Mikä voi aiheuttaa koiran närästystä?

Anonyymi

Syö ihan hyvää nappulaa, allergia sekä hiukan koiralle tehtyä puuroa ja raejuustoa. Voiko olla näistä puuro tai jopa reajuusto? Mitä huonoa ja hyvää raejuustosta? Muut ylimääräiset nyt pois, mutta mikä auttaisi pääsemään eroon närästyksestä. Joskus vähemmän ja joskus enemmän närästystä.

3

5027

Vastaukset

• Anonyymi

Oletko aikeissa tehdä asialle muutakin kuin kirjoitella keskustelupalstalle? Kuten esimerkiksi suunnata eläinlääkäriin?

Koiran närästys voi johtua ihan vain ruokinnasta, mutta se on oireena myös monissa sairauksissa ja rakenteellisissa vioissa. Näitä ei keskustelupalstalla korjata.

Minkä takia pääasiassa kuivamuonaa syövälle koiralle syötetään vielä puuroakin?!?! Meinaatko, ettei lihapainotteisen ravinnon syöjä saa niistä nappuloista tarpeeksi (tai pikemminkin liikaa) hiilareita? Hiilarit sulavat hitaasti, mikä aiheuttaa refluksiin taipuvaiselle koiralle helposti oireita. Raejuusto - ainakin vähärasvainen sellainen - lienee epätyypillinen aiheuttaja, joten jos ruoka on ongelma, niin puuro on nou-nou ja nappulakin voi olla vaihtoa vailla.

• Anonyymi

Lääkärissä kuule on käyty. Parempi on kun täältä ei kysy mielipiteitä yhtään. Ilkeitä ihmisiä, jos vain haluaa mielipiteitä kysyä, jos neuvoja saisi. Lääkärit eivät aina kaikkeen vastauksia tiedä, anna. Koira on käynyt lääkärissä ja käy varmasti, jos tarpeen. Aina ja maksu ei ongelma.

• Useinmiten närästys johtuu sopimattomasta ruuasta. Joko siellä yksi tai useampi tekijä. Yksikin siis riittää. Voi olla tosiaan joku rakennejuttu tai suolistosairauskin. Mutta ensin lähtisin ruuasta, ELLEI ole tosi vakavaa, jolloin kannattaisi tutkia mahdolliseman monipuolisesti nopeaan.
      Ruuassa voi olla monta syytä, mutta sama kuin ihmisillä , niin esim.hyvin rasvainen voi närästää. Jos on herkkävatsa tai kyllä muutenkin, niin ihan joku yksittänen lihakin. Tai esim.raaka ei sovi, mutta kypsänä ei. Joillekkin närästävillä yllättäen esim.kana ei sovi. Mutta pääasiassa mitä rasvaisempi, sen pahempi. Myös esim.koirien lihoissa on eroja "laadullisesti". Toisia pystyy paremmin käyttämään, vaikka olisi saman elukan. Rasvainen kala tosi usein tai rasvalisät pistää taipuvaista närästämään. Mutta viimekädessä yksilöllistä.
      Ei raejuustossa mitään huonoakaan ole, PAITSI jos maitotuottet ei yleisesti sovi tai taasen, yksilöllisesti, jostain syystä. Mutta ei se mikään yleinen aiheuttaja muuten ole.
      Puuro voi aiheuttaa, mutta lähinnä ei ole kyse ylipäätään, että puuro/hiilarit aiheuttaa, vaan taasen, että yksilöllisesti ei sovi...Ihan hyvin voi myös jatkaa tuota toinen ruoka kuivamuona, toinen kotiruoka, systeemiä. Se ei itsessään mitään tee, VAAN, jos siellä on joku sopimaton ainesosa... Tosin et kertonut, mitä tuo puuro sisältää eli siellä voi jotain sopimatonta olla. Ja pitäisikin sisältää muuta, eli jos toinen puoli on kotiruokaa, puuropohjaista, niin sen pitäisi myös sisältää proteiiniä (raejuusto ei ole sitä varsinaisesti) ja mielellään myös kasviksia ym. Pelkkä ryyni on liian yksipuolista.
      Aina kun on syytä epäillä/olettaa, että vähänkään ruoka on kyseessä, niin ehdottomasti pitäisi tehdä eliminaatiodieetti. Se on ainut varma tapa selvittää ruuuan/ruoka-aineitten osuus. Närästys on juuri tuollainen vaiva, johon siitä on hyvä apu, ellei halua lähteä arpomaan vaan muuttamalla tai kokeilemalla summittain sitä sun tätä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      146
      2912
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2047
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1777
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1742
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1421
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      965
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      948
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe