IS- ja HS-arki

6.4.2021 EV:ltä on taitavasti rakennetut sanaketjut Uutisristikossa. Kolme vasemmanpuoleista leikkaa oikeanpuoleisimman sanaketjun. Tällaista sanaketjujen rakentelua ei voi kuin ihailla.

18

203

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      12.4.2021 hyvä painiaiheinen ristikko Teemu Palloselta Hesarissa. Hieman hepotti, kun joku kertoi paijan nimen.

      • Anonyymi

        "hepotti, kun joku kertoi paijan nimen." po. "helpotti, kun joku kertoi painijan nimen."


    • Anonyymi

      Maininta 12.4.2021 varsin upeasta Histis EV:ltä tuli aluksi vanhaan säikeeseen.

      Ristikossa on viisi Edu Kettuseen liittyvää tasavälistä sanaketjua.

      Pienenä kauneusvirheenä pidän erästä vain ristikoissa käytettävää keinotekousen oloista yhdyssanaa. Sitä Google ei löytänyt suomenkielisenä käytetyn missään.

    • 13.4.2021 EV:ltä myös hienosti sommiteltu Uutisristikko, jossa on tasavälein pystysuorat hyvät sanaketjut. On ihmeellistä, että EV jaksaa luoda peräkkäisille päiville hienosti sommiteltuja haastavarakenteisia ristikoita. Näin on monena maanantaina ja tiistaina ollut asian laita. Uutisristikko pitää laatia varsin lyhyellä ajalla. Jonkin verran fakkisanoja ristikossa kyllä on.

    • Anonyymi

      19.4.2021 oikein mainio hiphop-/rap-aiheinen Histis Teemu Palloselta. Suurimman osan artisteista muistin.

    • 20.4.2021 EV:ltä upea sommitelma, jossa on polveileva sanaketju, joka risteää kolmen muun sanaketjun kanssa. Lyhyellä aikavälillä luotuna osoittaa laatijalta todella suurta osaamistasoa.

    • EV:n 27.4.2021 Uutisristikko on jälleen kerran hienosti rakennettu. Tällä kertaa kaikki poiminnat liittyivät viihdemaailmaan.

    • Anonyymi

      Näin jalkapalloromantikkona täytyy kehua IS-hististä tänään 14.6.2021. Suomen maajoukkueen valmentajat pääsi hiihtotermein "yhteislähtönä" valokeilaan.

      Kyllä se Eki vaan on aika epeli 💓

      • Anonyymi

        Ekin sanotaan olevan vastuussa koko Suomen ristikkotarjonnasta, mutta Teemu tässä se pääepeli on ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ekin sanotaan olevan vastuussa koko Suomen ristikkotarjonnasta, mutta Teemu tässä se pääepeli on ollut.

        Kiitos korjauksesta! Aiheesta innostuneena oletin vain niin vahvasti etten edes tullut tarkistaneeni kenen kynästä ristikko oikeasti oli lähtöisin.

        Jalkapallo näyttää tavallaan jatkuvan teemana myös tänään tiistain uutisristikossa. eli pakkohan sitäkin on pähkäillä. Ihan pakko!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos korjauksesta! Aiheesta innostuneena oletin vain niin vahvasti etten edes tullut tarkistaneeni kenen kynästä ristikko oikeasti oli lähtöisin.

        Jalkapallo näyttää tavallaan jatkuvan teemana myös tänään tiistain uutisristikossa. eli pakkohan sitäkin on pähkäillä. Ihan pakko!

        Minä ihailen EV:n Uutisristikoita. Ne on tehtävä hyvin lyhyellä varoitusajalla. Vaikka aikaa on vähän, ristikot ovat usein rakenteellisesti varsin haastavia. Huonoja sanoja on todella harvoin, mikä on lähes uskomaton saavutus ristikon luonne huomioon ottaen.


      • Anonyymi
        Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Minä ihailen EV:n Uutisristikoita. Ne on tehtävä hyvin lyhyellä varoitusajalla. Vaikka aikaa on vähän, ristikot ovat usein rakenteellisesti varsin haastavia. Huonoja sanoja on todella harvoin, mikä on lähes uskomaton saavutus ristikon luonne huomioon ottaen.

        Mikä siinä on, että jos jossain ristikossa on joku lyhenne tai "pakkosana" tai mielestäsi "laadintavirhe", siitä pitää heti alkaa huolestua koko Sanaris-tuotannon tulevaisuudesta ja kirjoittaa asiasta melkein loputtomasti (niistähän tulee muistutuksia vielä kuukausien päästä)? Ja kaikki on Vuokilan syytä, koska hän vastaa melkein kaikista Suomen ristikoista. Tuolla tyylillä et ikinä saa sitä vaikutusta, mitä haet, ja ilkeilyt itseäsikin kohtaan taatusti jatkuvat. Huomaa, että tässä en ole ilkeä, en vain yhtään pidä tyylistäsi ja harvoin olen samaa mieltä noista "virheistä".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siinä on, että jos jossain ristikossa on joku lyhenne tai "pakkosana" tai mielestäsi "laadintavirhe", siitä pitää heti alkaa huolestua koko Sanaris-tuotannon tulevaisuudesta ja kirjoittaa asiasta melkein loputtomasti (niistähän tulee muistutuksia vielä kuukausien päästä)? Ja kaikki on Vuokilan syytä, koska hän vastaa melkein kaikista Suomen ristikoista. Tuolla tyylillä et ikinä saa sitä vaikutusta, mitä haet, ja ilkeilyt itseäsikin kohtaan taatusti jatkuvat. Huomaa, että tässä en ole ilkeä, en vain yhtään pidä tyylistäsi ja harvoin olen samaa mieltä noista "virheistä".

        Minä nyt arvostan sitä, että laatija pystyy välttämään lyhenteitä ja pakkosanoja. Arvostan ristikon rakenteen ja käytetyn sanaston perusteella Teemu Pallosen laadinnat erittäin korkealle. Itse asiassa rustikon rakenteen ja sanaston hallinnan suhteen minusta Teemu Pallonen on Suomen paras laatija.

        Vuokila on minusta näissä suhteissa lähes yhtä hyvä, mutta hän ei mielestäni ole aivan yhtä tasalaatuinen.

        Kummankin laatijan maanantaikeskikset ovat olleet laadukkaita.

        Kun nyt jokainen ei voi olla Teemu Pallonen, luokoon itse kukin ristikon, jonka sanaston pystyy pitämään kunnollisena. Haastavan rakenteen ja hyvän sanaston yhdistäminen on äärimmäisen vaikea tehtävä. Meni itseltä kiinnostus laadintaan, kun jäin liian kauaksi asettamistani tavoitteista. Haastavissa rakenteissa onnistuin kohtalaisen hyvin, mutta en saanut niihin kunnon sanastoa.


    • Hesarin 15.6.2021 on Palloselta hieno laadinta. Ristikossa on suht. vähän tilaa, mutta silti siinä on neljä laadukasta sanaketjua.

      Toivoisi, että Pallonen laatisi myös 3- -tasoisia ristikoita.

    • Anonyymi

      Tippaakaan en kehu mutta sen sanon suoraan että olipa ihana yllätys tänään:

      IS-KESÄRISTIKKO á la Kimmo Sillankorva

      350 eur tekee hyvää kesän mansikkakassaan. Otan sen eli älkää muut edes koittako.

    • 12.7.2021 Teemu Palloselta on kiva Histis sarjakuvapiirtäjistä. Pääkuvan P. A. Manninen ei ristikkoon tule. Viisitoista piirtäjistä oli minulle outoja (23 mainittua henkilöä löysin) ja nimiä piti tarkistaa ja hieman hakeakin netistä. Harvoin itselle tuntemattomia henkilöitä on näin paljon. Paljon niitä toki ennenkin on ollut. Mitenkäs muille kävi?

      • Anonyymi

        Mannisen kuvan lisäksi ristikossa on 24 suomalaisen sarjakuvantekijän sukunimet (3 sukunimeen liittyy 2 etunimeä kuhunkin, joten sinisiä sanoja on yhteensä 21). Näistä 24 tekijästä 5 oli minulle outoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mannisen kuvan lisäksi ristikossa on 24 suomalaisen sarjakuvantekijän sukunimet (3 sukunimeen liittyy 2 etunimeä kuhunkin, joten sinisiä sanoja on yhteensä 21). Näistä 24 tekijästä 5 oli minulle outoja.

        Hieno tuntemus. Kävin itselle tuntemattomia nimiä lävitse. Nimeltä tuntemattomissa oli Aku Ankan, Joonaksen, Mämmilän ja Mustanaamuon piirtäjiä. Yli kymmenen oli siten joka suhteessa tuntemattomia sarjakuvataiteilijoita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      123
      1182
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1038
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      862
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      112
      818
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      270
      734
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      685
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      657
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      41
      584
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      579
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      545
    Aihe