Vakavasti masentunut ja kela

Anonyymi

Kirjoitan ystäväni puolesta kysyäkseni neuvoa. Hän on vakavasti masentunut, saanut sairaspäivä rahaa kelalta ja edessä oli kuntoutustuen hakeminen.
Kela hylkäsi hänen hakemuksen. Ystäväni ei ole työkykyinen, mutta kelan mielestä hänellä ei ole vakavaa psyykkistä sairautta ( olen omin silmin nähnyt hänen useat b todistukset dg. Vakava masennus) useamman lääkärin kirjoittamana, myös psykiatrin.
Hän on avustuksellani hakenut uudestaan, jolloin kela perusteli että hänellä on masennus, mutta oireita voi lievittää lääkkein, joten hylkäys.
Hän ei itse näiden kelan taisteluiden jälkeen jaksa käydä suihkussa, itkee ja on hyvin mustunut mieli kelan mielivaltaisista päätöksistä.
Hän ei saa rahaa mistään, olemme ystävien kanssa lainanneet ruokarahaa ja välillä antaneet ruokaa.
Olen huolissani, hän ei jaksa pitkään, miten ystäväni voidaan jättää ilman mitään yhteiskunnan tukia, ei hän ole halunnut itse tätä sairauttaan.

Neuvoja, en kestä katsoa tätä epäoikeudenmukaisuutta enää, hän on ollut täysin ilman euronkaan tukea 4kk:tta, me autamme omilla rahoilla että hän jaksaisi edes elää enää.

6

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Työttömäksi ilmoittautuminen, niin saa työmarkkinatukea vaikka ei töihin pystyisikään. Niin se on aina tehtävä kun Kelalta tulee hylkypäätös. Toimeentulotuki kannattaa tietysti hakea. Siinä ensi alkuun konsteja.

    • Anonyymi

      Eiköhän sitä masennustakin olisi paras hoitaa ensin lääkkeillä, jotka nyt ei ilmeisesti ole käytössä ?

    • Anonyymi

      Hänen täytyy käydä alkuun läpi kaikki depression käypähoito- suosituksen diipadaapaat psykiatrin kanssa psykoterapiat. Jos ei ole kokeiltu useaa eri lääkettä jne. niin tuskin tulee saamaan mitään muuta kuin hylkäyksiä hakemuksiin. Onko sairaspäivärahat ja saikut käytetty jo? Jos ei, niin ne pitää alkuun käyttää loppuun ennen kuntoutustuen hakemista.

    • Anonyymi

      Itse olin vuosia masentunut, työttömänä, lääkityksellä ja terapiassa. Sain puhuttua itseni työkuntotutkimukseen (paikan saanti ei ollut helppoa), parin kuukauden tutkimuksen jälkeen totesivat, että kyllä minusta vielä hyvä tulee. Vajaan vuoden päästä olin samassa paikassa tutkinnassa uudelleen. ---Tällä kertaa totesivat Kelalle, että hyvä, että vielä hengissä on. Myönteinen eläkepäätös tuli ilman lisäkysymyksiä.
      Asiallinen, hieno päätös kohdallani. Pääsin byrokratian lonkeroista, vähitellen paranin, ja kymmenen vuoden sairauseläkkeen jälkeen pääsin vanhuuseläkkeelle=takuueläke. Nyt voin hienosti, nautin elämästä koronasta huolimatta.---Eläkkeelle pääsy tehty liian vaikeaksi.

    • Anonyymi

      Mihinkää pääsy on tehty liian vaikeaksi

    • Anonyymi

      Miksi aina pitää olla TOIMIVAA järjestelmää olla sorsimassa. Sinun kirjoitukset ovat aina pelkää tekoäly trollia sen näkee joka paikassa pidät sää meitä tyhmänä? Etkö sinä osaa ajatella oletko sinä vähän tyhmä? Sinun ystäväsi voi olla myös autisti jota yhteiskunta ei vielä osaa tunnistaa ja nyt kärsii yksinäisenä sielussaan oi oi voi voi.. Kehitysvammaliitosta voisit soittaa ystävällesi apua ja ohjeita kuinka autistit saadaan yhteiskunnan aallonharjalle jopa sen johtoon asti mitä tuo nyt sitten tarkoittikaan en tiedä oliko se huti? Suomen valtio on vähän kuin suuri graniitti vuori ja jos et pääse sen läpi tai osaa tehdä tunnelia niin sinun pitää kiertää se. Hissiä odotellessa. KONE

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2448
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1912
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1383
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1260
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1245
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1171
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1101
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1055
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 15
      1014
    Aihe