Miten luette pääsykokeisiin?

vinkkejä kaipaava

Millä tavalla te luette yliopiston pääsykokeisiin? Ja erityisesti olisi kiva kuulla niiltä, jotka ovat pääseet sisään viime vuonna, että millä tavalla valmistauduitte. Itse en ole tällä hetkellä valmennuskurssilla ja totesin, etten ehdi lukea tuota pääsykoekirjaa kuin pari kertaa läpi (kiitos ajankäytön:/). Toki laatu on määrää tärkeämpi, mutta kuitenkin...

71

47112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vilja

Olen nyt toista vuotta lääkiksessä. Pääsin kouluun heti lukion jälkeen ja ilman valmennuskursseja. Itsekin luin pääsykoekirjan vain kahdesti, ensin oikein perusteellisesti ja toisella kerralla vain vaikeita kohtia silmäillen. Ja ihan hyvin meni. Mielestäni nuo valmennuskurssit ovat lähinnä rahan haaskausta, koska itsehän ihmisen on osattava opiskella. Jos joku kurssi auttaakin pääsemään sisään, niin kuka sitä apua antaa sitten opinnoissa? Silloin pitää pärjätä ihan omillaan, ei kukaan tule myöhemmin enää kertomaan että mitä pitää lukea ja milloin.

• fil.yo.

No joo!

1. no itse pääsin 2 kerralla sisään
        2. en käynyt valm. kursseja
        3. tod. näköistä on että 90% tosissaan sisään yrittäneistä lukee ne kirjat moneen kertaan
        4. riippuu alasta! -->luepa oikikseen 1 kerran kirjat läpi ja sit silmäillen!
        5. tuurilla myös joskus pärjää! yo:ssakin!
        6. voi sitä auttaa sisään pääsyään kursseilla jos on rahaa
        7. tottakai siiten kun sisään on päässyt EHTII kait itsekin päntätä
        8. se sisäänpääsy on usein se ongelma...
        tottakai pitää opiskelle senkin jälkeen.
        9.kaikki ei opi asioita samassa tahdissa-...tai oppii eri keinoin. Joillekin kurssit voi olla tehokas apu syystä tai toisesta.
        10. saataa olla että olet poikkeustapaus, kun kerran NIIN VÄHÄLLÄ selvisit.
        11. tod. näk. valmistutkin nopeasti kun muistisi & ymmärryskykysi on niin hyvä.
        12. kaikki ei vaan opi asioita yhtä nopeasti, joidenkin pitää lukea useammin.
        13. joskus se sitkeyskin palkitaan. ja mestari harjoittelee aina.

• Jantsu
        fil.yo. kirjoitti:

No joo!

1. no itse pääsin 2 kerralla sisään
        2. en käynyt valm. kursseja
        3. tod. näköistä on että 90% tosissaan sisään yrittäneistä lukee ne kirjat moneen kertaan
        4. riippuu alasta! -->luepa oikikseen 1 kerran kirjat läpi ja sit silmäillen!
        5. tuurilla myös joskus pärjää! yo:ssakin!
        6. voi sitä auttaa sisään pääsyään kursseilla jos on rahaa
        7. tottakai siiten kun sisään on päässyt EHTII kait itsekin päntätä
        8. se sisäänpääsy on usein se ongelma...
        tottakai pitää opiskelle senkin jälkeen.
        9.kaikki ei opi asioita samassa tahdissa-...tai oppii eri keinoin. Joillekin kurssit voi olla tehokas apu syystä tai toisesta.
        10. saataa olla että olet poikkeustapaus, kun kerran NIIN VÄHÄLLÄ selvisit.
        11. tod. näk. valmistutkin nopeasti kun muistisi & ymmärryskykysi on niin hyvä.
        12. kaikki ei vaan opi asioita yhtä nopeasti, joidenkin pitää lukea useammin.
        13. joskus se sitkeyskin palkitaan. ja mestari harjoittelee aina.

Kantsii tietenkin tsekata aikaisempia pääsykokeita. Jos kysytään rasti ruutuun tehtäviä, nippelitietouden lukemista. Jos essee-tyyppisiä, niin kokonaisuuksien hallinta tärkeä. Aikaisemmista pääsykoekysymyksistä ainakin pääsee jyvälle, mitkä ovat keskeisiä asioita, joiden hallitseminen on välttämätöntä.

• heebotin

Itse näen valmennuskurssin hyödyn periaatteessa samana, kuin luennoilla istumisen.
        Voin ehkä osata koko kirjan vaikka kannesta kanteen ulkoa, mutta jos en pääse tekemään mitään aiheseen liittyviä tehtäviä/harrastamaan luovaa pohdintaa muiden aiheesta kiinnostuneiden kanssa, kirjan osaaminen on minulle /- nolla.
        Opinoissa apu tulee luonnostaan siitä, mistä proffat kaikista innostuneimmin luennoillaan jauhavat > siitä voi jo päätellä, mitä kannattaa lukea ja milloin. Tahti on muutenkin luonnollisempi sitten kun on päässyt sisään, koska kursseja ja kirjallisuutta on erilaisia.
        Se on totta, että kurssit ovat pirun kalliita, eivätkä toki ilman pääsykoekirjallisuuden kunnollista opiskelua auta mihinkään. Kyllä niistä silti sen lisänä voi tietyn laisille oppijoille olla paljonkin apua. Esimerkiksi minulle, joka en oikeastaan ole "lukemalla oppija".

• Jane

Luin kerran kirjat läpi ja tein samalla muistiinpanoja. Luin omat muistiinpanot useamman kerran läpi. Ne jää helpommin itselle päähän mitä on itse kirjoitellut.

• pomp

Itse teen ihan erilaisesti. Luen kerran kirjat läpi ja teen samalla muistiinpanoja. Luen sitten omat muistiinpanot useamman kerran läpi. Ne jää helpommin itselle päähän mitä on itse kirjoitellut.

• vinkeistä:)
        pomp kirjoitti:

Itse teen ihan erilaisesti. Luen kerran kirjat läpi ja teen samalla muistiinpanoja. Luen sitten omat muistiinpanot useamman kerran läpi. Ne jää helpommin itselle päähän mitä on itse kirjoitellut.

Nyt olen yrittänyt sellaista taktiikkaa, että luen hitaasti, jotta todella ymmärrän asian. Tosin minulla on vain(?) tämä yksi kirja luettavana... Totesin vain, että on hieman ärsyttävää, kun ei ole muuta materiaalia kuin tämä pääsykoekirja ja yliopiston sivuilla oleva viime vuoden pääsykoe. Onko vanhoja pääsykokeita mahdollista saada jostakin? Selailin myös eri yliopistojen sivuja, mutta jokaisellahan on tuo oma painostus alueensa(ja eri pääsykoekirjat), joten kokeet ovat erilaiset:/.

• vielä kysyisin...
        vinkeistä:) kirjoitti:

Nyt olen yrittänyt sellaista taktiikkaa, että luen hitaasti, jotta todella ymmärrän asian. Tosin minulla on vain(?) tämä yksi kirja luettavana... Totesin vain, että on hieman ärsyttävää, kun ei ole muuta materiaalia kuin tämä pääsykoekirja ja yliopiston sivuilla oleva viime vuoden pääsykoe. Onko vanhoja pääsykokeita mahdollista saada jostakin? Selailin myös eri yliopistojen sivuja, mutta jokaisellahan on tuo oma painostus alueensa(ja eri pääsykoekirjat), joten kokeet ovat erilaiset:/.

Missä te luitte pääsykokeisiin? Luitteko mieluummin kotona vai koitteko opintolukusalin hyödyllisemmäksi? Ja onko muuten Helsingin seudulla hyviä opintolukusaleja, jos niin missä?

• - - - -
        vielä kysyisin... kirjoitti:

Missä te luitte pääsykokeisiin? Luitteko mieluummin kotona vai koitteko opintolukusalin hyödyllisemmäksi? Ja onko muuten Helsingin seudulla hyviä opintolukusaleja, jos niin missä?

Melkein kaikissa kirjastoissa taitaa olla kaikille avoin lukusali.
        Helsingin yliopiston kirjaston lukusali on paikkana luksus, mutta miinuksena ettei sinne saa viedä kirjojen ja mistiinpanovälineiden lisäksi mitään omia tavaroita, niin kännykkä, vesipullo kuin eväätkin on jätettävä vahtimestarille aulaan.

• mää...

.. onnistuin tällä tavalla..

• :-)
        vinkeistä:) kirjoitti:

...vanhoja pääsykokeita mallivastauksineen sai ainakin ennen työkkäristä. Itse pyrin opiskelemaan jo 15 vuotta sitten, joten voi olla vanhentunutta tietoa.

Kannattaa kokeilla myös ainejärjestöistä eli yliopiston kyseisen aineen opiskelijajärjestöstä. Heiltä löytyy yleensä, mutta voi maksaa monistuskulujen verran.

TSEMPPIÄ KAIKILLE PYRKIJÖILLE!

• - - - - -

Itselläni on luettavana vain yksi ainoa kirja pääsykoetta varten. Olen lukenut sen nyt noin kuusi kertaa välillä perusasioihin keskittyen, välillä pienempiin teorioihin keskittyen ja muistisääntöjä keksien. Muistiinpanoja olen tehnyt paljon niin ranskalaisten viivojen, piirrosten,marginaalimerkintöjen kuin käsitekarttojenkin muodossa.
      Maanantaina aloitan harjoittelun tilaamallani Valmennuskeskuksen itseopiskelumateriaalilla.

• tuollaisiakin on!

Olen täysin unohtanut nuo valmennuskeskukselta saatavat itseopiskelu materiaalit... Kuinka kauan menee, että tulevat perille? Ja jos joku on täällä tilannut sellaisen, millaiseksi olet kokenut materiaalin; onko ollut apua?

• jeneppa
        tuollaisiakin on! kirjoitti:

Olen täysin unohtanut nuo valmennuskeskukselta saatavat itseopiskelu materiaalit... Kuinka kauan menee, että tulevat perille? Ja jos joku on täällä tilannut sellaisen, millaiseksi olet kokenut materiaalin; onko ollut apua?

en tiedä muista, mutta farmasian ennakkomateriaalissa tuli 4 vihkosta, joissa
        oli aineistokokeeseen suuntautuvia esimerkkejä
        ja vinkkejä ja sitten ihan pääsykoekirjan kappaleista tiivistelmiä ja niihin liittyviä monivalintakysymyksiä. lopussa löytyy myös kenraalikoe. Tutortapaamisen järjestävät myös.
        Olen menossa eximian järjestämälle valmennus-
        kurssille, tällä viikolla alkaa.

• touring

relaa vähän

• laiska
        touring kirjoitti:

relaa vähän

Mulla olis viidet pääsykokeet ja vaan kaks pääsykoekirjaa. Toista en ole vielä saanut käsiini ja toisesta oon lukenu vasta pari lukua... Kyllä täytyy onni potkaista, et pääsee sisään...

• - - - -
        touring kirjoitti:

relaa vähän

Relaa sinä, minä luen ahkerasti. Katsotaan sitten syksyllä, kummalla meistä on opiskelupaikka tiedossa.

• väläys

Mulla on sellainen taktiikka, että joka päivä olen ottanut tavoitteeksi lukea 20 sivua pääsykoekirjasta oikein todellisella ymmärryksellä (plus hieman muistiinpanoja). Näinollen saan 500-sivuisen kirjan päätökseen 3 viikkoa ennen pääsykoetta ja sinä aikana ehdin hyvin käydä kirjan toisenkin kerran läpi (toinen kerta sujuukin sitten todella nopeasti kun kerran on sen asian hyvin opiskellut). Eli toisella kerralla painan mieleeni niitä yksityiskohtia ja "nippelitietoutta". Päivässä luen 5-6 tuntia. Lisäksi kertaan lukion kemian, mutta se menee jo vanhasta muistista.

Mielestäni niillä valmennuskursseilla ei ole paljoa merkitystä jos on muuten motivoitunut opiskelemaan ja pääsee hyvin lukemisen alkuun. Ihmiset liikaa syyllistää itseään jos eivät ole niiden mainosten pauloihin langenneet...

Ja miksi ne asiat pitäisi lukea monesti läpi jos ensimmäiselläkin kerralla jo muistaa? Kaikki riippuu ihan itsestä ja jokainen lukee tavallaan. Tärkeää on myös tietty varma ote siihen, mitä lukee. Kun lukee niin täytyy olla sellainen tunne, että ymmärtää ne kokonaisuudet ja osaa mielessään pyöritellä niitä asioita. Siitä se lähtee!

• Aksu

Luen oikikseen ja tekniikka on tämä: Yksi kirja viikossa, ensin kerran läpi, sitten toisen kerran niin että teen siitä samalla tiivistelmän, ja vielä kolmannen kerran. Seuraavalla viikolla taas seuraava kirja. Asiat jää parhaiten mieleen, kun ei jatkuvasti vaihtele kirjaa ja pystyy kunnolla keskittymään & ymmärtämään asian kerrallaan! Lopputulos tällä tekniikalla on joka tapauksessa riittävä lukukertojen määrä, kun katsotaan monellako lukukerralla yleensä päästään sisään.

• tiikeriperhonen

Mulla sama taktiikka, pyrin tällä hetkellä suoraan lukiosta Turun oikeustieteelliseen.
        Kirja per vko toimii ainakin mulla, ensin sen kirjan lukee ajatuksella läpi 2-3 päivässä, jonka jälkeen tekee muistiinpanot ilman kirjaa niin pitkälle kuin osaa, ja täydentelee niitä sitten kun oivaltaa taas lisää.
        Tällä hetkellä menossa on toinen kirja(irtaimen kaupasta)ja kyllä huomaa että kirjoittaja on eri. Helpompaa tekstiä lukeekin nopeammin, ja olen nyt jo edellä aikatauluani.
        Toinen toimiva keino on mulla lukujärjestys:
        6h/pvä 6 päivänä viikossa. Yksi päivä viikosta on siis vapaapäivä, jolloin kirjoihin ei koskekaan.
        Tällä hetkellä minulla ei oo paniikkia, onhan pääsykokeisiin yli 2kk aikaa. Ainut huolenaihe alkaa ensi kuussa: aloitan työt 2.5, töitä on 9h/pvä viitenä päivänä viikossa.
        Tää kevät on todella askeettista aikaa, ei paljon biletetä. Toisaalta olen jo tottunut siihen, yo-kirjotusten aikaan elämä pyöri täysin kirjojen ympärillä.
        Kyllä muutaman kuukauden jaksaa rutistaa, kun on omasta tulevaisuudesta kyse.
        Onnea lukemiselle!

• lsjkd

aika nopee oot lukemaan, jos luet kolme kirjaa viikossa ja teet vielä tiivistelmän. Mä sain luettua kirjan per viikko. Luin kaikki kirjat neljästi ja tein valmennuskeskuksen harjoitastehtävät. Pääsin helposti kauppakorkeaan (Hki).

• Toinen Oikkari

Tuttua toi hakeminen oikikseen, itse opiskelen hesassa. Jokaisella on oma tyylinsä.

Itseäni auttoi aikoinaan sen asian hyväksyminen että toiset asiat ovat vaikeampia kuin toiset. Pyrin opettelemaan alun jälkeen aina sitä minkä tunsin osaavani huonoiten. Joiltakin osin kirjoja tuli luettua tuplasti enemmän kuin toisia kohtia. Lisäksi luin jatkuvasti vähintään kahta kirjaa limittäin siten että toista opettelin hitaasti "ulkoa" ja alleviivailin, toista kirjaa luin moninkertaisella lukunopeudella ettei unohdus iske jo opittuun asiaan. Kävin perusteellisesti läpi 25-50 sivua päivässä "työn alla" olevaa kirjaa, ja illalla (ts. varhain aamulla) luin pari tuntia kertausmielessä jo tahkottua kirjaa. Lopputuloksena "valokuvamuisti" kirjasta vähintään kappalejaon ja pääsääntöisesti virkkeiden tasolla. Pitäkäähän huoli opitun kertauksesta, pisteitä kun anneta valintakokeessa asian ymmärtämisestä tai osaamisesta vaan oikeista vastauksista. Jokaisella on keinonsa, kuten sanottu.

Itse luovuin jo heti urakan alkuvaiheessa herätyskellosta. Heräsin puolenpäivän jälkeen / iltapäivällä kun satuin heräämään ja kävin nukkumaan klo. 04-09 aamulla kun rupesi tosissaan väsyttämään. Päivällä toki taukoja ja hiukan muutakin puuhastelua. Oikiseen pääseminen vaatii yleensä lähinnä sen että ymmärtää panna itensä likoon ja tehdä kaikkensa. Pääsykoeopusten juridiikka, kuten juridiikka yleensäkkään, ei ole tähtitiedettä. Sitkeydellä pääsee sisään, muut nauttikoon keväästä. Tsemppiä urakkaan!

• OTL
        Toinen Oikkari kirjoitti:

Tuttua toi hakeminen oikikseen, itse opiskelen hesassa. Jokaisella on oma tyylinsä.

Itseäni auttoi aikoinaan sen asian hyväksyminen että toiset asiat ovat vaikeampia kuin toiset. Pyrin opettelemaan alun jälkeen aina sitä minkä tunsin osaavani huonoiten. Joiltakin osin kirjoja tuli luettua tuplasti enemmän kuin toisia kohtia. Lisäksi luin jatkuvasti vähintään kahta kirjaa limittäin siten että toista opettelin hitaasti "ulkoa" ja alleviivailin, toista kirjaa luin moninkertaisella lukunopeudella ettei unohdus iske jo opittuun asiaan. Kävin perusteellisesti läpi 25-50 sivua päivässä "työn alla" olevaa kirjaa, ja illalla (ts. varhain aamulla) luin pari tuntia kertausmielessä jo tahkottua kirjaa. Lopputuloksena "valokuvamuisti" kirjasta vähintään kappalejaon ja pääsääntöisesti virkkeiden tasolla. Pitäkäähän huoli opitun kertauksesta, pisteitä kun anneta valintakokeessa asian ymmärtämisestä tai osaamisesta vaan oikeista vastauksista. Jokaisella on keinonsa, kuten sanottu.

Itse luovuin jo heti urakan alkuvaiheessa herätyskellosta. Heräsin puolenpäivän jälkeen / iltapäivällä kun satuin heräämään ja kävin nukkumaan klo. 04-09 aamulla kun rupesi tosissaan väsyttämään. Päivällä toki taukoja ja hiukan muutakin puuhastelua. Oikiseen pääseminen vaatii yleensä lähinnä sen että ymmärtää panna itensä likoon ja tehdä kaikkensa. Pääsykoeopusten juridiikka, kuten juridiikka yleensäkkään, ei ole tähtitiedettä. Sitkeydellä pääsee sisään, muut nauttikoon keväästä. Tsemppiä urakkaan!

Minullakin on kokemusta siitä, että heitetään kellon sanelemat päivärytmit koppaan ja aletaan elää niin kuin kroppa sanoo. Viimeisenä opiskeluvuotenani luin illat ja alkuyöt, nukuin puoleen päivään, kävin yliopistolla kavereita moikkaamassa ja sitten aloitin urakan noin 15 maissa. Suoritin yli 80 opintoviikkoa tuona vuonna eli oli tehokkaampaa kuin osasin odottaakaan! Illat ja yöt on rauhallista lukuaikaa. =)

• tyttönen
        tiikeriperhonen kirjoitti:

Mulla sama taktiikka, pyrin tällä hetkellä suoraan lukiosta Turun oikeustieteelliseen.
        Kirja per vko toimii ainakin mulla, ensin sen kirjan lukee ajatuksella läpi 2-3 päivässä, jonka jälkeen tekee muistiinpanot ilman kirjaa niin pitkälle kuin osaa, ja täydentelee niitä sitten kun oivaltaa taas lisää.
        Tällä hetkellä menossa on toinen kirja(irtaimen kaupasta)ja kyllä huomaa että kirjoittaja on eri. Helpompaa tekstiä lukeekin nopeammin, ja olen nyt jo edellä aikatauluani.
        Toinen toimiva keino on mulla lukujärjestys:
        6h/pvä 6 päivänä viikossa. Yksi päivä viikosta on siis vapaapäivä, jolloin kirjoihin ei koskekaan.
        Tällä hetkellä minulla ei oo paniikkia, onhan pääsykokeisiin yli 2kk aikaa. Ainut huolenaihe alkaa ensi kuussa: aloitan työt 2.5, töitä on 9h/pvä viitenä päivänä viikossa.
        Tää kevät on todella askeettista aikaa, ei paljon biletetä. Toisaalta olen jo tottunut siihen, yo-kirjotusten aikaan elämä pyöri täysin kirjojen ympärillä.
        Kyllä muutaman kuukauden jaksaa rutistaa, kun on omasta tulevaisuudesta kyse.
        Onnea lukemiselle!

mieheni hakee helsinkiin oikeustieteelliseen ja lukee pikkusen eri tahtiin. kaheksan tuntii arkipäivinä plus valmennuskurssit iltaisin, viikonloppuisin sen kuus tuntii päivä ja tehtäviä.

• minde
        tyttönen kirjoitti:

mieheni hakee helsinkiin oikeustieteelliseen ja lukee pikkusen eri tahtiin. kaheksan tuntii arkipäivinä plus valmennuskurssit iltaisin, viikonloppuisin sen kuus tuntii päivä ja tehtäviä.

Ei se määrä vaan se laatu. Rakas miehesi polttaa ittensä eräänä kauniina päivänä loppuun.
        Ja rakkaus kukoistaa, right?

• _Asiantuntija_
    • jeneppa

MOI!
      itsekin olen menossa valmennuskurssille,
      olen kolmatta kevättä yrittämässä farmasiaan,
      ajattelin että jos siitä olisi hyötyä tuosta
      kurssista, koska minullakin ajankäyttö on
      lipsunut muuaalle kuin kirjaan..
      mutta mäkin olen nyt 2 kertaa lukenut kirjan
      ja lueskelen muistiinpanoja jotka tein viime
      keväänä kun kirja ei ole muuttunut.
      Mutta hyvin yksilöllistähän se kokeisiin luku on.
      Oma lukutekniikka on jokaisen löydettävä itse.
      Tsemppiä pääsykokeisiin kaikille!!!

• vekkuli

Onpa hauska kuulla että joku muukin yrittää farmasialle yhtä sitkeesti. Mulla on tänä vuonna neljäs kerta!!! Mutta eka ja toka kerta kyllä meni ihan tutustuessa pääsykoeilmapiiriin kun edellinen kouluki oli vielä kesken... Kahden kerran jälkeen vaihdoin myös kaupunkia ja nyt yritän Kuopioon. Mulle on ainaki ollu suuri etu ku oon käyny kursseja avoimen kautta ja varsinki fysiologian luennot on ollu hyviä. Siellä käydään pääsykoekirjan asioita käydään rauhassa läpi. Ei tarvi ku kuunnella jonku jo valmiiksi pureskelemaa asiaa. Ja tentti aiheesta pidetään ennen pääsykoetta joten on pakko lukee (jo hyvissä ajoin). Saapa sitte nähä pääsenkö sillä konstilla tällä kertaa sisään... Tsemppiä kaikille!

• opo

Oppimistyylejä on erilaisia, niin myös lukutekniikoita. Kannattaa ottaa selvää omasta oppimistyylistä ja hyödyntää sitä:
      Auditiivinen= kuuloon perustuva: Muistatko hyvin sinulle kerrotut tarinat? entäpä tunnusluvun kun kuulet jonkun sanovan sen? Auditiivisen ihmisen kannattaa lukea ääneen, mahdollisesti nauhoittaa omat lukemisensa ja kuunnella niitä. Taustamusiikki helpottaa usein auditiivisen ihmisen oppimista.
      Visuaalinen=näköön perustuva. Jäävätkö kirjan sivujen kuvat helposti mieleesi? Muistatko tunnusluvun hyvin kun olet nähnyt sen paperilla? Visuaalisen ihmisen kannattaa tutkia kuvat, kaaviot ja kartat hyvin, tehdä omat muistiinpanot kaavioiden ja kuvioiden muotoon, sekä käyttää värejä muistiinpanoissa.
      Kinesteettinen=tekemiseen perustuva oppimistyyli. Opitko helposti aerobicin liikesarjat? Jäävätkö tunnusluvut ja puhelinnumerot mieleen kun olet itse ne kerran näpytellyt? Kinesteettisen ihmisen kannattaa miettiä tekemisen tapoja, joilla asian voisi oppia. Tee paljon muistiinpanoja, kävele samalla kuin luet, roolileikit, näytelmät yms. auttavat...

Yleisesti ottaen lukemisessa tärkeää on ymmärtäminen! Ei ole mitään järkeä lukea kirjoja viiteen kertaan läpi jos ei keskity ymmärtämään. Ymmärtämystään voi testata parhaiten koittamalla opettaa vaikean teorian jollekin toiselle. Vaikkapa lemmikille tai pehmolelulle jos ei kellään ole aikaa kuunnella. Siinä huomaa helposti mikä asia on itseltä jäänyt ymmärtämättä.

Tiivistelmien teko (osaa erottaa olennaiset), kokeiden tekeminen itselleen (tai pyydä kaveria tai vanhempaa tekemään sinulle koe, testaa hyvin oppimista), edellisvuoden pääsykoetehtäviin vastaaminen (valmentautuminen juuri sen alan kysymystyyppeihin), käsitekarttojen teko (asioiden suhteiden ymmärtäminen), esimerkkien miettiminen teorian pohjalta (testaa myös hyvin ymmärrystä) yms. ovat myös käypiä keinoja.

Kannattaa myös miettiä oma vuorokausirytmi sopivaksi. Jos et ole aamuihminen niin ei hyödytä ketään laittaa kello soimaan kuudelta ja yrittää silmät ristissä olla nukahtamatta kirjan ääreen. Ihan yhtä hyvin lukea voi illalla sen jälkeen kun muut ovat menneet nukkumaan.

Tsemppiä kaikille lukemiseen!

• opettaja

Hyvä, Opo! Olet laittanut hyviä kommentteja. Myös "asiantuntijan" sivuilla on paljon hyviä vinkkejä, kuten hän itse kertoikin.

Mielestäni on myös äärimmäisen tärkeää tunnistaa oma oppimistapansa. Se, mistä toinen hyötyy voi olla toiselle täysin sopimaton tapa oppia. Myöskään lukemisen kertojen määrä ei ole ratkaiseva, vaan laatu, jonka panostaa lukemiseen.

Itse olen huomannut, että tehdessäni referaattia lukemastani, minulla on tapana tiivistää asia hyvin ytimekkääseen muotoon. Jotta pystyisin tämän tekemään, minun pitää ensin ymmärtää asia aivan perusteellisesti. Prosessoin asiat siis hyvin tarkasti tehdessäni referaattia. Tämän tehtyäni muistiinpanojeni lukeminen antaa minulle hyvän kokonaiskuvan sekä koko alueesta että siitä, miten eri asiat liittyvät toisiinsa. Lisäksi käytän eri värejä, jotka nopeasti selkiyttävät hahmottamistani: pääotsikot punaisella, alaotsikot sinisellä jne. Olen siis ilmeisimminkin "visuaalinen tyyppi".

Voimia kaikille pääsykokeisiin lukeville! Älkää masentuko niistä, jotka kovaan ääneen kailottavat: "En lukenut juuri ollenkaan ja pääsin sisälle." Tuo on ärsyttävän ylimielistä. Tee parhaasi, laadi itsellesi selkeä päivittäinen aikataulu ja noudata sitä. Voit ainakin sanoa, että yritit parhaasi. Muista kuitenkin laittaa ns. "kaikki peliin", jotta asenteesi näkyisi pääsykokeissa! Väitän tietäväni, mistä puhun. Olen itse kolme kertaa pyrkinyt ja päässyt yliopistoon opiskelemaan. Ensimmäisellä kerralla kävi niin, etten päässyt edes varalle ja seuraavana vuonna pääsin toiseksi parhailla pisteillä sisään ja valmistuin erittäin hyvin paperein. Älkää siis masentuko, jos tällä kerralla ei tärppäisi...

Myötätuulta kaikille ponnistelijoille!

• ........
        opettaja kirjoitti:

Hyvä, Opo! Olet laittanut hyviä kommentteja. Myös "asiantuntijan" sivuilla on paljon hyviä vinkkejä, kuten hän itse kertoikin.

Mielestäni on myös äärimmäisen tärkeää tunnistaa oma oppimistapansa. Se, mistä toinen hyötyy voi olla toiselle täysin sopimaton tapa oppia. Myöskään lukemisen kertojen määrä ei ole ratkaiseva, vaan laatu, jonka panostaa lukemiseen.

Itse olen huomannut, että tehdessäni referaattia lukemastani, minulla on tapana tiivistää asia hyvin ytimekkääseen muotoon. Jotta pystyisin tämän tekemään, minun pitää ensin ymmärtää asia aivan perusteellisesti. Prosessoin asiat siis hyvin tarkasti tehdessäni referaattia. Tämän tehtyäni muistiinpanojeni lukeminen antaa minulle hyvän kokonaiskuvan sekä koko alueesta että siitä, miten eri asiat liittyvät toisiinsa. Lisäksi käytän eri värejä, jotka nopeasti selkiyttävät hahmottamistani: pääotsikot punaisella, alaotsikot sinisellä jne. Olen siis ilmeisimminkin "visuaalinen tyyppi".

Voimia kaikille pääsykokeisiin lukeville! Älkää masentuko niistä, jotka kovaan ääneen kailottavat: "En lukenut juuri ollenkaan ja pääsin sisälle." Tuo on ärsyttävän ylimielistä. Tee parhaasi, laadi itsellesi selkeä päivittäinen aikataulu ja noudata sitä. Voit ainakin sanoa, että yritit parhaasi. Muista kuitenkin laittaa ns. "kaikki peliin", jotta asenteesi näkyisi pääsykokeissa! Väitän tietäväni, mistä puhun. Olen itse kolme kertaa pyrkinyt ja päässyt yliopistoon opiskelemaan. Ensimmäisellä kerralla kävi niin, etten päässyt edes varalle ja seuraavana vuonna pääsin toiseksi parhailla pisteillä sisään ja valmistuin erittäin hyvin paperein. Älkää siis masentuko, jos tällä kerralla ei tärppäisi...

Myötätuulta kaikille ponnistelijoille!

3 kertaa pyrkinyt ja toisella päässyt sisään..?

• opettaja
        ........ kirjoitti:

3 kertaa pyrkinyt ja toisella päässyt sisään..?

Unohdin selventää, että näin kävi silloin, kun aikoinani pyrin suorittamaan ensimmäistä tutkintoani. Myöhemmillä kerroilla pääsinkin sitten helpommin sisälle. Toisaalta olin myös oppinut luottamaan enemmän itseeni... Tämän kommentin viesti on siis, ettei kannata heittää kirvestä kaivoon ja luulla olevansa nolla, jos ei heti tärppää.

Oli muuten mukava huomata, että joku luki kommenttini. Kiitos sinulle oikaisusta ja hyvää jatkoa!

• kaava

Vanha opettajani neuvoi seuraavan kaavan:

AIKA * VAIVA = VAKIO

• Nimetön

Me olemme tyttöystäväni kanssa ottaneet tyylin, että rakastelemme kunnolla illan päätteeksi, eikä sen jälkeen ole kirjoihin koskettu ennen seuraavaa aamua.

• pelimies

Mä voisin ottaa saman tyylin sun tyttöystäväs kanssa.

• sukupuolisesti

Pojat menee armeijaan , ja tytöt saavat käyttää ajan omalla tavallaan.
      Yleensä tytöt hakeutuvat opiskelemaan , ja pojista ne jotka ovat jo hankkineet opiskelupaikan , päsevät sen jälkeen jatkamaan armeijassa , Minunkäsityksen mulaan , jotut saavat suoraan paikan yliopistoon ?

• Hyiiii provo

Sinä provo et kai ole sitten opiskellut kun et kirjoittaakaan osaa. Mene pois.

• hölmö

Siskon poika ainakin meni lukemaan jotakin hyysistä matematiikkaa , eikä siinä minusta tietääkseni ollut mitään erikosia pääsykokeita.

Nyt minunpoikani ilmoitti , että hän pääsee suoraan hysiikkaa lukemaan ilman eri pääsykoetta .

Siinä on ilmeiseti jotkut pisteet , joiden mukaan pääsee suoraan ? Ja sitten mieltymysten mukkaan saattaa yrittää , erialoille ?

Onko niin , että pitkät kurssit antavat suoraan mahdollisuuksia ?

Minäkin kyllä olen pääsyt sinne mihin halunnut , mutta nyt työtön , vaikka ammatillista osaamista on erialoilta.

• pikkusisko-

Munkin veli pääsi kaksi vuotta sitten suoraan teknilliseen yliopistoon ilman pääsykoetta pelkän pitkän matikan ylioppilasarvosanan perusteella. (kirjoitti E:n) Noille matemaattisille linjoille pääsee sillä tavoin jos on tarpeeksi hyvä arvosana pitkästä matikasta.

• TTT
        pikkusisko- kirjoitti:

Munkin veli pääsi kaksi vuotta sitten suoraan teknilliseen yliopistoon ilman pääsykoetta pelkän pitkän matikan ylioppilasarvosanan perusteella. (kirjoitti E:n) Noille matemaattisille linjoille pääsee sillä tavoin jos on tarpeeksi hyvä arvosana pitkästä matikasta.

Ei teknilliseen pelkällä matikalla päästä vaan kun on kaikista matemaattisista aineista kauttaaltaan hyvät arvosanat, voi päästä paperivalinnalla sisään.
        Paperivalinnassa saa pisteitä myös muista aineista.
        Ja erityisesti on muistettava, että paperivalinnan ja yleensäkin sisäänpääsyn rajoissa on todella suurta vaihtelua koulutusohjelmien välillä...

Yliopistoihin olisin ainakin itse päässyt helpommin matemaattusia aineita lukemaan i.e. vain muutamaa arvosanaa katsottiin suoravalinnassa

• Saddu ;-)

...suhteessa ällin määrään,kö ?!?
      Jos et ole lukenut tarpeeksi montaa kertaa sisäistääksesi infon,niin ketäköhän voisit siitä syyttää...?!?
      Se tärkeysjärjestys,nääs!!!
      DUH !?!
      ;-)

• Haloo

Et ole tainnut lukea viestiketjua...

• olet koska
        Haloo kirjoitti:

Et ole tainnut lukea viestiketjua...

ei täällä tarvii viestiketjua lukee....

voi vastata alkup. viestiin laittamalla jonon jatkoksi. näin se menee

t-fil.yo.

• maantieteilijä

Pyrin yliopistoon lukemaan maantiedettä, enkä nyt ole kovin tappavalla tahdilla lukenut, kun nuo asiat ovat niin hyvin muistissa vielä kirjotuksista..Silti päivät kuluu aika lailla kirjojen parissa, tosin ei niin intiimisti..Mutta tosiasiahan se on, että töitä on tehtävä jos haluaa tuloksia..;)

• pääsin

2v. sitten sisään kasvatustiedettä lukemaan. Mulla oli 2 kirjaa, ja luin molemmat 2kertaa. Molemmista tein aika laajat muistiinpanot, ja sitten myös alleviivasin kirjaan tärkeimpiä asioita eri väreillä (siinä oli oma logiikkansa..) ja piirsin sivuille kuvia, joita asioista tulee mieleen. Muistiinpanot teippasin kodin eri huoneiden seinille, jokainen suuri aihealue omaan huoneeseensa.... Näin näin muistiinpanoja aina silloin tällöin, vaikka en "aktiivisesti" päntännyt niitä...

Itselläni on hyvä kuvamuisti, joten kannattaa käyttää hyödyksi. Kannattaa siis miettiä, millä tavalla muistaa parhaiten (esim. äänittämällä tärkeimpiä aisioita, piirtämällä, tekemällä mindmappeja tms.), ja käyttää sitä hyödyksi.

Lisäksi pakotin poikaystäväni kuuntelemaan, kun selitin hänelle joitain teorioita, ja onnekseni poju kiinnostui, ja meille tuli välillä hyviä väittelyitä aiheista! Tämäkin auttoi osaltaan sisäistämään juttuja :)

Harmillisesti vain huomasin, ettei ala ehkä olekaan se omin, joten luultavasti tänä vuonna tai ensi vuonna on edessä bilsan pääsykokeet.

• Minä

Tosi hieno idea laittaa muistiinpanot seinälle! Itsekin haen lukemaan kasvatustiedettä ja luen juuri näitä kahta kirjaa. Olisi kiva tietää mikset kokenut kasvatustiedettä omaksi jutuksesi ja millainen pääsykokeesi tuolloin oli?

• aina

Lue esim 10- 20, eli kokopäivä. Välillä pitää tietenkin syödä ja pitää muutama kahvi tauko. Vain lukemalla voi päästä sisään ja kun se kerran tekee kunnolla ei tarvitse ensi vuonna enää hakea. Tuo lukuprosessi vie kuitenkin niin paljon aikaa, että ei sitä mielellään tee montaa kertaa. Eli, kerran kunnolla, se kannattaa.

• heh

niin eli tänään vasta alottelin ton lukemisen ja 3kirjaa pitäs ehtii lukeen..tampereelle kasv.tieteitä ois tarkotus päästä lueskeleen..tuskinpa onnistuu!onks muita jotka vasta alottelee lukemista?ei vaan jaksa/kiinnosta toi lukeminen just nyt! tsemii kaikille!

• Jeppe
        heh kirjoitti:

niin eli tänään vasta alottelin ton lukemisen ja 3kirjaa pitäs ehtii lukeen..tampereelle kasv.tieteitä ois tarkotus päästä lueskeleen..tuskinpa onnistuu!onks muita jotka vasta alottelee lukemista?ei vaan jaksa/kiinnosta toi lukeminen just nyt! tsemii kaikille!

Itse aion alkaa lukemaan kauppakorkean kokeisiin n 1-1½ kk ennen koetta, eli jossain vaiheessa toukokuuta.

• vinekkejä kaipaava
        Jeppe kirjoitti:

Itse aion alkaa lukemaan kauppakorkean kokeisiin n 1-1½ kk ennen koetta, eli jossain vaiheessa toukokuuta.

Onpas tullut paljon vinkkejä:). Huomasin juuri kuinka tärkeää ainakin minulle on mihin aikaan luen. Mihin aikaan te aloitatte lukemisen ja millainen päivärytmi teillä on? Luetteko koko päivän intensiivisesti vai kutsuvato harrastukset jo illalla? Lisää vinkkejä tietenkin otan vastaan ilomielin, kun niitä on näin hyvin tullut:). Etenkin teiltä, jotka olette pääseet haluamaanne paikkaan sisälle.

• valtiot. yo
        vinekkejä kaipaava kirjoitti:

Onpas tullut paljon vinkkejä:). Huomasin juuri kuinka tärkeää ainakin minulle on mihin aikaan luen. Mihin aikaan te aloitatte lukemisen ja millainen päivärytmi teillä on? Luetteko koko päivän intensiivisesti vai kutsuvato harrastukset jo illalla? Lisää vinkkejä tietenkin otan vastaan ilomielin, kun niitä on näin hyvin tullut:). Etenkin teiltä, jotka olette pääseet haluamaanne paikkaan sisälle.

Motivaatio on tärkein. Se lukemisen määrä on myös pitkälti kiinni siitä mihin pyrit. Itellä oli 1 kirja, 350 sivua ja luin sen 10krt läpi ja sit pari viikkoa kertaillen. Enkä todellakaan ole poikkeus kanssaopiskelijoideni kanssa.

Siellä on älykköjä ja ihan tavallisia tallaajia, mutta suurin osa on tehnyt paljon töitä paikkansa eteen. Myös suurin osa älyköistä - koska ovat olleet myös älykköjä siinä suhteessa, etteivät jättäneet mitään arvailujen varaan.

Jaksaa jaksaa, painaa painaa. Koska tiedän myös sen tunteen, kun jää 0,5p. päähän.

Ja silloin en tietenkään ollut lukenut kirjaa 10krt.

• aloittelemassa
        heh kirjoitti:

Kanssa yliopistoon ois tarkotus, kolme kirjaa luettavana, ja vasta nyt alan miettimään asiaa. Silti uskon pääseväni sisään, olenpas tyhmä. (;

• Laba
        Jeppe kirjoitti:

Kannattaa muuten ottaa sitte ihan tosissaa se kauppiksee lukeminen. Jos vielä on ne viisi pääsykoekirjaa (kansantaloustiede, johdatus.... matematiikkaan, ei jaksa enää muita muistaa) ni ne saattaa olla melko kinkkisiä, jos ei aiheesta oo minkäänlaista aiempaa kokemusta.

Ite en päässy vuonna 2003.

Onneksi, sillä tällä hetkellä opiskelen jotain aivan muuta alaa, jotain mistä todellakin MINÄ olen kiinnostunut (eikä vanhemmat tai opettajat).

Ei musta legoinsinööriä tule, mutta suunnitteluhortonomi kylläkin.

• Alberto KOOMA
        Laba kirjoitti:

Kannattaa muuten ottaa sitte ihan tosissaa se kauppiksee lukeminen. Jos vielä on ne viisi pääsykoekirjaa (kansantaloustiede, johdatus.... matematiikkaan, ei jaksa enää muita muistaa) ni ne saattaa olla melko kinkkisiä, jos ei aiheesta oo minkäänlaista aiempaa kokemusta.

Ite en päässy vuonna 2003.

Onneksi, sillä tällä hetkellä opiskelen jotain aivan muuta alaa, jotain mistä todellakin MINÄ olen kiinnostunut (eikä vanhemmat tai opettajat).

Ei musta legoinsinööriä tule, mutta suunnitteluhortonomi kylläkin.

Elikkäs ite hain ja pääsin viime vuonna ensiyrittämäl lukee kauppatieteit. Luin ite parikolme kertaa kirjat läpi ja sit selailin loppuaikan epäselvii juttui. Kannattaa myös tehä jotain alleviivauksii/merkintöi. Sitte suosittelen myös jostain jollain konstil harkkatehtävien hankkimista. Ite otin kopiot kaverin edellisen vuoden tehtävist ja tiivistelmist, mitkä oli muistaakseni valmennuskeskuksen tekemii. Niist saa rutiinii monivalinta tehtävii hyvin. Mut tärkeintä on kuiteski se motivaatio ja tahto mitä haluu elämällään tehdä. Kun haluu jotain yleensä se onnistuu.

• yliopistossa

Itse luin pääsykoekirjat kuusi kertaa läpi (kolme kirjaa, yht. 600s.) Luin 8 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa (7viikkoa). Illat ja viikonloput rentouduin muita juttuja tekemällä. Toiset pääsee sisään yhdellä lukemiskerralla, toiset lukee monta kertaa kirjat läpi. Riippuu ihan kuinka nopeasti asiat oppii.
      omat muistiinpanot, käsitekartat jne. auttavat ja kokeiden pitäminen itselle.
      motivaatio on tärkeä! jos menet hälläväliä-asenteella, on todennäköistä, että et yliopiston ovia syksyllä kolkuttele. Jos tosissasi tahdot ja haluat sisään, niin todennäköisesti myös pääset. Eli luja tahto on erittäin tärkeä!!

• ihmistieteilijä

Pääsin syksyllä humanistiseen tiedekuntaan alaani lukemaan. Kirjoja oli vain yksi mutta siinä olikin koko meidän ala tiivistettynä. Mulla on ykkösjuttu muistiinpanot! Tenteistäkin pääsen läpi niiden avulla. Periaatteessa teen näin aina kun pitää sisäistää joku kirja ja tein myös pääsykokeeseen lukiessa: muistiinpanoja kirjotan noin 50 sivulta/pvä. Tähän menee aikaa, kun käsin kirjotan. Joskus etenen hitaammin jos on vieraskielinen kirja. En lue ollenkaan itse kirjaa sen jälkeen kun sen olen itselleni tiivistänyt. Tämä tiivistäminen kantsii lisäks tehdä omin sanoin ja jättää tilaa muistiinpanoihin niille sanoille jotka kaipaa lisäselvennystä (käsitteet yms.). Sitten kun tiivistelmät on valmiit, otan värillisen tussin ja jaottelen tiivistelmät pienempiin osiin esim. numeroiden ja alleviivaan vain sen mitä pidän tärkeenä. Lukiessa sitten luen vain ne alleviivatut kohdat enkä siis enää mitään turhaa. Tällaiset muistiinpanot luen sitten sen pari kertaa pvässä viikon ajan ennen tenttiä niin hyvin muistan. Pääsykokeeseen luin 2 viikkoa ja olin varma etten pääse sisään, mutta olin kuulemma yksi niistä parhaat pisteet pääsykokeessa saaneista (yo-todistuksesta ei mun tapauksessa paljon apua ollut). Tiedä sitten mikä on totuus mutta näin laitokselta kuulin.

• Pyrkyri

KUNNIAN KEVÄT! siellä annetaan nii hyviä neuvoja hakijoille ja vielä kaiken päälle tsempataaan esimerkkienkin kautta. Mielenkiintoisella tavalla kirjoitettu siinä mielessä että menee kevyenä vastapainona pääsykoekirjoille.

• OTL

Lue ahkerasti, mutta muista, ettei ratkaisevaa ole se, montako kertaa olet kirjat lukenut vaan se, että ymmärsitkö!

Valmennuskurssilta voit oppia vastaustekniikkaa yms ja sitä kautta saat tietoa, miten pääsykoekirjat kannattaa opetella.

Ainakin oikikseen ratkaisevinta oli se, että osasi termit oikein ja muisti myös mainita kaikki avainsanat oikeassa paikassa. Synonyymeistä ei palkittu.

Ystäväni pääsi sisään luettuaan toisesta kirjasta vain puolet eli ei määrä vaan laatu!

• KTM_03

Olisi hyvä jos voisit vielä jutella aihealueestasi jonkun kanssa. Tärkeää varsinkin jos pääsykoe vaatii vähänkään tiedot soveltamista! Vaikka vaan "luennoit" toiselle oppimaasi tai juttelet aiheen herättämistä ajatuksista.

• Lakimies/tutkija

Hmmm riippuu tietenkin mihin pyrkii, mutta mikäli pyrit oikikseen niin riittää kun luet kirjat 3-4 kertaan läpi. Enemmän on omasta mielestäni liioittelua.

Oikikseen pyrkivän kannattaa koettaa keskittyä olennaiseen - mikä tietenkin tuntuu vaikealta, koska oikikseen sisään pyrkivällä ei ole ns. hajuakaan mitä todellinen juridiikka on.

Alleviivaaminen ja muisiitnpanojen kirjoittaminen on nykyisten oppitutkimuksien mukaan turhaa työtä pääsykokeissa - se vie energiaa pois varsinaiselta opiskelulta ja olen itse muuten samaa mieltä. Itse luin kirjat tasan 3 kertaa enkä tehnyt muistiinpanoja enkä alleviivauksia.

Mutta lyhyesti LUExKERTAAxLUE ja lopuksi luet kertaat olennaisen uudelleen.

• Sentti

Skannan kirjat ja muutan ne text-to speech ohjelmalla puheeksi ja mp3 fileiksi tai sitten luen ne ääneen ämppäreiksi. Kuuntelen sitten kaupassa, vussissa, nukahtaessa, syödessä ym.

Suvereenia.

• Ramirez82

Onko tuo mahdollista käytännössä? Puhehan olisi tuolloin robootti puhetta, jolloin suomi ei kovin hyvin sujuisi, aikakaan ä:t ja ö:t?

jos tuo on oikeasti mahdollista toteuttaa niin mitä text to speech ohjelmaa pitäis käyttää että siitä selvän sais? entä muita suositeltavia ohjelmia ko.. prosessiin?

vai oliko kyseessä sittenkin vain vitsi?

• man

minä luen kaikki asiat, jotka ovat keskeisiä kyseisessä pääsy kokeessa ja pari kertaa koe-alueen läpi.

• Aapo

Itse luin yliopiston pääsykokeisiin aineeseen, johon hyväksyttiin 40 ja johon pyrki tuhat. Vuosi oli 1976. Luin kirjat 6 kertaa läpi ja pääsykokeissa katsoin, kuinka edessä istuva (kaareva auditorio, suora näkyvyys) vastasi kuuteen ensimmäiseen kysymykseen väärin. Vastasin luonnollisesti oman tietämykseni perusteella. Nyt toimin v. 1982 lähtien koulutustani vastaavassa ammatissa.

Lukekaa. Jos ei ymmärrä tekstiä, niin töissäkin on hankalaa. Yliopistonhan saa läpi perslihaksilla lahjattomampikin. Kannattaa miettiä mitä haluaa ; )

• Aapo

Olennaisinta on ymmärtää aineiston sisältö. Jos siinä vaaditaan kaavoja (matematiikka, fysiikka yms.) on ne täytynyt oppia jo lukiossa. Nyt on myöhäistä tai ainakin kiire. Ja viime hetken pänttääminen 10 min. ennen koetta ei auta vain vaikeuttaa suoritusta. Viime hetken jutuista tulee väliintuleva muuttuja, joka sotkee jo opitunkin.

1800-luvulla Ebbinghaus esitti "oppimiskäyrän": kannattaa ylioppia, koska muistiaines häviää, siksi monta kertaa lukeminen... Yhä muistaa. Mutta ei kannata sotkea kovalevyä viime hetken asennuksilla.

• Kielipuolelle luin ohuen opuksen pariin-kolmeen kertaan läpi. Pääsykokeessa mokasin, kun eksyin Turussa ja myöhästyin sen verran, etten tiennyt, että eka paperi kerätään tunnin kuluttua pois.. (elikkä kirjoja tärkeämpää on olla ajoissa paikalla). Tästä johtuen sain vain sivuainepaikan kielipuolelle. Matikkaan otin lukulomalla yksityistunteja, tosi hyvä opettaja, että kyllä kannatti. Seiskan matikalla kirjoitin vanhanaikaiset magnan paperit. Matikkaa olisin päässyt lukemaan, mutta vieras paikkakunta ei sitten kiinnostanutkaan ja päädyin paikalliseen kauppikseen. Töitä on riittänyt sen jälkeen pilvin pimein, ei yhtään harmita, etten päässyt/mennyt opistoon....

• nytonkiire

todellakaan kannata jaada suomeen opiskelemaan... menkaa hyvat ihmiset ulkomaille jotta saatte sita todellista kokemusta!!!

• jepu

Minä pääsin ensimmäisellä yrittämällä valtsikaan. Luin pääsykokeisiin kaiken kaikkiaan noin neljä kuukautta. Tein samaan aikaan töitä 40 h/vk, joten lukemiselle ei ollut hirveästi aikaa. Alkuun luin vähemmän, ja loppua kohden tietysti sitten enemmän. Järjestin työni niin, että olin 3-4 päivää viikossa töissä, ja 3-4 päivää lukemassa.

Luin lukusalissa, sillä siellä minä olen parhaimmillani. Lukemisessa minulla ei ollut mitään lukusuunnitelmaa tai vastaavaa; luin kahta pääsykoekirjaani alusta loppuun ja lopusta alkuun. Tein hieman alleviivauksia ja marginaalimerkintöjä.

Kävin kaksi valmennuskurssia, yhden molemmista aineista. Toinen kurssi oli erittäin hyödyllinen, toinen todella huono. Kannattaa ilman muuta ottaa selvää kurssien järjestäjistä ja kysellä kokemuksia muilta, jotta tietää mihin rahansa pistää! Kurssista oli minulle ilman muuta, mutta olisin toki voinut päästä sisään ilman kurssiakin.

• tikru

Mites on porukka täällä valmistautunu kielten pääsykokeisiin? haen treelle englantilaiseen filologiaan, ja kirjat on kyl aikas hankalia. vaikea löytää olennaista, sillä koko kirja täynnä mahdollisesti kysyttävää materiaalia.. :/ olenkin siis keskittynyt kieliopin ja idiomien kertaamiseen, että edes se pääsykokeen osuus menisi hyvin.. miten muut?

• hakija!

Pääsin Tampereen englantia lukemaan muutama vuosi sitten. Itse keskityin vain niihin pääsykoekirjoihin, lukaisin ne pariin otteeseen läpi juuri ennen kokeita, koska tiesin, että ne olisivat se mahdollinen heikoin lenkki. Kielioppia, sanastoa, tms. en kerrannut lainkaan, koska ne haltsaan aika hyvin muutenkin. Mutta se riippuu niin siitä, minkä kokee itselleen haastavimmaksi siinä kokeessa.

• Itse sisään päässyt

käytin seuraavaa taktiikkaa. Luin kirjallisuuden huolella läpi ja tein siitä referaatin.

Referaatin opettelin perusteellisesti, jonka jälkeen lopuksi luin vielä kirjallisuuden.

Tänä vuonna taitaa olla yksi pääsykoekirja finanssihallintoon ja julk.yht. laskentatoimeen. Kirja lienee siis hyvä hallita "kannesta kanteen". Tärkeämpää kuitenkin, kuten johtamisessa yleensäkin, on hallita laajoja kokonaisuuksia kuin tietää muutama nippelitieto.

Ei muuta kuin tsemppiä pääsykokeisiin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4681
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2638
    3. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2493
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2445
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1827
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1641
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1335
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1304
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82