Poistuneet kokeilut

Anonyymi

Taannoin, olikohan 50 -luvulla oli liikenteessä mm neli - ja kuusisylinterisellä moottorilla olevia Fordin kaksitahtidieselkuorma-autoja. Pakoputki taisi olla lähes 15 cm läpimitaltaan ja mootorin ääni sellaista matalaa örinää, joka kuului kauas. Ei olleet kauaa liikenteessä. Miksi? Oliko sylinteriputkien lämpörasitukset niin rajuja, että putket murtuivat huuhtelukanavien läheltä vai mikä tuhosi aloitetun kokeilun? Jollakulla varmasti olisi oikeaa tietoakin asiasta, ehkä jopa moottorin korjauskäsikirjakin. Kiinnostaisi kaikki!

Toinen Fordin kokeilu. Britanniassa tekivät 1960 -luvulla vähän aikaa V4 ja V6 -moottrisia autoja. Mikä perusvika moottoreissa oli, kun valmistus loppui niin pian? Muistelen, että ainakin kolinaa moittivat moottoreissa, mutta mistä se johtui ja mitä muita vikoja oli? Mäntäpalotilatkin taisivat olla epäonnistunut kokeilu, vikkaisin lämmönsiirtoveiheuksia männistä. Samoin Kent -moottorien mäntäpalotilat taisivat olla susikokeilu?
Joku teistä vielä tietää ja muistaa, joku korjasikin näitä työkseen. Kertokaa kaikki ennenkuin tiedot poistuu iäksi, kiitos!

8

754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ynohtui mainita, että kyseessä oli V4 ja V6 -dieselmoottorit.

    • Anonyymi

      "Toinen Fordin kokeilu. Britanniassa tekivät 1960 -luvulla vähän aikaa V4 ja V6 -moottorisia autoja. Mikä perusvika moottoreissa oli, kun valmistus loppui niin pian? Muistelen, että ainakin kolinaa moittivat moottoreissa, mutta mistä se johtui ja mitä muita vikoja oli?"
      Aika painvia murikoita oli ne V-koneet. Valurautaa kokonaan. Kolinat taisi tullajakopäästä, hammaspyörillä oli toteutettu. Isompi pyörä taisi olla rättibakeliittia.
      Autot muuttui etuvetosiksi, joten poikittainen nelosmoottori oli siihentarkoitukseen paljon parempi. Saabilla oli 96 mallissaan se 1,5L V-nelonen, mutta pitkittäin. Vaati kulmavaihteen voimansiirtoon. Mutta eikös niitä Kölnin V-moottoreita melkein 20v tehty?

      • Anonyymi

        Se Saabin V4 oli saksalainen, Britannian V4 oli eri moottori. Ja taisipa brittiversiossa olla palotilat männissä ihan niinkuin ensimmäisissä Escorteissakin. Paha noitten suunittelijoitten ajatuksia on arvailla; mäntäpalotila lisäsi männän pinta-alaa ja siis lämpökuormaa, mikä ei oikein järkevältä kuulosta.
        Rättimassaa se oli Saksankin V4:n nokka-akselin hammaspyörä ja meni niitä niitäkin.


    • Anonyymi

      Olikohan Bedfordilla detroit 2t diesel käytössä jossain viimeisissä malleissa.

      • Anonyymi

        En ole kuullut, että olisi ollut. Taisi olla vain jenkkien autoissa.
        Commerilla oli kaksitahtinen vastaiskudiesel. Lienee lämpöjännitykset senkin tuhonneen? Ainakin kertoivat, että (valu?)rautaiset mäntien päädyt pakkasivat palamaan pois...


    • Anonyymi

      Kaikkein suurimmat (laivamoottorit) dieselmoottorit ovat usein kaksitahtikoneita.

      Kun olen katsellut noita telkkariohjelmia joissa rakennellaan isoja ja tehokkaita dieselautoja, rakentelijat arvostavat aika korkealle kaksitahtisia Detroit-dieselejä.

    • Se kuorma-auto oli Länsi-Saksassa tehty Ford G700. Hirveä ääni tosiaan. Lyhytikäiseksi jäi. Tehtiin sen jälkeen Englannissa Ford Trader nimellä perinteisellä tekniikalla.
      Itte oon syntynyt 40-luvun lopulla joten muistan hyvin nuo Fordit.
      Commerilla oli tosiaan Rootes dieselillä varustettuja kuormureita. Varmaankin oli vain lyhytnokkamalleissa tuo Rd. Ainakin kolmostiellä kulki liikennöitsijä T Majan Rootes Commer. Kipinöitä tuli pakoputken täydeltä. Kuski painoi aina täysillä. Tosi monimutkainen rakenne siinä moottorissa. Todellinen vastaiskumoottori, kaksi mäntää samassa sylinterissä.

    • Anonyymi

      Naapuri osti peräkärryvärkiksi ns. Kölnin foordin jossa oli 2-tahtidiesel, ajeli sillä sontaa parivuotta enne purkamista kun ei tarvinnut yleiselle tielle mennä. Kouluautoa pakkasaamussa kouluautoa odotelessa muistan kuuleeni sen auton äänen. Ääni oli kantava ja luulimme sieltä vähintään panssarivaunun tulevan. Samaa äänimailmaa oli myöhemmin 70-luvulla Michikan pyöräkuormaajassa, vaikka soramonttu oli 4km päässä tiesimme aina milloin Misikaanilla kuormattiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      42
      7362
    2. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      53
      3662
    3. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      47
      3546
    4. Millaista läheisyyttä

      Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      62
      3298
    5. 51
      2974
    6. Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää

      Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/
      Savonlinna
      51
      2832
    7. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      34
      2799
    8. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      30
      2464
    9. IL- KELA:n pääjohtaja, lääke- ja oikeustieteen tohtori Lasse Lehtonen sekavassa tilassa Brysselissä!

      "Iltalehden tietojen mukaan Lehtosen käytös Brysselin lentokentällä on herättänyt huomiota, ja hänen olemuksensa on tulk
      Maailman menoa
      185
      1820
    10. Heräsin taas ikävään

      Ja aivan valtavaan haluun. Tahdon sinua R. ❤️
      Ikävä
      47
      1541
    Aihe