Jarrusatulan männän vuoto

Anonyymi

Huomasin että Nissan Almera N16 jarrusatulan männän tiiviste oli märkä ja vuotaa, myös jarruneste oli vähentynyt.
Mäntä painuu kyllä sisään ja liikkuu.

Kysynkin riittääkö tuohon tiivisteiden vaihto ja ehkä mäntä vai pitääkö koko satula vaihtaa uuteen?

40

4396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      odotas kun hieraisen kristallipalloani

      sumua.... sumua.... no nyt selkenee.... joo, riittää tiivisteen vaihto, ei näy naarmuja tiivisteen kohdalla

      • Anonyymi

        No mitäs se tuo vitsailu nyt meinaa, jos jotain pitää tarkentaa niin kerron toki.
        Voikohan männän tiivisteet vaihtaa irrottamatta satulaa ja jarruletkua, eli paikallaan ollessa?


      • Anonyymi

        Ja lähinnä myös tietoa kysyn kun en tiedä mitä näissä satuloissa yleensä vikaantuu, ensimmäistä kertaa auton kimpussa olen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lähinnä myös tietoa kysyn kun en tiedä mitä näissä satuloissa yleensä vikaantuu, ensimmäistä kertaa auton kimpussa olen.

        No se vitsailu tarkoittaa sitä, että emme voi täältä nähdä, onko sulla siinä jarrumännän sylinterissä naarmuja joista se vuotaa, vai onko vain tiivistekumi rikki.

        Arvauksen voi tietty heittää että ehkä se tiivisteenvaihdolla tokenee, mutta ehkä ei.

        Vain purkamalla näet mikä siinä on vialla.

        Sori, ei internet kaikkea pysty ratkaisemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se vitsailu tarkoittaa sitä, että emme voi täältä nähdä, onko sulla siinä jarrumännän sylinterissä naarmuja joista se vuotaa, vai onko vain tiivistekumi rikki.

        Arvauksen voi tietty heittää että ehkä se tiivisteenvaihdolla tokenee, mutta ehkä ei.

        Vain purkamalla näet mikä siinä on vialla.

        Sori, ei internet kaikkea pysty ratkaisemaan.

        Juu, juuri sitä kysyin että mitä pitää olla ja miten nuo satulat yleensä vikaantuu kun en mielellään alkaisi uutta ostamaan jos kympin tiivistesarjalla saan homman hoidettua.
        Katsos kun en voi täältä nähdä mitä tietoa vastaaja tarvitsee jos hän ei älyä sitä kysyä.

        Eli tuo on irrotettava letkuista ja avattava joka tapauksessa, vaikka pelkkiin tiivisteiden vaihtoon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se vitsailu tarkoittaa sitä, että emme voi täältä nähdä, onko sulla siinä jarrumännän sylinterissä naarmuja joista se vuotaa, vai onko vain tiivistekumi rikki.

        Arvauksen voi tietty heittää että ehkä se tiivisteenvaihdolla tokenee, mutta ehkä ei.

        Vain purkamalla näet mikä siinä on vialla.

        Sori, ei internet kaikkea pysty ratkaisemaan.

        Satula siis muuten näytti ihan hyvältä, mitä nyt tuhannen paksussa ruosteessa päältä mutta mäntä oli ihan siisti ja painuin sisään hyvin.
        Tuiviste oli ulkopuolelta männän ympärillä todella märkä ja painasessa mäntää sisään alkoi tippaseen.
        Mitään muuta en tuosta sylinteristä tiedä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se vitsailu tarkoittaa sitä, että emme voi täältä nähdä, onko sulla siinä jarrumännän sylinterissä naarmuja joista se vuotaa, vai onko vain tiivistekumi rikki.

        Arvauksen voi tietty heittää että ehkä se tiivisteenvaihdolla tokenee, mutta ehkä ei.

        Vain purkamalla näet mikä siinä on vialla.

        Sori, ei internet kaikkea pysty ratkaisemaan.

        Ei tuosta tosiaan ole ikinä mäntää eikä tiivisteitä vaihdettu vaan on täysin alkuperäinen, nin ei ainakaan siinä mielessä naarmuja pitäisi olla


    • Anonyymi

      Jos vähän ajattelee niin kyllähän se kuminen tiiviste on todennäköisemmin hajalla kuin metalliset osat. Eli uusi tiivistesarja vaan. Männästä/sylinteristä voi kiillottaa pois mahdollisia ruosteita vaikka sellaisella hiontavillalla. Helpointa se satula on irrottaa kokonaan.

      Koko satulan kannattaa vaihtaa jos vie korjaamolle, tuntimaksu liian korkea jotta siellä kannattaa alkaa maksamaan satulan purkamisesta.

      • Anonyymi

        Voipi se mäntä ja poraus ruostua jos on ollut nesteet vaihtamatta vuosikymmeniä.

        Korrosio aiheuttaa sitten sen, että eipä tiiviste pidä.


      • Anonyymi

        Opettelen itse tässä mieluiten ja toinen puoli jarruista on korjattu sekä jarrut vaihdettu mutta toisella puolella huomasin että tuo satula vuotaa jarrunestettä.
        Jospa tuon sitten irrottelen ja ostan kokeeksi kympin tiivistesarjan.

        Ilmeisesti jarrunesteputket pitää sulkea letkupuristimella ja il.maus on tehtävä lopuksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opettelen itse tässä mieluiten ja toinen puoli jarruista on korjattu sekä jarrut vaihdettu mutta toisella puolella huomasin että tuo satula vuotaa jarrunestettä.
        Jospa tuon sitten irrottelen ja ostan kokeeksi kympin tiivistesarjan.

        Ilmeisesti jarrunesteputket pitää sulkea letkupuristimella ja il.maus on tehtävä lopuksi.

        elä niitä putkia ala kasaan prässäämään

        letkun nyt ehkä voi painaa kasaan jos ei kauaa puristele


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voipi se mäntä ja poraus ruostua jos on ollut nesteet vaihtamatta vuosikymmeniä.

        Korrosio aiheuttaa sitten sen, että eipä tiiviste pidä.

        Edelleen, tiivisteen pettäminen kuitenkin todennäköisempää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        elä niitä putkia ala kasaan prässäämään

        letkun nyt ehkä voi painaa kasaan jos ei kauaa puristele

        Ainakin mitä lueskelin niin juurikin tuota letkun puristinta suositellaan jarruletkun sulkemiseen tai sitten elmukelmua päähän.
        Jonkun päivänhän se varmaan on oltava kuitenkin ilman tuota satulaa joka tapauksessa niin pitäs se jotenkin sulkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin mitä lueskelin niin juurikin tuota letkun puristinta suositellaan jarruletkun sulkemiseen tai sitten elmukelmua päähän.
        Jonkun päivänhän se varmaan on oltava kuitenkin ilman tuota satulaa joka tapauksessa niin pitäs se jotenkin sulkea.

        "lmeisesti jarrunesteputket pitää sulkea letkupuristimella"

        Putki on kiinteä, metallista valmistettu. Letku on elastinen, valmistettu kumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "lmeisesti jarrunesteputket pitää sulkea letkupuristimella"

        Putki on kiinteä, metallista valmistettu. Letku on elastinen, valmistettu kumista.

        No sitä letkua tarkotin, muita ei varmaan tarttis edes harkita sulkea.


    • Anonyymi

      Kannattaako alkaa pelkkää tiivistettä vaihtamaan, huonolla tuurilla ei tule kuntoon. Ei kai se uusi jarrusatula niin paljoa maksa? ja tulee kerralla kuntoon.

      • Anonyymi

        Motonetissä maksaa n.89€ ja vanha pitää viedä tilalle.


      • Anonyymi

        Ja toki sekin vaihtoehto on tässä ollut mielessä, joka tapauksessa sain sen tässä selville että satula on irrotettava, sittempä tuota pääsee tutkimaan.


    • Anonyymi

      Itse olen 25v vanhaan autoon vaihtanut vain satuloiden tiivisteet ja vuodot loppui. Jarrunesteitä ei autoon ainakaan 10 vuoteen vaihdettu. Pientä ruosteenalkua toki oli mutta kiillotin vain pois. Näissä oli lisäksi männätkin aika jumissa mutta kiillotuksen ja jarrumäntarasvan avulla taas liikkui hyvin.

      Kesti ainakin 4-5v kunnes möin auton ja katsastuksissa ero jarruvoimassa 0%. Joten ihan uudenveroiseksi voi saada pelkät tiivistesarjat vaihtamalla.

      Mielestäni turha maksaa uusista satuloista 200e jos 2kpl tiivistesarjaa maksaa 14,90.

      • Anonyymi

        Okei, ehkä tosiaan kokeilen tuon tiivisteiden uusimisen itsekin.
        Jos ei auta niin hajen sitten uuden koko satulan.


    • Anonyymi

      Motonet myös 89 euroa vaihtolaite ja Saksasta uusi 39 euroa rahti.

      • Anonyymi

        Onko tuo saksan liike juurikin tämä autonvaraosat24... liike?


    • Anonyymi

      Tarttis uuden mäntä/tiiviste sarjan ja tietysti ilmaruuvi täytyy saada auki ensin ja vähä hoonausta vesi paperilla tai vaihto satulan ja ohuet 10mm kupari tiivisteet liitosta varten, motonetista?

    • Anonyymi

      Katso onko ruostetta, hapettumaa männän varressa, ennen purkamista laita mäntä sisään ja ota ulos irrroittamatta muutaman kerran ja katso vuotaako. Korjaussarjalla korjaantuu

      Vaihdoin tutulle v50 uudet palat ja huomasin kun painoin männän sisään että männän välistä tulee vähän jarrunestettä.

      Laitoin mäntää edestakaisin eli koko matkan sisälle ja niin ulos kuin pysyy sisällä, pari kertaa, loppui kokonaan vuoto. Jotain ollut välissä, jarruneste säiliöstä käskin katsoa että pysyy yläviivassa muutaman kerran viikon välein. Ei ole vuotanut

      • Anonyymi

        Se tosiaan tuossa autossa on vielä kiinni ja letkuissa, huomasin että tiiviste on märkä ja kun painoin männän sisään mäntätyökalulla niin jarrunestettä tiputteli männän välistä ulos.

        Meinaatko että tuo tiivisteiden vaihto siis onnistuisi kuitenkin niin että satula olisi autossa paikallaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tosiaan tuossa autossa on vielä kiinni ja letkuissa, huomasin että tiiviste on märkä ja kun painoin männän sisään mäntätyökalulla niin jarrunestettä tiputteli männän välistä ulos.

        Meinaatko että tuo tiivisteiden vaihto siis onnistuisi kuitenkin niin että satula olisi autossa paikallaan?

        "Meinaatko että tuo tiivisteiden vaihto siis onnistuisi kuitenkin niin että satula olisi autossa paikallaan?"

        Voihan se onnistua mutta hankaloitat vain omaa työtäsi. Jos satula on kiinni kahdella pultilla ja tarvii vain klemmarilla tukia jarruletkun, miksei irrottaisi sitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Meinaatko että tuo tiivisteiden vaihto siis onnistuisi kuitenkin niin että satula olisi autossa paikallaan?"

        Voihan se onnistua mutta hankaloitat vain omaa työtäsi. Jos satula on kiinni kahdella pultilla ja tarvii vain klemmarilla tukia jarruletkun, miksei irrottaisi sitä?

        Kaitpa se on sama sitten irrottaa, saatan tyhmiä kysellä kun ensimmäistä kertaa näiden asioiden parissa olen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaitpa se on sama sitten irrottaa, saatan tyhmiä kysellä kun ensimmäistä kertaa näiden asioiden parissa olen.

        Tekemällä oppii. Ensi kerralla teet sitten eri virheet kuin ensimmäisellä kerralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekemällä oppii. Ensi kerralla teet sitten eri virheet kuin ensimmäisellä kerralla.

        Ensi kerralla toivottavasti en tee virheitä ja siksi kyselen etten tekisi ensimmäiselläkään kerralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensi kerralla toivottavasti en tee virheitä ja siksi kyselen etten tekisi ensimmäiselläkään kerralla.

        Kaikki tekee virheitä, niin sinäkin. Olet jo kysellessäsi tehnyt virheitä :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki tekee virheitä, niin sinäkin. Olet jo kysellessäsi tehnyt virheitä :)

        Mitä virheitä olen kysyessä tehnyt kun kysyn tietämättömänä asioista sellaisilta joiden oletan tietävän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä virheitä olen kysyessä tehnyt kun kysyn tietämättömänä asioista sellaisilta joiden oletan tietävän?

        Juttelit mm. putkesta joka pitäisi puristaa luttuun ja sitten korjasit että letku letku, tarkoitin letkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juttelit mm. putkesta joka pitäisi puristaa luttuun ja sitten korjasit että letku letku, tarkoitin letkua.

        Voi hurja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi hurja

        saahan sitä virheitä tehdä mutta ei niiden ääneen sanomisesta pidä nokkiinsa ottaa

        kaikki me virheitä tehdään


    • Anonyymi

      Tuli uusi este, miten tuo käsijarruvaijeri irroitetaan Nissan Almera N16 2006 mallista kun tuo kuvan punaisella nuolella merkattu osa on itsellä umpinainen eikä siinä ole kuvan mukaista aukkoa?
      https://aijaa.com/YtWUK9

      Pitääkö tuo vaijeri irroitella auton alta missä käsijarru haaroittuu kummallekin renkaalle?

      • Anonyymi

        Lisään vielä että kyseessä ei ole rumpujarrullinen Nissan


    • Anonyymi

      Vaijerin päässä on lenkki!

      • Anonyymi

        Olihan siellä lenkki.

        Vaijeri nyt on joka tapauksessa irrotettu.


    • Anonyymi

      Nyt olisi uudet tai oikeastaan tehdashuolletut jarrusatulat uudenveroisena mutta kuuluuko näissä uusissa olla mäntä tosiaan niin tiukassa ettei millään tule mäntä ulospäin työkalulla?
      Eli onkohan nuo ihan kunnossa ja paikalleen asennettuna toimivat kuitenkin oikein?

    • Anonyymi

      Jotain kumman tuttua tässä...

      Tuli noiden kanssa räpellettyä satuloiden mäntien purkamisten kanssa, ja lopulta päädyin vaihtamaan kaikki jarrusatulat ja jarrulevyt paloineen pareittain. Budjettisyistä ensin eteen ja sitten taakse.

      Lopputulokseen olen enemmän kuin tyytyväinen. Etenkin talvisin. 15 vuotta vanhan romun kanssa ei parane enään olla liian nuuka. Osia saa tuon ikäiseen "edullisesti". Ja vielä edullisemmin jos ei hae kivijalkaliikkeestä mutta välttää auto docia.

      Joku voi tietysti kritisoida että mikä järki on vaihtaa käytännössä kaikki osat alustasta uuteen minkä itse irti saa?

      Se nyt vain on niin, että jos autolla haluaa ajaa turvallisesti niin se maksaa. Oli sitten vanha romu tai uusi. Jos siitä antiikki kiesistä tykkää niin vanhan ajoturvallisuuteen kannattaa hiukan sijoittaa. Ehkä enemmän kuin niiden mäntien kumien verran.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe