Oletko riittävän rautainen?

Anonyymi

Hb on 125 g/l. Uteliaisuuttani mittautin rautavarasto-arvon, kun usein huimasi ja olin pannut alhaisen verenpaineen piikkiin. Oli 30 ug/l, kun viitearvo on 10-150. Nettiä uskoen "rautavarastoni on lähes tyhjä".
Nyt on rautatabletteja, joita tätä ennen olen syönyt kauan sitten. Silloin neuvottiin että tabletti otetaan ruoan yhteydessä, ja c-vit tehostaa.
Nyt otetaan tyhjään mahaan tunti ennen ruokaa tai kaksi tuntia ruoan jälkeen. Ajat muututtuvat.
On vielä epäselvää, miksi rautavarasto on vähäinen. Ei ainakaan kokojyväviljan, lihan, kalan, maksan, nokkosen, sienien jne. rautaa sisältävien ruokien puutteesta. Voisi olla imeytymishäiriö vaan mistäpä se taas sikiää.
Olen yllättynyt, terveyden hoitoko tiedettä. Tiedätko sinä rautavarasto-arvosi? Viikon rautakuurin jälkeen ei muuten ole huimannut.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En tiedä , ei ole koskaan tutkittu rauta eikä muitakaan vitamiiniarvoja, hemoglobiini on aina huidellut n. 140 ja yli joten ei ole ollut tarvetta mittauksille.

    • Anonyymi

      Mites seleeniarvot oli?

    • Anonyymi

      Päänsärkyoireiden vuoksi vastaanotolla. Verenpaineet 160/ 89. Olin tavallisesti alipaineinen. Romanialaisen lääkärin rentoutumisohje ei auttanut. Tarkistettiin Hb lukema. Oli 196! Ensimmäisen venesektion ja lääkityksen aloittamisen jälkeen ensimmäinen aivohalvaus.
      Sairaalassa useita vuorokausia. Lääkitys, kotiin, uusi halvaus, sairaalaan, kotiin, uusi, tällä kerralla täydellinen halvaus. Sen seurauksena sairaalassa useita viikkoja. Viimein syy löytyi luuytimen toimintahäiriöstä.
      Sytostaatti lääkitys.

      Rautavarasto tyhjennettiin. Tarkka ruokavalio rautaa ja K-vitamiinia sisältävien ruokien suhteen.

      Rautaa siis oli.Mieheni vinoili, etten olisi kelvannut Suomen naisten hiihdon edustusjoukkueeseen.

      • Anonyymi

        Oletko hengissä ja toimintakykyinen noitten kaikkien juttujen jälkeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko hengissä ja toimintakykyinen noitten kaikkien juttujen jälkeen?

        Niin ja näin. Välissä oli vuosia jolloin riitti kokeet kerran kuukaudessa ja tulosten perusteella lääkityksen säätö. Viimeisen kahden kuukauden sairaalajakson jälkeen otettiin kokeet kahdesti viikossa ja niiden perusteella keskussairaalan lääkäri antoi ohjeet lääkeannoksien muuttamiseksi. Jaksotus muuttui ensin viikkoon ja nyt elän kolmen viikon rytmityksellä.
        Muutaman sadan metrin ulkoilu on mielen vireyden kannalta tärkeä mutta aiheuttaa usein lämmön nousua johon otan 1g tai puolet siitä Panadolia. Iltaisin ennen nukkumaan menoa tuo puolikas varmuuden vuoksi, ettei yöllä kuumeen nousuun liittyvä horkka herätä.
        Kunnossa ollessanikaan minun ei tarvinnut päivittäisissä asioissa osoittaa toimintakykyäni koska jäimme mieheni kanssa kotijoutilaiksi samaan aikaan.
        Tietyn alueen toimintakyky palautui ensimmäisen shokkivuoden jälkeen mutta sittemmin muutti muotoaan ja on nykyään heikentynyt.
        Eniten olen kaivannut koronan estämää lastenlastemme tapaamista. Toisella sijalla olisi totunnaiset matkamme jotka nyt on unohdettava terveydellisistäkin syistä.


    • Anonyymi

      Tuskin enään , joka paikkaa kolottaa paitsi saunassa josta äsken tulin :)

      Gubbe 72

    • Anonyymi

      Arvot kohdallaan lääkityksen avulla, tuli esille lääkkeitten vaikutus arvoihin, eräs lääke jonka käytön jouduin lopettamaan vaikuttti maksa-arvoihin, nyt uusi lääke joka oli tehokas itse vaivaan vaikutti munuaisiin ja tämänkin lääkkeen käytön lopetin mennä viikolla, nyt tarkkailtava verenpainetta ettei mene arvot liian alas ja onko lääke syynä kohonneisiin kolestrooli arvoihin.
      Pari vuotta menny juostessa verikokeisiin vähintään kerran kuussa, nyt tarkkailtava itse vaivaa kuinka kehittyy mutta mikäpä tässä tyydyttävä mitä on, nii vielä kun ollut koe kaniinina on yksi uusi lääke presepti valmiina testatattavaksim kun käyn hakemassa lääkkeen.

    • Anonyymi

      https://yle.fi/uutiset/3-11874458
      Tuore uutinen tähän aiheeseen yskästä, oli toista vuotta yskä vaivaksi asti, lääkäri vaivaani totesi vaihdetaan verenpainelääke toiseen merkkiin niin tokenee ja niin lähti yskä, ihme tapaus mutta totta.

    • Anonyymi

      En tiedä! Kävin viimekuussa labrassa, mutta tuloksista ei hajuakaan.

      • Anonyymi

        Rauta-arvot ovat kohdillaan. Niitä nostaa yksi asia.
        Sakeammaksi ei saa nousta.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rauta-arvot ovat kohdillaan. Niitä nostaa yksi asia.
        Sakeammaksi ei saa nousta.
        Beng

        Minulla Hb piipahti lukemassa 169 mutta on normaalisti -160.
        Mitataan muien kokeiden yhteydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rauta-arvot ovat kohdillaan. Niitä nostaa yksi asia.
        Sakeammaksi ei saa nousta.
        Beng

        Oletko mies vai nainen? Mikä on sinun "kohdillaan"? Jos ei halveksi mahdollisten lukijoiden arviointikykyä niin miksi sitä ei voi ilmaista asiaa lukuarvona?
        Sen vielä ymmärrän, että yhtä nostavaa asiaa ei halua julkistaa vaikka tuskin sekään aiheuttaisi mitään katastrofia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1883
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe