Vasen kanava kuuluu vasta kun stereot on "lämmenneet"

Anonyymi

Eli vanha n. 1990-l. alun 2-kanava Technics vahvistin missä on vain analogisia liittimiä.

Kun sen laittaa päälle, menee vähän alle 5 min ennenkuin vasen kanava alkaa kuulua, ensin pätkittäin, sitten yhtäjaksoisesti.

Oikea kanava kuuluu normaalisti.

Nappuloiden ja potentiometrien säätely ei auta mitään asiassa. Potentiometrien säätely ja nappuloiden painelu ei myöskään aiheuta minkäänlaista rutinaa tai muita häiriöääniä.

Mistä kohtaa kannattaisi alkaa etsiä vikaa?

Niin, ja olen varmistanut että vika on todellakin vahvistimessa, ei missään vahvistimeen liitetyssä laitteessa.

En tiedä miten pitkään vika laitteessa on ollut, laite on ollut minulla parisen vuotta, vika on saattanut olla jo omistajuuteni alusta, en ehkä ole vaan huomannut sitä.

8

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      jossain on piirilevyllä huono juotos.

      • Anonyymi

        Varmaankin juuri näin. Kylmänä signaali ei kulje, mutta kun laite lämpenee, virtapiiri kytkeytyy ja laite alkaa toimia.


      • Anonyymi

        Ahaa, täytyy kai alkaa selvittää asiaa tuolta pohjalta sitten.

        Terv. aloittaja


      • Anonyymi

        Joo. Näin oli. Sain vian korjattua!

        Etupaneelin SPEAKERS valintasäätimen maattojuotokset piirilevyyn oli osittain katki. Uusin nämä juotokset niin ongelma hävisi ja vahvistin toimii nyt moitteetta!

        Terv. Aloittaja


    • Anonyymi

      Vuosia sitten lähes uusi vahvistimeni ei suostunut enää menemään päälle. En jaksanut alkaa kinata huollosta tai takuista, vaan avasin kannen. Pienestä piirilevystä, missä oli laitteen sähkösyöttö, löytyi hapettuma. Raaputin pois ylimääräiset töhnät ja laite tuli kuntoon. Luultavasti laite oli ollut jossakin vaiheessa varastoituna kosteassa tilassa. Olen huomannut matkan varrella, että kauppoihin ja huoltofirmoihinkaan ei ole luottamista. Palautustuotteita myydään edelleen ja huolloista suoritetaan vain laskutus.

      • Anonyymi

        Nooh tuota noin. Pelkkä hapettuman poisto piirilevyn liuskoista ei kyllä vaikuta yhtikäs mittään yhtikäs mihinkään. Ainoa, missä hapettumasta voi olla haittaa, on jokin pistokeliitin. Jos kyseessä ei olut pistokekontakti, vaan piirilevy, niin on voinut käydä niin, että raaputuksen vaikutuksesta katkennut kontakti tai kylmäjuotos on tilapäisesti alkanut yhdistää, mutta voi alkaa ajan kuluessa uudestaan oireilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nooh tuota noin. Pelkkä hapettuman poisto piirilevyn liuskoista ei kyllä vaikuta yhtikäs mittään yhtikäs mihinkään. Ainoa, missä hapettumasta voi olla haittaa, on jokin pistokeliitin. Jos kyseessä ei olut pistokekontakti, vaan piirilevy, niin on voinut käydä niin, että raaputuksen vaikutuksesta katkennut kontakti tai kylmäjuotos on tilapäisesti alkanut yhdistää, mutta voi alkaa ajan kuluessa uudestaan oireilla.

        Tässä tapauksessa hapettuma esti laitteen käynnistymisen. Vahvistin toimii edelleen ongelmitta vuosia hapettuman poistamisesta. Hapettuma yhdisti kaksi 'johdinta', joiden piti olla erillään. Laite toimi ostamisen jälkeen, mutta oikkuilu alkoi alle vuodessa. Olen joutunut joskus myös juottamaan uudestaan kylmiä juotoksia, mutta tässä tapauksessa pääsin helpommalla.
        Erilaisten kytkimien viat ovat yleisiä. Kaiutinliitin pitää kiertää kiinni kunnolla ja välillä tarkistaa, mutta liitintä ei pidä ruhjoa juotoksen katkeamiseen asti.


      • Anonyymi

        Ns. autotallisäilytys mille tahansa viihde-elektroniikalle kaiuttimista kameroihin on kyllä pikaisen tuhon tie.

        Plussan ja miinuksen välillä vaihteleva lämpötila keväisin ja syksyisin saa ilmankosteuden tiivistymään laitteisiin, ja olisi melkein sama kun vehkeet kastelisi kastelukannulla, jos ne lämmittämättömään autotalliin tai ullakolle tai muuhun vastaavanlaiseen varastoon laittaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe