Pätevä edunvalvontavaltuutus

En muista onko täällä aiemmin ollut juttua edunvalvontavaltuutuksesta mutta teen alootuksen nyt tästä. Itselläni asia on ajankohtainen ja kiinnostaisi tietää minkälaisia kokemuksia muilla on asiasta.

Siis: oletteko tehneet edunvalvontavaltuutuksen ja jos niin missä? Oletteko ottaneet apua oikausaputoimistosta, pankista tai muualta vai oletteko ihan itse tulostaneet lomakkeen netistä ja ähertäneet sen yöpäydän laatikkoon odottamaan käytäntöön laittamista?? Onko jollekin tullut sitten valtuutusta toimeenpantaessa hylsy maistraatilta/digiltä esimerkiksi pätemättömien todistajien vuoksi tai tullut muuta ongelmaa epätarkkojen sanamutojen johdosta?

27

1623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos voi omaisensa/läheisensä kanssa sopia asioista (tarvittavin valtakirjoin)
      ilman maistraattia se on paras.

      • Juu jos teitä vaan te kaksi , ei perillisiä eikä rintaperillisiä eikä muita asioihin sekaantujia :). Toisaalta kuka voi todistaa jos omainen/läheinen sairastuu muistisairauteen, et mitä olette sopineet jos mitään ei ole kirjattuna?


    • Anonyymi

      En ole tiennyt että valtakirjoin, ilman maistraattia, saa sellaiset valtuudet että pysyy myymään valtuutetun asunnon, osakkeita tai muuten hoitamaan pankkiasioita, mutta väittämään en ala.
      Minulla on luonnos valmiina, en vain ole tullut ottaneeni allekirjoituksia. Mallin olen saanut ystävältä joka teetätti pankin juristilla. Jotakin lausetta muokkasin. Ystävä teki mokan: unohti lauseen. Edunvalvoja voi ottaa valtuutetun varoista lapsilleen ja lapsenlapsilleen kohtuulliset lahjat sen mukaisesti kuin niitä valtuutettu on itse antanut. Tai joku sen tapainen lause, Kun se jäi pois, ei voi ottaa isältään lapsilleen synttäri- ja ylppärilahjoja vaikka kaikki lapsenlapset saivat aina papalta rahaa merkkipäivinään. Pappa ei joutuisi kärsimään siitä yhtään, ne vain sitten jäävät perinnössä verotettavaksi perinnöksi. Jossakin nettisivuilla on aika hyvä malli. Kannattaa ottaa valtuutettu ja varavaltuutettu. Lisäksi kolmas, ei-sukua oleva henkilö, joka hoitaa sukulaista itseään koskevissa asioissa raha-asiat.

      • Anonyymi

        Seitsemänneltä riviltä pois sana ´lapsenlapsilleen´
        Vika rivi: muutkin kuin raha-asiat, mm. riita- asiat. Niitä ei voi hoitaa kukaan sukulainen vaan maistraatti määrää hoitajan, jos häntä ei asiakirjassa ole nimetty.


      • Luonnos tulee voimaan vasta kun se viedään maistraattiin ja siihen liitetään lääkärintodistus päämiehen eli sinun terveydentilasta. Kannattaa hoitaa se loppuun asti sillä sitähän ei teidä milloin se päivä koittaa että et kykene asioistasi hoitamaan ja jos valtuutuksessa ei ole allekirjoituksia se on mitätön. Allekirjoitusten kanssa kannattaa olla myös tarkka, tarkasti määritelty kuka kelpaa. Ettei sitten käy niin ikävästi että maistraatti ei ota käsiteltäväksi hgakua kun todistaja on ollut esimerkiksi uuden miehn pojan vaimo. Eli mitään kautta ei saa olla sukulainen. Sana muotojen kanssa kannattaa myös olla tarkka. Ja jos on enemmältikin omaisuutta kannattaa tarkistuttaa valtuutus jollain asiantuntijalla.


      • Anonyymi

        "Lisäksi kolmas, ei-sukua oleva henkilö"

        Tuota olen miettinyt, kun on siitä vieraasta huonoja kokemuksia. Oli sedälläni myös vieras, hänestä tuli vähän kaikkea määräävä vuosien aikana.


    • Anonyymi

      Enpä ole edes ajatellut kun perijöitä vain yksi lapsi ja omaisuutta ei ole, pienen vuokrayksiön irtainkin täysin arvotonta vanhaa roinaa jonka saa kuoltuani kärrätä kaatopaikalle. Ainoa tulonlähdekin on vain pieni eläkkeeni.

      • Edunvalvontavaltuutuksessa voidaan myös määritellä se että lapselasi on oikeus sada terveydentilaasi koskevia tietoja ja hoitaa niitä asioita.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Edunvalvontavaltuutuksessa voidaan myös määritellä se että lapselasi on oikeus sada terveydentilaasi koskevia tietoja ja hoitaa niitä asioita.

        No lapseni kyllä saa ne tiedot ilmankin ja tarvittaessa voi asioita hoitaa muutenkin, Ei siihen papereita ole ennenkään tarvittu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No lapseni kyllä saa ne tiedot ilmankin ja tarvittaessa voi asioita hoitaa muutenkin, Ei siihen papereita ole ennenkään tarvittu.

        Et ole vissiin ennen ollutkaan sellaisessa tilassa ettet kykene asioistasi hoitamaan :). Mutta jos aattele pärjääväsi noin niin se on sun päätös. Ja ootko ajatellut et lapsellesikin saattaa käydä jotain, ei kykene asioitasi hoitamaan. Onko siinä tilanteess sama kuka hoitaa?


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Et ole vissiin ennen ollutkaan sellaisessa tilassa ettet kykene asioistasi hoitamaan :). Mutta jos aattele pärjääväsi noin niin se on sun päätös. Ja ootko ajatellut et lapsellesikin saattaa käydä jotain, ei kykene asioitasi hoitamaan. Onko siinä tilanteess sama kuka hoitaa?

        Siinä tilanteessa että lapseni ei pysty hoitamaan on ihan sama kuka hoitaa kun ei muita läheisiä siihen ole. Lapsenlapsenikin varmaan ovat vielä liian nuoria .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä tilanteessa että lapseni ei pysty hoitamaan on ihan sama kuka hoitaa kun ei muita läheisiä siihen ole. Lapsenlapsenikin varmaan ovat vielä liian nuoria .

        " Lapsenlapsenikin varmaan ovat vielä liian nuoria ."

        Kävin miettimään myös tuota asiaa, koska minulla on lapsi, jolla on kaikki "valtuudet" käyttää tilejäni, jotka voi myös luovuttaa toiselle lapselleni.

        Lapsenlapsiakin on kaksi ja on heillä isäkin, joilla on myös samat valtuudet, joten en tunne olevani mitenkään "heitteillä", tai tuntevani jonkun ulkopuolisen hoitamaan koskaan asioitani.

        Aikanaan minut polttohaudataan ja kuolemani jälkeen tulee kunnalta roskalava-auto tyhjentämään tämän asuntoni, josta ilmeisesti lasku tulee perikunnalle, mutta rahaa on siihenkin.

        Minä en ymmärrä tuota vihaa, kuinka joku (30.000 )maahanmuuttaja veisi minun rahani, koska sama eläke tulee aina ja mitään lisää en saisi siihen, vaikka kaikki "tulokkaat" häädettäisiin maasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä tilanteessa että lapseni ei pysty hoitamaan on ihan sama kuka hoitaa kun ei muita läheisiä siihen ole. Lapsenlapsenikin varmaan ovat vielä liian nuoria .

        "Siinä tilanteessa että lapseni ei pysty hoitamaan on ihan sama kuka hoitaa kun ei muita läheisiä siihen ole. Lapsenlapsenikin varmaan ovat vielä liian nuoria ."

        Jos oikeasti sairastuu, se lastenlasten hoitaminen vaikeutuu monin tavoin.
        Esim. minä käytin vaimon pankkitunnuksia, "vaimo antoi useita valtuutuksia" SUOMI.fi sivuilla, silloin antoi valtuudet 103 eri asiaan, mm. jotta saan hakea lääkkeet vain nimellä, muutenhan se vaatii KELA kortin ,
        sairastumisen kera lähti pankkitunnukset yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Lapsenlapsenikin varmaan ovat vielä liian nuoria ."

        Kävin miettimään myös tuota asiaa, koska minulla on lapsi, jolla on kaikki "valtuudet" käyttää tilejäni, jotka voi myös luovuttaa toiselle lapselleni.

        Lapsenlapsiakin on kaksi ja on heillä isäkin, joilla on myös samat valtuudet, joten en tunne olevani mitenkään "heitteillä", tai tuntevani jonkun ulkopuolisen hoitamaan koskaan asioitani.

        Aikanaan minut polttohaudataan ja kuolemani jälkeen tulee kunnalta roskalava-auto tyhjentämään tämän asuntoni, josta ilmeisesti lasku tulee perikunnalle, mutta rahaa on siihenkin.

        Minä en ymmärrä tuota vihaa, kuinka joku (30.000 )maahanmuuttaja veisi minun rahani, koska sama eläke tulee aina ja mitään lisää en saisi siihen, vaikka kaikki "tulokkaat" häädettäisiin maasta.

        "Minä en ymmärrä tuota vihaa, kuinka joku (30.000 )maahanmuuttaja veisi minun rahani, "

        Vievät sinun rahojasi, kun joudut maksamaan ostamastasi ruoasta arvonlisäveroa.
        Vievät lastesi rahoja kun heidän veronsa nousevat.


    • Anonyymi

      Saadaksemme tallelokeron siirsimme vaimoni eläkkeen tulemaan OP:n avatulle tilille. Samassa yhteydessä OP:n lakimies teki edunvalvontatestamentin. Olimme sopineet lastemme kanssa, että poika ottaa tuon vastuulleen.
      Kuvittelen voivani luottaa tuohon OP:n tyyppiin.

      • Edunvalvontatestamentti tulee voimaan vasta kun se on hyväksytty maistraatissa.


      • siilivain kirjoitti:

        Edunvalvontatestamentti tulee voimaan vasta kun se on hyväksytty maistraatissa.

        Tai nykyisin digissä.


    • Anonyymi

      mitähän maksaa, olen kuulut että ottavat 500€ edunvalvontarekisteröinnistä
      nj

      • Anonyymi

        Reilun vuoden takainen juttu. En muista mutta saattoi maksaa 400€?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Reilun vuoden takainen juttu. En muista mutta saattoi maksaa 400€?

        Asiantitijan esim pankin lakimiehen laatima edunvalvontavaltuutus omassa pankissani maksaa kysymisen mukaan 400-500 euroa. Ite hain netistä edunvalvontavaltuutuspohjan ja tarkistustan muutaman osion siitä asianajajalla, että varmasti toteutuu muotoseikat.


      • siilivain kirjoitti:

        Asiantitijan esim pankin lakimiehen laatima edunvalvontavaltuutus omassa pankissani maksaa kysymisen mukaan 400-500 euroa. Ite hain netistä edunvalvontavaltuutuspohjan ja tarkistustan muutaman osion siitä asianajajalla, että varmasti toteutuu muotoseikat.

        Liitän siihen myös testamentin ja hoitotahdon.


    • Anonyymi

      Lakimiehellä teetettynä hinta 200€

      • Meidän pankin lakimiehellä kuulemma 400-500?


    • Anonyymi

      Ei julkista edunvalvontaa koskaan erittäin huonoja kokemuksia lähipiirissä

    • Anonyymi

      Asianajotoimistossa kävimme ko. paperin tekemässä. Sehän ei tule voimaan ennen kuin on olemassa lääkärin lausunto siitä, että ao. tila ei enää ole oikeustoimikelpoinen. - Nm. Taatusti pätevä

    • Anonyymi

      Olen tehnyt oikeusaputoimistossa. Siellä myös allekirjoitettiin. Pitää vahvistaa, maistraatissa, kun itse en enää pysty asioitani hoitamaan.

    • Olen tehnyt edunvalvontavaltuutuksen , koska lapset eivät automaattisesti tule hoitamaan asioitani jos menetän kyvyn itse hoitaa omia asioita,
      Enkä halua, että viranomaiset tulevat söhläämään asioitteni kanssa.

      Siitä on jo vuosia kun sen tein ja se astuu voimaan vasta kun lääkärintodistuksella maistraatti sen hyväksyy, kuten rdellä monet kertoivat.
      Todistajien lisäksi siinä pitää olla myös sen henkilön, joka valtuutetaan suostumus,
      ,että hän suostuu hoitamaan asioitani tulevaisuudessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Isä tuomittiin pahoinpitelystä.

      Tulikohan oikeudelle nyt ylilyönti? Eihän tuon isän antama kurinpito niin vakavaa ollut. Tuomio olisi ollut aivan ymmärr
      Maailman menoa
      194
      2396
    2. Norja ottaa öljyrahastoista 40 mrd. Suomen pitäisi ottaa työeläkevaroista

      Irtoraha kiertoon, jotta talous saadaan elpymäään. https://yle.fi/a/74-20116257 "Norjan hallitus kasvattaa öljyrahasto
      Maailman menoa
      381
      2002
    3. Arja Koriseva paljastaa erikoisesta asumisjärjestelystä Pekka-rakkaan kanssa: "Voin ottaa..."

      Arja Koriseva viettää tänä vuonna 35-vuotistaiteilijajuhlaa ja kisaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmassa. Lue Arja Koris
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1314
    4. Miten paljon

      Haluat häntä????
      Ikävä
      71
      1191
    5. Mun treffi-ilmoitus

      Hei, Ajattelin laittaa tänne oman treffi-ilmoituksen, koska tinder ja muut deittiapit ja palstat eivät ole omalta osalt
      Sinkut
      26
      1173
    6. Hyvää yötä tänne

      Kun nukkumaan käytte. Ei vanha mies ole kellekään mitään. 😐🌌🌃✨❤️🐺😊
      Ikävä
      133
      925
    7. Mä en kestä näin unta

      Missä nukuit vieressäni. Käännyit otit lusikkaan ja kuiskasit korvaani. "Minä rakastan sinua kulta". 💔
      Ikävä
      70
      910
    8. Rita Niemi-Manninen kommentoi yllättäen Aki-miehensä suoritusta Selviytyjissä: "Olisi pitänyt..."

      Rita Niemi-Manninen ja Aki Manninen herättävät vahvoja mielipiteitä… Nyt Rita Niemi-Manninen kisaa rankassa tosi-tv-kis
      Suomalaiset julkkikset
      6
      870
    9. Olet suloisinta mitä tiedän

      Kun katsoit minua, en pystynyt katsomaan sinua takaisin koska pelkään että näet mitä sinua kohtaan tunnen. Ihastelen sin
      Ikävä
      21
      780
    10. Nainen, tunnetko sen meidän yhteyden

      Tunnetko, kuinka rakkaus sinua koskettaa, kuinka eräs sinua suurella lämmöllä ajattelee? Mitä mietit niinä hetkinä? Onko
      Ikävä
      53
      775
    Aihe