SDO - Lähihoitajakoulutus

Anonyymi

Huh huh. Olipa taas täti-ihminen SDO:n lähihoitajakoulutuksen haastattelijana. Siis oikeasti ?!?

Tenttasi moneen kertaan olenko työtön - eikä uskonut, kun kerroin että EN OLE.
Ilmeisesti sinne ei hae kuin työttömät.

Lisäksi sain vaikutelman, että täti-ihmisen mielestä olisi kovinkin haluttu koulutus.... ja että heillä olisi oikein tuhottomasti hakijoita. :-) Tuskin on, mutta antaa tädin olla uskossaan autuas.

Epämiellyttävä kokemus. Onneksi SDO ei todellakaan ole ainoa ammatillinen oppilaitos tällä seudulla.

3

564

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

SDO on juuri tuo Täti kampus. Siellä ne touhuaa.

Joku sanoi, että firma tuottaa miljoonia veronmaksajien piikkiin. Samaan aikaan maksaa tosi pieniä palkkoja ohjaajille ja opettajille. Diakoniaa tehdään firmalle?
      Ei ehkä niin hyvä juttu?

• Anonyymi

Mun ajatuksia - 22 valmistuneena sosiaali- ja terveysalalta/lähihoitaja tulee tässä.

Mulle itselleni koulunkäynti SDO:ssa oli kivaa ja tuntui omalta paikalta. Aloitin ite nuorisopuolelta suoraan peruskoulusta. En tuntenut ketään ennalta ja menikin pitkään ennenkun löysin sopivan porukan. Mulla oli itsellä tavoitteena menestyminen opinnoissa ja kaikki ei ollut tästä samoilla linjoilla, sanotaan vaikka näin.

Opiskelu oli hyvin etä/digipainotteista (tietty koronalla vaikutusta) ja erittäin isossa roolissa oli ns. tiimityöskentely. Eli käytännössä heti opiskelun alkaessa koko luokka jaettiin n. 4-5hlön tiimeihin joissa opiskelu tapahtui. Näitä sit vaihdeltiin kuukasien kuluessa, välillä arpoen, välillä itse valitsemalla.

Otetaan vaikka esimerkki kuinka tiimityöskentely käytännössä toteutui: jokainen tiimi sai tietyn sairauden, josta piti tehdä diaesitys (oireet, perustietoa, ennaltaehkäisy, hoito..) joka esitettiin muille. Välissä oli myös luentoja. Opiskelua kirjasta pänttäämällä ns. yläastetyyliin on marginaalisen vähän, käytännössä ei ollenkaan.

Uskonnollisuutta pohtiville; meillä oli n. 1x vuodessa laulutilaisuus/Jumalanpalvelus. Myös oppilaitospastori vieraili n. 1x kuussa tauolla. Muuten aihe ei näkynyt juuri mitenkään, eikä sitä nostettu esille oppitunneilla.

No kelle mä suosittelisin SDO:ta?

Kuten kerroinkin, tiimeissä työskennellään 90% ajasta. Tähän kannattaa olla varautunut, että pakostakin joudut tekemään vieraampien ihmisten kanssa töitä. Myös näin "nuorisopuolen käyneenä" vastuuta täytyy ottaa opinnoista aivan erillä tavalla kuin yläasteella. Itseopiskelun merkitys on todella suuri ja aiheisiin pitää oikeasti syventyä itse jos haluat menestyä opinnoissa.

En tiedä kuinka käytännöt on muuttunut sitten mun valmistumisen, mutta tällaisia kokemuksia mulla on! Pystyn ja kerron mielelläni lisääkin 😊

• Anonyymi

Jos ihmisten kanssa oleminen ja tiimityöskentely kovin kuormittaa, työ lähihoitajana ei ole oma ala. Lähihoitaja ei koskaan voi olla mikään sooloilija.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      84
      1592
    2. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      88
      868
    3. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      8
      832
    4. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      829
    5. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      53
      812
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      58
      763
    7. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      189
      749
    8. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      80
      705
    9. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      700
    10. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      172
      680
    Aihe