Muistoja kummitustalosta

Anonyymi

MUUTTO JA TALOON ASETTUMINEN


Kun olin juuri koulun aloittanut pikkupoika 1980luvun alussa äidin äiti meni pahaan kuntoon ja hänellä ei ollut enää mahdollisuutta jatkaa asumista omillaan. Pitkän pohdinnan ja vaihtoehtojen tarkastelun jälkeen päätimme majoittaa hänet meille. Meidän kerrostaloasunto kuitenkin oli liian ahdas. Oli aika käyttää pahanpäivänvaralle säästetyt rahat. Ostimme ison ehkä 50vuotiaan suht ison talon isolla tontilla mahtavalla puutarhalla. Talo oli halpa syrjäisen sijaintinsa ja vuotavan kattonsa takia. Isäni korjasi ensitöikseen katon ja alettiin pikkuhiljaa muuttaa. Talon historia oli synkkä. Talon entinen asukas oli menehtynyt kesken perheillallisen viittä vuotta ennen kuin talo tuli meille. Hän oli keski-ikäinen ja perusterve nainen jolla oli kouluikäisiä lapsia ja hän oli hyvin pidetty ihminen naapurustossa. Talon historian ja viiden vuoden tyhjänäolon takia lähitalojen lapset ja nuoret sanoivat taloamme kummitustaloksi. Minua asia huvitti aluksi mutta kun talon historia alkoi tulla ystävyyssuhteiden tielle esim niin ettei kukaan halunnut tulla meille ja jos tuli niin se oli vain yhtä kummitusten metsästystä ja vanhempieni kuulustelua niin alkoi väkisinkin tympimään moinen. Talon hankinta oli kuitenkin hyvä asia koska sain viimein oman huoneen kuten myös muut perheeni jäsenet. Taloon jäi myös tyhjiä huoneita joita käytettiin varastoina ja joihin mentiin piiloon kun leikittiin piiloleikkejä. Aamuisin oli mahtavaa herätä vasta paistettujen lättyjen tuoksuun joita isoäiti paistoi meille silloin kun hänen terveytensä sen salli.

KUMMITTELU ALKAA

Olimme jo muutaman kuukauden asuneet siinä talossa ja olin juuri meidän talon kellarissa suihkussa ja ajattelin mennä saunaan johon oltiin juuri vaihdettu kiuas ja tuli oli jo valmiina. Suihkun jälkeen kuulin kuitenkin aivan selviä askelia kellariin vievissä portaissa. Kellään ei ollut syytä tulla kellariin koska kaikki muut olivat jo pesytyneet ja he olivat muutenkin käsittääkseni ulkona grillaamassa. Ajattelin kuitenkin hetken kuluttua että ehkä isä vain tuli hakemaan autosta jotain. Meidän autotalli siis oltiin rakennettu kellariin ja sen erotti pesutiloista vain ohut seinä. Tulin kuitenkin katsomaan kuka oli tullut. Ketään ei näkynyt kellarissa eikä myöskään portaissa.

Kuukausi tämän jälkeen sain unihalvauksen jollaista en ollut ikinä saanut. Tässä unihalvauksessa katsoin kattoon ja jokin hahmo leijui sielä. Koin talossa myös outoja pelkotiloja ja tavarat saattoivat olla aivan eri paikoissa kuin mihin ne oli jätetty. Monia pieniä outouksia sattui talossa ja ne eivät olleet harvinaisia. Esim valot saattoi olla päällä huoneessa jossa ei oltu ja tavarat saattoivat olla oudoissa paikoissa. Pikkusiskollani joka syntyi 1985 oli myös mielikuvitusystävä 1990luvun alussa ja hän oli tämän kanssa yhdessä niin paljon että se alkoi aiheuttaa jo kylmiä väreitä. Olin 1999 jo muuttanut omilleni mutta tyttöystäväni kanssa yövyimme siinä talossa. Aamulla ennen tyttöystäväni heräämistä lähdin kellariin suihkuun ja aamupalalle. Kun tulin takaisin makuuhuoneeseen niin tyttöystä oli jo hereillä. Hän kertoi että oli herännyt siihen että patja sängyn laidalla oli painunut ja hän oli luullut että istuin hänen viereensä sängyn laidalle. Oikeestaan kaikki talossa yöpyneet ovat kokeneet vähintään outoa tunnetta kuin joku katselisi. Äidinäiti jonka takia taloon muutimme menehtyi muuten 1986. Talo on ollut tyhjänä 2000luvun alusta asti ja olen sielä vaimoni ja lasteni kanssa käynyt noin kerran vuodessa mutta ei olla yövytty.

7

705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja mitähän seuraavaksi?

      • Anonyymi

        Mitäs luulisit?


    • Anonyymi

      Kuulostaa juuri siltä, mitä se on.

      Minulla kokemus myös suvun vanhasta talosta, jossa todella negatiivinen vaikutus kaikkiin siellä asuviin ihmisiin ja kova veto henkimaailmaan.

      Talossa oli kuollut vanhapoika yläkerran asunnossa ja riidelty paljon ja oltu onnettomia ja rakkauteen pettyneitä. Meidänkin perhe hajosi siinä talossa ihan palasiksi, vaikka ennen muuttoa kaikki asiat hyvin. Taloudellisia huolia ei ollut.

      Talossa ei edes yrittämällä ollut onnellista tunnelmaa. Usein painava tunne jonkin läsnäolosta ja yleisesti tunnelma melankolinen, surullinen.

      Isoisoäitini, joka asui talossa, kun perheeni muutti siihen, kuoli jonkin aikaa sen jälkeen, kun olin itse muuttanut kotoa. Sairaalassa, ei talossa.

      Monta vuotta sen jälkeen, olin yökylässä kotitalossani silloisen poikaystäväni kanssa ja olimme juuri menneet nukkumaan kellarikerroksen lattialle tehdylle pedille.

      Yhtäkkiä tunsin jonkun käden sivelevän hiuksiani korvan taakse ja sanoin poikaystävälleni, että mitä nyt, miksi koskit minua päähän, kun olin juuri nukahtamassa. Hän sanoi, ettei ollut todellakaan koskenut.

      Silloin loksahti päähäni, kuinka isomummuni aina veti kädellään lempeästi hiuksiani korvani taakse, kun.olin.nuorempi tyttö, juuri siten, miten kyseisellä hetkellä tuntui, muttei ikinä kellarissa, joka oli ollut minun tilani ja jossa mummo ei sitä eläessään koskaan tehnyt.

      Pelkään sina, että kuolemani jälkeen joudun siihen taloon henkenä. En halua palata sinne, kaamea, onneton paikka.

    • Anonyymi

      En tiedä onko olemassa mitään paranormaalia mutta ig puolella oli aika outo paikka
      Jos jossain kummittelee niin siellä, hautaröykkiön kivistä tehty talo ja silta joka ei johda mihinkään
      #kahviretkiluontoon

    • Anonyymi

      Kummitustaloja ei ole ollut taannoisen Mäkkylän kummitustalon jälkeen, joka sekin on jo ammoin purettu.

      • Anonyymi

        Lapissa oli joku kämppä Sodankylässä mikä piti jonkun joskus lukemani kirjan mukaan aikoinaan papin avustuksella purkaa kun oli kuulemma niin rajua kummittelu...


    • Anonyymi

      Kummittelua tapahtuu oikeasti ja usein taloissa joissa on tapahtunut jotain surullista esim juuri tuo, että perusterve perheenäiti menehtyy kesken iloisen tapahtuman on todella surullinen tilanne ja saattaa henki jäädä senkin takia, että ei saa rauhaa. Tai jos mä kuolisin nii ainakin mä haluisin silti nähdä mun päiväkoti-ikäiset lapset kasvamassa ja kehittymässä ja varmasti jäisin henkenä taloon jos voisin :D

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe