Aihe

A1 ja A täysteho?

Wrooom!

Että mitäs eroja noissa kahdessa on tekniikassa? Ja paljon tehoissa eroja? Vaikuttaako oleellisesti kulkuun ja vääntöön? Ja onko tuo A täysteho laillinen vai...? Miten tuo homma nyt menee...? Molemmat kuitenkin 125cc kevareita? Onko vakuutuksissa eroja?

Kaikki tiedot kiitos!

33

2777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kake

      Mitäköhän helvettiä oot tarkottanut? A1 on siis lain mukainen kevytmoottoripyörä ja A? A:lla varmaan tarkoitit ihan täysitehoista konekooltaan rajoittamatonta pyörää. Eli ei siis kevaria. Hmm, vaikuttaako oleellisesti kulkuun jos on 15hv tai 180hv, eihän se toki mitään vaikuta.

      • Justjust...

        Tarkoitti varmaan kun puhutaan kuristetusta piikistä ja täystehopiikistä... Ei oo kyl mullakaan noista tietoa... Mutta jos vaikka hiukan enemmän tietoa omaavat ihmiset vastaisivat...


      • =()
        Justjust... kirjoitti:

        Tarkoitti varmaan kun puhutaan kuristetusta piikistä ja täystehopiikistä... Ei oo kyl mullakaan noista tietoa... Mutta jos vaikka hiukan enemmän tietoa omaavat ihmiset vastaisivat...

        Nii eikös piikkejä ole 11kw ja suurempia...? Ainakin myynti-ilmoituksissa mainitaan onko pyörä kuristettu vai ei... Ja puhutaan 11 kilowatista ja isommistakin kilowattiluvuista... Piikissä...


    • Kake

      Niin no jos sä tolla "A täysteho":lla tarkotat täystehoista piikkiä niin sitten. Eli eroja tekniikassa on ainoastaan kuristukset jotka on pyörästä riippuen eri paikoissa. Yleensä pakoputkessa on jonkunlaisia kuristuksia, mutta niistähän tässä ei ollut kyse. Ja kyllähän se kulkuun ja vääntöön vaikuttaa jos oikeasti olisi jotain 22kW paikkeilla, mutta onkin kuristettu puoleen siitä. Ja täysteho ei ole laillinen, koska Suomen lain mukaan kevytmoottoripyörän suurin teho saa olla se 11kW, eli about 15hv. Vakuutuksissa ei ole eroja. :D

      • Wrooom!

        Nii no mulla on A prätkäkortti eli saan ajaa myös yli 25 kw pyörää eli vaikka 1100cc, mut onkos toi piikki sit ihan laiton vai saanko ajaa tolla mun kortilla sitä?


      • Wrooom!
        Wrooom! kirjoitti:

        Nii no mulla on A prätkäkortti eli saan ajaa myös yli 25 kw pyörää eli vaikka 1100cc, mut onkos toi piikki sit ihan laiton vai saanko ajaa tolla mun kortilla sitä?

        Siis kuristamaton piikki...


      • Kake
        Wrooom! kirjoitti:

        Siis kuristamaton piikki...

        No etkös sä just sanonut että sulla on iso-A kortti suoritettuna, joten saat ajaa yli 25kW pyörää. Ja jos tt-piikissä on se 22kW, niin mikset sais ajaa sitä? Ajatteleppas vähän...


      • soironen
        Kake kirjoitti:

        No etkös sä just sanonut että sulla on iso-A kortti suoritettuna, joten saat ajaa yli 25kW pyörää. Ja jos tt-piikissä on se 22kW, niin mikset sais ajaa sitä? Ajatteleppas vähän...

        Voi s**tana...

        kysyjähän on nero!

        Minäkin tahdon tietää, onko Tunturimopolla ja 1100cc GSX-R:llä kiihtyvyyksissä ja huippunopeuksissa eroja? Molemmissahan on 2 pyörää, eli ei kai? Ja jos Gixerissä on yli 1,5hv, onko se laiton, koska Tunturin rek.otteessa lukee 1,5hv???


    • noobie

      tarkotit varmasti kuristettua kemmua ja sitten kuristamatonta täystehopiikkiä kuten joku sälli tua aikaisemmin keksikin :) eli siis jos sulla on kuristettu a1 pyörä voit tehdä siitä täystehoisen a1 pyörän ottamalla kuristukset pois. :o honda nsr:n kurit on imukaulassa sijaitseva prikka sekä putken alkukäyrässä oleva kuristusputki, pitäis saada helposti pois oikeilla työvälineillä. eli siitä vaan sitten puuhastelemaan! A pyörällä ei ole mitään tekemistä kevarien kanssa sillä se tarkoittaa aikuisten moottoripyörää. Tosi oma nässy kulkee sen 150 ja o-100km/h 6 sec. eli ei sekään mikään lelu ole.

    • kissakala kolmas

      Joo eli kyllähän tt-mopo on aina vähintääkin 125cc ja kaastutin ainakin 10 millinen.

    • äly hoi

      Jos saat kilpiin, niin on laillinen.

    • Ajokortti luokat

      A1-luokassa moottoripyörän sylinteritilavuuden on oltava vähintään 115 cm³ja enintään 125 cm3 , tehon enintään 11 kW, teho/painosuhteen enintään 0,1 kW/kg ja suurimman rakenteellisen nopeuden vähintään 90 km/h.

      A2-luokassa moottoripyörän sylinteritilavuuden on oltava vähintään 395 cm³ (polttomoottorit), teho/painosuhteen vähintään 0,15 kW/kg (sähkömoottorit), tehon vähintään 20 ja enintään 35 kW, teho/painosuhteen enintään 0,2 kW/kg ja moottoripyörä ei saa olla muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli 70 kW

      A-luokassa moottoripyörän sylinteritilavuuden on oltava vähintään 595 cm³ ja moottorin tehon vähintään 40 kW

      • Hdbwbckd

        Elikkä jos on vanha piikki ja teho yli 11kw vakiona, mutta silti 124cc niin saako sitä ajaa A1 kortilla


      • Anonyymi

        Eii


    • kvg ihmiset.

      Nyt on kyllä tyhmä kysymys. kvg :)
      A1 = 125cc kevytmoottoripyörä jossa on kurit putkessa jota saa ajaa 16 vuotias A1 kortin omaava.
      A1 täystehosena = 125cc kevytmoottoripyörä jossa ei ole kureja putkessa ja on TT setti kaasarissa kiinni. Sitä saa ajaa A1 kortin omaava YLI 18 VUOTIAS.

      Sen verran eroa, että jos on kurit putkessa niin ei ole huomattavaa tehopiikkiä ja paljon vähemmän tehoa ja vääntöä. Jos ei ole kureja niin tietyillä kierrosalueilla vetää tehopiikin jolla sitten vasta lähteekin. Molemmat täysin laillisia, riippuu vain ajajasta onko laillista. 90% kevareista tosin täystehoja vaikka ajajilla ei ole ikää TT kevariin. Johtunee siitä että kuristettuun kyllästyy äkkiä ja poliisit eivät lähes koskaan ratsaa kevareita.

      • neekima

        Ootko nyt ihan tosissasi?
        Kuristamaton yli 11kW kevytmoottoripyörä menee uuteen A2-luokkaan, eikä sitä todellakaan saa ajaa automaattisesti kevarikortilla täytettyään 18v. 18-vuotiaana voi anoa korotusta A1-kortista A2-korttiin tai suorittaa kokonaisen A2-tutkinnon.

        Varmasti 90% kevareista täystehoisia, kun yli 3/4 kevareista on nelareita, joissa ei ole kuristuksia = "täysteho".


      • kvg ihmiset.
        neekima kirjoitti:

        Ootko nyt ihan tosissasi?
        Kuristamaton yli 11kW kevytmoottoripyörä menee uuteen A2-luokkaan, eikä sitä todellakaan saa ajaa automaattisesti kevarikortilla täytettyään 18v. 18-vuotiaana voi anoa korotusta A1-kortista A2-korttiin tai suorittaa kokonaisen A2-tutkinnon.

        Varmasti 90% kevareista täystehoisia, kun yli 3/4 kevareista on nelareita, joissa ei ole kuristuksia = "täysteho".

        " A1-luokassa moottoripyörän sylinteritilavuuden on oltava vähintään 115 cm³, tehon enintään 11 kW, teho/painosuhteen enintään 0,1 kW/kg ja suurimman rakenteellisen nopeuden vähintään 90 km/h

        A2-luokassa moottoripyörän sylinteritilavuuden on oltava vähintään 395 cm³ (polttomoottorit), teho/painosuhteen vähintään 0,15 kW/kg (sähkömoottorit), tehon vähintään 20 ja enintään 35 kW, teho/painosuhteen enintään 0,2 kW/kg ja moottoripyörä ei saa olla muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli 70 kW

        A-luokassa moottoripyörän sylinteritilavuuden on oltava vähintään 595 cm³ ja moottorin tehon vähintään 40 kW "

        Ajovarman sivuilta.
        Ja tietääkseni kevarien sylinteritilavuus ei ole vähintään 395 cm³ .


      • neekima
        kvg ihmiset. kirjoitti:

        " A1-luokassa moottoripyörän sylinteritilavuuden on oltava vähintään 115 cm³, tehon enintään 11 kW, teho/painosuhteen enintään 0,1 kW/kg ja suurimman rakenteellisen nopeuden vähintään 90 km/h

        A2-luokassa moottoripyörän sylinteritilavuuden on oltava vähintään 395 cm³ (polttomoottorit), teho/painosuhteen vähintään 0,15 kW/kg (sähkömoottorit), tehon vähintään 20 ja enintään 35 kW, teho/painosuhteen enintään 0,2 kW/kg ja moottoripyörä ei saa olla muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli 70 kW

        A-luokassa moottoripyörän sylinteritilavuuden on oltava vähintään 595 cm³ ja moottorin tehon vähintään 40 kW "

        Ajovarman sivuilta.
        Ja tietääkseni kevarien sylinteritilavuus ei ole vähintään 395 cm³ .

        Nyt olet löytänyt jotkut ajo-opeuksessa/tutkinnossa käytettävien moottoripyörien vaatimukset...

        Siitä tässä ei ollut kyse, vaan siitä, että saako kuristamatonta kevaria ajaa automaattisesti täytettyään 18. EI TODELLAKAAN SAA.


    • Ilkeä pulla

      No on se kyllä totta että a1 kortilla voi ajaa täystehosta kevytmoottoria pyörää.
      ei poliisit niitä tehoja testaa jos sattuukin pysäyttää ja eikä moottoripyörällä ole suurin sallittua nopeutta. ainut josta voi pysyöttää jos esimerkiksi valot rikki tai jos ajat holtittomasti niin puhalluttaa vaan että et ole kännissä.

      • kvg ihmiset.

        Juu mutta alle 18v ei saa ajaa TT kevaria. Jos vähääkää tietoa kevareista niin poliisi kyllä tunnistaa onko TT vai ei ensimmäisestä kiihdytyksestä (nimenomaan siitä tehopiikistä).


    • piikki matto

      Kai piikkejä on 11kW isompiakin mutta tuskin suomessa, jos on niin ei kyllä laillisesti sitte.

      • 23421

        On noita nähty. Nettimotossa oli en tiedä onko enää myynnissä 300cc kotari joka piikin kilvissä.


      • sillee
        23421 kirjoitti:

        On noita nähty. Nettimotossa oli en tiedä onko enää myynnissä 300cc kotari joka piikin kilvissä.

        just


      • neekima
        23421 kirjoitti:

        On noita nähty. Nettimotossa oli en tiedä onko enää myynnissä 300cc kotari joka piikin kilvissä.

        Kyllä on varmasti myynnissä, kun noista 125-450 valkokilpisistä ensoista/crosseista suurin osa on rekisteröity papereissa alle 11kW tehoilla.

        Se, että tehoa on alle 11kW papapereissa ei tee siitä 300 kotarista yhtään sen laillisempaa ajaa kevarikortilla.

        11kw JA enintään 125cc on kevarin vaatimukset. Toisinsanoan, se 300 kotari ei ole "PIIKIN KILVISSÄ".


      • 23421
        neekima kirjoitti:

        Kyllä on varmasti myynnissä, kun noista 125-450 valkokilpisistä ensoista/crosseista suurin osa on rekisteröity papereissa alle 11kW tehoilla.

        Se, että tehoa on alle 11kW papapereissa ei tee siitä 300 kotarista yhtään sen laillisempaa ajaa kevarikortilla.

        11kw JA enintään 125cc on kevarin vaatimukset. Toisinsanoan, se 300 kotari ei ole "PIIKIN KILVISSÄ".

        Missä vaiheessa sanoin että se on laillisesti kilvissä ?
        / että sillä on laillista ajaa piikkikortilla ?


      • neekima
        23421 kirjoitti:

        Missä vaiheessa sanoin että se on laillisesti kilvissä ?
        / että sillä on laillista ajaa piikkikortilla ?

        Lueppas nyt tarkemmin. Missä vaiheessa väitin sinun sanoneen, että sitä saisi ajaa piikkikortilla? Totesinpa vain-

        Itse sanoit aiemmin viestissäsi, että 300cc kotari on PIIKIN KILVISSÄ.

        Jos kuutioita on yli 125, niin ei se voi silloin mitenkään olla piikin kilvissä. Ymmärrätkös?


      • 23421
        neekima kirjoitti:

        Lueppas nyt tarkemmin. Missä vaiheessa väitin sinun sanoneen, että sitä saisi ajaa piikkikortilla? Totesinpa vain-

        Itse sanoit aiemmin viestissäsi, että 300cc kotari on PIIKIN KILVISSÄ.

        Jos kuutioita on yli 125, niin ei se voi silloin mitenkään olla piikin kilvissä. Ymmärrätkös?

        Huoh...
        Oletkos huomannut että auton voit "laittaa mopoauton kilpiin" kun laitat vaan kilven sinne taakse kiinni ... Ymmärrätkös ? olet vissiin liian teoreettinen että ymmärtäisit sellaista. Eihän siinä mitään järkeä ole, mutta nää on nämä harvat valopäät.


      • neekima
        23421 kirjoitti:

        Huoh...
        Oletkos huomannut että auton voit "laittaa mopoauton kilpiin" kun laitat vaan kilven sinne taakse kiinni ... Ymmärrätkös ? olet vissiin liian teoreettinen että ymmärtäisit sellaista. Eihän siinä mitään järkeä ole, mutta nää on nämä harvat valopäät.

        Jaha. Vai että sellainen oli sun suuri idea..

        Ei sunkaan kannata täsmentää mitä tarkoittaa, kannattaa vaan pamauttaa tuollainen asia ilmoille ilman sen kummempia selityksiä.

        Myihän tuolla nettimototossakin taannoin joku 200cc kotaria joka oli "piikin kilvissä". Vaikutti itsekkin todella uskovan siihen, että sillä kevarikortilla sitä 200cc kotaria saa ajaa...


      • 23421
        neekima kirjoitti:

        Jaha. Vai että sellainen oli sun suuri idea..

        Ei sunkaan kannata täsmentää mitä tarkoittaa, kannattaa vaan pamauttaa tuollainen asia ilmoille ilman sen kummempia selityksiä.

        Myihän tuolla nettimototossakin taannoin joku 200cc kotaria joka oli "piikin kilvissä". Vaikutti itsekkin todella uskovan siihen, että sillä kevarikortilla sitä 200cc kotaria saa ajaa...

        Nää sun viestis alkaa olemaan jo aikamoista mindfuckia.
        Ensinnäkin, mitä selityksiä se vaatii ? Olisiko pitänyt kirjoittaa näin:
        On noita nähty. Nettimotossa oli en tiedä onko enää myynnissä 300cc kotari joka piikin kilvissä. Mutta sillähän ei saa ajaa kevarikortilla koska ..... ja sitten vielä 374 riviä lisää selityksiä jotka menevät aina Abu Dhabin autokauppoihin ?
        Kirjotan lyhyesti ilman turhaa paskaa ettei ihmiset heitä heti tl;dr..

        Sun viimeisestä kappaleesta en nyt löydä pointtia, jauhatko vaan tylsyyttäsi ?
        Anyways, nyt sanon seuraavan "persoonattomasti" koska tässähän ei oo mitään järkeä vekslata kilpiä edestakasin jne jne..
        Jos laitat esim. nyt vaikka siihen 300cc kotariin kilvet jotka olet ottanut laillisesta 125cc kotarista, voi tyhmä poliisi katsoa tiedoistaan että piikin kilvethän nämä on, ja sitten luulla sitä kevariksi. Todella tyhmä poliisi saa olla mutta kuitenkin ... Ne ketkä niitä kilpiä vaihtelee ovat vielä tyhmempiä, ja luulevat että muut ovat vielä heitäkin tyhmempiä.


      • 23421
        23421 kirjoitti:

        Nää sun viestis alkaa olemaan jo aikamoista mindfuckia.
        Ensinnäkin, mitä selityksiä se vaatii ? Olisiko pitänyt kirjoittaa näin:
        On noita nähty. Nettimotossa oli en tiedä onko enää myynnissä 300cc kotari joka piikin kilvissä. Mutta sillähän ei saa ajaa kevarikortilla koska ..... ja sitten vielä 374 riviä lisää selityksiä jotka menevät aina Abu Dhabin autokauppoihin ?
        Kirjotan lyhyesti ilman turhaa paskaa ettei ihmiset heitä heti tl;dr..

        Sun viimeisestä kappaleesta en nyt löydä pointtia, jauhatko vaan tylsyyttäsi ?
        Anyways, nyt sanon seuraavan "persoonattomasti" koska tässähän ei oo mitään järkeä vekslata kilpiä edestakasin jne jne..
        Jos laitat esim. nyt vaikka siihen 300cc kotariin kilvet jotka olet ottanut laillisesta 125cc kotarista, voi tyhmä poliisi katsoa tiedoistaan että piikin kilvethän nämä on, ja sitten luulla sitä kevariksi. Todella tyhmä poliisi saa olla mutta kuitenkin ... Ne ketkä niitä kilpiä vaihtelee ovat vielä tyhmempiä, ja luulevat että muut ovat vielä heitäkin tyhmempiä.

        ...aina Abu Dhabin autokauppohin asti*


      • neekima
        23421 kirjoitti:

        Nää sun viestis alkaa olemaan jo aikamoista mindfuckia.
        Ensinnäkin, mitä selityksiä se vaatii ? Olisiko pitänyt kirjoittaa näin:
        On noita nähty. Nettimotossa oli en tiedä onko enää myynnissä 300cc kotari joka piikin kilvissä. Mutta sillähän ei saa ajaa kevarikortilla koska ..... ja sitten vielä 374 riviä lisää selityksiä jotka menevät aina Abu Dhabin autokauppoihin ?
        Kirjotan lyhyesti ilman turhaa paskaa ettei ihmiset heitä heti tl;dr..

        Sun viimeisestä kappaleesta en nyt löydä pointtia, jauhatko vaan tylsyyttäsi ?
        Anyways, nyt sanon seuraavan "persoonattomasti" koska tässähän ei oo mitään järkeä vekslata kilpiä edestakasin jne jne..
        Jos laitat esim. nyt vaikka siihen 300cc kotariin kilvet jotka olet ottanut laillisesta 125cc kotarista, voi tyhmä poliisi katsoa tiedoistaan että piikin kilvethän nämä on, ja sitten luulla sitä kevariksi. Todella tyhmä poliisi saa olla mutta kuitenkin ... Ne ketkä niitä kilpiä vaihtelee ovat vielä tyhmempiä, ja luulevat että muut ovat vielä heitäkin tyhmempiä.

        Onko joulukuusi piikin kilvissä, jos ripustan sen oksalle kevarin kilven?

        Herää nyt. Vaikka tämä voi sinusta kuulostaa pilkunnussimiselta, niin on melko iso ero sanoa, että joku on piikin kilvissä kun, että onko siihen laitettu piikin kilpi.

        Laite joka on "piikin kilvissä" on teorian tasolla byrokraattisesti aina A1-kortilla laillisesti ajettava.


      • Jutustelija1
        23421 kirjoitti:

        Nää sun viestis alkaa olemaan jo aikamoista mindfuckia.
        Ensinnäkin, mitä selityksiä se vaatii ? Olisiko pitänyt kirjoittaa näin:
        On noita nähty. Nettimotossa oli en tiedä onko enää myynnissä 300cc kotari joka piikin kilvissä. Mutta sillähän ei saa ajaa kevarikortilla koska ..... ja sitten vielä 374 riviä lisää selityksiä jotka menevät aina Abu Dhabin autokauppoihin ?
        Kirjotan lyhyesti ilman turhaa paskaa ettei ihmiset heitä heti tl;dr..

        Sun viimeisestä kappaleesta en nyt löydä pointtia, jauhatko vaan tylsyyttäsi ?
        Anyways, nyt sanon seuraavan "persoonattomasti" koska tässähän ei oo mitään järkeä vekslata kilpiä edestakasin jne jne..
        Jos laitat esim. nyt vaikka siihen 300cc kotariin kilvet jotka olet ottanut laillisesta 125cc kotarista, voi tyhmä poliisi katsoa tiedoistaan että piikin kilvethän nämä on, ja sitten luulla sitä kevariksi. Todella tyhmä poliisi saa olla mutta kuitenkin ... Ne ketkä niitä kilpiä vaihtelee ovat vielä tyhmempiä, ja luulevat että muut ovat vielä heitäkin tyhmempiä.

        Joo kyllä 300cc 2t Kotarin käärmeenpesä ja tukevat rungot ynnä muut kielivät yli piikkiluokan laitteesta vahvasti. Mutta kaikki ei 2 pyöräisiä erota toisistaan ja kaikki eivät halua narauttaa, eli toivoa on...


      • Jutustelija1
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Joo kyllä 300cc 2t Kotarin käärmeenpesä ja tukevat rungot ynnä muut kielivät yli piikkiluokan laitteesta vahvasti. Mutta kaikki ei 2 pyöräisiä erota toisistaan ja kaikki eivät halua narauttaa, eli toivoa on...

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.es/

        Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:

        http://mattiviikate.blogspot.es/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html

        http://mattiviikate.blogspot.es/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa Torpan raskausuutisesta...

      Maisa Torppa ilmoitti olevansa raskaana. Yksi asia ihmetyttää ja on ihmetyttänyt aikaisemminkin: Maisa Torpan Instagramissa tykkääjissä/kommentoijiss
      Kotimaiset julkkisjuorut
      332
      21794
    2. Stefun Sofialle tarjoamat luxuskyydit maksamatta, velkaa niistä jo yli 17 000 euroa.

      Seiskan mukaan limusiinikyyteihin erikoistunut yritys hakee Stefun yritykseltä oikeusteitse yli 17 000 € maksamattomista kyydeistä. Useat ajoista ova
      Kotimaiset julkkisjuorut
      337
      6171
    3. Miksei työ kelpaa suomalaisille?

      Rakennus-, siivous-, ja hoiva-alakin täynnä ulkomaista työvoimaa ja kotimaiset vuosis kortistossa. Mistä moinen oikein johtuu. Ovatko korvaukset liia
      Maailman menoa
      362
      4143