Punainen Pelikaani 3/2021

Lehdestä kerrotaan:
"Loppupäässä Vaalamo/Kärkkäinen, Salokangas, Holopainen/Kurkela, Hakonen, Keränen, Liljeroos, Lähteenmäki sekä aukeamana Vuokila/Mäkelä."

Tuo antaa olettaa suhteellisen helppoa lehteä. Nykyisin yleisesti myynnissä olevista lehdistä vaikeimpia ristikoita löytynee Iisakin ristikot -lehdestä. Näin on kerrottu. Visuaalisesti Punainen Pelikaani on kiva monivärikuvineen verrattuna ankean oloiseen Iisakin ristikoihin, joten visuaalista pirteyttä arvostavalla vaikeiden ristikoiden ystäville Punainen Pelikaani on parempi valinta.

Rehellisyyden nimissä tekstiä "loppupäässä Suomen visaisimmat ristikot." pitäisi muuttaa, koska se ei tunnu pitävän paikkaansa. Oikeampi olisi laittaa vain "loppupäässä on joitakin Suomen visaisimpia ristikoita", jolloin ei väitetä, että nimen omaisesti Punaisessa Pelikaanissa on Suomen visaisimmat ristikot. Tai vain "Oikeampi olisi laittaa vain "loppupäässä on lehden visaisimmat ristikot", jolloin ei laiteta mitään vertailua muihin lehtiin.

EV:n osuus lehden ristikoissa on oletettavasti 40% luokkaa, mikä on liian paljon.

47

311

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lopussa muutin tekstiä, mutta osa aiemmasta tekstistä jäi poistamatta.

"Tai vain "Oikeampi olisi laittaa vain "loppupäässä on lehden visaisimmat ristikot", jolloin ei laiteta mitään vertailua muihin lehtiin."

Po.

"Tai vain "loppupäässä on lehden visaisimmat ristikot", jolloin ei laiteta mitään vertailua muihin lehtiin."

• Anonyymi

Oletko töissä Punamusta -painotalossa vai millä perusteella tiedät jo nyt EV:n työstämän prosenttiosuuden kokonaisuudesta?

Taitaa olla ensimmäinen kerta kun lehden mustamaalaaminen alkaa jo viikkoja ennen lehden virallista ilmestymistä.

Kauna on mitä ilmeisimmin kroonista ja ikävä kyllä parantumatonta :(

• Anonyymi

Huuhaa ei siis usko kritiikkinsä tehoavan. Jäljelle jää kritiikki kritiikin vuoksi. Päteminen, päsmäys. Lehti, jota hän ei periaatteesta hanki, mutta ratkoo kannesta kanteen.

• Päätelmät olen tehnyt kolmen edeltävän numeron perusteella. Oletusarvo 3/2021 loppupään ristikoista perustuu annettuun laatijalistaan. Lopun aukeama saattaa olla 2½-tasoinen, tuskin 3- -tasoa vaikeampi. Kun päätösaukeamakin on EV:tä, oletettavissa, on hänen prosenttiosuutensa on korkea.

Tarkoitus ei ole mustamaalata lehteä vaan saada aikaan vain kaksi asiaa. Ensinnäkin saada lehti täyttämään lupauksensa ja toiseksi saada monipuolisempi koostumus. Kyse o n havahduttaa julkaisija siihen, millaiset ennakko-odotukset lehti herättää.

Jos ollaan ihan rehellisiä, samat ennakko-odotukset voisi jollakulla toisellakin olka, mutta hän ei vain niitä kehtaa tuoda esille.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Päätelmät olen tehnyt kolmen edeltävän numeron perusteella. Oletusarvo 3/2021 loppupään ristikoista perustuu annettuun laatijalistaan. Lopun aukeama saattaa olla 2½-tasoinen, tuskin 3- -tasoa vaikeampi. Kun päätösaukeamakin on EV:tä, oletettavissa, on hänen prosenttiosuutensa on korkea.

Tarkoitus ei ole mustamaalata lehteä vaan saada aikaan vain kaksi asiaa. Ensinnäkin saada lehti täyttämään lupauksensa ja toiseksi saada monipuolisempi koostumus. Kyse o n havahduttaa julkaisija siihen, millaiset ennakko-odotukset lehti herättää.

Jos ollaan ihan rehellisiä, samat ennakko-odotukset voisi jollakulla toisellakin olka, mutta hän ei vain niitä kehtaa tuoda esille.

Minä en tiennyt tuollaisen lehden olemassa olosta mitään ennen kuin luin kirjoituksesi. Jos olisin lehden tuottaja niin palkitsisin sinut ikuisella ilmaisella tilauksella. Teet ilmaista markkinointityötä joten jatka samaan tyyliin. Minä päätin tutustua lehteen kunhan kaupassa sellaisen näen. Monesti näet kun kriitikot haukkuu niin kritiikin kohde on parempi kuin osaa itse kuvitellakaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Huuhaa ei siis usko kritiikkinsä tehoavan. Jäljelle jää kritiikki kritiikin vuoksi. Päteminen, päsmäys. Lehti, jota hän ei periaatteesta hanki, mutta ratkoo kannesta kanteen.

"Huuhaa ei siis usko kritiikkinsä tehoavan. "

Itse asiassa olet tuossa aika lailla oikeassa. Turhautumisen osoitusta kirjoittelussani on. Mutta ajattelin, että jos pistän rehellisen ennakko-odotukseni esille, ehkä sillä jatkoa ajatellen saattaisi olla merkitystä. En nyt oikein siihen todellakaan usko, mutta yritän nyt vielä kerran saada PuPen suuntaan muutosta. Jos suunta ei 4/2021 ole muuttunut, ei mitään toivoa muutoksesta ole eikä tämänkaltaista säikeen aloitusta kannata toistaa.

Luon noin yleisesti ristikoista ennakko-odotuksia ja vertaan ennakko-odotusta siihen, millainen ristikko todellisuudessa on. Se tuo lisämielenkiintoa ratkontaan.

• EV:n prosenttiosuus on tässä lehdessä n. 35%, eli vähän yli kolmannes tehtävistä on häneltä. Hieman alaspäin luku on mennyt, mutta on edelleen turhan korkea.

• Joku myös Iisakkeja ratkova voisi jossakin vaiheessa kertoa, miten tämän lehden ristikot suhteutuvat Janne Salon ja Alf Simbergin ristikoihin, joita on pidetty viimeaikaisia PuPen kuvaristikoita vaikeampina. Edellisen numeron ristikoiden suhteen molempia lehtiä ratkova koki Lähteenmäen ristikon vaikeampana kuin Iisakin kuvaristikot.

• Anonyymi

Sanariksenkin foorumissa kaivataan joitakin laatijoita:
      "Eikö vieläkään Anttilaa Viitamäkeä ja Pitkälää ??"

• Anonyymi

Lukemani perusteella kaikki tekevät tylsiä pääkuvattomia ristikoita. Pysykööt poissa.

• Anonyymi

Jo toinen peräkkäinen lehti ilman Pitkälän vaikeaa (vaikeahkoa?) ristikkoa, pitäisikö huolestua?

• Anonyymi

Pitäisi ilman muuta. Pitkälä oli joskus pitkällä sairaslomalla, ei kai vaan taas ole siitä kyse.

• Anonyymi

Ostin Iisakin pitkästä aikaa. Siinä on mielestäni tasan tarkkaan 1 vaikea ristikko, loput ovat keskinkertaisia läpikirjoitettavia tekeleitä. Ei todellakaan ole ansainnut oikeutta kutsua itseään vaikeaksi lehdeksi.

Simbergin rinnastan Aulis Lehtoon; kun kerran on päässyt laatijan "pään sisään", vihjeet aukeavat melko helposti. Janne Salo on minulle uusi tuttavuus, mielenkiintoiselta vaikuttaa. Näyttää näin ensisilmäilyjen jälkeen tarjoavan pähkäiltävää pitkäksi aikaa.

Pitkälä ja Viitämäki ovat ehdottomasti suosikkejani ja harmittaa, jos jompaakumpaa (tai molempia) ei enää PuPesta löydy.

• Ratkoin joskus Simbergin malliristikon. Taisi olla jokin vanha IS:n ristikko häneltä. Oli ainakin minulle melkoisen hankala/hankalia. No 1-2 olen niitä vain ratkonut.

• Epäilen 3/2021 PuPesta, että mahd. Lähteemäkeä lukuun ottamatta ovat helpompia kuin Skytän IS:n tämän vuoden pahimmat ristikot.

• Anonyymi

Sivujen 4 ja 5 palindromiristikot ovat hauskoja. Yksi verbi on vuonna 2003 erään Sanariksen foorumin jäsenen keksimä. Ehkä palindromiverbejä käsittelevä säie oli ristikon taustalla. Laatija myöntää, että verbi ei ole virallinen. Vähän siinä ja siinä keksittyjen, ei käytössä olevien verbien käyttö on. Kyseessä on yksi pääkuvista, joten kaiketi keksittyä verbiä voi pitää vitsinä.

• Anonyymi

Olen chatissa eniten auttanut Punaisissa Pelikaaneissa. Mutta Chat saatetaan lopettaa liian vähäisen käytön takia.

Voisin kyllä ajatella auttavani
      https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/forum/sanaristikot/1-3-pelikaaniristikot/

Sivuston palautelomakkeella voisi lähettää minulle skannattuja tai valokuvattuja kuvia.

Toimii juu hitaasti, riittävät resurssin kunnon nopeuteen puuttuvat, kun palveluni ei niitä suo. Nimenomaisesti hitauden vuoksi ei ole niin kiva käyttää kuin ehkä poistumassa oleva chat.

• Kyllä siitä EV:n ylisuuresta osuudesta monet Sanariksen foorumin henkilöt ovat huomauttaneet. Lehti on monelle pettymys. Tässä asiaa parhaiten kuvaava kommentti nimimerkiltä Pekku:

Minäkin olen vähän pettynyt lehden vaikeusasteen isoon helpottumiseen supervaikeiden ristikoiden laatijoiden joukkopakoon. Kyllä herrojen Anttila, Pitkälä ja Viitamäki laadinnat ovat olleet Punaisen Pelikaanin helmiä. Kysäisenkin päätoimittajalta onko vielä toivoa herrojen paluusta vai ovatko polttaneet sillat takanaan ?

Eki "parka" on varmasti joutunut koville paikatakseen puuttuvia aukkoja, koska lehden 32 :sta ristikosta peräti yksitoista ( 12 jos Eki kuuluu IJL sakkiin ) on Ekin laatimia, eli yli kolmannes. :)"

Ei näin voi jatkua. Lehti on pian tiensä päässä, valitettavasti. Toni on taas sairaslomalla, mitä uumoilinkin. Todella ikävä asia.

• Anonyymi

Ainoa, mitä kopsaat pääpalstalta, ovat otsikot?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ikävä viesti taas. Tapiota harmittaa, kun kukaan ei käytä hänen palstaansa eikä hän voi käyttää pääpalstaa. Hänen todellisuutensa erkani jo useita vuosia sitten pääpalstan todellisuudesta.

Hän haluaa kuitenkin ikään kuin osallistua pääpalstan keskusteluun napsimalla sieltä viestejä, jotka tukevat hän todellisuuttaan.

Hän uskoo myös ihan eläkeläisen tosissaan, että ainoa syy hänen oman fooruminsa autiuteen on sen hitaus eikä hänen persoonansa.

• Anonyymi kirjoitti:

En paljon muuta. On totta, että kopioin muutakin. Kopioin satunnaisesti kommentteja. Näin yleensä tilanteissa, joissa joku Sanariksen foorumissa on täysin tai lähes täysin samaa mieltä kanssani. Viittaan myös satunnaisesti joihinkin samaa mieltä kanssani oleviin nimimerkkeihin heidän kommenttejaan siteeraamatta. Kun en voi suoraan kommentoida, voin kuitenkin siteerata. Juttelin tämän sivuston jonkun vastaavan kanssa ja hän piti siteerauksia hyväksyttävinä. Koska robotti voi alkaa poistelemaan kommentteja, joissa on linkkejä Sanariksen sivuille, en uskalla laittaa esille linkkejä. Tämän sivuston "tekoäly" on täysin ennalta arvaamaton.

Kopioin joskus muistikirjaan kommentteja, jotka pelkään robotin poistavan. Valitettavasti en nyt voi tarjota riittävän nopeasti toimivaa sivustoa kommenttien esittämiseen. Ehkä joskus saan pystyyn tätä sivustoa paremman keskustelualustan.

Tätä sekä Sanariksen foorumia kauniimpi sivustoni on, mutta siitä ei ole iloa, jos se toimii kuin hidastettu filmi.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

En paljon muuta. On totta, että kopioin muutakin. Kopioin satunnaisesti kommentteja. Näin yleensä tilanteissa, joissa joku Sanariksen foorumissa on täysin tai lähes täysin samaa mieltä kanssani. Viittaan myös satunnaisesti joihinkin samaa mieltä kanssani oleviin nimimerkkeihin heidän kommenttejaan siteeraamatta. Kun en voi suoraan kommentoida, voin kuitenkin siteerata. Juttelin tämän sivuston jonkun vastaavan kanssa ja hän piti siteerauksia hyväksyttävinä. Koska robotti voi alkaa poistelemaan kommentteja, joissa on linkkejä Sanariksen sivuille, en uskalla laittaa esille linkkejä. Tämän sivuston "tekoäly" on täysin ennalta arvaamaton.

Kopioin joskus muistikirjaan kommentteja, jotka pelkään robotin poistavan. Valitettavasti en nyt voi tarjota riittävän nopeasti toimivaa sivustoa kommenttien esittämiseen. Ehkä joskus saan pystyyn tätä sivustoa paremman keskustelualustan.

Tätä sekä Sanariksen foorumia kauniimpi sivustoni on, mutta siitä ei ole iloa, jos se toimii kuin hidastettu filmi.

Kauneus on katsojan on katsojan silmässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kauneus on katsojan on katsojan silmässä.

Et voi pitää kauniina Sanariksen foorumia. On erittäin ruman näköinen HD-tabletlaitteella kun pitää laitetta pystysuunnassa. Vaakasuunnassa ihan OK:

• Anonyymi kirjoitti:

Ikävä viesti taas. Tapiota harmittaa, kun kukaan ei käytä hänen palstaansa eikä hän voi käyttää pääpalstaa. Hänen todellisuutensa erkani jo useita vuosia sitten pääpalstan todellisuudesta.

Hän haluaa kuitenkin ikään kuin osallistua pääpalstan keskusteluun napsimalla sieltä viestejä, jotka tukevat hän todellisuuttaan.

Hän uskoo myös ihan eläkeläisen tosissaan, että ainoa syy hänen oman fooruminsa autiuteen on sen hitaus eikä hänen persoonansa.

Kyllä minä tajuan, että autioina olemisen syy on myös persoonani. Foorumin hitauden merkitystä olen pohtinut vasta viimeaikoina. Kun sivusto toimii neljä kertaa liian hitaasti, eihän senkään takia voi siellä viihtyä. Tiedän, että jos saisin sivulta toiseen siirtymisen tapahtumaan n. 1,2 sekunnissa, se riittäisi ja hitausongelma olisi poissa. Tämä sivusto toimii alle tuonkin arvon, mutta jos vauhti on alle 1,5 sek., asialla ei enää ole merkitystä.

"Hän haluaa kuitenkin ikään kuin osallistua pääpalstan keskusteluun napsimalla sieltä viestejä, jotka tukevat hän todellisuuttaan."

Tottahan tuo on. Poimin kommentteja, joissa kommentoija on samaa mieltä kanssani. Mutta olen varsin tietoinen, että 02.05.2021 08:07 on täysin totta. Hyvin monet ovat pettyneet lehden nykytilaan. Pekku kirjoittaa pettymyksestään varsin avoimesti. Pekku ei ole ainut, joka on esittänyt samankaltaisia kommentteja. Pekun kanssa samankaltaisia kommentteja on ollut tälläkin foorumilla. Ne esitettiin säikeesä Punainen Pelikaani 6/2020.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et voi pitää kauniina Sanariksen foorumia. On erittäin ruman näköinen HD-tabletlaitteella kun pitää laitetta pystysuunnassa. Vaakasuunnassa ihan OK:

Piti ihan tämän takia katsoa tabletilla tuota foorumia. Jotenkin ei yllätä, että tuo rumuushöpinä on ihan puppua. Ihan saman näköinen ja käytettävyydeltään erittäin OK on sekä pysty- että vaaka-asennossa, paitsi tietysti vaaka-asennossa leveämpi ja matalampi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Piti ihan tämän takia katsoa tabletilla tuota foorumia. Jotenkin ei yllätä, että tuo rumuushöpinä on ihan puppua. Ihan saman näköinen ja käytettävyydeltään erittäin OK on sekä pysty- että vaaka-asennossa, paitsi tietysti vaaka-asennossa leveämpi ja matalampi.

Rumuus riippuu laitteesta. HD-laitteella pystysuuntaan käytettynä on ruma. Kännykällä ihan. Tietyillä leveyksillä se on ruma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rumuus riippuu laitteesta. HD-laitteella pystysuuntaan käytettynä on ruma. Kännykällä ihan. Tietyillä leveyksillä se on ruma.

Mieluummin ruma ja toimiva kuin nätti ja toimimaton.
        [vanha sanonta Taalainmaan karjamajoilta]

• Anonyymi kirjoitti:

Mieluummin ruma ja toimiva kuin nätti ja toimimaton.
        [vanha sanonta Taalainmaan karjamajoilta]

Totta. Olen vasta viime aikoina havahtunut siihen tosiasiaan, että en voi kipailla palveluntarjontasyistä toisten foorumien kanssa. Sivut latautuvat tilanteesta riippuen 2,5-8 kertaa liian hitaasti, normaalisti 2-4 kertaa liian hitaasti. Siihen nähden, että sivuni toimivat keskimäärin ottaen 3-4 kertaa liian hitaasti, niillä on yllättävänkin paljon vieraiijoita.

Mutta kun en voi tietää, auttaisiko tehokas palvelinympäristö tekemään sivustostani aidon foorumin, en ole tällä hetkellä valmis siihen, että maksan maltaita kunnon palvelinympäristöstä, jossa sivut vaihtuvat vähintään sekunnissa.

Oikeastaan itse koodaus on kivaa, koska siinä on kunnon haastetta.

Olen jotenkin pettynyt ristikkoporukoihin. V*** ja mollaamista on ihan tarpeeksi. Kyllähän TechBSS:ssä välillä joku v***, mutta siellä on sentän enemmän kunnon pohdiskelua.

Jos pyrin auttamaan, siitäkin saa välillä v****

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Totta. Olen vasta viime aikoina havahtunut siihen tosiasiaan, että en voi kipailla palveluntarjontasyistä toisten foorumien kanssa. Sivut latautuvat tilanteesta riippuen 2,5-8 kertaa liian hitaasti, normaalisti 2-4 kertaa liian hitaasti. Siihen nähden, että sivuni toimivat keskimäärin ottaen 3-4 kertaa liian hitaasti, niillä on yllättävänkin paljon vieraiijoita.

Mutta kun en voi tietää, auttaisiko tehokas palvelinympäristö tekemään sivustostani aidon foorumin, en ole tällä hetkellä valmis siihen, että maksan maltaita kunnon palvelinympäristöstä, jossa sivut vaihtuvat vähintään sekunnissa.

Oikeastaan itse koodaus on kivaa, koska siinä on kunnon haastetta.

Olen jotenkin pettynyt ristikkoporukoihin. V*** ja mollaamista on ihan tarpeeksi. Kyllähän TechBSS:ssä välillä joku v***, mutta siellä on sentän enemmän kunnon pohdiskelua.

Jos pyrin auttamaan, siitäkin saa välillä v****

Olethan ymmärtänyt, että riippumatta siitä miten hienon valikon kehität foorumillesi, se on silti äärimmäisen ruma ja kömpelö?

Valitse valikosta Foorumit, 1. Sanaristikot ja saavut äärimmäisen sekavalle sivulle. Kuka tuollaista viitsii katsella saati opetella käyttämään?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä kiinnostaa sen verran, että olisiko mahdollista nähdä, mitä tuo "ruma" käytännössä tarkoittaa. Eli rumaksi väittäjä vaikka ottaa kuvaruutukaappauksen tabletista, kun siinä tuo pystyyn käännetty ruma on, ja laittaa kuvan esim. aijaa:han. Kun itse en tätä tablettia kääntelemällä saa sanaristikot.net -foorumin ulkonäköä mitenkään oleellisesti muuttumaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Olethan ymmärtänyt, että riippumatta siitä miten hienon valikon kehität foorumillesi, se on silti äärimmäisen ruma ja kömpelö?

Valitse valikosta Foorumit, 1. Sanaristikot ja saavut äärimmäisen sekavalle sivulle. Kuka tuollaista viitsii katsella saati opetella käyttämään?

Millä tavalla Sanaristikot sivu on sekava. Siinä ylhäällä on alifoorumit. Alifoorumit esitetään foorumissa ensin, sen jälkeen yleiset aiheet. Tuo on foorumin peruslogiikka, joka ei ole minun päättämä. Mielestäni se on ihan ok.

Koetko, että kaikki sanaristikkokeskustelut pitäisi olla samassa paikassa ja alifoorumien käyttö on huono idea?

Ajattelin vain, että alifoorumien käytöstä olisi iloa käyttäjille.

Tämä on alifoorumi eikä sen alussa ole linkkejä alifoorumeille:
        https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/forum/sanaristikot/suomen-kuvalehti/

Mikä sinun mielestäsi tuosta listauksesta tekee ruman?

• Anonyymi kirjoitti:

Tämä kiinnostaa sen verran, että olisiko mahdollista nähdä, mitä tuo "ruma" käytännössä tarkoittaa. Eli rumaksi väittäjä vaikka ottaa kuvaruutukaappauksen tabletista, kun siinä tuo pystyyn käännetty ruma on, ja laittaa kuvan esim. aijaa:han. Kun itse en tätä tablettia kääntelemällä saa sanaristikot.net -foorumin ulkonäköä mitenkään oleellisesti muuttumaan.

Selostan asian
        Muutaman seikan näet tietokoneella.
        * tietyllä leveydellä vasemmalle jää valikko, jossa on "hampurilainen". Valikolla on tila avautua kokonaan eikä se kaipaa hampurilaista. Hampurilaisen käytön lopetuspiste on koodattu väärin. Tämä on ruma suunnitteluvirhe.
        * joillakin leveyksillä tulee kasaan menneen valikon oikealle ja vasemmalle puolelle minun mielestäni erittäin ruma liukuvärialue
        * HD-tablelaitteella valikko on yli puolen ruudun kokoinen massiivinen valikko. Aina avattu massiivinen valikko sivun alussa on ikävä tapaus. Tietokoneella vastaavalla leveydellä valikko on kasassa niinkun kuuluukin olla. Tämä on ruma suunnitteluvirhe.

• Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Millä tavalla Sanaristikot sivu on sekava. Siinä ylhäällä on alifoorumit. Alifoorumit esitetään foorumissa ensin, sen jälkeen yleiset aiheet. Tuo on foorumin peruslogiikka, joka ei ole minun päättämä. Mielestäni se on ihan ok.

Koetko, että kaikki sanaristikkokeskustelut pitäisi olla samassa paikassa ja alifoorumien käyttö on huono idea?

https://www.sanaristikkofoorumi.net/wordpress/forums/forum/sanaristikot/suomen-kuvalehti/

Sivu on aivan järkyttävän sekava. Jos et sitä näe, ei voi mitää.

• Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Jos syytät alifoorumien esittämistä rumaksi, syytä foorumin suunnittelijaa. Outo mielipide, että alifoorumien käyttö olisi sekavaa.

• Tapio-Huuhaa kirjoitti:

Jos syytät alifoorumien esittämistä rumaksi, syytä foorumin suunnittelijaa. Outo mielipide, että alifoorumien käyttö olisi sekavaa.

Tarkoitukseni oli alifoorumeilla nimen omaisesti selkeyttää kommentointia kun voi löytää samaan lehteen liittyvät aiheet alifoorumeista.

Mutta sainkin tästä vain haukut. Pitäisikö alifoorumit sitten poistaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Otin kuvaruutukopion kännykällä
        https://aijaa.com/HfOZsT
        Minusta ihan hirvittävä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Otin kuvaruutukopion kännykällä
        Minusta ihan hirvittävä.

Ei ku tuo on HD tablet-laitteelta. Vaimon kännykässä ihan OK.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ku tuo on HD tablet-laitteelta. Vaimon kännykässä ihan OK.

Siis tabletilla sanaristikot.net näyttää tältä:

Paitsi että ensin sanot, että kännykällä. Onko nyt ihan varmaa, minkä laitteen ruutu tuossa näkyy?

No, ehkäpä tabletista löytyy joku asetus, jolla fontin saa niin suureksi, että selain ei laita navigointivalikkoa vasempaan reunaan, jolloin se sitten tulee ylös. Itse en osannut sellaista asetusta löytää yhdestäkään niistä talouden kolmesta tabletista, joilla asiaa tutkin, en kyllä paljoa etsinyt, enkä tutkinut, onko asia jotenkin selainkohtainen. Enkä koskaan aiemminkaan ole tabletilla nähnyt, että tuo valikko olisi jossain muualla kuin ruudun vasemmassa reunassa.

Mutta siis "vaimon kännykässä ihan OK". Eli siinä valikko on vasemmassa reunassa. Jotta se sinne mahtuu, pitää fontin olla aivan älyttömän pieni. Jolloin herää kysymys, että jos se kännykän pikkuriikkinen fontti on OK, niin miksi sitten tabletissa pitää olla niin valtava fontti, että valikko ei mahdu vasempaan reunaan? Koskaan en ole puhelimessa nähnyt, että navigointimenu olisi muualla kuin ylhäällä.

Paitsi eihän se valikko puhelimessakaan tuolla tavalla ylös ilmesty muulloin kun silloin kun käyttäjä sen sinne tarkoituksella avaa. Sitten kun tuosta valikosta valitsee linkin, niin valikko katoaa näkyvistä. Sinä siis annat täällä ymmärtää, että sanaristikot.net:n käyttäjä joutuu koko ajan katselemaan tuota valikkoa, kun sivustolla liikkuu. Selvästikin purat sivustoa vastaan kokemaasi kaunaa levittelemällä täällä tuollaista paikkansapitämätöntä ja vääristeltyä tietoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paitsi että ensin sanot, että kännykällä. Onko nyt ihan varmaa, minkä laitteen ruutu tuossa näkyy?

No, ehkäpä tabletista löytyy joku asetus, jolla fontin saa niin suureksi, että selain ei laita navigointivalikkoa vasempaan reunaan, jolloin se sitten tulee ylös. Itse en osannut sellaista asetusta löytää yhdestäkään niistä talouden kolmesta tabletista, joilla asiaa tutkin, en kyllä paljoa etsinyt, enkä tutkinut, onko asia jotenkin selainkohtainen. Enkä koskaan aiemminkaan ole tabletilla nähnyt, että tuo valikko olisi jossain muualla kuin ruudun vasemmassa reunassa.

Mutta siis "vaimon kännykässä ihan OK". Eli siinä valikko on vasemmassa reunassa. Jotta se sinne mahtuu, pitää fontin olla aivan älyttömän pieni. Jolloin herää kysymys, että jos se kännykän pikkuriikkinen fontti on OK, niin miksi sitten tabletissa pitää olla niin valtava fontti, että valikko ei mahdu vasempaan reunaan? Koskaan en ole puhelimessa nähnyt, että navigointimenu olisi muualla kuin ylhäällä.

Paitsi eihän se valikko puhelimessakaan tuolla tavalla ylös ilmesty muulloin kun silloin kun käyttäjä sen sinne tarkoituksella avaa. Sitten kun tuosta valikosta valitsee linkin, niin valikko katoaa näkyvistä. Sinä siis annat täällä ymmärtää, että sanaristikot.net:n käyttäjä joutuu koko ajan katselemaan tuota valikkoa, kun sivustolla liikkuu. Selvästikin purat sivustoa vastaan kokemaasi kaunaa levittelemällä täällä tuollaista paikkansapitämätöntä ja vääristeltyä tietoa.

Tuskin Tapsa sitä tahallaan tekee. Asiat hänen päässään vain vääristyvät ja ne pitää aina heti päästönä kajauttaa nettiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä se Sanariksen sivuston näkyy HD-tablet-laitteellani just sellaisena kuin kuvaruutukopio näyttää. Valikko vie jokaisella sivulla yli puoli ruutua eikä sitä voi koskaan sulkea Huawei MediaPad M5 Lite Google Chrome selaimella kun laitetta käyttää pystysuunnassa.

Outoa on se, että jos laitan tietokoneella Sanariksen sivuston saman kokoiseen ikkunaan valikko kyllä avattuna näyttää samalta, mutta sen voi avata ja sulkea haluttaessa. Yli puolen ruudun punainen möhkäle on vaan tolkuttoman ärsyttävä, mutta kyllä minä tablet-laitteellani silloin tällöin tästä ärsyttävyydestä huolimatta vierailen. Kyllä sen sietää, mutta ei sivustoa ilokseen katsele.

Laitan lähes aina laitteen foorumeilla pystysuuntaan, kun vaakasuuntaan laitteessa näkyy turhan vähän rivejä.

Vaimon kännykällä ei ole esittämisen suhteen ongelmia. Ei myöskään tietokoneella.

• Anonyymi kirjoitti:

Kerrataan vielä, miten näkyy
        * HD tablet pystysuunnassa. Foorumin alussa on n. 70% ruudun tilasta vievä massiivinen kasaan menemätön "mörkövalikko". Se on siis aihelistauksen yläpuolella, ei vieressä
        * HD tablet vaakasuunnassa siisti lopputulos, jossa on aina esillä oleva valikko vasemmalla.
        * vaimon kännykällä siisti ratkaisu, jossa on avattava ja suljettava valikko listauksen yläpuolella
        Noista siis kaksi on OK. Joissain kännykkä ja tietokonetoteutusten välissä mennään tosi rumiin ja väärin toimiviin systeemeihin. Kokonaistoteutus on amatöörimäinen.

• Anonyymi

Eikä tässäkään mitään järkeä ole
      https://aijaa.com/y6nwSc

Valikko ei tarvitse mitään avaaja eli "hampurilaista" kun se voisi olla oikealla auki. Taitepisteen asettelu on pielessä tai CSS:n määrittely on pielessä. Huonoa suunnittelua tuokin osoittaa.

• Anonyymi

Kännykällä näyttää suurin piirtein tältä
        https://aijaa.com/J29u4U

Tämä on ihan ok. Minusta ainoa mobiilileveys, jossa Sanariksen foorumi näyttää asialliselta mobiililaitteilla.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Parasta on , että sivuston ulkoasu ei joka hetki elä leveyden mukaan. Minusta nettisivustot yleisesti ottaen elävät ihan liikaa leveyden mukaan. Yksinkertaisemmalla raekenteella pärjäsi paremmin.

• En ole vähään aikaan jaksanut paneutua Punaisen Pelikaanin ristikoihin.

Mutta jos joku on saanut vähintään n. 70% ristikosta valmiiksi, voin yrittää auttaa ratkomaan ristikon loppuun asti. En kylläkään ole nyt parhammillani mitä tulee ristikoiden ratkontaan.

Laitoin kokeeksi mahdollisuuden kirjoittaa ilman kirjautumista. Jos tulee paljon roskapostia tai asiatonta kirjoittelua, poistan mahdollisuuden kommentoida ilman kirjautumista.

Nyt aktivoin myös TapChat-palvelussa olleen kuvien lataamisen. Minulle siis saa lähettää Punaisesta Pelikaanista otettuja valokuvia tai skannauksia (koko ristikko pitää laittaa, jos lähettää kuvia) privaatisti. Saamani kuvat eivät näy julkisesti. Mutta julkisesti voin antaa niihin vinkkejä. En kuitenkaan anna ratkaisusanoja ja toivon, että kukaan ei myöskään kommentissaan kerro ratkaisusanoja.

Ristikkokuvan latausmahdollisuus on säikeen lopussa.

TapChat poistuu eikä sitä enää kannata käyttää. Se toimii nopeammin kuin foorumi, mutta toivottavasti foorumin nopeus riittää.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Wau! Seksikäs Diili-Sointu poseeraa nahkarotsi auki: "Eka työviikko purkissa ja heti..."

Uhkea Sointu Borg poseeraa ekan työviikon kunniaksi nahkarotsissa ja revityissä farkuissa - toki tyylilleen uskollisena nahkarotsi paljastavasti auki.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      10877
    2. Nyt se lipsahti, EU-elvytyspaketista pysyvä

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7fd43a15-b005-4c03-a1cc-dc1f8ad1ff2c Nyt onkin huomisella EU-elvytyspakettiäänestyksellä ihan eri arvo. Jos hyv
      Maailman menoa
      707
      8841
    3. BB-suorasuu Aleksi Valavuori napakkana mies-nais -keskustelussa: "Eihän se ole meidän syy..."

Big Brotherissa päästiin kipakkaan keskusteluyhteyteen jo heti aamusta. Aamupalapöydässä tasa-arvoasiat pistivät porukan kommentoimaan tunteella ja to
      Big Brother
      46
      4867
    4. Mitä kuuluu nyt? Maajussi-Mustafa paljastaa, onko sutinaa vai ei - Yllätys kuvausten jälkeen

Turkin lahja suomineidoille elikkäs Maajussi-Mustafa on kyllä aikamoinen tapaus! https://www.suomi24.fi/viihde/mita-kuuluu-nyt-maajussi-mustafa-palja
      Viihde ja kulttuuri
      57
      4360
    5. Vappubrunssi

Vappubrunssin järjestäjät hävetkää! Tiesitte että näin tulee käymään,vaaransitte ihmisten terveyden muutaman euron takia. Mahtaa omatunto,ei teillä ta
      Kokkola
      236
      3202
    Aihe