Kela kokeilee tiliotteiden hakemista suoraan pankista

Anonyymi

Kela on aloittanut OP Ryhmän kanssa pienimuotoisen kokeilun, jonka on tarkoitus helpottaa toimeentulotukihakemusten käsittelyä. Kokeilussa Kela saa toimeentulotukihakemuksen liitteeksi tarvittavat tiliotteet suoraan osuuspankista. Kokeilu päättyy 30.4.2021.

Kokeiluun kutsutaan noin 100 yksin asuvaa Kelan toimeentulotukiasiakasta, joilla on tili vain osuuspankissa. Kelan ratkaisuasiantuntija soittaa asiakkaalle ja pyytää suostumusta, että tilitiedot saadaan hakea suoraan pankista. Jos asiakas suostuu, hänen täytyy vahvistaa suostumuksensa kirjallisesti Kelan asiointipalvelussa.

Kela voi pyytää asiakkaan tilitietoja pankilta vain, jos asiakas on suostunut siihen. Asiakas voi jatkossakin toimittaa toimeentulotukihakemukseen tarvittavat tiliotteet itse. Suostumuksen antaminen tai siitä kieltäytyminen ei vaikuta millään tavalla tuen myöntämiseen.

Muut pankit mukaan myös!

22

922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En löytänyt mistään uutista asiasta, edes Kelan ajankohtaisista ei tuota löytynyt. Siksi epäilen että tuo on Kelan virkanilkkien märkä päiväuni joka ei toteudu. Kelahan yritti ujuttaa asiakkaiden tilitietojen saamisen suoraan pankista terroristilakien siivellä mutta perustuslakivaliokunta torppasi tuon. Voivat yrittää uudelleen vanhalla kikalla eli ensin on vapaaehtoista ja sitten kun noita vapaaehtoisia on tarpeeksi niin yrittävät uutta lakia todeten että käytäntö vain muutetaan laiksi eikä se koske kun muutamaa "vastarannan kiiskiä".

    • Anonyymi

      Kannattaa olla sitten todella varovainen tällaisten kokeilujen kanssa, asiat monesti esitetään hyvinä palvelevina ratkaisuina, mutta taustalla piilee myös ne kielteiset puolet joilla kansa murskataan.

      Ei ne oikeudet ja lait ihmisten yksityisasioiden pitämiseen yksityisasioina suinkaan ihan sattumalta ole syntyneet, kuten ei moniin muihinkaan perustuslaissa mainittuihin asioihin. Jokaisella niistä laeista on taustallaan merkittäviä tapahtumia mukaanlukien miljoonien ihmisten tarpeettomat kuolemat, lainsäätäjät ovat näitä lakeja tehneet pitkään ja tietoisena siitä millaisten täystuhojen toistumista niillä yritetään estää.

      Historia on asia josta pitää oppia, ja myös lainsäädäntötyössä sen pitää jotenkin näkyä. Yhteiskunnat ei muutu paremmiksi jos ongelmista ei opita.

    • Anonyymi

      MIkä kumma siinä ahdistaa, että pääseekö Kela näkemään suoraan, onko fyrkkaa vai ei, vai pitääkö tiliotteet toimittaa itse?

      Voin kertoa täällä ihan teille kaikille, että minulla on tällä hetkellä rahaa Osuuspankin ja Nordean säästötileillä yhteensä hieman yli 178000€. Kohta on vähemmän, koska suunnitelmissa on ostaa kesämökki.

      Helpottiko ahdistus?

      • Anonyymi

        Ei helpottanut. Kerro vielä osoitteesi niin tulemme luoksesi sitten menemme pankkeihin tyhjennämme tilisi yhteisymmärryksessä.
        T: Rosvokopla

        Jotkut tollot ei ymmärrä ollenkaan tuota asioiden salassapitoa. Tyhmyydestä ei sakoteta mutta siitä voi silti joutua maksamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei helpottanut. Kerro vielä osoitteesi niin tulemme luoksesi sitten menemme pankkeihin tyhjennämme tilisi yhteisymmärryksessä.
        T: Rosvokopla

        Jotkut tollot ei ymmärrä ollenkaan tuota asioiden salassapitoa. Tyhmyydestä ei sakoteta mutta siitä voi silti joutua maksamaan.

        Mitä läpinäkyvämpi systeemi, sitä tasapuolisemmin kaikkia etuuksien hakijoita kohdellaan. Sinulla lienee jotakin pimitettävää Kelalta, ellet ole samaa mieltä.

        En kerro sinulle, missä rahani sijaitsevat, koska ne sattuvat olemaan minun, eivät sinun. Viranomasitahot, joille asia kuuluu, mm. verottaja, ovat tietoisia varallisuudestani. Toimeentulotukea en tarvitse, vaikka tällä hetkellä työtön olenkin.

        Maailmassa nallekarkit eivät jakaudu tasan, eikä oikeastaan pidäkään. Tienaa siis itse omat rahasi. Tai peri. Tai hanki jollakin muulla laillisella keinolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä läpinäkyvämpi systeemi, sitä tasapuolisemmin kaikkia etuuksien hakijoita kohdellaan. Sinulla lienee jotakin pimitettävää Kelalta, ellet ole samaa mieltä.

        En kerro sinulle, missä rahani sijaitsevat, koska ne sattuvat olemaan minun, eivät sinun. Viranomasitahot, joille asia kuuluu, mm. verottaja, ovat tietoisia varallisuudestani. Toimeentulotukea en tarvitse, vaikka tällä hetkellä työtön olenkin.

        Maailmassa nallekarkit eivät jakaudu tasan, eikä oikeastaan pidäkään. Tienaa siis itse omat rahasi. Tai peri. Tai hanki jollakin muulla laillisella keinolla.

        "Mitä läpinäkyvämpi systeemi, sitä tasapuolisemmin kaikkia etuuksien hakijoita kohdellaan. Sinulla lienee jotakin pimitettävää Kelalta, ellet ole samaa mieltä."
        Perustuslakivaliokunta torpasi tuollaisen Kelan oikeuden viime vaalikaudella ja olen samaa mieltä perustuslakivaliokunnan kanssa, en sinun. Eikä ole mitään pimitettävää.

        "En kerro sinulle, missä rahani sijaitsevat.."
        Kerroit jo että ovat Osuuspankin ja Nordean säästötileillä ja kyllä rosvokopla saa selville kaiken minkä haluaa.

        En minäkään tarvitse juuri nyt toimeentulotukea enkä ole työtönkään mutta tässä on kyse periaatteesta ja minun kohdalla se ei muutu olosuhteiden muuttuessa.

        On tullut noita nallekarkkeja tienattua monella tavalla ja ihan rehellisesti kuten työllä, perimällä ja joskus tuillakin mutta tuokaan ei ole oleellinen kysymys tässä asiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitä läpinäkyvämpi systeemi, sitä tasapuolisemmin kaikkia etuuksien hakijoita kohdellaan. Sinulla lienee jotakin pimitettävää Kelalta, ellet ole samaa mieltä."
        Perustuslakivaliokunta torpasi tuollaisen Kelan oikeuden viime vaalikaudella ja olen samaa mieltä perustuslakivaliokunnan kanssa, en sinun. Eikä ole mitään pimitettävää.

        "En kerro sinulle, missä rahani sijaitsevat.."
        Kerroit jo että ovat Osuuspankin ja Nordean säästötileillä ja kyllä rosvokopla saa selville kaiken minkä haluaa.

        En minäkään tarvitse juuri nyt toimeentulotukea enkä ole työtönkään mutta tässä on kyse periaatteesta ja minun kohdalla se ei muutu olosuhteiden muuttuessa.

        On tullut noita nallekarkkeja tienattua monella tavalla ja ihan rehellisesti kuten työllä, perimällä ja joskus tuillakin mutta tuokaan ei ole oleellinen kysymys tässä asiassa.

        Tuossa kaikki oleellinen eikä mikään ole muuttunut sen jälkeen
        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hs-kelan-oikeus-kurkkia-toimeentulotukihakijan-tilitietoja-torpattiin/7321314


    • Anonyymi

      Uutinen kuulostaa hyvältä. Säästyy asiakkailta tiliotteiden toimittamisen vaiva. On hyvä automatisoida ja tehostaa toimintaa. Peukkua asialle.

    • Anonyymi

      Ei käy jos kyseessä avoin valtakirja nuuskia pankkiaasioita. Välillä myyn osakkeita veks ja kotiutan kymppitonnin, en hae tt-tukea muutamaan kuukauteen.

      • Anonyymi

        Eipä tuo varmaan mitään haittaisi.


      • Anonyymi

        Juuri tuollaisten fantasioitten vuoksi pankkiasioiden nuuskiminen edistyy.


      • Anonyymi

        Hyvä elämä sul.


      • Anonyymi

        Juuri sinun kaltaistesi puliveivareiden vuoksi olisi tarpeen mennä avauksessa kuvattuun järjestelmään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri sinun kaltaistesi puliveivareiden vuoksi olisi tarpeen mennä avauksessa kuvattuun järjestelmään.

        Mikä tarve? Ja missä siellä?


      • Anonyymi

        ei mitään eli sitäkin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tuollaisten fantasioitten vuoksi pankkiasioiden nuuskiminen edistyy.

        foliohattu päähän ja menox


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        foliohattu päähän ja menox

        Minulla ei ole mitään salattavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään salattavaa.

        Minullapa on, saan yhteiskunnan tukia eikä yhteiskunnan tarvitse tietää kaikkea rahaliikennettäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullapa on, saan yhteiskunnan tukia eikä yhteiskunnan tarvitse tietää kaikkea rahaliikennettäni.

        Et ole siis rehellinen vaan kusetat yhteiskuntaa eli meitä suomalaisia veronmaksajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole siis rehellinen vaan kusetat yhteiskuntaa eli meitä suomalaisia veronmaksajia.

        Yhteiskunnan vika. Rehellisistä lisätienesteistä ollaan leikkaamassa tt-tukea liian herkästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole siis rehellinen vaan kusetat yhteiskuntaa eli meitä suomalaisia veronmaksajia.

        Höpsistä. Ei kukaan ole epärehellinen sen vuoksi, jos ei hyväksy kaikkea mitä KELAn trollit koettavat täällä syöttää. Mikä siinä on ettei KELAlle riitä nykyiset oikeudet? Suurin osa hakijoista lähettää tarvittavat tilitiedot automaattisesti ja toisinaan silloinkin kun ei ole ehkä pyydetty. Aina on joku, joka pimittää asiansa KELAlta, mutta ei se oikeuta ronkkimaan kaikkien tietoja. Yrittäjiäkin on kaikenlaisia ketkuja, pitäisikö kaikkien yrittäjien tilitiedot olla siksi avoimia KELAlle ja verottajalle? Koska yritys poistaa kaikenlainen yksilönsuoja toimeentulotuen saajalta sinulla on.
        Perustulo ja riittävän suuri pitäisi saada maahan, jotta saadaan ihmisoikeuksia tasattua.


    • Anonyymi

      Mielestäni syyksi riittää toimittaa itse tiliotteet Kelaan on se että näin voi peittää sen mitä tilitapahtua kuukaudessa on.

      Kelalle kuuluu tilin saldo, tapahtumat ( & -) mutta ei se missä ihminen on käynyt tai mitä hän on ostanut tai mitä laskuja maksanut.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2102
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1976
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe