Valaisimen kytkentäohje mietityttää

Anonyymi

Hei kaikki,

osaako joku sanoa, miksi seinävalaisin edellyttää kytkentää verkkovirtaan? Onko maadoitusjohto edellytys sille, että sulake napsahtaa pois, jos johto irtoaisi sokeripalasta ja koskisi lampun metallista runkoa?

31

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mihinkä sen valaisimen sitten ajattelit kytkeä jos et verkkovirtaan?

      Seinävalaisin akuilla tai paristoilla on tietysti vaihtoehto.

      • Anonyymi

        Siis kaksinapaisella johdolla ajattelin laittaa tavalliseen pistokkeeseen... ei kai siinä mitään erityistä riskiä ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis kaksinapaisella johdolla ajattelin laittaa tavalliseen pistokkeeseen... ei kai siinä mitään erityistä riskiä ole?

        Mikäli valaisimessa on valmiina pistoketulppa, niin voit kytkeä. Mikäli ei ole, niin et voi kytkeä.

        Mikä asiassa on vaikeaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli valaisimessa on valmiina pistoketulppa, niin voit kytkeä. Mikäli ei ole, niin et voi kytkeä.

        Mikä asiassa on vaikeaa?

        Tässä on vaikeaa se että sinun pitäisi pysyä pois keskusteluista, joita et ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis kaksinapaisella johdolla ajattelin laittaa tavalliseen pistokkeeseen... ei kai siinä mitään erityistä riskiä ole?

        Mitä sitten luulet sieltä pistokkeesta saavasi, yllätys yllätys verkkovirtaahan sieltä...ei onnistu verkkovirran välttely tuolla konstilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis kaksinapaisella johdolla ajattelin laittaa tavalliseen pistokkeeseen... ei kai siinä mitään erityistä riskiä ole?

        Jos kyseessä on moderni, kaupasta ostettu valaisin jossa on vain kaksi johdinta niin silloin rakenne on sellainen että kosketeltavat osat eivät voi missään tilanteessa tulla jännitteellisiksi. Jos voivat, niin silloin mukana on aina kolmantena johtimena se maadoitusjohdin ja vaatii tietysti kytkennän maadoituksen sisältävään sokeripalaan/pistorasiaan. Jos taas kyseessä on vanha ja varsinkin metallinen valaisin tai "oma viritelmä" niin siinä tapauksessa pitää jo oikeasti tietää mitä on tekemässä. Tämä erityisesti silloin jos ollaan kytkemässä valaisinta pistokkeella tavalliseen seinäpistorasiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis kaksinapaisella johdolla ajattelin laittaa tavalliseen pistokkeeseen... ei kai siinä mitään erityistä riskiä ole?

        Tuota noinaan, se pistoke taitanee myös olla verkkovirrassa?


    • Anonyymi

      Täyttyykö tässä edellytykset turhalle aloitukselle ?

      • Anonyymi

        Olet itse niin turha ettei sinua ilkeä edes omat vanhemmat tunnustaa omakseen.


    • Anonyymi

      Tuohon tyyliin maadoitus toimii.

      • Anonyymi

        Hieno kysymys oli. Onko muuta kysyttävää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieno kysymys oli. Onko muuta kysyttävää?

        Voisitko laittaa myös liiketunnistimen et ei tartte katkaisiaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko laittaa myös liiketunnistimen et ei tartte katkaisiaa?

        Se nyt vaan ei toimi. Tavallinen liiketunnistin sytyttää lampun, mutta se myös sammuttaa sen, kun ei enää havaitse liikettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se nyt vaan ei toimi. Tavallinen liiketunnistin sytyttää lampun, mutta se myös sammuttaa sen, kun ei enää havaitse liikettä.

        Sitten on syytä käyttää tavatonta liiketunnistinta.


    • Anonyymi

      Jos valisin sellainen metallikuorinen pitää olla kolme johdinta joista yksi on maadoitusjohdin.

      Muutoin valaisin on erittäin. Vaarallinen käyttää.
      Kun kerran kysyt niin sanon että muutoin varallinen ja laiton.

      Edisonni.
      Sähköturvallisuustutkinnon suorittanut ammati osaaja.

      • Anonyymi

        "Metallikuorellisuudella" ei ole mitään tekemistä sen kanssa että pitääkö maadoittaa.
        Metallikuorinen laite voi olla aivan hyvin suojaeristetty jolloin maadoituksia ei saa tehdä.
        Toisaalta sitten jos valaisin on maadoitettavissa niin tila ja sen aiemmat asennukset mihin valaisin asennetaan määräävät sen että pitääkö madoitus kytkeä vai eikö saa maadoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Metallikuorellisuudella" ei ole mitään tekemistä sen kanssa että pitääkö maadoittaa.
        Metallikuorinen laite voi olla aivan hyvin suojaeristetty jolloin maadoituksia ei saa tehdä.
        Toisaalta sitten jos valaisin on maadoitettavissa niin tila ja sen aiemmat asennukset mihin valaisin asennetaan määräävät sen että pitääkö madoitus kytkeä vai eikö saa maadoittaa.

        1 x a


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Metallikuorellisuudella" ei ole mitään tekemistä sen kanssa että pitääkö maadoittaa.
        Metallikuorinen laite voi olla aivan hyvin suojaeristetty jolloin maadoituksia ei saa tehdä.
        Toisaalta sitten jos valaisin on maadoitettavissa niin tila ja sen aiemmat asennukset mihin valaisin asennetaan määräävät sen että pitääkö madoitus kytkeä vai eikö saa maadoittaa.

        Valaisimen voi aina maadoittaa vaikka maakuoppaan eikä silläkään ole mitään merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Metallikuorellisuudella" ei ole mitään tekemistä sen kanssa että pitääkö maadoittaa.
        Metallikuorinen laite voi olla aivan hyvin suojaeristetty jolloin maadoituksia ei saa tehdä.
        Toisaalta sitten jos valaisin on maadoitettavissa niin tila ja sen aiemmat asennukset mihin valaisin asennetaan määräävät sen että pitääkö madoitus kytkeä vai eikö saa maadoittaa.

        Miksi kirjoitat t änne neuvoja jos et ole suorittanu t söhköturvallisuustutkintoa.

        Metalli esineet o n aina maadoitetva esim ilmastoin y ipu y ket , vesivaraajat , netallikuoriset valaisimet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kirjoitat t änne neuvoja jos et ole suorittanu t söhköturvallisuustutkintoa.

        Metalli esineet o n aina maadoitetva esim ilmastoin y ipu y ket , vesivaraajat , netallikuoriset valaisimet

        Tutkinnot on suoritettu ja urakointioikeudetkin on -sinulla ei taida olla kun höpöjä tänne kirjoittelet.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Mä olen nähnyt sun kytkeytyvän ihan muulla tavalla naapurin Olavin kanssa. Sinä senkin vanha viiksivallu. Kyllä mä sun kujees tiedän. Nahkahousutkin unohdit terassin kaiteelle viime kesänä.

    • Siis mitä ihmeellistä siinä on, että valaisin on tarkoitettu kiinteästi asetuttavaksi? Siinä tuskin tällöin on omaa katkaisinta. Suomessa yleensä ei ole katkaisimella ohjattuja pistorasioita.

      Sähkölaitteet nykyään ovat suojamaadoitettuja tai suojaeristettyjä. Suojamaadoitetyussa on maadoitusjohto, joka on kytketty kuoreen. Se pitää turvallisuuden vuoksi kytkeä, paitsi, jos sähköt on asennettu ennen vuotta 1998 ja maadoitusta ei ole käytetty.

      • Anonyymi

        Tavanomaista silkkaapaskaa taas havaittavissa.

        Kyllä jokaiseen johtoon kuuluu katkaisin. Eikä katkaisimella mitään ohjata Suomessa eikä ulkomailla. Katkaisimella katkaistaan virta vikatilanteessa.

        Kytkimet ovat laitteita, joilla virran kulkua ohjataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavanomaista silkkaapaskaa taas havaittavissa.

        Kyllä jokaiseen johtoon kuuluu katkaisin. Eikä katkaisimella mitään ohjata Suomessa eikä ulkomailla. Katkaisimella katkaistaan virta vikatilanteessa.

        Kytkimet ovat laitteita, joilla virran kulkua ohjataan.

        "Kytkimet ovat laitteita, joilla virran kulkua ohjataan."

        Nyt ollaan tämän verran viisaampia täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavanomaista silkkaapaskaa taas havaittavissa.

        Kyllä jokaiseen johtoon kuuluu katkaisin. Eikä katkaisimella mitään ohjata Suomessa eikä ulkomailla. Katkaisimella katkaistaan virta vikatilanteessa.

        Kytkimet ovat laitteita, joilla virran kulkua ohjataan.

        > Tavanomaista silkkaapaskaa taas havaittavissa.

        Mikä tulkoon toteen näytetyksi...

        > Kytkimet ovat laitteita, joilla virran kulkua ohjataan.

        No, tavallaan. Tosin näista "valokatkaisijoista" puhuttaessa ne ovat juurikin katkaisijoita, koska ne kykenevät katkaisemaan virtapiirin. Eli niillä voidaan sammuttaa toiminnassa oleva laite.

        Katkaisimella voidaan siis ohjata vekottimien ja valaisimien toimintaa myös ihan normaalitilanteessa.

        Kas kun kytkimiä on sellaisiakin, joita passaa käännellä vain silloin kun virtaa ei kulje. Tunnetaan myös nimelle erotin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Tavanomaista silkkaapaskaa taas havaittavissa.

        Mikä tulkoon toteen näytetyksi...

        > Kytkimet ovat laitteita, joilla virran kulkua ohjataan.

        No, tavallaan. Tosin näista "valokatkaisijoista" puhuttaessa ne ovat juurikin katkaisijoita, koska ne kykenevät katkaisemaan virtapiirin. Eli niillä voidaan sammuttaa toiminnassa oleva laite.

        Katkaisimella voidaan siis ohjata vekottimien ja valaisimien toimintaa myös ihan normaalitilanteessa.

        Kas kun kytkimiä on sellaisiakin, joita passaa käännellä vain silloin kun virtaa ei kulje. Tunnetaan myös nimelle erotin.

        Katkaisin on laite joka itsetoimivasti katkaisee virtapiirin. Tuommoinen on esimerkiksi johdonsuojakatkaisin tai vikavirtasuoja.
        Harvalla toitaa olla tuommoinen ovenpielessä ohjaamassa valaistusta.


    • Anonyymi

      Montako kommenttia olisi vielä tulossa?

      • Anonyymi

        Olet ilmeisesti sellainen erityinen typerys, eikö vain? Erilainen nuori?


    • Anonyymi

      Voit käyttää välissä jotain halvempaa. Ovat tehokkaita. Kokeile Afganistanin leo-lamppuja. Mulla on hyviä kokemuksia mun talossa ja sen saunassa.

    • Anonyymi

      Tämän takia kannattaa siirtyä nykyaikaan ja moderneimmasta moderneimpaan valaisinasennuksiin. Minulla on seinät ja katot sekä myös kellarikin täynnä langattoman asennuksen härpäkkeitä, kuten Nikola Tesla jo aikoinaan asian toteutti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      143
      1444
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      563
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe