Alempaa ja nuorempaa teitittely

Anonyymi

Onko oikeasti niin että vanhempi ja/tai korkeammassa asemassa oleva ei teitittele jos kohde on nuorempi ja alhaisemmassa työssä?

Itse teitittelen kaikkia ellei tehdä sinunkauppoja.
Jos minua puhutellaan sanoilla sä/sää niin sanon tästä.

Nuoremmat ja samassa asemassa olevat alkavat teititellä.
Vanhemmat ja paremmin koulutetut ei. He suuttuvat huomautuksestani.
Osa puolustautuu korkeammalla iällään tai korkeammalla asemallaan.

7

864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse teitittelen aina ihmisiä joihin en halua lähempää kosketusta.
      Tuo on viesti jossa asetetaan ihmiset kunnioitettavan välimatkan päähän.
      Se toimii loistavasti!

    • Anonyymi

      Teitittelyssä jokainen soveltaa omaa tyyliään.
      AIkanaan se oli normaali tapa puhutella ketä tahansa vierasta ihmistä titteiden kera, joten ylempi/alempi teititteli ylempää/alempaa yhtä sujuvasti.
      Jos on itse innokas teitittelemään pitäsi se silloin olla helppoa ihan ketä tahansa kohtaan. Ei valikoivasti , koska se antaa teitittelijästä vain hölmön vaikutelman´. Ja jos sen tekee ystävällisellä asenteella se saa myös toisen osapuolen olemaan yhtä kohtelias.
      Koska sinuttelu on sallittua, eikä sitä katsota etikettivirheeksi olisin itse varovainen sen huomauttelusta vieraille ihmisille. Sinutteleva ihminen voi osata kauniit käytöstavat siinä kuin teititteleväkin, mutta unohtaa ne valikoidusti teitittelystä huomauttelevan seurassa.
      Kannattaa myös ymmärtää sekin, etteivät kaikki tiedä käytöstavoista paljoakaan. Miksi nostaa meteli vaikkapa kaupan kassalla, sillä tavoite on että työ hoidetaan nopeasti ja asiakkaat liikkuvat nopeasti. Itsensä korostaminen teitittelyn huomauttamisesta nostattaa muissa asiakkassa pelkästään aggressioita.

    • Anonyymi

      Olen 76-vuotias, joten nuoruudessani totuin siihen, että mainoksissakin aikuisia teititeltiin. Olen tosin täysin tottunut sinutteluun, enkä kaipaa teitittelyä lainkaan. Teitittely on aika uusi keksintö. Antiikin Roomassa keisareitakin sinuteltiin.

      1700-luvulla aatelisto ja kuninkaat alkoivat puhua itsestään monikossa, jonka jälkeen teitittely levisi yleiseen käyttöön.

      Nykyisin kaikenlaisia puhuttelumuotoja on sikin sokin niin sekaisin, että on vaikea uskoa puhujien äidinkielen olevan suomi. Matkatoimisto Tjäreborg sekä teititteli että sinutteli minua saamassani tekstarissa: "Bussi numeros 12 noutaa Teidät kello 10.45 paikallista aikaa lennolle. Jos mietit, mistä bussi tulee hakemaan sinut, voit katsoa sen..."

      Kerrassaan koomista! Kirjoittaja ei kuitenkaan ole huomannut asiassa mitään hupaisaa, vaikka hänen (heikkotasoinen) äidinkielensä lieneekin suomi. 😁

    • Anonyymi

      Minä teitittelen aina arvokkaampia ihmisiä, vanhempia ihmisiä ja asiakkaita töissä. Sinutteluun pitää saada näissä tilanteissa aina lupa. Jos henkilö on nuorempi tai alempiarvoisempi, silloin se on tapauskohtaista alanko teititellä. Minulla on myös sellainen tapa, että kun tapaan ihmisiä, nuoremman kuuluu tervehtiä ensin,ellei nuorempi henkilö ole arvokkaampi. Esimerkiksi pomo.

      • Anonyymi

        "Minä teitittelen aina arvokkaampia ihmisiä,"

        Mihin tällainen ihmisten sosiaalinen lajittelu arvokkaampiin ja vähemmän arvokkaisiin perustuu? Kuka on "arvokkaampi" kuin joku toinen?

        Itse asun Ruotsissa ja siellä kaikkia muita ruotsalaisia paitsi kuninkaallisia sinutellaan aina.

        Koko lajitteluilmiö järkyttää minua.


    • Anonyymi

      Meillä on terveysalan organisaatiossa ollut sääntö, että ei mielellään teititellä edes vanhempia asiakkaita, vaan sinutellaan, jotta olisi helpostilähestyttävämpi ja yhdenvertaisempi kohtaaminen. Teitittelyä ei saa näkyä työpaikalla missään alaissuhteessa korkeammin koulutetun tai vanhemman ihmisen kanssa.

    • Anonyymi

      Aloituksessa ja kommenteissa vilahtaa "alempiarvoinen", joka jo ajatuksena ei minusta kuulu nykypäivään. Teitittely on toki makuasia mutta nykyään kovin vanhanaikaista/ vanhoillista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4902
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      288
      3019
    3. 134
      1787
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      228
      1607
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1431
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1206
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1164
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1149
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1109
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1107
    Aihe