Muutto omilleni

Anonyymi

Olen 18-vuotias lukiolainen ja haluaisin muuttaa omilleni. Minulla ei ole vielä töitä, mutta etsin aktiivisesti. Minulle on kertynyt säästöjä vähän vajaa 10 000 euroa. Asumiskulut (vuokra, vesi...) arviolta noin 500 euroa. Mietinkin, että onko minun järkevää muuttaa omilleni ennen kuin saan töitä. Muuttamisen haluun on omat syynsä. Mietin vain, että kannattaako minun käyttää säästöjäni vielä. Suunnitelma oli käyttää niitä korkeakoulu opiskelu aikaan, mutta pidän välivuoden, joten asun kotipaikkakunnallani vielä reilun vuoden. Enkä haluaisi enää asua vanhempieni luona. Onko antaa mitään vinkkejä? Kiitos jo etukäteen!

3

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Koska seuraavaksi joku muuttamassa omilleen?

    • Anonyymi

      Mielestäni sinun ei kannattaisi alkaa tuhlata säästöjäsi vuokraan. Ensin työ, sitten asunto. Riippuen siitä, missä asut, asumisoikeusasunto voisi olla kelpo ratkaisu. Saisit säästöilläsi vanhemman pikku yksiön ja niin säästösi olisi tallessa, vieläpä kasvaisi pientä korkoa. Vuokra olisi vähän huokeampi kuin vuokra-asunnoissa.

    • Anonyymi

      Tuskin se rahallisesti järkevää on, jos haluat ruveta maksamaan itse omia laskujasi, jos ne nyt maksaa joku muu. Mutta yleensä sitä kyllä omilleen jossain vaiheessa muutetaan ja aletaan itse maksaa.

      Säästösi ovat hyvä turva, kun muuttaa omilleen ja niiden todellakin luulisi kannustavan muuttamaan omilleen. Tuollaista summaa ei monellakaan ole omilleen muutettaessa. Tai myöhemminkään. Useimmilla ei ole mitään säästöjä tai edes töitä, vaan tukiasumisella (asumistuella, opintotuella, työttömyystuella, toimeentulotuella) alkaa monen oman asumisen taival. Ja vanhempien tuella.

      Sinun tapauksessasi et olisi edes pelkkien tukien varassa, koska omaat säästöjäkin, vaikka töitä ei heti olisikaan. Kysymys on vain siitä, että haluatko itse muuttaa omillesi ja ruveta maksamaan omia kulujasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe