Minulla siis on maksuhäriömerkintä tiedoissa ollut jo kohta yli 2 vuotta, nyt tullut ilmi että eräs henkilö sano mulle että mulla on tälläinen merkintä ja on käärmeissään siitä.
Miten hän voi tietaa koko asiasta edes? Voiko jokainen ihminen tuosta vain saada tietoon toisten luottotiedot?
Koska en ole keksinyt mitään syytä mistä hän olisi voinyt saada sen tietoonsa?
Mies54
Voiko kuka tahansa nähdä toisen henkilön maksuhäiriömerkinnät?
21
715
Vastaukset
- Anonyymi
Käräjäoikeuden tuomiot ovat julkisia. Tarvii vain nimen, syntymäajan, kotikunnan.
- Anonyymi
Kyllä,, kuka tahansa voi ostaa toisen henkilön tiedot asikastiedolta, eipä siinä kummepia syitäkään tarvitse. Sama homma ulosottorekisterissä, sieltä saa kyllä kenen tahansa tiedot.
- Anonyymi
Mistä voi tarkistaa siten että kuka näitä tietoja on hakennut?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisen henkilön luottotietojen kysely ilman luottotietolaissa hyväksyttyä syytä on rikos, ulosottorekisteriin ei tarvita mitään syytä. Asiakastiedosta voi pyytää/ostaa omat luottotiedot, jossa näkee kuka niitä on kysellyt ja mikä on ilmoitettu syyksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisen henkilön luottotietojen kysely ilman luottotietolaissa hyväksyttyä syytä on rikos, ulosottorekisteriin ei tarvita mitään syytä. Asiakastiedosta voi pyytää/ostaa omat luottotiedot, jossa näkee kuka niitä on kysellyt ja mikä on ilmoitettu syyksi.
Okei, katsoin ja huomasin että nyt on luvattomasti ja väärinperustein katsottu minun luottotietoja! Tämä henkilö on minun entinen työkaveri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sitä syytä tuskin kukaan lähtee penkomaan ja käräjille viemään, siihen ei tavan pulliaisella ole vara ja uo-rekisteristä ne kuitenkin saa ilman syitäkin, siitä voi jo tietoja lukiessa ja päivämäräiä vertaillessa nähdä onko henkilöltä luottotiedotkin mennyt tai onko merkintä edelleen olemassa.
"Luottotietoja saa käyttää luoton myöntämisen tai vastaavan kaltaisen sopimuksen (kuten vuokraaminen) solmimisen yhteydessä. Olemassa
olevan luottosuhteen aikana luotonantaja saa myös valvoa niiden avulla velallisensa maksukäyttäytymistä tai käyttää tietoja apuna saatavan
perinnässä. Tietoja saa myös käyttää yritystoiminnassa mukana olevan henkilön arvioimiseen, tietyin rajoituksin myös työhönotossa sekä myös
henkilön omalla suostumuksella." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asiakastiedolta saa kerran vuoteen omat tiedot ilmaiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Asiakastiedosta voi pyytää/ostaa omat luottotiedot, jossa näkee kuka niitä on kysellyt ja mikä on ilmoitettu syyksi."
Päivämäärä ja tietojenkysyjä näkyy, syy ei näy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sitä syytä tuskin kukaan lähtee penkomaan ja käräjille viemään, siihen ei tavan pulliaisella ole vara ja uo-rekisteristä ne kuitenkin saa ilman syitäkin, siitä voi jo tietoja lukiessa ja päivämäräiä vertaillessa nähdä onko henkilöltä luottotiedotkin mennyt tai onko merkintä edelleen olemassa.
"Luottotietoja saa käyttää luoton myöntämisen tai vastaavan kaltaisen sopimuksen (kuten vuokraaminen) solmimisen yhteydessä. Olemassa
olevan luottosuhteen aikana luotonantaja saa myös valvoa niiden avulla velallisensa maksukäyttäytymistä tai käyttää tietoja apuna saatavan
perinnässä. Tietoja saa myös käyttää yritystoiminnassa mukana olevan henkilön arvioimiseen, tietyin rajoituksin myös työhönotossa sekä myös
henkilön omalla suostumuksella."Itse olen pk-yrittäjä, ulosotossa ja luottotiedoissa on tästä merkintä. Kerran olen joutunut toisen yrittäjän taholta kyseenalaistetuksi, eli en saanut korjauspalvelua tilattua ollenkaan, koska tämä remppareiska varmaan luuli etten maksa. Olipas mottaus. Kas kun ei vaatinut käteistä etukäteen, kun kerran laskuakaan ei meinaa kirjoittaa, saati että luottaisi pankkiveloitukseen.
Jatkossa en tosiaan käytä sitä pajaa, en suosittele yhteistyökumppaneillekaan. Pienessä kunnassa sana leviää nopeasti, ja juu puolin ja toisin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Okei, katsoin ja huomasin että nyt on luvattomasti ja väärinperustein katsottu minun luottotietoja! Tämä henkilö on minun entinen työkaveri.
Näkyikö sullla olevinaan se syy? Ostitko ne tiedot ? Omat tiedot voi saadan kerran vuoteen ilmaiseski joten kylläniissäkin pitäis tieto sitten näkyä....mut mulla ei näy, on vain päivämäärä ja kuka oli kysyjä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näkyikö sullla olevinaan se syy? Ostitko ne tiedot ? Omat tiedot voi saadan kerran vuoteen ilmaiseski joten kylläniissäkin pitäis tieto sitten näkyä....mut mulla ei näy, on vain päivämäärä ja kuka oli kysyjä
Ei näy syy tietoja, itseasiassa sitä ei edes kysytä kun ostaa jonkun tiedot. Tiedän koska olen ostanut kerran...
- Anonyymi
Tämä on kyllä törkeyden huippu. Jos eräs lehtien palstoilla ollut virkahenkilö ei katso lentopisteittensä olevan edes esimiehelle avointa dataa, miksi ihmeessä kenen tahansa taloustiedot olisivat julkisia naapurin martalle??!! Kenenköhän aivopieru tämäkin on ollut aikanaan, luultavasti velallisen vihollisen ja tosi ilkeän ihmisen tuotos.
Taidanpa laittaa sairaustietonkin julkisiksi nettiin. Ja parisuhdestatuksen, katsastusilmon ja markettiboonukset. - Anonyymi
Kyllä jokaisellahan niitä alkaa olla. Kun tuli positiivinen luottorekisteri niin kaikki tieodt kasattiin yhteen ja ja nissää on virheitä valtavasti.
Tietoja rekisteriä ei oikeastaan kukaan hoida ja siinä on paljon virheitä.
Pienetki velat voi vaikuttaa ihan kaikkeen ja nyt yrittäjät ja tavalliset ihmsiet ovat joutuneet isoihin vaikeuksiin.
Rekisteri on epäselvä, kukaan ei hoida, poista tietoja ja kyysin finanssihallinosta niin hekään ei tiedä, outoa. Veohallinto kerää mutta ei hoida eli koko reksiteri roikkuu ja esimerkiksi lainaantajat luotottajat ei huolehdi maksujen vähentymsisistä ja sikis tiedot on epäluottettavia ja ne vaikuttavat lähes kaikkeen laina yms saantiin. Tutkikaa asiaa omalla kohdallanne iso työ todella valtava ja se jätettiinkin kuluttjan hoidettavaksi.
Kukhan rekisterin keksi, mutta ei hoida?
Meillä muuten on n. 2miljoonaa jo maksuhäiriömerkintää ei se nyt haittaa kun tämä hallitus jo muutenkin kurjistaa ihmisten elämää. Rikkaat saavat siis kaiken ja köyhät köyhtyy.
Muistkaa hoitaa eri rekistereistä tietonne vippi, laina ja muuta henkilötiedot koska ne jäävät roikkumaan eri tiedotoihin vaikka lainaa hakiessa.
Niitä on tois vaikea saada mutta sekin on kova työ, eli jatkossa tulee miettiä kun hakee lainaa tai muuta asunnon ostamista taia utoa, aina jää tietojälki arvatkaap onko se helppo korjata, no ei. Vaan roikkuu vaikka loppuelämän, kun rekisterinpitäjäjillä ei ole velvollisuutta poistaa sitä.
Its eolen Pyytänyt ja todella vaikeaa joidenkin kanss ajopa lähellä raastupaa.- Anonyymi
”Meillä muuten on n. 2miljoonaa jo maksuhäiriömerkintää ei se nyt haittaa kun tämä hallitus jo muutenkin kurjistaa ihmisten elämää. Rikkaat saavat siis kaiken ja köyhät köyhtyy.”
Vain alle 400 000 ihmisellä on maksuhäiriömerkintä. Yhdellä henkilöllä on usein useita merkintöjä. Tärkeintä olisi ettei heille enää lainata ikinä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Meillä muuten on n. 2miljoonaa jo maksuhäiriömerkintää ei se nyt haittaa kun tämä hallitus jo muutenkin kurjistaa ihmisten elämää. Rikkaat saavat siis kaiken ja köyhät köyhtyy.”
Vain alle 400 000 ihmisellä on maksuhäiriömerkintä. Yhdellä henkilöllä on usein useita merkintöjä. Tärkeintä olisi ettei heille enää lainata ikinä.Sehän sun märkä päiväunes on, reppana. Sitten kun ihmiset ei enää saa rehellistä lainaa, alkaa heistä monet "vippaamaan" parempiosaisilta realisoimalla heille vähemmän tärkeää omaisuutta.
- Anonyymi
Edellä mainittu mm. ulosottorekisteri..tämähän ei ole mitenkään synonyymi luottotiedoille, ulosotossa vai olla vaikka luottotiedot on kunnossa, ehsim sairaalalasku jota kuitenkin maksat uo:lle kk-maksuina...Muutamia vuosia sitten luottotiedot puhdistui 3 vuodessa mikäli maksoi velkoja UO;lle eikä uutta velkaa tullut, nyt tuo ei ole enää mahdollista koska tulee "pitkäkestoinen ulosotto" - merkintä...
- Anonyymi
Eikö laki muuttunt pari vuotta sitten että luottotiedot puhdistuvat kuukauden sisällä kaikkien velkojen maksusta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö laki muuttunt pari vuotta sitten että luottotiedot puhdistuvat kuukauden sisällä kaikkien velkojen maksusta?
Kyllä, näin on
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, näin on
Juu kun itse pyytää!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu kun itse pyytää!
Kun kyse on ulosottoon perustuvasta maksuhäiriötiedosta, ulosottomiehen tulee ulosottokaaren (705/2007) 1 luvun 32 §:n 3 momentin mukaan velallisen pyynnöstä tehdä ilmoitus saatavan suorittamisesta luottotietotoiminnan harjoittajalle. Siis pyynnöstä.
Tämä johtuu siitä että ulosottomiehelle aiheutuisi muuten runsaasti manuaalista työtä, koska käytännössä ei ole mahdollista tutkia viran puolesta jokaisen loppuun maksetun asian ulosottohistoriaa sen varmistamiseksi, onko samasta saatavasta aiemmin aiheutunut maksuhäiriömerkintä, joka on edelleen voimassa. Saatavia on voitu tuomita eri oikeusasteissa ja niihin on voinut tulla myöhemmin takaisinsaantikanteen johdosta annettuja päätöksiä, vahvistettuja sovintoja tai velkajärjestelypäätöksiä. Yhdessä tapauksessa voi olla jopa kymmeniä selvitettäviä asioita. Joten uo-miehellä ei ole aikaa tutkia näitä asioita eikä velvollisuutta sellaiseen lakiin pantu.
Mutta kun kyse on velkojan ilmoitukseen perustuvasta maksuhäiriömerkinnästä, luottotietolaissa on jo nykyisin säännös siitä, että velkojan on ilmoitettava luottotietorekisterin pitäjälle saatavan suorittamisesta (luottotietolain 14 §:n 2 mom.).
- Anonyymi
suomi.fi ja näkee. Pitäähän esim vuokran antajan nähdä sun merkinnät. Olemmehan poliisi / paimennetussa valtiossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1152183- 1721787
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631175Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K841094Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik311040En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k691018Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.43963Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉75942The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut8884Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse55880