibroidaan 4% tarkkuuteen, mutta eihän tuolla ole juurikaan merkitystä kokonaisuden kannalta.

        Jos kierteessä on vikaa tai kierre on öljyinen tai tietoisesti voideltu, on pultin jännitys aivan eri, käännettäessä pultti samaan momenttiin.

        Pultti on jousi jota käännetään, kunnes enneltamäärätty voima on saavutettu. Tuo on siis tavoite. Pultin jännitysvoimaa voidaan mitata vääntömomentilla, joka on aika epätarkka ja karkea tapa.

        Kierteessä ja pultin kannassa (aluslevyn olemassaolokin vaikuttaa tuohon vääntömomenttiin) olevien vaihteluiden vuoksi tulos vaihtelee, paljon tarkempi tulos saadaan mittaamalla kääntökulmaa.

        Kyllä, ja se on niinkin, että yhä useammin tarkoitettu kiristysvoima ilmoitetaankin liikkeeseen suhteutettuna, ei enää momenttina koska siihen voi vaikuttaa niin moni asia, kierteen tarkkuus, likaisuus, pultin ja mutterin eri lämpötila ja ylipäätään lämpötila jne. Eli on jokin perusvoima josta eteenpäin kierretään mutteria niin ja niin monta kierrosta tai osakierrosta lisää jne., tämä alkaa olla sitä nykyaikaa erityisesti niissä kohteissa joissa liiallisella kireydellä voidaan tuottaa vahinkoa.


    • Anonyymi

      Kyllä tulpanvaihto on sellainen toimenpide missä kannattaa momenttiavainta käyttää, varsinkin, jos tulpat eivät ole prikkamallisia. On sulaa hulluutta alkaa "kun musta tuntuu" fiilingillä näitä kiristelemään.

      • Anonyymi

        Heh heh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh heh.

        Helkama Raisussakin on alumiinikansi enkä koskaan ole vielä momenttiavainta tulpan vaihtoon tarvinnut. Pelkkää rahastusyritystä merkkihuollolta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helkama Raisussakin on alumiinikansi enkä koskaan ole vielä momenttiavainta tulpan vaihtoon tarvinnut. Pelkkää rahastusyritystä merkkihuollolta!

        Ensimmäisen kerran kun tulpasta putoaa keskielektrodi männän päälle ja saat työntää mopedin kotiin niin se momenttiavain ei enää kuulostakaan niin huonolta idealta.


    • Anonyymi

      Eipä niitä tulppia tarvi useinvaihtaa, kun samoilla ajetaan 90 000 km.
      Hyvin voi teettää merkkihuollossa.

      • Anonyymi

        Merkkihuolto ottaa pelkästä työstä saman hinnan kuin 65e momenttiavaimesta. Kun niin helppoa vaihtaa itse niin siinä saa tavallaan "ilmaisen" momenttiavaimen itselleen verrattuna siihen jos maksaisi merkkihuollolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merkkihuolto ottaa pelkästä työstä saman hinnan kuin 65e momenttiavaimesta. Kun niin helppoa vaihtaa itse niin siinä saa tavallaan "ilmaisen" momenttiavaimen itselleen verrattuna siihen jos maksaisi merkkihuollolle.

        Nykyautoissa joutuu yleensä purkamaan osia ja irrottamaan liittimiä ja letkuja, että pääse ensin sylinterikohtaisiin sytytyspuolamoduleihin käsiksi. Niiden ruuvit irti ja modulitulos. Tulpat ovat yleensä syvällä koloissa, joista pitää imeä mahdolliset irtoroskat ennen tulppien irrotusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyautoissa joutuu yleensä purkamaan osia ja irrottamaan liittimiä ja letkuja, että pääse ensin sylinterikohtaisiin sytytyspuolamoduleihin käsiksi. Niiden ruuvit irti ja modulitulos. Tulpat ovat yleensä syvällä koloissa, joista pitää imeä mahdolliset irtoroskat ennen tulppien irrotusta.

        1997 malliseen 406 pösöön vaihdoin tulpat 8 minuutissa. Tuossa ajassa kaivoin työkalut paksista, irrotin puolapaketin moottorin päältä, irrotin tulpat, laitoin uudet tulpat paikalleen, kiinnitin puolapaketin takaisin ja vein työkalut paksiin.

        Oli pakko vaihtaa motonetin pihassa kun autosta alkoi olla kulkuhalut poissa, ja olihan ne vanhat tulpat aivan karstaiset. Kiire johtui siitä että oli kylmä ilma eikä kauaa viittinyt siinä palella.

        Eli kyllä ne nykyautoihin :) vaihtaa nopsaankin tarvittaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyautoissa joutuu yleensä purkamaan osia ja irrottamaan liittimiä ja letkuja, että pääse ensin sylinterikohtaisiin sytytyspuolamoduleihin käsiksi. Niiden ruuvit irti ja modulitulos. Tulpat ovat yleensä syvällä koloissa, joista pitää imeä mahdolliset irtoroskat ennen tulppien irrotusta.

        Vm2010 autossa riittää kun vetäisee moottorin muovisuojan pois, irrottaa 4kpl ruuvia puolista, vetäisee puolat pois, nopea puhallus paineilmalla tulppien juuriin. Sitten voi vaihtaa tulpat. Noin 10min homma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1997 malliseen 406 pösöön vaihdoin tulpat 8 minuutissa. Tuossa ajassa kaivoin työkalut paksista, irrotin puolapaketin moottorin päältä, irrotin tulpat, laitoin uudet tulpat paikalleen, kiinnitin puolapaketin takaisin ja vein työkalut paksiin.

        Oli pakko vaihtaa motonetin pihassa kun autosta alkoi olla kulkuhalut poissa, ja olihan ne vanhat tulpat aivan karstaiset. Kiire johtui siitä että oli kylmä ilma eikä kauaa viittinyt siinä palella.

        Eli kyllä ne nykyautoihin :) vaihtaa nopsaankin tarvittaessa.

        Onko 1997 Pösö sinun mielestäsi nykyauto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko 1997 Pösö sinun mielestäsi nykyauto?

        On se nykyauto itselleni. Olihan siinä kommentissa hymiö, mutta et ilmeisesti ymmärrä niiden päälle mittään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se nykyauto itselleni. Olihan siinä kommentissa hymiö, mutta et ilmeisesti ymmärrä niiden päälle mittään.

        Tässä 8 minuutin hymiömiehelle vähän tulpanvaihtoa. ;-)
        https://www.youtube.com/watch?v=AOq13tKiWFs


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä 8 minuutin hymiömiehelle vähän tulpanvaihtoa. ;-)
        https://www.youtube.com/watch?v=AOq13tKiWFs

        Nonnii, nopsaan se tuokin käy, video kesti seitsemän ja puoli minuuttia.

        Jos totta puhutaan niin nuohan on vielä vaihdettavissa, mutta on jotakin V6 moottoreita, jotka on asennettu poikittain, ettei takimmaisen sylinteriryhmän tulppia saa vaihdettua kuin imusarja irrottamalla.


    • Anonyymi

      onko se pakko vääntää hampaat irvessä kokeilemalla se selviää jos se tulppa kiristyy kun avaimella vääntää silloin se on liian löysällä ja jos käynnistyy ja käyntiääni ei oo nykivä niin on silloin kireällä

    • Anonyymi

      Jotkun tulppavalmistajat antaa kiristysmomentin lisäksi myös kiristyskulman. Eli paljonko tulppaa pitää vielä sen jälkeen kiristää kun prikan tai kartion kanta osuus pohjaan. Bosch suosittaa iridium tulpalle 90 asteen kiristyskulmaa.

      https://www.autodoc.fi/bosch/12790347
      (kulma näkyy lisätiedoissa kun painaa nappia)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6819
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      817
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe