Jakokirjan allekirjoitus

Anonyymi

Jos kuolinpesän omaisuus on testamentilla määrätty puoliksi henkilöille a ja b, ja kuolinpesään alunperin on kuulunut myös c,d,e ja f , jotka testamentti on tehnyt "perinnöttömäksi" (ei rintaperillisiä) ja he ovat hyväksyneet testamentin ja testamentti on lainvoimainen, niin riittääkö jakokirjan allekirjoittajiksi vain a ja b ?

9

150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

a ja b ovat kuolinpesän ainoat osakkaat, joten heidän allekirjoituksensa riittävät ( 2 esteetöntä todistajaa).

• Anonyymi

A ja B allekirjoittavat jakokirjan, jolla he jakavat testamentilla saamansa omaisuuden.

Koska kuolinpesän muilla osakkailla ei ole osaa eikä arpaa enää jäljellä tuohon varallisuuteen, heidän allekirjoituksia ei tarvita. Vaikka testamentin tiedoksiannot ja/tai hyväksymiset tarvitaan tuon jakokirjan liitteeksi.

• Anonyymi

Niin ja ne kaksi esteetöntä todistajaa.

• Anonyymi

Kerta kahden päälle:

Kahden osakkaan allekirjoitukset ( 2 todistajaa) riittävät jakokirjaan.

(Vieläkö löytyy halukkaita saman toistajia?)

• Anonyymi

Lukemalla annetut vastaukset huomaa, ettei vieläole annettu kahta samaa vstausta. Sama lopputulos on annettu. Mutta kuten laskennasta tiedämme monta tietä vie samaan tulokseen, vaikka silti väärin laskettu.

• Anonyymi

Pieni lisäys, mitä kommenteissa vielä ei näy:
      Jakokirjassa ei edes tarvi mainita henkilöitä c, d, e ja f. Viittaus perukirjaan kaikkine liitteineen sisältää mm. testamentin sen ilmoittamiset ja hyväksymiset.
      Tietenkään 'ulkopuolelle jääneiden' perillisasemassa olevien mainitseminen jakokirjassa ei ole kiellettyäkään...

• Anonyymi

Hyvin tehdyssä, laadukkaassa jakokirjassa mainitaan toki selostusosiossa kaikki perilliset a-f ja todetaan, mitä määräyksiä testamentti sisältää. Sen jälkeen selostetaan jakoratkaisu, johon a ja b ovat päätyneet ja selitetään kaikki muukin tarvittava.

A ja b allekirjoittavat jakokirjan, minkä lisäksi laki vaatii kaksi esteetöntä todistajaa sen allekirjoittajaksi, ellei jakoa ole tehnyt pesänjakaja.

Mitään viittausta perukirjaa ei tarvita jakokirjassa, kun se on laadukkaana yksityiskohtainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin tehdyssä, laadukkaassa jakokirjassa mainitaan toki selostusosiossa kaikki perilliset a-f ja todetaan, mitä määräyksiä testamentti sisältää. Sen jälkeen selostetaan jakoratkaisu, johon a ja b ovat päätyneet ja selitetään kaikki muukin tarvittava.

A ja b allekirjoittavat jakokirjan, minkä lisäksi laki vaatii kaksi esteetöntä todistajaa sen allekirjoittajaksi, ellei jakoa ole tehnyt pesänjakaja.

Mitään viittausta perukirjaa ei tarvita jakokirjassa, kun se on laadukkaana yksityiskohtainen.

Kyllä näinkin, mutta samojen asioiden uudelleenkirjoittamisessa piilee aina vaara, että jokin asia muuttuu alkuperäiseen nähden.
        Kun jakopaperissa on vain jakoon liittyvät asiat ja viittaukset muihin asiakirjoihin (= liitteet), niin alkuperäiset testamentti- ja perukirjatekstit pysyvät varmasti aloillaan.

Tällä systeemillä olen itse laatinut muutaman tutun/sukulaisen papereita, eikä ole kertaakaan tullut jälkeenpäin mitään epäselvyyksiä tai valituksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä näinkin, mutta samojen asioiden uudelleenkirjoittamisessa piilee aina vaara, että jokin asia muuttuu alkuperäiseen nähden.
        Kun jakopaperissa on vain jakoon liittyvät asiat ja viittaukset muihin asiakirjoihin (= liitteet), niin alkuperäiset testamentti- ja perukirjatekstit pysyvät varmasti aloillaan.

Tällä systeemillä olen itse laatinut muutaman tutun/sukulaisen papereita, eikä ole kertaakaan tullut jälkeenpäin mitään epäselvyyksiä tai valituksia.

Kyllä, jakokirjan laatimisen "systeemit" ovat monet, koska laki ei määrää sille, mitään yksityiskohtaisia ohjeita. Mutta laadukas jakokirja onkin sitten eri asia.

Hyvä ettei ongelmia ole sinun laatimien jakokirjan jälkeen noussut esiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7820
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4504
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3757
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3118
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2662
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      28
      2586
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2296
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2170
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2059
    Aihe