Poistuneet kokeilut

Anonyymi

Taannoin, olikohan 50 -luvulla oli liikenteessä mm neli - ja kuusisylinterisellä moottorilla olevia Fordin kaksitahtidieselkuorma-autoja. Pakoputki taisi olla lähes 15 cm läpimitaltaan ja mootorin ääni sellaista matalaa örinää, joka kuului kauas. Ei olleet kauaa liikenteessä. Miksi? Oliko sylinteriputkien lämpörasitukset niin rajuja, että putket murtuivat huuhtelukanavien läheltä vai mikä tuhosi aloitetun kokeilun? Jollakulla varmasti olisi oikeaa tietoakin asiasta, ehkä jopa moottorin korjauskäsikirjakin. Kiinnostaisi kaikki!

Toinen Fordin kokeilu. Britanniassa tekivät 1960 -luvulla vähän aikaa V4 ja V6 -moottrisia autoja. Mikä perusvika moottoreissa oli, kun valmistus loppui niin pian? Muistelen, että ainakin kolinaa moittivat moottoreissa, mutta mistä se johtui ja mitä muita vikoja oli? Mäntäpalotilatkin taisivat olla epäonnistunut kokeilu, vikkaisin lämmönsiirtoveiheuksia männistä. Samoin Kent -moottorien mäntäpalotilat taisivat olla susikokeilu?
Joku teistä vielä tietää ja muistaa, joku korjasikin näitä työkseen. Kertokaa kaikki ennenkuin tiedot poistuu iäksi, kiitos!

8

749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ynohtui mainita, että kyseessä oli V4 ja V6 -dieselmoottorit.

    • Anonyymi

      "Toinen Fordin kokeilu. Britanniassa tekivät 1960 -luvulla vähän aikaa V4 ja V6 -moottorisia autoja. Mikä perusvika moottoreissa oli, kun valmistus loppui niin pian? Muistelen, että ainakin kolinaa moittivat moottoreissa, mutta mistä se johtui ja mitä muita vikoja oli?"
      Aika painvia murikoita oli ne V-koneet. Valurautaa kokonaan. Kolinat taisi tullajakopäästä, hammaspyörillä oli toteutettu. Isompi pyörä taisi olla rättibakeliittia.
      Autot muuttui etuvetosiksi, joten poikittainen nelosmoottori oli siihentarkoitukseen paljon parempi. Saabilla oli 96 mallissaan se 1,5L V-nelonen, mutta pitkittäin. Vaati kulmavaihteen voimansiirtoon. Mutta eikös niitä Kölnin V-moottoreita melkein 20v tehty?

      • Anonyymi

        Se Saabin V4 oli saksalainen, Britannian V4 oli eri moottori. Ja taisipa brittiversiossa olla palotilat männissä ihan niinkuin ensimmäisissä Escorteissakin. Paha noitten suunittelijoitten ajatuksia on arvailla; mäntäpalotila lisäsi männän pinta-alaa ja siis lämpökuormaa, mikä ei oikein järkevältä kuulosta.
        Rättimassaa se oli Saksankin V4:n nokka-akselin hammaspyörä ja meni niitä niitäkin.


    • Anonyymi

      Olikohan Bedfordilla detroit 2t diesel käytössä jossain viimeisissä malleissa.

      • Anonyymi

        En ole kuullut, että olisi ollut. Taisi olla vain jenkkien autoissa.
        Commerilla oli kaksitahtinen vastaiskudiesel. Lienee lämpöjännitykset senkin tuhonneen? Ainakin kertoivat, että (valu?)rautaiset mäntien päädyt pakkasivat palamaan pois...


    • Anonyymi

      Kaikkein suurimmat (laivamoottorit) dieselmoottorit ovat usein kaksitahtikoneita.

      Kun olen katsellut noita telkkariohjelmia joissa rakennellaan isoja ja tehokkaita dieselautoja, rakentelijat arvostavat aika korkealle kaksitahtisia Detroit-dieselejä.

    • Se kuorma-auto oli Länsi-Saksassa tehty Ford G700. Hirveä ääni tosiaan. Lyhytikäiseksi jäi. Tehtiin sen jälkeen Englannissa Ford Trader nimellä perinteisellä tekniikalla.
      Itte oon syntynyt 40-luvun lopulla joten muistan hyvin nuo Fordit.
      Commerilla oli tosiaan Rootes dieselillä varustettuja kuormureita. Varmaankin oli vain lyhytnokkamalleissa tuo Rd. Ainakin kolmostiellä kulki liikennöitsijä T Majan Rootes Commer. Kipinöitä tuli pakoputken täydeltä. Kuski painoi aina täysillä. Tosi monimutkainen rakenne siinä moottorissa. Todellinen vastaiskumoottori, kaksi mäntää samassa sylinterissä.

    • Anonyymi

      Naapuri osti peräkärryvärkiksi ns. Kölnin foordin jossa oli 2-tahtidiesel, ajeli sillä sontaa parivuotta enne purkamista kun ei tarvinnut yleiselle tielle mennä. Kouluautoa pakkasaamussa kouluautoa odotelessa muistan kuuleeni sen auton äänen. Ääni oli kantava ja luulimme sieltä vähintään panssarivaunun tulevan. Samaa äänimailmaa oli myöhemmin 70-luvulla Michikan pyöräkuormaajassa, vaikka soramonttu oli 4km päässä tiesimme aina milloin Misikaanilla kuormattiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      68
      2708
    2. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

      "I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      75
      2298
    3. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

      Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      75
      2148
    4. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      2
      2035
    5. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      9
      1412
    6. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      5
      1374
    7. Mitä ajattelet

      Siitä henkilöstä jota kaipaat? Sana vapaa!
      Ikävä
      78
      1092
    8. Mitä eniten haluat

      Kaivatustasi.
      Ikävä
      64
      986
    9. No miten meni?

      Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘
      Ikävä
      114
      975
    10. Taas alkoi soidinmenot.

      Ja historia toistaa itseään. Myönnän, että on varmasti semmoinen, mikä sinulle sopii. Innokas ja päällekäyvä eikä tuppis
      Ikävä
      8
      970
    Aihe