Lainvoimasella testamentilla ei pankki tee mitään.

Anonyymi

Testamenttia moitittu, käräjäoikeus hautoi asiaa pari vuotta. Päätös tuli positiivisena testamentinsaajalle ja se on saanut lainvoiman. Testamentilla annettu 350.000€ asunto-osake on jo siirretty testamentinsaajalle ja siellä on vuokralaiset.

Pankki vastasi, että perukirja pitää leimauttaa ent. maistraatissa. (käsittelyaika 2kk). Pankkiin pitää lähettää sen lisäksi kaikkien osakkaiden (26kpl) virkatodistukset, sukuselvitykset, vainajan sukuselvitys, vainajan vanhempien sukuselvitykset (kuolleet '50-luvulla)

Pankin mukaan käräjäoikeuden vahvistama testamentti ei riitä, kun vainajan tili pitäisi tyhjentää ja lopettaa vaan haluavat kaikki yllämainitut paperit myös. Tilillä oleva rahamäärä on noin 5% kokonaisvarallisuudesta.

11

182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Eikai vaan pankkina ole DanskeBank?

• Anonyymi

"sen lisäksi"

Tuskinpa sen lisäksi. Nuo mainitut virkatodistukset tulee esittää joko DVV;lle, joka ne tarvitsee voidakseen todistaa, että perukirjan osakasluettelo on kattava - tahi sitten pankille, joka virkatodistuksista voi itse samasta asiasta varmistua.

Moittivatko kaikki testamentilla syrjäytetyt (26?) osakkaat testamenttia? Jos kaikki eivät olleet kanteessa mukana, loput ovat ilmeisesti hyväksyneet testamentin tahi olleet tiedoksiannon jälkeen passiivisia vähintään 6 kk. Pankille tulee, testamentin lisäksi, esittää viimeksi mainittujen osalta testamentin tiedoksiannot ja/tai hyväksymisilmoitukset. Mutta mainitut sukuselvitykset ovat joka tapauksessa tarpeen, jotta DVV tai pankki voi varmistua, että 26:ssa osakkaassa ovat kaikki lainmukaiset perilliset mukana.

Asiaan ei vaikuta, kuinka suuren osan talletusvarat käsittävät koko jäämistöstä.

• Anonyymi

"Pankki vastasi, että perukirja pitää leimauttaa ent. maistraatissa. (käsittelyaika 2kk). Pankkiin pitää lähettää sen lisäksi kaikkien osakkaiden (26kpl) virkatodistukset, sukuselvitykset, vainajan sukuselvitys, vainajan vanhempien sukuselvitykset (kuolleet '50-luvulla)"

Laki ei vaadi perukirjan leimauttamista ent. maistraatissa joten pankillakaan ole mitään oikeutta vaatia tuollaista. Pankki voi vaatia myös kuun taivaalta mutta ei sitäkään tule saamaan. Pankki on palvelija eikä käskijä ja isäntä ja sille pitää suoraan kertoa tuo asia. Ei tarvitse sietää palvelusväen röyhkeyttä.

• Anonyymi

Tässä taas yksi näitä "kansalaisaktivisteja" auktoriteetteja kaatamassa. Jonkin aikaa sitten näitä uskovaisia oli täällä roppakaupalla esittämässä, että pankilla ei ole oikeutta virkatodistuksia vaatia. Kyllä sillä vain on - jollei ole pankille esittää maistraatin / DVV:n todistusta perukirjan osakasluettelon oikeellisuudesta. (Ja vm. tapauksessa taas nuo samat virkatodistukset tulee esittää DVV:lle.) - Mutta kuten eilen kirjoitin: joko - tai, ei sekä - että.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä taas yksi näitä "kansalaisaktivisteja" auktoriteetteja kaatamassa. Jonkin aikaa sitten näitä uskovaisia oli täällä roppakaupalla esittämässä, että pankilla ei ole oikeutta virkatodistuksia vaatia. Kyllä sillä vain on - jollei ole pankille esittää maistraatin / DVV:n todistusta perukirjan osakasluettelon oikeellisuudesta. (Ja vm. tapauksessa taas nuo samat virkatodistukset tulee esittää DVV:lle.) - Mutta kuten eilen kirjoitin: joko - tai, ei sekä - että.

Ja paskanmarjat, ei pankilla mitään valtaa ole eikä rhaakaan, toisten rahoja säilyttelevät ja lainaavat. Minä voisin mennä huomenna pankkiin ja sanoa kaikki lainat irti, mitän eivät mahda, voisin todellakin jos olisi lainoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä se sellainen auktoriteetti on? Olipahn se mikä hyvänsä niin voit työntää sen sinne minne päivä ei paista 😁 😆 😅 😂 🤣
        Olisi jo pankkienkin aika tajuta että maailma on muuttunut mutta monelle se menee jakeluun vasta vaikeimman kautta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä se sellainen auktoriteetti on? Olipahn se mikä hyvänsä niin voit työntää sen sinne minne päivä ei paista 😁 😆 😅 😂 🤣
        Olisi jo pankkienkin aika tajuta että maailma on muuttunut mutta monelle se menee jakeluun vasta vaikeimman kautta.

Ei pankilla ole oikeutta,antaa hallussaan olevaa omaisuutta/lopettaa tilejä,ym asioita tehdä,ilman osakkaiden tietoja/ suostumusta. Tuossa tap jo lainvoiman saanut testamentti on se ' valtuutus'. Mutta keiden kuolleen jälkeen tulleen oikeudet pankki lakkauttaa testamentin takia,niin siitähän tässä oli kysymys. Eihän se testamentista ilmene,vaan pitää olla paperit mukana niin omaisuudesta kuin pesänosakkaistakin. Helpoin on se oikeesti osakkaiden osalta todistettu perukirja. Siinä näkyy sekä omaisuudet,että osakkaat samassa nivaskassa.
        Ettei käy mitään kämmejä,pankkihan on tarkka ettei sille synny mitään vastuuta mistään isoja korvausvastuita. Rapistaisi ihmisten luottamusta pankin toimintaan. Eikö ole hyvä asia,että pankki varmistaa asiat,osakkaiden kannalta päätökseensä?

• Anonyymi

"Pankin mukaan käräjäoikeuden vahvistama testamentti ei riitä,"

Käräjäoikeushan ei "vahvista" testamenttia, vaan tutkii perillisen moitteen ja toteaa onko esitetty moite asiallinen. Jos moite ei menesty testamenttia ei kumota. Mutta se että yksi perillinen monesta moittii testamenttia, ja moite ei menesty, ei tarkoita suoraan, että kaikki on kunnossa muita perillisiä kohden. Siksi pankin on saatava selvitys testamentin voimaan saattamisesta, kuten kenen tahansa muunkin.

Toki kuten edellä on tullut ilmi, se on joko perukirja, jossa DVVn vahvistama osakasluetelo tai sitten perukirja ja virkatodistus nivaska (mutta nehän löytyy muutenkin, kun ne pitiolla perukirjaa varten). Ja tietenkin testamentti ja sen tiedoksiannot/hyväksymiset/kanteen hylky, jokaista perillistä kohti (edelleen ne piti olla jo muutenkin).

Ennen kuin nuo luovutat, mista pankki tietäisi oletko oikeasti rahojen omistaja.

• Anonyymi

"perukirja ja virkatodistus nivaska (mutta nehän löytyy muutenkin, kun ne pitiolla perukirjaa varten)"

Kun niitä ei enää perukirjan liitteeksi verottajalle tarvita, joku voi oikaista ja jättää ne hankkimatta. Mutta pankkia (tai maanmittauslaitosta) varten ne on on kuitenkin hankittava. Parempi siis hankkia jo perunkirjoitusta varten, niiden kuluthan ovat verotuksessa vähennyksiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"perukirja ja virkatodistus nivaska (mutta nehän löytyy muutenkin, kun ne pitiolla perukirjaa varten)"

Kun niitä ei enää perukirjan liitteeksi verottajalle tarvita, joku voi oikaista ja jättää ne hankkimatta. Mutta pankkia (tai maanmittauslaitosta) varten ne on on kuitenkin hankittava. Parempi siis hankkia jo perunkirjoitusta varten, niiden kuluthan ovat verotuksessa vähennyksiä.

Saa olla hyväuskoiset uskotut miehet jos pistävät nimensä alle perukirjaan, jossa on osakasselvitys ilman kaikkia virkatodistuksia. Toki kaikkeen sitä voi suostua mutta jos niitä ei ole, minulle tulisi mieleen yritetäänkö minua käyttää huijauksessa hyväksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saa olla hyväuskoiset uskotut miehet jos pistävät nimensä alle perukirjaan, jossa on osakasselvitys ilman kaikkia virkatodistuksia. Toki kaikkeen sitä voi suostua mutta jos niitä ei ole, minulle tulisi mieleen yritetäänkö minua käyttää huijauksessa hyväksi.

Siinäpä se! Mutta täällä onkin esitetty, että uskotuiksi miehiksi käyvät kuolinpesän osakkaatkin - huippuna, että pesän ilmoittajakin voisi toimia uskottuna miehenä.

Vanhaan tyyliin perunkirjoituksia hoiti paikallinen konstaapeli kaverinsa kera. Mahtoivatkohan aina kaikki tarpeelliset virkatodistukset tulla hankituksi? Nythän niitä ei kukaan tarkista - ellei sitten pankki tai kirjaava viranomainen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe