Silloin tällöin näen epämiellyttävän tuntuista unta. Siinä esineet joita pidän kädessä, sormien välissä, kasvaa kokoa. Esimerkiksi lyijykynä tuntuu äkkiä puhelinpylvään paksuiselta, ja samalla jokin ääni nopeutuu ja nopeutuu, ja sitten hidastuu ja hidastuu. Välillä pidän etusormen ja peukalon välissä hiekanmurusta, ja yhtäkkiä se kasvaa kokoa ja on ison lohkareen kokoinen. Paino pysyy samana mutta koko kasvaa, ja sormien tuntuma esineeseen tuntuu terävältä mutta samalla jotenkin pehmeältä. Esine tuntuu välillä yhtäaikaa pieneltä ja suurelta, samoin sormieni koko. Ikään kuin pieni ilmarako jää myös ihon ja esineen väliin, ja esine tuntuu karkaavan. Silti tunnen kosketuksen, terävänä ja samaan aikaan pehmeänä.
Todella epämiellyttävä uni, ja herään yleensä hiestä märkänä ja sydän hakaten. Ehkä noin kerran kuukaudessa, näen tämän kaltaisen unen. Olen mies ja elän suunnilleen normaalia elämää. Unen kuvaus saattaa kuulostaa hassulta, mutta lukekaa uudestaan, parikin kertaa, ja kuvitelkaa tunne, sekä äänen tempovaihtelu samaan aikaan. Erittäin epämiellyttävä uni.
Mistä tämmöinen uni saattaa kertoa? Onko kellään kokemusta vastaavasta unesta, joka toistuu kuukausittain?
Esineet tuntuu unessa suurenevan
1
74
Vastaukset
- Anonyymi
Itselleni tuli ensimmäisenä mieleen tuosta ilmiöstä termi aistiharhat. Eli tuollainen periaatteessa voisi tapahtua hereillä ollessa, jos ihmisellä on jokin sairaus. Asia varmaan tuli mieleeni siksi, että lapsena sain kuumeessa joskus kuumepiikkejä, joissa oli häiritseviä tuntemuksia. Esim. tuntui, että seinät oikeasti kaatuvat päälle. Itkin kippurassa huoneen kynnyksellä, ja äiti oli vihainen, kun ei ymmärtänyt reaktiotani.
Sinänsä unessa voi tapahtua mitä tahansa, ja kaikki unissa nähty on liene normaalia, niin ahdistavaa kuin se onkin. Alla olevan linkin artikkelissa sanotaan, että teorian mukaan hallusinaatio syntyy vahvistuneen sisäisen vireyden ja vähentyneen ulkoisen ärsykevirran yhteisvaikutuksesta. Siltäkin kannalta unesi on looginen. Kyseessä on harha. Olet silmät kiinni ja pimeässä, et saa normaaleja päiväaikaisia aistiärsykkeitäsi. Tässä muuntuneessa todellisuudentilassa (eli unessa) mielesi vapautuu ja tuottaa ikäviä elämyksiä.
Jos alan kovin tiheään herätä ahdistuneena outoihin uniin, niin käy lääkärissä. Siltä varalta, että kyseessä olisi esim. jonkinlaista epileptistä toimintaa. Mielestäni sekin on mahdollista.
https://www.duodecimlehti.fi/duo94491
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moi, nainen
Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun511945Some räjähti! Joel Harkimo jakoi haikean viestin meriltä tärkeänä merkkipäivänä: "Välillä..."
Joel Harkimo on lähtenyt yksin purjehdukselle Atlantin yli. Tsemppiä ja voimia, Joel Harkimo! Lue lisää: https://www.s341588Sedun opettaja?
Kukas Sedussa on ahdistellut alaikäisiä opiskelijoita? Tämä kansankynttilä oli saanut monta varoitusta, mutta sama homma431175- 821173
Bess jakoi hämmentävän kuvan - Anna Puu heittää roisin kommentin: "Onneks ei oo eka synnytys"
Ohhoh! No nyt on aika provosoiva kuva Bessistä. Kivoja kommentteja julkkisystävät laukoo... Tiesitkö, että Bessin (s.151060- 561049
- 481015
Mitä mun pitää tehdä?
Mitä me mies tehdään? Mitä sä haluat mun tekevän? Mä en tiedä. Mä luulen tietäväni, että molemmat kärvistelee tunteid40968Keskusta on kovassa nousussa
Persut ovat jäämässä kauas taakse. Maaseudun ihmiset ovat palaamassa järkiinsä epäonnistuneen persuseikkailun jälkeen.129945Näytät paremmalta kuin koskaan ennen
Aivan jokaisena päivänä. Minä pidän sinusta parhaimman huolen. Lupaan sen, sen voin luvata.38916