Löytyi jonkin toimiston ikivanhaTelenorma seinäkello kirpparilta. Se osoittautui ns. orjakelloksi, eli masterkello tyrkkää sille joka minuutti 24V sähkötällin, jolloin se älyää siirtää minuuttiviisaria pykälän eteenpäin. Nettiä selatessani löytyi ao. ohje/kaavio itsetehdystä "masterkellosta": http://remotesmart.wikidot.com/1-min-kello-ohjain
Jostain luin että kelloon johdettavaa signaalia pitäisi kääntää napaisuudeltaan toisinpäin joka toisella pulssilla. Muuten kello käy minuutin eteen ja toisen takaisin päin. Tuossa kytkennässä sitä ei ilmeisesti ole?
Mitenkähän sen järjestäisi? Koneisto on käytännössä just samanlainen kuin linkissä avautuvassa sivussa vasen ylänurkka: https://picclick.de/TN-TELENORMA-TN-Nebenuhrwerk-Uhrwerk-Mutteruhr-Hauptuhr-Bahnhofsuhr-182725451202.html
TN master- ja orjakello
10
445
Vastaukset
- Anonyymi
Todella harvinaisia ovat kahteen suuntaan askeltavat kellokoneistot. Semmoisia olen joskus asentanut ameriikan risteilylaivoihin hurjassa nuoruudessani.
Vaihtonapaiset pulssit tarvitaan siksi, että moottorin ankkuri pyörähtää puoli kierrosta jokaisella pulssilla. Jos napaisuus ei ole oikea, niin ankkuri ei pyörähdä ollenkaan.- Anonyymi
Kellon sydämenä on siis steppimoottori jossa on iso askel...
- Anonyymi
Olen minä muutaman vuoden noita pää- ja sivukelloja rassannut enkä nyt heti tajua miten tuo ensimmäinen linkki liittyy juttuun.
Googleta aluksi H-driver tai L298 niin pääset ehkä jyvälle siitä, mitä tarvitaan. Jos sivukellossa on pelkkä minuuttikoneisto niin riittää yksi H-drver, ja sitä ohjataan vuorottaisilla pulsseilla. Käytännössä joku mikrokontrolleri on välttämätön. - Anonyymi
Tarvitset siis piuhoihin 24 V pulssin, jonka polariteetin pitää kääntyä jokaisen pulssin jälkeen. Eli normisti nollajännite, sitten pulssi 24V, sitten nollajännite, sitten pulssi -24V jne.
Tuollaisen rakentaminen riippuu siitä mitä romua sattuu käsillä olemaan. Jos on tarjolla kaksi relettä joissa vaihtokoskettimia niin tuota tämä sekvenssi:
Eka rele tekee ulostuloonsa tarvittavan pituisen 24 V pulssin aina tasaminuutin kohdalla.Toinen rele vaihtaa ekalta releeltä tulevat piuhat (maa, pulssi) keskenään päinvastaiseen järjestykseen aina hieman tuon minuuttipulssin jälkeen.
Kun ollaan elektroniikkapalstalla niin pakko keksiä käyttöä elektrolyyttikondensaattoreille. Teetkin kytkennän niin, että rele kytkee ulostulonsa vuorotellen 24 V ja maan välille mutta ulostulopiuhassa on suuri elektrolyyttikondensaattori johtimen kanssa sarjassa. Kun rele kytkee 24V niin virta kulkee aluksi tyhjän lyyttin lävitse suoraan kellolle ja saa sen raksahtamaan. Hetken kuluttua piirin läpi kulkema virta on ladannut kondensaattoriin 24 volttiin jolloin virran kulku loppuu. Se siis painelee eksponentiaalisesti nollaan ja aikavakion määrää kellon läpi kulkeva virta ja kondensaattorin suuruus. Seuraavan minuutin alkaessa rele kytkeekin ulostulonsa maahan jolloin kondensaattoriin varattu 24 V tuottaa kelloon negatiivisen 24V pulssin. Taas virta kestää aikansa mutta painelee lopulta nollaan. Seuraavan minuutin alkaessa kytketään takaisin 24V jollon sama alkaa alusta.
Kondensaattorin on oltava sopivan kokoinen jotta tuo toimii. Joudut mittaamaan minkäsuuruinen virta menee kellon läpi 24 V pulssin aikana ja valitsemaan konkan joka tuolla virralla latautuu 24 volttiin esimerkiksi kahden tai kolmen aiotun pituisen pulssin kuluessa.
Se "oikea" tapa hoitaa asia olisi mosfeteillä tai transistorella tehty H-silta ja siihen ohjaimeksi kideoskillaattorilla varustettu pieni mikrokontrolleri. Tuo käsisäätöinen kytkentäsi ei tule pysymään ajassa jolloin kello on varsin hyödytön kapistus. Kideoskulla ja mahdollisesti vielä pienellä ohjelmallisella korjauksella varustettu kello pysyy ajassa.- Anonyymi
Sivukellot vaativat polarisoidut pulssit. Yleensä jännite on 24VDC, joskus 12 tai 48. Vaadittava pulssin kesto riippuu kellon (koneiston) koosta. Tyypillisille 30 cm kelloille riittää 1/2 s, 2s jo isoille.
Jos et tee pääkelloa itse (helppoa), sellaisia saa esim rwm.fi.
Pääkelloissa nykyään muisti, kalenteri, GPS ja voidaan liittää esim Ethernet jne.
Kun monta kelloa esim virastostoissa, aina puolet 1 min ero toisiin. Sähkärit eivät ymmärrä, ongelma on ikuinen. Ratkaisu kyllä simppeli.
- Anonyymi
Ensiksi pitää selvittää toimiiko se kello saman napaisilla pulsseilla, vai tarvitseeko vuorotellen plus ja miinus pulsseja. Varmaan uskaltaa testata jollain 24 VDC powerilla.
- Anonyymi
Voinhan tuota testata, mutta taitaa mennä liian monimutkaiseksi käyttää tuota alkuperäistä koneistoa. Taidan etsiä patterikoneiston joka käy tuohon ja jättää vanhan koneiston talteen.
Kello on aika komea laitos, joten en kehtaa heittää sitä romukasaan. Kiitos kaikille vastanneille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voinhan tuota testata, mutta taitaa mennä liian monimutkaiseksi käyttää tuota alkuperäistä koneistoa. Taidan etsiä patterikoneiston joka käy tuohon ja jättää vanhan koneiston talteen.
Kello on aika komea laitos, joten en kehtaa heittää sitä romukasaan. Kiitos kaikille vastanneille.Älä suotta. Leiki sen kanssa 24 VDC virtalähteellä tai akulla (12v saattaa riittää).
Huomaat, askeltaa kun vaihdat napoja vuoronperään.
Se on hauskaa.
- Anonyymi
Itse sain joskus noita kelloja useita versioita päivyreillä/läppänäytöillä ym. ja kaikki sain toimimaan tekemälläni elektor-lehdessä joskus julkaistulla ohjaimella.
Linkki: https://www.industrial-electronics.com/elektor_303_8.html
Katso tuolta kytkentä nro 200 joka kyseessä. - Anonyymi
Hasseb Inc. Sivulta löytyy pari kappaletta ohjaimia. Paristokäyttöinen tai virtalähteellä. Itse olen käyttänyt jo pari vuotta paristokäyttöistä. Pysyy erittäin hyvin ajassa. Maksavat kyllä jonkin verran
https://www.hasseb.fi/shop2/index.php?route=product/product&product_id=52
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 372401
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362336- 951721
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511280Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?841246Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51165Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?266989- 52966
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi36737- 27710