Taannoin, olikohan 50 -luvulla oli liikenteessä mm neli - ja kuusisylinterisellä moottorilla olevia Fordin kaksitahtidieselkuorma-autoja. Pakoputki taisi olla lähes 15 cm läpimitaltaan ja mootorin ääni sellaista matalaa örinää, joka kuului kauas. Ei olleet kauaa liikenteessä. Miksi? Oliko sylinteriputkien lämpörasitukset niin rajuja, että putket murtuivat huuhtelukanavien läheltä vai mikä tuhosi aloitetun kokeilun? Jollakulla varmasti olisi oikeaa tietoakin asiasta, ehkä jopa moottorin korjauskäsikirjakin. Kiinnostaisi kaikki!
Toinen Fordin kokeilu. Britanniassa tekivät 1960 -luvulla vähän aikaa V4 ja V6 -moottrisia autoja. Mikä perusvika moottoreissa oli, kun valmistus loppui niin pian? Muistelen, että ainakin kolinaa moittivat moottoreissa, mutta mistä se johtui ja mitä muita vikoja oli? Mäntäpalotilatkin taisivat olla epäonnistunut kokeilu, vikkaisin lämmönsiirtoveiheuksia männistä. Samoin Kent -moottorien mäntäpalotilat taisivat olla susikokeilu?
Joku teistä vielä tietää ja muistaa, joku korjasikin näitä työkseen. Kertokaa kaikki ennenkuin tiedot poistuu iäksi, kiitos!
Poistuneet kokeilut
8
657
Vastaukset
- Anonyymi
Ynohtui mainita, että kyseessä oli V4 ja V6 -dieselmoottorit.
- Anonyymi
"Toinen Fordin kokeilu. Britanniassa tekivät 1960 -luvulla vähän aikaa V4 ja V6 -moottorisia autoja. Mikä perusvika moottoreissa oli, kun valmistus loppui niin pian? Muistelen, että ainakin kolinaa moittivat moottoreissa, mutta mistä se johtui ja mitä muita vikoja oli?"
Aika painvia murikoita oli ne V-koneet. Valurautaa kokonaan. Kolinat taisi tullajakopäästä, hammaspyörillä oli toteutettu. Isompi pyörä taisi olla rättibakeliittia.
Autot muuttui etuvetosiksi, joten poikittainen nelosmoottori oli siihentarkoitukseen paljon parempi. Saabilla oli 96 mallissaan se 1,5L V-nelonen, mutta pitkittäin. Vaati kulmavaihteen voimansiirtoon. Mutta eikös niitä Kölnin V-moottoreita melkein 20v tehty?- Anonyymi
Se Saabin V4 oli saksalainen, Britannian V4 oli eri moottori. Ja taisipa brittiversiossa olla palotilat männissä ihan niinkuin ensimmäisissä Escorteissakin. Paha noitten suunittelijoitten ajatuksia on arvailla; mäntäpalotila lisäsi männän pinta-alaa ja siis lämpökuormaa, mikä ei oikein järkevältä kuulosta.
Rättimassaa se oli Saksankin V4:n nokka-akselin hammaspyörä ja meni niitä niitäkin.
- Anonyymi
Olikohan Bedfordilla detroit 2t diesel käytössä jossain viimeisissä malleissa.
- Anonyymi
En ole kuullut, että olisi ollut. Taisi olla vain jenkkien autoissa.
Commerilla oli kaksitahtinen vastaiskudiesel. Lienee lämpöjännitykset senkin tuhonneen? Ainakin kertoivat, että (valu?)rautaiset mäntien päädyt pakkasivat palamaan pois...
- Anonyymi
Kaikkein suurimmat (laivamoottorit) dieselmoottorit ovat usein kaksitahtikoneita.
Kun olen katsellut noita telkkariohjelmia joissa rakennellaan isoja ja tehokkaita dieselautoja, rakentelijat arvostavat aika korkealle kaksitahtisia Detroit-dieselejä. Se kuorma-auto oli Länsi-Saksassa tehty Ford G700. Hirveä ääni tosiaan. Lyhytikäiseksi jäi. Tehtiin sen jälkeen Englannissa Ford Trader nimellä perinteisellä tekniikalla.
Itte oon syntynyt 40-luvun lopulla joten muistan hyvin nuo Fordit.
Commerilla oli tosiaan Rootes dieselillä varustettuja kuormureita. Varmaankin oli vain lyhytnokkamalleissa tuo Rd. Ainakin kolmostiellä kulki liikennöitsijä T Majan Rootes Commer. Kipinöitä tuli pakoputken täydeltä. Kuski painoi aina täysillä. Tosi monimutkainen rakenne siinä moottorissa. Todellinen vastaiskumoottori, kaksi mäntää samassa sylinterissä.- Anonyymi
Naapuri osti peräkärryvärkiksi ns. Kölnin foordin jossa oli 2-tahtidiesel, ajeli sillä sontaa parivuotta enne purkamista kun ei tarvinnut yleiselle tielle mennä. Kouluautoa pakkasaamussa kouluautoa odotelessa muistan kuuleeni sen auton äänen. Ääni oli kantava ja luulimme sieltä vähintään panssarivaunun tulevan. Samaa äänimailmaa oli myöhemmin 70-luvulla Michikan pyöräkuormaajassa, vaikka soramonttu oli 4km päässä tiesimme aina milloin Misikaanilla kuormattiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1211771
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391477Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231446Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461260
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521251- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531029