Taannoin, olikohan 50 -luvulla oli liikenteessä mm neli - ja kuusisylinterisellä moottorilla olevia Fordin kaksitahtidieselkuorma-autoja. Pakoputki taisi olla lähes 15 cm läpimitaltaan ja mootorin ääni sellaista matalaa örinää, joka kuului kauas. Ei olleet kauaa liikenteessä. Miksi? Oliko sylinteriputkien lämpörasitukset niin rajuja, että putket murtuivat huuhtelukanavien läheltä vai mikä tuhosi aloitetun kokeilun? Jollakulla varmasti olisi oikeaa tietoakin asiasta, ehkä jopa moottorin korjauskäsikirjakin. Kiinnostaisi kaikki!
Toinen Fordin kokeilu. Britanniassa tekivät 1960 -luvulla vähän aikaa V4 ja V6 -moottrisia autoja. Mikä perusvika moottoreissa oli, kun valmistus loppui niin pian? Muistelen, että ainakin kolinaa moittivat moottoreissa, mutta mistä se johtui ja mitä muita vikoja oli? Mäntäpalotilatkin taisivat olla epäonnistunut kokeilu, vikkaisin lämmönsiirtoveiheuksia männistä. Samoin Kent -moottorien mäntäpalotilat taisivat olla susikokeilu?
Joku teistä vielä tietää ja muistaa, joku korjasikin näitä työkseen. Kertokaa kaikki ennenkuin tiedot poistuu iäksi, kiitos!
Poistuneet kokeilut
8
744
Vastaukset
- Anonyymi
Ynohtui mainita, että kyseessä oli V4 ja V6 -dieselmoottorit.
- Anonyymi
"Toinen Fordin kokeilu. Britanniassa tekivät 1960 -luvulla vähän aikaa V4 ja V6 -moottorisia autoja. Mikä perusvika moottoreissa oli, kun valmistus loppui niin pian? Muistelen, että ainakin kolinaa moittivat moottoreissa, mutta mistä se johtui ja mitä muita vikoja oli?"
Aika painvia murikoita oli ne V-koneet. Valurautaa kokonaan. Kolinat taisi tullajakopäästä, hammaspyörillä oli toteutettu. Isompi pyörä taisi olla rättibakeliittia.
Autot muuttui etuvetosiksi, joten poikittainen nelosmoottori oli siihentarkoitukseen paljon parempi. Saabilla oli 96 mallissaan se 1,5L V-nelonen, mutta pitkittäin. Vaati kulmavaihteen voimansiirtoon. Mutta eikös niitä Kölnin V-moottoreita melkein 20v tehty?- Anonyymi
Se Saabin V4 oli saksalainen, Britannian V4 oli eri moottori. Ja taisipa brittiversiossa olla palotilat männissä ihan niinkuin ensimmäisissä Escorteissakin. Paha noitten suunittelijoitten ajatuksia on arvailla; mäntäpalotila lisäsi männän pinta-alaa ja siis lämpökuormaa, mikä ei oikein järkevältä kuulosta.
Rättimassaa se oli Saksankin V4:n nokka-akselin hammaspyörä ja meni niitä niitäkin.
- Anonyymi
Olikohan Bedfordilla detroit 2t diesel käytössä jossain viimeisissä malleissa.
- Anonyymi
En ole kuullut, että olisi ollut. Taisi olla vain jenkkien autoissa.
Commerilla oli kaksitahtinen vastaiskudiesel. Lienee lämpöjännitykset senkin tuhonneen? Ainakin kertoivat, että (valu?)rautaiset mäntien päädyt pakkasivat palamaan pois...
- Anonyymi
Kaikkein suurimmat (laivamoottorit) dieselmoottorit ovat usein kaksitahtikoneita.
Kun olen katsellut noita telkkariohjelmia joissa rakennellaan isoja ja tehokkaita dieselautoja, rakentelijat arvostavat aika korkealle kaksitahtisia Detroit-dieselejä. Se kuorma-auto oli Länsi-Saksassa tehty Ford G700. Hirveä ääni tosiaan. Lyhytikäiseksi jäi. Tehtiin sen jälkeen Englannissa Ford Trader nimellä perinteisellä tekniikalla.
Itte oon syntynyt 40-luvun lopulla joten muistan hyvin nuo Fordit.
Commerilla oli tosiaan Rootes dieselillä varustettuja kuormureita. Varmaankin oli vain lyhytnokkamalleissa tuo Rd. Ainakin kolmostiellä kulki liikennöitsijä T Majan Rootes Commer. Kipinöitä tuli pakoputken täydeltä. Kuski painoi aina täysillä. Tosi monimutkainen rakenne siinä moottorissa. Todellinen vastaiskumoottori, kaksi mäntää samassa sylinterissä.- Anonyymi
Naapuri osti peräkärryvärkiksi ns. Kölnin foordin jossa oli 2-tahtidiesel, ajeli sillä sontaa parivuotta enne purkamista kun ei tarvinnut yleiselle tielle mennä. Kouluautoa pakkasaamussa kouluautoa odotelessa muistan kuuleeni sen auton äänen. Ääni oli kantava ja luulimme sieltä vähintään panssarivaunun tulevan. Samaa äänimailmaa oli myöhemmin 70-luvulla Michikan pyöräkuormaajassa, vaikka soramonttu oli 4km päässä tiesimme aina milloin Misikaanilla kuormattiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei! Halusin vain kertoa.
En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso234894Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait1614134Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?
Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani133446Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd
Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai673096- 892839
Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa
Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl1512662Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?
Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist282453- 372443
- 201675
"Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko
"Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For1211650