Hei!
Millainen summa kissasi ruokintaan menee esim. viikossa? (tai päivässä, kuukaudessa..miten vaan)
Millaisen ruokavalion sillä saat hankittua?
Oletko keksinyt, kuullut hyviä säästöniksejä/ ostopaikkoja/ tuotteita?
Säästöjä kertyy kai helposti itse tehdyistä kotiruuista, jotka itse asiassa vielä parantavat kissan ruuan laatua monesti :)
Kiitos!!
t. ei niin äveriäs opiskelija ;)
Mitä maksaa kissan ruokinta?
25
2397
Vastaukset
- Elina
Meillä kissa syö Whiskasin, Latzin tai Kitekatin kerta-annospusseja. Lisäksi tietysti jauhelihaa, kanaa jne. ihmisten ruokaa. Lisäksi ostan sille eläinkaupasta raksuja, vaihdellen eri merkkejä. Nuo kerta-annospussit maksavat 12 pussin pakkauksessa noin 4-5 euroa. Näitä pakkauksia meillä kuluu viikottain suunnilleen 1-2. Riippuen tietysti siitä kuinka paljon kissa saa jauhelihaa tms. Kalaa, kuten seitiä annan kissalle kerran viikossa. Raksut maksavat merkistä riippuen noin 5 euroa pussi (500g), ja niitä kuluu suunnilleen 1 pussi kuussa.Tuo ruuan kulutus tietysti riippuu kissan iästä, meidän kissa täyttää toukokuussa vuoden. Tässä nyt hieman suuntaa antavia lukuja. Muistathan, että myös hiekka, rokotukset, madotukset ym. jutut maksavat. Tietysti kannattaa varautua myös yllättäviin eläinlääkärikuluihin joita saattaa tulla. Toivottavasti tästä oli apua.
- kissaa harkitseva opisk.
Totta! Ei vain ruoka..
Nuo kokonaiskulut.. ainakin aluksi hirvittää.. kun on hankittavat kaikki, valjaista ja kynsisaksista alkaen.
Osa kuluista on onneksi vain kertaluontoisia, leikkaukset, tarvikkeet.. jne.. mutta alkusatsaus vie yllättävän paljon!
Ja että tuo pisuttaminenkin maksaa! :) Ajattelin että kisun kanssa pääsee koiraa helpommalla.. mutta puolensa molemmissa!
Kissan pisuttaminen ei ole sidottu aikaan, mutta koira taas pissii "ilmaiseksi" (joille laske tuntitaksaa ulkoilutukselle :))
- Tabby
Kuivaruokaa ostan kerralla isomman säkin, jolloin kilohinnaksi tulee noin 4-5 €. Kymmenen kilon säkki kestää kahdella kissallamme noin 6-7 kk. Päiväannoksen hinnaksi tulee siis 25 senttiä (jos ruoka maksaa sen 5 €/kg). Lisäksi annan toiselle kissalle purkkiruokaa pari-kolme kertaa viikossa, esim. yhden kerta-annospussin/päivä (Peku ei syö edes tuota kerta-annospussillista päivässä). Siitä tulee hintaa noin 1,50 €/viikko. Näiden lisäksi molemmat kissat saavat erilaisia raakoja lihoja vaihtelevasti päivittäin, Laku saa lisäksi kalaa (Peku ei syö kalaa, Laku ei syö purkkiruokaa). Arviolta kissojen syömät lihat maksavat 8 €/viikko ja kala (raa'at muikut, muu kala ei kelpaa) 2 €/viikko (ei tarjolla joka viikko).
Kahden kissan ruokkiminen maksaa meille viikossa siis noin 25 €/viikko. Otetaan kuitenkin huomioon, että eivät syö lihapaketteja kokonaan vaan osan vien anoppilaan kissoilla. Ennen pakastin, mutta nyt meillä ei ole pakastinta lainkaan.
Eipä tuo nyt niin kalliiksi tule, jos ruokkii pääosin kuivaruoalla. Kuivaruoalla ruokkiminen käy hyvin, jos ruoka on laadukasta eikä sisällä vehnää eikä paljon kasviksia =)- Aapiinaa
Olemme mieheni kanssa opiskelijoita joten meilläkään ei kauheisiin summiin ole varaa. Kissan ruokiin menee kuussa n. 25€.
Kuuakudessa kuluu vaihtelevasti n. kaksi pakettia wiskas tai friskies pusseja el iyhteensä 24 pussia. MAksavat yhteensä 8€. Lisäksi kissa saa Bilanx kuivaruokaa joka meillä on hyväksi todettua ja kissa ei suostu muuta syömään. Pussi maksaa maksimissaan 4 euroa ja niitä menee kuukaudessa kolme tai nejä, eli yhteensä n. 16€. Lisäksi kissa saa leikkeleitä joita ostamme itsellemme joten en ole arvottanut niiden hintaa erikseen. Saa myös jauhelihaa, makkaraa, broileria ja joitan maitotuotteita mutta ei oikeastaan syö näsitä mitään. Elimet ja lihakset on kokeiltu mutta mikään niistä ei kelpaa. - markit
Tuo summa riittää meillä kuukaudeksi kahdelle kisuliinille!--- Siis Acana 8kg pussi, riittää kahdelle ainaki kolme kk.n.35e, lisäksi voi antaa herkkupaloja:jauhelia tai pakastesei ym. VAIN herkkupaloiksi, koska acanassa ON KAIKKI kissan tarvitsemat ravintoaineet. Olen kasvattanut yhden Shaded Silver persialaisen pelkillä acnoilla ja makupakoja silloin tällöin 8kk ikään pennusta asti ja VOI HYVIN. Turkki on hyvä, kisu tasapainoinen leikkisä ja terve!- Oikeesti kisu pärjäis pelkällä acanalla.
- Tabby
markit kirjoitti:
Tuo summa riittää meillä kuukaudeksi kahdelle kisuliinille!--- Siis Acana 8kg pussi, riittää kahdelle ainaki kolme kk.n.35e, lisäksi voi antaa herkkupaloja:jauhelia tai pakastesei ym. VAIN herkkupaloiksi, koska acanassa ON KAIKKI kissan tarvitsemat ravintoaineet. Olen kasvattanut yhden Shaded Silver persialaisen pelkillä acnoilla ja makupakoja silloin tällöin 8kk ikään pennusta asti ja VOI HYVIN. Turkki on hyvä, kisu tasapainoinen leikkisä ja terve!- Oikeesti kisu pärjäis pelkällä acanalla.
Niin, kerroinkin jo että meillä se 10 kg kuivaruokasäkki riittää 6-7 kk kun siitä syö kaksi kissaa sen 50 g/päivä. Säkistä maksan 40-50 € joten kilohinnaksi tulee 4-5 € ja päiväannoksen hinnaksi se 25 senttiä eli kahden kissan ruokkiminen päivässä maksaa 50 senttiä ja viikossa 3,50 €. Yhden kissan ruokkiminen viikossa maksaisi 1,75 €.
Laskin tuohon lisäksi ne säilyketöhnät joita muutaman kerran viikossa annan. Lihojen kohdalla laskin mukaan kalkkunanfilesuikaleet, jotka ovat meillä ehdotonta herkkua - allen kolmen euron ei sellainen paketti irtoa. Ja kuten jo sanoin, osan lihoista vien anoppilan kissoille/pakastan anoppilassa, joten tuo ei ole täysin paikkansa pitävä tuo lihoista kertyvä summa/viikko.
Jokainen meistä saa pistää kissojensa ruokintaan juuri sen summan kuin haluaa/on varaa. Minulla on varaa pistää tuon verran (olisi varaa pistää tuplasti enemmänkin) ja haluan sen summan pistää ja sehän on minun asiani ;) Minä en osta ollenkaan alkoholia enkä tupakkaa niin on sitten varaa ruokkia kissat ihan sillä tavalla kuin parhaaksi näen.
Meillä lihat eivät ole mitään herkkupaloja, vaan kissalle luontaista ravintoa. Kalaa tosiaan vain kerran viikossa, samoin sisäelimiä.
Tokihan laadukkaassa kuivaruoassa on kaikki mitä kissa tarvitsee, mutta kannattaako sitä ruoanvalmistajan hanuria lipoa niin kiivaaseen tahtiin, että sokeasti noudattaa pakkauksen ohjeita antaa pelkkää kuivaruokaa ;) Ei se kuivaruoka kuitenkaan oikeasti ole kissalle luontaista ravintoa millään tavalla. Hyvää ruokaahan se on, mutta on sitä parempaa ja terveellisempääkin. Meillä on tuo yksi nirppis ihastunut kuivaruokaan eikä ole koskaan syönyt purkkiruokia ja raakoja lihojakin on natustanut vasta puolitoista vuotta. Lihan osuus on kuitenkin koko ajan suureneva ja odotan innolla sitä päivää, kun teollisen ruoan voi jättää oikeastaan kokonaan pois ruokavaliosta =) - markit
Tabby kirjoitti:
Niin, kerroinkin jo että meillä se 10 kg kuivaruokasäkki riittää 6-7 kk kun siitä syö kaksi kissaa sen 50 g/päivä. Säkistä maksan 40-50 € joten kilohinnaksi tulee 4-5 € ja päiväannoksen hinnaksi se 25 senttiä eli kahden kissan ruokkiminen päivässä maksaa 50 senttiä ja viikossa 3,50 €. Yhden kissan ruokkiminen viikossa maksaisi 1,75 €.
Laskin tuohon lisäksi ne säilyketöhnät joita muutaman kerran viikossa annan. Lihojen kohdalla laskin mukaan kalkkunanfilesuikaleet, jotka ovat meillä ehdotonta herkkua - allen kolmen euron ei sellainen paketti irtoa. Ja kuten jo sanoin, osan lihoista vien anoppilan kissoille/pakastan anoppilassa, joten tuo ei ole täysin paikkansa pitävä tuo lihoista kertyvä summa/viikko.
Jokainen meistä saa pistää kissojensa ruokintaan juuri sen summan kuin haluaa/on varaa. Minulla on varaa pistää tuon verran (olisi varaa pistää tuplasti enemmänkin) ja haluan sen summan pistää ja sehän on minun asiani ;) Minä en osta ollenkaan alkoholia enkä tupakkaa niin on sitten varaa ruokkia kissat ihan sillä tavalla kuin parhaaksi näen.
Meillä lihat eivät ole mitään herkkupaloja, vaan kissalle luontaista ravintoa. Kalaa tosiaan vain kerran viikossa, samoin sisäelimiä.
Tokihan laadukkaassa kuivaruoassa on kaikki mitä kissa tarvitsee, mutta kannattaako sitä ruoanvalmistajan hanuria lipoa niin kiivaaseen tahtiin, että sokeasti noudattaa pakkauksen ohjeita antaa pelkkää kuivaruokaa ;) Ei se kuivaruoka kuitenkaan oikeasti ole kissalle luontaista ravintoa millään tavalla. Hyvää ruokaahan se on, mutta on sitä parempaa ja terveellisempääkin. Meillä on tuo yksi nirppis ihastunut kuivaruokaan eikä ole koskaan syönyt purkkiruokia ja raakoja lihojakin on natustanut vasta puolitoista vuotta. Lihan osuus on kuitenkin koko ajan suureneva ja odotan innolla sitä päivää, kun teollisen ruoan voi jättää oikeastaan kokonaan pois ruokavaliosta =)Anna sinä kissoillesi niin kallista ruokaa kuin sielusi sietää ja kukkarosi, mutta NYT opiskelija kysyi "harkitsee kissan ottamista", ei ollut kyse Sinun kissoistasi!!!------------- Kyllä opiskelija voi kissan ottaa ilomielin pienimmällä kustannuksilla (vaikka ei tupakkia ja viinaa ostaiskaan). Acana- täysipainoista ravintoa ja lisukkeena herkku silloin tällöin, ei kukkarossa paljoa tunnu, mutta iloa on molemmin puolin.-Eli ei minullakaan ole varaa, kun on syöpä ym. muuta kissat voivat hyvin ACANALLA.(ja herkkuja muutaman kerran viikossa). Eikä maksa paljon. Kun ei osta turhia vilja-vihannessössöjä kaupausta.
- markit
markit kirjoitti:
Anna sinä kissoillesi niin kallista ruokaa kuin sielusi sietää ja kukkarosi, mutta NYT opiskelija kysyi "harkitsee kissan ottamista", ei ollut kyse Sinun kissoistasi!!!------------- Kyllä opiskelija voi kissan ottaa ilomielin pienimmällä kustannuksilla (vaikka ei tupakkia ja viinaa ostaiskaan). Acana- täysipainoista ravintoa ja lisukkeena herkku silloin tällöin, ei kukkarossa paljoa tunnu, mutta iloa on molemmin puolin.-Eli ei minullakaan ole varaa, kun on syöpä ym. muuta kissat voivat hyvin ACANALLA.(ja herkkuja muutaman kerran viikossa). Eikä maksa paljon. Kun ei osta turhia vilja-vihannessössöjä kaupausta.
kun osta VAPO puupellettejä hiekaksi- tulee tosi edullisesti 20=kg säkki maksaa 6e, saa agri-marketista. Ja riittää noin kaksi kk yhdelle kissalle. :))
- Tabby
markit kirjoitti:
kun osta VAPO puupellettejä hiekaksi- tulee tosi edullisesti 20=kg säkki maksaa 6e, saa agri-marketista. Ja riittää noin kaksi kk yhdelle kissalle. :))
Eikö näitä muuten myydä myös Hong Kongeissa? Vai muistankohan nyt ihan väärin?
Kätevän pellettivessan saa muuten tehtyä kahdesta neliönmuotoisesta pesuvadista: toiseen vatiin poraa pieniä reikiä ja toiseen ei. Reikäpohjainen vati pistetään reiättömän "sisälle". Kun pelletit kastuvat, ne hajoavat hienoksi puruksi ja tämä puru putoaa alempaan vatiin josta se on helppo tyhjentää pois. Tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin eläinkaupasta ostettu puupelleteille tarkoitettu vessa ;) - Tabby
markit kirjoitti:
Anna sinä kissoillesi niin kallista ruokaa kuin sielusi sietää ja kukkarosi, mutta NYT opiskelija kysyi "harkitsee kissan ottamista", ei ollut kyse Sinun kissoistasi!!!------------- Kyllä opiskelija voi kissan ottaa ilomielin pienimmällä kustannuksilla (vaikka ei tupakkia ja viinaa ostaiskaan). Acana- täysipainoista ravintoa ja lisukkeena herkku silloin tällöin, ei kukkarossa paljoa tunnu, mutta iloa on molemmin puolin.-Eli ei minullakaan ole varaa, kun on syöpä ym. muuta kissat voivat hyvin ACANALLA.(ja herkkuja muutaman kerran viikossa). Eikä maksa paljon. Kun ei osta turhia vilja-vihannessössöjä kaupausta.
Joo-o, opiskelija kysyi ja minä (myös opiskelija) vastasin minkä verran se kissan ruokinta meillä maksaa.
Se on näköjään sitten yksi paskan hailee mitä täällä sanon, siitä vetää joku aina pippurit perseeseen. Mitähän hemmettiä se sinua liikuttaa, jos ja kun minä vastaan totuudenmukaisesti kysymykseen, jonka joku toinen on esittänyt? Eikö se ole vain hyvä, että tulee esille useampia näkökulmia ja vaihtoehtoja?
Ruoki sinä sillä erinomaisella Acanallasi, minä annan mieluummin teollisen ruoan lisänä ihan kunnollista lihaa ;)
Eikä muuten tule kunnollisella lihalla ruokkiminenkaan yhtään sen kalliimmaksi kuin teollisella ruoalla ruokkiminen, mutta sitä nyt on varmasti turha yrittää sinulle todistella. - markit
Tabby kirjoitti:
Eikö näitä muuten myydä myös Hong Kongeissa? Vai muistankohan nyt ihan väärin?
Kätevän pellettivessan saa muuten tehtyä kahdesta neliönmuotoisesta pesuvadista: toiseen vatiin poraa pieniä reikiä ja toiseen ei. Reikäpohjainen vati pistetään reiättömän "sisälle". Kun pelletit kastuvat, ne hajoavat hienoksi puruksi ja tämä puru putoaa alempaan vatiin josta se on helppo tyhjentää pois. Tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin eläinkaupasta ostettu puupelleteille tarkoitettu vessa ;)toimii ihan hyvin kun laittaa wc:hen ritilämaton, muovisen. Kaikki puru tippuu wc:n lattialle, sieltä siivotessa vain lakasoo! Ja sekin opiskelijan ja pienituloisen (sairaan) hyväksi koettu konsti. Eikä tarvitse tuhlata euroja kalliseen hiekkaan. Elikkä opiskelijalle: Osta Acanaa ja VAPON puupellettejä hiekaksi ja ILOA ON JA RAHAT RIITTÄÄ OMAANKIN RUOKAAN!
- Tabby
markit kirjoitti:
toimii ihan hyvin kun laittaa wc:hen ritilämaton, muovisen. Kaikki puru tippuu wc:n lattialle, sieltä siivotessa vain lakasoo! Ja sekin opiskelijan ja pienituloisen (sairaan) hyväksi koettu konsti. Eikä tarvitse tuhlata euroja kalliseen hiekkaan. Elikkä opiskelijalle: Osta Acanaa ja VAPON puupellettejä hiekaksi ja ILOA ON JA RAHAT RIITTÄÄ OMAANKIN RUOKAAN!
Noniin, menee jo ihan totaaliohi ruokinta-aiheen, mutta kysynpä silti ;)
Meillä kun ei ole lainkaan kokemusta noista pelleteistä, Laku ei suostu tekemään tarpeitaan niihin, niin mietin vain että eroavatko vapon pelletit paljonkin esim. pellexistä? Onko pelleteissä jotakin kokoeroa vai ovatko lähes täsmälleen samaa tavaraa? Samat ominaisuudet ainakin, paitsi että pellex on huomattavasti kalliimpaa.
Meillä on kokeiltu juuri tuota pellexiä, mutta Laku ei pidä siitä =( Harmi, muuten käyttäisin noilla pellettiä oikein mielelläni. Laku ei käy hiekkalaatikolla, jos siellä on yksikin pelletti (ai miten niin nirso kissa ;)?) *syvä huokaus*
Jonkin verren edistystä kuitenkin on havaittavissa, Laku on nimittäin aivan ihastunut ns. kissanhelmiin =) Jos neiti saa valita, valitsee se mieluummin helmiä sisältävän laatikon kuin hiekkaa sisältävän laatikon vessakseen. Meillä käytetäänkin tätä nykyä pelkästään noita helmiä. Ehkä vielä joskus niitä pellettejäkin...
Peku ei sentään nirsoile hiekkojen suhteen sen enempää kuin ruokienkaan suhteen. Miehet... ;) - markit
Tabby kirjoitti:
Meillä kun ei ole lainkaan kokemusta noista pelleteistä, Laku ei suostu tekemään tarpeitaan niihin, niin mietin vain että eroavatko vapon pelletit paljonkin esim. pellexistä? Onko pelleteissä jotakin kokoeroa vai ovatko lähes täsmälleen samaa tavaraa? Samat ominaisuudet ainakin, paitsi että pellex on huomattavasti kalliimpaa.
Meillä on kokeiltu juuri tuota pellexiä, mutta Laku ei pidä siitä =( Harmi, muuten käyttäisin noilla pellettiä oikein mielelläni. Laku ei käy hiekkalaatikolla, jos siellä on yksikin pelletti (ai miten niin nirso kissa ;)?) *syvä huokaus*
Jonkin verren edistystä kuitenkin on havaittavissa, Laku on nimittäin aivan ihastunut ns. kissanhelmiin =) Jos neiti saa valita, valitsee se mieluummin helmiä sisältävän laatikon kuin hiekkaa sisältävän laatikon vessakseen. Meillä käytetäänkin tätä nykyä pelkästään noita helmiä. Ehkä vielä joskus niitä pellettejäkin...
Peku ei sentään nirsoile hiekkojen suhteen sen enempää kuin ruokienkaan suhteen. Miehet... ;)aluksi opetin ne pellettiin helmien avulla, jo käytettyjä helmihiekkaa laitoin sekaan. Minäkin kokeilin pellexillä eikä...., mutta vapon pelletit on hiukan isompaa kokoa. En tiedä edes miksi ne kelpasi. Monta kuukautta ovat jo kelvanneet molemmille. - Eikä tarvitse erikseen pellettivessaa sen muoviritilän ansiota (ihan oma niksi). Tällä kisuliini palstalla oppii aina uutta. KIITOS KAIKILLE!
- markit
Tabby kirjoitti:
Joo-o, opiskelija kysyi ja minä (myös opiskelija) vastasin minkä verran se kissan ruokinta meillä maksaa.
Se on näköjään sitten yksi paskan hailee mitä täällä sanon, siitä vetää joku aina pippurit perseeseen. Mitähän hemmettiä se sinua liikuttaa, jos ja kun minä vastaan totuudenmukaisesti kysymykseen, jonka joku toinen on esittänyt? Eikö se ole vain hyvä, että tulee esille useampia näkökulmia ja vaihtoehtoja?
Ruoki sinä sillä erinomaisella Acanallasi, minä annan mieluummin teollisen ruoan lisänä ihan kunnollista lihaa ;)
Eikä muuten tule kunnollisella lihalla ruokkiminenkaan yhtään sen kalliimmaksi kuin teollisella ruoalla ruokkiminen, mutta sitä nyt on varmasti turha yrittää sinulle todistella.että kiinnostuin (rotu)kissoista viime kesänä, nyt olen kasvattanut Shded Silverkissani (joka maksoi hunaj...) niillä ohjeilla joita olen täältä saanut. Ja voi hyvin (myös sitä tuoretta lihaa, koska kisulit ei ole raadonsyöjiä siksi vastustan noita marketin purkkiruokia. Toinen kisu on venäjänsin, mutta kiinnostuin todella, miten sisäkissoja ruokitaan luonnollisti. Ja TÄÄLTÄ opin, että hyvin vähälläkin rahalla saa kissoille laadukasta ruokaa, kun jättää viljat ja vihannekset kaneille. Nyt minulla on kaksi ihanaa ja hyvinvoipaa kissaa, enkä ole mennyt konkurssiin. Itse olen kasvissyöjä lähes (kala kana), mutta kisuille pitää olla lihaa. Kun pakastaa pikkueriin, ne on kätevä sieltä antaa. Valitettavasti omat armaani saavat vain kerran päivässä. Mutta kissahulluna ajattelin jos voisin yhden löytökisuliinin vielä pelastaa, niinkuin pelastin venäjänsinisen (ei aivan puhd.rot.)oli tappouhan alla. Niin paljon ILOA jo yli 3v. Löytökisut askarruttaa, mutta mitä voi pieni ihminen tehdä? :)) ??? Ehkä ei hirmumonip.herkkuja, mutta rakkautta ja turvaa ja KODIN. :))
- Kisumisu
Tabby kirjoitti:
Peku ei sentään nirsoile hiekkojen suhteen sen enempää kuin ruokienkaan suhteen. Miehet... ;)Onko jokin helmimerkki, jota voisit suositella? Kuinka usein ne pitää kokemuksesi mukaan vaihtaa? Eli pitääkö valmistajien 1 kk kutinsa? Olisin kovasti kiinnostunut niistä niiden helppouden takia. Kun asumme kerrostalossa ja talomme roskienkeräys on kaukana ja hankalassa paikassa, niin ei kiinnostaisi joka päivä alkaa ramppaamaan siellä kissanhiekan takia :)
- :) &:)
markit kirjoitti:
että kiinnostuin (rotu)kissoista viime kesänä, nyt olen kasvattanut Shded Silverkissani (joka maksoi hunaj...) niillä ohjeilla joita olen täältä saanut. Ja voi hyvin (myös sitä tuoretta lihaa, koska kisulit ei ole raadonsyöjiä siksi vastustan noita marketin purkkiruokia. Toinen kisu on venäjänsin, mutta kiinnostuin todella, miten sisäkissoja ruokitaan luonnollisti. Ja TÄÄLTÄ opin, että hyvin vähälläkin rahalla saa kissoille laadukasta ruokaa, kun jättää viljat ja vihannekset kaneille. Nyt minulla on kaksi ihanaa ja hyvinvoipaa kissaa, enkä ole mennyt konkurssiin. Itse olen kasvissyöjä lähes (kala kana), mutta kisuille pitää olla lihaa. Kun pakastaa pikkueriin, ne on kätevä sieltä antaa. Valitettavasti omat armaani saavat vain kerran päivässä. Mutta kissahulluna ajattelin jos voisin yhden löytökisuliinin vielä pelastaa, niinkuin pelastin venäjänsinisen (ei aivan puhd.rot.)oli tappouhan alla. Niin paljon ILOA jo yli 3v. Löytökisut askarruttaa, mutta mitä voi pieni ihminen tehdä? :)) ??? Ehkä ei hirmumonip.herkkuja, mutta rakkautta ja turvaa ja KODIN. :))
mummu sanoi että "puhtaus on puoli ruokaa"
varmasti pelkkä hyvä ruoka ilman rakkautta ei ole vielä kylliksi, vasta rakkaus ja hyvä hoito saa ruuan kunnolla sulamaan :) - Satru
markit kirjoitti:
että kiinnostuin (rotu)kissoista viime kesänä, nyt olen kasvattanut Shded Silverkissani (joka maksoi hunaj...) niillä ohjeilla joita olen täältä saanut. Ja voi hyvin (myös sitä tuoretta lihaa, koska kisulit ei ole raadonsyöjiä siksi vastustan noita marketin purkkiruokia. Toinen kisu on venäjänsin, mutta kiinnostuin todella, miten sisäkissoja ruokitaan luonnollisti. Ja TÄÄLTÄ opin, että hyvin vähälläkin rahalla saa kissoille laadukasta ruokaa, kun jättää viljat ja vihannekset kaneille. Nyt minulla on kaksi ihanaa ja hyvinvoipaa kissaa, enkä ole mennyt konkurssiin. Itse olen kasvissyöjä lähes (kala kana), mutta kisuille pitää olla lihaa. Kun pakastaa pikkueriin, ne on kätevä sieltä antaa. Valitettavasti omat armaani saavat vain kerran päivässä. Mutta kissahulluna ajattelin jos voisin yhden löytökisuliinin vielä pelastaa, niinkuin pelastin venäjänsinisen (ei aivan puhd.rot.)oli tappouhan alla. Niin paljon ILOA jo yli 3v. Löytökisut askarruttaa, mutta mitä voi pieni ihminen tehdä? :)) ??? Ehkä ei hirmumonip.herkkuja, mutta rakkautta ja turvaa ja KODIN. :))
Ei kissassa ole tärkeintä sen hinta tai se kuinka paljon kykenee säästämään sen hoitokustannuksissa. Kummallinen periaate mainostaa kuinka halvaksi tulee kissanhoito ja sitten kuitenkin tarjota toisella palstalla tätä mahd. halvalla hoidettua tutkimatonta virontuonti kissaa siitokseen maksua vastaan.
Ja se syöpä piti kyllä olla miehelläsi ja äidilläsi, ei sinulla. - markit
Satru kirjoitti:
Ei kissassa ole tärkeintä sen hinta tai se kuinka paljon kykenee säästämään sen hoitokustannuksissa. Kummallinen periaate mainostaa kuinka halvaksi tulee kissanhoito ja sitten kuitenkin tarjota toisella palstalla tätä mahd. halvalla hoidettua tutkimatonta virontuonti kissaa siitokseen maksua vastaan.
Ja se syöpä piti kyllä olla miehelläsi ja äidilläsi, ei sinulla.Ole aivan huoleti. Olen vain kiinnostunut rotukissoista, oli ne sitten virolaisia tai suomalaisia. Ja tässä pikkuhiljaa olen opiskellut kaikenlaista kissoihin liittyvää...ja en todellakaan anna kissaani kenenkään käyttöön ilmaiseksi enkä rahalla, kun nyt asiasta enemmän tiedän. Ja burmakisu tulee ruotsista heinäkuussa....huolettaako jos vaikka nälässä joutuvat olemaan? Vai paljonko siitä maksan vai maksanko mitään.- Kuule eiköhän meillä ole isompiakin murheita, mainitsin sen syövänkin juuri oikein muistit se on miehelläni ja äidilläni ei ollut tarkoituskaan sanoa kenellä! Tässä nyt kuitenkin opiskelijasta oli kysymys, kissan voi ruokkia kalliistikin tai sitten halvemmalla tärkeintä on mitä ruokaa antaa. Marketin kissanruuat OVAT kallita ja huonolaatusia.
- kissaa harkitseva opiskelev...
Moikka!
Kiitos!! Kiva kun on tullut paljon näkökohtia!
Ja kunnon "kisunruualla mäiskintääkin"! :)
Väittely tekee välillä terää!!
Kun miettii ja perustelee väitteitään, se kirvoittaa usein hyviä juttuja esiin ja selviää itsellekin, mitä mieltä oikeastaan on! :)
Kisujen parhaaksihan täällä varmaan kaikki! :) Kukin kukkaronsa jne. kokemustensa mukaisesti!
Jatketaan juttua! Luonnonmukaisuus on varmasti parasta! Näin sanoisi maalaisjärki.. kissat luonnossa syövät "juuri laahtaamaansa" lihaa. Ei kärsitettynä eikä kastikkeessa, ei maustettuna eikä vihannesten kera.
Toi kysymykseni nousi siitä, kun olin eilen marketissa ja henkeä alkoi ahdistaa ne hinnat!!
Purkkiruuat nimittäin.. 400g noin 79-89c/kpl ja purkissa luki: aikuinen kissa syö 400g/päivä.. huh.. ajattelin, kissan ruokaan menisi puolet siitä mitä omaani.. ei veny varat just nyt.
Mutta todella lohdutti tuo, ettei ne oikeesti ole edes laatua! Ja kun mä ensin luulin, että se on oikein luksusruokaa! Ajatella, mihin ansaa suurin osaa kissakansaa menee!?
Luulevat ostavansa rakkaalle kissalleen parasta ja saavatko viljaa.. Eikö Eu sano asiasta mitään!
Luulisi että olisi joku "kissanruokadirektiivi" joka määrittelisi että "kissan on saatava sille luontaista ravintoa, eikä kissan ruuaksi saa kutsua tuotetta jossa on puolet jotain muuta.."
Kunhan saadaan purkki jollain täyteen! Jostain luin, että kosteutta, eli vettä voi purkissa olla 80%! Tuntuu huiputukselta!
Vettä saa kraanasta ilmaiseksi tai kuutiohinnalla. Joten tuntuu todella järkeenkäyvämmältä maksaa "täydestä" tavarasta, eli kunnon kuivamuonasta ja oikeasta lihasta!
Kun puhutte jauhelihasta tai muista.. ostatteko ne lemmikkien jauhelihapakkauksina (joissa ainakin hesassa kilohinta on reilusti ihmisruuaksi tarkoitettua jauhelihaa halvempi) vai ihmisten ruokatiskistä?
Jatketaan juttua!
Noista kissanhelmistäkin olisi kiva kuulla kokemuksia/suosituksia, vai onkohan siitä juteltu jo?
Lihaisia paloja ja rakkauden saloja kaikille kisuille ja kisunmielisille!
Kevätkielellä, kisut mielellä :)- Elina
Minä annan kissalleni nuo jauhelihat ja muut ihan ihmisille tarkoitetusta pakkauksesta. Sillon kun ite laitan ruokaa niin kisulle liikenee siitä samasta paketista herkut. Olisi varmasti viisaampaa ostaa niitä kissoille tarkoitettuja niiden edullisuuden vuoksi. Täytyypä ottaa selvää mistä niitä täältä kotikunnaltani saa. Ainut ongelma tietysti siinäkin, että mulla on vaan tollanen jääkaappi-pakastin yhdistelmä, elikäs aika vähän tilaa pakastaa noita kissan sapuskoita valmiisiin pusseihin. =/
- wade
Moi!
Täältä löytyy keskustelua kissanhiekoista
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=627&posting=22000000007786525
Omat kokemukseni tähän vielä laitan, eli
meillä on kolme kissaa, joista yksi ei syö muuta kuin nappuloita, yksi vähän nappuloita, purkkiruokaa (latz) sekä melkein mitä vain, ja kolmas sitten tasaisesti nappuloita ja purkkiruokaa sekä närppii jos jotain herkkuja annan.
Kolmelle kissalle vajaan purkin /pvä ja n. 1-2dl naksuja, riippuu onko kupissa vielä jäljellä. Nyt kokeilussa nappuloista Pro Pac ja Nutra Nuggets, hinnat Pro Pac 3kg n. 17€ ja Nutra Nuggetsin 2,5kg n.10€. Tuo Nutra Nuggets on osoittautunut ihan hyväksi, joten taidan jatkaa sillä. Purkkiruoan ostan 6kpl paketissa, hinta vähän rontti 4€ (4,05€ muistaakseni). Siitä tulee n. euron päivä, sitten kissanhiekat, ja täältä vinkin saaneena taidan kokeilla agrimarketin pellettejä.
Herkuille ym. en laske erikseen hintaa, sillä ostan ne jokatapauksessa, siis 400g j-lihasta riittää vallan mainiosti 50g-100g kissoille, ja kielet ym. sisäelimiin luettavat "osat" ovat sen verran halpoja, että kissojen osuudeksi jää muutamia senttejä... Sama juttu niiden kerran viikossa syötettävien kalojen osalta.
Ei se kissojen pitäminen niin turhan kallista ole, kunhan vähän katsoo mitä niille antaa.
Jo pienestä pitäen oikealla ruokavaliolla aloitettu elämä saattaa säästää muissa kustannuksissa sitten myöhemmin. Mm. virtsakivet, hammaskivi, liikalihavuus, nivel-, turkki- ja silmäongelmat jne...
- myöskin köyhä opiskelia
Täältä löytyy 2 kisua.
Ostetaan myöskin laadukkaita eläinkaupan raksuja, jotka maksaa 4 kg n.25 egee ja lisäks erilaisia tuorelihoja (3 egee/viikko) ja välillä vähän herkkuu (50 cent/vk) :)
Toi 4 kg säkki kestää meillä apaut 2-3 kk ja kun siihen sit lasketaan nuo muut ruokakustannukset päälle, niin meillä menee 8.5 euroo viikossa ruokiin.
Lisäks tulee ottaa huomioon muut kissan kustannukset! - Satru
Meillä kissat syövät laadukkaita kuivamuonia (merkki vaihtelee pääpiirteissään RC:n, Hill's:in ja Advancen välillä)
Kissat saavat myös eläinkaupan purkkiruokia ja toisinaan harvoin whiskasin pussiruokia kun niistä pitävät ja ilmaiseksi saan. Myös sisäelimiä, sydäntä, erilaisia lihoja ja kalaa saavat viikottain.
Lisäksi hankin evercleanin hiekkaa kissoille pisualustaksi ja lelun-pari kuukaudessa aktiviteetiksi. (kiipeilypuu harkinnassa myös)
2 kissaan menee n. 20-30 euroa kuussa per kissa. Olen tällä ruokavaliolla saanut herkkämahaisen kissan massun rauhoittumaan. Karvaoksujakaan ei juuri enää ilmene. Acana ei meillä toiselle kissalle sopinut, joten sen jouduin jättämään kokonaan pois. Nykyään ei hiekkis juurikaan haise, vaikka joskus satunnaisesti olisikin huonompaa hiekkaa käytössä. Ruoka kun on sulavaa, niin ei jätöksiäkään paljoa tule. :) - on hyva ja halpa
Heippa! Ajattelinpa minakin kertoa meidan kissan ruoka- ym. kustannuksista.
Teen itse kissalleni rafaelon kiusausta(mureke jauhelihasta ja maksasta), yleensa parin viikon satsin kerrallaan, maksaa n. 10 euroa. Ruoka on ravitsevaa ja terveellista eika sita mene palaakaan hukkaan! Lisaksi erilaiset lihat, kala ja elainkaupan raksut maksavat vuodessa n. 350 € eli viikossa n. 7 €. Yhteenlaskettuna kuukauden ruuat maksavat n. 27 €. Raksut ovat kaikkein kallein ruoka ( n. 14 €/4 kg).
Suosittelen siis itse tehtya ruokaa, tietaa ainakin varmasti mita kissa syo, eika mene rahaa sairaskuluihin, silla kissa pysyy terveena.
Hiekka on meilla puupohjaista Oko-plussaa, maksaa vuodessa n. 66 €. - Anonyymi
Minkä verran ruokaa ja minkä verran ruokaa ja minkä
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä372071Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi1821510- 941401
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1421209- 1151108
PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1351050Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://251000- 74960
- 70894
- 250886