Toyota julkaisi ensimmäisen täysssähköautonsa vuonna 1997 eli 11 vuotta ennen Teslaa

Anonyymi

Toyota aloitti nykyisn meneillään olevan sähköautobuumin jo vuonna 1997, kun se valmisti ensimmäisen sähköautonsa RAV4 EV:n. Tesla perustettiin vasta vuonna 2003 ja se valmisti ensimmäisen sähköautonsa Tesla Roadsterin vuonna 2008.

Auton tuotanto alkoi vuoden 2008 maaliskuussa. Autossa vain sähkötekniikka tuli Teslalta, mutta muuten auto oli rakennettu Lotus Elisen koriin. Roadsterin valmistus loppui 2012, kun Tesla Model S. tuli markkinoille. Model S on Teslan ensimmäinen kokonaan itse valmistama auto.

Toisen sukupolven Toyota EV:hen, joka julkaistiin vuonna 2010, Toyota hankki sähkötekniikkansa Teslalta. Toyota lopetti sähköauton valmistuksen vuonna 2014, koska Tesla ei suotunut enää toimittamaan sähkötekniikkaansa Toyotalle.

Sen jälkeen Toyota on julkaissut ladattavan hybridin vuonna 2012, vetyauto Mirain 2014, pienen täyssähköisen kaupunkiauton Japanissa 2015, Izoan Kiinassa 2019, Lexus UX 300e;n 2020. Sähköiset hybridit vuodesata 1997 alkaen ovat myös Toyotan käsialaa.

Toyotalla on näin ollen erittäin hyvä ja pitkäaikainen kokemus sähköautoista.

39

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siinä ovatkin Toyotan sähköautoasiat näköjään esitetty aivan uudessa ja oikessa valossa. Joku nero teki tuonkin. Hyvä nero.

      • Anonyymi

        Ajatella, että Tesla on tehnyt sähköautoja vasta yhdeksän vuotta ja maailma on nyt täynnä sähköautoja. Muutos on ollut nopea ja raju.


      • Anonyymi

        Tohjon näkemys sähköautosta: toimintasäde 100 km ja 0-100 kiihtyvyys täydellä akulla nippa nappa alle 20 s.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tohjon näkemys sähköautosta: toimintasäde 100 km ja 0-100 kiihtyvyys täydellä akulla nippa nappa alle 20 s.

        Älä valehtele!


    • Anonyymi

      Ja pari vuotta myöhemmin pitikin sitten tämän auton valmistus lopettaa ja maksaa mahd. kymmenien miljoonien korvaukset akkuihin liittyvästä patenttirikkomuksesta.

      Reilu 10 vuotta sitten yritettiin samaa autoa työntää uudelleen markkinoille - tällä kertaa Teslalta lisensoidulla akulla.

      Vaan oli totaalisesti tippunut kehityksen kelkasta verrattuna esim. Datsun Leafiin. Toimintamatka ihan onneton ja kiihtyvyys mitattiin kalenterilla. Etenkin Leafin akun päivittyessä pykälää isommaksi antiikkitojo jäi nielemään pölyä.

      • Anonyymi

        ...eli sekä polttomoottorit (vaparit), itsesyttyvät hypetykset että täyssähköautotkin tohjolla ihan täysin 90-luvulle jämähtänyttä tekniikkaa ka suorituskykyä. Kuten myös haikailu vedyn perään.

        Kelpaa kekkoslovakian aikaa mielestään yhä eläville dementikoille, mutta näiden loputtua loppuu koko merkin taru.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...eli sekä polttomoottorit (vaparit), itsesyttyvät hypetykset että täyssähköautotkin tohjolla ihan täysin 90-luvulle jämähtänyttä tekniikkaa ka suorituskykyä. Kuten myös haikailu vedyn perään.

        Kelpaa kekkoslovakian aikaa mielestään yhä eläville dementikoille, mutta näiden loputtua loppuu koko merkin taru.

        Ääh eihän se toyotan taru mihinkän lopu. Onhan kyseesä valtava konserni. Vaikka kulkeekin vähän kehityksestä jäljessä, niin silti myy, eli brändäys on onnistunut, vaikka kalusto laahaa.
        Täällä myy, ei kaikkialla.
        Täällä tietysti vaikuttaa myös tuo aate. Ennen toverit voivat ostaa vain Ladaa ja Mossea. Mutta niiden hiivuttua ja Toyotan aloitettua toveriyhteistyön sai Toyota armon ja on nyt ainoana itä-autona kaikkien tovereiden number one.


      • Anonyymi

        Älä valehtele!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele!!!!!!!!!!!!!!!!

        RAV4-EV valmistajan ilmoittama kiihtyvyys 0-100 täydellä akulla 18 s.


    • Anonyymi

      Kylläpä kehitys kulkee nopeasti. Toyota esitteli 1997 je heti perään uhkaa julkaista 2021 jotain tuotantoon. Varmasti muut merkit vapisevat.

      • Anonyymi

        Jäikö sinulta jotain ymmärtämättä??


    • Anonyymi

      Toyotan tiedetään monien muiden tapaan kehittävän kiinteäelektrolyyttistä ”solid state” akkua, mutta maailmalla on arvioitu, että sitä tuskin nähdään vielä Shanghaissa julkistettavassa autossa. E-TNGA-alustaiseen autoon se kuitenkin on jossakin vaiheessa tulossa.

      • Anonyymi

        Toyota markkinoi aktiivisesti vetyautoa, kun muut valmistajat kehittelevät polttokennoa kiinteällä "polttoaineella". Mites se meni näinpäin kun kuitenkin haaveilee solid state akusta.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tojotalla meni hienosti tuo sähköauto kampanja. 1997 julkisti sähköauton ja sen jälkeen ei mitään. Suunnilleen kaikki muut ovat jo tuoneet myyntiin kunnollisia sähköautoja, mutta missä on tojota?? Joko on myynnissä tojota joka latautuu 80% asti 15 minuutissa? Noita tuppaa olemaan jo niillä ketkä osaa...

      • Anonyymi

        "Sen jälkeen ei mitään"

        Luepas uudelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sen jälkeen ei mitään"

        Luepas uudelleen.

        Et siis ymmärtänyt, veikkaan että tarkoitettiin ettei mitään sähköautoa?
        Olet kovin herkkä kun puhutaan Toyotasta, vaikka se on vain aasialinen bulkkituote.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sen jälkeen ei mitään"

        Luepas uudelleen.

        Juu, maksettuaan kymmenien miljoonien korvaukset patenttirikkomuksista, koittivat vielä 2008 tjsp tulla uudelleen markkinoille, tällä kertaa Teslalta ostetun akun kanssa.

        Vaan ei se pelkkä akku riitä tekemään kelvollista autoa. Pahaksi onneksi samoihin aikoihin tuli myyntiin Leaf, joka etenkin akun päivityttyä isommaksi jätti tollolootan nielemään pölyä. Leaf siis tarjosi parempaa energiatehokkuutta ja pidempää toimintasädettä.


    • Anonyymi

      Ja ensimmäinen sähköauto oli liikenteessä vuonna 1835.
      1990 luvulla Usassa oli monta valmistajaa jotka tekivät sähköautoja.
      Kauheasti Toyotan omapoika "unohtaa" ja oikoo noita juttujaan.

      • Anonyymi

        Olet sinä vaan aika urpo. Mitä tekemistä 1800-luvun sähköautolla on tekemistä nykyisten autojen kanssa.

        Jos 1990-luvulla jotain oli, niin niitä ei kukaan muista, mutta Toyta RAV4 EV:n muistavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet sinä vaan aika urpo. Mitä tekemistä 1800-luvun sähköautolla on tekemistä nykyisten autojen kanssa.

        Jos 1990-luvulla jotain oli, niin niitä ei kukaan muista, mutta Toyta RAV4 EV:n muistavat.

        Muistaako?
        Tero yrittää vääntää Toyotasta jotain edelläkävijää ja siksi kerroin että Toyotan on sellaiset 150 vuotta jäljessä.
        Paljonko noita Raveja tehtiin ja paljonko Toyotalla on aitoja omia sähköautomaleja myynnissä?
        Olihan mm. Hondallakin tuolloin sähkis, mutta jenkkien into loppui siihenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet sinä vaan aika urpo. Mitä tekemistä 1800-luvun sähköautolla on tekemistä nykyisten autojen kanssa.

        Jos 1990-luvulla jotain oli, niin niitä ei kukaan muista, mutta Toyta RAV4 EV:n muistavat.

        > Jos 1990-luvulla jotain oli, niin niitä ei kukaan muista, mutta Toyta RAV4 EV:n muistavat.

        No ei ollut se ravistin kovin omaa keksintöä, kun jouduttiin patenttirikkomusten vuoksi vetämään pois myynnistä!


    • Anonyymi

      Montako sähköautoa se buumin aloittaja on myynyt tänä vuonna?

    • Anonyymi

      Toyota on maailman suurin autonvalmistaja ja sen tehtävä on myydä autoja mahdollisimman paljon.

      • Anonyymi

        Eiköhän valmistajien tehtävä ole tehdä mahdollisimman kannattavaa bisnestä, pelkkä määrä ei välttämättä tuo voittoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän valmistajien tehtävä ole tehdä mahdollisimman kannattavaa bisnestä, pelkkä määrä ei välttämättä tuo voittoa.

        Auton suunnittelu ja tuotantolinjan rakentaminen on niin kallista hupia, että myynnin pitää olla väh. 100 000 kpl/vuosi, jotta kannattaa.

        Pienemmät valmistusmäärät ovat pelkkää harjoittelua tai mainoskampanjaa. Jälkimmäisessä tapauksessa siis halutaan päästä lehtiotsikoihin, mutta autoja valmistetaan ihan olemattomia määriä, koska ne tehdään tappiolla. Kovasti kehutut sähköravistimet kuuluvat tähän sarjaan. Sen nujertanut Leaf taas on ihan oikea auto, jota on pyritty tekemään kannattavasti.


    • Anonyymi

      Kyllä Tesla teki täyssähköautoista haluttavia. Ei ihme, että se on täyssähköautojen ylivoimainen markkinajohtaja.

      • Anonyymi

        ....ja nyt maksavat ympäristöjärjestöille, että ne yrittäisivät katkaista ladattavien hybridien suuren suosion.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ....ja nyt maksavat ympäristöjärjestöille, että ne yrittäisivät katkaista ladattavien hybridien suuren suosion.

        Tuskin on tarvetta maksella. Ladattavat ovat selkeästi siirtymäkauden juttu.

        Tämä näkyy Norjassa, jossa sähköautobuumi alkoi jo reilut 10 vuotta sitten.

        2011 myydyistä autoista 75 % dieseleitä, 20 % bensaa, täyssähkäreitä n. 1 % ja latauskelvottomia hybridejä 3-4 % (graafeista arvioituna). Plugareita ei kait ollut olemassakaan?

        5 vuotta myöhemmin, 2016, dieselien osuus kutistunut alle puoleen (75,7->30,8 %), bensa kasvanut 20->29 %), latauskelvottomat hybridit kukoisti (11,1 %), mutta nyt lataushybridit hurjassa kasvussa ja lukema 13,4 % ja täyssähkärienkin osuus 15,7 %

        2020 täyssähkärit jo 50 % ja lataushybridit 24 % eli pelkän polttomoottorin varassa enää 1/4 osa uusista autoista. Bensa, diesel ja latauskelvoton hybridi kaikki "marginaalituotteita" 8-9 % osuuksilla.

        Muu maailma tulee perässä. Suomi on vähän poikkeus harvan asutuksen ja pitkien ajomatkojen vuoksi - ei ihme, että meillä on myyty paljon enemmän lataushybridejä kuin täyssähköautoja. Mutta latausmahdollisuuksien parantuessa käy varmasti sama kuin Norjassa ihan viime vuosina - täyssähköautot alkavat dieselien jälkeen ahmia hybridien kakkua. Tämän vuosikymmenen loppupuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin on tarvetta maksella. Ladattavat ovat selkeästi siirtymäkauden juttu.

        Tämä näkyy Norjassa, jossa sähköautobuumi alkoi jo reilut 10 vuotta sitten.

        2011 myydyistä autoista 75 % dieseleitä, 20 % bensaa, täyssähkäreitä n. 1 % ja latauskelvottomia hybridejä 3-4 % (graafeista arvioituna). Plugareita ei kait ollut olemassakaan?

        5 vuotta myöhemmin, 2016, dieselien osuus kutistunut alle puoleen (75,7->30,8 %), bensa kasvanut 20->29 %), latauskelvottomat hybridit kukoisti (11,1 %), mutta nyt lataushybridit hurjassa kasvussa ja lukema 13,4 % ja täyssähkärienkin osuus 15,7 %

        2020 täyssähkärit jo 50 % ja lataushybridit 24 % eli pelkän polttomoottorin varassa enää 1/4 osa uusista autoista. Bensa, diesel ja latauskelvoton hybridi kaikki "marginaalituotteita" 8-9 % osuuksilla.

        Muu maailma tulee perässä. Suomi on vähän poikkeus harvan asutuksen ja pitkien ajomatkojen vuoksi - ei ihme, että meillä on myyty paljon enemmän lataushybridejä kuin täyssähköautoja. Mutta latausmahdollisuuksien parantuessa käy varmasti sama kuin Norjassa ihan viime vuosina - täyssähköautot alkavat dieselien jälkeen ahmia hybridien kakkua. Tämän vuosikymmenen loppupuolella.

        > 2020 täyssähkärit jo 50 % ja lataushybridit 24 %

        Ups. Siis täyssähkärit 54 % ja lataushybridit 20 %. Kasvua vain näissä ryhmissä, ei-ladattavat jo loivassa laskussa.


    • Anonyymi

      Miksi meni hirttäytymään itsetyydyttäviin?

    • Anonyymi

      Tässä on nyt totinen paikka tässä. Toyota julkaisee.....

      • Anonyymi

        ... pelkkiä konsepteja, joilla yritetään sitouttaa tojouskovaiset odottamaan vielä vuosi tai kaksi tai kolme....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ... pelkkiä konsepteja, joilla yritetään sitouttaa tojouskovaiset odottamaan vielä vuosi tai kaksi tai kolme....

        Tokion olympialaisiin piti jo tulla aito solid state sähköauto ja nyt vasta esitellään aihio ja sekin perusakuilla, melko surkeaa.


    • Anonyymi

      Tuon sähkö Toyotan on pitänyt olla melkoinen susi kun eivät ole vieläkään saaneet aikaiseksi siedettävää sähköautoa ja nyt lupailtu vielä tyhjä kuori on käytännössä muiden tekemä ja suunnittelema tekniikaltaan, eli se voi lla jopa kelvollinen.

      • Anonyymi

        Tojon parasta osaamista edustaa nykyään vessanpöntön kantta esittävän logon liimaaminen esim. PSA:n valmistamaan laatuautoon.


    • Anonyymi

      Toyota on edelläkävijä monella tapaa, sähköautot, vetyautot, hybridit ja niin ed.

    • Anonyymi

      Valehteleminen Toyotan sähköautoista sen kun vaan jatkuu. Lue aloitus.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe