Aihe

Mitä öljyä dieseliin?

Anonyymi

Vanhempi veneilijätuttu pöyristyi, kun kuuli minun laittaneen dieseliini puolisynteettistä öljyä. Oikea öljy olisi kuulemma ollut 15W-40W mineraalista. Ihan oikea syy ei minulle selvinnyt, kun tuttava ei itsekään oikein tiennyt? Tietäisikö joku?

83

553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ei muuta kuin mineraaliöljy 15-40, 15-50 esim teboil,

    • Anonyymi

      Dieseliin voi laittaa bakteerinestoaineita.

    • Anonyymi

      tankkiin voi laittaa levänesto ainetta,,,,,,

    • Anonyymi

      Niin, eli mikä siinä synteettisessä öljyssä on huonoa? Mikä on mineraaliöljyssä parempaa, ja miksi mineraaliöljyjä ei suosita autoissa enää?

      • Anonyymi

        Syytä en tiedä, mutta ainakin Kubotan, luultavasti monen muunkin moottorin manuaalissa suositellaan vahvasti mineraaliöljyä. Täyssynteettinen suorastaan kielletään, puolisynteettinen sallitaan, jos parempaa ei ole saatavana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syytä en tiedä, mutta ainakin Kubotan, luultavasti monen muunkin moottorin manuaalissa suositellaan vahvasti mineraaliöljyä. Täyssynteettinen suorastaan kielletään, puolisynteettinen sallitaan, jos parempaa ei ole saatavana.

        Kyllä kyllä, tämän tiedän minäkin, mutta miksi kukaan ei ole pystynyt tuota jotenkin järkevästi perustelemaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kyllä, tämän tiedän minäkin, mutta miksi kukaan ei ole pystynyt tuota jotenkin järkevästi perustelemaan?

        Syynä on se, että vanhat moottorit ei tykkää liian uusista öljyistä. Niiden pesevät lisäaineet aiheuttaa kaiken vanhan lian irtoamisen öljykanavista, jolloin tulee tukkeumia, jos vanhassa moottorissa siirrytään yhtäkkiä uuteen öljyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syynä on se, että vanhat moottorit ei tykkää liian uusista öljyistä. Niiden pesevät lisäaineet aiheuttaa kaiken vanhan lian irtoamisen öljykanavista, jolloin tulee tukkeumia, jos vanhassa moottorissa siirrytään yhtäkkiä uuteen öljyyn.

        Eli jos on rempattu ikivanha dieseli, joka on ollut atomeina ja pesty kaikilta osin, niin siihen kannattaa laittaa uusinta synteettistä öljyä, niin pysyy jatkossakin puhtaana?

        Syy ei siis ole moottorissa, vaan liassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syynä on se, että vanhat moottorit ei tykkää liian uusista öljyistä. Niiden pesevät lisäaineet aiheuttaa kaiken vanhan lian irtoamisen öljykanavista, jolloin tulee tukkeumia, jos vanhassa moottorissa siirrytään yhtäkkiä uuteen öljyyn.

        Mutta mutta, eikö juuri siellä öljykanavissa jo oleva lika aiheuta tukkeutumia? Pitäisikö siis aina öljynvaihdossa vanhaan moottoriin laittaa vanhaa öljyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syynä on se, että vanhat moottorit ei tykkää liian uusista öljyistä. Niiden pesevät lisäaineet aiheuttaa kaiken vanhan lian irtoamisen öljykanavista, jolloin tulee tukkeumia, jos vanhassa moottorissa siirrytään yhtäkkiä uuteen öljyyn.

        Tuo on huono selitys, kun uuteen moottoriin kielletään laittamasta synteettistä, eikä puolisynteettistäkään suositella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos on rempattu ikivanha dieseli, joka on ollut atomeina ja pesty kaikilta osin, niin siihen kannattaa laittaa uusinta synteettistä öljyä, niin pysyy jatkossakin puhtaana?

        Syy ei siis ole moottorissa, vaan liassa?

        Kerroppa yksikin synteettinen öljy jossa viskositeetti 15W/40 joka on yleisin diesel öljy.

        Ja 98% "synteettisistä" öljyistä ei ole oikeita synteettisiä vaan vety krakattuja mineraaliöljyjä.

        Koneen valmistaja ohjeistanut viskositeetin ja laadun, joten pidättäydy niissä.

        Synteettisistä öljyistä voisi olla hyötyä, jos sinulla on korkea viritteine ja kisa käytössä oleva moottori ja nuokin öljyt vaihdettaisiin joka ajon jälkeen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syynä on se, että vanhat moottorit ei tykkää liian uusista öljyistä. Niiden pesevät lisäaineet aiheuttaa kaiken vanhan lian irtoamisen öljykanavista, jolloin tulee tukkeumia, jos vanhassa moottorissa siirrytään yhtäkkiä uuteen öljyyn.

        Nyt tuli ihan tuubaa!Oletko pöntöllä istunut kun tuon kirjoitit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tuli ihan tuubaa!Oletko pöntöllä istunut kun tuon kirjoitit?

        Höpö höpö. Se oli täyttä asiaa, mitä ymmärtämättömänä väitit tuubaksi.


      • Anonyymi

        Synteettisten öljyjen etuna on stabiili viskositeetti läpi lämpötila-alueen. Mineraaliöljyn viskositeetti taas muuttu paljonkin lämpötilan mukaan. Autoissa tämä merkitsisi huonompaa kylmäkäynnistystä talven pakkasissa. Veneen moottorissa taas ei tällä ole juurikaan mitään merkitystä, kun veneilykaudella on harvoin kovia pakkasia. Synteettiset öljyt tyypillisesti kesävät korkeaa kuumuutta paremmin kuin mineraaliöljyt. Toisaalta veneen moottori harvoin kärsii jäähdytyksen puutteesta, joten sekään ei liene ongelma.

        Kun toistaiseksi synteettiset öljyt ovat kalliimpia, eikä niiden ominaisuuksista saada kaikkea etua irti veneessä, niin miksi ei sitten käytettäisi mineraaliöljyä, jonka ominaisuudet riittävät kesällä veneessä oikein hyvin.


    • Anonyymi

      Missä viipyy 2T- öljymies? Toki polttoaineeseen ..niinhän se oli?

    • Anonyymi

      Mineraaliöljykalvo pysyy paremmin koneen voitelupinnoilla pitkissä seisokeissa.
      Kärjistetysti siis kevään ekassa startissa mineraaliöljykone käynnistyy valmiiksi "märkänä" ja synteettisillä öljyillä "kuivana."
      Jossain vanhassa Perkinsin tai Volvon sohlossa tuolla on merkitystä kun kylmäkäynnistys ottaa aikaa kauankin ja öljynpainetta ei ole tarjolla heti. Näissä tapauksissa kannattaa harkita eetterisuihkeen käyttöä apuna kevään ensimmäisessä käynnistyksessä.
      Huom! Eetterin kanssa EI SAA hehkuttaa, jos hehkut koneesta löytyvät.
      Ariel 336.

      • Anonyymi

        Itseasiassa voitelun kannalta on hyvä jos kone ei heti rämähdä tulille. Pitkässä startissa kerkiää öljynpaine edes vähän nousta.


      • Anonyymi

        Selvennän vielä tuota käsitettä "vanhat Volvon ja Perkinsin sohlot." Tunnen kummatkin. Vanhassa puimurissa on Perkins ja veneessä taas +6000 tuntia käynyt Volvon 2003 raakavesikone. Puimurimoottorin käyttökausi on vain 1,5 kk vuodessa ja lopun ajan se seisoo, aika sama kuin veneissä.
        Kumpikin kone on suunniteltu ja rakennettu aikana, jolloin polttoöljyssä oli paljon voitelevaa rikkiä. Siksi kuivia nykypolttoaineita käytettäessä ne kumpikin hyötyvät myös 2T -öljyn käytöstä polttoaineen joukossa.
        Jokainen tietenkin päättää sen, miten omaa konettaan käyttää. Uusia koneita saa sitten veneliikkeistä ja eritasoisten ammattilaisten asentamina.
        Mestareista aina turaukkoihin on se skaala siinä.
        Ariel 336.


      • Anonyymi

        Tuolla perusteella ei ole mitään syytä olla käyttämättä mineraaliöljyä uusissa autoissakaan. Saattaahan niilläkin tulla kuukausien taukoja.


      • Anonyymi

        Miksi käynnistys ottaa niin kauan aikaa, nyt en tajua? Kunnossa oleva venemoottori käynnistyy muutaman sekunnin starttauksella ihan siinä kuin vaikka auton moottori, vaikka talven seisottuaankin.
        Ei tässä eettereitä ole vielä koskaan tarvittu, on näitä käynnistelty eri koneita pian 60 vuotta sentään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvennän vielä tuota käsitettä "vanhat Volvon ja Perkinsin sohlot." Tunnen kummatkin. Vanhassa puimurissa on Perkins ja veneessä taas +6000 tuntia käynyt Volvon 2003 raakavesikone. Puimurimoottorin käyttökausi on vain 1,5 kk vuodessa ja lopun ajan se seisoo, aika sama kuin veneissä.
        Kumpikin kone on suunniteltu ja rakennettu aikana, jolloin polttoöljyssä oli paljon voitelevaa rikkiä. Siksi kuivia nykypolttoaineita käytettäessä ne kumpikin hyötyvät myös 2T -öljyn käytöstä polttoaineen joukossa.
        Jokainen tietenkin päättää sen, miten omaa konettaan käyttää. Uusia koneita saa sitten veneliikkeistä ja eritasoisten ammattilaisten asentamina.
        Mestareista aina turaukkoihin on se skaala siinä.
        Ariel 336.

        Ja sinä olet vain yksi joka tituleeraa rivien väleissä itseään ammattilaiseksi, eikö niin, ehkä enempi kuitenkin olet se turakkoukkoi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi käynnistys ottaa niin kauan aikaa, nyt en tajua? Kunnossa oleva venemoottori käynnistyy muutaman sekunnin starttauksella ihan siinä kuin vaikka auton moottori, vaikka talven seisottuaankin.
        Ei tässä eettereitä ole vielä koskaan tarvittu, on näitä käynnistelty eri koneita pian 60 vuotta sentään...

        Mulla oli ed. paatissa vanha Bukh 20 hk. Kerran se seisoi lähes kaksi vuotta vuotta putkeen ja kun startin aika tuli, niin ei lupaustakaan.
        No Bukhissa on myös käsiveivaus ja pyörittäessä huomasin ettei ollut puristuksia lainkaan . Kaveri neuvoi, että laitahan tippakannulla öljyä sylntereihin , venttilikopan kautta. Se ja pyöritys alkoi auttaa hetken päästä ja saatiin kone käyntiin. Pyöritystä tarvitaan siis joskus enemmän!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli ed. paatissa vanha Bukh 20 hk. Kerran se seisoi lähes kaksi vuotta vuotta putkeen ja kun startin aika tuli, niin ei lupaustakaan.
        No Bukhissa on myös käsiveivaus ja pyörittäessä huomasin ettei ollut puristuksia lainkaan . Kaveri neuvoi, että laitahan tippakannulla öljyä sylntereihin , venttilikopan kautta. Se ja pyöritys alkoi auttaa hetken päästä ja saatiin kone käyntiin. Pyöritystä tarvitaan siis joskus enemmän!

        Venttiilikopankautta sylinteriin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi käynnistys ottaa niin kauan aikaa, nyt en tajua? Kunnossa oleva venemoottori käynnistyy muutaman sekunnin starttauksella ihan siinä kuin vaikka auton moottori, vaikka talven seisottuaankin.
        Ei tässä eettereitä ole vielä koskaan tarvittu, on näitä käynnistelty eri koneita pian 60 vuotta sentään...

        Kyllä ainakin kohta 50v Perkins 4.236 käynnistyy keskimäärin sekunnissa ilman hehkua, oli se seissyt 6 minuuttia tai 6 kuukautta. Mineraali 15W-40 juu mutta 2T:tä en ole lisännyt dieseliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinä olet vain yksi joka tituleeraa rivien väleissä itseään ammattilaiseksi, eikö niin, ehkä enempi kuitenkin olet se turakkoukkoi?

        Aivan ehdottimasti olen TI -turaukko! Matalahkot talousresurssit käytetään ympärivuotiseen veneasumiseen ja reissuun, ei tekniikan uusimiseen tai palvelujen ostoihin.
        Konepuolella tässä auttaa kun kuuntelee vanhanliiton taksi-isäntiä, metsäkoneurakoitsijoita, maamiehiä ja vastaavia. Soveltelee sitten niitä 2T- ym. juttuja omaan veneilyyn.
        Dunckerin Pera starttaili Perkinsiään syöttämällä palavia Vartiotorni -lehden sivuja imusarjaan. Uskoisin Suomen Uutisten sivujen ajavan jokseenkin saman asian.
        Ariel 336.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan ehdottimasti olen TI -turaukko! Matalahkot talousresurssit käytetään ympärivuotiseen veneasumiseen ja reissuun, ei tekniikan uusimiseen tai palvelujen ostoihin.
        Konepuolella tässä auttaa kun kuuntelee vanhanliiton taksi-isäntiä, metsäkoneurakoitsijoita, maamiehiä ja vastaavia. Soveltelee sitten niitä 2T- ym. juttuja omaan veneilyyn.
        Dunckerin Pera starttaili Perkinsiään syöttämällä palavia Vartiotorni -lehden sivuja imusarjaan. Uskoisin Suomen Uutisten sivujen ajavan jokseenkin saman asian.
        Ariel 336.

        Tyylikäs vastaus Ariel336.
        Kyllä meitä ”turaukkoja” on lähes lukematon määrä täällä todellisessa elämässä.
        Useimmat meistä eivät pääse esille näillä somekanavilla, mutta se ei vähennä meidän arvoamme.
        Sovellamme turaukkojen ikiaikaisten perinteiden hengessä niitä arvoja, jotka ovat kantaneet meitä läpi vuosisatojen.
        Tähän voisi vapaasti siteerata erästä suurmiestä: ” tiukkapipoisia emme ole, pikkumaisiksi emme halua tulla, joten olkaamme turaukkoja”.
        Minullakin on pitkä sukuperiinne turaukkoudesta. Isoisäni oli ainakin mummon mielestä turaukko. Isäni kyllä hieman lipsui perinteistä, mutta minä olen palauttanut meidän perheessämme turaukkouden takaisin arvoonsa.
        Reiska2K - ylpeä turaukko D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venttiilikopankautta sylinteriin?

        Tietenkin venttiilinvartta pitkin.....kyllä öljy sieltä sylinteriin tiensä löytää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin venttiilinvartta pitkin.....kyllä öljy sieltä sylinteriin tiensä löytää.

        Mahtaa sit kuluttaa reilusti sitä öljyä? Savuttaakin varmaan vähän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaa sit kuluttaa reilusti sitä öljyä? Savuttaakin varmaan vähän?

        Tai sitten ei tarvitsekaan mennä sylinteriin saakka, vaan juuri siihen venttiilinvarteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten ei tarvitsekaan mennä sylinteriin saakka, vaan juuri siihen venttiilinvarteen.

        Joopa joo.


    • Anonyymi

      Koneet on kovilla, kun kryssikausi aukeamassa. Siispä voiteluun Nesteen mineraaliöljyt, 15W-40 ja Volvon ja Yanmarin leimoilla. Sittel ei muuta kun Henkka päälle, kone käyntiin ja nokkaa vastaiseen... Priceless...

      • Anonyymi

        Aika hyvin ytimeen osuttu noin pääpiirteissään. Paitsi että ei Henkkaa.


    • Anonyymi

      synnteettiset öljyt on kehitetty lähinnä kylmäkäynnistykseen pakkasella ilman lämmitystä öljy on pakkasella notkeampaa,raskaassa kalustossa käytetään mineraaliöljyjä, kuorma autolloilla ajetaan ilman koneremontteja 1-2 milj kilometria työkoneissa tunteja moottorista riippuen 10-50 tuhatta tuntia,,,,,,mineraali öljy voitelee,,,,,

      • Anonyymi

        Kuorma autoillollusi on kyllä pelkkää asiantuntematonta löpinää ja höpinää: Vaihdetaanko jo ensimmäisen miljoonan kilometrin jälkeen kuorma- autojen moottorien öljyt, en ole kuullutkaan, olen aina olettanut että ajetaan kolme miljoonaa kilsaa ennen kuin edes katsotaan konetilaan .

        Koneremontit ja koneiden perushuolto ovat nekin muuten aivan kaksi eri käsitettä. Eli miten käytetty voiteluöljy tähän liittyy, tehtaat suosittavat mitä suosittavat, usein taustalta löytyisi erilaisia öljynvalmistajan ja moottorinvalmistajan hyvä veli- symbiooseja, ihmissuhteet ratkaisevat paljon, ilman hyviä sellaisia yhdenkään valmistajan hyvätkään voiteluöljyt eivät saa mainosta ja markkinoita...Ts. aivan yhdentekevää mitä öljyä aloittajan esittämässä tapauksessa käytetään, tai mitä öljyä vaikka keksivertoautossa käytetään, molemmat päätyvät romutukseen lähes poikkeuksetta jostain sellaisesta syystä joka ei liity voiteluöljyyn, yleensä mm. ruoste on se syy yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuorma autoillollusi on kyllä pelkkää asiantuntematonta löpinää ja höpinää: Vaihdetaanko jo ensimmäisen miljoonan kilometrin jälkeen kuorma- autojen moottorien öljyt, en ole kuullutkaan, olen aina olettanut että ajetaan kolme miljoonaa kilsaa ennen kuin edes katsotaan konetilaan .

        Koneremontit ja koneiden perushuolto ovat nekin muuten aivan kaksi eri käsitettä. Eli miten käytetty voiteluöljy tähän liittyy, tehtaat suosittavat mitä suosittavat, usein taustalta löytyisi erilaisia öljynvalmistajan ja moottorinvalmistajan hyvä veli- symbiooseja, ihmissuhteet ratkaisevat paljon, ilman hyviä sellaisia yhdenkään valmistajan hyvätkään voiteluöljyt eivät saa mainosta ja markkinoita...Ts. aivan yhdentekevää mitä öljyä aloittajan esittämässä tapauksessa käytetään, tai mitä öljyä vaikka keksivertoautossa käytetään, molemmat päätyvät romutukseen lähes poikkeuksetta jostain sellaisesta syystä joka ei liity voiteluöljyyn, yleensä mm. ruoste on se syy yms.

        hoho niin koneremonttien väli 1-2milj kilometriä,,,,öljyt vaihdetaan normi välit ,raskas kalusto kulkee mineraaliöljyillä,,,,,


      • Anonyymi

        Tyypillisellä rekan veturilla ajetaan 700-800 tuhatta kilometriä ennen koneremonttia.
        Tässä vaiheessa yleensä riittää kansiremontti, laakerointi ja sylintereiden hoonaus/mäntien rengastus uudelleen.

        1 300 000 ja mikä tahansa kuorma-auton/rekan veturin moottori on joko peruskorjauksen tai kokonaan uuden pannun tarpeessa.
        Joku Shellin Rimula on noissa yleensä käytössä siksi, että kilometrikustannus on pidettävä kurissa ja synteettisen öljyn käytöllä ei noissa varsin matalaviritteisissä koneissa saavutettaisi kovin suurta käyttöiän pidentymistä. Käyntiajat yhteen menoon ovat pitkiä, kuormitus usein melko tasaista ja viritysaste suhteellisen matala. Tosin uudemmat vaativat synteettisen öljyn hiukkassuodattimien takia, esim Rotella T.

        Eri asia on joku 130hp 600cc moottoripyörän moottori, punaviiva 17000 kierroksella ja kone viettää suurimman osan elämästään 10000 r/min alueella.
        Sellainen asettaa öljylle aivan eri vaatimukset kuin 1200/1500 kierroksella pyörivä 14-litrainen Scanian kone 700 hevosvoimallaan....Tosin tuoreemmat Scaniat, Volvot, DAF:it jne. vaativat kaikki synteettiset LowSaps -öljyt sisuksiinsa hiukkassuodattimen ja ureasuihkutuksen toiminnan takaamiseksi.

        Sitten on tietysti VAG-tuotteet, jotka eivät toimi millään öljyllä kovin pitkään.
        Epäilen, että VW-konserni onnistuu sähköautonkin suunnittelussa niin, että siihen pitää jatkuvasti lisätä öljyä...

        Itse asiassa juuri VW/Audi/Skoda -osastolle olisi viisainta ajaa raskaan kaluston Rimulalla. Älytöntä lisäillä 30 litraa huoltovälillä synteettistä 15 euroa litra, kun Rimula maksaa 79e /20 litran pannu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillisellä rekan veturilla ajetaan 700-800 tuhatta kilometriä ennen koneremonttia.
        Tässä vaiheessa yleensä riittää kansiremontti, laakerointi ja sylintereiden hoonaus/mäntien rengastus uudelleen.

        1 300 000 ja mikä tahansa kuorma-auton/rekan veturin moottori on joko peruskorjauksen tai kokonaan uuden pannun tarpeessa.
        Joku Shellin Rimula on noissa yleensä käytössä siksi, että kilometrikustannus on pidettävä kurissa ja synteettisen öljyn käytöllä ei noissa varsin matalaviritteisissä koneissa saavutettaisi kovin suurta käyttöiän pidentymistä. Käyntiajat yhteen menoon ovat pitkiä, kuormitus usein melko tasaista ja viritysaste suhteellisen matala. Tosin uudemmat vaativat synteettisen öljyn hiukkassuodattimien takia, esim Rotella T.

        Eri asia on joku 130hp 600cc moottoripyörän moottori, punaviiva 17000 kierroksella ja kone viettää suurimman osan elämästään 10000 r/min alueella.
        Sellainen asettaa öljylle aivan eri vaatimukset kuin 1200/1500 kierroksella pyörivä 14-litrainen Scanian kone 700 hevosvoimallaan....Tosin tuoreemmat Scaniat, Volvot, DAF:it jne. vaativat kaikki synteettiset LowSaps -öljyt sisuksiinsa hiukkassuodattimen ja ureasuihkutuksen toiminnan takaamiseksi.

        Sitten on tietysti VAG-tuotteet, jotka eivät toimi millään öljyllä kovin pitkään.
        Epäilen, että VW-konserni onnistuu sähköautonkin suunnittelussa niin, että siihen pitää jatkuvasti lisätä öljyä...

        Itse asiassa juuri VW/Audi/Skoda -osastolle olisi viisainta ajaa raskaan kaluston Rimulalla. Älytöntä lisäillä 30 litraa huoltovälillä synteettistä 15 euroa litra, kun Rimula maksaa 79e /20 litran pannu.

        ei kukaan käytä shellin rimulaa, 30 vuotta sit, joku käytti,,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuorma autoillollusi on kyllä pelkkää asiantuntematonta löpinää ja höpinää: Vaihdetaanko jo ensimmäisen miljoonan kilometrin jälkeen kuorma- autojen moottorien öljyt, en ole kuullutkaan, olen aina olettanut että ajetaan kolme miljoonaa kilsaa ennen kuin edes katsotaan konetilaan .

        Koneremontit ja koneiden perushuolto ovat nekin muuten aivan kaksi eri käsitettä. Eli miten käytetty voiteluöljy tähän liittyy, tehtaat suosittavat mitä suosittavat, usein taustalta löytyisi erilaisia öljynvalmistajan ja moottorinvalmistajan hyvä veli- symbiooseja, ihmissuhteet ratkaisevat paljon, ilman hyviä sellaisia yhdenkään valmistajan hyvätkään voiteluöljyt eivät saa mainosta ja markkinoita...Ts. aivan yhdentekevää mitä öljyä aloittajan esittämässä tapauksessa käytetään, tai mitä öljyä vaikka keksivertoautossa käytetään, molemmat päätyvät romutukseen lähes poikkeuksetta jostain sellaisesta syystä joka ei liity voiteluöljyyn, yleensä mm. ruoste on se syy yms.

        Pitkä lause, kirjoitusvirheitä, salaliittoteoriaa, huh huh. Ei pysty lukemaan.


    • Anonyymi

      kyllä voitelee ajoin mersu 124 diesel miljoona 50 tuhatta kilsaa ,konetta ei avattu ,meni vielä seuraavalle ajoon, sillä ajetaan vielä nyky tojota ym paaliin
      teboil 15-40 vaihtoväli 10000 km,,,,,,,,

      • Anonyymi

        Siinäpä meillä markkina- mainosmies. Hän varmaan myös on esiintynyt omalla nimellään ja kasvoillaan lukuisilla Teboil (huom. iso alkukirjain!) sivuilla ja autosivulla jne??


    • Anonyymi

      Mineraaliöljyn suosittelussa on sama peruste kuin wanhojen autojen kanssa:
      Nykyisissä synteettisissä öljyissä ei katalysaattorin toiminnan varmistamiseksi saa enää olla merkittäviä määriä SINKKIÄ.
      Se taas on vanhoissa moottoreissa ollut välttämätön nokka-akselin ja venttiilinnostimien kitkan vähentäjänä (öljy vähentää kitkaa, kyllä).
      Esimerkiksi vanhoja jenkkikaseja sisäänajettaessa käytetään aina ja poikkeuksetta sinkkilisäainetta (Break-In additive) sisäänajovaiheessa, muuten mekaaninen nokka ei sovitu yhteen nostimien pohjiin vaan nokka saattaa hyvinkin olla morjens jo pian sisäänajovaiheen jälkeen.

      Enemmän vanhoja autoja harrastavat lisäävät tuota sinkkilisää öljyyn vielä sisäänajon jälkeenkin öljyä vaihtaessaan, koska uudemmissa öljyissä - myös mineraali- sinkkiä on vähennetty.

      Esimerkiksi Neste ja Mobil väittävät joidenkin synteettisten sopivan vanhoillekin moottoreille, kitkanvähennyslisäaineet on valittu siten, että "laahurinokka" kestää uudemmillakin synteettisillä.

      Synteettiset voiteluaineet ovat ominaisuuksiltaan sata kertaa mitä tahansa mineraalipohjaista parempia, osasynteettiset taas ovat osakusetusta - eli eivät oikein kunnolla kumpaakaan.

      Veneen dieseliin voi aivan surutta kipata vaikka Mobil 1:tä, kunhan vaihdon yhteydessä kippaa sekaan annoksen sinkkilisäainetta.
      Rullanostimin varustetuissa moottoreissa on aivan samantekevää, mitä öljyä koneessa on, kunhan on märkää.

      "Laahaavalla" nokalla taas juuri tästä nokka-akselipoliittisesta syystä suositellaan mineraalipohjaisia dieselmoottoriöljyjä, niissä sinkkiä vielä on - joskaan ei niin paljon kuin vielä 90-luvulla.

      Voiteluominaisuuksien, hapettumiseneston ja moottorin puhtauden ja sisäisen kitkan kannalta synteettinen hakkaa mineraaliöljyt 100-0.
      Sitä voi aivan hyvin käyttää myös venedieseleissä, kunhan muistaa vaikka Moponetistä hakea https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000111/Red-line-sisaanajo-lisaaine

      Tässä oli teille faktaa, olkaa hyvät. Olen koulutukseltani autoteknikko ja ympäristöteknologian insinööri, kokemusta moottoreista, niiden rakentamisesta ja virittämisestä myös ammatikseni on 40 vuoden ajalta.

      Nyt tiedätte, miksi venedieseleihin suositellaan mineraalipohjaisia öljyjä.
      Synteettinen + lisäaine pidentää moottorin mekaanista käyttöikää todennäköisesti vähintään kaksinkertaiseksi, öljynkulutus on olematonta ja moottori pysyy puhtaana, kunhan öljyt vaihdetaan aina kauden lopuksi ennen talvisäilöön laittoa. Vaihda aina myös suodatin, se on väärä paikka säästää.

      P.S. Joskus ennen vanhaan synteettiset öljyt kovettivat moottorin stefoja ja aiheuttivat näin vuotoja. Tämä on jo aikapäiviä sitten korjattu lisäämällä öljyihin kumit joustavina pitäviä lisäaineita.

      Toivotan kaikille antoisaa veneilykesää, purjein ja/tai koneella!

      • Anonyymi

        Eli niissä mineraaliöljypurkeissa siis pitäisi olla isoilla kirjaimilla varoituksena, että tuhoavat katalysaattorin, koska niissä on vanhoille koneille välttämätöntä sinkkiä?!?! Näinköhän?

        En ole tällaisesta kuullutkaan, saatikka purkin kyljestä huomannut...


      • Anonyymi

        Koneella totta kai, kaikki vastaiset ja hankalat ainakin.

        Meillä on muistaakseni rullanostin, ainakin keula ja iso rullataan. Kiitos vinkeistä!


      • Anonyymi

        Öljykö jopa vähentää kitkaa...en ollut kuullutkaan, joskus noin 40 vuotta sitten kävin teknillisen opiston ja päälle tentin teknillisen koulun konemestarin opintosuunnan aineet ja kone- ja ylikonemestarina olen puuhastellut, nyt joku kertoo että voiteluöljy vähentää kitkaa, tulee ihan puskista...


      • Anonyymi

        Hoh hoijakka, vai okkea asiantuntia.

        Öljyistä et tiedä kuitenkaan, sorry!

        Uskokaa ohjekirjaa.


    • Anonyymi

      Vanhaan koneeseen laitetaan vanhaa öljyä, uuteen uutta. Helppoa kuin mikä.

    • Anonyymi

      Tuo käy veneeseen hyvin, sisältää sinkkiä ja fosforihappoa. Suojaa syöpymiseltä eikä tuhoa nokkaa https://www.biltema.fi/veneily/venemoottorit/venemoottorin-huoltotarvikkeet/venemoottorioljyt/dieseloljy-sisamoottoreille-15w-40-2000031301

      Tai Teboilin https://www.motonet.fi/fi/tuote/592064/Teboil-4T-Special-Motorboat-10W-40-4L

      Autoöljyt ovat turhan kalliita saastelaitteettomaan venemoottoriin.
      Autokäytössä taas käyttöohjekirjasta löytyy valmistajan vaatimus öljylle. Speksit täyttävällä öljyllä moottori toimii kuten on valmistaja suunnitellut.

      Mitään mutuja noissa hommissa on turhaa käyttää.

      • Anonyymi

        Voi hyvä tavaton. Veneilyn kokonaiskustannuksissa itselläni muutama litra öljyä on se kärpäsen pieru Saharassa. Valmistaja suosittelee Yanmar 3GM30:een muistaakseni 15W40 -öljyä. Näillä käyttötunneilla (n. 50h/kausi) voi hyvin ostaa sen kalleimmankin potun marmorilta. Hallisäilytys, nostot, laskut ja osakepaikan vastike yhteensä 5000t€/vuosi, siinä öljy on mikkihiiriraha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi hyvä tavaton. Veneilyn kokonaiskustannuksissa itselläni muutama litra öljyä on se kärpäsen pieru Saharassa. Valmistaja suosittelee Yanmar 3GM30:een muistaakseni 15W40 -öljyä. Näillä käyttötunneilla (n. 50h/kausi) voi hyvin ostaa sen kalleimmankin potun marmorilta. Hallisäilytys, nostot, laskut ja osakepaikan vastike yhteensä 5000t€/vuosi, siinä öljy on mikkihiiriraha.

        Vielä kun selvittäisit millaista öljyä se valmistaja suosittelee...Sitähän jo aloittajakin kyselee?


      • Anonyymi

        Saastelaitteeton, onko se joku mutu- tiedon lopputulema- ajatus-sana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi hyvä tavaton. Veneilyn kokonaiskustannuksissa itselläni muutama litra öljyä on se kärpäsen pieru Saharassa. Valmistaja suosittelee Yanmar 3GM30:een muistaakseni 15W40 -öljyä. Näillä käyttötunneilla (n. 50h/kausi) voi hyvin ostaa sen kalleimmankin potun marmorilta. Hallisäilytys, nostot, laskut ja osakepaikan vastike yhteensä 5000t€/vuosi, siinä öljy on mikkihiiriraha.

        Vielä kun selvität millaista öljyä se valmistaja suosittelee, siellä ohjekirjassa ei ehkä lue että laita kalleinta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saastelaitteeton, onko se joku mutu- tiedon lopputulema- ajatus-sana?

        Se on helppo päätellä aisiayhteydestä: ilmamäärän mittaus , lambda-anturi ja seoksen säätö takaisinkytketysti, vielä loppukäsittely katalysaattorilla. Näitähän ei purjeveneen piendieseleissä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi hyvä tavaton. Veneilyn kokonaiskustannuksissa itselläni muutama litra öljyä on se kärpäsen pieru Saharassa. Valmistaja suosittelee Yanmar 3GM30:een muistaakseni 15W40 -öljyä. Näillä käyttötunneilla (n. 50h/kausi) voi hyvin ostaa sen kalleimmankin potun marmorilta. Hallisäilytys, nostot, laskut ja osakepaikan vastike yhteensä 5000t€/vuosi, siinä öljy on mikkihiiriraha.

        "Hallisäilytys, nostot, laskut ja osakepaikan vastike yhteensä 5000t€/vuosi, siinä öljy on mikkihiiriraha."

        Onhan tuo 5 miljoonaa € aika kova vuotuinen kustannus, kieltämättä. Minkalainen pursi mahtaa olla kyseessä?


    • Anonyymi

      Eikö sinne kannata laittaa sitä mitä valmistaja suosittelee ohjekirjassa.

      • Anonyymi

        Itsellä ainakin niin vanha kone, ettei nykyisistä öljyistä nähty silloin untakaan. Vaikea siis sanoa, olisiko joku uusi litku sittenkin parempi kuin ohjekirjan suosittelema.


      • Anonyymi

        Mutta kun esim. klo 10:30 kommentoinut mieltää asian niin, että aina vain kalleinta...mitä sitä ohjekirjoja selaamaan, aina vain kalleinta mitä kaupasta löytyy..


    • Anonyymi

      Mobil Delvac MX 15W - 40. Siinä on paljon sinkkiä. Se on pesevä ja pitää koneen puhtaana. Sitoo hyvin tuhkaa. Käy myös bensakoneisiin eli voi käyttää samaa öljyä dieselkoneen lisäksi 4t perämoottoriin ja agregaattiin.

      • Anonyymi

        Onko tietoa mikä eroavaisuus delvac mx ja delvac 1400 super öljyillä? Molemmat 15w40.
        Meidän kylältä löytyy vain tuota superia 20L kannuissa ja sillä on menty.


      • Anonyymi

        Joo, ja on ympäristöystävällistä , ja on hyvää sitä ja tätä, kyllä vaan jos uskon Mobil Delvac MX 15- 40 kaupittelijaa, jookos? Minä taas käytän muita paremmin TUHKAA sitovia ja konetta PESEVIÄ laatututuotteita.
        Noin yleensä veneellä ajellessani toki huomioni kiinnittyy voiteluöljyjen ja polttoaineiden päästöihin, kaikkihan me kansalaiset haluamme välttää turhinta ja tarpeettominta kuluttamista ja saastuttamista, siksi ostakaamme 1000 kW 2- tahtiperämoottoreita. Ennen kuin kuin markkinoille tulevat esim. 1500- 3000 kW: n perämoottorit joita jo suunnitellaan as joita esiteltäneen suomessakin 2021- 2022.


      • Anonyymi

        Paljonko siinä on sinkkiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tietoa mikä eroavaisuus delvac mx ja delvac 1400 super öljyillä? Molemmat 15w40.
        Meidän kylältä löytyy vain tuota superia 20L kannuissa ja sillä on menty.

        On tietoa, ensin mainitussa on sinkkiä 0,0018 prosenttia ja toisessa 0,0019 prosenttia! Sitovat muuten hyvin tuhkaa ja "pesevät" koneet oikein puhtaiksi...Ai niin, minne se "sitoutunut" tuhka päätyy ja miten puhdas on hyvin pesty moottori???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko siinä on sinkkiä?

        Delvac mx almost 1400ppm of Zinc


    • Anonyymi

      Hurraa !! Saatiinhan tästä oilkein kunnon öljykeskustelu

      • Anonyymi

        Valmistajan suosittelema vaihtoehto on ilmeisesti lìian helppo ratkaisu?

        Tuhka- ja rikkipitoisuus vaikuttavat enemmän kuin öljyn tyyppi. Meillä on vähärikkistä polttoainetta joten sen merkitys on vain pieni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmistajan suosittelema vaihtoehto on ilmeisesti lìian helppo ratkaisu?

        Tuhka- ja rikkipitoisuus vaikuttavat enemmän kuin öljyn tyyppi. Meillä on vähärikkistä polttoainetta joten sen merkitys on vain pieni.

        Juuri näin. Valmistaja suosittelee ainoastaan viskoosin ja muun luokituksen, merkkiä ja hintaa ei.

        Kyllä on puu päitä jos ei nijn yksinkertaista ymmärrä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Valmistaja suosittelee ainoastaan viskoosin ja muun luokituksen, merkkiä ja hintaa ei.

        Kyllä on puu päitä jos ei nijn yksinkertaista ymmärrä

        Sitten pitää valita öljy, jolla arvot täyttyvät. Ei ole vaikeeta;)


    • Anonyymi

      eli autoinsinöörin ohje, vanhaan venemoottoriin synteestistä öljyä, mutta lisätään sinkkiä, ,,,täytyy alkaa tuosta sinkkiämpäristä hankaan sitä sinkkiä kevääksi öljyn vaihtoon,,,,,,,,,,

      • Anonyymi

        Jep, systeestistä sen olla pitää...


      • Anonyymi

        RedLinen sinkkilisäainetta saa Motonetistä...


    • Anonyymi

      Yanmar 2ym15, 2010 vuoden mallia. Mikä on virallinen suositus...

      • Anonyymi

        API luokitus CD, CF, CF4,CI JA CI-4

        JA VISKOOSI 10W30 ja 15w40

        Ja lisäksi
        Älä koskaan käytä API CG-4 tai CH-4

        Merkillä ei väliä, mutta todisti insinöörin puhet paskaksi, kun sanoi, että voi laittaa mitä vain!


    • Anonyymi

      Mä käytän joka toisessa öljynvaihdossa moottorin sisäpesuainetta (Engine Flush) lähtee piki moottorin sisuskaluista ja mm. männänrenkaiden koloista paremmin pois. Öljyksi Delvac 15W40 ja dieselin sekaan x-1r Diesel booster lisäaine. Näillä kone käy selkeästi hiljaisemmin kuin ostettaessa edellisen omistajan jäljiltä. Suosittelen kokeilemaan ennen kuin kritisoitte.

      • Anonyymi

        Kerropa, miksi yhtiöt, jotka käyttävät miljoonia öljyjen lisäaineistamiseen, ovat huonompia kuin 20 miljoonan liikevaihdon kioski?

        Ihan vertailun vuoksi Exxonin liikevaihto on 150 miljardia. Työntekijöitä on 72000 siinä missä mössötehtaalla on sata. Exxon käyttää pelkkään tuotekehitykseen miljardin vuodessa eli 50 kertaa enemmän kuin lisäainekioskin koko myynti.

        Vetoatko salaliittoteoriaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa, miksi yhtiöt, jotka käyttävät miljoonia öljyjen lisäaineistamiseen, ovat huonompia kuin 20 miljoonan liikevaihdon kioski?

        Ihan vertailun vuoksi Exxonin liikevaihto on 150 miljardia. Työntekijöitä on 72000 siinä missä mössötehtaalla on sata. Exxon käyttää pelkkään tuotekehitykseen miljardin vuodessa eli 50 kertaa enemmän kuin lisäainekioskin koko myynti.

        Vetoatko salaliittoteoriaan?

        Eli mitä isompi liikevaihto, sitä lähempänä absoluuttista totuutta. Niinkö, vai mitä ajat takaa?

        McDonaldsin liikevaihto on myös aika iso, niin pikkupuljujen hampurilaisia ei tarvitse ottaa tosissaan. Jos joku lisää jotakin mäkkärin ruokiin, niin se on yksislitteisesti väärin, koska big macin resepti on yksistään arvokkaampi kuin pikkukioskin koko liikevaihto.

        Joillakin lisäaineilla voidaan muuttaa öljyjen ominaisuuksia. Joihinkin moottoreihin se voi olla ihan aiheellista kulumien tms. takia. Mitä tekemistä sillä on Exxonin kanssa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli mitä isompi liikevaihto, sitä lähempänä absoluuttista totuutta. Niinkö, vai mitä ajat takaa?

        McDonaldsin liikevaihto on myös aika iso, niin pikkupuljujen hampurilaisia ei tarvitse ottaa tosissaan. Jos joku lisää jotakin mäkkärin ruokiin, niin se on yksislitteisesti väärin, koska big macin resepti on yksistään arvokkaampi kuin pikkukioskin koko liikevaihto.

        Joillakin lisäaineilla voidaan muuttaa öljyjen ominaisuuksia. Joihinkin moottoreihin se voi olla ihan aiheellista kulumien tms. takia. Mitä tekemistä sillä on Exxonin kanssa?

        Tavallaan niin. Onhan siinä paljon eroa tuotekehitykseen panostamisessa ja tietenkin resursseissa toteuttaa asioita.

        Joku pikkukioski tekee hyviä hampurilaisia ja suurin osa huonoja. Mäklärin suosio ei johdu sen koosta vaan siitä, että ihmiset valitsevat sen.

        Koko on seurausta osaamisesta.

        Sama pätee öljyyn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa, miksi yhtiöt, jotka käyttävät miljoonia öljyjen lisäaineistamiseen, ovat huonompia kuin 20 miljoonan liikevaihdon kioski?

        Ihan vertailun vuoksi Exxonin liikevaihto on 150 miljardia. Työntekijöitä on 72000 siinä missä mössötehtaalla on sata. Exxon käyttää pelkkään tuotekehitykseen miljardin vuodessa eli 50 kertaa enemmän kuin lisäainekioskin koko myynti.

        Vetoatko salaliittoteoriaan?

        Kerropa miksi autonvalmistajat, jotka ennen osasivat tehdä kestäviä jakopäitä, eivät tee niitä enää. Ja erään tuotekehitysbudjetti oli jo 15 vuotta sitten neljä miljardia euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa miksi autonvalmistajat, jotka ennen osasivat tehdä kestäviä jakopäitä, eivät tee niitä enää. Ja erään tuotekehitysbudjetti oli jo 15 vuotta sitten neljä miljardia euroa.

        Mersun, Citroenin ja Opelin jakopäissä eio ole ongelmia.

        Vittuako ostatte VW:tä, Audia, itäauto Skodaa tai Siittimiä.
        Hirveitä paskoja mutta aina vain joku puupää hakee uuden Skodan öljypullo uutena takaluukussa.

        Jakopääongelmia ei todellakaan ole muilla kuin VAG-paskoilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa miksi autonvalmistajat, jotka ennen osasivat tehdä kestäviä jakopäitä, eivät tee niitä enää. Ja erään tuotekehitysbudjetti oli jo 15 vuotta sitten neljä miljardia euroa.

        On ne silti kestävämpiä kuin kioskissa omin pienin kätösin väkerretyt autot.

        Jos otetaan aivot käyttöön, niin huomataan, että autojen tekniikka on kehittynyt valtavasti. Ennen öljyt piti vaihtaa 5000 km välein ja samalla tunkea nippoihin rasvaa. 100 tkm oli järjettömän pitkä matka ja autoihin vaihdettiin moottoreita.


    • Anonyymi

      Juuri hommatun Yanmar 3YM30AE:n ohjekirjassa tyydytään toteamaan öljyn vaatimuksista API-luokitus (hyväksyttäviä ovat CD, CF, CF-4, CI ja CI-4, kiellettyjä CG-4 ja CH-4) sekä suositeltu SAE-viskositeettI (10W-30, 15W-40). Ei mitään kantaa mineraali- tai puolisynteettiseen. Pitäisikö mainituista API:sta ja SAE:sta osata päätellä, että saa käyttää vain mineraaliöljyä? Jos näin on, voisivat olla hieman selkeämpiä?

      • Anonyymi

        Jos ei lue sitä, se ei ole vaatimus.


    • Anonyymi

      Teboil moniaste 15W-40, API SF/CD. Ahtamattomaan matalahkoviritteiseen dieseliin jolla ajetaan alle 200 tuntia vuodessa vallan riittävä ja edullinen voiteluöljy. Aina syksyllä vaihto. Ei tästä tarvitse tämän isompaa ohjelmanumeroa tehdä.

      • Anonyymi

        Väittäisin että perusseilori, joka kepittää kovallakin kaasulla satamasta toiseen heinä- ja elokuussa, niin parempi on 20W-50.
        Tässä on se että koneet ovat alamittaisia ja kiireisessä siirtymäajossa, kisattaessa satamapaikoista toisten kanssa, niitä joudutaan välistä kuormittamaan lujastikin.

        Ehkä pahin koettelemus öljyille ja koneille on kun Lemströmin Kanavan silta aukeaa ja alkaa revityskisa kohti Maarianhaminan Itäsatamaa.
        Monesti on käynyt kone kuumana siellä jos ollut kiire päästä kärjessä etsimään vapaata laituripaikkaa. Se on öljyllekin tosipaikka.
        Kerran ylilämpöpilli alkoi huutamaan siinä vajaa maili ennen sataman suuaukkoa. En kuitenkaan heivannut piiruakaan kaasua. Olin keulilla ja riskeerasin ainakin kansipahvin. Mutta riskinotto kannatti. Pääsimme laivueen ekana sisään itäsatamaan. Kaikille ei ollut paikkaa enää satamassa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Väittäisin että perusseilori, joka kepittää kovallakin kaasulla satamasta toiseen heinä- ja elokuussa, niin parempi on 20W-50.
        Tässä on se että koneet ovat alamittaisia ja kiireisessä siirtymäajossa, kisattaessa satamapaikoista toisten kanssa, niitä joudutaan välistä kuormittamaan lujastikin.

        Ehkä pahin koettelemus öljyille ja koneille on kun Lemströmin Kanavan silta aukeaa ja alkaa revityskisa kohti Maarianhaminan Itäsatamaa.
        Monesti on käynyt kone kuumana siellä jos ollut kiire päästä kärjessä etsimään vapaata laituripaikkaa. Se on öljyllekin tosipaikka.
        Kerran ylilämpöpilli alkoi huutamaan siinä vajaa maili ennen sataman suuaukkoa. En kuitenkaan heivannut piiruakaan kaasua. Olin keulilla ja riskeerasin ainakin kansipahvin. Mutta riskinotto kannatti. Pääsimme laivueen ekana sisään itäsatamaan. Kaikille ei ollut paikkaa enää satamassa.

        Toi on hauskainen ilmiö. Ensin purjehditaan rauhassa Lumparnilla ja sitten sillan auettua tuleekin hirvittävä kiire. Joka kerran on hyvä paikka löytynyt ilman hosumista. Oikeastaan on parempikin, että hosupetterit rynnivät, jolloin itse pääsee rauhassa rantautumaan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuolleille ei pitäisi nauraa mutta nyt naurattaa

      Norjan johtava koronakieltäjä sairastui koronaan ja kuoli https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/fbbd4cec-3688-4113-9424-bbd5d9c5a3c8
      Maailman menoa
      372
      8233
    2. Maisa sairaalassa

      https://aijaa.com/JHObE3 Nonni.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      7347
    3. Kohujulkkis Sofia Belorf avautuu suhteestaan huumetuomittu Niko Ranta-ahoon: "Rakkaus on sokea"

      Sofia Belórf on avautunut Katiska-vyyhdin tuomiosta ja rakkaudestaan Niko Ranta-ahoon. Rakkaus on sokea, Sofia tuskailee. https://www.suomi24.fi/viih
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      3557