Suomen kielen päivä tänään

Pitkästä aikaa jotain juhlimsen aihetta.

Liput salkoon.

Nautitaan kielestämme.

75

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Etkö liputtanut eilen?
      Harvassa pihassa näkyi lippu salossa liehuvan, romanit syyttää syrjinnästä.

      • Anonyymi

        "Positiivinen ihminen" on valppaana, pitää päästä levittämään happamuuttaan heti aamusta.
        Vai onko tuo sitä "kielenhuoltoa" tämän päivän kunniaksi ?


      • Liputan positiivisille asioille
        ja asioille joilla on itselleni merkitystä.
        Eilen ei riittänyt motivaatiota nostaa lippua salkoon,
        itse asiassa en huomannut koko päivää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Positiivinen ihminen" on valppaana, pitää päästä levittämään happamuuttaan heti aamusta.
        Vai onko tuo sitä "kielenhuoltoa" tämän päivän kunniaksi ?

        Mikä on viestisi syvin tarkoitus, pelkkää veetä.


      • Anonyymi
        maissiii kirjoitti:

        Liputan positiivisille asioille
        ja asioille joilla on itselleni merkitystä.
        Eilen ei riittänyt motivaatiota nostaa lippua salkoon,
        itse asiassa en huomannut koko päivää.

        Hyvä, Maissii, minulla meni eilinen ihan samoin!! :)


    • Agricolan juhlavuonna 2007 äänestettiin suomen kielen kauneimmat sanat. Voittajakymmenikkö oli :
      äiti , rakkaus , rakas , kiitos , lumi , kaunis , kulta , usva , aamu ja koti .

      Yleensä kielen kauneimmaksi koetut sanat liittyvät merkitykseen, onhan äiti kaikille suunnattoman rakas ja tärkeä. Rakkaisiin, kotipiiriin ja luontoon liittyvät sanat ovat läheisiä ja kuulostavat kauniilta, samoin rakkaiden ihmisten nimet.

      Suomen kieltä pidetään hyvänä laulukielenä italian ohella sonnillisuutensa takia : vokaaleja esiintyy enemmän kuin konsonantteja, on paljon erilaisia vokaaliyhdistelmiä, konsonanteissa on paljon laulullisia. Pienokaiselleni, kullalleni, lemmitylleni laulelen...

      Juttelin kerran lapsenlapsen kanssa siitä, mikä lause kuulostaa erityisen kainiilta. Hänelle tuli mieleen kauhoromaanin nimi : Uinu, uinu lemmikkini. Myös monet lintujen nimet totesimme runollisen kauniiksi : silkkiuikku, pulmu, viiriäinen, kehrääjä, kuukkeli, sinitiainen, uivelo, alli. Kukkien nimistä ihania ovat esimerkiksi lemmikki, talvikki, kielo, metsätähti, ulpukka, kanerva, maariankämmekkä, timotei. Näissä on varmaan jo Agricolan aikaisia sanoja, mutta Elias Lönnrot oli varsinainen uudissanojen sepittäjä monella alalla. Minusta on kiva, että jotkut suomalaisperäiset sanat pitävät pintansa uudemmissakin tekniikan keksinnöissä, kuten kännykkä. Eipä telefoonikaan ennen jäänyt käyttöön, vaan omaperäinen puhelin, ja luurista jotkut puhuvat nykyisinkin.

      Lippu liehuu uljaasti navakassa tuulessa harmaat pilvet taustanaan.

      • Usein nimetään suomen kielen kauneimmaksi lauseeksi:
        Alavilla mailla hallan vaara.
        Se kuulostaakin pehmeätä ja lupsakalta sanonnalta kielenpäällä ja
        pitää kaiken lisäksi paikkansa luonnossa. Viileä ilma valuu laaksoihin ja lämmin kohoaa kukkuloille.

        Aikoinaan oli popyhtye, jonka nimi oli tosi suomalainen Kotka Rankki Ohutta Yläpilveä ja
        kun yhtye esitti laulun nimeltä Alavilla mailla hallan vaara. Kuulosti silloin sanaleikiltä.
        En tiedä, lauleskeleeko kyseinen kokoonpano enää.


    • Anonyymi

      Biblia1776 Matt 28:8 Ja he menivät kiiruusti haudalta peloissaan ja suuresti iloiten ja juoksivat viemään sanaa hänen opetuslapsillensa.
      28:9 Mutta katso, Jeesus tuli heitä vastaan ja sanoi: "Terve teille!" Ja he menivät hänen tykönsä, syleilivät hänen jalkojaan ja kumartaen rukoilivat häntä.
      Cola ei pese puhtaacsi cuten ei cannabiscaan. Kunnia Herralle🔥

      • Anonyymi

        TÄH?

        Oliko Jeesus siis suomalainen?


    • Liputtaisin jos minulla olisi lippu. Ei silti, ei minulla ole minkään muunkaan maan lippua; itsenäisyyspäivänkuuseen askartelen lippuketjun sinisestä ja valkoisesta paperista.
      Mutta asiaan:
      Opin eilen itselleni uuden sanan Mazzarellan kirjasta.
      Olen aina sanonut että keskustelua täällä vaikeuttaa se että vaikka kuulumme samaan ikäryhmään (ainakin suurin osa) ja meillä on sama äidinkieli niin viitekehyksen erilaisuus vaikeuttaa ymmärtämistä.
      Minä olen aina käyttänyt sanaa "referenssiraami". Nyt tiedän senkin asian.

      • Anonyymi

        Ruotsihan ei tarvitse itsenäisyyspäivää koska se on kolonialisti joka on alistanut muita eikä ole saavuttanut itsenäisyyttä mistään sorrosta sorrettuaan muita kuten suomalaisia. Teki vielä suomalaisten avulla tihutöitä keski-Euroopassa enemmän kuin lääkäri määrää hugg på Nordens son


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsihan ei tarvitse itsenäisyyspäivää koska se on kolonialisti joka on alistanut muita eikä ole saavuttanut itsenäisyyttä mistään sorrosta sorrettuaan muita kuten suomalaisia. Teki vielä suomalaisten avulla tihutöitä keski-Euroopassa enemmän kuin lääkäri määrää hugg på Nordens son

        Onhan meillä kansallispäivä.
        Mitä tuosta alistamisesta, niin olisiko mielestäsi parempi jos Suomen olisi asuttaneet russkit nyt juotaisi vain tsaikkaa ja kaikilla olis holotna. Ja protestoijat uudelleenkoultusleireillä sen sijaan että saavat riekkua vapaasti nettipalstoilla.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Onhan meillä kansallispäivä.
        Mitä tuosta alistamisesta, niin olisiko mielestäsi parempi jos Suomen olisi asuttaneet russkit nyt juotaisi vain tsaikkaa ja kaikilla olis holotna. Ja protestoijat uudelleenkoultusleireillä sen sijaan että saavat riekkua vapaasti nettipalstoilla.

        Niin mutta se on uusi idea. Tehty ruotsidemokraatti-tyyppisiä vastaan. Teillä ei ollut kansallispäivää ennen kuin S menetti alkoi menettää kannatustaan 1983
        Palmelaiset olivat maailmankylässä koko maailman sosiaalitoimisto jolla oli millä mällätä On karmea ajatus että 1970 Ruotsi oli maailman rikkain valtio jotkut öljymaat poislukien ja nyt se vaikeuksissa mikä moka, ei ole mitään syytä ilakoida vaan harmitella
        Rikas naapuri on hyvä kuten Suomi Eestille muttak köyhä Venäjä kauhea

        Matuhyysännän on loputtava Ruotsissa, kieli kunniaan sanoo kokoomus matuja vähemmän jne https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/m-till-val-med-ny-integrationspolitik Moderaterna går till val med en ny integrationspolitik. Partiet vill minska invandringen, minska bidrag, uppmuntra till jobb och ställa högre språkkrav


      • Anonyymi

        Referanssiraami ja viitekehys on sama asia ja tottakai viitekehys voi vaikeuttaa mutta myös helpottaa ymmärtämistä, se on ihan selvä. Ikä ei tee ihmisistä samalla lailla ajattelevia.
        Kaikilla on oma viitekehyksensä, omat kokemukset ja näkemykset asioista,
        jotka muuttuvatkin, jos ei ole ole ihan luutunut. Kokemukset muuttavat käsityksiä.
        En ole tänään se, joka eilen olin enkä huomenna se, mikä tänään olen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Referanssiraami ja viitekehys on sama asia ja tottakai viitekehys voi vaikeuttaa mutta myös helpottaa ymmärtämistä, se on ihan selvä. Ikä ei tee ihmisistä samalla lailla ajattelevia.
        Kaikilla on oma viitekehyksensä, omat kokemukset ja näkemykset asioista,
        jotka muuttuvatkin, jos ei ole ole ihan luutunut. Kokemukset muuttavat käsityksiä.
        En ole tänään se, joka eilen olin enkä huomenna se, mikä tänään olen.

        Totta, mutta kun luin tuon sanan eilenillalla, niin se kolahti heti paikalleen: juuri tätä sanaa hapuilin kun kirjoitin referenssiraamista.
        Jokaisella on omat viitekehyksensä, mutta kauna poissa olleena ja eri kulttuureissa asuneena minun viitekehykseni ei aina stemmaa muiden palstalle kirjoittajien kanssa.
        Ikä ei sinänsä ole ratkaiseva tekijä, mutta kulttuuri ja yhteisö määrittelevät pitkälti sen mistä viitteensä hakee.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Totta, mutta kun luin tuon sanan eilenillalla, niin se kolahti heti paikalleen: juuri tätä sanaa hapuilin kun kirjoitin referenssiraamista.
        Jokaisella on omat viitekehyksensä, mutta kauna poissa olleena ja eri kulttuureissa asuneena minun viitekehykseni ei aina stemmaa muiden palstalle kirjoittajien kanssa.
        Ikä ei sinänsä ole ratkaiseva tekijä, mutta kulttuuri ja yhteisö määrittelevät pitkälti sen mistä viitteensä hakee.

        Olen itsekin asunut muualla, mutta vaikken olisikaan, niin voin sanoa, että viitekehitykseni ei stemmaa kaikkien kanssa ja se on ihan normaalia.

        Palstalla kirjoittajista en sano mitään, koska tämä ei ole eikä tue olemaan minun paikkani, kunhan nyt tämän nykytilanteen aikana täälläkin kulutan aikaani hiukan.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Onhan meillä kansallispäivä.
        Mitä tuosta alistamisesta, niin olisiko mielestäsi parempi jos Suomen olisi asuttaneet russkit nyt juotaisi vain tsaikkaa ja kaikilla olis holotna. Ja protestoijat uudelleenkoultusleireillä sen sijaan että saavat riekkua vapaasti nettipalstoilla.

        Mitä on russkit?
        Onko se jotain teidän populististen nationalistien slangia?


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Mitä on russkit?
        Onko se jotain teidän populististen nationalistien slangia?

        Tarkoittaa ruskeaihoisia matuja.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Mitä on russkit?
        Onko se jotain teidän populististen nationalistien slangia?

        "Russkia neitsyt, Valkia neitsyt"


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Totta, mutta kun luin tuon sanan eilenillalla, niin se kolahti heti paikalleen: juuri tätä sanaa hapuilin kun kirjoitin referenssiraamista.
        Jokaisella on omat viitekehyksensä, mutta kauna poissa olleena ja eri kulttuureissa asuneena minun viitekehykseni ei aina stemmaa muiden palstalle kirjoittajien kanssa.
        Ikä ei sinänsä ole ratkaiseva tekijä, mutta kulttuuri ja yhteisö määrittelevät pitkälti sen mistä viitteensä hakee.

        Ainakaan minulla ei ole mitään "omaa viitekehystä", ei varsinkaan täällä, mutta ei kyllä missään muuallakaan?
        Omaksun hyvin helposti eri yhteisöjen käytännön järjestelmät ja sopeudun myös helposti erilaisiin kulttuureihin (siinä määrin kuin itse haluan), yhtä helposti myös hyppään niistä pois.
        "Ihminen" raameihin mahdun oikein hyvin, siihen jos lisätään "nainen" niin ei ole vielä liian ahdasta, lisätään "iäkäs", no, vähän tuntuu jo ahtaalta, mutta ei liian.

        Bessie


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Russkia neitsyt, Valkia neitsyt"

        Ei ole sama.
        "Ruskie neitsyt, valgie neitsyt ..."

        Selitelköön Paloma itse alatyylistä nimittelyään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ainakaan minulla ei ole mitään "omaa viitekehystä", ei varsinkaan täällä, mutta ei kyllä missään muuallakaan?
        Omaksun hyvin helposti eri yhteisöjen käytännön järjestelmät ja sopeudun myös helposti erilaisiin kulttuureihin (siinä määrin kuin itse haluan), yhtä helposti myös hyppään niistä pois.
        "Ihminen" raameihin mahdun oikein hyvin, siihen jos lisätään "nainen" niin ei ole vielä liian ahdasta, lisätään "iäkäs", no, vähän tuntuu jo ahtaalta, mutta ei liian.

        Bessie

        Referenssiraami, viitekehys, konteksti on mielestäni meillä kaikilla, mutta se vaihtelee, muuttaa muotoaan elämän aikana. Lisäksi sanaa on vaikea tulkita täsmällisesti. Esimerkkinä minun viitekehykseni joka on vuosien varrella aina vaan enemmän ruotsinsuomalainen tai ruotsalainen: haen viitteeni omasta kulttuuriympäristöstäni ja aina vähemmän amerikkalaiseta tai kolumbialaisesta kulttuurista. Että viitekehykseni stemmaisi muiden (suurimman osan) palstakirjoittajien kanssa, niin minun pitäisi asua Suomessa, katsella suomalaisia tv-ohjelmia, lukea suomalaista mediaa ja osallistua yhteiskunnalliseen elämään Suomessa.
        Nyt minulle tule tilanteita , esimerkiksi täällä, kun joku tekee aloituksen että onpas toi meteorologi lihonut/laihtunut ja koska minulla ei ole tarvittavaa viitekehystä asialle, niin olen täysin ulkona kuin lumiukko.


      • Tellukka kirjoitti:

        Ei ole sama.
        "Ruskie neitsyt, valgie neitsyt ..."

        Selitelköön Paloma itse alatyylistä nimittelyään.

        Eipä siinä mitään alatyyliä ollut. Eikös ne ruskit kutsu itse itseään ruskeiksi? Tai ryssiksi) Tai jotain sinne päin?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Eipä siinä mitään alatyyliä ollut. Eikös ne ruskit kutsu itse itseään ruskeiksi? Tai ryssiksi) Tai jotain sinne päin?

        Suomen kielen päivänä kirjoitetaan suomea.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Referenssiraami, viitekehys, konteksti on mielestäni meillä kaikilla, mutta se vaihtelee, muuttaa muotoaan elämän aikana. Lisäksi sanaa on vaikea tulkita täsmällisesti. Esimerkkinä minun viitekehykseni joka on vuosien varrella aina vaan enemmän ruotsinsuomalainen tai ruotsalainen: haen viitteeni omasta kulttuuriympäristöstäni ja aina vähemmän amerikkalaiseta tai kolumbialaisesta kulttuurista. Että viitekehykseni stemmaisi muiden (suurimman osan) palstakirjoittajien kanssa, niin minun pitäisi asua Suomessa, katsella suomalaisia tv-ohjelmia, lukea suomalaista mediaa ja osallistua yhteiskunnalliseen elämään Suomessa.
        Nyt minulle tule tilanteita , esimerkiksi täällä, kun joku tekee aloituksen että onpas toi meteorologi lihonut/laihtunut ja koska minulla ei ole tarvittavaa viitekehystä asialle, niin olen täysin ulkona kuin lumiukko.

        No jaa, tottahan minäkin, hyvin tilannetajuinen ja melko fiksu sekä nopeaälyinen ihminen, osaan toimia siten kuin arvioin kulloisenkin viitekehyksen ja oman roolini siinä vaativan.

        Me olemme luonteiltamme erilaisia ja meillä on erilaiset taustat ja historiat, näemme ja koemme saman asian kukin omalla tavallamme. Tuo mainitsemasi meteorologin lihominen/laihtuminen esimerkiksi. En tiedä nimeltä tai tunne ulkonäöltään yhtäkään ruotsalaista meteorologia, mutta jos olisin seurassa jossa jonkun ruotsalaisen meteorologin painosta puhutaan niin en varmasti tuntisi olevani ulkona kuin lumiukko.

        Bessie


    • Anonyymi

      Mikään ei sinänsä ole niin kuuma aihe kun Rkp - kielirasistinen puolue eli Freudenthal-puolue - Suomen hallituksessa

    • Anonyymi

      Potkiakseen suomen kieltä ja suomalaisuutta, vasemmistoliitto ja Rkp Marinin hallituksessa lopettivat avustukset Suomalaisuuden liitolta mutta kumu kuuluu jo
      Keskustan tuhoutuminen tuhoaa tämänkin marinilaisten pelleilyn. Muutos on välttämätön

      • Hehe ja minä opiskelen suomenkieltä Merete Mazzarellan teksteistä :)


      • Anonyymi

        Pakkoruotsi pois ja mieluimmin heti!


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Hehe ja minä opiskelen suomenkieltä Merete Mazzarellan teksteistä :)

        Hehe, niistä on hyvä opetella kun Merete Mazzarella on suomalainen kirjailija ja kirjallisuuden tutkija.
        Onko hän kirjoittanut yhtään kirjaa suomen kielellä, löytyy vain ruotsin kielestä suomennoksia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hehe, niistä on hyvä opetella kun Merete Mazzarella on suomalainen kirjailija ja kirjallisuuden tutkija.
        Onko hän kirjoittanut yhtään kirjaa suomen kielellä, löytyy vain ruotsin kielestä suomennoksia.

        Suomentajilla on usein hyvä ote kielestä .


    • Anonyymi

      Ei ne transut sille kielelle mitään voi.

    • Suomen-kieltä?
      -
      Liekit leimahtavat, Myrsky-Tuulissa Salamat mutkittelevat
      Vesi-tipat Turvetta tallovat, Timo-Tein tähkiä turvottavat
      Koirat haisevat kostein takkuisin turkein, naiset tuijottavat lemmikkejään kasvoin surkein
      Vain Madot Kasteiset hymyä hennohkoa ilmeilevät, Laulu-Rastaat imaisten Lieroja nielevät.

      H.

      • Anonyymi

        Totta Ruotsin kieli on suomi mutta Suomen kieli ei ole ruotsi
        Ruotsissa on enemmän suomenkielisiä kuin toisiapäin


    • Anonyymi

      Vielä suomen kielestä on syytä muista Yrjö Yrjö-Koskinen YYK
      Hän onRkp:n eniten inhoama, Agricola kun on ikoni, häneen ei voi koskea
      osa1

      • Anonyymi

        Ja tämän päivän moderniYYK on dosenttiHeikki Tala, joka on palanut politiikkaanJärvenpäässä, alan ehdoton guru ja myösRkp:n inhoama
        osa2


      • Anonyymi

        Googlaa seuraava kirjoita nimi erikseen välilyönnillä
        HeikkiTala kuntavaalit

        osa3


      • Anonyymi

        Omituinen kirjoitustyyli tuleesiis siitä että poistikone sei tsemänkertaa tämän viestinyhtenäisenä osa0 selitys


      • Anonyymi

        osa4 "äiti , rakkaus , rakas , kiitos , lumi ... " Ploma kertoo teille, miksi tyttölapsen nimeksi ei saa panna
        Lumi
        Muuten varmaan ihan hyvä lista
        Tosin rakas ei oikein sovi suomen kieleen yleiskäyttöön, kuin Amerikassa
        I love you on suomeksi
        Cheating Behind Your Back or Lying About Nearly Everything
        Petän tai valehtelen tarpeen tullen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        osa4 "äiti , rakkaus , rakas , kiitos , lumi ... " Ploma kertoo teille, miksi tyttölapsen nimeksi ei saa panna
        Lumi
        Muuten varmaan ihan hyvä lista
        Tosin rakas ei oikein sovi suomen kieleen yleiskäyttöön, kuin Amerikassa
        I love you on suomeksi
        Cheating Behind Your Back or Lying About Nearly Everything
        Petän tai valehtelen tarpeen tullen

        H-44 esiintyy turtiamaisena.


      • Anonyymi kirjoitti:

        osa4 "äiti , rakkaus , rakas , kiitos , lumi ... " Ploma kertoo teille, miksi tyttölapsen nimeksi ei saa panna
        Lumi
        Muuten varmaan ihan hyvä lista
        Tosin rakas ei oikein sovi suomen kieleen yleiskäyttöön, kuin Amerikassa
        I love you on suomeksi
        Cheating Behind Your Back or Lying About Nearly Everything
        Petän tai valehtelen tarpeen tullen

        Lumi on aivan hyvä nimi, hyvin valoisa ja kirkas.
        Rakas taas ei kuulosta oiken rakastettavalta ainakaan enkuksi. Tapasimme kerran suomenlaivalla amerikkalaisen naisen joka oli matkalla Suomeen tapaamaan suomalaista poikaystäväänsä. Hän sanoi että "minä rakastan sinua" kuulostaa kuin joku haluaisi raadella jonkun. Ei kovin romanttista.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Lumi on aivan hyvä nimi, hyvin valoisa ja kirkas.
        Rakas taas ei kuulosta oiken rakastettavalta ainakaan enkuksi. Tapasimme kerran suomenlaivalla amerikkalaisen naisen joka oli matkalla Suomeen tapaamaan suomalaista poikaystäväänsä. Hän sanoi että "minä rakastan sinua" kuulostaa kuin joku haluaisi raadella jonkun. Ei kovin romanttista.

        niin mutta mustalaisespanjaksi calo tai sellaisiin, josta se on valunut kastiliaan
        tosin harvinaisena


    • Anonyymi

      HeikkiTalan HT alantyökaveri 1800-luvulta YYK yrjö-koskinen siis keksi uudissanoja myös, kuten sanan ruotsintaa. Vähän kuin ulosta. Ja moderni HT:n työkaveri SuomelaisuudenLiitosta kauppakorkeanprofessori Erkki Pihkala keksi sanan pakkoruotsi, joka jäi Rkpn harmiksielämään pysyvästi kuten pakkoruotsinvastustuskin

    • Omaa kieltänsä voi aina huoltaa,
      ja suomen kilikin muuttuu, tulee uusia sanoja.

      Kielikello on hyvä huoltaja,
      jos ei muuta niin sieltä voi napata nippelitietoutta kielen alalta
      esim. mikä on suomen kielen pisin sana
      vinkiksi https://www.kielikello.fi/-/pisin-sana

      • "maissii"

        Tuleeko Kilistä sitten Lambi? :)

        H.


      • huruksz kirjoitti:

        "maissii"

        Tuleeko Kilistä sitten Lambi? :)

        H.

        Huomasin, että nyt yksi putosi matkasta,
        mutta onneksi korjasit sen talteen.
        Ja jos oikein hyvä muodonmuutos onnistuu
        tai saadaan kuttu paikalle Lambikin voi onnistua.


    • Anonyymi

      Lopetin muutama vuosi sitten Kielikellon tilauksen kun se alkoi pakkoruotsittaa

      Olin valmistautunut että ne kysyvät edes miksi lopetan vuosia kestäneen tilauksen
      Eivät kysyneet mitään ihan sama tilaako joku ... tms

      Kotus ei sinänsä ole mikään suomalaisuuden edistäjä sinänsä vaan yrittää pysyä teknisenä

      Ja eiköhän tässä jo opi suomea muiden kielien kautta
      hyvä suomen taito > helpompi oppia vieraita kieliä > suomen taito paranee

      Annan esimerkin muusta

      Pertikki sai minut opettelemaan ugrilaisten kielten eksessiivin
      koska
      sitä käytetään Puumalassa Savossa
      ja Pummolassa Inkerissä kuten Lempolassa ja lähiseuduilla Eestissäkin

      POTKUT PRESITENTINTÄ
      on puumalaa jossa on eksessiivi

      Terho Itkonen oli juuri niitä kielimiehiä jotka kannattivat murteiden käyttöä silmittömästi

    • Anonyymi

      Pertikki ei lue tätä ketjua niin häntä voi kehua täällä estoitta
      Pertik on sinänsä tinakaivos kielissä murteineen, siinä ei ole mitään vikaa
      että käyttää murretta

      Jos Pertik osaisi suomea hän olisi valmis esiintyjä Heli Laaksosen tyyliin
      joka osaa täysin kahta kieltä suomea ja vakkasuomea


      Jos Pertik olisi akateeminen hän voisi tehdä väitöskirjan
      Syönmuanta Puumalanta Ööhkyyttee

      https://m.facebook.com/373325649746/posts/murttiila-voijjaan-kirjuttoo-muutahhii-kunj-hupsunhauskoja-pakinoitakantituatint/10151575267584747/

    • Aristoteleen kantapää tänään kello15.36
      Pasi Heikuran kieliohjelma,
      Kuoleman monet kiertoilmaisut aiheena.

    • Anonyymi

      Tänään on myös Elias Lönnrotin syntymäpäivä. Täyttäisi 219 vuotta, jos eläisi.
      Kaiken muun lisäksi Lönnrot oli myös kielentutkija ja Suomen kielen uudistaja. Kustansi ja toimitti myös ensimmäistä suomenkielistä aikakauslehteä (Mehiläinen).

      • Anonyymi

        Oulussa. Seuraava oli aikakausilehti oli muistaakseni Jerry Cotton

        Sekin julkaistiin Oulussa
        Sitten tulikin jo Sipilä ja lähti politiikasta julkaisuineen: tule matu Suomeen


      • Lönnroth onkin saanut kuin"kaksi"liputuspäivää,
        Kalevalan päivän 28.2 kun ensimmäinen Kalevala julkaistiin
        ja nyt toisen sattumalta kun sattui syntymään samana päivänä kun Mikael Agricola kuoli.


    • Anonyymi

      Minun "kotikonnuillani", siis lähikylässä on myös Lönnrotin petäjä Kesälahdella.

      "Kesälahdella pohjoiskarjalaisten peltomaisemien keskellä kohoava Lönnrotin petäjä on Suomen parhaiten säilynyt muisto Elias Lönnrotin runonkeruumatkoilta​."

      "LÖNNROTIN PETÄJÄ

      Juhana Kainulaisen muistoksi rakennettu karjalaistyylinen hirsitupa, jossa puuveistosten näyttely sekä mahdollisuus ruokailla karjalaisessa pitopöydässä.

      Lönnrotin petäjä on näkyvä maamerkki Juhanantuvan yhteydessä."

      Siellä on myös edesmenneen serkkuni puuveistoksia esillä, kuten lisää Saiholla, joka on Leo Karppasen upea taiteilija koti ihanine puutarhoineen.

      • Minun kotikonnuillani on Jämsänkosken Paperitehdas.
        Siellä teki töitä isäni.
        Jonkun aikaa minäkin.
        Siellä on hieno muistomerkki paperitehtaan kuolleista työntekijöistä. Niin talvi-, kuin jatkosodassakin.
        Tuo tehdas on aina antanut enemmän, kuin yksikään kirjailija.
        Jos emme Rudolf Waldenin muistemia ota mukaan.
        Sodissammekaan.

        H.


      • Kiva uusi tuttavuus, tiedä vaikka joskus kesäajelulla piipahdankin Juhanantuvalla .

        Kävin liki kymmenen vuotta sitten rajan takana vienalaiskylissä ja siellä
        Uhtuan kirkon vieressä meille esiteltiin iso harmaa pökkelö,
        jonka sanottiin olevan puu, jossa Lönnrothin kerrottiin istuneen
        teki aikanaan niin monta keräilymatkaa eripuolille Suomea
        eli taitaa olla monia petäjiä, joiden juurella Lönnroth runoja keräili.

        Uhtuan läheltä lienee tehty muinaislöytö,
        jonka pohjalta on Kalevala korunkin Uhtuan sotka-riipus kehitelty.
        Niin ja samall käytiin Vuokkiniemellä ja tietysti joillakin sotatapahtumapaikoilla
        Kis-kis kukkulat jäivät mieleen.(en osaa sanoa, jäikö muuten kuin nimensä perusteella)


    • Anonyymi

      OMAT TEHTÄVÄMME
      Edesmennyt Veteraani sanoi:
      Pitäkää Suomi itsenäisenä, omat Puolustusvoimat, Rajavalvonta, Tulli, riippumaton Eduskunta, Suomen Pankki, oma Valuutta. Ja hän jatkoi; Jos emme itse hoida näitä OMIA TEHTÄVIÄMME niin tulee joku ulkopuolinen taho niitä tekemään.

      • Anonyymi

        Kyllä kyllä, Stalin on todennut tämän. Saatuaan turpiin Suomessa, loppuvuonna pidettiin kokous Teheranissa 1943, että Saksan on liittolaisineen antauduttava ilman ehtoja jolloin Roosevelt ja Churchill alkoivat painostaa Stalinia, ettei koske Suomea erillissodassa
        johon Stalin taipui sanoen "kansa, joka on niin rohkeasti taistellut itsenäisyytensä puolesta, ansaitsee tulla otetuksi huomioon"

        Näin Suomi sai huomionkipeän tuloksen, alueita miehitettiin rutosti mutta Puna-armeija ei marssinut Esplanaadilla


      • Anonyymi

        Tyhjiö tuppaa täyttymään. Lienee luonnon laki.


    • Anonyymi
      • Tunnistin oman aapiseni, se oli Martti Haavion Kultainen Aapinen viisikymmentäl uvulta.
        Siinä oli Maija Kerman kuvitus.

        Joskus Suomen kouluissa on jouduttu kirjoja kierrättämään, niin silti kaikki ekaluokkalaiset ovat saaneet uuden ikiomanoman aapisen käteensä kun koulun käynti on aloitettu.

        Myös sinikantinen Aapiskukko näyttää tutulta, se oli pehmeäkantinen ja aika lueteun näköinen
        kun se monilapsisessa perheessä olimelkeinpä ainoa kirja PekkaPuupääkirjojen lisäksi.


    • Anonyymi

      Agricola teki meille karhunpalveluksen. Ei ole syytä juhlimiseen.
      Ruotsin kielestä olisi ollut Suomelle paljon hyötyä. Ihmiselle paras kieli on lapsena opittu äidinkieli. Se voisi olla vaikka venäjä ja sekin antaisi laajemman ja rikkaamman kosketuspiirin kuin suomen kieli.
      Itse olen umpisuomenkielinen.

      • Anonyymi

        Näin voidaan ajatella jos tämä riippuisi yhdestä henkilöstä Agricolasta ja jos RUOTSALAISET eivät olisi perustaneet Venäjää kuten he tekeivät eli Itä-Ruotsin

        Voidaan myös ajatella että Agricola olisi tehnyt suomen sijaan SAKSAN kieleksi rahvas puhui suomea ja tiedekielenä olisi säilytetty latina

        ja nyt liittyisimme USAhan jolloin voisimme lakkauttaa armeijan koska USAna oleminen estäisi Putinin toimet

        OMA ARVAUKSENI on jos Suomi olisimme osa Länsi-Ruotsia

        1917 - 1945 välissä olsi ollut hetki, joilloin Tukholma olisi lahjoittanut merkittävän osan Suomesta leninisteille Itä-Ruotsiin, jotta leninistit eivät olisi hyökänneet varakkaaseen Länsi-Ruotsiin ja ET OLISI KOSKAAN SYNYNYT ettekä muutkaan

        Suomi oli 1809 ITÄMAA eikä sitä kehitetty joten se olisi helposti voitu lahjoittaa leninisteille tarpeettomana joutomaana


      • Olet tyytyväinen siihen, että voin ajatella suomen kielellä.

        Historialsta jäänyt mieleeni Herra Arwidsson, joka oli lausahtanut, (toisten mielestä ne olivat ihan jonkun muun sanat, mutta...)
        Ruotsalaisia emme ole ja venäläisiksi emme tule, olkaamme siis suomalaisia.
        Minulle sopiva ajatus ja suomalainen identiteetti sopii minulle.
        Vapaa itsenäinen Suomi on jotain ihan muuta kuin alamaisuus, eikös sitä olla oltu niin ruotsalaisten kuin venäläisten alamaisia.

        Toisaalta tuosta ajatuksestasi voi tehdä sen johtopäätöksen, että
        Mikään ei ole niin tärkeää kuin kielitaito ja sen voi aina hankkia, niin ruotsin kuin venäjänkin.


      • Anonyymi
        maissiii kirjoitti:

        Olet tyytyväinen siihen, että voin ajatella suomen kielellä.

        Historialsta jäänyt mieleeni Herra Arwidsson, joka oli lausahtanut, (toisten mielestä ne olivat ihan jonkun muun sanat, mutta...)
        Ruotsalaisia emme ole ja venäläisiksi emme tule, olkaamme siis suomalaisia.
        Minulle sopiva ajatus ja suomalainen identiteetti sopii minulle.
        Vapaa itsenäinen Suomi on jotain ihan muuta kuin alamaisuus, eikös sitä olla oltu niin ruotsalaisten kuin venäläisten alamaisia.

        Toisaalta tuosta ajatuksestasi voi tehdä sen johtopäätöksen, että
        Mikään ei ole niin tärkeää kuin kielitaito ja sen voi aina hankkia, niin ruotsin kuin venäjänkin.

        Liputan kielitaidon puolesta. Belgialainen ystäväni kysyi mitä pakkoruotsi tarkoittaa ja mikä ongelma siinä on? Hän osaa auttavasti suomea ja näki otsikon.
        Hän puhuu sujuvasti flaamia, ranskaa, saksaa ja englantia. Sanoo, ettei ole varsinaisesti erikseen opiskellut niitä vaan eri kieliä on tarvittu työssä ja asioiden hoitamiseksi. Pilke silmäkulmassa hän sanoo harvoin kohtaavansa ihmisen jonka kanssa ei löydy yhteistä kieltä.
        Mielestäni Suomessa pitäisi oman äidinkielen lisäksi aloittaa vähintään kahden vieraan kielen opettaminen jo päiväkodissa.

        Tunnen entisiä isänmaallisia suomalaisia muihin maihin muuttaneita ja siellä kauan asuneita. Ruotsiin, Norjaan, Tanskaan, Australiaan, Yhdysvaltoihin, Kanadaan, Italiaan, Saksaan, Hollantiin… ja myös Venäjälle. Useimmat (kaikki) heistä eivät rakasta synnyinmaataan niin paljon, että olisivat valmiita muuttamaan takaisin. Se siitä isänmaallisuudesta.
        Onko ihmiselle väliä minkä lipun alla elävät ja mitä kieltä puhuvat jos elämä ja toimeentulo on OK?

        Kun vähän perehtyy EU:n jäsenmaiden väliseen taakanjakopolitiikkaan Suomen nykyinen itsenäisyys voi saada uuden perspektiivin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Liputan kielitaidon puolesta. Belgialainen ystäväni kysyi mitä pakkoruotsi tarkoittaa ja mikä ongelma siinä on? Hän osaa auttavasti suomea ja näki otsikon.
        Hän puhuu sujuvasti flaamia, ranskaa, saksaa ja englantia. Sanoo, ettei ole varsinaisesti erikseen opiskellut niitä vaan eri kieliä on tarvittu työssä ja asioiden hoitamiseksi. Pilke silmäkulmassa hän sanoo harvoin kohtaavansa ihmisen jonka kanssa ei löydy yhteistä kieltä.
        Mielestäni Suomessa pitäisi oman äidinkielen lisäksi aloittaa vähintään kahden vieraan kielen opettaminen jo päiväkodissa.

        Tunnen entisiä isänmaallisia suomalaisia muihin maihin muuttaneita ja siellä kauan asuneita. Ruotsiin, Norjaan, Tanskaan, Australiaan, Yhdysvaltoihin, Kanadaan, Italiaan, Saksaan, Hollantiin… ja myös Venäjälle. Useimmat (kaikki) heistä eivät rakasta synnyinmaataan niin paljon, että olisivat valmiita muuttamaan takaisin. Se siitä isänmaallisuudesta.
        Onko ihmiselle väliä minkä lipun alla elävät ja mitä kieltä puhuvat jos elämä ja toimeentulo on OK?

        Kun vähän perehtyy EU:n jäsenmaiden väliseen taakanjakopolitiikkaan Suomen nykyinen itsenäisyys voi saada uuden perspektiivin.

        "Onko ihmiselle väliä minkä lipun alla elävät ja mitä kieltä puhuvat jos elämä ja toimeentulo on OK?"

        Noinhan se menee, lipun väreillä ei ole väliä, jos on leipää pöydässä.
        Lähipiirissäni kasvaa lapsia, joiden toinen vanhempi puhuu suomea ja toinen puolaa ja he asuvat Hollannissa, siellä lapset puoli vuotiaina aloittivat hollantilaisen päiväkodin ja neljä vuotiaina hollantilaisen koulun, joten sieltä on hollantikin tullut yhdeksi kotikieleksi.
        Vanhemmat puhuvat keskenään englantia ja suomalainen puhuu suomea lapsilleen ja puolalainen puolaa. Olen seurannut kuinka lapset lennossa vaihtavat kielen suomesta puolaan tai päin vastoin, ruokapöydässä kun vanhemmat juttelevat keskenään saattaa pieni pöydän päässä yhtäkkiä kysäisee esimerkiksi why , engl.kielikin luonnistuu.
        Ainakin pieninä lapset ovat pujahtaneet hyvin monikielisiksi, tiedä miten isona sitten sekoilevat kieliensä kanssa.
        Rohkenen epäillä, ettei heistäkän paluumuuttajia tule. Aika tosin näyttää.


    • Anonyymi

      Onko presidentti jo kertonut ruotsiksi, miten hyvää suomi on, kuten pakkoruotsitti linnanjuhlissa?

      • Anonyymi

        Meillä on myös yhteinen kieli Ruotsin kanssa ja se on englanti, se on myös kieli jolla voisi pärjätä mm Malmössa ja Rinkebyssä
        paremmin kuin ruotsilla

        mutta en mene halpaan enkä niihin


    • En moittisi ruotsista saatua sivistystä, yhteiskuntajärjestelmää joka oli niin hyvä kun suomi liitettiin venäjään että suomi sai autonomisen aseman niin ruotsin valtiomuoto lakeideen auttoi suomen pysymään kansakuntana olemassa ja lopulta itsenäistymään, kielemme säilymisen kannalta olennaista.
      Puolue joka väittää oleansa isänmaallinen luulisi tämän tajuavan, mutta ei.

    • Noh, kieli-tieteilijät.
      Tehkääs tästä loisteliaat käännökset kieliänne mielien.
      Samalla tavalla Riimistellen sitten.
      -
      "Putte-Possu paineli perä-pää pöristen
      Korvat kohollaan Saparokin jotakin suristen.

      Ilma Kurkussaan kulki röhkeästi koristen
      kai se innoten koipeili sinne missä Possulle reikiä on eniten."
      -
      Tänään tulee erin-omainen Dokumentti Viruksesta.
      Ohjelman nimi on Inferno.
      Alkaa 22:05 Nelosella

      H.

      • ...Muta-reikiä


        H.


      • huruksz kirjoitti:

        ...Muta-reikiä


        H.

        ...missä Karjulle


        H.


      • huruksz kirjoitti:

        ...missä Karjulle


        H.

        Olisikohan tämä hyvä käännös? :)
        Kuuluisammassa versiossa laulaa Paul McCartneyn veli,

        https://www.youtube.com/watch?v=y5ak-JkzfKc

        https://www.youtube.com/watch?v=2x8D4T--0v4

        H.


    • Anonyymi

      Lymphogranuloma venereum virus levittää kauhua erään puolueen kannattajissa.

      • Tänään tulee erin-omainen Dokumentti Viruksesta.
        Ohjelman nimi on Inferno.
        Alkaa 22:05 Nelosella

        H.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    9. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe