Kolminaisuusoppi on juurtunut syvälle

Anonyymi

Kolminaisuusoppi on juurtunut syvälle uskovan ihmisen mieleen. Minulta kesti 15-20 vuotta ennen kuin pääsin siitä irti ja ymmärsin, että Jumala on "Isä yksin". Olin kyllä jo heti Jumalan lapseksi syntymisen jälkeen kysynyt vanhemmilta uskovilta, miten he ymmärtävät Jeesuksen ihmisyyden ja jumaluuden, mutta en saanut siihen vastausta. Sain neuvoksi "nostaa hattua" ja jatkaa pyhää elämää, minkä myös tein.

Kysymykseni oli se, miten Jeesus on kolmiyhteinen henki, sielu ja ruumis, mutta silti hän on myös Jumala samaan aikaan. Pohdin sitä tykönäni jonkin aikaa ja päättelin, että Jeesus on hengen puolesta ikuinen Jumala, mutta sielultaan ja ruumiiltaan ihminen. Uskoin tuolloin ihmisen olevan kolmiyhteinen henki, sielu ja ruumis, koska niin oli opetettu eräässä kirjassa, jonka luin uskon taipaleen alussa.

Nyt tiedän sen, että sanoja henki ja sielu on käytetty Raamatussa samaa tarkoittavina sanoina: niiden välillä ei ole käytännössä eroa kuin parissa kohdassa, ja nekin voidaan selittää tavalla, joka pitää ihmisen tiukasti yhtenä kokonaisuutena, sen sijaan, että ihminen olisi jaettavissa osiin, jotka ovat tietoisia itsestään ruumiin ulkopuolella. Sitä en vain tajunnut, miten henki ja sielu eroavat toisistaan...

kunnes lopulta kehitin opin, jotka en ollut keltään kuullut. Ihmisen henki on syvin olemus ihmisestä ja se päättää ihmisen valinnoista, sanoista ja teoista. Sielu on tätä alempi hierarkiassa ja sitä vastaavat lähinnä toimivien aivojen luoma tietoisuus "minästä" ja "ympäristöstä". Sielu on elossa vain siihen asti, kunnes ruumis kuolee, mutta henki jatkaa sen jälkeen elämää, koska se ei ole ainetta. Ruumis on biologinen kone, jossa henki asuu ja jossa sielu on elossa niin kauan kuin aivot toimivat.

No, eihän se noin mene, vaikka tuo onkin paras löytämäni selitys ja vastaus kysymykseeni, johon kukaan ei suostunut vastaamaan, koska ei ilmeisesti kyennyt siihen. Nyt ymmärrän sen, että ihminen on elävä olento vain ruumiillisesti elävänä. Ihmisessä ei ole mitään henkeä tai sielua, joka jatkaisi elämää ruumiin kuoleman jälkeen. Tämä pitää yhtä myös tieteellisten tutkimusten kanssa.

Jumalan olemukseen tämä liittyy erityisesti Jeesuksen ihmisyyden kautta. Jeesus kuoli niin kuin ihmiset kuolevat. Hän lakkasi olemasta itsestään tietoinen olento aivojen lopetettua toiminnan. Hän kuoli ja nukkui tiedottomana niin kuin muut ihmiset kuollessaan. Raamatussa kuolleista ja sen jälkeen heränneistä henkilöistä ei yksikään kerro Raamatussa sitä, millaista oli kuoleman aikana. Jos elämä jatkuisi henkenä, joka tiedostaa itsensä ja ympäristönsä, niin toki tästä olisi kannattanut todistaa Raamatussa?

Jumalan täytyi herättää Jeesus kuolleista, jotta tämä eläisi ikuisesti. Jos Jeesus olisi jatkanut elämää henkenä tai sieluna ruumiin kuoleman jälkeen, niin hän ei olisi kuollut lainkaan. Vain ruumis olisi käynyt elottomaksi. Niin trinitaarit ja areiolaiset uskovat. Miten trinitaarit selittävät sen, että Jeesus on henkenä/ sieluna ihminen ja Jumala? Toisiinsa kietoutuneina?

Jumala saa suurimman kunnian ja kirkkauden, sillä hän herätti Jeesuksen kuolleista ja on luonut yksin tämän maailman. Näin Raamatun kirjoitukset kertovat, mutta koska kristityt lukevat niitä kolminaisuusopin tueksi, eivät he ymmärrä sitä. Kestää jopa vuosikymmeniä ennen kuin he edes epäilevät isiltä perimäänsä kolminaisuusoppia: kaikki eivät sittenkään.

Oppi on syvään juurtunut, eikä ihme, sillä se on opittu jo "äidinmaidossa". Mitään muuta ei ole juuri koskaan kuultu ja kun on varoitettu sen hylkäävän joutuvan helvettiin, niin sitä ei uskalleta edes kyseenalaistaa. Se on lisäksi mysteeri, jota on mahdoton ymmärtää järjellä. Miksi siis yrittää? Pitää vain uskoa ja pitää se totena, tai muuten joutuu helvettiin! Vain Jumalalta opetusta saaneet viisaat pitävät sen totena ("ymmärtävät"). Muistuu mieleeni satu keisarin uusista vaatteista...

47

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos hellarit ja muut vapikset olisisvat pysyneet kirkon opissa, niin ei olisi mitään tälläistä sekavaa oppia kolminaisuudesta. Ei ole kolmea Jeesusta tai Jeesuksessa ei ole kolmea osaa. Vaan Jeesus on yksi osa kolminaisuudesta. Kolminaisuus Isä Jumala, Jeesus Poika, Pyhä Henki. Kolmiyhteisyys siksi että nämä kolme toimivat yhdessä ihmisen pelastamiseksi. Pelkkä Jeesus ja sen sielu/henki ei ketään pelasta. lukekaa Raamattua uskovat!

      • Anonyymi

        Kolminaisuus on alunperin pakanallisuudesta. Mutta niin ovat siihen uskovatkin - pakanoita.
        Tertullianus keksi kolminaisuusopin tietäen että Baal oli kolminaisuuden jumala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolminaisuus on alunperin pakanallisuudesta. Mutta niin ovat siihen uskovatkin - pakanoita.
        Tertullianus keksi kolminaisuusopin tietäen että Baal oli kolminaisuuden jumala.

        Jahve oli israelilaisten jumala jonka vaimo oli Asera. Israelin ympärillä olevilla kansoilla kaikilla oli omat jumalat.
        Jahve oli alunperin midianilaisten soturijumala ja tulivuorten jumala. Ensimmäisen kerran tämä jumala ilmestyi ensimmäisen kerran Moosekselle juuri Midianissa.
        Jahve on siis pakanallista juurta oleva israelilaisten jumala.


      • Anonyymi

        Helluntailaisista suuri osa uskoo, että Jeesus on yksin ainoa Jumala. Herra Jeesus Kristus on ilmoittanut itsensä Isänä ja Poikana ja Pyhänä Henkenä. Vaikka helluntailaiset eivät sano suoraan tätä asiaa, niin näin he uskovat ja siteeraavat sanaa, selittivätpä he sitä tai eivät.

        Heidän opissaan Jeesus on sivuuttanut Isän Jumalan kokonaan ja tehnyt hänet tarpeettomaksi. He uskovat, että Jeesus lähti ulos ruumiistaan Jumalana, meni samana päivänä paratiisiin eli taivaaseen ja vei ristin ryövärin sinne mukanaan, saarnasi jossakin välissä vankeudessa olevien ihmisten hengille/ sieluille, ja palasi Jumalana takaisin omaan ruumiiseensa, niin että Jeesus voitti kuoleman Jumalana, eikä Isän tarvinnut pelastaa häntä ja herättää kuolleista. Jeesushan ei itse asiassa edes kuollut, koska on Jumala: vain hänen järjetön ja sieluton tomumajansa (ruumis) kävi elottomaksi, mutta kun hän tuli siihen Jumalana takaisin, tuli se ruumis uudestaan eläväksi. Ihmisen sielua ja henkeä ei tällä väärällä kristuksella ja toisella Jeesuksella ole lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailaisista suuri osa uskoo, että Jeesus on yksin ainoa Jumala. Herra Jeesus Kristus on ilmoittanut itsensä Isänä ja Poikana ja Pyhänä Henkenä. Vaikka helluntailaiset eivät sano suoraan tätä asiaa, niin näin he uskovat ja siteeraavat sanaa, selittivätpä he sitä tai eivät.

        Heidän opissaan Jeesus on sivuuttanut Isän Jumalan kokonaan ja tehnyt hänet tarpeettomaksi. He uskovat, että Jeesus lähti ulos ruumiistaan Jumalana, meni samana päivänä paratiisiin eli taivaaseen ja vei ristin ryövärin sinne mukanaan, saarnasi jossakin välissä vankeudessa olevien ihmisten hengille/ sieluille, ja palasi Jumalana takaisin omaan ruumiiseensa, niin että Jeesus voitti kuoleman Jumalana, eikä Isän tarvinnut pelastaa häntä ja herättää kuolleista. Jeesushan ei itse asiassa edes kuollut, koska on Jumala: vain hänen järjetön ja sieluton tomumajansa (ruumis) kävi elottomaksi, mutta kun hän tuli siihen Jumalana takaisin, tuli se ruumis uudestaan eläväksi. Ihmisen sielua ja henkeä ei tällä väärällä kristuksella ja toisella Jeesuksella ole lainkaan.

        Kolminaisuus oli paljon ennen Raamatun kirjoittamista. Kolmiyhteisiä jumalia oli mm persialaisilla Oromasdes, Mithra ja Arimanius. Egyptiläisillä Osiris, Horus ja Typhon.
        Platon ( 400 ekr ) esitti jumaluuden olevan kolmiyhteisen, Agathon isä ja ylijumala,
        logos ( sana ) ja psyke ( sielu, henki )
        Raamatussa mainittu Jahve on israelilaisten ylijumala, jolla poika ja pyhäksi hengeksi nimitetty henki. Näillä on vahva sidos ympärillä olleiden kansojen jumalatarustoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolminaisuus on alunperin pakanallisuudesta. Mutta niin ovat siihen uskovatkin - pakanoita.
        Tertullianus keksi kolminaisuusopin tietäen että Baal oli kolminaisuuden jumala.

        Kerrassaan hyvin sanottu, mutta voin tarjoilla sinulle kermapiirakan.


    • Anonyymi

      Minulla kesti uskoontulon jälkeen kuusi vuotta, kunnes aloin uudelleen pohtia Jumalaa: kuka ja millainen hän on. Päädyin näkemykseen, jonka mukaan Jumala on Isästä ja Pojasta koostuva "ykseys", mutta Pyhä Henki ei välttämättä ole itsenäinen persoona, jolla on oma tietoisuus.

      Pidin mahdollisena sitä, että se on verrattava ihmisen henkeen, joka ei ole ihmisestä erillinen persoona. Kun "minun henkeni riemuitsee Jumalasta vapahtajastani", niin minä riemuitsen. Kun "minun henkeni rukoilee", niin minä rukoilen. Ja näin pidin mahdollisena, että Jumala toimii henkensä kautta kuten ihminen, mutta se henki ei ole itsenäisesti ajatteleva Jumalasta erillinen persoona.

      Pidin vielä mahdollisena sitä, että Jumala on kolmiyksinen Isä ja Poika ja Pyhä Henki, vaikka epäilin sitä, onko Pyhä Henki persoona. Jos Jumala olisi kolmiyhteinen, niin eri persoonien välillä olisi valtajärjestys suurimmasta pienimpään Isä, Poika ja Pyhä Henki. Tämä siksi, että Poika on selvästi alamainen Isälle, ja Isä ja Poika lähettävät Hengen tai ohjaavat Pyhää Henkeä. Jeesus kastaa Hengellä (Hengessä), lähettää Hengen, Isä lähettää Hengen, jakaa Henkeä tahtonsa mukaan, täyttää Hengellä, jne.

      En itse asiassa ollut koskaan pitänyt totena Kolminaisuusoppia, mutta en ollut ajatellut asiaa kovin tarkasti, sillä sen opin ymmärtämisellä ei ollut mitään merkitystä elämän tai pelastumisen kannalta. Seurakunnassa painotettiin hyviä tekoja, pyhää elämää ja evankeliointia, ei oppia siitä, kuka tai millainen Jumala on. Sitä ei opetettu lainkaan seurakunnassa. Olin kuullut siitä jostakin muualta, mutta en seurakunnasta. Joku saattoi tosin joskus jotakin Jeesuksen Jumaluudesta puhua, mutta ei "kolmiyhteisestä Jumalasta".

      Kun tutkin asiaa, niin en pitänyt edelleenkään tärkeänä sitä, miten uskovat ymmärtävät Raamatun kirjoituksia tässä opin kohdassa. Tunsin silti yhden veljen, jolle aihe oli hyvin tärkeä, ja hän opetti väärin, kun sanoi opin oikean ymmärtämisen olevan pelastuskysymys: jos joku ei tunnustaisi Jeesusta Jumalaksi, niin ei voisi pelastua. Minä en ollut yhtä jyrkkä ja pidin mahdollisena, että myös areiolaiset voivat pelastua; ne, jotka eivät usko Jeesuksen olevan Jumala, mutta pitävät häntä Jumalan luomana enkeleitä ylempänä Jumalan Poikana.

      Päätin, että tärkeintä on puhua Isästä ja Pojasta ja Pyhästä Hengestä tarkasti samalla tavalla kuin Raamatussa. Silloin ei vahingossakaan erehdyttäisi ja opetettaisi väärin Jumalasta. Tämä on itse asiassa hyvä ohje vieläkin, mutta kun Raamatun lauseita käytetään ennalta opitun näkemyksen tukena ja annetaan niille eri merkitys kuin niillä Raamatussa on, niin johtaa pelkkä Raamatun siteeraaminenkin harhaan. Tämä on tyypillistä trinitaareille. He tulkitsevat kaikki Raamatun kohdat ennalta oppimansa näkemyksen tueksi, jota eivät ole oppineet lukemalla Raamattua, vaan kuulemalla kolminaisuusopista syntymästään saakka.

      • Anonyymi

        Kun pohdin Jumalan tietoisuutta, niin päädyin ajatukseen, jonka mukaan on kyseenalaista kutsua Jumalaa persoonaksi, koska ihmisten ajatellaan olevan persoonia (henkilö). Ihmisellä on vain yksi tietoisuus, joka on hyvin rajallinen. Ihminen ajattelee vain yhtä asiaa kerrallaan: ihmisellä on vain yksi ajatuksen juoksu.

        Jumala on paljon monimutkaisempi olevainen kuin ihminen. Hän tietää kaiken ja näkee kaikkialle ja tuntee tulevaisuuden ja voi tehdä mitä tahansa järkevää ja loogista. Jos Jumala esimerkiksi tietää kaikkien ihmisten ajatukset kaiken aikaa ja vielä kaikkina aikoina, niin häntä ei pidä verrata tietoisuudeltaan ihmiseen, joka on hyvin vajavainen olento Jumalan rinnalla.

        Vaikka ajattelin näin (ja pidän edelleen tätä järkevänä ajatuksena), puhuin Jumalasta ikään kuin persoonana muiden kanssa keskustellessani, sillä niin muutkin tekevät, ja kyllähän se Jumala ikään kuin persoonana Raamatussakin ilmoitetaan ja esiintyy. Ihminen on Jumalan kaltainen ja Jumala siis muistuttaa ihmistä, vaikka on tätä paljon suurempi, voimallisempi ja viisaampi Raamatussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun pohdin Jumalan tietoisuutta, niin päädyin ajatukseen, jonka mukaan on kyseenalaista kutsua Jumalaa persoonaksi, koska ihmisten ajatellaan olevan persoonia (henkilö). Ihmisellä on vain yksi tietoisuus, joka on hyvin rajallinen. Ihminen ajattelee vain yhtä asiaa kerrallaan: ihmisellä on vain yksi ajatuksen juoksu.

        Jumala on paljon monimutkaisempi olevainen kuin ihminen. Hän tietää kaiken ja näkee kaikkialle ja tuntee tulevaisuuden ja voi tehdä mitä tahansa järkevää ja loogista. Jos Jumala esimerkiksi tietää kaikkien ihmisten ajatukset kaiken aikaa ja vielä kaikkina aikoina, niin häntä ei pidä verrata tietoisuudeltaan ihmiseen, joka on hyvin vajavainen olento Jumalan rinnalla.

        Vaikka ajattelin näin (ja pidän edelleen tätä järkevänä ajatuksena), puhuin Jumalasta ikään kuin persoonana muiden kanssa keskustellessani, sillä niin muutkin tekevät, ja kyllähän se Jumala ikään kuin persoonana Raamatussakin ilmoitetaan ja esiintyy. Ihminen on Jumalan kaltainen ja Jumala siis muistuttaa ihmistä, vaikka on tätä paljon suurempi, voimallisempi ja viisaampi Raamatussa.

        1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
        2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
        3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
        4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
        9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
        10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
        11 Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
        12 Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?
        13 Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
        14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
        15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
        16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
        18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
        19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
        20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
        21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."
        22 Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.
        23 Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä.
        24 Sillä Johannesta ei vielä oltu heitetty vankeuteen.
        25 Niin Johanneksen opetuslapset rupesivat väittelemään erään juutalaisen kanssa puhdistuksesta.
        26 Ja he tulivat Johanneksen luo ja sanoivat hänelle: "Rabbi, se, joka oli sinun kanssasi Jordanin tuolla puolella ja josta sinä olet todistanut, katso, hän kastaa, ja kaikki menevät hänen tykönsä."
        27 Johannes vastasi ja sanoi: "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.
        28 Te olette itse minun todistajani, että minä sanoin: en minä ole Kristus, vaan minä olen hänen edellänsä lähetetty.
        29 Jolla on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi.
        30 Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä.
        31 Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien. Joka on syntyisin maasta, se on maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka taivaasta tulee, on yli kaikkien.
        32 Ja mitä hän on nähnyt ja kuullut, sitä hän todistaa; ja hänen todistustansa ei kukaan ota vastaan.
        33 Joka ottaa vastaan hänen todistuksensa, se sinetillä vahvistaa, että Jumala on totinen.
        34 Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla.
        35 Isä rakastaa Poikaa ja on antanut kaikki hänen käteensä.
        36 Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."
        ( Joh. 3)

        s-seutulainen


      • Anonyymi

        Uskottetko yleensä Raamattuun? Tuossa totuutta.
        Luuk. 1:35.
        Jeesusta pitää kutsua Jumalan pojaksi. Se oli enkelin käsky.
        Joh.13:13
        Jeesus sanoi opetuslapsilleen että oikein te minua kutsutte Herraksi, sillä se minä olen.

        Jos ihminen muuta väittää hän epäuskoinen perkeleen lapsi.


    • Anonyymi

      Naapurin mummon kissa varasti viime viikolla autostani stereot ja nyt harkitsen itsemurhaa päivittäin. Että se siitä evankeliumista sitten kun ei Jeesus näköjään ketään pelasta eikä vesikään muutu viiniksi rukouksista huolimatta. Tai sitten kissa onkin fariseus, mene ja tiedä. Alan joka tapauksessa olla kurkkuani myöten täynnä kaikkea tätä saatananpalvontaa ja muuta hökälöintiä. Pitäisi varmaan ostaa uusi sänky tai jotain mutta se naapurin kissa varmaan varastaa senkin, joten alkaa olla keinot vähissä. Kiitos vaan Jumalalle tästäkin, vitutuksella ei ole mitään rajaa!

    • Anonyymi

      "kunnes lopulta kehitin opin, jotka en ollut keltään kuullut."

      Yleisesti sanon muille lukijoille, että ehkä kannattaisi etsiä sitä hengen ja sielun selitystä sieltä Vanhasta testamentista, jota Jeesuskin luki ja ymmärsi. Uuden testamentin kirjoittajat tulkitsivat VT:ia kukin oman ymmärryksensä mukaan. Hae sinäkin oppisi sieltä, mistä Jeesuskin haki, niin kuin tämän aloituksen tekijäkin on selvästikin tehnyt.

      Jos olen oikein ymmärtänyt hepreankielen tutkijoiden esityksistä, sielua ei käytännössä ole olemassa. Ihminen ON se sielu niin kauan kuin hän elää. Englannin kieli kuvaa asian paremmin kuin suomenkieli. How many souls were lost at sea? Montako ihmistä kuoli merellä? Esimerkkejä on englanninkielessä monia. Vaikkei se todistakaan yhtää mitään. Mutta katsopa Raamatusta:

      1. Mooseksen kirja 2:7
      "Sitten Herra Jumala muovasi ihmisen maan tomusta ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen. Näin ihmisestä tuli elävä sielu." RK-käännös.

      Ei tuossa sanota, että Jumala puhalsi ihmiseen sielun hänen sisälleen. Siinä sanotaan, että ihmisestä TULI elävä sielu sitten kun Jumala oli laittanut häneen elämän. Koska ymmärrät asian mielestäni melkolailla Vanhan testamentin mukaisesti, ei siitä sen enempää. Itse ymmärrän, että sielu on sama kuin mieli.

      Ymmärrykseni mukaan ihmisen henki on sama kuin ihmisen mieliala, mielen tahtotila. Kuvaat sitä hyvin. Henkeä voi verrata maallisen lainsäädännön henkeen: lain henkeen. Lain henki selittää kyseisen maallisen lain ajatusmaailmaa, joka on lain takana. Kun ihminen toteuttaa lainsäätäjän tahdon, hän toki täyttää lain mutta kun hän tekee sen oikein, hän tekee paljon enemmän. Hän on omaksunut sen tahdon, mikä on koko lain takana. Ihmisen henki on sitä, millä hän toteuttaa koko olemustaan ja olemistaan. Hän heijastaa tekemisissään omia arvojaan, jotka ovat yhtä kuin hänen henki (henkensä). Jos arvot ovat Jumalassa, heijastaa ihmisen henki Jumalan arvoja ja tahtoa.

      MUTTA hengestä...

      "Sielu on elossa vain siihen asti, kunnes ruumis kuolee, mutta henki jatkaa sen jälkeen elämää, koska se ei ole ainetta."

      Missäs näin sanotaan? Vanha testamentti ei kerro mitään tuollaista. Koska ihmisen henki on mielen tahtotila, niin kun mieli lakkaa olemasta, myös henki lakkaa olemasta. Tämä on mielestäni VT:n antama kuva ihmisestä. Näin minä sen ymmärrän.

      Mitä tulee kolminaisuusoppiin, yksikään siihen uskova ei ole minulle osannut uskottavasti selittää kolminaisuutta. He vain toistelevat toistensa kuvitelmia siitä ymmärtämättä edes mihin uskovat.

      Entisenä adventistina olen säilyttänyt pääosin heidän käsityksensä sielusta. Sitä en ole pystynyt Hengen johtamana millään kumoamaan Raamatulla.

      • Anonyymi

        Pakanoilla on kolminaisuus ollut jo ennen Raamatun kirjoittamista. Sieltä se on otettu mukamas pyhään kirjaan.


      • Anonyymi

        Aloittaja vastaa.

        Olen tuonut tähän mennessä esille niitä ajatuksia ja näkemyksiä, jotka minulla oli hyvin kauan aikaa sitten, oltuani uskossa vain 6-15 vuotta. Olen sen jälkeen muuttanut mieltäni nimen omaan tutkimalla tarkoin Raamattua ja sen alkukielistä ilmoitusta.

        Vanhassa ja Uudessa testamentissa puhutaan sekaisin ihmisen hengestä ja sielusta. Niillä ei ole käytännössä mitään eroa. Ilmestyskirjassa mainitaan sielut Jumalan alttarin alla ja istumassa valtaistuimella tuomitsemassa. On selvää, että sielut tarkoittavat näissäkin kohdissa ihmistä kokonaisena. Ylösnousemushan on tapahtunut, kun valitut ja pyhät istuvat valtaistuimilla (hallitsevat ja tuomitsevat yhdessä Kristuksen kanssa). Ilm 20:4

        Vanhassa testamentissa ei ole tehty hengen ja sielun välille mitään eroa. Ihminen on siellä tosiaan elävä olento, kun ruumis on elävä (Jumala puhalsi elämän hengen maasta tehtyyn Aatamiin, niin että hänestä tuli elävä olento; samoja sanoja "elävä sielu" - nefesh - on käytetty myös eläimistä samassa kertomuksessa.)

        Raamatussa on näkemyksiä, joiden mukaan ihminen jatkaa elämää sieluna tai henkenä ruumiin kuoleman jälkeen. Sitten on näkemyksiä, joiden mukaan ihminen nukkuu tiedotonta unta ruumiin kuoltua ja tulee tietoiseksi olennoksi vasta ruumiin ylösnousemuksessa. Raamatun kirjoittajat eivät siis ole yhtä mieltä asioista.

        Tästä on seikkaperäinen selvitys unitaarien sivustolla. Kannattaa perehtyä ja tutkia omatoimisesti Raamatusta, onko asia niin kuin sanotaan.

        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2016/09/30/raamatun-ihmiskuva-ja-iankaikkinen-rangaistus/


      • Anonyymi

        Oliko Aatami elävä olento kun Jumala hänet loi? Puuttuiko jotakin? Kyllä.
        Jumala puhalsi hänen sieraimiin elämän henkäyksen ja niin Aatamista tuli elävä olento=sielu

        Kun Jumalan puhaltama elämän henkäys palaa takaisin Jumalalle joka sen on antanutkin ihmisestä tulee kuollut sielu=olento. Saarn. 12:7

        Siinä on totuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja vastaa.

        Olen tuonut tähän mennessä esille niitä ajatuksia ja näkemyksiä, jotka minulla oli hyvin kauan aikaa sitten, oltuani uskossa vain 6-15 vuotta. Olen sen jälkeen muuttanut mieltäni nimen omaan tutkimalla tarkoin Raamattua ja sen alkukielistä ilmoitusta.

        Vanhassa ja Uudessa testamentissa puhutaan sekaisin ihmisen hengestä ja sielusta. Niillä ei ole käytännössä mitään eroa. Ilmestyskirjassa mainitaan sielut Jumalan alttarin alla ja istumassa valtaistuimella tuomitsemassa. On selvää, että sielut tarkoittavat näissäkin kohdissa ihmistä kokonaisena. Ylösnousemushan on tapahtunut, kun valitut ja pyhät istuvat valtaistuimilla (hallitsevat ja tuomitsevat yhdessä Kristuksen kanssa). Ilm 20:4

        Vanhassa testamentissa ei ole tehty hengen ja sielun välille mitään eroa. Ihminen on siellä tosiaan elävä olento, kun ruumis on elävä (Jumala puhalsi elämän hengen maasta tehtyyn Aatamiin, niin että hänestä tuli elävä olento; samoja sanoja "elävä sielu" - nefesh - on käytetty myös eläimistä samassa kertomuksessa.)

        Raamatussa on näkemyksiä, joiden mukaan ihminen jatkaa elämää sieluna tai henkenä ruumiin kuoleman jälkeen. Sitten on näkemyksiä, joiden mukaan ihminen nukkuu tiedotonta unta ruumiin kuoltua ja tulee tietoiseksi olennoksi vasta ruumiin ylösnousemuksessa. Raamatun kirjoittajat eivät siis ole yhtä mieltä asioista.

        Tästä on seikkaperäinen selvitys unitaarien sivustolla. Kannattaa perehtyä ja tutkia omatoimisesti Raamatusta, onko asia niin kuin sanotaan.

        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2016/09/30/raamatun-ihmiskuva-ja-iankaikkinen-rangaistus/

        Kun erotat raamatunkohdista ne kohdat, joissa henki ei tarkoita sielua, pääset totuuden juurille.

        Tässä henki kuvastaa arvomaailmaa, ajatuksia, mieltä. Mustasukkaisuuden mieliala:

        4. Mooseksen kirja 5:14
        "Miehen voi kuitenkin vallata mustasukkaisuuden henki, niin että hän epäilee vaimoaan, joka on saastuttanut itsensä, tai hän epäilee vaimoaan, vaikka tämä ei olekaan saastuttanut itseään."

        Seuraavassa on kyse mielialasta. Rohkeudesta, joka on mielen ominaisuus.

        4. Mooseksen kirja 11:17
        "Minä laskeudun alas ja puhun siellä sinun kanssasi. Minä otan henkeä, joka on sinun päälläsi, ja annan sitä heidän päälleen. Siten he voivat kantaa sinun kanssasi taakkaa tästä kansasta, eikä sinun tarvitse kantaa sitä yksinäsi."

        Ehkä paras esimerkki hengestä. Jumalan hengen mukainen ihminen seuraa Jumalan henkeä, ihmistä, joka seuraa Jumalan tahtoa.

        4. Mooseksen kirja 14:24
        "Mutta koska minun palvelijassani Kaalebissa on toinen henki ja hän on seurannut minua täydestä sydämestään, minä vien hänet maahan, jossa hän kävi, ja hänen jälkeläisensä saavat sen omakseen."

        Lataapa "Raamattu kansalle"-sovellus kännykkääsi/tietokoneeseesi ja tee haku sanalla "henki". Esimerkkejä tulee kymmenittäin. Eiköhän asia valkene kun luet jokaisen henkeä käsittelevän raamatunkohdan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun erotat raamatunkohdista ne kohdat, joissa henki ei tarkoita sielua, pääset totuuden juurille.

        Tässä henki kuvastaa arvomaailmaa, ajatuksia, mieltä. Mustasukkaisuuden mieliala:

        4. Mooseksen kirja 5:14
        "Miehen voi kuitenkin vallata mustasukkaisuuden henki, niin että hän epäilee vaimoaan, joka on saastuttanut itsensä, tai hän epäilee vaimoaan, vaikka tämä ei olekaan saastuttanut itseään."

        Seuraavassa on kyse mielialasta. Rohkeudesta, joka on mielen ominaisuus.

        4. Mooseksen kirja 11:17
        "Minä laskeudun alas ja puhun siellä sinun kanssasi. Minä otan henkeä, joka on sinun päälläsi, ja annan sitä heidän päälleen. Siten he voivat kantaa sinun kanssasi taakkaa tästä kansasta, eikä sinun tarvitse kantaa sitä yksinäsi."

        Ehkä paras esimerkki hengestä. Jumalan hengen mukainen ihminen seuraa Jumalan henkeä, ihmistä, joka seuraa Jumalan tahtoa.

        4. Mooseksen kirja 14:24
        "Mutta koska minun palvelijassani Kaalebissa on toinen henki ja hän on seurannut minua täydestä sydämestään, minä vien hänet maahan, jossa hän kävi, ja hänen jälkeläisensä saavat sen omakseen."

        Lataapa "Raamattu kansalle"-sovellus kännykkääsi/tietokoneeseesi ja tee haku sanalla "henki". Esimerkkejä tulee kymmenittäin. Eiköhän asia valkene kun luet jokaisen henkeä käsittelevän raamatunkohdan.

        Oliko sairaassa pojassakin jokin paha henki joka kouristi ja vaahto tuli suusta. Jeesus paransi mutta kyseessä oli epilepsia eikä paha henki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko sairaassa pojassakin jokin paha henki joka kouristi ja vaahto tuli suusta. Jeesus paransi mutta kyseessä oli epilepsia eikä paha henki.

        Esitäpä pojan epikriisi, niin päästään kunnolla keskustelemaan aiheesta.


    • Anonyymi

      Usko on yksinkertainen. Usko syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Siten saat uskon lahjan. Kaikki muu on ihmisten keksimiä oppeja.

      • Anonyymi

        Ovatko Raamatun opetukset mielestäsi ihmisten keksimiä oppeja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovatko Raamatun opetukset mielestäsi ihmisten keksimiä oppeja?

        On, ehdottomasti on. Ihmisten tekemiä kertomuksia aavikkokansasta. On


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovatko Raamatun opetukset mielestäsi ihmisten keksimiä oppeja?

        Ei ole, mutta ihmisten tulkinnat niistä ovat. Hyvänä esimerkkinä tämä kolminaisuuden väärennös. Jos ihmiset edes noudattaisivat Jeesuksen oppeja, ei olisi näin montaa eri lahkoa kristinuskon sisällä. Nöyrtykää uskomaan syntinne anteeksi, muuten Jeesus kuoli turhaan.


    • Anonyymi

      Voi, prosessi kestää joskus läpi elämän. Uskonto ja uskonnollisuus on vain portti lapseksi kasvamisen matkalla. 1.Korinttolaiskirje: 13:11

    • Anonyymi

      Kun olin ollut uskossa Jeesukseen noin 15 vuotta, löysin hyviä perusteluja sille, miksi oppi ikuisesta piinahelvetistä ei ole Raamatun alkuperäinen oppi. Se on lainausta pakanauskonnoista.

      Se on kehittynyt vuosisatojen ja -tuhansien aikana muinaisesta Babylonian uskonnosta (Gilgamesh eepos), siirtynyt sieltä muille kansoille (Egyptin kuolleiden kirja, Kreikan filosofia Platon ja jumaltarut Homerus, Persian zarathustralaisuus), näiltä juutalaisille (erityisesti pakkosiirtolaisuudessa) ja lopulta fariseuksille, joiden usko tuonelasta vastaa täysin zarathustralaisten, kreikkalaisten, Egyptiläisten ja juutalaistan Raamatun ulkopuolisten tarujen kuvausta, mutta sitä ei löydy lainkaan Vanhasta testamentista.

      Huomasin, että Raamattu ei välttämättä opeta päättymätöntä kärsimystä tulisessa järvessä. Se opettaa ikuista kuolemaa ja ihmisten katoamista sen jälkeen, kun heidät on tuomittu: tätä kutsutaan toiseksi kuolemaksi (tulinen järvi on kielikuva lopullisesta tuhosta ja hävityksestä, niin kuin se on sitä Raamatussa muuallakin).

      Samalla kun löysin tietoa näistä asioista, törmäsin unitarismiin ja myös areiolaisiin opetuksiin, joissa ei pidetä kolminaisuusoppia raamatullisena. Kesti vielä monta vuotta ennen kuin tämän jälkeen rohkenin itsekin hylätä ensin sen näkemyksen, että Jeesus olisi isää alempi luoja-Jumala ja ikuinen olento kenties ilman syntymää tai sitten ensimmäinen hänen luomansa taivaallinen olento (Jumalan Poika), joka on tullut alas taivaasta Marian kohtuun ja syntynyt ihmiseksi.

      Sen tunnustaminen, että Jeesus kristus on pelkkä ihminen, vaati vuosikausia kestänyttä tutkimusta ja myös rohkeutta. Se johti vähitellen myös eroon uskovista ystävistä, sillä en kelvannut enää veljeksi: minusta oli tullut harhaoppinen eksyttäjä heidän mielestään. He sanoivat minun joutuvan kadotukseen, ellen muuttaisi mieltäni. Mitäpä siinä sitten voi tehdä: en voi mitään sille, että rakastan totuutta enemmän kuin veljiä. Niin menetin Jeesuksen nimen ja sanojen tähden uskovat veljeni.

      Ja tässä sitä nyt ollaan. En yhtään ihmettele, jos muilla totuutta etsivillä ja sitä rakastavilla kestää vähän aikaa ja jopa kauemmin kuin minulla, että he ymmärtävät nämä asiat Raamatusta, tutkimalla kirjoituksia ahkerasti tarvittaessa ja voimien mukaan joka päivä. Siinä kuluu tuhansia ja taas tuhansia tunteja pyhien kirjoitusten parissa... mutta valitettavasti kovin monet eivät ymmärrä lukemaansa suomenkielistä käännöstä oikein, koska se sisältää paljon käännösvirheitä, eikä kaikilla ole aikaa ja kykyjä ottaa selvää asioista. Niinpä he jäävät harhaopin ansaan.

      Ikävää tässä asiassa on puolin ja toisin, että trinitaarit, areiolaiset ja unitaarit kaikki tuomitsevat toinen toisensa helvettiin (tai kadotukseen, jos helvettiin ei uskota). Ja jokaisessa ryhmässä esiintyy samoja muita harhaoppisia tulkintoja Raamatusta kuin muissakin. Esimerkiksi sakramenttioppi on joidenkin unitaarien virhe: vesikaste pelastaa heidän mielestään.

      • Anonyymi

        Älä välitä, kauan minullakin meni ennenkuin totuus valkeni. Nyt ei eksyttäjät horjuta.


      • Anonyymi

        Jaah...minulla ei mennyt, sillä minulle ei moisia harhaoppeja oltu koskaan esitettykään. Muutaman muun harhaopin pois oppiminen veikin sitten vuoden ajan.


      • Anonyymi

        Rauhaa veli ! Kysyisin sinulta miten sinä ymmärrät Netti painoksen 2020 Juudas. 5 jae

        kysynpävaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rauhaa veli ! Kysyisin sinulta miten sinä ymmärrät Netti painoksen 2020 Juudas. 5 jae

        kysynpävaan.

        Juudan kirje 1:4

        Jakeessa Juuda 1:4 on karkea käännösvirhe, jonka kolmiyhteiseen jumalaan uskova Raamatun kääntäjä on tehnyt oman ennalta totena pitämänsä opin tueksi. Se kohta kuuluu Novumia mukaillen nykysuomeksi näin:

        ”… muuttavat meidän Jumalamme armon irstaudeksi ja kieltävät Jumalan, ainoan valtiaan, ja meidän herramme Jeesuksen kristuksen.” (Jda 1:4)

        Juuda erottaa tässä toisistaan Jumalan ja Jeesuksen kristuksen niin kuin kaikki apostolit ja Jeesus itse kaikissa Raamatun kohdissa tekevät. Juuda vahvistaa tämän eron ainoan valtiaan eli Jumalan ja hänen poikansa välillä vielä kirjeensä lopussa, joka kuuluu tarkasti suomennettuna näin:

        ”Mutta hänelle, joka voi varjella teidät lankeamasta, ja asettaa teidät riemuitsevina kirkkautensa eteen moitteettomina, ainoalle viisaalle Jumalalle ja pelastajalle, kirkkaus ja majesteetti ja voima ja valta ennen kaikkia aikoja ja nyt ja ikuisesti, meidän herramme Jeesuksen kristuksen kautta, aamen.” (Jda 1:24-25)

        Kolmiyhteiseen jumalaan uskovat takertuvat tällaisiin käännösvirheisiin kuin hukkuva pelastusrenkaaseen yrittäessään pelastua rikkonaisen ja vuotavan paattinsa sisällä, joilla sanoilla kuvaan heidän harhaoppiaan.

        Juuda 1:5 Vaikka jo kerran olette saaneet tietää kaiken, tahdon kuitenkin muistuttaa teitä siitä, että Herra (kyrios), joka oli pelastanut kansan Egyptistä, toisella kertaa hukutti ne, jotka eivät uskoneet;

        Joissakin käsikirjoituksissa on sanan "Herra" paikalla "Jeesus", mutta "Jeesus" on selvästi väärennös, olkoon sen tukena olevat perustelut sitten mitä tahansa. Uusi testamentti erottaa Jumalan ja Kristuksen toisistaan, niin että kuvaa Jeesuksen ihmisenä ja hänen isänsä on "yksin Jumala" jopa harhaoppisessa Johanneksen evankeliumissa. (Joh 5:44; 17:3)

        https://biblehub.com/commentaries/jude/1-5.htm

        Pulpit Commentary

        "...In the second half of the verse there is a still more serious difficulty in the text. Instead of the term "Lord," some of the very best authorities read "Jesus." If this must be accepted, we have an act of the Jehovah of the Old Testament ascribed to the Jesus of the New Testament. But this would be an entirely unexampled usage. For, while the New Testament not unfrequently introduces the name of Christ when it refers to deeds of grace or claims of honour which the Old Testament connects with the name of Jehovah (cf. 1 Corinthians 10:4; 1 Peter 3:15, etc.), it never does this with that name of the Redeemer of the New Testament which specially marks his human nature and origin. Hence Professor Herr speaks of the reading "Jesus" here as a blunder, however supported."

        Professori Herr on oikeassa.

        https://biblehub.com/multi/jude/1-5.htm

        Kaikki tuolla mainitut kreikan kielen käsikirjoitukset sisältävät sanan "kyrios" (Herra), eikä yksikään sanaa "Jeesus". Asiaa ei silti ratkaista enemmistöllä, eikä edes siten, mitkä käsikirjoitukset ovat vanhimmat, vaan asiayhteydellä (mikä sopii parhaiten ja on konkordanssissa muiden kohtien kanssa) ja laajemmalla kokonaisuudella (mitä Raamatussa muualla sanotaan Jumalasta ja Jeesuksesta).

        https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2020/06/07/kirkkauden-jumala-ilmestyi-aabrahamille/

        Tuolla on selvitetty Vanhan testamentin puolelta, että Jeesus ei ilmestynyt patriarkoille ja profeetoille siellä. Se, joka heille ilmestyi, oli Herran enkeli, ei Jeesus. Sitten on kohtia, joissa Herra itse näyttäytyy joko ilmestyksessä tai livenä. (Jes 6; 2Moos 24:9-11) Jälkimmäinen näistä on sikäli erikoinen, että 74 israelilaista näkee Jumalan luonnollisilla silmillä, vaikka Ut:n mukaan (Jeesus ja Paavali) kukaan ei ole Jumalaa nähnyt. (1Tim 6:16; Joh 1:18)


    • Anonyymi

      1Joh.5:7 Biblia (1776) Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi on: 1Joh.5:8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi, ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.

      • Anonyymi

        1Joh 5:6-8

        Nämä jakeet kuuluvat vanhojen ja luotettavien käsikirjoitusten mukaan suomennettuina näin:

        6. Tämä on tullut veden ja veren kautta, Jeesus, ei vain vedessä vaan vedessä ja veressä, ja henki todistaa, sillä henki on totuus
        7. Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8. henki ja vesi ja veri, ja ne kolme ovat yhtä.

        Moniin käännöksiin on otettu mukaan todennäköisesti myöhempi katolisten isien tekemä lisäys ja jakeet kuuluvat niiden lisäysten mukaan näin (lisäykset suluissa):

        6. Tämä on tullut veden ja veren kautta, Jeesus (kristus), ei vain vedessä vaan vedessä ja veressä, ja henki todistaa, sillä henki on totuus
        7. Sillä kolme on, jotka todistavat (taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki ja nämä kolme yhtä ovat.)
        8. (Ja kolme on todistavia maassa): Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme ovat yhtä.

        Näillä lisäyksillä on ilmeisesti pyritty sisällyttämään kolmiyhteisen jumalan oppi Raamattuun, jossa sitä ei muutoin tunneta. Kolmiyhteisen jumalan oppi on kehittynyt vähän kerrassaan apostolisen ajan jälkeen, kun heidän opetuslapsensa ja seuraajansa alkoivat yhdistellä juutalaisen ja kreikkalaisen filosofian logos-käsitettä alkuperäiseen Raamatun opetukseen. Näin muodostui ensin kaksipersoonainen jumala, jossa isä ja poika ovat yhtä olemusta keskenään ja saman jumaluuden eri ilmentymiä. Jeesus kristus eli Logos kuvataan silloin Jumalan kanssa yhtä olevana mutta tästä erillisenä persoonana maailmassa, jonka kautta Jumala on luonut kaiken, mitä on olemassa. Myöhemmin myös Jumalan henki lisättiin näin muodostuneeseen kolmiyhteiseen jumalaan, jolloin sitä alettiin pitää samalla tavalla Jumalasta erillisenä omana persoonana kuin Jeesustakin (Logos). Lopputuloksena oli pakanuudesta tuttu opetus kolmiyhteisestä jumalasta, jonka opin juuret ovat muinaisessa Babyloniassa ajalta yli 2000 vuotta ennen Kristuksen syntymää.

        jatkuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1Joh 5:6-8

        Nämä jakeet kuuluvat vanhojen ja luotettavien käsikirjoitusten mukaan suomennettuina näin:

        6. Tämä on tullut veden ja veren kautta, Jeesus, ei vain vedessä vaan vedessä ja veressä, ja henki todistaa, sillä henki on totuus
        7. Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8. henki ja vesi ja veri, ja ne kolme ovat yhtä.

        Moniin käännöksiin on otettu mukaan todennäköisesti myöhempi katolisten isien tekemä lisäys ja jakeet kuuluvat niiden lisäysten mukaan näin (lisäykset suluissa):

        6. Tämä on tullut veden ja veren kautta, Jeesus (kristus), ei vain vedessä vaan vedessä ja veressä, ja henki todistaa, sillä henki on totuus
        7. Sillä kolme on, jotka todistavat (taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki ja nämä kolme yhtä ovat.)
        8. (Ja kolme on todistavia maassa): Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme ovat yhtä.

        Näillä lisäyksillä on ilmeisesti pyritty sisällyttämään kolmiyhteisen jumalan oppi Raamattuun, jossa sitä ei muutoin tunneta. Kolmiyhteisen jumalan oppi on kehittynyt vähän kerrassaan apostolisen ajan jälkeen, kun heidän opetuslapsensa ja seuraajansa alkoivat yhdistellä juutalaisen ja kreikkalaisen filosofian logos-käsitettä alkuperäiseen Raamatun opetukseen. Näin muodostui ensin kaksipersoonainen jumala, jossa isä ja poika ovat yhtä olemusta keskenään ja saman jumaluuden eri ilmentymiä. Jeesus kristus eli Logos kuvataan silloin Jumalan kanssa yhtä olevana mutta tästä erillisenä persoonana maailmassa, jonka kautta Jumala on luonut kaiken, mitä on olemassa. Myöhemmin myös Jumalan henki lisättiin näin muodostuneeseen kolmiyhteiseen jumalaan, jolloin sitä alettiin pitää samalla tavalla Jumalasta erillisenä omana persoonana kuin Jeesustakin (Logos). Lopputuloksena oli pakanuudesta tuttu opetus kolmiyhteisestä jumalasta, jonka opin juuret ovat muinaisessa Babyloniassa ajalta yli 2000 vuotta ennen Kristuksen syntymää.

        jatkuu

        Vuoden 1938 Kirkkoraamatusta puuttuvat sanat ovat todennäköisesti katolisten isien tekemää lisäystä ja väärennöstä noissa jakeissa. Ne eivät ole olleet alkuperäisessä Raamatussa mukana. Vuoden 1938 käännös on tarkempi ja lainaan sitä pidemmältä jaksolta, jotta näet, mitä Johannes kokonaisuutensa sanoo isästä ja pojasta ja pyhästä hengestä.

        1.Johanneksen kirje:
        4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
        4:2 Tästä te tunnette Jumalan hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
        4:3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.
        4:4 Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa.
        4:5 He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niin kuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä.
        4:6 Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.
        4:7 Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan.
        4:8 Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
        4:9 Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa.
        4:10 Siinä on rakkaus – ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.
        4:11 Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme.
        4:12 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Jos me rakastamme toinen toistamme, niin Jumala pysyy meissä, ja hänen rakkautensa on tullut täydelliseksi meissä.
        4:13 Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille henkeänsä.
        4:14 Ja me olemme nähneet ja todistamme, että isä on lähettänyt poikansa maailman vapahtajaksi.
        4:15 Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.
        4:16 Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
        4:17 Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.
        4:18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkottaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.
        4:19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.
        4:20 Jos joku sanoo: ”Minä rakastan Jumalaa”, mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.
        4:21 Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.
        5:1 Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.
        5:2 Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.
        5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;
        5:4 sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme.
        5:5 Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan poika?
        5:6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja henki on se, joka todistaa, sillä henki on totuus.
        5:7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
        5:8 henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
        5:9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut pojastansa.
        5:10 Joka uskoo Jumalan poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut pojastansa.
        5:11 Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen pojassansa.
        5:12 Jolla poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.
        5:13 Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä.

        jatkuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuoden 1938 Kirkkoraamatusta puuttuvat sanat ovat todennäköisesti katolisten isien tekemää lisäystä ja väärennöstä noissa jakeissa. Ne eivät ole olleet alkuperäisessä Raamatussa mukana. Vuoden 1938 käännös on tarkempi ja lainaan sitä pidemmältä jaksolta, jotta näet, mitä Johannes kokonaisuutensa sanoo isästä ja pojasta ja pyhästä hengestä.

        1.Johanneksen kirje:
        4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
        4:2 Tästä te tunnette Jumalan hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
        4:3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.
        4:4 Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa.
        4:5 He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niin kuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä.
        4:6 Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.
        4:7 Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan.
        4:8 Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
        4:9 Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa.
        4:10 Siinä on rakkaus – ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.
        4:11 Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme.
        4:12 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Jos me rakastamme toinen toistamme, niin Jumala pysyy meissä, ja hänen rakkautensa on tullut täydelliseksi meissä.
        4:13 Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille henkeänsä.
        4:14 Ja me olemme nähneet ja todistamme, että isä on lähettänyt poikansa maailman vapahtajaksi.
        4:15 Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.
        4:16 Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
        4:17 Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.
        4:18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkottaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.
        4:19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.
        4:20 Jos joku sanoo: ”Minä rakastan Jumalaa”, mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.
        4:21 Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.
        5:1 Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.
        5:2 Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.
        5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;
        5:4 sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme.
        5:5 Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan poika?
        5:6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja henki on se, joka todistaa, sillä henki on totuus.
        5:7 Sillä kolme on, jotka todistavat:
        5:8 henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
        5:9 Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut pojastansa.
        5:10 Joka uskoo Jumalan poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut pojastansa.
        5:11 Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen pojassansa.
        5:12 Jolla poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.
        5:13 Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä.

        jatkuu

        Johannes erottaa tässä jaksossa ja kaikkialla kirjoituksissaan isän ja pojan selvästi toisistaan, niin että sanoo vain isää Jumalaksi ja poikaa kristukseksi, joka on tullut lihassa ja jonka Jumala on lähettänyt maailman vapahtajaksi. Joka tämän tunnustaa, on Jumalasta, ja hänessä Jumalan henki pysyy: se, joka tunnustaa Jeesuksen kristuksen lihassa tulleeksi Jumalan pojaksi, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä, henkensä kautta.

        Jumala asuu henkensä kautta niissä, jotka uskovat hänen poikaansa (Jeesuksen kristuksen evankeliumin mukaan) ja Jumala pysyy meissä, henkensä kautta, ja me pysymme Jumalassa sen hengen kautta, jonka hän on pannut meihin asumaan.

        Tutkitaan vielä jakeita 5:6-8 yksityiskohtaisemmin.

        6. Tämä on tullut veden ja veren kautta, Jeesus (kristus), ei vain vedessä vaan vedessä ja veressä, ja henki todistaa, sillä henki on totuus
        7. Sillä kolme on, jotka todistavat (taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki ja nämä kolme yhtä ovat.)
        8. (Ja kolme on todistavia maassa): Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme ovat yhtä.

        Tämä kohta on vaikeaselitteinen ja monitulkintainen. Mitä Johannes tarkoittaa vedellä? Mitä tarkoittaa veden kautta tuleminen tai vedessä ja veressä tuleminen? Onko se viittaus siihen, miten Jeesus syntyi ihmiseksi? Voi olla, mutta ei välttämättä. Tiedän, että juutalaisuudessa ajateltiin ihmisen syntyvän verestä ja vedestä (lapsiveden puhkeaminen ja verenvuoto synnytyksessä).

        On siis mahdollista, että Johannes jatkoi sen asian todistamista, mitä edellytti Jumalan hengestä syntyneiden tunnustavan totuudeksi: että Jeesus kristus on lihassa tullut Jumalan poika. Johanneksen ajan harhaoppi oli doketismi. Doketistit eivät uskoneet, että Jeesus oli kärsinyt ihmisenä liharuumiissa kuoleman ja että Jumala oli herättänyt hänet ylös kuolleista. Johannes painotti sen vuoksi tämän asian tunnustamisen tärkeyttä ja kirjoitti doketismia vastaan. Hän sanoi doketisteja antikristuksiksi ja villitsijöiksi: ei niitä, jotka tunnustavat Jeesuksen kärsineen ihmisenä liharuumiissa kuoleman ja että Jumala on herättänyt tämän ihmisen kristuksen Jeesuksen ylös kuolleista.

        Miksi Johannes puhuu kolmesta todistajasta? Ei ainakaan sen vuoksi, että olisi opettanut kolmiyhteisestä Jumalasta tai uskonut sellaiseen. Johannes on erottanut kaikissa kohdissa kirjoitustaan tässä ja muualla toisistaan isän ja pojan, niin että sanoo vain isää Jumalaksi, mutta poikaa kristukseksi, joka on tullut lihassa. Isä on lähettänyt tämän lihassa tulleen poikansa maailman vapahtajaksi ja on ainoa Jumala sen perusteella, mitä Johannes kirjoittaa ja mitä Jeesus on aiemmin sanonut (Joh 17:3; 1Joh 5:19-20 sanoo isää totiseksi Jumalaksi, ei Jeesusta, minkä myös jotkut trinitaarit avoimesti tunnustavat).

        Raamatun mukaan jokainen asia on kahden tai kolmen todistajan kautta vahvistettava. Niinpä myös Jumalan todistus omasta pojastaan on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan kautta – tässä tapauksessa kolmen.


    • Anonyymi

      1Joh.5:6 Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus. Joh.19:34-35

    • Anonyymi

      Jes.40:22-23 Hän istuu korkealla maapiirin päällä. kuin heinäsirkkoja ovat sen asukkaat; hän levittää taivaan niinkuin harson, pingoittaa sen niinkuin teltan asutavaksi. Hän tekee ruhtinaat olemattomiksi, saataa maan tuomarit tyhjän veroisiksi. Jes.45:18 Sillä näin sanoo Herra, joka on luonnut taivaan - hän on Jumala - joka on valmistanut maan ja tehnyt sen; hän on sen vahvistanut, ei hän sitä autioksi luonut, asuttavaksi hän sen valmisti: Minä olen Herra, eikä toista ole. Jes.45:21

    • Anonyymi

      Jes.41:22. 43:10-11 Te olette minun todistajani, sanoo Herra, minun palvelijani, jonka minä ole valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule. Minä, minä olen Herra, eikä muuta pelastajaa, kuin minä. Jes.41:4. 44:6. 45:5,14. 48:12

    • Anonyymi

      1Kor.16:21-22 Tervehdys minulta, Paavalilta, omakätisesti. Jos joku ei pidä Herraa rakkaana, hän olkoon kirottu! Maran ata. Gal.1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, mitä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

    • Anonyymi

      1Joh.5:1 Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt. 1Joh.4:2-3

      • Anonyymi

        Trinitaarien ja palstan kirjoittajien mukaan unitaarit ja areiolaiset eivät ole syntyneet Jumalasta, vaikka he uskovat Jeesuksen olevan Kristus.


    • Anonyymi

      Kompaan aloittajaa jos, Jumala nyt edes on olemassa ja hän on todellakin luonut kaiken niin silloinhan me kaikki ihmiset olemme tuon Jumalan lapsia - ihan jokainen. Hänen poikiaan ja tyttäriään, joten mitä saavutetaan sillä että erityisesti korostetaan Jeesus Nasaretilaisen olleen Jumalan poika?

      • Anonyymi

        Jahve oli israelilaisten jumala samoin kun Ukko oli suomalaisten ylijumala. Jokaisella muinaisella kansalla oli jumalansa. Ei israelilaisten jumala kuulu millään tavalla suomalaisille.
        On sama uskommeko Ukkoon tai Jahveen kun millään ei pysty todistamaan niiden olemassa oloa. On vain uskomuksia että jumalia on olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jahve oli israelilaisten jumala samoin kun Ukko oli suomalaisten ylijumala. Jokaisella muinaisella kansalla oli jumalansa. Ei israelilaisten jumala kuulu millään tavalla suomalaisille.
        On sama uskommeko Ukkoon tai Jahveen kun millään ei pysty todistamaan niiden olemassa oloa. On vain uskomuksia että jumalia on olemassa.

        Etkö muka ole kuullut ukkosen jyrisevän? :-O


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jahve oli israelilaisten jumala samoin kun Ukko oli suomalaisten ylijumala. Jokaisella muinaisella kansalla oli jumalansa. Ei israelilaisten jumala kuulu millään tavalla suomalaisille.
        On sama uskommeko Ukkoon tai Jahveen kun millään ei pysty todistamaan niiden olemassa oloa. On vain uskomuksia että jumalia on olemassa.

        >> Jahve oli israelilaisten jumala <<

        Sinun väitteesi mukaan Jahve olisi ainoastaan vanhan liiton eli vanhan testamentin "heimojumala", eli vain juutalaisen kansan Jumala. Mutta raamattu itse kumoaa kansallisjumala-väitteesi mm. uudessa testamentissa:

        Room. 3:29-30
        ...onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin, koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.

        Oikean yhden Jumalan lisäksi on olemassa vain sellaisia, joita ihmiset tai kansat pitävät jumalina, mutta jotka eivät oikeasti mitään jumalia ole. Tähän ryhmään kuuluu mm. mainitsemasi Ukko ylijumala.

        Jer. 16:20 Voiko ihminen tehdä itsellensä jumalia? Eivät ne jumalia ole!

        Jer. 10:3 Sillä kansat noudattavat turhia jumalia; sillä ne ovat puuta, joka hakataan metsästä, puusepän kätten tekemiä, työaseella tehtyjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Jahve oli israelilaisten jumala <<

        Sinun väitteesi mukaan Jahve olisi ainoastaan vanhan liiton eli vanhan testamentin "heimojumala", eli vain juutalaisen kansan Jumala. Mutta raamattu itse kumoaa kansallisjumala-väitteesi mm. uudessa testamentissa:

        Room. 3:29-30
        ...onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin, koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.

        Oikean yhden Jumalan lisäksi on olemassa vain sellaisia, joita ihmiset tai kansat pitävät jumalina, mutta jotka eivät oikeasti mitään jumalia ole. Tähän ryhmään kuuluu mm. mainitsemasi Ukko ylijumala.

        Jer. 16:20 Voiko ihminen tehdä itsellensä jumalia? Eivät ne jumalia ole!

        Jer. 10:3 Sillä kansat noudattavat turhia jumalia; sillä ne ovat puuta, joka hakataan metsästä, puusepän kätten tekemiä, työaseella tehtyjä.

        Jes. 44:6 Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa. 8 ...Onko muuta Jumalaa kuin minä? Ei ole muuta pelastuskalliota, minä en ketään tunne.


    • Anonyymi

      Oppikiistat on paholaisen aikaansaama ansa, jotta ihmiset riitautuisivat ja eksyisivät pois keskinäisestä rakkaudesta ja kunnioituksesta. Tämä, mitä kirjoitin, ei ole mikään oppi. Tulipahan vaan mieleen. Kaikesta mitä Raamattuun on kirjoitettu, voidaan jollakin tahdolla vääntää melkein mitä tahansa. Eikös siellä sanota, että "olkaa veljet keskenänne". Räsänen ei kyllä ole samaa mieltä. En minäkään. Ja onhan siellä sekin, että "autuaampi on antaa kuin ottaa". Murhemielielle pitäi antaa viiniä, jotta hän unohtaisi murheensa. Siispä avaan punkkupuollon kun tästä hommasta kerkiän.

    • Anonyymi

      Aloittaja on eksynyt omiin selityksiinsä.

      Messiaaniset juutalaiset, jotka juutalaisina uskovat 3-yhteiseen Jumalaan ja Messias-Jeesukseen, selittävät parhaiten Isän, Pojan ja Pyhän Hengen olemuksen ja sen, mitä "yksi" Jumalan kohdalla tarkoittaa:

      Discover the Jewish Jesus - Follow Messiah #3
      https://www.youtube.com/watch?v=_e6wFpDbOhg

    • >>Kolminaisuusoppi on juurtunut syvälle uskovan ihmisen mieleen. >>

      Islaminuskoisen mieleen se ei ole juurtunut.

    • Anonyymi

      Raamattu ei ilmoita kolmea jumalaa eikä Ramatusta löydy kolminaisuusoppia. Kolminaisuusoppi on harhaa.
      Sen sijaa Raamattu ilmoitta Jeesuksen olevan Isän nimi ja Pyhän Hengen olevan Jeesus.
      Sanan mukaan Jeesus-nimi on kaikkein korkein.
      Luonnollisesti ilman esikoista; poikaa ei ole isää. Eikä Isää ole ennen Poikaa. Eikä Poikaa ole ilman Isää. Isä ja poika ovat samanaikaisia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      23
      2386
    2. Vieläkö odotat että

      Näkisitte hänen kanssaan?
      Ikävä
      117
      1502
    3. Haluan sinun kanssa sänkyyn

      Ja läheisyyttä, koska rakastan sinua mies.
      Ikävä
      62
      1345
    4. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

      Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      26
      1231
    5. Kuinka paljon

      Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      117
      1114
    6. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

      Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      34
      1096
    7. Nainen sä olet

      arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      71
      1064
    8. Jos olisin

      Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p
      Ikävä
      57
      1017
    9. Luotathan?

      Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na
      Ikävä
      31
      960
    10. Voi kun pian voisi varmuudella sanoa

      mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(
      Ikävä
      53
      956
    Aihe