Kehitysvammaisellakin on oikeus rakkauteen tyohon ja aivan tavalliseen elamaan
oikeus elamaan
9
119
Vastaukset
- Anonyymi
Olen samaa mieltä. Olen ajatellut nyt työllistymiskysymystä. Luin jostain, että Suomessa on 30 000 työtöntä kehitysvammaista. Heillä on koulutusta ja erilaista osaamista. Kuuntelin kokoomuksen Orpon mielipiteen, kun hallitus on päättänyt työllistää kehitysvammaisia. Orpo sanoi, että ei se ole mikään työllistämistoimi vaan ainoastaan hyvää sosiaalipolitiikkaa. Minä sain tuosta sellaisen käsityksen, että aivan kuin kehitysvammaisten tekemä työ ei olisi oikeaa työntekoa. Aivan kuin kehitysvammaisilla ei olisi annettavaa yhteiskunnalle. Jos kehitysvammainen työllistyy, niin kysymys on muka vain siitä, että yhteiskunta auttaa kehitysvammaisia. Tällaista vääränlaista asenteellisuutta ja loukkaavaa puhetta ei pitäisi sallia. Kehitysvammaisten kin kuuluu olla yhdenvertaisia työnhakijoita muiden työnhakijoiden joukossa. Toimien todellakin kuuluu olla työllisyystoimi, ei todellakaan mitään sosiaalipolitiikkaa. Tai yhdenvertaisuuden nimessä sitten kaikkien työnhakijoiden työllistämistoimi en tulee olla sosiaalipolitiikkaa. Miksi koulutetut osaavat työntekijät eivät pääsisi suoraan työnhaun kautta työhön? Niin sen kuuluu olla. Todellakin kehitysvammaisille kuuluu työllistämistoimi, koska kehitysvammaiset ovat yhtä arvokkaita työntekijöitä kuin kaikki muutkin.
- Anonyymi
Työikäisiä siis 30 000..palkkatyötä on 400-500 henkilöllä. On arvioitu että potentiaalia palkkatyöhön olisi vielä noin 3000 henkilöllä. En ole vielä löytänyt tietoa, millä perusteella arvio on 3000 henkilöä.
- Anonyymi
Kehveleiden suojatyöpaikoista ollaan huolissaan, muttei syrjäytyneistä nuorista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kehveleiden suojatyöpaikoista ollaan huolissaan, muttei syrjäytyneistä nuorista.
Ihan molemmista ollaan huolissaan!!! Et saisi haukkua vammaisia yhtään ja syrjäytyneet nuoretkin tulevat saamaan valoa elämäänsä, ihan varmasti!! Ennemmin tai myöhemmin.
- Anonyymi
Oikeasti ne kehveleiden suorittamat koulutukset Luovilla, Kiipulassa yms. ovat pelkkiä leikkitutkintoja, joista voidaan helpottaa tai jopa poistaa kokonaan tutkinnon osia. Niitä erityisammattikouluja pidetään pystyssä sen takia, jotta saataisiin keheleille kolmeksi vuodeksi puuhasteltavaa ja niistäkin valmistutaan vain leikkityöpajoihin tai eläkkeelle. Jos tekevät töitä niin sekin on tyyliin 4 tuntia mäkkärissä pöytien pyyhkijänä kaksi kertaa viikossa. Todellakin oon ihmeissäni että näistä ollaan huolissaan muttei syrjäytyneistä nuorista, jotka pahimmassa tapauksessa sulkeutuu itsemurhayksiöönsä.
- Anonyymi
niinn on minnä ollen keskivaikesti kehitys vammainenn nuorri neitti ikä 26 muta olen 8 vuottian tasola henkisesti minnun älykys pistet on 46 ta 47 kysysyn sitä jokkus muta en muistta kumppi se onn 46 va 47
minnä ollen aurikoinenn ja onnelinen ja hyvän miellinen nuorri neiti
asunn tuetuna ryhmmä koti yhtedesä osan tedä aamu ja iltta pallan ja helpoja ruokkia
raha en ossa käyttä muta minulakin on monnia taitojja ja kykyjjä
miellumin olen keskivaikesti kehitys vammanenn älykyydelä 46 kun hupulahjakss älylä 146 muta olisiis ilke minnun on näinn hyvvä ola ja minnusta suomesa on hyvä olla kehhitys vammainen - Anonyymi
Itse olen liikuntavammainen. Ei se työ ole se juttu vaan oikeasti palkka. Kyllä tässä on käynyt mielessä että aika monenlaista ihmistä saa työmarkkinatukea ja yhdeksän euroa. Osan vaatimus on käydä ulkona ja osalla työssä on tulosodotus. No, tällä mennään loppuikä. Tuskin tulee jatkumaan 68 v. Tavoite on nyt omassa ajatuksessa 8-9 60v.
Vituttaa. - Anonyymi
Kait muistatte, että mukaan tulee myös velvollisuuksia, ei pelkästään oikeuksia. Työttömillä ja opiskelijoilla niitä sentään on: töitä on haettava karenssin uhalla ja opiskelijana pitää nostaa opintolainaa, jonka jälkeen voi saada toimeentulotuen tai sitten sössii luottotiedot toimeentulotuen toivossa.
- Anonyymi
Siitä vaan. Senkun tekevät vapaasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602047Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661698Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431379Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2331321Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421185- 811156
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3481097Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3181086