Haluaisin seuralaisen lemmikin ja olen juuri nyt kiinnostunut kaneista. Tahtoisikin kysyä muutamia vinkkejä kanin kasvatukseen, ruokaan, tavaroihin ja käytökseen liittyen. Onko Turussa tai sen lähellä yhtään kanin kasvattajaa? Kuinka korkea kanin häkin täytyy olla? Ja voiko yhteen samaan häkkiin laittaa kaksi naarasta ja yhden uroksen? Minulla on huoneessani juuri 120 cm pituinen väli, riittääkö se yhdelle häkille? Paljonko kanille voi antaa pellettejä ja vihreää tuoreruoka-alan päivässä/viikossa?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Kani haaveita
1
225
Vastaukset
- Anonyymi
Moi! Turussa on ainakin kääpiöscheck- rodun kasvattaja, kasvatusnimellä Omenatarhan kanit. Kanin häkin olisi hyvä olla ainakin 90cm korkea, mieluiten 100cm, niin kanit ainakin pysyvät aitauksessaan. Noin pieneen tilaan en suosittele laittamaan kolmea kania, en edes kahta. Tehdashäkit eivät muutenkaan ole kaneja varten, vaan kaneille voi rajata tilan huoneesta esimerkiksi kompostikehikoilla. Paras vaihtoehto olisi tietenkin oma huone kanille/kaneille, tai koko talossa vapaana olo. Jos haluat hankkia kaksi naarasta ja uroksen, pitää uros ja mieluiten naaraatkin leikkauttaa. Kolmelle kanille suosittelisin vähintään noin 300cm kertaa 300cm kokoista tilaa, sekä päivittäin vapaana oloa tietenkin. Kaneille riittää ehkä 1dl pellettejä päivässä, riippuen kanin koosta ja aktiivisuudesta ym. Hankithan kaneille niille sopivaa pellettiä; aikuisille ja nuorille sekä herkkävatsaisille ja aktiivisille kaneille on ihan eri pelletit! Tuoreruokaa kanille voi hakea ihan ulkoa, jos kanilla on rokotukset (RHD ja Myksomatoosi) kunnossa, jos huolehtii, ettei ruokaa kerää ihan autotien vierestä. Heinää kanilla pitää olla koko ajan saatavilla ihan vain suoliston hyvinvoinnin takia, samoin kuin raikasta vettä, jota kannattaa tarjota sekä vesipullosta että -kupista. Netistä löytyy paljon luetteloja mitä kanille saa ja mitä ei saa antaa, ethän koskaan tarjoa kanillesi mitään mistä et ole varma onko se turvallista kanille! Näiden lisäksi kani tarvitsee paljon virikkeitä. Ja vielä yksi juttu: eläinkaupoissa myytävät, kaneille suunnatut siementikut eivät sovi kaneille, ne lihottavat kania eivätkä tee hyvää kanin vatsalle, vaikka ne kanille näyttäisivät kelpaavankin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html422866Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens302529Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4362428Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau202367Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431808Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1421782Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat241325Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,41202- 741099
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671017